[A035] Almelo - Enschede

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

JuwaA35
dorpsstraat

Re: [A035] Almelo - Enschede

Bericht door JuwaA35 »

^^ Je hebt gelijk. Als men niet eens belangrijker onderhoud aan de A35 wil uitvoeren, waarom zou men dan ook nog eens de N35 > B54 verbreden, laat staan een utopie van een knooppunt met de Oosterweg aanleggen zoals ACT-F beschrijft:
ACT-F schreef: ma 28 jul 2025, 21:41 Ik zou eerder een trompetaansluiting overwegen.
Als men al in een trompetaansluiting met de Oosterweg zou willen inversteren, zou ik die moeite eerder stoppen in het omvormen van :AS: 31 (A35 :KP: N36) naar een volwaardig trompetknooppunt, wat praktisch gezien echt niet veel moeite vergt. Maar nu komt het: RWS is never nooit voorstander van vloeiende aansluiting van autosnelweg naar het own, (wees maar blij dat er al een concreet plan voor een haarlemmermeeraansluiting met de Oosterweg is,) zelfs al is het een rijksweg, zoals de N36. En ja, ik weet dat er vage plannen bestaan om de N36 westelijk door te trekken, maar dat is zo futilistisch als maar kan. Man, in landen waar men nog voorzien is op doortrekking aan één arm van een viertaksknooppunt, bouwt men ook gewoon een trompetknooppunt, en de N36 ís van die klasse, en ik durf te wedden dat de verkeersintensiteiten net zo hoog zijn op de N36 als de N35 richting Nijverdal.

In ieder geval, leuk plan dat trompetknooppunt met de Oosterweg, maar ik zie dat in geen 100 jaar gebeuren.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Knap stom als de tunnel in de Aukevleerstraat al te smal is. Tunnel ligt er nog maar 25 jaar.

De tunnelmoot ligt, op de dag na de vuurwerkramp in deze stad, inmiddels op zijn plek.

Afbeelding34608 Enschede 14 mei 2000
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

Ook nu had ik, weer eens, een bijzonder fotostandpunt weten te bemachtigen. Via mijn opdrachtgever voor deze fotoklus, Holland Railconsult, had ik een manbakje geregeld voor bij een van de aanwezige kranen en daar heb ik gedurende het weekeinde meerdere malen gebruik van gemaakt als de kraan even stil stond.

Een bijna volledige reportage van deze boeiende klus vind je https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 314937110/ via bijgaande link.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

Jablan schreef: wo 06 aug 2025, 8:51Verkeersbeeld op de A35/N35/B54 is op dit stuk altijd onrustig. Maximumsnelheid is niet voor iedereen duidelijk, Nederlandse rijbanen zijn smaller dan de Duitse, er wordt langzaam gereden omdat men een grens nadert. De files voor de verkeerslichten kunnen lang zijn, ze beginnen richting Gronau al voor de afslag Enschede (Centrum/Zuid) en omgekeerd al direct na Gronau-West. Niet alleen in de spits, eerder op werkdagen overdag en tijdens vakanties. Sinds de grenscontroles op de A1/A30 is het vooral het vrachtverkeer toegenomen.
Heel herkenbaar als ik Gronau bezoek. Vooral de enorme terugslag vind ik zorgelijk omdat daarmee andere verkeersstromen belemmerd worden en files te laat opgemerkt worden. Er gebeuren regelmatig ongelukken op de N35 tussen Enschede-Zuid en de Oostweg. Overigens zal het me een zorg zijn of dit een trompetaansluiting wordt of niet, maar gelet op het enorme verkeersaanbod vanaf de N35 dat richting Oostweg wil afslaan zou een vloeiende afslag geen verkeerd idee zijn. Wat ik veel belangrijker vind is ruimtereservering voor een 2x2 baans (snel)weg. Om de buurtbewoners, die geluidswerende maatregelen eisen, tegemoet te komen zou de N35 op dat punt verdiept aangelegd kunnen worden. Een blik op de hoogtekaart leert dat dit zonder problemen kan:

https://nl-nl.topographic-map.com/map-r ... 35&zoom=14
PeterSchoeber schreef: vr 08 aug 2025, 22:44 ^^ Knap stom als de tunnel in de Aukevleerstraat al te smal is. Tunnel ligt er nog maar 25 jaar.

De tunnelmoot ligt, op de dag na de vuurwerkramp in deze stad, inmiddels op zijn plek.

Afbeelding34608 Enschede 14 mei 2000
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

Ook nu had ik, weer eens, een bijzonder fotostandpunt weten te bemachtigen. Via mijn opdrachtgever voor deze fotoklus, Holland Railconsult, had ik een manbakje geregeld voor bij een van de aanwezige kranen en daar heb ik gedurende het weekeinde meerdere malen gebruik van gemaakt als de kraan even stil stond.

Een bijna volledige reportage van deze boeiende klus vind je https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 314937110/ via bijgaande link.
Ik zie de Auke Vleerstraat daar niet zo snel verbreed worden vanwege de kosten in relatie tot de opbrengst. Zoals eerder opgemerkt is het viaduct nog maar 25 jaar oud. Waar waren de visionaire bestuurders toen? Wel een mooie fotoreportage met de rookpluim van de vuurwerkramp op de achtergrond. Zijn ze 'gewoon' door gaan werken terwijl heel Enschede in rep en roer was?
Meer bitumen!
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

ACT-F schreef: za 09 aug 2025, 18:16 Overigens zal het me een zorg zijn of dit een trompetaansluiting wordt of niet, maar gelet op het enorme verkeersaanbod vanaf de N35 dat richting Oostweg wil afslaan zou een vloeiende afslag geen verkeerd idee zijn.
Nee, het zal geen trompetaansluiting worden. Reken er maar op dat deze toekomstige aansluiting sterk te vergelijken valt met bijvoorbeeld de aansluitingen Oldenzaal en De Lutte in de A1 en de Aansluiting Nijmegen-Dukenburg in de A73, denk alleen wel de klaver weg, in plaats daarvan een volwaardige haarlemmermeer. Voor meer info over de échte aansluiting: hier een link naar de informatie die Kaaiman heeft gedeeld over de toekomstige aansluiting en de evt. verbreding van de N35 (klik op de pijl):
Kaaiman schreef: do 14 mar 2024, 21:16 Enig nieuws ten aanzien van de ongelijkvloerse aansluiting van de Oostweg op de N35:

ACT-F schreef: za 09 aug 2025, 18:16 Wat ik veel belangrijker vind is ruimtereservering voor een 2x2 baans (snel)weg. Om de buurtbewoners, die geluidswerende maatregelen eisen, tegemoet te komen zou de N35 op dat punt verdiept aangelegd kunnen worden. Een blik op de hoogtekaart leert dat dit zonder problemen kan:

https://nl-nl.topographic-map.com/map-r ... 35&zoom=14
Leuk bekeken, maar de plannen zullen zich meer focussen op andere mogelijke problemen, zoals ruimtegebrek (bijv. de 380+KV hoogspanningslijn die her en der dicht tegen de N35 aanloopt).
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

JuwaA35 schreef: za 09 aug 2025, 19:34de Aansluiting Nijmegen-Dukenburg in de A73, denk alleen wel de klaver weg
Dit is in elk geval een stuk beter dan wat op de impressiefoto's staat. Het ontbreken van kruisend verkeer is een grote verbetering voor de doorstroming.
Leuk bekeken, maar de plannen zullen zich meer focussen op andere mogelijke problemen, zoals ruimtegebrek (bijv. de 380+KV hoogspanningslijn die her en der dicht tegen de N35 aanloopt).
Er is nog ruimte zat aan de zuidzijde. Je zult wel grond moeten aankopen/onteigenen. Het traject tussen de Oostweg en Duitse grens hoeft voorlopig niet uitgebreid te worden met de huidige 14.000 voertuigen per dag.
Meer bitumen!
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

ACT-F schreef: za 09 aug 2025, 18:16Ik zie de Auke Vleerstraat daar niet zo snel verbreed worden vanwege de kosten in relatie tot de opbrengst. Zoals eerder opgemerkt is het viaduct nog maar 25 jaar oud. Waar waren de visionaire bestuurders toen? Wel een mooie fotoreportage met de rookpluim van de vuurwerkramp op de achtergrond. Zijn ze 'gewoon' door gaan werken terwijl heel Enschede in rep en roer was?
De visie was er toen nog niet, de plannen zijn van later datum, maar de gemeentedorpsraad heeft dit deel van de verbreding van de Auke Vleerstraat op de lange baan geschoven omdat het minstens 25 miljoen euro zou kosten.
Naast brug en tunnel moeten er veel leidingen worden verlegd. Het waterschap heeft hun deel al gedaan (rioolwaterzuivering), maar daar ligt ook stroom, water, gas, stadsverwarming, glasvezel en het zijn allemaal hoofdleidingen of verbindingen.

Vuurwerkramp: Ik denk zelf, dat de aannemer rond half vier even pauze zal hebben ingelast ivm drukgolf, vallend gruis of vallende brokstukken, daarna verder gewerkt. Rookpluim was er alleen op zaterdag, op satellietfoto's zichtbaar tot Zwolle.

Vanaf ongeveer vier uur tot maandagochtend was de stad grotendeels afgesloten. Eerst om hulpdiensten ruim baan te geven, later om ramptoerisme tegen te gaan en ruimte voor aannemers en verzekeraars te hebben. Op zondag waren alle afritten op de A1 tussen Azelo en De Lutte afgesloten en op de A35/N35/B54 tussen Azelo en Gronau-Mitte, daarnaast op alle invalswegen controles (alleen als je in de stad woonde, mocht je erlangs).
ACT-F schreef: za 09 aug 2025, 20:44Er is nog ruimte zat aan de zuidzijde. Je zult wel grond moeten aankopen/onteigenen. Het traject tussen de Oostweg en Duitse grens hoeft voorlopig niet uitgebreid te worden met de huidige 14.000 voertuigen per dag.
Uitbreiding naar wisselend 2+1 is wel gewenst vanwege de grens(controles), korte invoegstroken bij Gronau-West en de wisselende snelheden daar. Dit past binnen de bestaande breedte (greppels/afwatering). Voor het deel tussen Glanerbrug en Enschede denkt de gemeente eerder aan de noordzijde, dichter op de 380 kV masten. Aan de zuidzijde staan er meer huizen dichter op de weg dan aan de noordzijde.
Qua type aansluiting is Haarlemmermeer het meest zuinig qua grondgebruik en wanneer de Oostweg wordt verlengd, ook het beste voorbereid op die toekomst.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Uit [N035] Zwolle - Raalte - Nijverdal - Wierden:
Chris schreef: di 13 jan 2026, 14:53 Er is door het Rijk € 16,1 miljoen toegezegd voor de bouw van een ongelijkvloerse aansluiting op de N35 bij Enschede-Oost.

De rest van de N35 gaat voorlopig niet aangepakt worden:

Rijk en regio delen de zorgen over de voortgang bij de projecten N50 Kampen-Kampen Zuid en de N35 Nijverdal-Wierden. Met name vanwege personele capaciteit kunnen geen stappen worden gezet bij deze projecten. Ook voor het project N35 Wijthmen-Nijverdal, waarvan de verkenning in 2026 wordt afgerond, is op korte termijn geen capaciteit beschikbaar voor de planuitwerking.

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... nuari-2026
Inmiddels is meer geld beschikbaar: 8 miljoen van de provincie, 8 miljoen van de gemeente. Totaal 32+ miljoen om van het kruispunt Enschede-Oost een Haarlemmermeeraansluiting te maken.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Gisteren kwam ik vanaf de B54 de grens over en zag dat de Oostweg momenteel is afgesloten. Even zoekend naar wat er gaande is vond ik dit:

https://www.1twente.nl/artikel/6109433/ ... unnel-voor

Voorbereiding voor een tunnel, maar dan nog niet aanpassingen van de N35. Het gaat om de Oostweg t.o.v. de Keppelerdijk. Opvallend detail:
1twente (21-4-26) schreef:kanttekening: nog niet al het geld is binnen. Zelf heeft de gemeente Enschede al 7 miljoen gereserveerd en vanuit de provincie Overijssel is nog eens 7 miljoen toegezegd. De andere helft van de totale investering moet komen van de Rijksoverheid. Die aanvraag is nog in behandeling, omdat in een eerder stadium geen geld aan Enschede is toegekend. Hoewel er in de Tweede Kamer inmiddels een motie is aangenomen waarmee is opgeroepen om zo snel mogelijk geld ter beschikking te stellen, is er dus nog geen sprake van toekenning. De gemeente hoop in het najaar het verlossende woord te krijgen. (...) Als het kabinet dit najaar de resterende 14 miljoen euro toezegt, kan er direct worden begonnen met de daadwerkelijke realisatie van de autotunnel. In de praktijk betekent dit dat de werkzaamheden in het eerste kwartaal van 2027 beginnen. Als er geen toezegging komt, dan dreigt de gemeente Enschede in totaal 5,6 miljoen euro aan investeringen te 'verliezen'.
Het moet in totaal 28 miljoen gaan kosten en tja, hoe zit het dan met Oostweg vs N35?
1twente (14-2-26) schreef:Een andere stap is het verwijderen van de verkeerslichten en het realiseren van een ongelijkvloerse aansluiting bij het kruispunt N35/Oostweg. De kosten hiervan zijn geraamd op 34 miljoen euro. Het Rijk heeft inmiddels 16 miljoen euro toegezegd. Voor het resterende deel van de kosten is de gemeente nog in gesprek met de provincie Overijssel. Hoewel dat nog moet leiden tot harde afspraken, wil de gemeente Enschede dit jaar beginnen met de voorbereiding van het project.
https://www.1twente.nl/artikel/5998096/ ... afrit-oost
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."