Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Wesso » do 22 mei 2008, 22:56

Vandaag had Rita Verdonk de Regenboogroute in het Verantwoordingsdebat gegooid. Wie, waarom, wat kost het?
Waarop Pechtold zei: "U begint met de A12. Dan denk ik: komt er nu een plan om de fileproblematiek aan te pakken?"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Pino » vr 23 mei 2008, 8:27

Op Geen Stijl hebben ze de Regenboogroute ook ontdekt. Of moet ik zeggen de Regenbeaugroute ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Rene » vr 23 mei 2008, 9:14

Pino schreef:Op Geen Stijl hebben ze de Regenboogroute ook ontdekt ...
Sommige reacties vind ik treffend...
Om de een of andere reden denk ik niet dat het grootste deel van die 120k aan die 1650 stickers is opgegaan... Hoe zou dat toch komen???
U moet beseffen dat hier waarschijnlijk 10 mensen 300 dagen lang 8 uur per dag over aan het brainstormen zijn geweest...het briljante idee komt niet zomaar uit de lucht vallen
iedereen kan een idee indienen bij de overheid, er worden miljoenen gereserveerd hiervoor .
neem bijv een opblaasbaar stoplicht dat steeds maar op rood blijft staan.
Er mag best wat extra geld bij projecten worden uitgegeven om de dingen wat mooier te maken (bijv. de Erasmusbrug). Maar in alle gevallen (eigenlijk bij iedere uitgave) zou de staat en tenminste 1 van deze vragen kunnen beantwoorden: 1) Zou je hier je eigen geld aan uitgeven? en 2) Zou je geld van je buurman hier aan uitgeven, en zou je de uitgave tegenover hem kunnen verantwoorden? Deze flauwekul faalt de test.
Ik mis nog het zwarte rouwrandje van "overheids geldverspillingsroute"
Ach jongens, Koos $p€€ heeft dat bedragje toch binnen een paar uur "verdiend"? Gewoon de gatsometers een kilometertje scherper naar beneden bijstellen en die bestelling gekleurd plakband is er weer uit. Doorrijden mensen, niks aan de hand, niks te zien.
In Leeuwarden is vorige week een plein uitgerust met witte vlekken met een gele bal erin. Vanuit de lucht lijken het eieren. De "kunstenaar" kwam op dit ontzettend leuke idee toen hij thuis een ei bakte, en voor slechts 100.000 euro mocht Leeuwarden dat geniale idee uitvoeren. Gelukkig is het tijdelijk want binnenkort gaat het plein op de schop. Geld genoeg in Nederland, oma kan volgende week ook wel weer douchen, het is toch pyamaweek.
"Die Fahrbahn ist ein graues Band
Weisse Streifen, gruener Rand"
-Maar wij hebben regenboogstickers...!

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Ed » wo 28 mei 2008, 18:49

Ik zit eens even naar die foto's van de A12 zonder en met stickers op de lantarenpalen te kijken.
En iedere keer valt het me weer op dat de weg mét stickers zoveel meer eenheid uitstraalt :cola:

Een echte regenboogroute heeft natuurlijk asfalt in alle kleuren van de regenboog :rofl2:
Juerd, kan jij een foto bewerken? Uitspraak van de week met bijbehorend plaatje :mrgreen:
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Juerd » wo 28 mei 2008, 18:55

Nee, sorry, ik bewerk liever geen foto's op bestelling.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Vinny » wo 28 mei 2008, 19:32

Gelukkig hebben we een foto van een regenboogroute van onze zuiderburen ;)
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Ed » do 29 mei 2008, 9:54

Juerd schreef:Nee, sorry, ik bewerk liever geen foto's op bestelling.
Jammer, je had de Scwalbe tunnel erg leuk bewerkt...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Vinny » vr 30 mei 2008, 14:07

Vandaag de regenboogroute gedeeltelijk bereden. Mijn chauffeuse merkte op dat haar de regenboogstickers al eerder waren opgevallen en vermoedde reeds dat het kunst was. Het plezier van het berijden van de weg werd er niet groter of kleiner door. Wel moet me van het hart dat de afgebeelde kleuren bij benadering geen regenboog vormen...; er worden maar 4 kleuren afgebeeld en de volgorde klopt volgens mij ook niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door waldo79 » vr 30 mei 2008, 14:48

Mijn chauffeuse merkte op dat haar de regenboogstickers al eerder waren opgevallen en vermoedde reeds dat het kunst was.
Zo lijkt het net of je in een taxi zat :lol:

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Juerd » vr 30 mei 2008, 14:57

Glaasje op, laat je rijden ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Vinny » vr 30 mei 2008, 15:50

Mwah ik was gewoon aan het werk. Dan beperk ik de consumptie van genotsmiddelen tot een kopje koffie... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door boe! » za 31 mei 2008, 12:12

Ergert u zich ook groen en geel aan de files?
Wordt u rood van woede bij een afsluiting?
Loopt u paars aan als u zich hierover erg druk maakt?

In dat geval bent u van harte welkom op de A12.
De enige snelweg die met u meekleurt.

Spits
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 9:59

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Spits » wo 04 jun 2008, 19:12

Heel de A12 was verziekt met stickers op de lichtmasten. Heel de A12????

Nee!!! 1 klein stukje bleef zich dapper verzetten tegen deze onzin. Tussen km 91.600 en 109.4 blijven de stickers niet kleven......


laat ons hopen dat de lijm op is
Als het regent in mei, is april al voorbij

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door boe! » vr 06 jun 2008, 21:36

Spits schreef:Tussen km 91.600 en 109.4 blijven de stickers niet kleven
Daar wordt gewerkt aan de weg. De lantaarnpalen in de middenberm zijn hier deels weggehaald. Dan valt er ook weinig te plakken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Vinny » zo 08 jun 2008, 1:08

Ik kwam deze cementwagen tegen op mijn fietstocht. Kennelijk bezig om wat geluidsschermen te maken?
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Juerd » zo 08 jun 2008, 2:16

Either that, or the driver is totally gay ;)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door boe! » wo 09 jul 2008, 22:06

AD schreef:Regenboogstickers A12 eenmalige actie
DEN HAAG - De kleurrijke stickers die in mei aan de lichtmasten op de A12 werden bevestigd, krijgen geen vervolg. Dit schrijft minister Camiel Eurlings van Verkeer aan de Tweede Kamer in reactie op vragen van TON-parlementariër Rita Verdonk.

Onlangs werden 1650 rode, paarse, licht- en donkergroene stickers op de lichtmasten geplakt. De automobilist zou zich zo bewuster van zijn omgeving worden. Maar wegens het kostenplaatje van 120.000 euro kreeg het ministerie een stroom van kritiek over zich heen.

Eurlings maakt nu duidelijk dat het bij deze stickers blijft. ,,Kleurenbanden maken alleen voor de A12 deel uit van het routeontwerp en worden niet op andere wegen aangebracht,’’ aldus de minister.

De Regenboogroute A12 behoort tot het zogeheten Project Routeontwerp. Met dit project wil het ministerie een vlottere wegomgeving creëren. De A27 en de A4, die respectievelijk tot Panoramaroute en Deltaroute worden omgetoverd, krijgen geen stickers, zo blijkt uit de brief van Eurlings.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Wouter N14 » wo 09 jul 2008, 23:33

boe! schreef:
Spits schreef:Tussen km 91.600 en 109.4 blijven de stickers niet kleven
Daar wordt gewerkt aan de weg. De lantaarnpalen in de middenberm zijn hier deels weggehaald. Dan valt er ook weinig te plakken.
Bij aansluiting Bleiswijk ontbreken ook de stickers, en dat is geen tijdelijke situatie :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Via » di 22 jul 2008, 11:30

Jammer dat ze met zo'n stomme actie dan meteen het idee Routeontwerp weer onderuit halen. Hopelijk worden de A2 en A27 beter aangepakt.

Spits
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 9:59

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Spits » wo 17 sep 2008, 19:22

Ja, je moet toegeven, die nieuwe look van de kunstwerken tussen Ede en Veenendaal mag er best zijn. Ook dit maakt deel uit van het routeconcept.

Mogen ze best mee doorgaan
Als het regent in mei, is april al voorbij

Medianieuws

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Medianieuws » ma 20 okt 2008, 10:51

Cobouw (16-10-2008) schreef:Rijkswaterstaat geeft elke snelweg zijn eigen smoel

Utrecht - Rijkswaterstaat gaat meer eenheid aanbrengen in de bouwstijl van kunstwerken en geluidsschermen langs de Nederlandse autosnelwegen. Voor alle wegen wordt een eigen stijlenboek ontwikkeld, zodat de autowegen straks gemakkelijk van elkaar te onderscheiden zijn. De oudste snelweg van Nederland, de A12, is aangewezen als pilotproject met de werknaam Regenboogroute. Het idee achter de stilering is het tegengaan van de verrommeling van Nederland, verklaart Cecile Haffmans-Velthuijsen, omgevingsmanager A12 Bravo Projecten bij Rijkswaterstaat Utrecht. Alle gemeenten en provincies waarlangs deze rijksweg loopt, zijn verplicht zich in het vervolg te houden aan de voorschriften uit het ontwerpboek. Dat moet er op de langere duur toe leiden dat een viaduct bij Den Haag langs de A12 dezelfde bouwkundige kenmerken vertoont als een viaduct langs dezelfde weg bij Zevenaar.

Uniform
Bij Woerden-Oost wordt momenteel gebouwd aan de eerste Utrechtse afslag volgens de uniforme stijl, met als voornaamste kenmerk .de schuine hoeken die terug te vinden zijn in onder andere het talud en de kolommen. Ook de geluidsschermen gaan aan een uniforme stijl beantwoorden, maar zullen afhankelijk van de omgeving deels van uitvoering verschillen. De uitvoering is afhankelijk van type landschap waarin het scherm staat. De onderste balk van het scherm is transparant in bij steden en in weidegebieden en met klimop begroeid als de weg een bos doorkruist. Op de lichtmasten langs de A12 zijn stickers aangebracht met een kleurencode die eveneens verwijst anar het landschap. Omgevingsmanager Haffmans: "Rood verwijst naar eert stedelijk milieu, paars staat voor een gebied met wonen, werken en recreëren, lichtgroen wordt gebruikt in een weidegebied en donkergroen in een bosrijke omgeving."

Vogels
Op den duur komen alle rijkswegen voor eigen dergelijke stilering aan bod, zegt Haffmans. Op de A2 en de A27 wordt al toegewerkt naar een duidelijk herkenbare identiteit die deze wegen van andere snelwegen moet onderscheiden. Hoewel de stilering hier nog niet zo gedetailleerd is vastgelegd als voor de A12, worden er toch al vaste elementen ingevoerd. Zo zijn de bekende vogels van kunstenaar M.C. Esscher die op de geluidsschermen langs de A2 bij 's Hertogenbosch worden aangebracht, ook terug te vinden op een ander weggedeelte, namelijk in de tunnels bij Leidschenrijn.
De keuze voor juist dit logo is niet toevallig, zegt Haffmans: "De A2 loopt in de richting Noord-Zuid en dat is ook de richting waarin de vogels trekken." De stilering op de Nederlandse wegen wordt gefaseerd ingevoerd. "We gaan niet in één keer langs de A12 alle kunstwerken afbreken en vervangen door nieuwe kunstwerken die voldoen aan de voorgeschreven stijl. Wel wordt bij onderhoudswerk en bij nieuwe opdrachten rekening gehouden met de eisen uit het stijlenboek," aldus Haffmans. Zij verwacht dat het minstens tien jaar zal duren voordat alle kunstwerken en geluidsschermen langs deze weg aan dezelfde visuele eisen voldoen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Palance » ma 20 okt 2008, 11:07

Straks krijgt elke snelweg een eigen bewegwijzering ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Kaaiman » ma 20 okt 2008, 12:19

Door deze snelwegthematisering wordt omnummeren straks wel een erg dure aangelegenheid... :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Via » ma 20 okt 2008, 15:57

Jaja, en als er straks gevolgen van de kredietcrisis merkbaar zullen worden en er moet bezuinigd worden kan dit plan wel al eerste in de prullenbak belanden denk ik zo... :roll:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Wesso » ma 20 okt 2008, 16:36

De A2 gaat dus Vogelroute heten?
Dan krijgen we ter hoogte van Utrecht het Hee Vogél-viaduct.

Vernoemd naar een bekende uitspraak van Herman van Veen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Rene » ma 20 okt 2008, 16:54

Nee, de Trekvogelroute.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Wouter N14 » ma 20 okt 2008, 18:19

^^ Wordt de vluchtstrook dan ook omgedoopt tot Pechvogelstrook? :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Palance » ma 20 okt 2008, 18:20

Héél scherp :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Ds79m » ma 20 okt 2008, 19:11

Degene die het bedacht heeft, is in elk geval een ei :roll:

Sowieso vind ik het persoonlijk geen leuk idee, dat alle objecten langs de weg over langere afstand hetzelfde zijn. Zeker als het landschap niet wisselt, is dat erg saai rijden (bijv. de Franse A26).

Overigens vraag ik me ook af of de wegen nu zo verrommeld zijn dat het nodig is. Dat valt in de regel toch wel mee? Hooguit incidenteel, zoals de A58 bij Sint-Willebrord vind ik de weg en omgeving niet echt netjes ogen, maar daar zijn dit soort grootschalige plannen niet voor nodig.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routeontwerp A12 - Regenboogroute

Bericht door Vinny » ma 20 okt 2008, 19:33

Voor eieren hebben we al een route:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... &start=150
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie