[A] Wien - Wenen

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [A] Wien - Wenen

Bericht door Coen Tunnel »

harry schreef: wo 10 jun 2026, 18:47 Liefhebbers van architectuur kunnen in Wenen hun lol op. Sezession en Otto Wagner.
Ik ben in 1984 een weekje in Wenen geweest (met 2 vrienden) en heb naast de bekende toeristische bestemmingen ook bijna alle gebouwen van Otto Wagner gezien.
Veel van die kennis is inmiddels wel weggezakt. Misschien moet ik nog eens opnieuw naar Wenen. :)

Afbeelding
Foto 1984. Weet niet zeker of de architect Wagner was.
Volgens Google wel:

This is the Medallion House (Linke Wienzeile 38), a famous Art Nouveau apartment building in Vienna designed by architect Otto Wagner.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Aan de noordoostkant van de stad is men al een tijdje bezig met de aanleg van Stadtstraße Aspern. Projectpagina:

https://www.wien.gv.at/verkehr/stadtstrasse-aspern

Op de kaart:

Afbeelding

In totaal ruim 3 kilometer lang en het omvat 2 korte tunnels. Het uiteindelijke grotere plaatje:
Die Stadtstraße verbindet die A23-Südosttangente (Anschlussstelle Hirschstetten) mit der S1-Spange Seestadt Aspern (Anschlussstelle Seestadt West).
Volgend jaar moet het klaar zijn.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Wiedner Gürtel, oftewel de B221. Dit is tussen het Hauptbahnhof en Belvedere.

Wat opvalt aan Wenen zijn de grote stadswegen en mega kruispunten. Er is best wel veel verkeer, dat echter telkens in pelotons komt vanwege de nogal hoge dichtheid van verkeerslichten. Bijna elke grote straat heeft ook een tramlijn, wat kruispunten nogal complex maakt.

Wat mij ook opviel is hoeveelheid grote bestelauto's er rijden. Ik moest vaak moeite doen of een foto opnieuw nemen om niet een bestelbus pontificaal in beeld te hebben.

Afbeelding
B221 Wiener Gürtel 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B221 Wiener Gürtel 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B221 Wiener Gürtel 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B221 Wiener Gürtel 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B221 Wiener Gürtel 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B221 Wiener Gürtel 06 by European Roads, on Flickr