[A035] Almelo - Enschede

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Bobbje
polderweggetje

Re: [A035] Almelo - Enschede

Bericht door Bobbje »

^^
Hopelijk kiezen ze wel voor een variant wat echt helpt en voorbereid is voor 3 baans van Buren tot Hengelo-Zuid.
Wel opvallend dat de andere kant op niet wordt meegenomen terwijl het in de avondspits daar ook altijd vaststaat.
Het mooiste zou gewoon 2x3 zijn van Buren tot Hengelo-Zuid.
boriq
polderweggetje

Bericht door boriq »

Ik kon zo geen topic voor de N035 Enschede - Gronau vinden, dus maar even hier;

Eergisteren heeft de Enschedese gemeenteraad ingestemd met de aanvraag vanuit B&W voor budget van de mobiliteitsprojecten 2021. Een van de onderwerp die hieronder valt is de aansluiting van de Oostweg op de N035, "Oostweg, aantrekkelijker maken oostelijke ontsluiting" met als samenvatting bij dit onderdeel:
"Conform de mobiliteitsvisie zijn we eind 2020 gestart met de studie naar de bereikbaarheid van de oostkant van de stad en Glanerbrug. Dit onderzoek richt zich op een betere ontsluiting van deze gebieden naar de N35/A35 en Enschede zuid als ontlasting van de Singel en de Zuiderval. Daarna moet er budget zijn voor de realisering van projecten."
Voor dit onderdeel wordt in 2021 en 2022 €4.750.000 uitgetrokken, het is mij alleen nog niet duidelijk of en zo ja welke maatregelen hiermee worden gefinancierd, aangezien het onderzoek nog niet afgerond is.
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

Ik weet niet of dit al eerder is opgemerkt, maar ik bekeek vandaag het begin van hoofdrijbaan van de A35 bij aansluiting Wierden. Apart dat die zo lomp begint, je zou verwachten dat de linker rijstrook geleidelijk aan wordt ingeleid met een wigvormig gedeelte. Zoals het er nu bij ligt zou je denken dat het een voorbereiding is op een doortrekking van de 2x2, maar in 14 jaar is er weinig veranderd. Ook als het asfalt zo abrupt begint, zou je in de markering een meer geleidelijke overgang verwachten dan dit.

Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Zonder weinig meerkosten, kan de A35 al zo'n 400 a 500 meter eerder beginnen (met 2+1). Zat stukjes A in NL die een vrij lange aanloper hebben met 1 rijstrook.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Rijkswaterstaat (20-4-2022) schreef: We voeren van zondag 1 mei 20.00 tot zaterdag 7 mei 2022 08.00 uur groot onderhoud uit aan de N35 en de A35 bij Enschede. Vanwege de werkzaamheden is N35 tussen de Oostweg en aansluiting Enschede afgesloten in beide richtingen.

De snelweg A35 tussen de aansluitingen Enschede en Enschede-West is alleen afgesloten in de richting van Hengelo. Verkeer moet rekening houden met omleidingen en extra reistijd van ongeveer 30 minuten.

We gaan in deze periode het wegdek frezen en asfalteren en de vangrail vervangen. Daarnaast voeren we onderhoudswerkzaamheden uit aan viaducten en brengen we nieuwe markering aan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

Enschede wil met spoed een veiligere N35 tot de Duitse grens, minister trapt op de rem

De N35 tussen Enschede en de Duitse grens behoort tot de meest onveilige wegvakken in Nederland. Althans, op wegen waar nog geen extra veiligheidsmaatregelen genomen zijn. De gemeente wil daarom dat de Rijksweg zo snel mogelijk wordt verbreed, in ieder geval tot aan de afslag Enschede-Oost. Maar de wegbeheerder lijkt niet overtuigd van de noodzaak.
https://www.1twente.nl/artikel/1807048/ ... -op-de-rem

De wegbeheerder zou meer gewicht moeten leggen op verkeersveiligheid in plaats van intensiteiten bij het uitbreiden van wegen. Dit stuk is behoorlijk druk en ik krijg de indruk dat het vrachtverkeer richting Duitsland toeneemt. Het zou mooi zijn als Duitsland ook meewerkt om de BAB 54 uit te breiden tot snelweg tot aan Münster.
Meer bitumen!
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Het is geen geheim dat Enschede graag de afrit Enschede-Oost ongelijkvloers wil hebben, en de Zuid-Esmarkerrondweg ook met die aansluiting wil verbinden. Wat mij betreft zeer logische plannen.

Ik hoop alleen niet dat Enschede haar hand overspeelt door ook in te zetten op verdubbeling van de N35. De bestaande kunstwerken in de Brinkstraat en de huidige Zuid-Esmarkerrondweg zijn niet voorbereid op 2x2. Je zou er hooguit 1+2 onder kwijt kunnen.

Het kan ook zijn dat Enschede hoog inzet in de hoop er uiteindelijk een ongelijkvloerse aansluiting uit te kunnen slepen, al dan niet met wat eigen geld erbij. De N35 staat niet in de IMA als capaciteitsknelpunt, maar wel als verkeersveiligheidsknelpunt. Met een ongelijkvloerse aansluiting zou je al een behoorlijke verbetering kunnen bewerkstelligen. Met fysiek gescheiden rijbanen overigens nog meer.

Ik heb overigens wel de indruk dat er onder Schultz-Van Haegen wel meer mogelijk was met dit soort regionale handjeklap (wij de helft, zij de helft e.d.) dan onder Van Nieuwenhuizen en nu Harbers. :|
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Behalve de gemeente Enschede, kan de provincie Overijssel toch ook financieel bijspringen? Dan heb je drie partijen die er geld in kunnen investeren. En met het lokale bedrijfsleven zelfs vier.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Dit stukje N35 is de enige gelijkvloerse onderbreking tussen Amsterdam en Munster, of tussen Den Haag en Munster. Het is een internationale verbinding die een groot belang heeft.
Zo bezien moet je dit gewoon ongelijkvloers maken.

In andere landen was dit stukje allang uitgerust met een ongelijkvloerse aansluiting.
Maar hier in Nederland praten we liever en onderzoeken we er op los, maar concreet gebeurt er niks.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

mavas schreef: di 30 aug 2022, 13:03 In andere landen was dit stukje allang uitgerust met een ongelijkvloerse aansluiting.
In Duitsland niet hoor. Daar laten ze ontbrekende stukjes in Autobahnroutes decennialang liggen.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Zo, hèhè, eindelijk aangekomen op de pagina die ook voor mij is ik heet JuwaA35, vernoemd naar de eerste snelweg waar ik ooit ben langsgereden.

Ik ben hier zó vaak langs gereden, samen met mijn familie op weg naar Enschede of Gronau.

Ik kan me nog goed de voormalige aansluiting Enschede-West herinneren, omdat ik daar ooit vroeger pech met de auto heb gehad, vlak vóór het verkeersbord :BB04: .
Ook weet ik nog goed de werkzaamheden die startten rond 2016. Mijn vader en ik waren erg benieuwd welke vorm dit nieuwe "knooppunt" zou krijgen. Hij dacht zelfs dat het misschien een klaverblad zou worden.
Maar uiteindelijk werd het dus een parclo, waarvan ik deze term pas in 2020 voor het eerst op Wegenwiki tegenkwam.

En dan had je natuurlijk nog de nieuwe N18. Wat was dat een prachtige ervaring voor mij als kind om dáár overheen te rijden, op weg naar Winterswijk.

Ook was ik getuige van het nieuwe ecoduct. Helaas werd dit na minder dan een jaar al "onder handen genomen" door de bende van Sjakie N (?), die er gelijk GFAM en andere tags neerzetten.
Ditzelfde geldt ook voor de nieuw aangelegde geluidsschermen rond de aansluiting.

Ook ik vond knooppunt Buren super leuk, met zijn scherpe bochten.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Ik rij iedere week over knooppunt Buren maar ik vind de bochten in knooppunt Buren (op de boog Enschede > Oldenzaal en v.v. na) nou niet bepaald scherp. In knooppunt Azelo liggen scherpere bochten waar ik toen het vroor wel met de max van 70 km/u doorheen ging en dan voelde het nog steeds glad.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

JuwaA35 schreef: do 22 feb 2024, 16:35Mijn vader en ik waren erg benieuwd welke vorm dit nieuwe "knooppunt" zou krijgen. Hij dacht zelfs dat het misschien een klaverblad zou worden.
Maar uiteindelijk werd het dus een parclo, waarvan ik deze term pas in 2020 voor het eerst op Wegenwiki tegenkwam.
Er was daadwerkelijk een volledig vloeiend knooppunt ontworpen als een van de varianten. Echter alleen voor het geval van een volwaardige autosnelweg A18, die eigenlijk vanaf het begin al kansloos was wegens beperkte budgetten.
🇳🇱🇪🇺
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

Afgelopen woensdag rond 17:30 vanuit Duitsland over de N35 gereden langs het kruispunt met de Oostweg. Het verkeer stond praktisch stil tot aan de afslag A35 Enschede-Zuid :schrikreactie:

Het zou enorm schelen als het verkeer vanaf de N35 ongelijkvloers richting de Oostweg kan. De terugslag gaat een keer invloed uitoefenen op Enschede-Zuid. Om maar te zwijgen over het verkeer dat de file te laat opmerkt.
Meer bitumen!
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Enig nieuws ten aanzien van de ongelijkvloerse aansluiting van de Oostweg op de N35:
1Twente, 11 juli 2023 schreef:Een échte afslag Enschede-Oost: zo kan het enige verkeerslicht tussen Amsterdam en Münster verdwijnen

De ontsluiting van Enschede-Oost is op dit moment een van de grootste verkeerskundige uitdagingen van de stad. Met name in de ochtend- en avondspits is het een komen en gaan van automobilisten uit Glanerbrug en de aangrenzende stadswijken. Het opwaarderen van het kruispunt N35/Oostweg tot volwaardige verkeersknooppunt moet helpen de doorstroming te verbeteren. Enschede wil de aanpassing van 20 miljoen euro voorfinancieren.

Het is op de piekmomenten een drukte van belang op de N35, de Oostweg en de Gronausestraat. Niet zelden is het filerijden ter hoogte van de verschillende kruispunten. Mede daarom is het een langgekoesterde wens om iets te doen aan de ‘simpele’ kruising N35/Oostweg. Het kruispunt met verkeerslichten past niet op een autoweg en zou vervangen kunnen worden door een ongelijkvloerse constructie met op- en afritten. Daarmee verdwijnt in feite het enige verkeerslicht op de route van Amsterdam naar Münster.

Vier op- of afritstroken
Voor de drukte in Enschede-Oost is zo’n ongelijkvloerse aansluiting niet direct een oplossing, maar voor de doorstroming van en naar de Rijksweg A35 in ieder geval wel. Op verzoek van de gemeente Enschede heeft Rijkswaterstaat ontwerp- en veiligheidseisen ingebracht en heeft ook de provincie Overijssel meegedacht over hoe zo’n ongelijkvloerse aansluiting eruit kan zien.

Het gaat om een impressie; voordat het tot daadwerkelijke plannen leidt is nadere uitwerking nodig. Er moet voldoende budget zijn en er moeten verschillende procedures worden doorlopen, zoals stikstofberekeningen. Er volgt een vergunningsprocedure en als er grond moet worden aangekocht, dan worden hiervoor gesprekken gevoerd met grondeigenaren.

In de onderzoeken is gekeken naar verschillende constructies waaronder een ‘klaverblad’, maar dat blijkt om verschillende redenen moeilijk inpasbaar. De voorkeur gaat uit naar twee op- en afritstroken, aan beide zijden van de weg. Dat betekent dat het verkeer dat vanaf de N35 linksaf slaat op de Oostweg en het verkeer dat vanuit de Oostweg linksaf slaat op de N35 richting Gronau elkaar kruist.

Enschede wil meebetalen
Maar hoeveel moet dat gaan kosten? En wie gaat dat betalen? Volgens een globale schatting gaat het bij de ongelijkvloerse aansluiting om een bedrag van zeker 26,6 miljoen euro. Dit is exclusief het verplaatsen van gasleidingen en de hoogspanningsmast ter hoogte van het kruispunt, wat al met al een extra kostenpost van 10 miljoen euro kan betekenen.

Door te lobbyen hoopt Enschede geldpotjes in Den Haag (en Zwolle) te kunnen aanspreken. De gemeente is in ieder geval bereid om een van de takken (op- en afritten) te betalen. Om te laten zien dat het de stad wat waard is, stuurt Enschede aan op voorfinanciering. Hiervoor wordt in 2025 een bedrag van 20 miljoen euro vrijgehouden in de begroting. De ongelijkvloerse kruising is op z’n vroegst pas in 2026 klaar.

Verkeersveiligheid
Een ongelijkvloerse aansluiting N35/Oostweg biedt ook de kans voor andere verkeersmaatregelen. Het wegvak tussen afrit Enschede (Zuiderval) en de overgang op de B54 bij de grens met Gronau behoort tot de meest onveilige stukken autoweg van Nederland. Althans, op wegen waar nog geen veiligheidsmaatregelen zijn genomen. De rijbanen worden op dit moment gescheiden door een groene strook. Binnen de ideeën voor de aanpak van de kruising bij de Oostweg, is ook de komst van middengeleiders tussen Enschede en Gronau meegenomen.

Oostweg doortrekken
In de toekomst zouden er zelfs nog meer aanpassingen mogelijk zijn. Er wordt in de impressie rekening gehouden met het eventueel doortrekken van de Oostweg naar de Zuid Esmarkerrondweg. Daarmee zou er een stukje rondweg ontstaan, maar krijgt Enschede-Zuid ook een aansluiting op de N35.

Voordat het zover is zal er veel moeten gebeuren, waaronder een aanpassing van het bestemmingsplan en de aanschaf van verschillende percelen. Het gaat dus niet om een plan op de korte termijn. Hetzelfde geldt voor de wens voor een verbreding van de N35 tot aan de Duitse grens tot een volwaardige autoweg met 2x2 rijstroken. Hoewel er bij de aanstaande maatregelen rekening wordt gehouden met deze ontwikkelingen, moet daarvoor ook het viaduct aan de Brinkstraat worden vervangen .
Bron: https://www.1twente.nl/artikel/3249889/ ... verdwijnen

1Twente, 12 januari 2024 schreef:Enschede steekt miljoenen in doorstroming verkeer (maar wil inwoners uiteindelijk uit de auto hebben)

Maar liefst 75 miljoen euro wil de gemeente Enschede de komende vier jaar steken in zogenaamde mobiliteitsprojecten. Dat geld gaat naar fietsstraten en fietssnelwegen, gedragscampagnes, een nachttrein van en naar Zwolle, de doorontwikkeling van (elektrisch) deelvervoer... maar vooral naar de doorstroming van het autoverkeer. En dat terwijl door het hele gemeentelijke verkeersbeleid heen de wens sijpelt dat de Enschedeër zijn of haar auto straks maar liever laat staan of niet eens aanschaft.

Toegegeven: Enschede, dat zich graag profileert als 'fietsstad', hoeft voor de meeste maatregelen voor de fiets hooguit de helft van het benodigde bedrag zelf in te leggen. Provinciale subsidies doen in dat geval de rest. Dergelijke subsidiemogelijkheden zijn er voor 'autostraten' eigenlijk niet, zolang het de lokale wegen betreft. Nog een nuance: maatregelen die de doorstroming van het autoverkeer verbeteren, hebben in veel gevallen ook een positieve uitwerking op andere weggebruikers.

[...]

Grootste kostenpost is een nieuwe ontsluiting van Enschede-Oost. Het lijkt er nu toch echt op dat de langgekoesterde wens van de stad in vervulling gaat: het ongelijkvloers maken van de kruising N35/Oostweg. Zowel de provincie als de gemeente hebben er belang bij dat de huidige verkeerslichten verdwijnen. Al met al ligt er al een potje met 20 miljoen euro klaar, waarvan de gemeente er zelf 7 miljoen bijdraagt. Over de resterende kosten zal de gemeente nog verder in gesprek moeten met Rijkswaterstaat.

[...]
Bron: https://www.1twente.nl/artikel/4029534/ ... uto-hebben

Impressies van Witteveen+Bos:
Afbeelding

Afbeelding
🇳🇱🇪🇺
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

De vraag is alleen of men rekening houdt met 2x2 bij het viaduct?
NRW heeft al aangegeven de boel (B54) te willen ombouwen naar een "Gelbe Autobahn"
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Enschede zal wel moeten lobbyen om deze aansluiting ongelijkvloers te krijgen. In Den Haag is men niet zo gul voor Oost-Nederland.

Eigenlijk best cynisch dat een gemeente mee betaalt aan het faciliteren van een ongelijkvloerse kruising.

Van NRW verwacht ik de komende 20 jaar nog weinig voortgang.
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

^^

Laat ze dan gelijk 2x2 maken tot in elk geval de Oostweg, want het is daar echt druk in de spits.
Meer bitumen!
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Met name de bestaande viaducten maken het kostbaar om de N35 te verbreden tot meer dan 2x1.
🇳🇱🇪🇺
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Dat hele stuk zou gewoon A35 moeten zijn tot de grens. Dat betekent 2x2 rijstroken met volwaardige vluchtstroken en ook rondom Borne zal men opnieuw moeten kijken naar de huidige situatie. Verkeer slaat in de avondspits terug naar Hengelo-Zuid en in de Ochtenspits slaat het terug naar afrit Borne.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik reed zondag over de A35 van Hengelo naar Almelo en vroeg mij af wat de verdeling van het verkeer is bij het knooppunt Azelo. De A1 moet afslaan, maar is dat ook de drukste verbinding?

Het blijkt dat het elkaar weinig ontloopt. Vanuit Hengelo gaat er 25.200 voertuigen naar de A1 en 26.000 voertuigen rechtdoor op de A35.

In de tegenrichting is het 25.200 voertuigen vanaf de A1 en 27.800 voertuigen vanaf de A35 richting Hengelo.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Een nieuwe oproep van de gemeente Enschede voor een gescheiden rijbaan en het ongelijkvloers maken van de kruising met de Oostweg.

https://www.oost.nl/nieuws/3020720/duiz ... te-bezorgd
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ De extra drukte op de N35 komt door de absurditeit van de Duitse controles (wel Niedersachsen, niet NRW). Het zou mooi zijn als de N35 na decennia steggelen nu eindelijk wordt aangepakt, dan hebben die controles tenminste nog ergens toe geleid.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Of de controles hebben meegespeeld zullen we wel nooit weten, maar het ongelijkvloers maken van deze kruising lijkt er dan toch van te gaan komen

https://www.oost.nl/nieuws/3531914/in-e ... verdwijnen
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

Ik zou eerder een trompetaansluiting overwegen, want de impressiefoto's laten een verkeersbeeld zien dat meer past bij een zondagochtend ;)

Afbeelding
Meer bitumen!
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Hee, bekend 3D-modelletje ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

^^

Het ontwerp past goed bij de situatie :top: Ik zie de Oostweg in de toekomst ook wel 2x2 worden als je ziet hoe druk het nu al is. Zoals ik elders al postte wordt de doorstroming van de Oostweg ter hoogte van de Keppelerdijk verbeterd waardoor het verkeersaanbod groter wordt mede door de bouw van de wijken De Leuriks ten noorden van de Keppelerdijk en bebouwing ten zuiden van treinhalte De Eschmarke. Daarmee lijkt verbreding van de N35/BAB54 steeds noodzakelijker. Verbazingwekkend hoe snel dat gegaan is als je bedenkt dat de volledige voltooiing van de BAB54 pas in 2004 was:

Presseinformation vom 29.03.2004 / K026-04
Bundesstraße 54n feierlich freigegeben
Freie Fahrt zwischen Niederlanden und Deutschland

Coesfeld / Münster (straßen.nrw). Die neue Bundesstraße 54n, die Verbindung zwischen dem Grenzübergang zu den Niederlanden und der Autobahn 31, ist heute (Montag, 29. März 2004) feierlich dem Verkehr übergeben worden. Für die 10,2 Kilometer lange Strecke haben Bund und Land insgesamt 46 Millionen Euro ausgegeben.

Henning Klare, Direktor des Landesbetriebes Straßenbau Nordrhein-Westfalen, konnte zur Freigabe zahlreiche Gäste aus Deutschland und den Niederlanden begrüßen, darunter den Parlamentarischen Staatssekretär im Bundesministerium für Verkehr, Bau- und Wohnungswesen, Achim Großmann, sowie als Vertreter des Landesverkehrsministers Wilhelm Kolks, Leitender Ministerialrat im Ministerium für Verkehr, Energie und Landesplanung des Landes Nordrhein-Westfalen.

Die neue Bundesstraße 54 verbindet zusammen mit dem niederländischen Rijksweg 35 die beiden Autobahnen A35 bei Enschede und A31 (Anschlussstelle Gronau-Ochtrup). Nach den Verkehrsprognosen sollen hier demnächst täglich bis zu 22.000 Fahrzeuge unterwegs sein. Damit wird die Ortsdurchfahrt der alten B54 in Gronau erheblich vom Durchgangsverkehr entlastet.

Mit den Bauarbeiten für die neue Strecke wurde im Oktober 1996 begonnen. 17 Brückenbauwerke, das längste mit einer Weite von 204 Metern, sind dabei entstanden. 700.000 Kubikmeter Boden wurden bewegt, 84.000 Quadratmeter Fahrbahn befestigt, 1.100 Meter Lärmschutzwände errichtet.

53 Hektar Ausgleichs- und Ersatzflächen, das ist mehr als sechsmal so viel wie die durch den Straßenbau versiegelte Fläche, wurden angelegt und teilweise bepflanzt. Drei Regenrückhaltebecken fangen das Oberflächenwasser von der Straße auf. Zwei Amphibienschutztunnel lassen Kröten und anderes Kleingetier unter der Straße durch.

Als grenzüberschreitendes Kunstwerk zeichnet die Bodenskulptur "Star Skid" des Amerikaners Dennis Oppenheim eine "Sternenbremsspur" in den niederländischen und deutschen Boden beiderseits der Bundesstraße.
https://web.archive.org/web/20150606144 ... 29-01.html

Interessante site overigens: https://www.strassen.nrw.de
Daarin wordt ook gelinkt naar de verkeersintensiteiten: https://www.strassen.nrw.de/de/nwsib-online.html

De grensovergang telt iets meer dan 14.000 voertuigen per dag:

Afbeelding

https://www.nwsib-online.nrw.de/dz/index.html
Meer bitumen!
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

ACT-F schreef: ma 28 jul 2025, 21:41Ik zou eerder een trompetaansluiting overwegen, want de impressiefoto's laten een verkeersbeeld zien dat meer past bij een zondagochtend ;)
Impressie is onvolledig; Oostweg wordt op termijn doorgetrokken naar de Broekheurner Ring in Enschede Zuid en de bestaande rotonde met de Keppelerdijk wordt een tunnel. (De Keppelerdijk is een fietsroute tussen Enschede en Glanerbrug met weinig verkeerslichten.)
Nieuwbouw 'De Leuriks' genereert weinig extra verkeer. Bebouwingsdichtheid is laag.
Station De Eschmarke is een kandidaat voor sluiting of verplaatsen richting Noord Esmarker Rondweg. Sociaal onveilig, weinig in-/uitstappers, alleen te vinden voor wie de weg kent.

Verkeersbeeld op de A35/N35/B54 is op dit stuk altijd onrustig. Maximumsnelheid is niet voor iedereen duidelijk, Nederlandse rijbanen zijn smaller dan de Duitse, er wordt langzaam gereden omdat men een grens nadert. De files voor de verkeerslichten kunnen lang zijn, ze beginnen richting Gronau al voor de afslag Enschede (Centrum/Zuid) en omgekeerd al direct na Gronau-West. Niet alleen in de spits, eerder op werkdagen overdag en tijdens vakanties. Sinds de grenscontroles op de A1/A30 is het vooral het vrachtverkeer toegenomen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Jablan schreef: wo 06 aug 2025, 8:51 Station De Eschmarke is een kandidaat voor sluiting of verplaatsen richting Noord Esmarker Rondweg. Sociaal onveilig, weinig in-/uitstappers, alleen te vinden voor wie de weg kent.
Het wordt geen van beide.

Toevallig was vandaag in het nieuws dat de gemeente wil investeren in het station en omgeving:

https://www.oost.nl/nieuws/3550407/groo ... se-krijgen

Het woord verplaatsen komt in het bericht niet voor. Wel wordt gedacht aan een bredere onderdoorgang en meer voorzieningen.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Een visie ... :D
De gemeente heeft veel visies op de plank liggen. Misschien, ooit, over xx jaren ...
Deze brug over Twentekanaal moet worden vervangen en deze tunnel onder het spoor verbreed. Allemaal uitgesteld wegens chronisch geldgebrek, daarom zie ik zo snel niets gebeuren bij station De Eschmarke.

Terug naar de A35/N35/B54. Verdere verbreding vraagt onteigening en dat kan lang gaan duren.