Uitbreiding tram Utrecht
Moderator: Moderatoren
-
Mark
- Forumbeheerder
Re: Uitbreiding tram Utrecht
In Rotterdam rijdt bij wedstrijden in de Kuip lijn 12 ("de twaalfde man") en dat gaat eigenlijk altijd wel prima.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Niet alle bezoekers van een voetbalwedstrijd zijn hooligans, maar er zijn uitzonderingen. Ik zou bijvoorbeeld geen Utrecht en Ajax-supporters samen in een tram laten reizen.
-
Sondermaut
- verkeersader
Je ziet bij dergelijke wedstrijden met een hoog risico op rivaliteit tussen supporters van de twee partijen dat de gasten zich verzamelen bij het stadion van de eigen ploeg, en dan gezamenlijk naar de wedstrijd reizen. Dat vermijdt al het laaghangend fruit qua potentiële rellen voor en na een wedstrijd doordat supporters niet gemengd naar de wedstrijd komen.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Voor FC Utrecht-Ajax (en de meeste andere wedstrijden) geldt een verplichte buscombi voor uitsupporters om hen tot in het stadion gescheiden te kunnen houden van het thuispubliek.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Het heeft even geduurd, maar fans van FC Utrecht kunnen binnenkort op wedstrijddagen met de tram naar het stadion:Vinny schreef: za 09 jul 2022, 17:22En stadion de Galgewaard ligt ook aan de route. Soms gebeurt daar ook wel eens wat op zondagDurashift schreef: za 09 jul 2022, 0:15Toch lijkt het mij best logisch als mensen op ziekenbezoek in het UMC willen, vanuit Nieuwegein / IJsselstijn om gewoon rechtstreeks met de tram te reizen. Natuurlijk, er rijden nu ook al rechtstreekse bussen tussen die punten en die bezetting moet ook op peil blijven om schrappen ervan te voorkomen.. maar ergens komt het onlogisch/geforceerd op mij over.
![]()
https://www.fcutrecht.nl/nieuws/2025/ja ... fc-utrecht
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
RTV Utrecht meldt:
Merwedelijn gaat niet ondergronds, maar krijgt verdiepte bak - https://nos.nl/r/714616
Zo jammer, dit. Leg dan een dak op die verdiepte bak, zou ik zeggen.
Merwedelijn gaat niet ondergronds, maar krijgt verdiepte bak - https://nos.nl/r/714616
Zo jammer, dit. Leg dan een dak op die verdiepte bak, zou ik zeggen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Egbert
- expressweg
Dat zal vast wel opeens heel veel extra kosten opleveren, want "tunnel".
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
De kruisingen met wegverkeer gaan in elk geval mooi ongelijkvloers. En een station in een verdiepte ligging met veel daglicht kan ook mooi en sociaal veilig(er) zijn.
Ik ben wel benieuwd naar de aanlanding van de trein op Utrecht Centraal. De lijn loopt deels parallel aan de bestaande lijn naar Nieuwegein. De nieuwe lijn zou meer centraal achter het station aankomen. Het lijkt me stug dat er een nieuwe tunnel onder het station door richting de huidige tramhaltes komt.
-
Jeff
- expressweg
Ik mis even waarom je bijna 1 miljard euro zou steken, terwijl 80% van de route al bestaand is (2 of 3 straten verder op).
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Verder moeten er in de polder Rijnenburg (het gebied direct ten zuidwesten van knooppunt Oudenrijn) duizenden woningen komen. De gemeente Utrecht vindt dat de mensen die daar willen wonen, zich niet met de auto maar met de fiets of het ov moeten verplaatsen. Dus heb je een dure extra tramlijn (de Merwedelijn) nodig om die mensen snel en comfortabel naar het centrum van Utrecht en Utrecht-CS te transporteren.
Waar het nu om gaat is fase 1 van die Merwedelijn, die dus op den duur naar Rijnenburg moet worden doorgetrokken.
-
Durashift
- expressweg
De nieuwbouw op het voormalige defensieterrein laat al zien dat minimale parkeerruimte i.c.m. beperkte OV haltecapaciteit tot onvrede bij bewoners leidt (is in de regionale pers geweest).
Ik kan mij goed voorstellen dat toekomstige bewoners niet door park Transwijk gaan lopen naar een tramhalte, is toch best een afstandje.
Ik denk wel dat men goed moet nadenken over de overkluizing van de rotonde bij de Europalaan, om op het bestaande spoor te komen. Nóg meer vertraging door overstekende tram's kan je daar niet bij hebben, lijkt mij.
-
Chris
- Moderator
Op de regionale omroepen zijn elke paar dagen wel berichten te lezen over gemeenten die veel te lage parkeernormen toepassen bij projecten, of parkeerplaatsen weghalen. De parkeerproblemen worden heel snel groter, maar beleidsmakers denken dat een bus- of tramhalte voor een heel groot deel van de bewoners reden zal zijn om de auto weg te doen, wat gewoon pure fantasie is gezien de groei van het wagenpark in Nederland de afgelopen decennia. Laat staan die stedenbouwkundige nonsens zoals mobiliteitshubs voor deelvervoer.Durashift schreef: vr 16 jan 2026, 13:11De nieuwbouw op het voormalige defensieterrein laat al zien dat minimale parkeerruimte i.c.m. beperkte OV haltecapaciteit tot onvrede bij bewoners leidt (is in de regionale pers geweest).
-
Durashift
- expressweg
Oh nee, toch niet.. de SSH moet nog even acht parkeerplaatsen realiseren om aan de parkeernorm te voldoen..(..)
Het gaat om de bewoners van 244 appartementen verspreid over zes woontorens in het oosten van de stad. Op het terrein zijn 31 parkeerplaatsen. Lang niet genoeg, vinden de bewoners. (..) Om de hoek van De Kwekerij ligt een groot parkeerterrein bij studentencomplex IBB. Daar geldt sinds 1 november betaald parkeren. Sindsdien staat een groot deel van de parkeerplaatsen leeg. Het terrein werd vooral gebruikt door forensen en minder door studenten. Die forensen parkeren nu ergens anders.
Maar voor parkeren bij de IBB kunnen bewoners van De Kwekerij geen vergunning aanvragen. Jules vroeg toch een parkeervergunning aan, maar kreeg die niet. De gemeente schreef in een brief dat zijn vergunning werd afgewezen omdat de SSH op het terrein voldoet aan de zogenoemde parkeernorm. (..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/399097 ... nning-voor(..)Eigenlijk zouden er 39 parkeerplaatsen moeten zijn. Daarbij is rekening gehouden dat de SSH extra parkeerplaatsen voor fietsen en deelauto's op het terrein heeft staan. Voor auto's van bewoners zijn er op dit moment acht parkeerplaatsen te weinig.
"De SSH moet zorgen dat dit aantal op privaat terrein aanwezig is", zegt de woordvoerder van de gemeente. "Concreet betekent dit dat de SSH nog acht extra parkeerplaatsen beschikbaar gaat stellen aan de bewoners van de 244 woningen." (..)
Suc6..
-
Jablan
- stadsweg
Ik heb er gelijk een beeld bij van een tram over de Clausbrug en dan op een viaduct over het hart van knooppunt Oudenrijn naar die polder. Helaas, het wordt een omweg via Nieuwegein.Hajo schreef: do 15 jan 2026, 23:49Er worden nu al veel woningen in de zogenaamde "Merwedekanaalzone" gebouwd. Dat is o.a. langs de Europalaan.
Verder moeten er in de polder Rijnenburg (het gebied direct ten zuidwesten van knooppunt Oudenrijn) duizenden woningen komen. De gemeente Utrecht vindt dat de mensen die daar willen wonen, zich niet met de auto maar met de fiets of het ov moeten verplaatsen. Dus heb je een dure extra tramlijn (de Merwedelijn) nodig om die mensen snel en comfortabel naar het centrum van Utrecht en Utrecht-CS te transporteren.
Waar het nu om gaat is fase 1 van die Merwedelijn, die dus op den duur naar Rijnenburg moet worden doorgetrokken.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Voor de nieuwe tramlijn zal het Beatrixtheater gedeeltelijk of zelfs volledig gesloopt moeten worden:Schelpenpaadje schreef: do 15 jan 2026, 12:44
Ik ben wel benieuwd naar de aanlanding van de trein op Utrecht Centraal. De lijn loopt deels parallel aan de bestaande lijn naar Nieuwegein. De nieuwe lijn zou meer centraal achter het station aankomen. Het lijkt me stug dat er een nieuwe tunnel onder het station door richting de huidige tramhaltes komt.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/401340 ... -opgenomen
-
Durashift
- expressweg
Overigens, langs de Europalaan, aan de Merwede zijde, is men nu wel fiks aan de gang met alle bouwputten, zag ik laatst.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Nieuws over de Merwedelijn:
Nieuwe tramlijn Utrecht krijgt meerdere ondergrondse haltes - https://nos.nl/r/761756
Nieuwe tramlijn Utrecht krijgt meerdere ondergrondse haltes - https://nos.nl/r/761756
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Oh, wat een stelligheid. Het lijkt me sterk dat al vaststaat dat er een nieuwe tramlijn kom
t
-
Alain
- expressweg
Hoe kom je erbij dat er sprake is van stelligheid? In het artikel wordt (meermaals) benoemd dat de plannen nog niet definitief zijn.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
De kop van het artikel doet iets anders vermoeden. Maar als je in het artikel leest wordt er van alles beweerd zonder dat er enige concrete plannen liggen.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Soms vraag je je oo, af waarom er nooit een tram richting de Leidsche Rijn is aangelegd.
Laatst gewijzigd door Willem op za 23 mei 2026, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Alain
- expressweg
Zo zie je maar: never judge an article by its headline.waldo79 schreef: za 23 mei 2026, 16:06 De kop van het artikel doet iets anders vermoeden. Maar als je in het artikel leest wordt er van alles beweerd zonder dat er enige concrete plannen liggen.
En volgens mij zijn de plannen concreter dan je het doet voorkomen. De gemeente Utrecht lijkt hier tenminste mee te willen doorpakken.
-
djiwie
- stadsweg
Scheelt dat er natuurlijk al een spoorlijn lag. Tijdens de bouw van LR zijn er twee stations bijgebouwd (Utrecht Terwijde en later Utrecht Leidsche Rijn).Willem schreef: za 23 mei 2026, 16:14 So,ms vraag je je oo, af waarom er nooit een tram richting de Leidsche Rijn is aangelegd.
-
verfmeer95
- expressweg
De spoorlijn Utrecht-Woerden is ook naar 4 sporen verbreed. In plaats van twee tramsporen zijn er dus twee treinsporen aangelegd.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Op zich ben ik wel blij met het uitbreiden van het tramnet, maar voordat het zover is...Alain schreef: za 23 mei 2026, 16:45Zo zie je maar: never judge an article by its headline.waldo79 schreef: za 23 mei 2026, 16:06 De kop van het artikel doet iets anders vermoeden. Maar als je in het artikel leest wordt er van alles beweerd zonder dat er enige concrete plannen liggen.
En volgens mij zijn de plannen concreter dan je het doet voorkomen. De gemeente Utrecht lijkt hier tenminste mee te willen doorpakken.