En de oevers van het oudere 'Donaukanal' zijn ook zeer ongezellig. Een beetje een 'Berlijngevoel' heb je daar, hip noemt men dat:
https://www.google.be/maps/@48.212801,1 ... QAw%3D%3D
Wel interessant dat ze dit 'Donaukanal' noemen, terwijl het eigenlijk de natuurlijke loop van de rivier was, weliswaar met kunstmatige oevers, maar dat geldt voor elke rivier die een stad passeert. De loop wordt altijd wel een beetje rechtgetrokken. Ik zou dat niet als een kanaal zien, want die term impliceert een kunstmatige waterweg.
Om het extra verwarrend te maken krijgt die brede waterweg van de 19de eeuw uit dat kaartje van Chris hierboven wel gewoon Donau als naam, terwijl dit meer als een kanaal is te bestempelen.
Chris schreef: ma 11 aug 2025, 14:57
Er is hier ook bewust gekozen om geen markante brug te bouwen (tuibrug, vakwerkbrug of boogbrug), maar een zo slank mogelijke brug. Dit principe is bij alle Donaubruggen in Wenen toegepast, waardoor ze allemaal een soort plank zijn. Kennelijk om het de historische skyline niet teveel te domineren, maar dat is uiteindelijk toch wel gebeurd met Donau City op de noordoever.
Je zit hier op 3 km van het historische centrum. Zelfs de Erasmusbrug had geen impact gehad op het historische centrum. Zeker omdat je zoals je zelf zegt eigenlijk in een nieuwer deel van Wenen zit, met de 250 m hoge Donauturm vlakbij. Dat voelt dus toch een beetje aan als een drogreden om zuinigheid goed te praten. Net zoals in Rotterdam zou een iconisch brug hier juist goed passen bij de achterliggende hoogbouw.
Dit alles doet mij ook een beetje denken aan de London Bridge dat tegenwoordig ook een saai gedrocht is, terwijl het van oorsprong de belangrijkste brug van Londen was. Toeristen stoppen enkel bij de Tower Bridge die uiteraard veel iconischer is, en dat is puur door het ontwerp. Dit maar om te zeggen dat ontwerp belangrijk is en zakelijkheid niet in een iconische brug resulteert die door velen opgemerkt wordt. Je kan natuurlijk zeggen dat de brug ook zijn functie vervult, maar voor gebouwen zouden we dat nooit aanvaarden. Stel je voor dat ze een nieuw operagebouw in de stad willen bouwen en dat men zich er vanaf zou maken met een betonnen vierkante doos. Er is al genoeg schraalheid in de wereld, iets mag, nee moet, ook mooi zijn. Zeker op belangrijke locaties.
Ik had ook verwacht dat de aanleg van de 'Nieuwe Donau' ten oosten van die 19de eeuwse waterweg had gezorgd dat er sowieso een nieuwe Reichsbrücke moest komen, zelfs als ze niet was ingestort. Maar kennelijk is dat niet zo, want de werken aan die Nieuwe Donau waren toen al bezig. Maar dan had de brug met een nieuwe tweede brug verlengd moeten worden over die Nieuwe Donau.
Weliswaar is het een enorme meerwaarde dat de metro nu ook over de brug loopt. Dat was met de oude brug natuurlijk niet mogelijk geweest. Moest de oude brug niet ingestort zijn dan had men wellicht er een tweede brug naastgelegd, of een tunnel onder de Donau gegraven.
Seat Ibiza schreef: ma 11 aug 2025, 14:33
Alfa schreef: ma 11 aug 2025, 12:52
Het is misschien een unieke brug...
Lijkt me een correcte, objectieve constatering
... maar zeker geen schoonheid.
En dat is een kwestie van smaak en dus subjectief.
Hopelijk wordt ze vervangen door iets spectaculairder.
Ik hoop het niet. Laten we niet dezelfde fouten maken als in het verleden en alles dat "niet mooi is" zomaar afbreken. Inzichten en smaak zijn sterk onderhevig aan de tijd. Kijk dus naar authenticiteit en of iets al dan niet uniek is, vooraleer je de slopershamer hanteert. Daarmee wil ik overigens geenszins zeggen dat we alles als een potentieel monument moeten behandelen en dus behouden.
Door smaak als subjectief te bestempelen kan je natuurlijk alles goed praten. Ook esthetische waardering is te objectiveren.