[url=http://www.nu.nl/news/1478372/30/Kanaal_naar_Parijs_aanbesteed.html]nu.nl[/url] (13-3-2008) schreef:Kanaal naar Parijs aanbesteed
BRUSSEL - De plannen voor een enorm kanaal van de Schelde naar de Seine komen in een stroomversnelling. In juni wordt de aanbesteding verwacht van deze waterweg, die in 2014 Rotterdam verbindt met Parijs verbindt, Le Havre en veel andere steden. Dat bleek donderdag in Brussel op een conferentie van de Europese federatie voor de Bouwindustrie. Het project is een van de grootste infrastructuurprojecten van Europa de komende jaren. Het omvat de aanleg van 106 kilometer kanaal, zeven sluizen, drie aquaducten en 59 bruggen.
Momenteel varen alleen plezierbootjes van de Schelde naar de Seine. Doel is dat het geschikt wordt voor grote containerschepen. Die moeten alleen al op het Franse deel een half miljoen vrachtwagens van de weg halen in 2020. De uitstoot van broeikasgas CO2 zal drastisch dalen, zo is de verwachting. Voor de aanleg moet circa 35 hectare natuurgebied verdwijnen. Plan is om daarvoor elders 70 hectare natuurgebied te compenseren. Karla Peijs, commissaris van de Koningin in Zeeland, is een groot pleitbezorger van het kanaal. Zij ziet grote kansen voor de Nederlandse binnenvaartschippers. In haar vorige functie als minister van Verkeer zorgde ze er bij een EU-beraad persoonlijk voor dat het kanaal in aanmerking kwam voor EU-subsidie. Het project heeft inmiddels 420 miljoen euro subsidie toegekend gekregen. Het is daarmee het op vier na grootste EU-transportproject tot 2013.
[BINNENVAART] Kanaal Schelde-Seine
Moderator: Moderatoren
[BINNENVAART] Kanaal Schelde-Seine
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Kanaal Schelde-Seine
En natuurlijk gaan al die vrachtwagenladingen zomaar over op de boot...
Dit project heeft duidelijk last van Betuweroute-prognoses.
Kortom: weer zo'n megalomaan EU-project waar vele miljarden belastinggeld verspild worden.

Dit project heeft duidelijk last van Betuweroute-prognoses.
Kortom: weer zo'n megalomaan EU-project waar vele miljarden belastinggeld verspild worden.
-
- Moderator
Wat is er mis met de route Kanaal -> Seine? Zo enorm kan dat ook weer niet om zijn, en scheepsvervoer is toch al traag.
-
- expressweg
Ik snap niet dat hier elk project wat niet met autosnelwegen te maken heeft meteen als zinloos wordt afgebrand.
Het revitaliseren (en dit geval aanleggen) van waterwegen is iets wat op meer plekken gebeurt.
Als ik alleen al naar Brabant kijk, worden de Zuidwillemsvaart en het Wilhelminakanaal flink aangepakt om het goederenvervoer over water beter te faciliteren. En niet omdat dat gebeurt als speeltje van politici, maar omdat daar concreet door het bedrijfsleven om gevraagd wordt.
Enne, Chris, het gaat over een kanaal tussen Schelde en Parijs en niet over een verbinding tussen het Kanaal en de Seine. Die is er al, de Seine zelf.
Het revitaliseren (en dit geval aanleggen) van waterwegen is iets wat op meer plekken gebeurt.
Als ik alleen al naar Brabant kijk, worden de Zuidwillemsvaart en het Wilhelminakanaal flink aangepakt om het goederenvervoer over water beter te faciliteren. En niet omdat dat gebeurt als speeltje van politici, maar omdat daar concreet door het bedrijfsleven om gevraagd wordt.
Enne, Chris, het gaat over een kanaal tussen Schelde en Parijs en niet over een verbinding tussen het Kanaal en de Seine. Die is er al, de Seine zelf.
-
- 4x3 autosnelweg
Als ik de post van René zo lees, heeft hij vooral moeite met de retoriek dat dit project wel 500.000 vrachtwagens per jaar zal schelen. Ik snap dat ergens wel. Het kanaal zal de capaciteit hebben om 500.000 vrachtwagens per jaar van de weg te houden, maar de aanleg van een alternatieve waterroute betekent niet automatisch dat iedereen maar automatisch op dat alternatief overstapt. Bovendien vind ik het verrekte lastig om een inschatting te geven hoe de modal split er in 2020 uit zal zien. Het wegvervoer zal tot 2020 nog sterk toenemen; dat maakt het helemaal lastig om nu te zeggen wat er in 2020 gaat gebeuren.
Ik bekijk het project zelf liever vanuit de andere kant. De binnenvaart groeit de laatste jaren enorm, er zullen op de route Rotterdam - Parijs genoeg goederen zijn die prima van de goedkopere binnenvaart gebruik kunnen maken. Er lijkt een markt te zijn voor dit kanaal, en dat alles helemaal los van de mogelijke impact op het wegvervoer. Dát zou de rechtvaardiging moeten zijn, niet de veronderstelde afname van het wegvervoer.
Voorlopig gaat het "maar" om 420 miljoen aan overheidsgeld voor een goede waterverbinding tussen Rotterdam en Parijs. Laat de kosten uiteindelijk dubbel zo hoog zijn, dan zit je nog op een vergelijkbaar niveau met de A4 Midden Delfland. Ik weet wel van welke route ik het netwerkbelang groter vind.
Ik bekijk het project zelf liever vanuit de andere kant. De binnenvaart groeit de laatste jaren enorm, er zullen op de route Rotterdam - Parijs genoeg goederen zijn die prima van de goedkopere binnenvaart gebruik kunnen maken. Er lijkt een markt te zijn voor dit kanaal, en dat alles helemaal los van de mogelijke impact op het wegvervoer. Dát zou de rechtvaardiging moeten zijn, niet de veronderstelde afname van het wegvervoer.
Voorlopig gaat het "maar" om 420 miljoen aan overheidsgeld voor een goede waterverbinding tussen Rotterdam en Parijs. Laat de kosten uiteindelijk dubbel zo hoog zijn, dan zit je nog op een vergelijkbaar niveau met de A4 Midden Delfland. Ik weet wel van welke route ik het netwerkbelang groter vind.
-
- 4x5 autosnelweg
Nu ja een minder grote toename van het wegverkeer is ook al winst hoorHet wegvervoer zal tot 2020 nog sterk toenemen; dat maakt het helemaal lastig om nu te zeggen wat er in 2020 gaat gebeuren.

Op een ander forum vlogen René en ik elkaar trouwens in de haren over een nieuwe spoorverbinding. Dat is eigenlijk hetzelfde. Om een dergelijke verbinding tot succes te maken moet je analyseren voor wat voor soort relatie een dergelijke modaliteit 'nut' heeft.
Kijken we bijvoorbeeld naar het spoor, dan valt te constateren dat een succesvolle spoorverbinding de meest populaire en zware bestemmingen en herkomstgebieden heeft, dan moet je denken aan: vliegvelden, (hoofd)steden, grootschalige voorzieningsgebieden, gootschalige woningbouwconcentraties. (Centrale Metropool)
Een snelweg doet het beter met versnipperde industrieterreintjes, slaapsteden, middelgrote dorpen, minder grootschalige voorzieningsgebieden en verspreide woningbouwlocaties. (Broadacre City)
De binnenvaart is vooral sterk in goederenvervoer van bulkgoed tussen havens en industrieterreinen langs het water; waarbij tempo ondergeschikt is aan betrouwbaarheid en vervoerd gewicht.
De luchtvaart is vooral op incontinentale verbindingen gericht, voor goederenvervoer alleen lichte goederen
De zeevaart is het omgekeerde; vooral voor zeer zware en massaal goederentransport; en vooral overzeese verplaatsingen.
Kortom iedere modaliteit heeft zijn eigen 'idaaltypische' ruimtelijke structuur. Voor een goed werkende samenleving heb je allemaal nodig

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Klopt. En daarmee zet ik dus ook vraagtekens bij de besparing in CO2.Pino schreef:Als ik de post van René zo lees, heeft hij vooral moeite met de retoriek dat dit project wel 500.000 vrachtwagens per jaar zal schelen.
(zelfs nog even buiten beschouwing latende dat de scheepvaart nu niet bepaald de meest moderne motoren heeft qua emissies).
-
- autoweg
Neem als voorbeeld het Amsterdam Rijnkanaal. Het Amsterdam Rijnkanaal vervoert in totaal vervoert zo'n 75 miljoen ton in 90.000 schepen. Dit is 833 ton per schip (moderne, grote binnenvaarschepen hebben een capaciteit van tegen de 2000 ton). Om deze 833 ton per vrachtwagen te vervoeren zijn ongeveer 50 grote vrachtwagens nodig. Het Amsterdam Rijnkanaal zorgt ervoor dat er per jaar 4,5 mln vrachtwagens minder op de weg zijn. En dat op drukke routes als Amterdam-Duitsland en Amsterdam-Rotterdam.
De Betuweroute is overigens in theorie goed voor 30 miljoen ton per jaar.
De Betuweroute is overigens in theorie goed voor 30 miljoen ton per jaar.
-
- 4x3 autosnelweg
Je zult moeten uitrekenen hoe de motor van één schip qua vervuiling presteert tegenover de gezamenlijke motoren van de vele vrachtwagens die het vervangt. Ook met minder moderne motoren, is het dan heel goed mogelijk dat het binnenschip er dankzij dat schaalvoordeel dan beter uitkomt. Mijn onderboekgevoel zegt dat één schip minder stinkt dan vijftig vrachtwagens, dus mogelijk ook schoner is?Rene schreef:(zelfs nog even buiten beschouwing latende dat de scheepvaart nu niet bepaald de meest moderne motoren heeft qua emissies).
Dat gezegd hebbende, bij alle maatregelen tegen de uitstoot van vrachtwagenmotoren zou het naar mijn mening ook wel eens gepast zou zijn om maatregelen te nemen om de uitstoot van scheepsmotoren te beperken. Maar da's een andere discussie.
-
- 4x3 autosnelweg
Qua schaalgrootte lijken investeringen in de binnenvaart me rendabeler dan die in de Betuweroute...
-
- autoweg
Sterker nog, dat is een discussie die elders op dit forum al wordt gevoerd.Dat gezegd hebbende, bij alle maatregelen tegen de uitstoot van vrachtwagenmotoren zou het naar mijn mening ook wel eens gepast zou zijn om maatregelen te nemen om de uitstoot van scheepsmotoren te beperken. Maar da's een andere discussie.
Binnenvaartschepen hebben een beduidend lager CO2 uitstoot per tonkilomter dan vrachtwagens. Qua uitstoot van fijnstof heeft de binnenvaart nog steeds een voorsprong, maar die wordt snel kleiner. Vrachtwagens hebben een lagere uitstoot van zwaveldioxide. De binnenvaart gaat in Europees verband maatregelen treffen om milieuvriendelijker te worden. Ze hebben een convenant gesloten dat de binnenvaart o.m. verplicht een betere (schonere) kwaliteit brandstof te gebruiken. De emmissie-eisen voor nieuwe motoren wordt gelijkgesteld met die voor voertuigen; zij het dat de binnenvaart pas in 2012 voldoet aan de Euro5 norm en het wegverkeer al in 2009. In 2016 voldoet de binnenvaart aan de Euro6 norm.
Op alle gebieden wordt gewerkt aan een schonere binnenvaart.
Naast uitstoot speelt voor mij ook de geluidsoverlast en inpassing in de omgeving een grote rol. Het Amsterdam Rijnkanaal loopt langs woonwijken zonder dat daarvoor allerlei geluidsschermen nodig zijn. Sterker nog, het Amsterdam Rijnkanaal is perfect ingepast in de omgeving en van geluidsoverlast is in het geheel geen sprake. Veel mensen beschouwen het als een pluspunt om langs het kanaal te wonen. Vergelijk dat eens met een Betuweroute, die nog geen 50% van de capaciteit van het Amsterdam Rijnkanaal heeft.
-
- 4x5 autosnelweg
Is zeker niet altijd het geval. Je moet namelijk ook kijken naar de kosten die de extra, eigen infrastructuur van een modaliteit met zich meebrengt, en dat afzetten tegen de prestatie en wat de kosten waren geweest als van een modaliteit gebruik was gemaakt waarvoor de infrastructuur al aanwezig is. Dan weet je pas waar het maatschappelijk optimum ligt. In sommige gevallen zal een nieuw stuk infra zeker lonen, maar zeker niet altijd.Vinny schreef:Kortom iedere modaliteit heeft zijn eigen 'idaaltypische' ruimtelijke structuur. Voor een goed werkende samenleving heb je allemaal nodig
En voor wat betreft je lijstje: kijk je naar de vervoersprestaties, dan valt te constateren dat een succesvolle snelwegverbinding ook scoort op die fronten waar jij een spoorverbinding neerzet als meest ideaaltypisch. Je moet eerder constateren dat van de totale vervoersprestatie het spoor thans enkel nog succesvol is in point-to-point city-to-city verbindingen. Voor de rest moeten er per personenverplaatsingskilometer vele bakken meer geld bij dan bij wegsystemen. Waarmee ik weer terug ben naar mijn eerste deel van mijn reactie: je moet de maatschappelijke kosten altijd blijven beschouwen.
Bij vrachtverkeer op de weg heb je het voor het allergrootste deel over verkeer in of tussen een regio. Internationaal vrachtverkeer met een afstand van 250 km of meer, dat is maar een zeer beperkt deel. En juist in deze laatste transportmarkt is de binnenscheepvaart vooral actief. De idee dat je met een kanaal veel vrachtverkeer van de weg haalt, is daarom niet juist.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb in Maarssenbroek gewoond, in Kamelenspoor en in Bisonspoor. Meerdere keren per dag kwam er een schip voorbij met een zware laagresonante motor dat je het een half uur lang kon horen. Plus het trillen van de teekopjes in de kast. Nee, dit is dus een vals argument. Er zijn geen goede wettelijke regels voor de scheepsoverlast, dus daarom staan er geen schermen.simon schreef:Naast uitstoot speelt voor mij ook de geluidsoverlast en inpassing in de omgeving een grote rol. Het Amsterdam Rijnkanaal loopt langs woonwijken zonder dat daarvoor allerlei geluidsschermen nodig zijn. Sterker nog, het Amsterdam Rijnkanaal is perfect ingepast in de omgeving en van geluidsoverlast is in het geheel geen sprake.
En voor wat betreft de inpassing: de mate van versnippering en barrièrewerking is een veelvoud van die van een weg of spoorlijn. Het aantal bruggen is immers zeer klein, en met de hoge, steile hellingen bovendien zeer fietsonvriendelijk.
-
- 4x5 autosnelweg
Ja, en het Main-Donau-kanaal, hèt voorbeeld van hoe de waterscheiding in Europa voor de binnenvaart is overwonnen, maar zo'n 6 miljoen ton per jaar, over zo'n 2300 schepen. De aanleg van dat kanaal kostte tussen 1960 en 1992 omgerekend zo'n 2,3 miljard euro.simon schreef:Neem als voorbeeld het Amsterdam Rijnkanaal. Het Amsterdam Rijnkanaal vervoert in totaal vervoert zo'n 75 miljoen ton in 90.000 schepen.
-
- 4x5 autosnelweg
Nee dus. Hoe groter de stedelijke dichtheid, hoe beter een railgebonden OV-systeem scoort t.o.v. individueel autoverkeer. Niet alleen qua attractiviteit (tussen de grote steden in de randstad loopt het aandeel OV verplaatsingen op tot meer dan 50%), maar ook qua (ruimtelijke) efficiëntie. Een verkeersweg zal vastlopen, omdat de ruimte in grote steden te beperkt is om aan de verkeersvraag te voldoen. Echter via railsystemen kunnen er meer passagiers per minuut over een kleinere oppervlakteéénheid vervoerd worden. Lees anders nog wat theoretische literatuur (ik heb het allemaal moeten leren in mijn derde jaar Verkeersplanologie, ik ben alleen de details niet helemaal meer scherp voor de geeset staan)., dan valt te constateren dat een succesvolle snelwegverbinding ook scoort op die fronten waar jij een spoorverbinding neerzet als meest ideaaltypisch.
-
- 4x5 autosnelweg
Nu theorie en praktijk. De theoretische capaciteit van een railverbinding is over het algemeen maatschappelijk te duur.
Bovendien vaak onhaalbaar, want de wisselstraten bij stations beperken de capaciteit gigantisch.
Kijken we naar de hoeveelheid bewegingen van en naar de steden, dan is het duidelijk welke modaliteit het grootste aandeel heeft.
En dan bedoel ik de hele agglomeratie, en niet alleen de cirkel van 300 meter rondom het CS.
Bovendien vaak onhaalbaar, want de wisselstraten bij stations beperken de capaciteit gigantisch.
Kijken we naar de hoeveelheid bewegingen van en naar de steden, dan is het duidelijk welke modaliteit het grootste aandeel heeft.
En dan bedoel ik de hele agglomeratie, en niet alleen de cirkel van 300 meter rondom het CS.
-
- autoweg
Ik heb op 50 meter van het Amsterdam Rijnkanaal gewoond. Totaal geen last van scheepvaartverkeer, hooguit wat last van dieselwalm bij een fileparkerende boot. Als ik al van geluidsoverlast kan spreken, dan van de 1000 meter verderop gelegen A12 van van de buren.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... eiland.JPG
Links het kanaal, rechts mijn toenmalige verblijfplaats
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... eiland.JPG
Links het kanaal, rechts mijn toenmalige verblijfplaats
-
- Moderator
-
- autoweg
Klopt. Al gaat die problematiek enigzins langs me heen. Alles is ongezond. Autorijders leven statistisch gezien korter. In frisdrank zit een gifitige hoeveelheid suiker. Light frisdrank tast het gebit aan. Alcohol is funest voor je hele lichaam. Autorijders krijgen een ongezonde hoeveelheid uitlaatgassen en fijnstof te verwerken. Wandelaars en fietsers ook. Van kantoorwerk krijg je RSI, het Sick Building Syndrome of op z'n minst rugklachten. In alle melk behalve die van Campina zitten ongezonde vetten.Chris schreef:Fijnstof merk je dus ook niet.
Ik wil de fijnstofproblematiek niet als onzin terzijde schuiven, maar ik beschouw het als iets dat je toch niet als individu uit de weg kunt gaan. Het is een goede zaak dat motoren aan strenge normen moeten voldoen en dat ook de scheepvaart daar aan meedoet. Ik heb me in die paar jaar dat ik langs het Amsterdam Rijnkanaal woonde geen moment zorgen gemaakt over fijnstof. Waarbij ik aan mag nemen dat 245 schepen per dag minder fijnstof uitstoten dan de 65.000 motorrijtuigen per dag op de A325 die vrijwel door mijn achtertuin loopt (ook daar maak ik me geen zorgen over).
-
- Moderator
Met wegen zit je meestal op een paar honderd meter afstand alweer in de achtergrondconcentratie dan die weg zelf.
-
- 4x5 autosnelweg
De praktijk is dat we met een inefficiente vervoerder zit die het voor elkaar krijgt om de perronbezetting op één van de meest centrale spoorwegknooppunten van Nederland tot absurde propoties op te blazen. Ja dan kun je natuurlijk bouwen tot je een ons weegt, maar als dit soort dingen structureel de dienstregeling verzieken dan kun je als infrabeheerder natuurlijk ook niet veel meer doen...Nu theorie en praktijk.

-
- polderweggetje
Dat ligt er maar net aan hoe diep het kanaal is aangelegd. In westelijk Nederland zijn de meeste kanalen op maaiveldniveau gebouwd of zelfs daar boven (polders, etc.). In het zuiden en in het oosten van Nederland is dat anders. Denk aan de huidige Zuid-Willemsvaart die verdiept in het landschap ligt op veel plaatsen. Dat zal bij het Schelde-Seine kanaal ook meer het geval zijn. Hoge bruggen zoals over het Amsterdam-Rijn Kanaal zijn dan onnodig. En anders leg je toch een beweegbare brug neer?Rene schreef:En voor wat betreft de inpassing: de mate van versnippering en barrièrewerking is een veelvoud van die van een weg of spoorlijn. Het aantal bruggen is immers zeer klein, en met de hoge, steile hellingen bovendien zeer fietsonvriendelijk.
Dit is natuurlijk appels vergelijken met peren. De Donau is als rivier in het Oostenrijkse deel qua waterstand bijzonder onbetrouwbaar. Op een behoorlijk aantal dagen per jaar kan er maar met een zeer beperkte diepgang gevaren worden. Doordat het vanaf het Rijnbekken voor een schip nog wel even duurt eer het dat desbetreffende deel bereikt, kunnen schepen veelal maar een beperkte hoeveelheid vervoeren. Dat leidt tot onbetrouwbaarheid. De trafieken over het Main-Donau kanaal zullen zeker stijgen als men de bezwaren van de milieu-lobby terzijde legt en een paar stuwen en sluizen in Donau aanlegt, zodat een waterstand van tenminste 3 meter gegarandeerd kan worden.Rene schreef:Ja, en het Main-Donau-kanaal, hèt voorbeeld van hoe de waterscheiding in Europa voor de binnenvaart is overwonnen, maar zo'n 6 miljoen ton per jaar, over zo'n 2300 schepen. De aanleg van dat kanaal kostte tussen 1960 en 1992 omgerekend zo'n 2,3 miljard euro.
En nog maar een kleine update: Dit project vordert gestaag in België, in Frankrijk komt het wat moeilijker los.
-
- woonerf
Klopt, ik heb familie die zeer regelmatig naar de Donau vaart, en het is hen regelmatig overkomen dat ze niet verder kunnen, of een deel van de lading zelfs weer moeten lossen. Ik heb het geluk gehad 1 reis mee te kunnen tot voorbij Linz, en het is inderdaad opvallen hoeveel verschillen er zijn in diepte tussen verschillende delen. In Duitsland zijn er plekken waar het zeer ondiep is (vooral tussen Regensburg en Passau), en dan net in Oostenrijk (tussen Passau en Linz) is het weer een stuk dieper (tot wel meer dan 20m!). Extra stuwen en sluizen op handige plekken zouden al een hele hoop schelen. In Passau bv. is wel een sluis, maar het verval is toch zodanig dat bij Vilshofen het toch al weer laag kan staan.Woutert schreef:Dit is natuurlijk appels vergelijken met peren. De Donau is als rivier in het Oostenrijkse deel qua waterstand bijzonder onbetrouwbaar. Op een behoorlijk aantal dagen per jaar kan er maar met een zeer beperkte diepgang gevaren worden. Doordat het vanaf het Rijnbekken voor een schip nog wel even duurt eer het dat desbetreffende deel bereikt, kunnen schepen veelal maar een beperkte hoeveelheid vervoeren. Dat leidt tot onbetrouwbaarheid. De trafieken over het Main-Donau kanaal zullen zeker stijgen als men de bezwaren van de milieu-lobby terzijde legt en een paar stuwen en sluizen in Donau aanlegt, zodat een waterstand van tenminste 3 meter gegarandeerd kan worden.Rene schreef:Ja, en het Main-Donau-kanaal, hèt voorbeeld van hoe de waterscheiding in Europa voor de binnenvaart is overwonnen, maar zo'n 6 miljoen ton per jaar, over zo'n 2300 schepen. De aanleg van dat kanaal kostte tussen 1960 en 1992 omgerekend zo'n 2,3 miljard euro.
Ook moet natuurlijk in het achterhoofd worden gehouden dat het RMD-kanaal gebouwd is op een groei van de economie in het oosten, die voorlopig nog niet erg van de grond wil komen (en de oorlog in het oude Yugoslavië heeft niet geholpen). Desalniettemin is de hele route van Noordzee tot Zwarte Zee bevaarbaar, en deze route kan later nog wel eens heel nuttig blijken.
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [BINNENVAART] Kanaal Schelde-Seine
Heeft iemand kaarten van dit Schelde-Seinekanaal? Wat is het tracé? Of gaat men gewoon enkele reeds bestaande kanalen verbreden?
-
- polderweggetje
Het wordt een combinatie van beide.
[quote=informatie.binnenvaart.nl]De Seine-Scheldeverbinding is opgebouwd uit een aantal deelprojecten. In dit geval de bouw van het nieuwe Seine-Scheldekanaal en aanpassingen van vaarwegen op de trajecten Cambrai-Deûlémont in Noord-Frankrijk en Deûlémont-Gent in België.
Seine-Schelde kanaal (Noord-Frankrijk)
Naast diverse aanpassingen van bestaande vaarwegen in België en Noord-Frankrijk, omvat het project ook de aanleg van het 106 kilometer kanaal, Seine-Schelde kanaal, tussen de Franse steden Compiègne aan de rivier de Oise en Cambrai aan de rivier de Schelde. In het kanaal komen 7 sluizen te liggen en over het kanaal 59 bruggen en 3 aquaducten, waarvan een over de A26 bij Bourlon, een over de A29 bij Cizancourt en een van 1,3 kilometer lang en 24 meter hoog over de Somme bij Cléry. Tevens komen langs het kanaal 4 multimodale terminals en 7 laad- en loskades.
Voor de volgende trajecten geldt vooral, vaarwegen geschikt maken voor schepen tot 4400 ton, zoals verdieping, verbreding, bochten weghalen, sluizen aanpassen en bruggen verhogen (3-laags containervaart). Op geregelde afstanden worden passeerstroken aangelegd om ontmoetingen van grote schepen mogelijk te maken. Dit alles zou eveneens in 2016 gerealiseerd moeten zijn.
Traject Cambrai – Deûlemont (Noord-Frankrijk):
Stukje ten noorden van Cambrai is de aansluiting op het kanaal van Duinkerke naar de Schelde. Naar het westen toe is een aansluitng op de rivier de Deûle, welke langs de belangrijke Noord-Franse industriestad Lille stroomt. Vervolgens sluit deze rivier aan op de Leie ter hoogte van Deûlémont (grens Belgie/Frankrijk).
Traject Deûlémont – Gent (België):
Tussen Deûlémont en Gent wordt de bevaarbaarheid van de bestaande vaarweg verbeterd. Die vaarweg omvat het traject van de Leie vanaf de Franse grens tot Deinze, het Afleidingskanaal van de Leie tot aan de kruising met het kanaal Gent-Oostende, dat op zijn beurt toegang geeft tot de Ringvaart om Gent en via het kanaal Gent-Terneuzen aantakt op de Westerschelde.[/quote]

[quote=informatie.binnenvaart.nl]De Seine-Scheldeverbinding is opgebouwd uit een aantal deelprojecten. In dit geval de bouw van het nieuwe Seine-Scheldekanaal en aanpassingen van vaarwegen op de trajecten Cambrai-Deûlémont in Noord-Frankrijk en Deûlémont-Gent in België.
Seine-Schelde kanaal (Noord-Frankrijk)
Naast diverse aanpassingen van bestaande vaarwegen in België en Noord-Frankrijk, omvat het project ook de aanleg van het 106 kilometer kanaal, Seine-Schelde kanaal, tussen de Franse steden Compiègne aan de rivier de Oise en Cambrai aan de rivier de Schelde. In het kanaal komen 7 sluizen te liggen en over het kanaal 59 bruggen en 3 aquaducten, waarvan een over de A26 bij Bourlon, een over de A29 bij Cizancourt en een van 1,3 kilometer lang en 24 meter hoog over de Somme bij Cléry. Tevens komen langs het kanaal 4 multimodale terminals en 7 laad- en loskades.
Voor de volgende trajecten geldt vooral, vaarwegen geschikt maken voor schepen tot 4400 ton, zoals verdieping, verbreding, bochten weghalen, sluizen aanpassen en bruggen verhogen (3-laags containervaart). Op geregelde afstanden worden passeerstroken aangelegd om ontmoetingen van grote schepen mogelijk te maken. Dit alles zou eveneens in 2016 gerealiseerd moeten zijn.
Traject Cambrai – Deûlemont (Noord-Frankrijk):
Stukje ten noorden van Cambrai is de aansluiting op het kanaal van Duinkerke naar de Schelde. Naar het westen toe is een aansluitng op de rivier de Deûle, welke langs de belangrijke Noord-Franse industriestad Lille stroomt. Vervolgens sluit deze rivier aan op de Leie ter hoogte van Deûlémont (grens Belgie/Frankrijk).
Traject Deûlémont – Gent (België):
Tussen Deûlémont en Gent wordt de bevaarbaarheid van de bestaande vaarweg verbeterd. Die vaarweg omvat het traject van de Leie vanaf de Franse grens tot Deinze, het Afleidingskanaal van de Leie tot aan de kruising met het kanaal Gent-Oostende, dat op zijn beurt toegang geeft tot de Ringvaart om Gent en via het kanaal Gent-Terneuzen aantakt op de Westerschelde.[/quote]

-
- 2x3 autosnelweg
Aha, het echt nieuwe kanaal situeert zich dus enkel in Frankrijk en in België zullen maar wat kanalen opgelapt worden. Wel nogal vreemd dat ze het kanaal Gent-Brugge gaan oplappen in plaats van het Schipdonkkanaal. Al de boten die van Zeebrugge en Oostende naar het hinterland willen zullen letterlijk door Brugge moeten. Dat is niet echt toekomstgericht aangezien er nu al zoveel problemen met lang openstaande bruggen en de daarbij horende verkeersopstoppingen in de stad zijn. Anderzijds ligt de verbreding van het Schipdonkkanaal heel gevoelig in het Meetjesland omdat zij vrezen voor een gigantisch litteken en een verdere toename van de industrie.
-
- polderweggetje
-
- 2x4 autosnelweg
Standaard 05-04-2011 schreef:Groen licht voor kanaal dat Frankrijk met Benelux verbindt
Na jarenlange geschillen over de financiering, is het licht op groen gezet voor een 106 kilometer lang kanaal dat de Seine verbindt met de waterlopen in de Benelux. Dat maakte de Franse president Nicolas Sarkozy dinsdag bekend. Het project 'Seine-Nord Europe' zal naar schatting 4,5 miljard euro kosten.
'Het is fantastisch, Frankrijk heeft sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog geen grote kanalen meer aangelegd', zei Sarkozy in het Noord-Franse Nesle, waar hij een conferentie bijwoonde. 'Het leeuwendeel van de financiering, ongeveer 97 procent, is rond', aldus de president.
Volgend jaar wordt bepaald welk bedrijf het kanaal mag aanleggen. Twee kandidaten zijn nog in de running: Bouygues en Vinci. Tegen 2017 zouden de werkzaamheden afgerond moeten zijn.
Volgens de Franse krant Le Parisien zal het nieuwe kanaal ongeveer 4.000 directe en 28.500 indirecte banen scheppen. Bovendien zal het kanaal ook goed zijn voor de luchtkwaliteit, als gevolg van de vermindering van het goederentransport via de weg.
Zeven belangrijke Europese havens zullen door het project met elkaar verbonden worden: Le Havre, Rouen en Duinkerke in Frankrijk, Gent, Zeebrugge en Antwerpen in België, en Rotterdam in Nederland.
-
- 4x5 autosnelweg
Nee hoor, de diesel die de binnenvaart verstookt is absoluut een vooruitgang voor het milieu 

-
- polderweggetje
Een binnenvaartschip verbruikt veel minder diesel als het aantal vrachtwagens dat benodigd is om dezelfde hoeveelheid lading te vervoeren. Scheelt een factor drie tot zes.Vinny schreef:Nee hoor, de diesel die de binnenvaart verstookt is absoluut een vooruitgang voor het milieu
Dus ja, binnenvaart is goed voor het milieu. Binnenvaartschepen rijden ook geen watervogels dood enzo.