A4 - Beneluxtunnel Buis C

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

A4 - Beneluxtunnel Buis C

Bericht door Mark » do 14 jul 2005, 23:27

De A4 Beneluxtunnels zijn in totaal 6 buizen. De buizen A en B zijn de oudste en zijn voor de richting R'dam Noord -> R'dam Zuid . Buis D en E zijn de nieuwste en voor de richtingen R'dam Zuid naar Noord. Buis F is de metrobuis. Dan blijft Buis C over. Deze ligt tussen B en D in, en is van 2 kanten bereikbaar via de snelweg. Alleen is deze nooit open. Het lijkt op een wisselbuis, maar met zijn grote valhek aan het begin lijkt het er niet op. Tevens hangt er nog een verkeerslicht boven. Vanuit R'dam Zuid zie je op de eerste rijbaan vanaf de middenberm dat die continu afgesloten is, die lijd immers naar die buis. Vanaf de noordkant is de signalering boven die baan nog ingepakt, en dat is al maanden zo. Voor de mensen die geen goed idee kunnen krijgen, het is net zoiets als de Carpoolstrook bij de A1. Heeft Buis C diezelfde functie of is het toch iets anders? En waarom is die continu afgesloten?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 14 jul 2005, 23:29

Plaatje van deze bewuste Buis C:
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 jul 2005, 23:33

Dit is bedoeld als een 'niet-doelgroep' wisselstrook. Wordt alleen opengesteld als de verkeerssituatie daarom vraagt. Kennelijk is dat niveau (nog) niet bereikt. (bron: Frank van der Hoeve)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 14 jul 2005, 23:34

De wisselbuis is aangelegd ervan uitgaande dat A4 Midden-Delfland wordt aangelegd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 14 jul 2005, 23:37

Je zou bijna zeggen, geldverspilling ;) Nee, het is toch een bewijs dat Nederland ook nog een beetje in de toekomst kan kijken. Ze houden nu eens rekening met eventuele mogelijke drukte :!: Overigens was ik nog een buis vergeten, de fiets en voetgangersbuis ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 15 jul 2005, 8:09

René schreef:De wisselbuis is aangelegd ervan uitgaande dat A4 Midden-Delfland wordt aangelegd.
Met welke reden? Drukte als er meer verkeer door de tunnel zou komen? Het lijkt mij dat de huidige 4 rijstroken voldoende zijn.
Het komt namelijk op mij meer over als en soort 'noodbuis' of een 'werktunnel', en niet echt op eeen serieus bedoelde rijbaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 15 jul 2005, 8:28

Palance schreef:Met welke reden? Drukte als er meer verkeer door de tunnel zou komen? Het lijkt mij dat de huidige 4 rijstroken voldoende zijn.
Niet als er ook 2 volle rijstroken vanuit Delft bijkomen. Dan zou er meteen weer file staan voor de tunnel.
Palance schreef:Het komt namelijk op mij meer over als en soort 'noodbuis' of een 'werktunnel', en niet echt op een serieus bedoelde rijbaan.
En toch is het zo.
De Beneluxtunnel wordt nu toch wel geacht volledig te zijn. Een verdere verbreding in de toekomst zou weer heel veel geld kosten, terwijl er ten tijde van het besluit Beneluxtunnel nog altijd (en m.i. terecht) van een A4 Midden-Delfland werd uitgegaan. Als daar geen rekening mee was gehouden, dan had de wereld na aanleg van de A4DS ook op zijn kop gestaan. Koppen als: "Nieuwe A4 veroorzaakt meteen weer file Beneluxtunnel" zouden dan waarschijnlijk niet van de lucht zijn geweest.

Nu openstellen kan procedureel en technisch wel, maar vereist bewaking, en daarmee dus geld. Dat geld ga je natuurlijk alleen uitgeven als er een noodzaak voor is - en die is er nu dus nog niet.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 15 jul 2005, 8:51

Laten we eerst maar afwachten of die A4 er komt - en anders kan die buis altijd nog als carpoolstrook dienst doen :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Meneer de Boden
woonerf

Bericht door Meneer de Boden » zo 31 jul 2005, 23:09

Buis "c" is een noodbuis voor tbv hulpverlening bij rampen in de tunnel.
Deze buis wordt ook weleens ingezet als brom/fietstunnel als er groot onderhoud is aan de brom en fietsbuis.

Ik kan dat beamen, ik ben er weleens per scooter doorheen gereden.
Via de "eigen weg" van Rijkswaterstaat werd je naar buis c geleid.

Maar gezien puber-nederland het nodig acht om vernielingen aan te richten aan de liften wordt buis c dus niet meer als "nood" brom/fietstunnel gebruikt en wordt bij groot onderhoud de brom/fietstunnel botweg afgesloten en mogen brommers ouderwets via Rozenburg/Maassluis of via Rotterdam omrijden. Voor fietsers is er in die situatie een taxidienst.

Pubers bedankt maar weer he!!!

Overigens is buis F niet voor het metroverkeer !!!
  • A en B, Oude tunnel:, noord naar zuid. Buis A voor vrachtverkeer en verkeer van oprit Vlaardingen/Schiedam Vijfsluizen.
  • C, Nieuwe tunnel: Extra buis voor hulpverleningsdiensten
  • D en E, Nieuwe tunnel: zuid naar noord. Buis E voor vrachtverkeer en verkeer voor Vlaardingen/Schiedam Vijfsluizen.
  • F, Nieuwe tunnel: Brom en fietsverkeer.
  • G, Nieuwe tunnel, Metroverkeer.
Laatst gewijzigd door Meneer de Boden op zo 31 jul 2005, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 31 jul 2005, 23:20

Lijkt me wel grappig, door Buis C fietsen :) Over vernieling gesproken, vanaf de snelweg in de afslag naar Buis C, hadden ze soort slagbomen geplaatst. Die zijn er ook allemaal uitgereden.

Meneer de Boden
woonerf

Bericht door Meneer de Boden » zo 31 jul 2005, 23:23

Mark schreef:Lijkt me wel grappig, door Buis C fietsen :) Over vernieling gesproken, vanaf de snelweg in de afslag naar Buis C, hadden ze soort slagbomen geplaatst. Die zijn er ook allemaal uitgereden.
Ik heb mijn post ff aangepast en de indeling van de buizen neer gezet.

Tja, echt vrolijk wordt je niet als je door buis c moet brommen.
Je heb dan geen lift maar een lange helling, is niet leuk voor mijn brandstoftank :(

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 01 aug 2005, 7:49

Meneer de Boden schreef: Maar gezien puber-nederland het nodig acht om vernielingen aan te richten aan de liften wordt buis c dus niet meer als "nood" brom/fietstunnel gebruikt en wordt bij groot onderhoud de brom/fietstunnel botweg afgesloten en mogen brommers ouderwets via Rozenburg/Maassluis of via Rotterdam omrijden. Voor fietsers is er in die situatie een taxidienst.

Pubers bedankt maar weer he!!!
Tsja, hetzelfde vandalismeprobleem speelt ook bji de Heinenoordtunnel, het slopen van de liften enzo. De gevolgen zijn iets minder erg, omdat je gewoon van de tunnelbuis gebruik kunt maken, maar het is een eind klimmen als je de tunnel uit bent. En zolang er nauwelijks controle is, of indrukwekkende sancties staan op vandalisme blijft dit probleem nog wel tot in de eeuwigheid spelen :shoot:

Autosnelwegen.net

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » ma 01 aug 2005, 20:38

René schreef:
Palance schreef:Met welke reden? Drukte als er meer verkeer door de tunnel zou komen? Het lijkt mij dat de huidige 4 rijstroken voldoende zijn.
Niet als er ook 2 volle rijstroken vanuit Delft bijkomen. Dan zou er meteen weer file staan voor de tunnel.
Palance schreef:Het komt namelijk op mij meer over als en soort 'noodbuis' of een 'werktunnel', en niet echt op een serieus bedoelde rijbaan.
En toch is het zo.
De Beneluxtunnel wordt nu toch wel geacht volledig te zijn. Een verdere verbreding in de toekomst zou weer heel veel geld kosten, terwijl er ten tijde van het besluit Beneluxtunnel nog altijd (en m.i. terecht) van een A4 Midden-Delfland werd uitgegaan. Als daar geen rekening mee was gehouden, dan had de wereld na aanleg van de A4DS ook op zijn kop gestaan. Koppen als: "Nieuwe A4 veroorzaakt meteen weer file Beneluxtunnel" zouden dan waarschijnlijk niet van de lucht zijn geweest.

Nu openstellen kan procedureel en technisch wel, maar vereist bewaking, en daarmee dus geld. Dat geld ga je natuurlijk alleen uitgeven als er een noodzaak voor is - en die is er nu dus nog niet.
Is het niet zo dat wanneer de A4 wordt doorgetrokken het verkeer van de A13 vanuit Den Haag deze route neemt. Waardoor er bijna geen toename is van het verkeer alleen een verandering in verkeersstromen. Aangezien men de A13 en dus knp. Kleinpolderplein hierdoor mijdt.

Of heb ik nu iets over het hoofd gezien!!
:denk:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 01 aug 2005, 20:47

Door de toegenomen capaciteit zal er ook een effect zijn in de tijd. De facto zullen beide wegen rond 8 uur 's ochtends volledig gevuld zijn richting Amsterdam, en rond 17 uur richting Den Haag. Verschil is alleen dat de in tijd enorm brede spitsen, die tot nodeloos veel extra emissies leiden, in de situatie met A4 tot het verleden behoren.
Probleem is echter dat de rekenmodellen met dat effect niet c.q. onvoldoende rekening houden. Die kijken vooral naar de hoeveelheid verkeer in het maatgevend uur en de gemiddelde snelheid - en hoe lager de gemiddelde snelheid hoe beter zeggen de rekenwonders. Wie echter in gedachten houdt dat we het niet over continue snelheden hebben, maar dat op snelheden de lage gemiddelden ontstaan door filevorming, komt tot heel andere conclusies. :roll:

Ik ben daarom zo onderhand groot voorstander van het totaal herzien van de gebruikte rekenmethodieken voor het bepalen van de luchtkwaliteit, en daarbij grote nadruk te leggen op microscopische modellen, waarbij de emissies per voertuig kunnen worden bepaald adhv acceleratiebewegingen - in plaats van nog langer door te blijven modderen met emissiefactoren op basis van gemiddelde snelheden.

Meneer de Boden
woonerf

Bericht door Meneer de Boden » za 13 aug 2005, 3:20

Hmmmmm, volgens mij is dat gebouw boven tunnel buis c het ventilatie gebouwtje voor de nieuwe tunnel.