Afbeelding

[AUS] Stuart Highway

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

[AUS] Stuart Highway

Bericht door Pino » zo 10 jul 2005, 13:45

Afgelopen najaar heb ik door Australië gereisd. Als onderdeel daarvan heb ik het noordelijke deel van de Stuart Highway gereden, de weg dwars door het continent van Darwin naar Adelaide. Ikzelf heb foto's gemaakt tot aan Alice Springs, wat in zekere zin het einddoel was (ik ging voor Darwin - Alice Springs), maar in zekere zin ook niet, omdat ik vanuit Alice Springs nog door het zogenaamde Red Center heb gereden en aldus dus ook over de Stuart Highway (namelijk tot aan Erldunda, waar je de afslag richting Ayers Rock over de Lasseter Highway neemt).

Naar aanleiding van dat gedeelte van de reis heb ik in Aushwys het volgende trip report gepost. Ik wilde dat jullie niet onthouden, maar heb ervoor gekozen de originele tekst te posten: in het Engels en uitgaande van een zekere basiskennis van de Australische infrastructuur. De foto's staan inmiddels op de website van Michael Greenslade, Oz Towns and Cities.
SPOILER: TOON

When looking at a map, a European might think that a road trip from Darwin to Alice Springs is no different compared to, say, Amsterdam to Barcelona: just another 1500 kms. It is not. Driving on European freeways (like driving on Aussie freeways) means being amidst traffic all the time: overtaking, being overtaken, the occasional exit - in other words: "events" all the time. Your fatigue at the end of the day will be caused by these activitities that have been going on for hours.

Driving on the Stuart Highway is primarily different because nothing happens at all. One rarely encounters more than eight cars per hour: four in each direction. For the rest, maybe a village every 150 kms. And of course, that village - your goal for the past hours - consists of no more than a road house and two other houses. Your fatigue is merely caused by this absolute nothing rather than by activity.

As much as it was obvious that the Stuart Highway is not even remotely close to a freeway, it remains kind of weird that this two-lane road (mostly even without designated lanes for right turns) is the lifeline of the NT. Not even the Barkly Highway turn-off at Three Ways (in a way, one of the major crossroads in Australia) is nothing more than an ordinary left turn, where I had all the time in the World to stop, take a picture, turn around and take more pictures. Given the traffic volume on the Track, it is not really surprising, but at those places, you have to remind yourself that you are on a major road.

Nonetheless, I think it was good to drive from Darwin to The Alice rather than taking a plane or even a bus. The people in Darwin who told me "You know you can take the plane?" were wrong. Driving in the Outback is one of those Australian experiences. Helps you to understand the country better. And it brought some unexpected side-advantages. The geologist in me was fascinated to see the landscape slowly change from tropical to desert. The radio-geek in me liked checking the airwaves in the middle of nowhere and then count the number of Radio National signals received. And the road geek in me just liked being on the road and taking some pictures:

Afbeelding
Just South of Casalinga, some 30 kms South of Darwin.

Afbeelding
At the Carpentaria Hwy turn-off. the Stuart Highway changes its number.

Afbeelding
Three Ways, Barkly Hwy turn-off.

Afbeelding
120 kms South of Tennant Creek, the Stuart Highway crosses through the Devils Marbels area.

Afbeelding
Settlements on the Stuart Highway are consistently being announced 2 kms beforehand. The sign also states, which facilities are available in that settlement. This picture taken just North of Wauchope. Only as you leave the settlement, you'll see, how far the next service station is. I'd say it would be more practical to have that signposted before rather than after the service station. Then again, making a U-turn is never difficult in the Territory.

Afbeelding
Typical NT kilometer post. On most roads, such signs have been placed every 10 kms. In the Southern part of the NT, a trailblazer has been put under this sign every now and then. TT stands for Ti-Tree.

Afbeelding
The sign upon the crossing of the Tropic of Capricorn

Not on these pictures, the large number of roadkills along the road, as well as the broken tyres. Even though the Stuart Highway will not have priority as a road that must look clean all the time, these images do show that driving down the Track has its dangers. Same goes for the numerous skid marks showing that drivers have gone off the road unplanned. Scary.

For the rest, I thought the road was rather bumpy. Control cities: Palmerston (only when driving Southbound), Katherine, Tennant Creek, Alice Springs. The kilometer posts also include Adelaide River, Pine Creek, Mataranka, Larrimah, Elliott and Ti-Tree. From Darwin to Katherine, you will find the odd overtaking lane, including one section of diverted road at Edith River (see above). The larger distances in the Outback are also well reflected in the signposting. At the East Coast, you'll see an overtaking lane signposted no earlier than 2 kms before the overtaking lane itself. In the NT, you'll find signs as early as 10 kms before. As if that would prevent the driver from overtaking. On the same topic, you'll see signs pointing to a hospital 75 kms in advance.

The retail industry goes even further. Just South of Katherine, you'll find an announcement for business in Tennant Creek. Road associations may have found out that driver fatigue is a cause for accidents (trying to get people out of their cars), the retail industry seems largely concerned with keeping people in their cars. "Only two more hours and you're at our roadhouse". By the way, I don't know what to think about the free cup of coffee supplied to drivers at most road house on the Stuart Highway. Surely good to get drivers out of their cars, but coffee is in the end a drug giving a false sense of being awake ...

Furthermore, it surprised me as a European to see WW II turn-offs for every tiny bit of land that in one way or another served in the war (airstrips, locality of a camp or hospital). Surely, the NT (along with Broome) is Australia's only part of land where war really took place, but if every similar place in Europe would be signposted as such, the steel industry would have had marvelous years just because of the signposting.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 18 feb 2011, 11:39, 5 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 10 jul 2005, 16:16

Leuk verhaal.

Hoe vaak ben je down-under geweest, Pino ?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 jul 2005, 8:41

René schreef:Hoe vaak ben je down-under geweest, Pino ?
Drie keer. Twee keer met mijn ouders op familiebezoek en vorig jaar voor het eerst zelf.

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [FOTO] Stuart Highway (AUS)

Bericht door Pino » ma 18 aug 2008, 8:18

Wat oude foto's uit het Northern Territory, uit de archieven van de regering van deze staat.

http://www.territorystories.nt.gov.au/handle/10070/9835
http://www.territorystories.nt.gov.au/handle/10070/2222
http://www.territorystories.nt.gov.au/h ... 0070/19184
http://www.territorystories.nt.gov.au/handle/10070/3560
http://www.territorystories.nt.gov.au/h ... 0070/16632
http://www.territorystories.nt.gov.au/h ... 0070/83944
http://www.territorystories.nt.gov.au/handle/10070/1866
http://www.territorystories.nt.gov.au/h ... 0070/36703

Wie overigens eens een trip over de Stuart Highway zelf wil "meemaken", de route tussen Katherine en Port Augusta is inmiddels grotendeels te bekijken op Streetview. Gaat wel een stuk langzamer dan dat je hem rijdt, dus voor het gehele traject moet je een paar dagen de tijd nemen. Of kleinere stukjes bekijken.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 03 jan 2010, 19:58

Het gehele traject Coober Pedy - Alice Springs op de Stuart Highway in een youtube-filmpje van ruim 7 minuten. Dat staat gelijk aan een versnelling met een factor 50. Het levert een nogal hectisch filmpje op, maar ik wilde het jullie toch niet onthouden. Tip: kijken naar het landschap is rustiger voor de ogen dan kijken naar de weg.
Link
Laatst gewijzigd door Pino op za 28 mei 2011, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 03 jan 2010, 20:05

Tja, wat zullen we zeggen, a whole lotta nuthin'.

Deze route is bijna 700 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 03 jan 2010, 20:17

Een mooi filmpje. Zelf heb ik van de Stuart Highway ook het gedeelte van Coober Pedy naar Alice Springs gedaan, met de bus. In de praktijk in 2 etappes, met ook een uitstap naar Uluru en King's Canyon op de route. Het is toch wel een erg mooie ervaring geweest om eens op zo'n stille weg door een geheel leeg landschap te rijden. Met name de zonsopgang over het vlakke, amper begroeide land was erg indrukwekkend.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 03 jan 2010, 20:28

Ben zelf van Darwin naar Uluru gereden (via Kings Canyon) en weer terug naar Alice Springs. Ik vond het een fantastische rit en zou het graag nog een keertje doen. Juist dat oneindige stille landschap dat je langzaam ziet veranderen. Dat zogenaamde niets waarin je toch steeds weer iets nieuws ziet.

Zou om dezelfde reden graag nog eens de Argentijnse Ruta 3 afrijden, van Buenos Aires (of misschien een wat zuidelijker startpunt) helemaal door Patagonië. Je moet er van houden, dat rijden door verlaten landschappen, maar ik ben zeker liefhebber.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 04 jan 2010, 13:30

Pino schreef:Je moet er van houden, dat rijden door verlaten landschappen, maar ik ben zeker liefhebber.
Ik ook. Zo'n trip door Australië staat nog op mijn verlanglijstje. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » ma 04 jan 2010, 13:55

Pino schreef:Je moet er van houden, dat rijden door verlaten landschappen, maar ik ben zeker liefhebber.
Geldt niet voor mij. Ik haatte al de A4 tussen Metz en Straatsburg, want ik verveelde mij dood. Wel mooie foto's trouwens :top:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 jan 2010, 15:32

Mandelsoft schreef:Ik haatte al de A4 tussen Metz en Straatsburg, want ik verveelde mij dood. Wel mooie foto's trouwens :top:
In Australisch perspectief is dat echt een fluteindje. Australië meet 4.000 kilometer van oost naar west.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 jan 2010, 16:10

Rijden over een Europese snelweg door saai landschap laat zich sowieso niet echt vergelijken met rijden over een weg door de Australische outback. Want als je op een saaie Franse snelweg zit (Metz - Strasbourg valt trouwens best mee; het kan nog vele malen saaier), zit je toch nog met allemaal verkeer om je heen, zie je bebouwing, menselijke activiteit etc. Op de Stuart Highway kom je misschien acht auto's per uur tegen. Juist die setting geeft je de kans om te ontdekken dat dat landschap nog lang zo saai niet is. Je ziet steeds weer iets nieuws, leeft toe naar het volgende gehucht dat je over 50 kilometer zult tegenkomen, zet er nog eens lekker een cd bij op. Het klinkt wellicht enigszins vaag, maar toch: na een uur of twee rijden ga je helemaal in het landschap op - iets wat je op geen Europese weg zal overkomen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 jan 2010, 16:51

De enigste plekken in Europa (afgezien van Rusland) waar je een dergelijke solitude kunt ervaren is denk ik noord Noorwegen/Finland en Zweden buiten de E4 corridor.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 04 jan 2010, 19:58

Hier zijn nog enkele plaatjes van toen ik de Stuart Highway bereisde van Coober Pedy naar Alice Springs.

Afbeelding
1. Zo ligt de weg erbij rond het ochtendrood.

Afbeelding
2. Zonsopgang

Afbeelding
3. Lange schaduwen op de verderop gelegen spoordijk.

Afbeelding
4. De grens tussen South Australia en Northern Territory. 1 van de aandachtspunten op de route.

Afbeelding
5. Dit is het landschap op vrijwel de gehele route.

Afbeelding
6. Een Road train op de Lasseter Highway, de afsplitsing naar Uluru. Deze was onderweg van Kalgoorlie van Alice Springs, een reis waarbij de chauffeur heen en terug ongeveer een week onderweg is, grotendeels over onverharde wegen.

Afbeelding
7. Na aankomst in Alice Springs, de enige 'stad' (26.500 inwoners) in de zeer wijde omtrek.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 jan 2010, 20:01

Ook moeilijk voor te stellen; Perth is dichter bij Jakarta dan Sydney.

Het noorden van Western Australia is ook net zo ver van de kust van Vietnam als Sydney.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 23 jan 2010, 16:25

De Stuart Highway in 1971. Foto's van Phillip McCallum, gepost op Aussiehighways. Moeilijk voor te stellen dat de enige noord-zuidroute door het midden van Australië toen nog voor een zeer groot gedeelte niet was geasfalteerd, met name niet ten zuiden van Alice Springs. Als ik het goed heb, is pas in de jaren '80 het laatste stuk geasfalteerd. De foto's van het geasfalteerde gedeelte laten een weg zien die een stuk smaller is (lijkt?) dan de huidige route.

Veel meer foto's, met reisverslag van de trip Melbourne - Darwin v.v. via twee verschillende routes, in dit Photobucket-album.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op vr 18 feb 2011, 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 23 jan 2010, 17:20

^^ Leuke foto's inderdaad :)

Hoewel dat soort trips zeker nog moeiteloos gemaakt kunnen worden. Oost-westroutes rond Alice Springs zijn nog altijd allemaal onverhard.

Sjappie
zandpaadje

Re: [AUS] Stuart Highway

Bericht door Sjappie » ma 03 sep 2012, 15:48

Zelf ook een auto gehuurd in Australie en de Stuart Highway gereden tussen Darwin en Katherine, Pine Creek naar Tennant Creek. Geweldig! 200 km/u, alleen oppassen voor road trains.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 sep 2012, 16:03

^^ Als je van scheuren houdt en 200 km/u over de Stuart Highway rijdt, heb je ongetwijfeld veel lol ja. Maar ik durf de stelling aan dat je dan niet veel meekrijgt van het landschap om je heen. Je kunt jezelf dan beter de reis naar Australië besparen en hetzelfde grapje uithalen op een circuit. Of een lege Duitse Autobahn.

Sjappie
zandpaadje

Bericht door Sjappie » ma 03 sep 2012, 16:12

Ik houd niet van scheuren en ben 5x in Australie geweest en ken het land door en door, ook het landschap. De Outback is daarbij mijn favoriete omgeving. Die 200 km/u is a figure of speech.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 03 sep 2012, 16:21

Sjappie schreef:Die 200 km/u is a figure of speech.
Voor wat?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 sep 2012, 16:34

In South Australia geldt een snelheidslimiet van 110 km/h; in het Northern Territory 130 km/h. Persoonlijk vind ik 130 km/h uitstekend voor een enkelbaansweg waar je je (door het ontbreken van vluchtstroken en vangrails) bepaaldelijk geen stuurfouten kunt permitteren.

Maar goed, wellicht besteed ik hier sowieso iets teveel woorden aan de verhalen van deze enorme wereldreiziger die kennelijk meer houdt van afronden naar boven dan van scheuren ...

Sjappie
zandpaadje

Bericht door Sjappie » ma 03 sep 2012, 16:54

Op de Stuart Highway geldde geen limiet toen ik er was (2002-2003-2004). Zie:

There was no absolute speed limit in the Northern Territory before 1 January 2007 but maximum speed limits are now posted on some road sections. Drivers, previously, were simply required to drive at a safe speed to suit the conditions. Thus, the Northern Territory section of the Stuart Highway had no speed limits at all.[4] The Northern Territory traffic laws were updated from 1 January 2007 to be similar to the rest of Australia. This included placing a speed limit on all roads (130 km/h/81 mph) on major highways such as the Stuart Highway and significantly increasing penalties for speeding.

De toon van je post bevalt me niet.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 sep 2012, 17:15

Ook zonder die formele maximumsnelheid vind ik snelheden boven de 130 km/h op een enkelbaansweg als de Stuart Highway onverantwoord. Zie mijn eerdere post waarom. Hoewel iedere weggebruiker het natuurlijk zelf moet weten; de kans dat je bij een stuurfout tegen een andere weggebruiker aanknalt is immers klein.

De toon van jouw posts bevalt me trouwens ook niet. Maar gelukkig gaat dit forum over wegen en niet over elkaars schrijfstijl, dus laten we elkaar die discussie besparen.

Sjappie
zandpaadje

Bericht door Sjappie » ma 03 sep 2012, 17:16

Wat is er mis met mijn toon?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 03 sep 2012, 17:21

Voor iemand die net op het forum geregistreerd is: heel veel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 okt 2013, 19:46

http://newsroom.nt.gov.au/index.cfm?fus ... =11565&d=5

Een 200 kilometer lang deel van de Stuart Highway in Northern Territory is onderdeel van een proef om te kijken wat de effecten zijn als de maximumsnelheid opgeheven wordt. In Northern Territory was er tot 2006 geen snelheidslimiet. Aangezien tussen 2001 en 2011 geen verkeersdoden op dit stuk van de Stuart Highway zijn gevallen, wordt bekeken of de maximumsnelheid weer geschrapt kan worden.

Het proeftraject is tussen Barrow Creek en Alice Springs. Dit stuk is enkelbaans met 480 voertuigen per dag.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 01 feb 2014, 12:18

^^ Vandaag was de eerste dag van de proef, en meteen werden grote hoeveelheden sportauto's gesignaleerd die kwamen scheuren. Op die manier krijg je natuurlijk nooit de goede publiciteit en voorstanders van een limiet kwamen in de pers natuurlijk meteen uitgebreid aan het woord.

http://www.abc.net.au/news/2014-02-01/s ... rs/5232388

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 feb 2014, 20:08

Afbeelding
Súper camiones en Stuart Highway - Australia by zapatilleando, on Flickr

Afbeelding
Súper camiones en la Stuart Highway - Australia by zapatilleando, on Flickr

Afbeelding
On the Stuart Highway by Noble Silence, on Flickr

Om een bekende Australische band maar eens te quoten; a whole lotta r...nothing. ;)
Afbeelding
Stuart Highway by Claire Thayanukulvat, on Flickr

Afbeelding
Animal warning sign by john white photos, on Flickr

Darwin 2.719 km, Perth 2.385 km :)
Afbeelding

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » za 14 nov 2015, 16:06

De 'proef' op de Stuart Highway waarbij de maximumsnelheid werd opgeheven is succesvol. Er is geen toename aan ongelukken en verkeersdoden. 85% van de automobilisten reed tussen de 133 en 139 km/h, net boven de standaard snelheid van 130km/h.

Er wordt 60 kilometer toegevoegd aan de no speed limit zone. http://www.theguardian.com/australia-ne ... ay-by-60km