[N351] Oosterwolde - Urk
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [N351] Oosterwolde - Urk
Aan de N351 in Friesland gaat men ook wat sleutelen. Zo komt er bij Oldeholtpade een ovonde. De werken daar beginnen half april en zullen rond begin juni klaar zijn. In Wolvega krijgt een rotonde op "Om den Noort" een bypass. tussen Makkinga en Oldeberkoop volgt een nieuwe laag asfalt. Deze werken zullen in de periode mei-juni plaatsvinden. Tot slot volgt bij Laagduurswoude de aanleg van een middengeleider.
https://www.fryslan.frl/beleidsthemas/w ... 21065.html
De aanleg van die ovondes op provinciale wegen zijn wel schering en inslag geworden en dat gaat nog even door. Verspreid over de provincie zijn er nu 13 en er komen er nog zeker 6 bij.
https://www.fryslan.frl/beleidsthemas/w ... 21065.html
De aanleg van die ovondes op provinciale wegen zijn wel schering en inslag geworden en dat gaat nog even door. Verspreid over de provincie zijn er nu 13 en er komen er nog zeker 6 bij.
-
- Moderator
De N351 bij Kuinre is weer open. Wat foto's van vanmiddag:

N351 Kuinre 01 by European Roads, on Flickr

N351 Kuinre 03 by European Roads, on Flickr

N351 Kuinre 04 by European Roads, on Flickr

N351 Kuinre 07 by European Roads, on Flickr
glasbol

N351 Kuinre 08 by European Roads, on Flickr

N351 Kuinre 01 by European Roads, on Flickr

N351 Kuinre 03 by European Roads, on Flickr

N351 Kuinre 04 by European Roads, on Flickr

N351 Kuinre 07 by European Roads, on Flickr
glasbol

N351 Kuinre 08 by European Roads, on Flickr
-
- Moderator
In Emmeloord wordt door de gemeente een rotonde aangelegd sinds deze week:

Foto's: Flevowegen
Gemeente Noordoostpolder schreef:Nieuwe rotonde Espelerweg
Op 23 maart start de aanleg van de rotonde op de Espelerweg. Emmelhage fase 2 breidt verder uit. Daarom is het noodzakelijk een veilige aansluiting te maken op de Espelerweg bij de Nieuwlandenlaan. Tijdens het werk kan het autoverkeer er gewoon langs. Wel geldt een snelheidsbeperking van 30 km/uur. Half juli moet de rotonde klaar zijn.
Afsluiting fietspad Espelerweg en ingang Nieuwlandenlaan
Een gedeelte van het fietspad langs de Espelerweg sluiten we tijdelijk af. Dit is nodig omdat kabels en leidingen verlegd worden. Fietsers leiden we om door de wijk via Ameland en Hunsingo. Verkeer van en naar de Nieuwlandenlaan leiden we om via de Dr. W.M. Verhaarlaan.

Foto's: Flevowegen
-
- 2x2 autosnelweg
Eigenlijk wel apart dat ze ten noorden van de N351 van een nieuwe woonwijk bouwen en niet binnen de 'ring' van Emmeloord. Hierdoor worden de afstanden binnen de kern weer groter, wat het gebruik van de auto voor 'binnenstedelijke' verplaatsingen weer in de hand werkt. Hierdoor zullen ook de wegen richting de belangrijkste voorzieningen weer drukker worden en fietsverkeer moet weer een relatief drukke verbinding oversteken, doordat in de nieuwe woonwijk relatief weinig voorzieningen aanwezig zullen zijn.
En ja, als je binnen de ring nieuwe woonwijken gaat bouwen moet je er natuurlijk voor zorgen dat de afvoerwegen richting de ring beter worden uitgebouwd.
BTW: ik heb er niks tegen dat mensen de auto gebruiken, maar voor binnenstedelijke verplaatsingen pleit ik er altijd voor door ruimtelijk goede keuze te maken en het gebruik van de fiets ook aantrekkelijker wordt.
En ja, als je binnen de ring nieuwe woonwijken gaat bouwen moet je er natuurlijk voor zorgen dat de afvoerwegen richting de ring beter worden uitgebouwd.
BTW: ik heb er niks tegen dat mensen de auto gebruiken, maar voor binnenstedelijke verplaatsingen pleit ik er altijd voor door ruimtelijk goede keuze te maken en het gebruik van de fiets ook aantrekkelijker wordt.
-
- Moderator

Buitensingel Emmeloord by European Roads, on Flickr
-
- 2x5 autosnelweg
In een rapport van Goudappel Coffeng staat het volgende vermeld over de randweg:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die randweg er niet komt. Als de randweg er komt dan wordt de N351 omgelegd naar die nieuwe randweg en de huidige route afgewaardeerd.In het vigerend bestemmingsplan is het uitgangspunt dat ten noorden van nieuwbouwwijk Emmelhage wordt voorzien in een nieuwe randweg tussen de Banterweg en de
Hannie Schaftweg. Daarmee komt de Espelerweg ter hoogte van de bebouwde kom te vervallen als route voor het regionale verkeer. Als gevolg hiervan wordt de maximum
toegestane snelheid op de Espelerweg ter hoogte van het plangebied verlaagd naar 60 km/h. Ook op de Banterweg wordt een snelheidsverlaging doorgevoerd. Hier gaat de
snelheid omlaag van 80 naar 50 km/h, omdat anders de geluidsbelasting op de aangrenzende woningen te hoog uitvalt.
Plansituatie nieuw bestemmingsplan
In het nieuwe bestemmingsplan is vooralsnog geen sprake van een doorgetrokken randweg om Emmelhage. De wijk wordt alleen ontsloten via de Banterweg. Daarbij zijn
de gehanteerde maximum snelheden gebaseerd. Indien de nieuwe randweg niet wordt doorgetrokken is de provincie niet voornemens om de maximum snelheden op de Banterweg en de Espelerweg te verlagen.
-
- woonerf
In de driehoek H. Schaftweg - Pilotenweg/Drostlaan - Urkerweg is er nog vrij veel open ruimte, waar een wijk ten grote van de Zuidert (~ 1400 huishoudens) nog wel in zou moeten passen. Iemand een idee waarom dat stuk nooit is opgevuld met een wijk?nederland24 schreef: ↑wo 25 mar 2020, 21:38 Eigenlijk wel apart dat ze ten noorden van de N351 van een nieuwe woonwijk bouwen en niet binnen de 'ring' van Emmeloord. Hierdoor worden de afstanden binnen de kern weer groter, wat het gebruik van de auto voor 'binnenstedelijke' verplaatsingen weer in de hand werkt. Hierdoor zullen ook de wegen richting de belangrijkste voorzieningen weer drukker worden en fietsverkeer moet weer een relatief drukke verbinding oversteken, doordat in de nieuwe woonwijk relatief weinig voorzieningen aanwezig zullen zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Dan hoop ik wel dat de toekomstige nieuwe route gestroomlijnd wordt en niet dat de weggebruiker meerdere keren moet afslaan om op de rondweg te moeten blijven volgen.boe! schreef: ↑wo 25 mar 2020, 21:59 In een rapport van Goudappel Coffeng staat het volgende vermeld over de randweg:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die randweg er niet komt. Als de randweg er komt dan wordt de N351 omgelegd naar die nieuwe randweg en de huidige route afgewaardeerd.In het vigerend bestemmingsplan is het uitgangspunt dat ten noorden van nieuwbouwwijk Emmelhage wordt voorzien in een nieuwe randweg tussen de Banterweg en de
Hannie Schaftweg. Daarmee komt de Espelerweg ter hoogte van de bebouwde kom te vervallen als route voor het regionale verkeer. Als gevolg hiervan wordt de maximum
toegestane snelheid op de Espelerweg ter hoogte van het plangebied verlaagd naar 60 km/h. Ook op de Banterweg wordt een snelheidsverlaging doorgevoerd. Hier gaat de
snelheid omlaag van 80 naar 50 km/h, omdat anders de geluidsbelasting op de aangrenzende woningen te hoog uitvalt.
Plansituatie nieuw bestemmingsplan
In het nieuwe bestemmingsplan is vooralsnog geen sprake van een doorgetrokken randweg om Emmelhage. De wijk wordt alleen ontsloten via de Banterweg. Daarbij zijn
de gehanteerde maximum snelheden gebaseerd. Indien de nieuwe randweg niet wordt doorgetrokken is de provincie niet voornemens om de maximum snelheden op de Banterweg en de Espelerweg te verlagen.
-
- 2x5 autosnelweg
Geen idee, maar volgens het bestemmingsplan heeft dit gebied nog steeds een agrarische bestemming en er zit ook nog steeds een agrarisch bedrijf. Wellicht gaf dat meer problemen bij geplande woningbouw als het gebied ten noorden van Emmeloord.Thunderbolt schreef: ↑wo 25 mar 2020, 22:04 In de driehoek H. Schaftweg - Pilotenweg/Drostlaan - Urkerweg is er nog vrij veel open ruimte, waar een wijk ten grote van de Zuidert (~ 1400 huishoudens) nog wel in zou moeten passen. Iemand een idee waarom dat stuk nooit is opgevuld met een wijk?
-
- Moderator
De N351 bij Kuinre komt toch binnen de bebouwde kom te liggen:
Als ik dit zo lees klinkt het alsof de weg visueel niet binnen de bebouwde kom wordt getrokken (handhaving begroeiing die de weg scheidt van de werkelijke bebouwde kom).Provincie Overijssel schreef:Provincie en gemeente zetten in op verlaging maximum snelheid op N351 bij Kuinre
Maximaal 50 km/u op de N351 bij Kuinre. Als het aan gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel en wethouder Marcel Scheringa van de gemeente Steenwijkerland ligt, wordt die wens van Plaatselijk Belang en de inwoners van Kuinre volgend jaar werkelijkheid.
‘Samen met de betrokken partijen hebben we gekeken naar de mogelijkheden om de maximum snelheid in Kuinre te verlagen. Dit was een nadrukkelijke wens van de inwoners. Hier wordt nu gehoor aan gegeven.“, aldus gedeputeerde Bert Boerman. Wethouder Marcel Scheringa: ‘Plaatselijk Belang en de inwoners van Kuinre hebben zich enorm ingespannen om deze verlaging van de maximum snelheid naar 50 km/u voor elkaar te krijgen. Daarom ben ik ontzettend blij dat we nu zover zijn dat we de raad om de bijbehorende financiering kunnen vragen. Als alles volgens planning verloopt en het geld beschikbaar komt, kan in 2021 de schop in de grond.’
De wens voor verlaging van de maximum snelheid van 80 km/u naar 50 km/u kwam in het voorjaar 2019 duidelijk op tafel bij de presentatie van de plannen om de N351 aan te pakken. Daarbij gaven bewoners aan beter en meer bij deze plannen betrokken te willen worden. Die vraag resulteerde in een gezamenlijk overleg tussen provincie, gemeente en Plaatselijk Belang Kuinre. Uitkomst daarvan was dat provincie en gemeente samen hebben onderzocht op welke wijze de snelheidsverlaging gerealiseerd kon worden. Op basis daarvan is de voorkeur uitgesproken voor de variant waarbij:
* De N351 bij Kuinre een weg binnen de bebouwde kom wordt met een maximum snelheid van 50 km/u
* De bestaande bomenrij en begroeiing zoveel mogelijk gehandhaafd blijft
* Ook de parallelweg De Sleep en het Waagplein ruimtelijk worden aangepast
* Gekeken wordt naar een efficiënte inrichting van de rotonde met het oog op de veiligheid van fietsers
Het is de bedoeling om de plannen nog dit jaar verder uit te werken. Ook hierbij zullen Plaatselijk Belang en bewoners worden betrokken. Provinciale Staten en de gemeenteraad wordt gevraagd de benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen. Bij een positief besluit kan de uitvoering van de plannen nog in 2021 worden afgerond.
-
- 2x5 autosnelweg
Blijkbaar gaat het de bewoners van Kuinre om het tegengaan van geluidsoverlast en het vergroten van de veiligheid. Van de geluidsoverlast heeft de provincie al gezegd dat daar blijkbaar geen sprake van is (een onderzoek heeft dat uitgewezen). Wat betreft de veiligheid zeggen de bewoners het volgende: "De veiligheid is een punt, kinderen steken hier over naar het jeugdhonk en de sportvelden". Formeel is er maar één oversteekplaats en dat is bij de rotonde aan de zuidkant van het dorp. En die rotonde kan je niet nemen met 80 km/uur en ook niet met 50 km/uur. De snelheid ligt hier dus al lager, dus heeft een algemene snelheidsverlaging geen toegevoegde waarde. Waar komt het onderwerp 'veiligheid' dan vandaan?
De afslag naar het jeugdhonk ligt zo'n 250 meter ten noorden van de rotonde en is vanaf de rotonde bereikbaar met een fietspad. Ik vermoed dat er ter hoogte van de afslag vroeger een oversteek lag, maar de vangrail is daar nu doorgetrokken. Dat betekent dat fietsers en voetgangers 500 meter extra moeten lopen/fietsen en dat is natuurlijk niet prettig. Zouden sommige bewoners van Kuinre niet zelf voor onveiligheid zorgen door hier over de vangrail te klimmen en over te steken naar het jeugdhonk om daarmee een stuk af te snijden? Want anders snap ik niet waarom veiligheid een punt is.
De afslag naar het jeugdhonk ligt zo'n 250 meter ten noorden van de rotonde en is vanaf de rotonde bereikbaar met een fietspad. Ik vermoed dat er ter hoogte van de afslag vroeger een oversteek lag, maar de vangrail is daar nu doorgetrokken. Dat betekent dat fietsers en voetgangers 500 meter extra moeten lopen/fietsen en dat is natuurlijk niet prettig. Zouden sommige bewoners van Kuinre niet zelf voor onveiligheid zorgen door hier over de vangrail te klimmen en over te steken naar het jeugdhonk om daarmee een stuk af te snijden? Want anders snap ik niet waarom veiligheid een punt is.
-
- 2x2 autosnelweg
De ovonde is inmiddels klaar en vrijgegeven voor het verkeer (waarschijnlijk gisteren): https://stellingwerf.nl/artikel/1106040 ... liger.html
Nu volgt in juni de aanleg van een bypass bij een rotonde in Wolvega.
-
- 2x2 autosnelweg
Foto's rondom de nieuwe ovonde bij Oldeholtpade: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 4566173241
1.Bewegwijzering komende vanuit de richting Wolvega

2.Overzicht, kijkend richting Oldeberkoop

3.De Hoeve rechtsaf. Naar verluidt had men in Noordwolde graag nog een bestemming erbij gezien

4.Handwegwijzers. Je zou toch zeggen dat die van Oldeberkoop boven moet hangen

5.Dat is op de "Oldeholtpadepaal" althans wel het geval

6.Wat zoom richting De Hoeve (Vinkegavaartweg)

7.Nog een overzichtsplaatje. Een vrij langgerekt geval geworden

8.Avondstemming bij Oldeholtpade

9.Op de fietsbewegwijzering ook geen Noordwolde

10.Tot slot het aankondigingsbord komend vanuit het oosten

1.Bewegwijzering komende vanuit de richting Wolvega

2.Overzicht, kijkend richting Oldeberkoop

3.De Hoeve rechtsaf. Naar verluidt had men in Noordwolde graag nog een bestemming erbij gezien

4.Handwegwijzers. Je zou toch zeggen dat die van Oldeberkoop boven moet hangen

5.Dat is op de "Oldeholtpadepaal" althans wel het geval

6.Wat zoom richting De Hoeve (Vinkegavaartweg)

7.Nog een overzichtsplaatje. Een vrij langgerekt geval geworden

8.Avondstemming bij Oldeholtpade

9.Op de fietsbewegwijzering ook geen Noordwolde

10.Tot slot het aankondigingsbord komend vanuit het oosten

-
- Hoofdmoderator
Van de bewegwijzering word ik weer droevig. Gemaakt door een aannemer zelf, gok ik. Dan ben ik altijd weer benieuwd of er een NBd-plan aan te grondslag ligt en waar het dan mis is gegaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- autoweg
Wat is er precies mis mee dan?
Ik vind alles er erg netjes uit zien.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
-
- 2x2 autosnelweg
Zoals ik eerder al eens aangaf (toevallig in deze draad) zijn er ondertussen aardig wat ovondes/frisovondes op de provinciale wegen in Friesland aangelegd, maar uit mijn hoofd is deze op de N351 de tweede zonder het stukje rijstrook voor verkeer vanuit de zijwegen dat halfom of driekwart wil. De andere ligt bij Welsrijp (N384). Satellietbeeld:

Voor alle andere geldt dat ze er -al dan niet met fietspad overdwars- zo uitzien:

Voor alle andere geldt dat ze er -al dan niet met fietspad overdwars- zo uitzien:

-
- Hoofdmoderator
Ontwerptechnisch is het afwijkend. Het lettertype is sterk gekernd, pijlen en wegnummers zijn uit verhouding (wel een fijne verhouding, maar afwijkend), de maatvoering van de bies klopt niet, rare afbreking van De Hoeve, de borden ogen algeheel wat in elkaar gepropt en de lichtwegwijzer armen die verkeerd opgehangen zijn (arm met wegnummer bovenaan). Dat zijn behoorlijk veel afwijkingen ten opzichte van normaal.petervdveen schreef: ↑wo 03 jun 2020, 22:59 Wat is er precies mis mee dan?
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat had zomaar het bijschrift van dit dashcambeeld kunnen zijn (ik kwam hier afgelopen zondag langs).

-
- Wegnummerfotograaf
Vroeger ging het hier met de bewegwijzering ook wel eens mis.

- SPOILER: TOON
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
De bypass bij de rotonde in Wolvega waar de N351 afslaat vlakbij de A32 is inmiddels klaar. Bericht van eind juni:
https://ondernemeninweststellingwerf.nl ... luw-maken/
https://ondernemeninweststellingwerf.nl ... luw-maken/
-
- dorpsstraat
Nieuwe rotonde Espelerweg met geïntegreerde bushalte is inmiddels ook klaar.
-
- Moderator
Ik heb zondag een rondje rond de rotonde N351 / Nieuwlandenlaan in Emmeloord gelopen. Er staat nog geen verlichting of bewegwijzering.
De N351 bij Emmeloord is een zone 60. Zeker nu met de rotonde zou het logischer zijn om dit stuk binnen de kom te leggen en er een GOW-50 van te maken.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 01 by European Roads, on Flickr
De nieuwe weg naar Emmelhage heet de Jeanne d'Arclaan.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 04 by European Roads, on Flickr

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 06 by European Roads, on Flickr
De N351 / Espelerweg, kijkend richting Espel.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 07 by European Roads, on Flickr
Fietsers uit de voorrang.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 08 by European Roads, on Flickr
Er is in beide richtingen een busperron.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 09 by European Roads, on Flickr
Hier zal wel een fietsenrek komen. De ervaring is overigens dat dit soort tegels een risico zijn (ingooien ruiten abri).

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 10 by European Roads, on Flickr

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 14 by European Roads, on Flickr
Aan B6 geen gebrek.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 18 by European Roads, on Flickr
De N351 bij Emmeloord is een zone 60. Zeker nu met de rotonde zou het logischer zijn om dit stuk binnen de kom te leggen en er een GOW-50 van te maken.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 01 by European Roads, on Flickr
De nieuwe weg naar Emmelhage heet de Jeanne d'Arclaan.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 04 by European Roads, on Flickr

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 06 by European Roads, on Flickr
De N351 / Espelerweg, kijkend richting Espel.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 07 by European Roads, on Flickr
Fietsers uit de voorrang.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 08 by European Roads, on Flickr
Er is in beide richtingen een busperron.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 09 by European Roads, on Flickr
Hier zal wel een fietsenrek komen. De ervaring is overigens dat dit soort tegels een risico zijn (ingooien ruiten abri).

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 10 by European Roads, on Flickr

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 14 by European Roads, on Flickr
Aan B6 geen gebrek.

Rotonde N351 - Emmelhage Emmeloord 18 by European Roads, on Flickr
-
- Voorzitter
Vermoedelijk zeggen de richtlijnen bij de provincie dan dat fietsers in de voorrang moeten op de rotonde. Nu kunnen ze buiten de voorrang worden gehouden. En dat lijkt mij beter.
-
- 4x5 autosnelweg
En de zone 60 is noodzakelijk omdat anders mensen met 80 km/h de rotonde gaan nemen? 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Wegnummerfotograaf

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Kortom tijd voor een flitspaal precies in het midden van de rotonde 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Ik heb vanochtend de N351 gereden tussen Oosterwolde en Wolvega, het was denk ik wel 10 jaar geleden dat ik deze weg voor het laatst gereden heb.
Op zich is het een snelle route, je bypasst alle kernen en een klein stuk is zelfs een autoweg. Die 'kom' van Nijeberkoop is wel apart, je mag er 70 maar het is eerder ingericht als 50. Er is ook een trajectcontrole op de N351 geïnstalleerd op het 80-deel.
1. Tussen Oosterwolde en Makkinga. Dit stuk is een autoweg.

N351 Oosterwolde - Wolvega 03 by European Roads, on Flickr
2. Na de rotonde bij Makkinga is het een gebiedsontsluitingsweg waar je 80 mag.

N351 Oosterwolde - Wolvega 05 by European Roads, on Flickr
3. Grotendeels mag je inhalen, zelfs op dit nieuw geasfalteerde deel. De weg is ook wel erg rustig, het komt niet vaak voor dat je 20 kilometer op een N-weg rijdt met niemand voor je.

N351 Oosterwolde - Wolvega 06 by European Roads, on Flickr
4. Nijeberkoop.

N351 Oosterwolde - Wolvega 08 by European Roads, on Flickr
5. Dat busje links was volgens mij een flitser.

N351 Oosterwolde - Wolvega 09 by European Roads, on Flickr
6. Ik ken wegen met zo'n inrichting waar je 30 mag... Er zijn ook best veel erfaansluitingen.

N351 Oosterwolde - Wolvega 10 by European Roads, on Flickr
7. Ter hoogte van Oldeberkoop.

N351 Oosterwolde - Wolvega 14 by European Roads, on Flickr
8. De trajectcontrole.

N351 Oosterwolde - Wolvega 15 by European Roads, on Flickr
9. De eerder door GuteFahrt in beeld gebrachte ovale rotonde.

N351 Oosterwolde - Wolvega 22 by European Roads, on Flickr
10. En Wolvega.

N351 Oosterwolde - Wolvega 25 by European Roads, on Flickr
Op zich is het een snelle route, je bypasst alle kernen en een klein stuk is zelfs een autoweg. Die 'kom' van Nijeberkoop is wel apart, je mag er 70 maar het is eerder ingericht als 50. Er is ook een trajectcontrole op de N351 geïnstalleerd op het 80-deel.
1. Tussen Oosterwolde en Makkinga. Dit stuk is een autoweg.

N351 Oosterwolde - Wolvega 03 by European Roads, on Flickr
2. Na de rotonde bij Makkinga is het een gebiedsontsluitingsweg waar je 80 mag.

N351 Oosterwolde - Wolvega 05 by European Roads, on Flickr
3. Grotendeels mag je inhalen, zelfs op dit nieuw geasfalteerde deel. De weg is ook wel erg rustig, het komt niet vaak voor dat je 20 kilometer op een N-weg rijdt met niemand voor je.

N351 Oosterwolde - Wolvega 06 by European Roads, on Flickr
4. Nijeberkoop.

N351 Oosterwolde - Wolvega 08 by European Roads, on Flickr
5. Dat busje links was volgens mij een flitser.

N351 Oosterwolde - Wolvega 09 by European Roads, on Flickr
6. Ik ken wegen met zo'n inrichting waar je 30 mag... Er zijn ook best veel erfaansluitingen.

N351 Oosterwolde - Wolvega 10 by European Roads, on Flickr
7. Ter hoogte van Oldeberkoop.

N351 Oosterwolde - Wolvega 14 by European Roads, on Flickr
8. De trajectcontrole.

N351 Oosterwolde - Wolvega 15 by European Roads, on Flickr
9. De eerder door GuteFahrt in beeld gebrachte ovale rotonde.

N351 Oosterwolde - Wolvega 22 by European Roads, on Flickr
10. En Wolvega.

N351 Oosterwolde - Wolvega 25 by European Roads, on Flickr
-
- Secretaris
Op foto 5 zie je wel een stukje waar je 50 moet rijden.
De N351 is gecategoriseerd als stroomweg, maar de provincie maakt bijzonder weinig aanstalten om de weg op dat niveau te brengen. Ook de gloednieuwe aansluiting op de N381 verraadt geen enkele ambitie daartoe.
Het korte stukje autoweg Oosterwolde - Makkinga is trouwens het enige aangelegde gedeelte van de eind jaren '50 geplande autoweg Luxwoude - Oosterwolde - Assen, waarvan het stukje Oosterwolde - Assen rijksweg 33 zou worden. Daartoe is in 1963 een tracébesluit genomen, maar de weg zou in combinatie met rijksweg 10 (later 6) Emmeloord - Groningen aangelegd worden (eerst Emmeloord - Oosterwolde - Assen, pas later Oosterwolde - Groningen). De tak naar Luxwoude is al vrij snel na 1960 weer stilletjes uit de plannen verdwenen.
Zie voor een globaal kaartje http://deurdrenthe.nl/geschiedenis/hoofdstuk-4/

De N351 is gecategoriseerd als stroomweg, maar de provincie maakt bijzonder weinig aanstalten om de weg op dat niveau te brengen. Ook de gloednieuwe aansluiting op de N381 verraadt geen enkele ambitie daartoe.
Het korte stukje autoweg Oosterwolde - Makkinga is trouwens het enige aangelegde gedeelte van de eind jaren '50 geplande autoweg Luxwoude - Oosterwolde - Assen, waarvan het stukje Oosterwolde - Assen rijksweg 33 zou worden. Daartoe is in 1963 een tracébesluit genomen, maar de weg zou in combinatie met rijksweg 10 (later 6) Emmeloord - Groningen aangelegd worden (eerst Emmeloord - Oosterwolde - Assen, pas later Oosterwolde - Groningen). De tak naar Luxwoude is al vrij snel na 1960 weer stilletjes uit de plannen verdwenen.
Zie voor een globaal kaartje http://deurdrenthe.nl/geschiedenis/hoofdstuk-4/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x3 autosnelweg
Foto 5, flitser? Daar zou je best eens gelijk kunnen hebben. Het ziet er wel verdacht uit.
@Chris: je had natuurlijk even kunnen stoppen en het kunnen vragen...
@Chris: je had natuurlijk even kunnen stoppen en het kunnen vragen...

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Voorzitter
Huh? Waar dan? Ik zou eerder zeggen dat er een stukje is waar je 80 mag rijden. Nijeberkoop heeft blauw-op-witte gehuchtborden, geen komborden en is dus geen bebouwde kom. Die blauw-op-witte gehuchtborden leggen geen snelheidsbeperking op.