[A] Wien - Wenen

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg

[A] Wien - Wenen

Bericht door waldo79 »

http://picasaweb.google.nl/waldog8/WenenStadscentrum

Voornamelijk foto's van bezienswaardigheden. Toch nog een aantal verkeerssituaties: kijk en beoordeel zelf!

Opvallend zijn de grote hoeveelheden VRI's. Zelfs in verkeersluwe straten. Maar zomaar oversteken als voetganger zou ik niet doen!
Wordt niet op prijs gesteld :wijsvinger:
Frits
2x2 autosnelweg

Re: A [FOTO] Wien

Bericht door Frits »

Ik kijk morgen even. Picasa is niet vooruit te branden hier.
De autogordel: een band voor het leven.
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

Ik ben zelf twee keer in Wenen geweest. Beide keren in het kader van een Perl-congres, en omdat ik mijn presentaties moest voorbereiden en steeds geen tijd had om een paar daagjes extra te blijven, is er niet zo veel van rondkijken gekomen als ik had gehoopt.

Maar wat ik heb gezien, was zowel beeldschoon als lelijk. Het beeldschone gaat uiteraard over de gebouwen, veel daarvan zijn een ware lust voor zelfs een ongetraind oog.

Het lelijke slaat op de weginrichting. Die is noch mooi noch handig. Er zijn belachelijk veel verkeerslichten, en heel groot deel daarvan heeft een starre regeling, waarbij zelfs voetgangerslichten aangaan als er niemand op een knopje heeft gedrukt. Het knopje zelf ontbreekt dan natuurlijk, wat voor mij enige gewenning vergde.

Fietsers (ja, ik heb zelfs een stukje gefietst (op zo'n huurfiets uit de geautomatiseerde stalling)) krijgen wel degelijk een plekje, Wenen heeft er werk van gemaakt om fietsvriendelijk over te komen. De uitwerking is voor Nederlandse begrippen echter zeer ondermaats. Met (snel slijtende) verf zijn fietsstroken getekend, kris-kras over straten en stoepen. Soms is het bij het oversteken van een kruising (wat op zich al niet zo'n geweldige ervaring is) goed zoeken naar waar je aan de overkant als fietser verwacht wordt. Waar dat in Nederland vrijwel altijd overduidelijk is aangegeven met kanalisatiestreepjes, als de fietsers al niet een compleet eigen inrichting krijgen, krijg je in Wenen al snel hernieuwd respect voor het fietspad-bord!

Diverse fietspaden en stoepen waren voorzien van hobbelige bestrating.

Maar het maakt uiteindelijk allemaal niet zo veel uit, want Wenen heeft een keurig OV-systeem met gunstige tarieven voor toeristen die een weekje blijven.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Voor €13,60 kun je 72 uur onbeperkt met het OV reizen. Voor € 18,50 heb je een Wien Karte met korting op de vele, prijzige, bezienswaardigheden en dat is inclusief 72 uur vrij reizen met OV :)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik ken Wenen eigenlijk niet, jammer genoeg. Ik ben er ooit met de trein Köln-Budapest doorheen gekomen. En een jaar later met de auto naar Hongarije in de tijd dat de A4 er nog niet lag, die route lipe deels door buitenwijken van de stad. Ik moet zeggen dat het zicht dat je op een gegeven moment van Wenen hebt als je vanaf de A1 uit westelijke richting komt schitterend is.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De stad ligt wel grotendeels in een dal. Als je over de A1 binnenkomt daal je flink ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Ik ken Wenen verder ook niet, behalve dat ik er vorig jaar met de trein ben geweest op de terugreis vanaf Griekenland. Met de nachttrein van Belgrado kwamen we toen aan op het Westbahnhof, eindelijk weer in West-Europa. :) Daar waren we ongeveer een uurtje. Bij het wegrijden met de ICE vanuit het Westbahnhof had je vrij snel, als je naar links keek, een mooie blik op kasteel Schönbrunn.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Wenen is een prachtige stad en absoluut de moeite waard. De stad is ook ideaal als uitvalsbasis richting Slowakije (Bratislava), Hongarije (Gyor, Sopron) en Tsjechië (Brno). Zeker voor mensen die liever in een land overnachten waar ze de taal begrijpen, met de euro betalen, enzovoort.

Voor deze Poolse kerk staat trouwens een standbeeld van Paus Johannes Paulus II:
http://lh6.ggpht.com/waldog8/SAzncdw0WP ... imgmax=512

Toen ik in Wenen was, werkten de fonteinen jammer genoeg niet:
http://lh6.ggpht.com/waldog8/SAzngdw0WT ... imgmax=512

Het Secession vond ik persoonlijk wat tegenvallen:
http://lh4.ggpht.com/waldog8/SAznr9w0Wd ... imgmax=512

Verder heb ik toen ook de metro genomen. Goed onderhouden en propere stations en metrostellen, hoge frequenties en heel belangrijk: niet het minste onveiligheidsgevoel! (Dat is in bijvoorbeeld Parijs wel anders)
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Klopt, aan de rechterkant van die Poolse kerk staat een standbeeld van de vorige paus. Hij heeft tijdens zijn pontificaat het vrome Oostenrijk 3 keer met een bezoek vereerd.

Ik heb ook nog avondfoto's van het Praterpark. Beetje vergane glorie 8-)
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Het Prater vind ik een heel gezellig park. 's Nachts is het heel speciaal omwille van de 5km lange Hauptallee, die verlicht wordt door een hele reeks TL-buizen. Wanneer je aan het begin van de Allee staat, zie je voor je een zich oneindig uitstrekkende reeks TL-buizen.

Wenen heeft wat mij betreft een van de beste OV-systemen in Europa! En met een beetje geluk kan je ook eens de studio's van Hitradio Ö3 bezoeken aan de Heiligenstädter Lande. ;)
Heel mooi is ook de rit per bus naar de top van de Kahlenberg, waar de TV-zendmast staat en daarna de afdaling te voet, waarmee je door de wijngebieden rond de stad komt en vervolgens door de pittoreske dorpjes aan de rand van de stad.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 »

Ik was twee maanden geleden in Wenen, voor twee dagen. Met de City Night Line. De metro is geweldig en niet heel duur. €5,40 voor 24 uur, en dit twee keer. Schönbrunn is echt fantastisch, vooral de tuinen. De binnenstad is ook heel mooi. Het reuzenrad in het prater is geldverspilling: 8 euro voor 1 rondje in een vies, overvol hokje. Daarentegen is de Donauturm in het Donaupark wel weer heel mooi. Op 160 meter hoogte is een leuk, ronddraaiend café waaruit je een mooi overzicht hebt. Heel in de verte was Bratislava te zien, 60km verderop. Het was dan ook heel helder. Met de trein op weg naar Wenen rijd je een heel stuk parallel met de A1 geloof ik.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier
Coen Tunnel
Voorzitter

Nou, direct langs de A1 loopt de spoorlijn vrijwel nergens.
Chris
Moderator

Re: [A] Wien - Wenen

Bericht door Chris »

Dit oude topic heb ik maar even gebombardeerd tot algemeen topic over Wenen.

Bijzonder is de Reichsbrücke over de Donau, dit is vermoedelijk de enige kokerbrug ter wereld waar een metrolijn door de kokers is gelegen, 1 spoor per richting. Het deel over de Neue Donau heeft zelfs een treinstation in de brug. Bovenop ligt de B8.

De historie van de Reichsbrücke gaat ver terug, de eerste brug is tijdens de grote Wiener Donaureguliering in 1875 in gebruik genomen. De Wiener Donauregulierung was een zeer grootschalig ruimtelijk project om de Donau te verleggen en overstromingen te verminderen. De huidige ligging van de Donau is toen ontstaan. Het Donauinsel en de Neue Donau zijn nog weer later aangelegd (1972-1987).

De oorspronkelijke Reichsbrücke is in 1937 vervangen door een kettingbrug (een soort hangbrug). Dit was in 1945 de enige intacte brug over de Donau tussen Krems en Belgrado. Hitler stelde zijn besluit om de brug op te blazen zo lang uit dat de Russen de brug onbeschadig in handen kregen. De andere Donaubruggen werden in april 1945 wel opgeblazen.

De Reichsbrücke stortte op 1 augustus 1976 spontaan in, wat achteraf werd vastgesteld vanwege corrosie in een verankeringsgrid in de pijler. Er zijn toen twee tijdelijke bruggen gebouwd voor tram en weg. De instorting gaf de mogelijkheid om de hele Donaukruising te herontwerpen. Een metrolijn was toen ook gepland, uiteindelijk is dit allemaal geïntegreerd in één dubbeldeks kokerbrug, die dus uniek in zijn soort is. De nieuwe Reichsbrücke werd in 1980 weer geopend.

De Reichsbrücke in 1975 gezien:
Afbeelding

De instorting in 1976:
Afbeelding

Het ontwerp van de nieuwe Reichsbrücke. Dit is het deel over de Neue Donau, waar het U-Bahnstation Donauinsel in zit.
Afbeelding

Het dubbeldeks aanzicht:
Afbeelding

Afbeelding

De B8 op de brug. 2x3 rijstroken met gemiddeld 45.000 voertuigen per dag, daarmee dus niet zo hoog belast eigenlijk.
Afbeelding
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Zorgen de in- en uitgangen van het metrostation niet voor zwakke plekken in de brug? Ik dacht dat het punt van een kokerbrug juist was dat de koker in zijn geheel doorloopt. Om de perrons te bereiken moet je er gaten in maken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het metrostation zit in het deel dat geen vrije voorbouwbrug is, maar een vierkante koker met kortere overspanningen. Dan kan zoiets kennelijk wel. De metrolijn loopt wel door de complete brugkoker.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het is misschien een unieke brug, maar zeker geen schoonheid. Hopelijk wordt ze vervangen door iets spectaculairder.

Bij metro's door bruggen moest ik ook denken aan de Nuselský most in Praag, maar ik weet niet of dat technisch een kokerbrug is.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Alfa schreef: ma 11 aug 2025, 12:52 Het is misschien een unieke brug...
Lijkt me een correcte, objectieve constatering :top:
Alfa schreef: ma 11 aug 2025, 12:52 ... maar zeker geen schoonheid.
En dat is een kwestie van smaak en dus subjectief.
Alfa schreef: ma 11 aug 2025, 12:52 Hopelijk wordt ze vervangen door iets spectaculairder.
Ik hoop het niet. Laten we niet dezelfde fouten maken als in het verleden en alles dat "niet mooi is" zomaar afbreken. Inzichten en smaak zijn sterk onderhevig aan de tijd. Kijk dus naar authenticiteit en of iets al dan niet uniek is, vooraleer je de slopershamer hanteert. Daarmee wil ik overigens geenszins zeggen dat we alles als een potentieel monument moeten behandelen en dus behouden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik denk dat vooral het fietsdek aan beide kanten de brug visueel wat lomp maakt, want voor een dubbeldeks brug is het een bijzonder slanke constructie. Dubbeldeks bruggen hebben vaak vakwerkconstructies tussen beide dekken. Er is hier ook bewust gekozen om geen markante brug te bouwen (tuibrug, vakwerkbrug of boogbrug), maar een zo slank mogelijke brug. Dit principe is bij alle Donaubruggen in Wenen toegepast, waardoor ze allemaal een soort plank zijn. Kennelijk om het de historische skyline niet teveel te domineren, maar dat is uiteindelijk toch wel gebeurd met Donau City op de noordoever.

Wenen is wel een Donaustad, maar is tegelijkertijd historisch gezien weinig direct aan de Donau ontwikkeld, de stad heeft nauwelijks een waterfront. Er heeft altijd infrastructuur op de zuidoever gelegen en de noordoever was oorspronkelijk een zeer brede uiterwaard. Het historische centrum ligt aan het Donaukanal, een veel kleinere waterweg dat al sinds 1600 geen natuurlijke rivier meer is.

De omgeving van de Donau is meermaals grootschalig gewijzigd: de huidige ligging van de Donau kwam pas tijdens de Donauregulierung van 1870 - 1875 tot stand. Het Donauinsel en de Neue Donau in de periode 1972-1987.

Een kaart van de oorspronkelijke Donau met de toen (1870) geprojecteerde doorsteek.
Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ En de oevers van het oudere 'Donaukanal' zijn ook zeer ongezellig. Een beetje een 'Berlijngevoel' heb je daar, hip noemt men dat:https://www.google.be/maps/@48.212801,1 ... QAw%3D%3D
Afbeelding

Wel interessant dat ze dit 'Donaukanal' noemen, terwijl het eigenlijk de natuurlijke loop van de rivier was, weliswaar met kunstmatige oevers, maar dat geldt voor elke rivier die een stad passeert. De loop wordt altijd wel een beetje rechtgetrokken. Ik zou dat niet als een kanaal zien, want die term impliceert een kunstmatige waterweg.

Om het extra verwarrend te maken krijgt die brede waterweg van de 19de eeuw uit dat kaartje van Chris hierboven wel gewoon Donau als naam, terwijl dit meer als een kanaal is te bestempelen.
Chris schreef: ma 11 aug 2025, 14:57 Er is hier ook bewust gekozen om geen markante brug te bouwen (tuibrug, vakwerkbrug of boogbrug), maar een zo slank mogelijke brug. Dit principe is bij alle Donaubruggen in Wenen toegepast, waardoor ze allemaal een soort plank zijn. Kennelijk om het de historische skyline niet teveel te domineren, maar dat is uiteindelijk toch wel gebeurd met Donau City op de noordoever.
Je zit hier op 3 km van het historische centrum. Zelfs de Erasmusbrug had geen impact gehad op het historische centrum. Zeker omdat je zoals je zelf zegt eigenlijk in een nieuwer deel van Wenen zit, met de 250 m hoge Donauturm vlakbij. Dat voelt dus toch een beetje aan als een drogreden om zuinigheid goed te praten. Net zoals in Rotterdam zou een iconisch brug hier juist goed passen bij de achterliggende hoogbouw.

Dit alles doet mij ook een beetje denken aan de London Bridge dat tegenwoordig ook een saai gedrocht is, terwijl het van oorsprong de belangrijkste brug van Londen was. Toeristen stoppen enkel bij de Tower Bridge die uiteraard veel iconischer is, en dat is puur door het ontwerp. Dit maar om te zeggen dat ontwerp belangrijk is en zakelijkheid niet in een iconische brug resulteert die door velen opgemerkt wordt. Je kan natuurlijk zeggen dat de brug ook zijn functie vervult, maar voor gebouwen zouden we dat nooit aanvaarden. Stel je voor dat ze een nieuw operagebouw in de stad willen bouwen en dat men zich er vanaf zou maken met een betonnen vierkante doos. Er is al genoeg schraalheid in de wereld, iets mag, nee moet, ook mooi zijn. Zeker op belangrijke locaties.

Ik had ook verwacht dat de aanleg van de 'Nieuwe Donau' ten oosten van die 19de eeuwse waterweg had gezorgd dat er sowieso een nieuwe Reichsbrücke moest komen, zelfs als ze niet was ingestort. Maar kennelijk is dat niet zo, want de werken aan die Nieuwe Donau waren toen al bezig. Maar dan had de brug met een nieuwe tweede brug verlengd moeten worden over die Nieuwe Donau.

Weliswaar is het een enorme meerwaarde dat de metro nu ook over de brug loopt. Dat was met de oude brug natuurlijk niet mogelijk geweest. Moest de oude brug niet ingestort zijn dan had men wellicht er een tweede brug naastgelegd, of een tunnel onder de Donau gegraven.

Seat Ibiza schreef: ma 11 aug 2025, 14:33
Alfa schreef: ma 11 aug 2025, 12:52 Het is misschien een unieke brug...
Lijkt me een correcte, objectieve constatering :top:
Alfa schreef: ma 11 aug 2025, 12:52 ... maar zeker geen schoonheid.
En dat is een kwestie van smaak en dus subjectief.
Alfa schreef: ma 11 aug 2025, 12:52 Hopelijk wordt ze vervangen door iets spectaculairder.
Ik hoop het niet. Laten we niet dezelfde fouten maken als in het verleden en alles dat "niet mooi is" zomaar afbreken. Inzichten en smaak zijn sterk onderhevig aan de tijd. Kijk dus naar authenticiteit en of iets al dan niet uniek is, vooraleer je de slopershamer hanteert. Daarmee wil ik overigens geenszins zeggen dat we alles als een potentieel monument moeten behandelen en dus behouden.
Door smaak als subjectief te bestempelen kan je natuurlijk alles goed praten. Ook esthetische waardering is te objectiveren.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit is wel een aardige foto van de Donau in 1975, aan het begin van de tweede ombouw van het Donaugebied. Zoals in 1870-1875 aangelegd had de Donau aan de noordkant een 450 meter brede uiterwaard (overstromingsgebied). Alle bruggen hadden daar dus een serie aanbruggen.

Afbeelding

Op deze kaart werd het aangegeven als uberschwemmungsgebiet. De begrenzing was de in 1870-1875 aangelegde Hubertusdamm, die later is benut door de A22.
Afbeelding

Tussen 1972 en 1987 is de uiterwaard opgehoogd tot het 20 kilometer lange Donauinsel en ontstond daarachter de Neue Donau als hoogwatergeul, waarmee de afvoercapaciteit van de Donau werd vergroot van 10.000 m³/s naar 14.000 m³/s.

Dit was in dezelfde tijd van grote ontwikkelingen, bijna alle bruggen zijn in die periode nieuw gebouwd en toen is ook de A22 op de noordoostelijke oever aangelegd, en is begonnen met Donau City.
Afbeelding
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ben meerdere keren in Wenen geweest. Donaucity is echt een losse ontwikkeling buiten het historische centrum. Ik zou het niet als wanstaltig betitelen.

En die planken als oeververbinding, is misschien saai. Maar zoiets als een Erasmusbrug past goed in Rotterdam waar het centrum meer een relatie heeft met de huidige rivier.
Coen Tunnel
Voorzitter

Alfa schreef: di 12 aug 2025, 0:33Om het extra verwarrend te maken krijgt die brede waterweg van de 19de eeuw uit dat kaartje van Chris hierboven wel gewoon Donau als naam, terwijl dit meer als een kanaal is te bestempelen.
Dit gebeurt wel vaker waar een rivier wordt rechtgetrokken en de hoofdstroom door de nieuwe gegraven waterweg gaat.
Dit alles doet mij ook een beetje denken aan de London Bridge dat tegenwoordig ook een saai gedrocht is, terwijl het van oorsprong de belangrijkste brug van Londen was. Toeristen stoppen enkel bij de Tower Bridge die uiteraard veel iconischer is, en dat is puur door het ontwerp. Dit maar om te zeggen dat ontwerp belangrijk is en zakelijkheid niet in een iconische brug resulteert die door velen opgemerkt wordt. Je kan natuurlijk zeggen dat de brug ook zijn functie vervult, maar voor gebouwen zouden we dat nooit aanvaarden. Stel je voor dat ze een nieuw operagebouw in de stad willen bouwen en dat men zich er vanaf zou maken met een betonnen vierkante doos. Er is al genoeg schraalheid in de wereld, iets mag, nee moet, ook mooi zijn. Zeker op belangrijke locaties.
Ook de vorige London Bridge, die uiteindelijk steen voor steen verplaatst is en weer is opgebouwd in Lake Havasu City in Arizona (Google Streetview), was nou ook niet zo iconisch.

Bouwstijlen veranderen, en wat mooi is is een kwestie van smaak. In Berlijn heeft men het Palast der Republik, een mijns inziens iconisch DDR-ontwerp, geslachtofferd om het Berliner Stadtschloss weer op te bouwen, een moderne kopie van een eeuwenoud slot. Of dat per se beter is... Echt authentiek is het niet, al kun je beargumenteren dat het er voor 1950 ook al stond. Maar de geschiedenis van een hele periode tussen 1973 en 2008 wordt op die manier uitgewist.
Door smaak als subjectief te bestempelen kan je natuurlijk alles goed praten. Ook esthetische waardering is te objectiveren.
Mwa, vind ik niet. Dat wordt vaak gezegd door mensen die modernere bouwstijlen zoals brutalisme helemaal niks vinden. Wat de één lelijk vindt, kan de ander juist heel onderscheidend of bijzonder vinden. Er is mijns inziens al veel te veel aan bijzondere naoorlogse architectuur gesloopt omdat men de cultuurhistorische waarde er niet van inziet, of destijds niet inzag. Natuurlijk hoeft niet alles tot in lengte van dagen te blijven staan, niet alles is monumentwaardig, maar als het gaat om bouwwerken uit de jaren '50-'90 is er helaas vaak al wel rigoureus gesloopt.
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Hier een mooie video die beschrijvt hoe dat nou met al die Donauen in Wenen zit:
Link
Wiens Weens niet zo goed is, er is ook een Engelstalige versie:
Link
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zelfs een groot deel van de Weense highlights zit niet aan de historische Donau (nu het Donaukanal), maar verder van de rivier af, veelal rond de eerste ringweg (Wiener Ringstraße). Wenen is daarmee nooit zo op de Donau gericht geweest als bijvoorbeeld Budapest of Bratislava. Het huidige Donaukanal is een betonnen goot vol graffiti met 3-strooks wegen op elke oever. Vroeger was daar ook een autosnelweg overheen gepland, de Donaukanal Schnellstraße.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben net terug van een bezoek aan Wenen. Ik was nog nooit in deze stad geweest, tot vorig jaar was ik zelfs nog nooit in dit deel van Oostenrijk geweest, dus ik had wat in te halen.

Wenen is een stad van tegenstellingen. Zoals eerder besproken in dit topic liggen veel van de iconische gebouwen van Wenen best wel ver van de Donau af en eigenlijk ook buiten de historische kern. Het is wel een imposante stad, en ik vond het ook een best wel schone stad, ook heel weinig graffiti in de toeristische delen van de stad. Als je met een gezelschap bent en ergens wil eten of museums / gebouwen in wilt, is 1 dag echt niet genoeg. In je eentje kan je een wat hoger tempo aanhouden.

De contrast vond ik het zeer uitgebreide openbaar vervoer en de combinatie van al die brede stadswegen met 4 of 6 rijstroken. Je kan met de metro bijna overal snel komen, en er is een dicht netwerk aan trams. Toch is er ook veel autoverkeer, wat wellicht ook een gevolg is van het feit dat Wenen geen volledige ringweg heeft en maar één snelweg die beide delen van de stad verbindt (de A23). Daardoor is er toch wel veel autoverkeer. Er zijn ook veel parkeergarages rond het centrum.

Ik had een dagkaart voor het openbaar vervoer gekocht, ik had geparkeerd bij de P+R Oberlaa, helemaal aan het einde van de U1, en vanaf daar de stad in. Ging prima, niet te druk. Die P+R stond wel bijna vol om 9:30 uur. Die van Neulaa had ik eerst geprobeerd maar die is kleiner en die stond helemaal vol. Het was mij onduidelijk of er nou betaald parkeren is in de andere straten rond die metrostations.

Later volgen nog wat foto's, ik heb ook aardig wat infra-foto's gemaakt. Ik ben nog met de U1 naar het Donauinsel geweest, met die dubbeldeks Reichsbrücke waar een metro in de kokerbrug zit. En nog met de U4 naar Schönbrunn, dat best wel ver van de rest van de highlights van Wenen is gelegen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ah, Wien! :top:

Die Stadt meiner leider verstorbenen Grossmutter. Ik ben er heel vaak geweest en ik vind het een prachtige stad. Statig, is denk ik hoe je de stad kunt omschrijven. Ik kom er nog steeds erg graag en Wenen voelt zelfs een beetje als mijn "Heimatstadt" aan. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er waren eigenlijk niet bijzonder veel toeristen - wellicht het voordeel van in juni reizen. Op de bekende spots waren wel veel toeristen, zoals Belvedere, Schönbrunn en Hofburg, maar het is bij lange na niet de drukte die ik op beelden zag van Italiaanse of Franse steden in het hoogseizoen. Verder wel veel touringcars. Ik had de indruk dat de meeste toeristen met een touringcar reizen, want in de metro had ik niet het idee dat er veel toeristen in zaten.

Ze waren bezig om Schönbrunn een hele stellage te bouwen, bijna de hele tuin voor het paleis was afgezet. Ik ben wel even naar boven gelopen voor het uitzicht. Schönbrunn ligt echt wel een eindje buiten de stadskern, aan de B1. Er is daar een mega parkeerplaats voor bussen en een parkeerplaats voor auto's, die bij lange na niet vol stond. Misschien maar 10% bezetting.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik ben er in maart 2015 geweest. Ik heb het als een prettige en relaxte stad ervaren.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Liefhebbers van architectuur kunnen in Wenen hun lol op. Sezession en Otto Wagner.
Ik ben in 1984 een weekje in Wenen geweest (met 2 vrienden) en heb naast de bekende toeristische bestemmingen ook bijna alle gebouwen van Otto Wagner gezien.
Veel van die kennis is inmiddels wel weggezakt. Misschien moet ik nog eens opnieuw naar Wenen. :)

Afbeelding
Foto 1984. Weet niet zeker of de architect Wagner was.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Mijn grootmoeder van mijn moederskant werd 1908 in Wenen geboren.

Wenen heeft bij mij een speciaal plekje, een deel van mijn familie geschiedenis ligt daar. Het geboortehuis van mijn oma, zijnde de woning van mijn overgrootouders, bestaat nog steeds. Wel is het inmiddels omgebouwd tot een appartementencomplex, wanneer dat precies is gebeurd weet ik niet, maar het vermoeden bestaat dat dit in de jaren zestig is gebeurd.

Ah, Wien! Du schöne Stadt an der schönen blauen Donau! :D
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel