Wegnummers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Hoe zie je wegnummers het liefste op de borden verschijnen?

De Amerikaanse variant: op een wapenschild
0
Geen stemmen
De Duits/Zwiterse variant: in een kader, geen prefix, alleen een nummer, de rand van de kader geeft aan wat voor soort weg, achtergrondkleur afhankelijk van wegtype
10
27%
De Franse variant: op een ruitertje boven het bord, prefix met nummer geeft wegtype aan
2
5%
De Nederlandse variant: in een kader, prefix met nummer, geen speciale rand, achtergrondkleur afwijkend van rest van het bord
22
59%
De Oostenrijkse variant: in een kader, prefix met nummer, geen speciale rand, achtergrondkleur gelijk aan rest van het bord
1
3%
De Engelse variant: geen kader, prefix met nummer, uitgeschreven in plain text in zelfde kleur als de doelen op het bord
0
Geen stemmen
De Australische variant: geen kader, prefix met nummer, uitgeschreven in plain text in afwijkende kleur
2
5%

Totaal aantal stemmen: 37

Pino
4x3 autosnelweg

Wegnummers

Bericht door Pino » za 16 jul 2005, 10:32

De discussie is hier wel half-half gevoerd, maar nooit in stemming gebracht: hoe moeten wegnummers op de borden worden gezet (d.w.z. het nummer van de weg waarop je rijdt)?

Mijn voorkeur zal de meesten inmiddels bekend zijn, dat is de "nieuwe" Australische variant (die slechts in Victoria, South Australia en Tasmania al helemaal is ingevoerd; Queensland en Northern Territory zijn bezig; vanuit Western Australia is nog niets vernomen en New South Wales gebruikt om vreemde redenen wel een kader).

Reden: ik vind dat het wegnummer niet meteen in het oog moet springen. De doelen op de borden zijn namelijk belangrijker. Om die reden vallen alle wapenschilden af (zelfs als ze geen afwijkende achtergrondkleur hebben), evenals alle varianten met een afwijkende achtergrondkleur. Verder vind ik dat de prefix op de borden thuishoort: zoals je de weg noemt, moet hij ook op de borden staan. Het kader dient dan alleen nog ter onderscheiding van het wegnummer van de overige doelen. Dat onderscheid is wel noodzakelijk, dus daarom valt de Engelse variant af. De keuze gaat dus tussen Oostenrijk en Australië, waarbij de laatste het nipt wint.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 16 jul 2005, 11:20

Omdat ik denk dat navigatiesystemen in de toekomst steeds belangrijker worden, ben ik van mening dat doelen een steeds minder belangrijke rol gaan spelen. Hooguit ter bevestiging van de juiste routekeuze.
In dat proces zijn wegnummers en afritnummers juist belangrijk om snel in één oogopslag herkenbaar en zichtbaar te hebben.

Ik ben dan ook voor het Duits/Zwitserse systeem, waar geen prefix wordt toegepast en het wegnummer in een kader of schildje verschijnt.
Wel zou ik willen aansluiten bij de bestaande Nederlandse kleurencombinaties, dus wit/rood bij autosnelwegen en zwart/geel op niet-autosnelwegen. Zie ook mijn eigen voorstellen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 16 jul 2005, 11:26

NB: Omdat de Duitse en Zwitserse variant feitelijk hetzelfde zijn, en de Franse wijze ontbrak, heb ik de antwoordcategoriën aangepast.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 16 jul 2005, 12:02

René schreef:NB: Omdat de Duitse en Zwitserse variant feitelijk hetzelfde zijn, en de Franse wijze ontbrak, heb ik de antwoordcategoriën aangepast.
Ben het eerlijk gezegd niet met je eens. Het Franse systeem zie ik hetzelfde als het Nederlandse systeem, met alleen een wat afwijkende plaatsing van het schildje op het bord.

Het Duitse systeem en het Zwitserse systeem vind ik dan weer wel verschillend, omdat de Zwitsers (en de Tsjechen overigens ook) er welbewust voor gekozen hebben om het nummer op een andere achtergrondkleur neer te zetten, waar de Duitsers zowel op Bundesstrassen als op Autobahnen aan het schildje dezelfde achtergrondkleur geven als de rest van het bord. Ik meen me ook te herinneren dat dat kleurverschil ook de reden is, dat jij in jouw ontwerpen het Zwitserse schildje gebruikt en niet het Duitse...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 16 jul 2005, 13:18

De Nederlandse variant vind ik prima.
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 16 jul 2005, 13:57

Hajo schreef:De Nederlandse variant vind ik prima.
Daar ga ik in mee, er is niks mis met de Nederlandse variant.

Een prefix hoort er gewoon te staan, omdat je hem in het dagelijks taalgebruik ook gebruikt (dat gaat dus niet op voor de Duitsers). En een rechthoek is simpel genoeg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 16 jul 2005, 15:23

Pino schreef:Het Duitse systeem en het Zwitserse systeem vind ik dan weer wel verschillend, omdat de Zwitsers (en de Tsjechen overigens ook) er welbewust voor gekozen hebben om het nummer op een andere achtergrondkleur neer te zetten, waar de Duitsers zowel op Bundesstrassen als op Autobahnen aan het schildje dezelfde achtergrondkleur geven als de rest van het bord. Ik meen me ook te herinneren dat dat kleurverschil ook de reden is, dat jij in jouw ontwerpen het Zwitserse schildje gebruikt en niet het Duitse...
Op Autobahnen wordt wel degelijk voor Bundesstrassen het nummer op gele achtergrond weergegeven. De achtergrondkleur voor Autobahnnummers is echter dezelfde blauwe kleur die de wegwijzers zelf hebben, in die zin lijkt het dat op blauwe borden geen achtergrondkleur wordt toegepast. Maar op een geel bord is dat dus wèl het geval.
Feitelijk is het dus in Zwitserland en Duitsland hetzelfde, met die uitzondering dat in Zwitserland voor Autobahnen een rode achtergrond in het schildje wordt gebruikt, en in Duitsland een blauwe achtergrond.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 17 jul 2005, 19:07

René schreef:Op Autobahnen wordt wel degelijk voor Bundesstrassen het nummer op gele achtergrond weergegeven. De achtergrondkleur voor Autobahnnummers is echter dezelfde blauwe kleur die de wegwijzers zelf hebben, in die zin lijkt het dat op blauwe borden geen achtergrondkleur wordt toegepast. Maar op een geel bord is dat dus wèl het geval.
Het contrast dat je signaleert voor verwijzingen naar Bundesstrassen vanaf de Autobahn is naar mijn gevoel het gevolg van een inconsistentie in de Duitse bewegwijzering. Bij verwijzingen van Autobahn naar Autobahn zie je geen kleurverschil; bij verwijzingen vanaf OWN naar Bundesstrasse evenmin. Verwijzingen vanaf OWN naar Autobahn worden uitgevoerd tegen een blauwe achtergrond, waarbij het wegnummer dus wederom geen afwijkende kleur heeft. Alleen op de Autobahn wordt ervoor gekozen om verwijzingen naar het OWN toch in het blauw uit te voeren (met uitzondering van het schildje), hetgeen dus leidt tot een kleurverschil.

Los daarvan ging het mij niet om een beschrijving van het Duitse of het Zwitserse systeem, evenmin als om de andere genoemde landen. De landen had ik alleen opgeschreven om een gemakkelijk beeld te scheppen. Je kunt de vraag ook anders lezen: wel of geen kader, wel of geen prefix, wel of geen afwijkende kleur.

In zoverre vind ik het eerlijk gezegd ook niet een taak van de moderator om de poll maar even aan te passen, omdat de moderator meent te weten wat de poster denkt. It's my party and I cry if I want to, zogezegd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 jul 2005, 23:34

Pino schreef:In zoverre vind ik het eerlijk gezegd ook niet een taak van de moderator om de poll maar even aan te passen, omdat de moderator meent te weten wat de poster denkt. It's my party and I cry if I want to, zogezegd.
Zie moderatoren forum waar ik een nieuw onderwerp heb gepost.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 jul 2005, 0:09

Ik ga even de opties langs en geef er commentaar bij:

Wapen
Afbeelding
Afbeelding

Commentaar:
De wapenschilden zijn vaak de mooiste manier om een wegnummer aan te geven. Op de website http://www.ugcs.caltech.edu/~jlin/signs/ zijn een heleboel prachtige wapenschilden te vinden. Het Roemeense nummerschild (tweede plaatje) heb ik dan ook een tijdje als avatar gehad. Toch volstaat een wapenschild niet als middel om op de bewegwijzering aan te geven; het maakt de bewegwijzering vaak zeer onoverzichtelijk; bijvoorbeeld: http://www.gribblenation.com/ncpics/var ... fneuse.jpg
Ook moet je ook maar net op de hoogte zijn van wat een wapen betekent.
Het is al met al wel mooi maar niet functioneel. Dus wat mij betreft niet gebruiken om wegnummers mee aan te geven. Overigens zegt een wapen vaak ook meer iets over de wegbeheerder dan over de wegkwalificatie, terwijl dat laatste nou juist iets is waar de weggebruiker wat aan heeft. (Kom nou niet aan met dat een interstate wapenschild altijd een snelweg aangeeft, ja dat weet ik ook wel, maar juist bij state- of countyroads weet je dat in de US maar nooit).

Platte tekst en wegnummer in kader met letter
Afbeelding
Op dit bordje zie je eigenlijk de drie manieren om een wegnummer + letter aan te geven, als platte tekst, tussen haakjes en in een kader.
Het is duidelijk dat een kader het meeste opvalt. Wanneer een nummer geschreven is als platte tekst en niet voorzien is van een letter kan in voorkomende gevallen het wegnummer worden verward met een industriezone. Verder valt het te weinig op. Merk op dat op groene borden A nummers in Engeland in het geel worden geschreven. Dat komt aan een aantal bezwaren tegemoet.
Zelf geef ik de voorkeur aan een kader met het wegnummer en een indirecte verwijzing met haakjes, evt. als platte tekst (dan neemt het haakje de functie van het kader over).

Wegnummer zonder letter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het Israelische wegnummeringssysteem, en het enige waarbij een letter niet nodig is, omdat in al deze gevallen dezelfde letter zou worden gebruikt. Het verschil in wegsoorten blijkt namelijk uit het nummer zelf en de achtergrondkleur van de bewegwijzering. Weg '1' heeft bijvoorbeeld snelwegstukken. Dan is de '1' in een blauw kader geschreven, met blauwe bewegwijzering. Op niet-autosnelwegen is de bewegwijzering in principe groen, op handwegwijzers soms wit. De routeschildjes worden dan meestal aangeruiterd. Door een zeer goed uitgewerkt wegkwalificatiesysteem kun je trouwens ook aan het nummer afleiden of de weg belangrijk is.
Landen als Duitsland en Zwitserland hebben een onderscheid tussen nummeringen op het autosnelwegennet en het hoofdwegennet. In veel landen zijn onderverdelingen noodzakelijk in provinciale en gemeentelijke wegen, omdat anders wegen heel lange nummers zouden krijgen. Dat is ook in een klein land als Israel te merken, waar dus regelmatig vier-cijferige wegnummers op duiken. Door een belettering toe te passen kun je veel cijfers uitsparen, omdat je nummers dubbel kan gebruiken en eventueel kan toedelen aan een bepaalde administratieve eenheid. In bijna alle departementen van Frankrijk heb je een 'D 1'.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 jul 2005, 0:32

Conclusie, mijn persoonlijke voorkeur is dus gewoon een wegnummer met letter in een kader.

Bijvoorbeeld dit (voor een zelf verzonnen land):
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 jul 2005, 8:56

Rene schreef:Omdat ik denk dat navigatiesystemen in de toekomst steeds belangrijker worden, ben ik van mening dat doelen een steeds minder belangrijke rol gaan spelen. Hooguit ter bevestiging van de juiste routekeuze.
Denk dat je de aard van het beestje niet kunt veranderen. Europeanen (in tegenstelling tot Amerikanen) rijden nu eenmaal doorgaans niet op wegnummer, maar op bestemming. Men heeft het idee op de weg te zitten naar Maastricht en niet op de A 2. Als iedereen inderdaad aan de navigatiesystemen gaat, zal dat de kennis van de wegnummers alleen maar doen afnemen, want fatsoenlijk naar een wegenkaart kijken, is er dan echt niet meer bij. Bij een toenemend gebruik van navigatiesystemen is er dan ook veel te zeggen voor minder doelen op de borden, maar naar mijn mening niet voor een prominentere rol voor het wegnummer.
Vinny schreef:Merk op dat op groene borden A nummers in Engeland in het geel worden geschreven. Dat komt aan een aantal bezwaren tegemoet.
Is naar mijn mening opvallend genoeg tegen een groene achtergrond. Tegen een blauwe achtergrond kun je het grapje natuurlijk ook uithalen.

Afbeelding

Alleen tegen een witte achtergrond lijkt een gele tekst voor het wegnummer me niet handig. Wit moet je naar mijn mening echter uitsluitend gebruiken voor verkeer binnen een stad (anders: UK, Frankrijk, Spanje), waar wegnummers in beginsel geen enkele rol spelen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 jul 2005, 18:41

Ik heb Pino's bord even gerestyled. Ben benieuwd wat jullie reacties zijn.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 jul 2005, 19:20

Vinny schreef:Ik heb Pino's bord even gerestyled. Ben benieuwd wat jullie reacties zijn.
Schandalig plagiaat !!! :D

Maar goed, je puntjes kun je krijgen:
- Je laat de kleur groen in stand voor de snelweg en de kleur bruin voor landstreken en dergelijke. Hulde !!!
- Afslagnummer hoeft in deze variant voor mij niet op een witte achtergrond
- De wegnummers op de afslag zijn niet de nummers van de kruisende weg, maar wegnummers die specifiek gekoppeld zijn aan de doelen Pergine en Val di Cembra (althans volgens mijn informatie). Het lijkt me dan ook niet logisch om deze wegnummers onderop het bord te zetten, als waren zij wegnummers voor de gehele afslag.
- Zit er een logica achter het gebruik van streepjes tussen prefix en wegnummer op de afslag, maar het achterwege laten van die streepjes voor de A 22 zelf?
- Heb al eens eerder gezegd dat pijlen hetzij naar boven, hetzij naar beneden moeten staan. In jouw systeem zouden de pijlen op de "doorwegwijzer" derhalve naar boven moeten wijzen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 18 jul 2005, 20:10

Ik kan voor beiden niet echt warmlopen.
Maar de borden van Pino heb ik dan toch nog liever.
Rustiger voor de ogen en de pijlen consequent naar beneden. Want je moet m.i. kiezen: òf alle pijlen naar boven òf alle pijlen naar beneden wijzend.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 jul 2005, 21:28

René schreef:Rustiger voor de ogen en de pijlen consequent naar beneden. Want je moet m.i. kiezen: òf alle pijlen naar boven òf alle pijlen naar beneden wijzend.
Ik heb dan ook voor de traditionele Nederlandse 'old stlyle' gekozen. En dat is ook expres, want de huidige pijlvormen en posities voldoen wat mij betreft uitstekend, en is één van de reden dat de Nederlandse snelwegbewegwijzering tot de top van de wereld kan worden gerekend!
Afbeelding

Ik vind mijn voorstel veel rustiger voor de ogen door dat ik plaatsnamen consequent onder elkaar op schrijf, en de wegnummers niet zomaar wild op het bord plaats.

Pino's puntjes:
2: Ja dan moest ik het symbooltje in het wit natekenen. Dat was me te veel werk. :P
3: Ik heb net op Via Michelin gekeken, en daar wordt melding gemaakt van de SS 12 en SS 47. Of Trento-Nord direct op deze wegen aansluit, wordt mij niet helemaal duidelijk, maar daar ga ik dan maar voor het gemak van uit. Anders moet het tussen haakjes achter de betreffende bestemming.
4: Er zit geen logica in het gebruik van het streepje anders dan dat ik SS 612 zonder streepje gewoon te lang vind. Is een kwestie van smaak, maar ik ben eigenlijk tegen twee letterprefixen op een wegnummer en al helemaal tegen de afkorting SS (om historische reden). Maar ik heb dit nu niet willen veranderen om toch aan te sluiten op de bestaande situatie.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 jul 2005, 21:49

Vinny schreef:Ik vind mijn voorstel veel rustiger voor de ogen door dat ik plaatsnamen consequent onder elkaar op schrijf, en de wegnummers niet zomaar wild op het bord plaats.
Nou ja, ze staan niet wild op het bord, maar geplaatst vóór het doel, waar ze bij horen. Dat is trouwens naar Italiaans voorbeeld, waarmee men denk ik wil zeggen "deze afslag is naar de SS xx richting YY". Gezien mijn pleidooi voor een wat bescheidener plaats voor wegnummers valt er inderdaad veel te zeggen voor plaatsing van wegnummers áchter de bijbehorende plaatsnaam, zoals ik overigens op het afstandsbord wel doe.

Kortom, ik denk dat ik wat te klussen heb ...
Vinny schreef:3: Ik heb net op Via Michelin gekeken, en daar wordt melding gemaakt van de SS 12 en SS 47. Of Trento-Nord direct op deze wegen aansluit, wordt mij niet helemaal duidelijk, maar daar ga ik dan maar voor het gemak van uit. Anders moet het tussen haakjes achter de betreffende bestemming.
Eens. Met dat verschil dat ik de haken weglaat, omdat ik de afwijkende gele kleur al voldoende vind. Mocht de afslag direct aansluiten op een wegnummer (d.w.z. het wegnummer is niet gekoppeld aan één doel op de borden), dan zou ik het wegnummer in geel op de bovenste regel zetten zonder doel daarachter.

Overigens aardig om jouw bord en het mijne onder elkaar te zien. Wat mij opvalt, is dan in jouw variant je ogen direct naar het wegnummer toetrekken. Als je dat een goede ontwikkeling vindt, dan heb je terecht voor een contrasterend schildje gekozen. Ikzelf heb liever dat je ogen direct vallen op de doelen en ben dus blij dat ik dat scherpe contrast heb "vermeden".

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 jul 2005, 23:02

Pino schreef: Dat is trouwens naar Italiaans voorbeeld, waarmee men denk ik wil zeggen "deze afslag is naar de SS xx richting YY".
Ja, die Italianen geven liever aan op welke wegen je uitkomt, dan op de weg waar je zelf rijdt. Dat is in hoge mate irritant. Eigenlijk moet je zoveel mogelijk indirecte verwijzingen voorkomen.

De nummers vallen in mijn voorstel teveel op. Dat komt o.m. door het grote contrast tussen groen en rood. Bovendien levert dit een nadeel op voor kleurenblinden, die juist geen contrast tussen groen en rood zien. Verder heb ik een te groot lettertype gebruikt en daarom doe ik dit voorstel:
Afbeelding

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 19 jul 2005, 9:18

Ziet er al een stuk beter uit, Vinny.

Nu nog de pijlen op het rechtdoorgaande bord omhoog laten wijzen, òf de pijl op het afslaande bord naar rechts naar beneden...

kees
expressweg

Bericht door kees » di 19 jul 2005, 12:30

René schreef:...of de pijl op het afslaande bord naar rechts naar beneden...
Dat vind ik dus echt foeilelijk.
:kots:
Alsof je een haakse bocht moet maken om de snelweg af te kunnen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 19 jul 2005, 12:36

kees schreef:Dat vind ik dus echt foeilelijk. Alsof je een haakse bocht moet maken om de snelweg af te kunnen.
Mee eens. Dus wéér een argument om omhoog wijzende pijlen te gebruiken. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 jul 2005, 12:44

Mee eens. Dus wéér een argument om omhoog wijzende pijlen te gebruiken
Behalve de richting van de pijl is ook de positie van de pijl belangrijk. (Boven of onder het bord). Mij maakt het in principe weinig uit, behalve dat sommige 'grapjassen' bij omhoog wijzende pijlen ineens extra foefjes gaan uithalen a la Duitsland. En dat kan wat mij betreft niet, want op richtingsborden moeten gewoon zo min mogelijk pijlfoefjes staan. Als de situatie dat noodzakelijk acht, dan moet daar maar een apart bord voor komen.

Aangezien ik een echte liefhebber ben van het huidige Nederlandse stijl verwijsbord, met op de tweede plaats het Franse systeem, hou ik dat qua pijlstructuur gewoon aan.
Kees schreef:Alsof je een haakse bocht moet maken om de snelweg af te kunnen.
Dat moet soms in Italië

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 jul 2005, 13:27

kees schreef:
René schreef:...of de pijl op het afslaande bord naar rechts naar beneden...
Alsof je een haakse bocht moet maken om de snelweg af te kunnen.
Die associatie ontgaat me eerlijk gezegd.

Op dezelfde manier zou je bij de afslagpijl op een bord boven de weg kunnen denken dat je een helling op moet om de snelweg af te kunnen.

Al met al geldt echter dat ieder systeem van pijlen (of bewegwijzering in het algemeen) vooral een kwestie is van gewenning. Een Fransman, die gewend is aan pijlen schuin naar beneden, zal echt niet aan een haakse bocht denken. Hij weet namelijk gewwon dat alle afslagen op die manier worden aangegeven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 jul 2005, 13:56

Op dit plaatje zie je hoe de Italiaanse afritbewegwijzering geconcepteerd is

Op regelmatige afstanden dus in het groen de bestemmingen en afrit naam.

Met op 500 meter (en volgens mij ook op 1500 meter), de weergave van het OWN, met meer bestemmingen, de wegnummers en de kleurenkermis. Het valt me dus alleszinds mee.
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 jul 2005, 14:01

Merk overigens op dat soms de wegnummers (SS xx) in een wit kader staan vermeld. (Regio Napels); misschien is dat veranderd, dat kan natuurlijk.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 19 jul 2005, 14:03

Die wegnummers hadden ze net zo goed weg kunnen laten, als ze zo onleesbaar klein op een bord worden gekriebeld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 jul 2005, 14:05

Ik tel hier zo 7 verschillende uitvoeringen van lettertypes op het bord. Het oogt niet echt rustig...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 jul 2005, 14:07

Beetje a-typisch, als je het mij vraagt.
- drie doelen voor rechtdoor, waar het er meestal maar één is
- een dubbele naam voor de afrit komt wel vaker voor, maar blijft de uitzondering

Verder: zoveel "bruine" doelen zie je in de regel niet op de "specificatie" op 500m. Dat maakt dit specifieke bord wel heel erg kleurig. Een dergelijk bord op 1500m heb ik overigens nog nooit gezien. Vind dat ook altijd wel een van de grootste nadelen van Italië - dat je maar één keer de uitgespecificeerde doelen te zien krijgt, temeer omdat het er regelmatig een stuk of acht zijn.

Daarnaast, ook altijd leuk in Italië, is dat de groene voorwegwijzer die je post waarschijnlijk de eerste voorwegwijzer is, op 650m van de afslag. Doet het altijd leuk als je met 170 km/h over de A 1 crosst ... :?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 jul 2005, 14:18

Ja, éénvormigheid is ver te zoeken in Italië. Maar in Napels worden de afslagen twee kilometer van te voren al aangekondigd. De gestelde punten van Pino maken deze afslag misschien bijzonder, maar het gebruik van de kleuren, pijlen en wegnummers komen wel duidelijk naar voren. Er zijn trouwens maar weinig websites met Italiaanse snelwegen. Misschien toch eens tijd voor een 'Harrio' die de Italiaanse wegen afscheurt?

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » do 21 jul 2005, 16:41

Wat een zooitje. ONLEESBAAR!!