De Belgische spoorwegen - NMBS

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Rene » ma 22 feb 2016, 23:23

Alfa schreef:Dat is dus een slecht idee om enkel GoPas via smartphone beschikbaar te stellen. Het papieren ticket heeft ook niet meteen nadelen. Je moet er maar 5 H/T-reizen mee te doen. Dus zolang hoeft het niet mee te gaan.
Je kunt ook een stenen tablet nemen en het daar in laten graveren. Zo ouderwets is dat nu ook weer niet toch ? En enorm duurzaam !
Kun je vervolgens met de Flintstone-trein reizen (wel met de eigen benenwagen helpen aandrijven).
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 23 feb 2016, 0:57

Trek het maar in het belachelijke. Er is geen enkel electronisch systeem dat even makkelijk en gebruiksvriendelijk is als de papieren Go Passen. Als iets goed is, waarom het dan veranderen? Een Go Pass is een superhandig en goedkoop kaartje voor onder de 25. Voor mensen van 26 en ouder is er de Rail Pas die volgens hetzelfde principe werkt, maar iets duurder is (76 euro ipv € 51). Voor wie spordadisch reist (dat zijn dus alle reizen behalve de pendelritten) bestaan er geen voordeligere formules. Een dagkaart invoeren zou het ongetwijfeld duurder maken. Nu betaal je voor een heen- en terugrit met een Go Pass 10,2 euro. In Nederland kost een dagpas 52 euro.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 23 feb 2016, 7:34

Een GoPass/RailPass werkt over het algemeen wel ja, alleen mis ik soms toch wel echt gewoon een dagkaart, waarbij je niet trajectgebonden bent. En dat hoeft niet duur te zijn, gezien de enorme vraag naar dagkaarten van de Blokker/Kruidvat/etc in Nederland (+- 15 euro).

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 23 feb 2016, 7:37

Aan het systeem van de Go-Pass op zich, twijfel ik niet. Het is alleen de uitvoering waar toch even over nagedacht kan worden. Moest men de mogelijkheid bieden, om bv die 10 ritten op je Mobib te zetten, dan heb onmiddellijk iets dat vergelijkbaar is aan de Oyster-Card.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 23 feb 2016, 8:54

Wimpie25 schreef:^^
Die moet ik dan nog tegenkomen. Zelfs de categorie 60+ is tegenwoordig goed voorzien als het op mobiele apparatuur aankomt. "Zat mensen zonder smartphone" ik geloof er weinig van ;)

Het SMS-ticket bij de lijn geeft al aan dat het al kan.
Het is al vaker gebleken dat jij in een ander Vlaanderen leeft dan ik of anderen hier op het forum. Smartphonebezit is echt niet zo unaniem als je zou willen denken.

Soit, het gaat er om dat het kan, het is pas als het de enigste mogelijkheid is dat er op zich een probleem wordt geschapen waar er geen hoeft te zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 23 feb 2016, 10:49

^^
Ik durf te stellen dat ik werkelijk niemand meer ken die nog door het leven gaat zonder Smartphone, en dan spreek ik toch over een nabije kennissenkring van om en bij de 40 personen en ongeveer 190 personen op het werk waar ik de IT-verantwoordelijke van ben. Ik dacht dat het enkel gepensioneerden waren die het nut van een slim toestel niet kennen. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe je het in het dagelijkse leven nog zonder kunt trekken.

Nu blijkt dat 44% van de Belgen in absolute cijfers over een Smartphone beschikt. In de categorie 15-34 en de hogere sociale groepen, gaat het over meer dan 90%. Dat zijn ook de categorieën die ze het zwaarst gebruiken. Het het zijn ook de groepen waaruit mijn leefomgeving bestaat.
Om die 44% te kaderen, als je kijkt naar het aantal Belgen dat effectief over een GSM beschikt, zijn er bijna 2 keer zoveel mensen die Smartphone in het bezit hebben, dan een klassiek "dom" toestel.

Als de NMBS slim is, beseft dat dat ook zowat de categorie van de bevolking is die het meest baat heeft bij regelmatig gebruik van OV. Ze kunnen er dus perfect hun commercieel beleid op afstellen, met de zware nadruk op mobile.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 23 feb 2016, 12:10

Maw, 56% van de Belgen beschikt niet over een smartphone. En zij die er wel over een beschikken hebben die niet altijd mee of werkt die niet altijd (platte batterij bv).
Wimpie25 schreef:Aan het systeem van de Go-Pass op zich, twijfel ik niet. Het is alleen de uitvoering waar toch even over nagedacht kan worden. Moest men de mogelijkheid bieden, om bv die 10 ritten op je Mobib te zetten, dan heb onmiddellijk iets dat vergelijkbaar is aan de Oyster-Card.
Dat kan zeker geïmplementeerd worden. Alle conducteurs hebben ook een bak waar ze dat zouden controleren. Alleen mag niet aan de formule zelf geraakt worden en liefst als aanvulling van het klassieke ticket dat aan de automaten of loket kan gekocht worden. Niet ter vervanging.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 23 feb 2016, 12:29

Wimpie25 schreef:Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe je het in het dagelijkse leven nog zonder kunt trekken.
Hangt er vanaf waar je het nodig voor hebt. Als je de hele dag wilt Candy Crushen, dan kun je niet zonder, nee. Als je alleen bereikbaar wilt zijn voor noodgevallen, dan volstaat een ouderweste GSM. En dus ook een papieren of verchipt treinkaartje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 23 feb 2016, 12:55

Natuurlijk kan je nog prima zonder smartphone. Zo'n smartphone en dat 'altijd online zijn' is een verslaving als een andere. Geen levensnoodzaak. Bv in de trein kan je net zo goed de gratis krant Metro lezen ipv op je smartphone bezig te zijn. Een smartphone is vooral tijdverdrijf (en asociaal als je hem te veel gebruikt in gezelschap).

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 23 feb 2016, 12:59

^^ Zulke sociaal ouderwetse triviliateiten zijn voor mensen zoals wimpie compleet achterhaald, ach ja...

Ik kan prima zonder al dat gesmart en constant overal online en ik zal dat nog lang blijven kunnen ook. En kennelijk is de meerderheid van de bevolking nog altijd zo ook.

Er is niks mis met een app voor je kaartje voor de trein, maar je kan het onmogelijk opdringen als zijnde de enigste manier, wat je voor je zelf ook maar wil vertellen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 23 feb 2016, 13:47

Ik ben bijna 33 jaar en werk ruim 10 jaar als IT'er (programmeur). Ik bel en sms met een Nokia C1-02. Heb geen smartphone. Ik heb enkel een LinkedIn profiel, maar geen Facebook, Twitter, ... account. En als ik zo rond mij kijk (collega's IT'ers), dan ben ik absoluut niet de enige. Trouwens op die manier wandel ik zeer gelukkig door het leven. Ik ben daar niet snel van plan verandering in te brengen. O ja. Een tablet is er wel in huis en gaat eigenlijk enkel uit de kast voor onderweg bij vliegtuigreizen.

Als de spoorwegen een app'ke maken voor biljetjes, geen enkel probleem. Maar als dat het énige wordt. Hmm, jammer!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 23 feb 2016, 14:37

Willem schreef:De doelgroep van de GoPass heeft tegenwoordig toch allemaal een telefoon. Met een appje daarop moet het mogelijk zijn om zelf een reis tussen twee stations in te vullen en vervolgens een code op de telefoon te ontvangen waarmee vervolgens eventuele poortjes te openen zijn.
Dan is een papieren kaartje niet meer nodig. Voor jongeren werkt dit prima.
Wel lastig als je geen databundel dekking hebt... (Hé jullie daar in Brussel, los dat nu eindelijk eens op! ;))

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 23 feb 2016, 18:26

Ik word een beetje moe van de "het is modern dus ik ben tegen" mentaliteit hier. Een digitale versie van een Go-pass is natuurlijk veel handiger: daarmee kun je poortjes openen als de stations eindelijk een keer worden voorzien van zwartrijders-werende poortjes, en het is sowieso minder fraudegevoelig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 23 feb 2016, 18:30

^^ Maar dat is het helemaal niet. Iedereen zegt hier dat die apps wel degelijk hun nut kunnen hebben, maar je kan het onmogelijk als enige manier gaan gebruiken, dat spreekt voor zich.

Ik krijg ook het heen-en-weer met van die mensen die gewoon niet lezen en onmiddellijk opinies af doen als ouderwets zijn en niet meegaan met de tijd wanneer dat helemaal het geval niet is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 23 feb 2016, 18:35

km357 schreef:maar je kan het onmogelijk als enige manier gaan gebruiken
Ze gaan alleen het aanbod aanpassen aan de vraag. Als je geen smartphone hebt kun je een gewoon treinkaartje kopen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 23 feb 2016, 18:52

^^ Dan is uiteindelijk iedereen het toch redelijk eens? Betalen via de smartphone is een nuttige toevoeging naast de onhandige en fraudegevoelige Go-Pass. Maar omdat niet iedereen een smartphone heeft, deze onbruikbaar kan zijn en er niet altijd een internetverbinding beschikbaar is, is het wenselijk dat er daarnaast een papieren alternatief is. Dat lijkt me een vooruitgang voor iedereen.

Nu is het dus wachten op de vakbonden die boos worden, omdat dit kan leiden tot minder werk voor loketbedienden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 23 feb 2016, 19:04

^^ Juist, iedereen is het redelijkerwijs eens hierover.

En minder loketbedienden...sinds de invoer van automatische verdelers is dat aantal toch al zwaar terug geschroefd dacht ik nee?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 23 feb 2016, 19:50

Km357 schreef:
Ik kan prima zonder al dat gesmart en constant overal online en ik zal dat nog lang blijven kunnen ook. En kennelijk is de meerderheid van de bevolking nog altijd zo ook.
Wacht even, als 58% van de bevolking in het algemeen over een GSM beschikt en 44% specifiek over een smaphone, dan lijkt mij toch dat grofweg 80% een smartphonegebruiker is. Toch een redelijke meerderheid. ;)
Tommy schreef:Ik ben bijna 33 jaar en werk ruim 10 jaar als IT'er (programmeur). Ik bel en sms met een Nokia C1-02. Heb geen smartphone. Ik heb enkel een LinkedIn profiel, maar geen Facebook, Twitter, ... account. En als ik zo rond mij kijk (collega's IT'ers), dan ben ik absoluut niet de enige. Trouwens op die manier wandel ik zeer gelukkig door het leven. Ik ben daar niet snel van plan verandering in te brengen. O ja. Een tablet is er wel in huis en gaat eigenlijk enkel uit de kast voor onderweg bij vliegtuigreizen.

Als de spoorwegen een app'ke maken voor biljetjes, geen enkel probleem. Maar als dat het énige wordt. Hmm, jammer!
Het lijkt bijna een generatiekloof, ik ben 26 jaar en beschik over een Facebook, WhatsApp, FB-Messenger, Google LinkedIn, Pinterest, Google+, YouTube, Instagram, PSN, Snapchat, TripAdvisor, CityMapper, FriendFinder en Blogger-profiel. Ik maak van bijna al deze diensten dagelijks gebruik. Daarnaast heb ik mijn Moto G ook nodig om mijn 4 mailaccounts te kunnen opvolgen, 3 van van het werk en eentje privé. Die privé bestaat trouwens uit 3 gesynchroniseerde adressen, m'n Gmail, Hotmail en Edumail.

Zonder m'n Smartphone zou ik de afspraken op het werk niet kunnen opvolgen, Google Now vertelt de chaoot in mij tot op de seconde waar ik zou moeten zijn.

Verder lees ik er ook de krant, magazines en interessante sites op, gebruik ik het als GPS, als mijn dagelijkse bron van muziek (Bluetooth in wagen, bij het sporten...) en kijk ik op dode momenten al eens naar Netflix.
Verder post ik ermee op mijn sociale profielen en volg ik er verschillende. Ook dit forum volg ik via m'n Moto G.

Het enige dat ik er nooit mee doe, is gamen. Daar heb ik andere apparatuur voor.

Sinds dat de NMBS haar reistijden en vervoersinfo bruikbaar heeft gemaakt voor derden, is Citymapper mijn infobron voor alle OV in België.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 23 feb 2016, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 23 feb 2016, 19:57

Wimpie25 schreef:
Km357 schreef:Ik kan prima zonder al dat gesmart en constant overal online en ik zal dat nog lang blijven kunnen ook. En kennelijk is de meerderheid van de bevolking nog altijd zo ook.
Wacht even, als 58% van de bevolking in het algemeen over een GSM beschikt en 44% specifiek over een smaphone, dan lijkt mij toch dat grofweg 80% een smartphonegebruiker is. Toch een redelijke meerderheid. ;)
Ik neem aan dat toch wel meer dan 58% van de bevolking een mobiele telefoon heeft? Het gaat er bij mij niet in dat 42% van de Belgische bevolking geen mobieltje zou bezitten. Dan zijn er waarschijnlijk zelfs derdewereldlanden die beter scoren...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 23 feb 2016, 20:14

Dat lijkt mij ook sterk, in ontwikkelde landen zijn er meer mobiele telefoonabonnementen dan inwoners: http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/ ... fault.aspx

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 23 feb 2016, 21:18

Veel ouderen zullen nog enkel nog een simpele GSM hebben, al dan niet met een prepaidkaart 'voor geval van nood'.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 24 feb 2016, 12:28

Maar zo'n apparaat is wel in staat om SMS te ontvangen en te verzenden. ..het gegeven dat een bepaald deel van de bevolking geen smartphone heeft wil niet zeggen dat je niet met je tijd hoeft mee te gaan. Als er maar een back-up systeem op papier of per SMS beschikbaar is.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 24 feb 2016, 12:30

Toevallig verscheen er vandaag een onderzoek van iMinds over digitalisering bij de Vlamingen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dat laat toch een beetje een ander beeld zien dan de eerdere cijfers: 68% heeft een smartphone. Maar dat betekent nog steeds dat een te groot deel geen smartphone bezit om daar exclusief tickets mee te verdelen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 24 feb 2016, 14:52

Chris schreef:Dat lijkt mij ook sterk, in ontwikkelde landen zijn er meer mobiele telefoonabonnementen dan inwoners: http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/ ... fault.aspx
Het betrof de categorie 18 tot 65. De rest is blijkbaar niet meegenomen geweest in die telling. In 2001 beschikten 5,5 miljoen Belgen over een GSM, in 2007 was dat al 8 miljoen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 25 feb 2016, 6:49

Alfa schreef:Toevallig verscheen er vandaag een onderzoek van iMinds over digitalisering bij de Vlamingen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dat laat toch een beetje een ander beeld zien dan de eerdere cijfers: 68% heeft een smartphone. Maar dat betekent nog steeds dat een te groot deel geen smartphone bezit om daar exclusief tickets mee te verdelen.
Volgens mij is in dit onderzoek een smartphone niet als GSM beschouwt. Het gaat er bij mij namelijk niet in dat in België het aantal mobiele telefoons gedaalt is de afgelopen 5 jaar. Als je de cijfers voor smartphone en GSM bij elkaar optelt kom je boven de 100% uit, dat komt omdat een gedeelte van de mensen allebei heeft. Het exacte aantal mensen dat geen mobiele telefoon heeft kan je dan ook niet uit deze gegevens halen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 25 feb 2016, 12:34

^^
Als 15 jaar geleden al meer dan de helft van de bevolking een GSM had, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er nog altijd grote groep zonder door het leven gaat.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 25 feb 2016, 18:53

Het is te hopen dat veel mensen een smartphone hebben, want de NMBS gaat keihard inzetten op de digitale wereld. Binnenkort kan de reiziger in de trein al lezen dat hij zijn aansluiting gaat missen, wanneer de volgende spoorstaking gepland is en dat de renovatie van station Vilvoorde weer een jaar is uitgesteld.

GVA 25 Februari 2016 schreef:NMBS maakt werk van wifi op de trein

De NMBS start met een proefproject rond mobiel internet op de trein. Dat heeft de spoorwegmaatschappij donderdag aangekondigd op een persconferentie in Brussel. Het experiment loopt gedurende drie maanden in twee treinwagons in eerste klasse op de lijn Eupen-Oostende. Na afloop wordt het proefproject geëvalueerd.

Er was al langer sprake van plannen voor draadloos internet op de trein, maar het proefproject heeft enige tijd op zich laten wachten. Na kennis te hebben genomen van de ervaringen in buurlanden schreven de Belgische spoorwegen op 13 mei 2015 officieel een aanbesteding uit. Van 25 februari tot 25 mei zullen pendelaars op de lijn Eupen-Oostende gratis draadloos internet aan boord kunnen testen. Twee wagons in eerste klasse werden daarvoor uitgerust met de systemen van beide firma’s. Concreet worden de 3G- en 4G-signalen van de verschillende operatoren (Base, Mobistar en Proximus) opgevangen en omgezet in een wifisignaal. Indien het proefproject positief wordt geëvalueerd, kan er worden gekeken naar de hoogte en de verdeling van het kostenplaatje, de relevantie van een dergelijke dienst en, eventueel, naar de lancering van een nieuwe uitbesteding.

Zo blijkt toch maar dat de NMBS helemaal niet zo gek veel achterligt op de concurrentie. Op de NS bijvoorbeeld maar 10-11 jaar:
Tweakers 6 December 2005 schreef:NS start proef met internet en tv in de trein

De NS is begonnen met het aanbieden van televisie en draadloos internet in enkele van zijn treintoestellen, zo heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. Voorlopig gaat het om een proef op het traject Haarlem-Maastricht, over vijf maanden zal worden bekeken of en op welke manier andere treinen van de faciliteiten zullen worden voorzien. Het Britse Nomad Digital en KPN verzorgen de techniek voor het draadloze internet en de aanlevering van de televisiebeelden. KPN maakte eerder dit jaar al plannen bekend om WiFi in treinen van de NS te gaan aanbieden. De eerste maanden is toegang tot het draadloze internet nog voorbehouden aan een groep geselecteerde testers, daarna kunnen andere reizigers het ook gebruiken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 feb 2016, 20:41

^^ Wat lopen ze daar toch enorm achter. En dan nu pas een proefproject voor reizigers in de eerste klasse... :roll:

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » do 25 feb 2016, 22:13

^^
In het beste geval wordt er van uitgegaan dat vanaf 2020 op alle Belgische treinen WiFi beschikbaar zal zijn. Reken dus maar iets van 2025 of 2030...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 feb 2016, 22:21

Jaja, wifi is er nog niet, maar gelukkig kun je wel terecht in een verwarmde wachtzaal als je een paar minuten op de trein moet wachten. Vooruitstrevend bedrijf, de NMBS...

Kennen ze in België al wel schermen met reisinformatie in de trein, zoals in veel andere landen? Of ook dat niet?