Piles schreef: vr 22 nov 2019, 13:50
Een boemeltrammetje door het centrum is dan niet de beste oplossing.
Utrecht C - P&R Uithof is straks 19 minuten per tram 22. Lijn 28 doet daar afhankelijk van dag/tijdstip 20 -25 minuten daarover. Een tram over die route zal het zeker niet langzamer doen.
Het probleem zit in de passage vanaf Neude richting Biltstraat (lijn 11). Via de Nobelstraat is dat net zo onpraktisch. Bovengronds is er weinig ruimte in de straten, mogelijk zijn bruggen er niet op berekend. Ook veel bewoners zitten niet op het gepiep en gekraak van een tram te wachten door bochten veroorzaakt. Dat is in Den Haag ook een heikel punt van uitbreidingen of verleggingen.
De gekozen route is misschien niet perse ideaal voor meer recreatief gebruik maar daar is de vervoersvraag ook niet uit voortgekomen. De route verenigt denk ik wel het beste van de verschillende mitsen, maten, reistijd en de oorspronkelijke vervoersvraag: de Uithof.
Lijn 11 is al enige jaren lijn 28 en zoals gezegd is de busbaan destijds voorbereid op vertramming. De bochten bij de Lucasbrug/Wittevrouwensingel en Kaatstraat/Biltstraat zijn krap, maar niet ongeschikt voor trams volgens mij.
Misschien moet de route van de tram ook wel in een bredere context worden gezien.
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat schreef:Met de provincie Utrecht en verschillende gemeenten zijn door Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven afspraken gemaakt die de bereikbaarheid en leefbaarheid van bewoners in de hele regio verbeteren. Door station Utrecht-Lunetten samen te voegen met het nog te bouwen station Koningsweg, ontstaat een groter station waar een deel van de reizigers dat nu op Utrecht Centraal in- uit- of overstapt straks ook gebruik van kan maken. Hiermee wordt het nu al drukke Centraal Station straks ontlast. Vanuit het nieuwe station kunnen reizigers uit alle delen van het land straks ook gebruik maken van de snelle ov-verbinding die er moet komen met Utrecht Science Park. Deze plek, waar dagelijks 77.000 studenten en medewerkers naartoe reizen, krijgt betere aansluitingen op de regio.
En dan ligt de Uithoflijn met een halte aan de Koningsweg ineens wel op de juiste plek. Het is ook de bedoeling dat er een soort OV-ring om de stad Utrecht komt. Vanuit station Koningsweg-Lunetten komen dan ook OV-verbindingen naar de bedrijventerreinen en kantoren rondom de A12.
Edit: afbeelding toegevoegd
Laatst gewijzigd door boe! op za 23 nov 2019, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Vahalis schreef: vr 22 nov 2019, 16:24 Lijn 11 is al enige jaren lijn 28 en zoals gezegd is de busbaan destijds voorbereid op vertramming. De bochten bij de Lucasbrug/Wittevrouwensingel en Kaatstraat/Biltstraat zijn krap, maar niet ongeschikt voor trams volgens mij.
Busbaan is inderdaad gekomen als compromis en op een groot deel is een tramrails niet moeilijk in te leggen. Bochten zijn zeker geen onoverkomelijk obstakel, een tram door smallere delen van een oude stad waar ook nog auto verkeer actief is, met veel fietsers, is vragen om "spanning". Dat zien we in Den Haag ook op verschillende locaties, terwijl het over het algemeen een behoorlijk vrijliggend netwerk heeft. En een piepende tram in scherpe bochten leidt echt tot aanwonende burgers die tegen zo'n lijn gaan zijn.
De context die boe! aanreikt lijkt me in het gehele plaatje dan ook precies waarom er met alle beperkingen van een centrum route gekozen is voor de huidige route.
Vandaag die tram (De Uithoflijn) eens uitgeprobeerd. Is mij best goed bevallen.
Ik moest onwillekeurig toch even aan de Amsterdamse Noord-Zuidlijn denken: ook deze tramlijn is met jaren vertraging en een enorme kostenoverschrijding nu eindelijk opgeleverd. Het uiteindelijke prijskaartje bedroeg een slordige half miljard euro, maar dan heb je ook wat.
Parkeren kan in de P&R parkeergarage bij afrit 2 van de A28. Voor maar 5 euro mag je maximaal 24h parkeren en met maximaal 5 personen met tram of bus heen en weer naar Utrecht centrum. De tram legt het traject af in ongeveer 17 minuten.
Je kunt ook vanuit Bunnik de trein pakken: die is sneller (8 minuten) en goedkoper (€ 4,80 retour). Parkeren in Bunnik is gratis maar soms problematisch. Bovendien rijdt de trein maar 2x per uur, de tram rijdt elke 4 minuten.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Het lijkt er op dat de tram tegen het stilstaande busje is aangereden. Misschien stond er een file?
Als de verkeerslichten kapot waren kan het misschien ook wel een probleem zijn; doordat de tramrails schuin van achter komt en er verder geen kruising is, is het voor een onbekende weggebruiker wellicht buiten het verwachtingspatroon.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Het lijkt er op dat de tram tegen het stilstaande busje is aangereden. Misschien stond er een file?
Ik denk niet dat dat busje stil stond. Iig niet vlak voordat het aangereden werd. De tram heeft vrij zicht daar dus dan had de trambestuurder wel geremd.
Ik denk dat het veel waarschijnlijker is dat het busje in volle vaart is geraakt.
Plus post van het CJIB, een leuke brief van het CBR waarin staat dat hij een cursus mag volgen en misschien moet hij ook nog zelf de schade betalen.
De man gaat op voor het complete "prijzenpakket".
Willem schreef: vr 19 mar 2021, 16:57 Plus post van het CJIB, een leuke brief van het CBR waarin staat dat hij een cursus mag volgen en misschien moet hij ook nog zelf de schade betalen.
De man gaat op voor het complete "prijzenpakket".
En oh ironie, hij zal dan voorlopig met het OV moeten reizen én zelf z'n boodschappen laten bezorgen
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
JB81 schreef: vr 19 mar 2021, 17:38
Inmiddels meldt het geciteerde artikel dat de politie het verhaal over rijden onder invloed weer heeft ingetrokken. Er loopt nog een onderzoek.
Dat is maar goed ook. Openbaar Ministerie heeft er een handje van om mensen te framen als 'dader'. Hun goed recht, maar triomfantelijk beweren dat je de duivel in hoogst eigen persoon te pakken hebt, en vervolgens blijkt er uit onderzoek dat er weinig aan de hand is hebben we vaker gezien in Nederland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Vanaf aanstaande maandag zijn de Uithoflijn en SUNIJ-lijn aan elkaar gekoppeld. De werkzaamheden die zijn uitgevoerd in Nieuwegein en waardoor er 4 maanden lang geen tramverkeer mogelijk was, zijn afgerond. Ook de verbinding tussen beide tramlijnen bij Utrecht Centraal is gereed.
Blijf het vreemd vinden dat de lijn 's avonds en in het weekend niet rijdt.
Één van de duurste OV-projecten van de afgelopen jaren en dan heb je er niks aan als je buiten de huidige dienstregeling bijvoorbeeld van de stad naar het UMC wil of gebruik zou wilt maken van de P+R bij de Uithof.
De tram rijdt niet door het centrum van Utrecht. Daarvoor is buslijn 28 in het leven geroepen die de verbinding vormt tussen Centraal Station, Centrum en Science Park. Het aantal reizigers na 21.30 uur en in het weekeinde rechtvaardigt geen tweede (tram)verbinding. Als je alleen de tram zou laten rijden, dan mis je weer een rechtstreekse verbinding met het centrum. En dan kom je uit bij de huidige dienstregeling die overigens al meer dan 20 jaar hetzelfde is: de voorloper van lijn 28 (lijn 11) reed net als nu in de late avond en het weekeinde en de voorloper van de tram (lijn 12) reed op deze dagen/tijden ook niet.
Toch lijkt het mij best logisch als mensen op ziekenbezoek in het UMC willen, vanuit Nieuwegein / IJsselstijn om gewoon rechtstreeks met de tram te reizen. Natuurlijk, er rijden nu ook al rechtstreekse bussen tussen die punten en die bezetting moet ook op peil blijven om schrappen ervan te voorkomen.. maar ergens komt het onlogisch/geforceerd op mij over.
Het is ook een logische vraag, maar de Uithoftram is op een voor reizigers onlogisch tracé aangelegd. De belangrijkste route voor de reiziger is Centraal Station - binnenstad - Uithof. Op die route is er altijd voldoende vraag voor OV en het zou logischer zijn geweest als die route als tram zou zijn uitgebouwd. Dan had je 1 hele sterke OV-as gehad in plaats van de 2 middelmatige assen nu. De as via het centrum doet veel bestemmingen aan maar heeft beperkte capaciteit, de tram-as via de galgenwaard heeft veel capaciteit maar er is in het weekend te weinig vraag naar de bestemmingen die de tram aan doet.
Durashift schreef: za 09 jul 2022, 0:15 Toch lijkt het mij best logisch als mensen op ziekenbezoek in het UMC willen, vanuit Nieuwegein / IJsselstijn om gewoon rechtstreeks met de tram te reizen. Natuurlijk, er rijden nu ook al rechtstreekse bussen tussen die punten en die bezetting moet ook op peil blijven om schrappen ervan te voorkomen.. maar ergens komt het onlogisch/geforceerd op mij over.
En stadion de Galgewaard ligt ook aan de route. Soms gebeurt daar ook wel eens wat op zondag
Maar goed er is wel gepland om ook 's avonds en in het weekend trams te laten rijden als er zoveel extra reizigers bij zijn gekomen dat dat rendabel kan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Een gemiddelde wedstrijddag zitten er 20.000 man in de Galgenwaard. Mijn ervaring als voetbalgek die ook wel eens in de Galgenwaard komt is dat daar duizenden met pendelbussen aankomen. Als je die trams in ieder geval op wedstrijddagen laat rijden, en in het weekend als P+R promoot denk ik dat je al wat reizigers trekt.