[Foto] Koblenz->Mainz->Frankfurt-> AD Dernbach

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg

[Foto] Koblenz->Mainz->Frankfurt-> AD Dernbach

Bericht door Frits » zo 04 mei 2008, 20:36

Deze fotoserie begint op de A48 bij Koblenz, vervolgens de A61 (wel wat tegenlicht) tot AD Nahetal, daarna de A60 tot Rüsselsheimer Dreieck, de A67 naar Mönchhof Dreieck, de A3 tot het Frankfurter Kreuz, de A5 tot het Westkreuz Frankfurt, de korte A648 tot het Eschborner Dreieck, de A66 tot het Wiesbadener Kreuz en tenslotte de A3 tot AD Dernbach.

De A60 bij Mainz doet antiek aan zonder vluchtstrook en soms met oude bewegwijzering. Verder valt natuurlijk weer de uitlijning van de bestemmingen op de portalen in Hessen op. In deze fotoserie ontbreken veelvuldig de afstandsborden. Niet omdat ik ze gemist heb, maar omdat ze er gewoon niet zijn.

Foto's: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/219/Serie219.zip
Album: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/219/
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
2x5 autosnelweg

Re: [Foto] Koblenz->Mainz->Frankfurt-> AD Dernbach

Bericht door Pino » zo 04 mei 2008, 20:43

Da's toevallig. Heb ook een paar foto's van de A60 van afgelopen week. Dit stuk weg is het woord autosnelweg onwaardig als je het mij vraagt. Grote stukken zonder vluchtstrook, slecht onderhouden en bewegwijzering voor een groot gedeelte uit een ver verleden (aan de plaatsing van het snelwegnummer als ruiter kun je zien dat hij dateert van voor de Autobahn-nummering van 1973). Zou tegenwoordig waarschijnlijk eerder als Gelbe Autobahn zijn bewegwijzerd (B9 en/of B50), maar "overleeft" waarschijnlijk dankzij haar eens verkregen status als Blaue Autobahn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een stuk weg dat overigens begint met een taper, maar waar je in de bewegwijzering niets van terugziet. Tot zover de op dit forum vaak gebezigde stelling dat Duitsland tapers zo goed bewegwijzert met haar lange pijlen. Nee, Duitsland gebruikt lange pijlen en haalt de upside er niet uit ...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's op volledig formaat via http://www.panoramio.com/user/1480171

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 04 mei 2008, 20:56

Pino schreef:Tot zover de op dit forum vaak gebezigde stelling dat Duitsland tapers zo goed bewegwijzert met haar lange pijlen.
Het Duitse systeem vind ik nog steeds heel goed, alleen gaat het in de uitwerking regelmatig mis (zoals hier). Zowiezo vind ik de wegen er in Duitsland de laatste jaren niet op vooruit gaan. Zowel het wegdek niet als de bewegwijzering.
De autogordel: een band voor het leven.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 mei 2008, 20:57

Wow, jullie hebben beiden een hoop mooie foto's gemaakt op mooie routes (en ver van huis). Hulde! :klappen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » zo 04 mei 2008, 21:38

Hele mooie serie van mooie wegen. 8-) Van deze wegen komt alleen de BAB-3 mij bekend voor. Opweg naar Slowakije zijn we een keer over deze weg gegaan, alleen kan ik me het deel tussen Keulen en Frankfurt alleen 's nachts herrineren met soms langsrazende ICE's en af en toe lichtjes van dorpjes om me heen.

Overigens komt die camera me erg bekend voor. :P
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 05 mei 2008, 8:41

Frits schreef:Zowiezo vind ik de wegen er in Duitsland de laatste jaren niet op vooruit gaan. Zowel het wegdek niet als de bewegwijzering.
Laatst vanuit Oostenrijk de gehele 3 bereden. Dat die weg flink overbelast is blijkt duidelijk :)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 05 mei 2008, 8:43

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/219/ ... blenz.html
Kleurverschil...

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/219/ ... 20A61.html
Wat was hier gaande?

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/219/ ... sheim.html
En maak je echt een haakse bocht als je de snelweg verlaat?

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/219/ ... -West.html
Zulke bebording zie je wel vaker in stedelijk gebied.

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/219/ ... eieck.html
Hannover? Volgens mij is dat geen RFP voor de BAB3...

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/219/ ... errad.html
Signalering nog buiten werking...

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/219/ ... hborn.html
Die BAB66 is geen aaneengesloten stuk snelweg

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/219/ ... %20A3.html
Jij mazzelaar, bij mij was het stukken drukker. En dan rijdt het meteen vervelend 8-)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 05 mei 2008, 14:57

Het schijnt dat meerdere forumleden de laatste dagen in Duitsland zijn geweest: zo ook ik. :D

Gisteren was ik nog in Koblenz (Deutsches Eck: samenvloeiing van de Mosel en de Rijn met groot ruiterstandbeeld van Wilhelm der Grösse). Vandaar uit reed ik via de B9 langs de Rijn (mooie route) naar Bonn en via de A59 en A4 naar Aachen waar ik via de A76 Nederland ben binnengereden. En wat staat er op het eerste bord als je ons land vanuit Duitsland binnenrijdt? ...... "controle" Is dat nou nodig? Zucht. :neenee:

De A4 Aachen - Köln wordt overigens stukje bij beetje tot 2x3 verbreed. Momenteel is men druk bezig bij Euskirchen en Weisweiler. Het stuk tussen de "Kreuze" Köln-West en Kerpen is al 2x3.

Op een vroege zondagmorgen op een vrijwel verlaten Landstrasse tussen de heuvels mijn auto eens aan de tand gevoeld. Schakelen met de flippers aan het stuur. Geweldige rijervaring. Op een stuk A3 (ook 2x3) eens kijken tot hoever de digitale snelheidsmeter komt: 203 km/h. Topsnelheid volgens Honda is 205 km/h, maar bij 203 was de koek nog niet op. Uit veiligheidsoverwegingen (de weg begon sterker te dalen en te stijgen en het wegdek werd slechter), ging de snelheid terug naar een kruissnelheid van rond de 160. Nu horen snelheden van 200+ km/h m.i. ook op een circuit thuis, niet op de openbare weg.
Donateur Vereniging Wegenforum

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 05 mei 2008, 20:50

Hajo schreef:En wat staat er op het eerste bord als je ons land vanuit Duitsland binnenrijdt? ...... "controle" Is dat nou nodig? Zucht. :neenee:
Dat bordje controle is deel van een hele reeks omklapborden die de maximumsnelheid via 120-100 naar 80 reduceren met uiteindelijk een 80 herhaling met onderbord "controle". Ze worden gebruikt tijdens de regelmatige grenscontroles, als het verkeer over 1 rijstrook de grens moet passeren. Afhankelijk van de maanstand, asfalttemperatuur en vooral het humeur van de betreffende marechaussee worden 1 of meerdere van die borden niet dichtgeklapt. Controle blijft eigenlijk het meest van allemaal staan, maar ook 80-bordjes of 100 worden vaak 'vergeten'.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 06 mei 2008, 8:14

Vrijdag stonden die borden ook opengeklapt :idea: Er was wel een trailer van de marechaussee op P Langveld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 mei 2008, 16:26

Pino schreef:Da's toevallig. Heb ook een paar foto's van de A60 van afgelopen week. Dit stuk weg is het woord autosnelweg onwaardig als je het mij vraagt. Grote stukken zonder vluchtstrook, slecht onderhouden en bewegwijzering voor een groot gedeelte uit een ver verleden (aan de plaatsing van het snelwegnummer als ruiter kun je zien dat hij dateert van voor de Autobahn-nummering van 1973). Zou tegenwoordig waarschijnlijk eerder als Gelbe Autobahn zijn bewegwijzerd (B9 en/of B50), maar "overleeft" waarschijnlijk dankzij haar eens verkregen status als Blaue Autobahn.
Ik reed vandaag over de A210 (Rendsburg - Kiel) en A21 (Kiel - Bargteheide), en daar hetzelfde verhaal, vrijwel geen vluchtstrook, en de A21 was ook nog eens erg bochtig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 mei 2008, 16:41

Ik ben nu de foto's aan het bekijken. Inderdaad antieke bewegwijzering op de A60. Erg substandaard allemaal.

Wat zijn ze aan het bouwen rond de luchthaven van Frankfurt? Veel hijskranen daar. Altijd apart die regio rond Frankfurt (en rond Hattenbach), al die doelen op grote afstand (Basel, München, Hannover).

De A5 is met 2x4 rijstroken één van de breedste snelwegen, er zijn volgens mij geen snelwegen waar 5 doorgaande rijstroken per richting zijn. De verkeersintensiteiten zijn in Duitsland ook bij de grote steden stukken lager dan in Nederland. 150.000 voertuigen is daar echt wel de max, alleen bij Berlijn rijden wat meer voertuigen. Op het stuk bij F-Niederrad rijden bijvoorbeeld 144.900 voertuigen per etmaal, evenveel als op de rondweg van Den Bosch, maar rond Frankfurt wonen wel even een paar miljoen mensen.

Kon je de skyline van Frankfurt nog een beetje zien? Dat vond ik altijd een hoogtepunt op de A3, even voor Wiesbaden zag je die skyline. Dat links uitlijnen van de bewegwijzering vind ik trouwens spuuglelijk op de rechtdoorborden. Doe mij maar centreren.

Waarom zie je Aral tankstations eigenlijk niet in Nederland? In Duitsland lijkt het toch een aardig groot merk te zijn, ik heb ze zelf de afgelopen dagen ook een aantal keer gezien langs de autobahn. Ik denk trouwens niet dat de A3 snel een favo autobahn voor mij zal worden, wel qua natuurschoon, maar mijn auto heeft niet zo'n sterke motor, en bij lange hellingen valt ie toch wel snel terug tot richting de 80. Dan schiet zo'n snelweg niet echt op.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 06 mei 2008, 17:31

De skyline van Frankfurt am Main vanaf de Grosser Weinberg:
Afbeelding

Aral is in Duitsland een bekend merk, in ons land komt het niet voor. Zo kent men in Duitsland ook "Jet", een ander merk wat bij ons niet voorkomt. Waarom weet ik niet, wellicht behoren beide tot een grotere maatschappij die wel in ons land vertegenwoordigd is of het zijn Duitse bedrijven zonder buitenlandse vestigingen. BIj Jet tank je overigens goedkoper dan bij Aral. Ruwweg kun je zeggen dat je aan de Autobahn ongeveer € 1,50 tot € 1,55 per liter euro-loodvrij betaalt, in grote steden tussen de 1,40 en 1,50 euro en in kleinere stadjes en dorpjes tussen de 1,35 en 1,40 euro de liter. Kortom: dat scheelt soms al gauw 15 tot 20 cent de liter met ons land!
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 mei 2008, 17:40

Diesel kost in Duitsland dan wel weer € 1,37 ofzo.

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » di 06 mei 2008, 20:59

Hajo schreef:. . . Aral is in Duitsland een bekend merk, in ons land komt het niet voor. . .
Ik heb vroegûh wel jaren naast een Aral gewoond. Maar ja, da's al wel weer een jaar of 25 geleden . . . :dyn_hyp:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 06 mei 2008, 22:09

Chris schreef:Diesel kost in Duitsland dan wel weer € 1,37 ofzo.
De gemiddelden van vandaag:
Diesel: 1,349
Normal 91: 1,419
Super 95: 1,420
Superplus 98: 1,501

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 06 mei 2008, 22:48

Hajo schreef: Aral is in Duitsland een bekend merk, in ons land komt het niet voor. Zo kent men in Duitsland ook "Jet", een ander merk wat bij ons niet voorkomt. Waarom weet ik niet, wellicht behoren beide tot een grotere maatschappij die wel in ons land vertegenwoordigd is of het zijn Duitse bedrijven zonder buitenlandse vestigingen.
Het eerste..
Aral is onderdeel van de BP Group (een merk wat je als tankstation in Duitsland dus niet zult vinden).
Jet is een van oorsprong Engels merk wat in vele Europese landen te vinden is, alleen niet in Nederland. Het maakt deel uit van het gigantische Amerikaanse bedrijf ConocoPhillips, dat vreemd genoeg in Nederland niet vertegenwoordigd is.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 07 mei 2008, 8:32

PW100 schreef:
Hajo schreef:. . . Aral is in Duitsland een bekend merk, in ons land komt het niet voor. . .
Ik heb vroegûh wel jaren naast een Aral gewoond. Maar ja, da's al wel weer een jaar of 25 geleden . . . :dyn_hyp:
Tot in de jaren '90 is Aral nog in het straatbeeld te zien geweest. Nu is het allemaal BP ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2008, 13:27

Afbeelding

Nostalgie! Wat een prachtig zooitje!

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » wo 14 mei 2008, 15:48

Weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kom niet voorbij de plaatsen Fout en Forbidden op de BAB404. :?
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 14 mei 2008, 16:02

jeroent schreef:Jet is een van oorsprong Engels merk wat in vele Europese landen te vinden is, alleen niet in Nederland. Het maakt deel uit van het gigantische Amerikaanse bedrijf ConocoPhillips, dat vreemd genoeg in Nederland niet vertegenwoordigd is.
Jet is onlangs overgenomen door het Russische Lukoil.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 14 mei 2008, 22:43

Dat geldt alleen voor de Jet-tankstations in een aantal Europese landen, waaronder België.. De Duitse JETs zijn niet overgenomen..