Rene schreef:
Dat is uiteraard een kulvergelijking, want je moet op de weg niet naar het aantal individuele ritten kijken, maar naar het aantal voertuigkilometers.
Ook een kul vergelijking, je moet namelijk kijken naar de hoeveelheid verkeer op knelpunten. Als mensen bijvoorbeeld vier keer extra een verkeerslicht door rijden op deze locatie http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.25 ... .4,,0,7.12
Loopt het verkeer gigantisch in de soep.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Tja, als mijn tante ballen had zou ze mijn oom zijn. Als het aantal mvt/etmaal stijgt van 100 naar 400 is dat inderdaad een verviervoudiging, maar is het ook nog steeds een rustige weg. Bovendien kan ik mij geen situaties voorstellen waar de hoeveelheid verkeer verviervoudigt als het openbaar vervoer staakt.
Het omgekeerde, van 400 naar 100, kan ik me eerder voorstellen, bijv. op Busbanen....
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Moet ik echt alles gaan uitleggen? Je rijdt s ochtends op de weg naar school in richting school. Dan rij je op de weg de andere kant op (2x) en ss middags nog een keer. 2x2 = 4. Ik dacht dat je kon rekenen?
Dat zegt niet zoveel. Marktaandeel wordt gemeten in een percentage reizigers. Als het autogebruik harder is gestegen dan het OV-gebruik, kan het OV gebruik toenemen, maar tegelijkertijd in marktaandeel verliezen omdat het autogebruik nog sneller stijgt. In Nederland neemt het OV-gebruik ook al jaren toe, maar in absolute aantallen niet sneller dan het autogebruik, waardoor het OV-gebruik misschien procentueel sneller stijgt dan het auto-gebruik, maar overall het autogebruik in marktaandeel toeneemt.
De NMBS ligt opnieuw fors onder vuur over de vermeende (on)veiligheid van het Belgische spoorwegennet. Op 10 jaar tijd vielen er 31 doden en net geen 400 gewonden bij treinongevallen.
- 20 januari 2000 - Een goederentrein uit Rotterdam ontspoort ter hoogte van het station van Stokken bij Aarlen. De trein bevatte giftige producten en reed mogelijk te snel. Bij het ongeval komt de treinbestuurder om het leven.
- 28 januari 2000 - In Herentals botsen twee treinen. Er vallen 35 gewonden.
- 18 april 2000 - Een passagierstrein raakt bij Aiseau-Presles een betonblok op het spoor en botst zo tegen een andere trein. Een van de machinisten sterft en er vallen 15 gewonden. Kinderen legden het betonblok op het spoor.
- 14 augustus 2000 - Twee passagierstreinen botsen dicht bij het station van Luik-Guillemins. Negentien mensen raken gewond waaronder twee zwaargewond. De oorzaak is een menselijke fout.
- 11 januari 2001 - Nabij Borgworm rijdt een goederentrein op een stilstaande werktrein. De bestuurder van de rijdende trein overlijdt aan zijn verwondingen. Zijn collega raakt zwaargewond.
- 27 maart 2001 - Nabij het station in Pécrot, in Waals-Brabant, botsen twee treinen. Acht mensen komen om het leven en twaalf anderen raken gewond. Het ongeval is te wijten aan verschillende fouten in de veiligheidsprocedures.
- 13 maart 2002 - Twee goederentreinen rijden op elkaar in ter hoogte van Marbehan, in de provincie Luxemburg. Een van beide treinen negeerde een stoplicht. Een treinbestuurder raakt gewond.
- 4 april 2004 - Twee goederentreinen botsen in het station van Monceau-sur-Sambre (Luik). Een van de treinen bevat giftig gas maar niemand raakt gewond.
- 22 februari 2005 - Een trein met 100 passagiers ontspoort in Menen. Niemand raakt gewond.
- 27 januari 2006 - Een leeg treinstel gaat aan het rollen in het station Brussel-Schuman. Het beschadigt de bovenleiding en twee mensen raken licht gewond.
- 15 september 2006 - In Brugge rijden een dubbeldekkertrein en een gewone trein op elkaar in. Vier personen raken lichtgewond waaronder de treinbestuurder. Beide treinen reden op hetzelfde spoor omdat één van de twee een rood licht had genegeerd.
- 26 april 2007 - In Izegem raken 51 mensen gewond bij een treinbotsing. De fout ligt bij de werknemers van Infrabel die een seinpaal met lichten verplaatsten maar de detector fout aansloten.
- 3 juli 2008 - In Sint-Georges-sur-Meuse nabij Hoei botsen een goederentrein en een passagierstrein op elkaar. Er vallen 30 gewonden.
- 9 november 2009 - Dicht bij het station van Bergen ontspoort een trein door een te hoge snelheid. Een zwangere treinconductrice komt hierbij om het leven. Twee anderen, de treinbestuurder en een passagier, raken gewond.
- 15 februari 2010 - In Buizingen, een deelgemeente van Halle, botsen twee treinen op elkaar in volle ochtendspits. Er vallen 19 doden en 171 gewonden.
- 15 september 2010 - Net buiten het station van Arlon rijden twee passagierstreinen op elkaar in, er vallen 56 gewonden waarvan er slechts enkele naar het hospitaal moeten.
Het panel dat de veiligheid op het Belgische spoor heeft onderzocht is zeer kritisch voor de NMBS leiding van de voorbije jaren en de politieke wereld.
Vooral de beslissing om het huidige veiligheidssysteem te kiezen omdat het in Charleroi werd gemaakt en op die manier de locale industrie werd ondersteund kan op geen begrip rekenen.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!
Coen Tunnel schreef:En dan nog is het zo goed als uitgesloten dat de verkeersintensiteiten op een weg die 100 mvt/etmaal verwerkt zullen verviervoudigen.
Nog een keer. Een middelbare school Het XYZ college heeft 3000 leerlingen. Hiervan zijn 2000 leerlingen met unieke ouders. Hiervan worden er 1000 extra met de auto gebracht. Deze 1000 leerlingen zorgen voor 4000 motorvoertuigbewegingen extra op de toeleidende wegen. De intensiteit gaat van 6000 naar 10.000 mvt/etmaal en de kruising die in de spits toch al een beetje overbelast is, loopt over tot een gridlock.
Been there, seen that.
Maar goed, voor mensen die niet zijn opgegroeid in de buurt van hopeloos vastlopende verkeersaders als de N 201 en grote scholen in Uithoorn met duizenden leerlingen die overal vandaan moeten komen is het een beetje lastig voorstelbaar.
Nee, de ouders rijden hooguit een stukje om in afwijking van hun gebruikelijke route.
En de ouders die speciaal voor hun kinderen heen en weer rijden moeten een schop onder hun hol krijgen.
Op de middelbare school waar mijn dochter op zat kwam slechts een handvol leerlingen met de auto. Bijna allemaal kwamen ze met de fiets en bromfiets (16+).
Daarnaast is aantal ritten een totaal andere grootheid dan de intensiteit op één wegvak.
Als het de 10 procent al haalt. De twee Amsterdamse universiteiten liggen bijvoorbeeld (op wellicht een enkel gebouw na) in een gebied met betaald parkeren. Een arme student gaat echt niet elke dag hier betalen terwijl hij ook gratis met het OV had kunnen komen.
Of met de fiets. Zeker rond de UvA-gebouwen in de binnenstad is het in een straal van enkele tientallen meters lastig een plekje voor je fiets te vinden.
Rene schreef:@Alfa:
In België wellicht. In Nederland ligt dat met de OV-Studentenkaart wel even anders.
In Vlaanderen is het OV veel goedkoper dan in Nederland hoor. Zeker voor studenten is het hier spotgoedkoop. Ik betaal 80 euro voor een jaarabonnement van De Lijn met toegang tot alle bus- en tramlijnen over heel Vlaanderen.
Nu ja, iedereen is natuurlijk overdreven. Maar het aandeel ligt logischerwijs hoger dan in middelbare scholen. Ik zit op een school met ongeveer 8000 studenten op die campus. De parking van 2000 plaatsen met 2 ondergrondse parkings waar samen ook zoveel auto's kunnen staan. Die parking staat voortdurend bomvol. Bij ons is de parking gratis, dat kan ook de reden zijn van het hoge autogebruik. Sowieso denk ik dat grote parkings een aanzuigend effect hebben. Mocht onze school nu geen parking hebben kwam iedereen met het OV, daar ben ik zeker van.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 23 okt 2010, 23:24, 2 keer totaal gewijzigd.
In Nederland kan een student kiezen voor een OV-jaarkaart met óf gratis reizen in het weekend en 40% korting door de week, óf gratis reizen door de week en 40% korting in het weekend.
(Een ingewikkeld systeem als je het mij vraagt. Geef die studenten gewoon een Voordeelurenkaart.)
Die campuskaart is inderdaad vrij goedkoop. Maar een systeem zoals in Nederland waar zowel de trein als de bus vrijwel gratis zijn hebben wij hier niet. Al kom je met een Buzzypazz van De Lijn en een Campuskaart/Schooltreinkaart van de NMBS nog altijd zeer goedkoop uit.
Ds79m schreef: Wat op zich een goede stimulans zou zijn om de colleges 2 uur later te laten beginnen. Dat vinden veel studenten vast geen enkel probleem.
Maar het twee uur later eindigen zal voor sommigen wel een probleem zijn. Zeker als dat betekent dat de lessen tot 18 à 19u duren. Ik weet niet hoe dat in Nederland zit maar hier zit niet iedereen op kot.