[N351] Oosterwolde - Urk
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: [N351] Oosterwolde - Urk
Dat Stellingwerfse bord kan dus goed een reactie op het Friese bord zijn 

-
- Voorzitter
Volgens mij is het zelfs op dezelfde plek waar eerst een Friestalig bord stond: http://www.stellingwerf.nl/nieuws/wolve ... azing.html
Leuke reactie!
Leuke reactie!

-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Luchtfoto van eind juli van de spooronderdoorgang Om den Noort te Wolvega in aanbouw, als onderdeel van de N351:

Bron en meer info:
http://www.weststellingwerf.nl/sjablone ... ctID=11086

Bron en meer info:

-
- 2x2 autosnelweg
Spooronderdoorgang 'Om den Noort' Wolvega
http://www.weststellingwerf.nl/sjablone ... ctID=11179
Vanaf maandag 16 november is de spooronderdoorgang als onderdeel van de N351 door/langs Wolvega open. Dat is eerder dan gepland.
De gelijkvloerse kruising met het dubbelspoor daar werd een steeds groter knelpunt voor het lokale verkeer. De bedrijventerreinen van Wolvega zitten wat dat betreft ook precies aan de verkeerde kant t.o.v. de A32. Binnenkort is het wachten voor de trein voor de weggebruikers verleden tijd.
http://www.weststellingwerf.nl/sjablone ... ctID=11179
Vanaf maandag 16 november is de spooronderdoorgang als onderdeel van de N351 door/langs Wolvega open. Dat is eerder dan gepland.
De gelijkvloerse kruising met het dubbelspoor daar werd een steeds groter knelpunt voor het lokale verkeer. De bedrijventerreinen van Wolvega zitten wat dat betreft ook precies aan de verkeerde kant t.o.v. de A32. Binnenkort is het wachten voor de trein voor de weggebruikers verleden tijd.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is snel gebouwd, ik kan me een aantal maanden geleden nog de grote zandhoop voor de geest halen met één éénzame Old-school wegwijzer. Helaas kon ik net niet op tijd mijn fototoestel uit mijn jas vissen... 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Het spoortunneltje is vanochtend opengesteld voor het gemotoriseerde verkeer:
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/autos ... or-wolvega
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/autos ... or-wolvega
-
- Moderator
Ik kwam net door Wolvega, een paar foto's van de spoortunnel. Apart is dat de rotonde aan de westkant onderdeel is van de tunnelbak. Deze ligt al verdiept.

N351 Wolvega-1 by European Roads, on Flickr

N351 Wolvega-2 by European Roads, on Flickr

N351 Wolvega-3 by European Roads, on Flickr

N351 Wolvega-1 by European Roads, on Flickr

N351 Wolvega-2 by European Roads, on Flickr

N351 Wolvega-3 by European Roads, on Flickr
-
- Hoofdmoderator
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Hoofdmoderator
Vaker, maar het is zeker niet standaard.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Secretaris
Vandaag de N351 gereden van Wolvega naar Oosterwolde. Ik vond het een erg prettige weg: vrij rustig, redelijk ruim en maar 2 rotondes op het hele stuk!
Opvallend vond ik dat veel typische oude weginrichting ondanks de verduurzaamveiliging van de weg gehandhaafd is gebleven, en daarmee doel ik vooral op de mini-uitvoegstrookjes, die je in de jaren '60 en '70 bij elke doorgaande weg van enig formaat op kruisingen aantrof.
Opvallend vond ik ook de traverse Nijeberkoop. Deze is ingericht als een normale bebouwde kom, maar ligt feitelijk buiten de bebouwde kom: Nijeberkoop heeft een gehuchtbord met daaronder
. Ik vond het eigenlijk wel een mooie oplossing, want door het bibeko-achtige wegbeeld hou je toch even in, zonder helemaal terug naar 50 te hoeven.
De hele N351 tussen Wolvega en Oosterwolde is trouwens aangewezen als stroomweg, maar deze weg ombouwen tot volwaardige autoweg zal toch heel wat voeten in de aarde hebben. Er zijn namelijk nog best wel wat erfaansluitingen. Je moet eigenlijk al aan ofwel opkoop van woningen gaan denken, ofwel een nieuw tracé. Ik kan me voorstellen dat de relaties die deze weg bedient die investering eigenlijk niet waard zijn.
Opvallend vond ik dat veel typische oude weginrichting ondanks de verduurzaamveiliging van de weg gehandhaafd is gebleven, en daarmee doel ik vooral op de mini-uitvoegstrookjes, die je in de jaren '60 en '70 bij elke doorgaande weg van enig formaat op kruisingen aantrof.
Opvallend vond ik ook de traverse Nijeberkoop. Deze is ingericht als een normale bebouwde kom, maar ligt feitelijk buiten de bebouwde kom: Nijeberkoop heeft een gehuchtbord met daaronder

De hele N351 tussen Wolvega en Oosterwolde is trouwens aangewezen als stroomweg, maar deze weg ombouwen tot volwaardige autoweg zal toch heel wat voeten in de aarde hebben. Er zijn namelijk nog best wel wat erfaansluitingen. Je moet eigenlijk al aan ofwel opkoop van woningen gaan denken, ofwel een nieuw tracé. Ik kan me voorstellen dat de relaties die deze weg bedient die investering eigenlijk niet waard zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- dorpsstraat
Ik blijf zelf die stroomwegclassificatie erg raar vinden. In Friesland zijn van de huidige 80km-wegen de N354 en de N351 als stroomweg aangewezen. Waar op de N354 nog wel een duidelijk doorgaand belang zichtbaar is heb ik dat bij deze weg niet kunnen ontdekken. Stiekem hoop ik nog steeds ooit op een RW-33-achtige weg tussen Oosterwolde-zuid en ongeveer Norgerbrug. Niet als stroomweg ofzo maar gewoon als goed uitgebouwde GOW zodat Leeuwarden Assen niet meer via het Julianaplein hoeft of door Waskemeer.
-
- Secretaris
Ik denk dat het vooral met de kernenhiërarchie te maken heeft: de verbinding tussen regionale verzorgingscentra dienen onderling met stroomwegen verbonden te zijn. Oosterwolde heeft met de N381 een verbinding naar het noordwesten en oosten, met de N351 een verbinding naar het zuiden.jms schreef:Ik blijf zelf die stroomwegclassificatie erg raar vinden. In Friesland zijn van de huidige 80km-wegen de N354 en de N351 als stroomweg aangewezen. Waar op de N354 nog wel een duidelijk doorgaand belang zichtbaar is heb ik dat bij deze weg niet kunnen ontdekken.
-
- stadsweg
Wel weer jammer trouwens dat Oosterwolde-Groningen geen goede verbinding is.
Wolvega-Oosterwolde vind ik ook een prettige weg, maar 80 is daar wel erg langzaam. Was vroeger ook 100 toch?
Net als meer autowegen zoals de N374 Borger-Stadskanaal, de N375 Meppel-Pesse en de N348 Ommen-Raalte.
Wolvega-Oosterwolde vind ik ook een prettige weg, maar 80 is daar wel erg langzaam. Was vroeger ook 100 toch?
Net als meer autowegen zoals de N374 Borger-Stadskanaal, de N375 Meppel-Pesse en de N348 Ommen-Raalte.
-
- Voorzitter
Er zijn meerdere routes Leeuwarden-Assen denkbaar, en qua reistijd maakt het allemaal bar weinig uit, in de praktijk en ook als je Google Maps er op naslaat. Elke route heeft z'n voor- en nadelen. N31-A7-A28 ligt voor de hand, maar N31-N381-N371 (nadeel: veel bebouwde kom bij Smilde) of N31-N381-A28 (de bewegwijzerde route, nadeel: flinke omweg via Beilen) ook.jms schreef:Ik blijf zelf die stroomwegclassificatie erg raar vinden. In Friesland zijn van de huidige 80km-wegen de N354 en de N351 als stroomweg aangewezen. Waar op de N354 nog wel een duidelijk doorgaand belang zichtbaar is heb ik dat bij deze weg niet kunnen ontdekken. Stiekem hoop ik nog steeds ooit op een RW-33-achtige weg tussen Oosterwolde-zuid en ongeveer Norgerbrug. Niet als stroomweg ofzo maar gewoon als goed uitgebouwde GOW zodat Leeuwarden Assen niet meer via het Julianaplein hoeft of door Waskemeer.
Via Waskemeer of Haule, de Schansdijk en de Leidijk reed ik vroeger ook wel ligt niet erg voor de hand sinds de N381 is omgelegd. De enige manier om de reistijd te verbeteren is om één van de kortste routes een upgrade te geven waardoor die sneller wordt. Op de routes die over een omweg lopen (zoals van Leeuwarden/Drachten naar Assen via Groningen) valt immers nauwelijks tijdswinst meer te behalen. Door kortere routes te ontdoen van dorpspassages, ETW's om te vormen naar GOW's en wellicht op sommige plekken een stukje nieuwe (kortere) weg te bouwen, valt daar meer winst te behalen. Uiteindelijk wil je vanaf Oosterwolde een goede GOW richting Assen.
Zeker nu de N381 ook in Friesland helemaal een autoweg is, is het logisch om de N381 te gebruiken van Drachten en Leeuwarden richting Assen. Wat ik wel een goed idee zou vinden is een noordelijke rondweg om Oosterwolde, vanaf de aansluiting N381/Nanningaweg naar de N919 bij Weper. Dan kan verkeer vanaf Leeuwarden en Drachten naar Assen gewoon over de N31-N381-N919-N373. De N919 loopt immers vanaf Oosterwolde praktisch tot aan de poorten van Assen (aan het einde van de N919 ben je hemelsbreed nog geen twee kilometer van Assen). Maar je moet altijd Oosterwolde door, en vanuit het noorden gezien moet je eerst naar de zuidkant van Oosterwolde om dan weer een stuk naar het noorden te rijden, of je moet dwars door het centrum. Dit is mijn idee voor een noordelijke rondweg:

Je kan natuurlijk ook nog via Haule naar Donkerbroek, alleen de route door Haule en Donkerbroek is niet geweldig.
Kortom, Oosterwolde-Assen is een wat moeilijke relatie, zeker als je vanaf de N351 of N381 komt, ook al ligt de N919 in het verlengde van de N351. Er zijn verschillende routes en ze hebben allemaal voor- en nadelen, en iedereen heeft wel z'n eigen voorkeur. Maar door dorpjes als Appelscha, Waskemeer en Haule rijdt over smalle gemeentelijke wegen doorgaand verkeer van Drenthe naar Friesland dat daar eigenlijk niks te zoeken heeft.
Voor een nieuwe weg van Oosterwolde naar Assen liggen het Fochtelooërveen (van Natuurmonumenten en één van de weinige stukken bewaard gebleven hoogveen in Europa, dus een doorsnijding van dat gebied is absoluut niet aan de orde) en de Compagnonsbossen behoorlijk in de weg. Derhalve zie ik dus meer in een noordelijke rondweg van Oosterwolde, eventueel in combinatie met een upgrade van de route via de N919 en N373 langs Veenhuizen en Huis ter Heide. Een andere optie kan zijn om vanaf de N381 halverwege Oosterwolde en Appelscha een nieuwe weg richting Ravenswoud aan te leggen, als een soort noordelijke rondweg om Appelscha. Daarna moet je wel door de Compagnonsbossen, maar over een bestaand tracé. Vanaf Ravenswoud moet dan vervolgens de route over de Meester Lokstraat, Lycklamavaart en Jonkerswijk verbreed en verbeterd worden, met een nieuw stukje weg bij de provinciegrens. Dit is een route die door verkeer van Smilde en Bovensmilde naar Ravenswoud wordt gebruikt, maar rond de provinciegrens ligt zo'n 200 meter onverharde weg.
Nadeel is dat verkeer dan ten zuiden van Bovensmilde uitkomt en nog steeds door Bovensmilde heen moet. Je zou dat op kunnen lossen met een weg westelijk om Bovensmilde heen, oostelijk zal niet gaan vanwege recreatie- en natuurgebied. Een andere optie is om de weg van de Jonkerswijk af rechtdoor te trekken langs de Eekhoutswijk en aan te takken op de weg om het TT-circuit heen. Assen is dan snel te bereiken, het TT-circuit heeft een extra ontsluiting en de weg vanaf Oosterwolde wordt dan ook verbonden met de A28 (en ook goed met de N33) bij de aansluiting Assen-Zuid.
Dit zijn dan de opties:

Daar had de A6 moeten lopen. Nu is via Drachten de enige vlotte route, al snij je over de N919-N918-N979 via Haulerwijk en Zevenhuizen zo'n 10 km af. En je kunt ook via Assen en daar de A28 op. Ook die routes schelen qua tijd weinig, volgens Google Maps in filevrije omstandigheden allemaal 40 of 41 minuten... Afgezien van een upgrade van de N979 en een directere verbinding met de aansluiting Boerakker van de A7 kun je daar niet veel meer aan doen, en een nieuwe weg langs Een, Roden en Peize (min of meer op het geplande A6-tracé) zie ik er niet van komen. De N381 heeft niet voor niks die uitbouw tot autoweg gehad.Ernst76 schreef:Wel weer jammer trouwens dat Oosterwolde-Groningen geen goede verbinding is.
Makkinga-Oosterwolde is stroomweg met bordenWolvega-Oosterwolde vind ik ook een prettige weg, maar 80 is daar wel erg langzaam. Was vroeger ook 100 toch?

-
- stadsweg
Leuke voorstellen. Die rondweg om Oosterwolde naar Weper is leuk bedacht en voegt echt wat toe.
-
- Voorzitter

-
- stadsweg
De weg langs de Norgervaart (N373) moet dan ook wat aan gebeuren. Dit is nu al een link stuk vlak langs de vaart. Veiligheid is wel vaker een goed te verkopen reden om een weg te verbeteren, bijvoorbeeld bij de recent verdubbelde N33.
Gelijk een nieuwe brug erbij nabij de aansluiting op de N371, dat is nu een erg smalle en daarmee een bottleneck.
Misschien wil de gemeente Ooststellingwerf wel met je idee naar de provincie Friesland. Eens een keer een mooie brief met kaartje sturen aan de gemeente?
Gelijk een nieuwe brug erbij nabij de aansluiting op de N371, dat is nu een erg smalle en daarmee een bottleneck.
Misschien wil de gemeente Ooststellingwerf wel met je idee naar de provincie Friesland. Eens een keer een mooie brief met kaartje sturen aan de gemeente?
-
- Secretaris
De N919 is in recente jaren juist afgewaardeerd met een krappere bocht bij Veenhuizen (om de nieuwe zwaaikom in de Kolonievaart) en stukjes ETW om het hardrijden tegen te gaan, dit alles in het kader van de gebiedsontwikkeling van de strafkolonie aldaar.
Voor de N373 wordt momenteel een reconstructie voorbereid om fietsoversteken veiliger te maken. Hiervoor komt er een rijbaanscheiding bij de Domeinweg. Ook was het de bedoeling om de voorrangssituatie bij Huis ter Heide zo te wijzigen dat de relatie Norgerbrug - Veenhuizen de doorgaande route zou worden, maar dat is inmiddels van de baan.
Voor de N373 wordt momenteel een reconstructie voorbereid om fietsoversteken veiliger te maken. Hiervoor komt er een rijbaanscheiding bij de Domeinweg. Ook was het de bedoeling om de voorrangssituatie bij Huis ter Heide zo te wijzigen dat de relatie Norgerbrug - Veenhuizen de doorgaande route zou worden, maar dat is inmiddels van de baan.
-
- Secretaris
Gisteren de N351 tussen Emmeloord en Wolvega gereden. Het Overijsselse deel en het Friese deel vond ik opvallend.
Rondom Kuinre is de smalle en vrij bochtige weg geheel bubeko 80km/h, terwijl de naastliggende parallelweg bibeko 30 km/h is. De woonbebouwing ligt daar vrij dicht op de N351. Ik had het gezien het wegbeeld niet vreemd gevonden als dit stukje bibeko had gelegen. 80 km/h is daar ook nauwelijks te halen, al zal 50 km/h wel weer vrij traag aanvoelen. Het Overijsselse deel is zo'n typische Overijsselse voormalige tertiaire weg: eigenlijk te smal en te scherpe bochten om een veilige gebiedsontsluitingsweg te zijn.
Het Friese deel reed een stuk prettiger. De weg is daar, net als in de Noordoostpolder, wat breder en ruimer. Opvallend vond ik de vele korte, wigvormige rechtsafstrookjes op kruispunten. Komen die op meer Friese wegen nog voor?
Rondom Kuinre is de smalle en vrij bochtige weg geheel bubeko 80km/h, terwijl de naastliggende parallelweg bibeko 30 km/h is. De woonbebouwing ligt daar vrij dicht op de N351. Ik had het gezien het wegbeeld niet vreemd gevonden als dit stukje bibeko had gelegen. 80 km/h is daar ook nauwelijks te halen, al zal 50 km/h wel weer vrij traag aanvoelen. Het Overijsselse deel is zo'n typische Overijsselse voormalige tertiaire weg: eigenlijk te smal en te scherpe bochten om een veilige gebiedsontsluitingsweg te zijn.
Het Friese deel reed een stuk prettiger. De weg is daar, net als in de Noordoostpolder, wat breder en ruimer. Opvallend vond ik de vele korte, wigvormige rechtsafstrookjes op kruispunten. Komen die op meer Friese wegen nog voor?
-
- Moderator
Ik heb de foto's in de eerste post weer werkend gemaakt. Dan kan je het vergelijken met de situatie van 2008.

IMG_6869 by European Roads, on Flickr

IMG_6871 by European Roads, on Flickr

IMG_6869 by European Roads, on Flickr

IMG_6871 by European Roads, on Flickr
-
- Moderator
De N351 bij Kuinre gaat langdurig dicht voor groot onderhoud, van 16 september tot 25 januari 2020.
De werkzaamheden bestaan uit:
* Vervangen van het asfalt en de fundering op de hoofdrijbaan en parallelweg.
* Opnieuw aanbrengen van de markeringen op de hoofdrijbaan.
* Aanbrengen van geleiderails langs de hoofdrijbaan.
* Aanbrengen van glasbollen (reflectoren) in de as van de hoofdrijbaan.
De N351 heeft langs Kuinre een vrij smal profiel. Hij blijft 80 km/h, alhoewel omwonenden de weg binnen de bebouwde kom willen hebben.
De verkeersintensiteiten liggen rond 5.000 voertuigen per dag, de N351 is dus geen drukke weg.
De geoapplicatie van Overijssel werkt bij mij overigens al tijden niet, de kaart blijft wit in meerdere browsers: https://geo.overijssel.nl/viewer/app/ma ... bd26a08821
De werkzaamheden bestaan uit:
* Vervangen van het asfalt en de fundering op de hoofdrijbaan en parallelweg.
* Opnieuw aanbrengen van de markeringen op de hoofdrijbaan.
* Aanbrengen van geleiderails langs de hoofdrijbaan.
* Aanbrengen van glasbollen (reflectoren) in de as van de hoofdrijbaan.
De N351 heeft langs Kuinre een vrij smal profiel. Hij blijft 80 km/h, alhoewel omwonenden de weg binnen de bebouwde kom willen hebben.
De verkeersintensiteiten liggen rond 5.000 voertuigen per dag, de N351 is dus geen drukke weg.
De geoapplicatie van Overijssel werkt bij mij overigens al tijden niet, de kaart blijft wit in meerdere browsers: https://geo.overijssel.nl/viewer/app/ma ... bd26a08821
-
- Secretaris
Toen ik daar een tijd geleden reed, vroeg ik me al af of ik toch niet een (kom)bord gemist had. Er zijn tig wegen die veel beter 80 km/h zouden kunnen zijn dan dit stukje.
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg
De werkzaamheden ter hoogte van Kuinre duren een maand langer. In het weekend van 21 februari moet de weg weer opengaan.
-
- 2x2 autosnelweg
Een paar foto's ter hoogte van Kuinre, gisteren gemaakt:
1.De GOW markering en het nieuwe asfalt zijn aangebracht. Inhalen mocht in de oude situatie ook niet

2.Hm-bordje en houten geleiderail erachter

3.Motoshields in de bocht

4.Zone 30 en Vmax 80 naast elkaar

De reflectoren moeten nog worden geïnstalleerd. Over 2 weken en 2 dagen is het weer vrij baan.
1.De GOW markering en het nieuwe asfalt zijn aangebracht. Inhalen mocht in de oude situatie ook niet

2.Hm-bordje en houten geleiderail erachter

3.Motoshields in de bocht

4.Zone 30 en Vmax 80 naast elkaar

De reflectoren moeten nog worden geïnstalleerd. Over 2 weken en 2 dagen is het weer vrij baan.

-
- 2x5 autosnelweg
Dat is netjes: Geleiderail en bermverharding! 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- polderweggetje