De Belgische spoorwegen - NMBS

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

BHJ
verkeersader

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door BHJ »

Ik heb geen idee waar dit anders zou horen...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Discussieren is de kunst van het weglaten.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Wat wil je zeggen?
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

België heeft het dichtste spoorwegnet ter wereld.

Misschien was het de bedoeling om dat feit door middel van deze kaart duidelijk te maken?
BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ »

Meer dat ik nergens een schematische kaart kon vinden en er dus zelf maar een getekend heb.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ http://bueker.net/trainspotting/maps_benelux.php

Al is die inmiddels wel wat verouderd.
BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ »

Je hebt ook die van de NMBS zelf alleen daar kan ik ook niet zoveel mee
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Vinny schreef: di 04 jan 2022, 16:20
Sondermaut schreef: di 04 jan 2022, 9:15 Voornamelijk in Wallonië schijnen de stationsborden nogal een ratjetoe aan stijlen te hebben. Zie ook het Bordjestopic op OV in Nederland: https://ovinnederland.nl/viewtopic.php? ... &start=300
In Wallonië zijn ze de draad kwijt geraakt na de regionalisering van de infrastructuur en volgens sommige ambtenaren de oude standaard niet meer gerespecteerd hoefde te worden. Als de NMBS nu weer een huisstijl doorvoert hoop ik wel dat ze het ook uitrollen in Wallonië en Brussel. Een stukje eenduidigheid is fijn voor de reiziger :)
In Sint-Truiden hebben ze deze borden geplaatst, het lijkt een combinatie van de oude lichtbakken en de nieuwe borden:
Afbeelding
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Nadat eerder eind 2015 de elektrificatie werd opgeleverd van de spoorlijn Herentals - Mol, volgde in juni 2021 het gedeelte tussen Mol en Hamont. In maart 2022 werd ook de spoorverbinding Bilzen - Genk Goederen onder bovenleiding gebracht. Gisteren (4 juli) werd als voorlopig laatste in Limburg en de Kempen ook de elektrificatie van het gedeelte tussen Hasselt en Mol opgeleverd. Het aantal spoorlijnen waar nog met dieseltractie wordt gereden slinkt daarmee verder. De bekendste zijn vooralsnog Gent - Eeklo, Gent - Ronse, Gent - Geraardsbergen en Charleroi - Couvin.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Wat is het toch met bouwwerkzaamheden in België? Waarom starten ze 10 projecten tegelijk op waar ze vervolgens 10 (of meer) jaar over doen, in plaats van een paar tegelijk en die in een paar jaar afbouwen?

Ik ben vandaag van Brussel-Noord via Luxembourg naar Ottignies gespoord, een mooie lijn, maar naar mijn idee is men al een jaar of 15 bezig met spoorlijn 161 tussen Schuman en Ottignies. Tussen Schuman en Etterbeek is dit volgens wikipadia al sinds 2015 klaar, maar de rest bestaat uit een viersporige betonnen bak waar steeds twee verschillende sporen van in dienst zijn.

Dit is echter niet alleen bij dit project zo, het lijkt bij vele spoor- én wegenprojecten sinds de jaren '80 zo.

(Ja, dit is meer iets voor een forum als OVinBelgie.be, ik ben lid van OVinNL maar dat zijn meer de trein- en busnummerfappers. heb het idee dat hier keer mensen zitten die ook naar The Big Picture kijken)
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

De stations Mechelen en Gent-Sint-Pieters zijn ook al jaren van dat soort bouwputten. Mijn indruk is sowieso dat er veel achterstallig onderhoud is en dat ook personeel vreet. Met name buiten de stedelijke gebieden hebben veel kleine stations bijvoorbeeld nog lage grindperrons.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In België draaien ambtelijke molens trager dan in Nederland en iets sneller dan in Duitsland. Het wreekt zich ook wel dat er vaak net te weinig budget voor staat. Vooral in Wallonië lopen noodzakelijke projecten dan extra vertraging op omdat het geld ontbreekt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het heeft te maken dat de sporen en stations in dienst blijven, dan duren de werken langer. Wat de stationsprojecten betreft is er ook sprake van onderfinanciering waardoor er voortdurend bespaard wordt en projecten in de tijd uitgesmeerd worden. Gent-Sint-Pieters is wel een uitschieter qua langzaamheid, daar hebben ze enkele jaren geleden het ontwerp nog helemaal aangepast.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Stationsprojecten snap ik, maar bij het viersporig maken van Ottignies-Etterbeek ligt de héle betonnen bak er volgens mij al 5 - als niet meer - jaren gereed bij.
Het zware werk is dan al gedaan.

Dat onderfinancieren is ook een ding. In Charleroi heeft men van mei 2017 tot jan 2020 (31 maand) gedaan over het renoveren van de "boerentram"-arm tussen Pétria en Anderlues, iets wat makkelijk in 6 of zelfs 3 maand had gekund. Maar het werk heeft meerdere keren een half jaar stilgelegen.

Stilleggen van een bouwwerf is echter ook niet gratis: wat je al gebouwd hebt heeft onderhoud nodig, bouwers betaal je indirect voor het weghalen en terugplaatsen (of huur voor het laten staan van) hun materieel en al die tijd hebben er vervangende bussen gereden, ook niet bepaald gratis.

Sorry, even een rant vanuit een land met maar één regering die over de meeste van dit soort zaken gaat, over het land dat ik liefheb maar met een paar kleine zetjes zó veel mooier zou kunnen zijn.

En bij ons gaat ook niet alles goed [kuch]Noordzuidlijn[/kuch]
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Ik heb vanaf 2009 een paar jaar naast Spoorlijn 161 gewoond in Brussel. Toentertijd werd er al gebouwd en was er sprake van dat het hele traject tussen Brussel-Schuman en Ottignies in 2016 klaar zou moeten zijn (als ik het me goed herinner). Ik geloof dat rond 2010 o.i.d. bleek dat het geld op was en toen is het project al flink vertraagd. Tussen Brussel-Luxemburg en Etterbeek was de bak ook al klaar rond 2010, ik kan me nog nachten herinneren dat ze daar de sporen aan het aanleggen waren. Uiteindelijk is dat stuk pas in 2016 ik dienst gegaan als ik het me goed herinner, samen met de Schuman-Josafattunnel.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

En wat te denken van het station van Bergen wat al meer dan 10 jaar in de verbouwing ligt. Het zou binnen 2 jaar klaar zijn, in tijd voor Bergen's culturele hoofdstad van europa in 2015, maar het is dus nog altijd niet klaar.
En het is al net zo'n megalomaan overdone project als Luik was.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Dat stationsbouwprojecten iets langer duren heb ik iets meer sympathie voor, het gaat vaak om heel complexe projecten met een langjarige fasering.

Mons en Namur zijn wel exponenten van langjarige projecten. Luik was dat ook, maar daar had ik zéker wel begrip voor; het oude station was behalve compleet versleten, ook véél te klein, en het hele project hing ook samen met de bouw van de LGV2 en de Tunnel van Cointe. En het resultaat vind ik echt een verbetering. Natuurlijk had het simpeler gekund, maar het is nu echt een bruikbaar station én een landmark waar de stad trots op is. Ik zie Mons of Namen niet zo snel een silhouet van dit station in hun stadspromotie opnemen.

Ik was vrijdag in Mechelen, ook al zo'n bouwput. Ik doe ook aan urban exploren, sommige verlaten fabrieken zien er net zo uit, met letterlijk bomen die uit de muur groeien. Maar tegelijkertijd ook gewoon een station in gebruik...
Afbeelding
Afbeelding

Zijvraagje: op het voorplein staat "De Mijlpaal", een monument ter ere van de eerste spoorlijn. Dat staat in een soort put (bouwput? :lol: ) waar aan één kant een opening is, dit ziet er haast uit alsof het ooit bedoeld is voor publiek. Weet iemand waar deze doorgang naartoe gaat?
Afbeelding
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

IIVQ schreef: vr 30 aug 2024, 19:44 Wat is het toch met bouwwerkzaamheden in België? Waarom starten ze 10 projecten tegelijk op waar ze vervolgens 10 (of meer) jaar over doen, in plaats van een paar tegelijk en die in een paar jaar afbouwen?

Ik ben vandaag van Brussel-Noord via Luxembourg naar Ottignies gespoord, een mooie lijn, maar naar mijn idee is men al een jaar of 15 bezig met spoorlijn 161 tussen Schuman en Ottignies. Tussen Schuman en Etterbeek is dit volgens wikipadia al sinds 2015 klaar, maar de rest bestaat uit een viersporige betonnen bak waar steeds twee verschillende sporen van in dienst zijn.

Dit is echter niet alleen bij dit project zo, het lijkt bij vele spoor- én wegenprojecten sinds de jaren '80 zo.

(Ja, dit is meer iets voor een forum als OVinBelgie.be, ik ben lid van OVinNL maar dat zijn meer de trein- en busnummerfappers. heb het idee dat hier keer mensen zitten die ook naar The Big Picture kijken)
Er wordt tergend langzaam geld vrijgemaakt voor sommige bouwprojecten, zeker bij het GEN rond Brussel en de opwaardering van de lijnen tussen Brussel en Luxemburg.
De elektrificaties in de kempen gingen aan een redelijk tempo. Bij de stations is het natuurlijk zo dat ze in bedrijf moeten blijven en dat er door het drukke verkeer moeilijk veel sporen buiten dienst genomen kunnen worden. Al is de verbouwing van Gent wel echt totaal uit de hand gelopen. Ik kom al heel mijn leven in Gent en kan mij gewoon niet herinneren dat het station geen bouwwerf was.

Langs de andere kant, de uitrol van ETCS verloopt vlot, 69% van het netwerk is er ondertussen van voorzien en tegen eind volgend jaar moet het project afgerond zijn, zeker sinds 2020 heeft de uitrol een hoge vlucht genomen.
IIVQ schreef: za 31 aug 2024, 7:29 Sorry, even een rant vanuit een land met maar één regering die over de meeste van dit soort zaken gaat, over het land dat ik liefheb maar met een paar kleine zetjes zó veel mooier zou kunnen zijn.
Onze staatsstructuur mag eens op dieet al liggen de gewesten niet zo vaak dwars bij de uitbouw van het spoor.
Gemeentebesturen daarentegen, ik snap echt niet dat Linkebeek op zijn eentje het viersporig maken van de Lijn Brussel - Charleroi kan tegenhouden.
Hun aversie gaat zelfs zo ver dat ze het plaatsen van een reclametotem van het S-net tegenhielden om milieuredenen geen grap :facepalm:
IIVQ schreef: za 31 aug 2024, 7:29 En bij ons gaat ook niet alles goed [kuch]Noordzuidlijn[/kuch]
Metro 3 in Brussel is ook totaal uit de hand gelopen...
Ik maakte altijd de grap dat ik zou afstuderen van de VUB voordat Metro 3 was ingehuldigd maar dat was nu ook weer niet zo moeilijk blijkbaar :geenlach:
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Tsja. Wat dat laatste betreft hebben de treinrampen bij Buizingen en Wetteren "geholpen" om ERTMS uitgerold te krijgen.

In Nederland hebben we een vergelijkbaar ongeval bij Amsterdam Westerpark gehad met "maar 1 dode" en daar hebben we geen snellere uitrol van ERTMS voor gekregen, ondanks dat het niet alleen ons spoorwegnet veiliger zou maken maar ook nog een stuk efficienter kan. Maar ik geloof dat wij ergens in 2055 hopen alles verERTMS't te hebben.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

^^
Daar is een andere reden voor, het Belgische Memor was namelijk een nogal basaal veiligheidssysteem dat i.t.t. het Nederlandse ATB niet afdwong dat treinen stopten bij een stoptonend sein. De grote tekortkoming van ATB was dat het gedwongen stoppen slechts gebeurde bij snelheden vanaf 40 km/u, maar er liep toentertijd al een project om dat op te lossen door de invoer van ATB-vv. Kortom, het bestaande veiligheidssysteem in Nederland was al geavanceerder en kon bovendien verder aangepast worden, daar was men ten tijde van het ongeluk (wat veroorzaakt werd door een STS-passage <40 km/u) ook al mee bezig.

Bij memor ging dat echter niet, Infrabel was daarom ook al langzaam begonnen met de uitrol van een nieuw beveiligingssysteem (TBL1+) waarvan de gebruikte bakens compatibel zijn met ERTMS. Door het ongeluk in Buizingen is die uitrol enorm versneld en i.t.t. wat eerder de bedoeling was ook uitgebreid naar het hele net. Volledige TBL1+ dekking was gereed in 2016, en omdat dezelfde bakens worden gebruikt lag daarbij ook meteen de weg open naar een invoer van ERTMS zonder verdere ingrepen in de infrastructuur.

Ik ben het er volledig mee eens dat Nederland z.s.m. moet overstappen naar ERTMS (en best ook 3kV DC spanning op de bovenleiding, maar dat is een andere discussie), maar dat dat i.t.t. in België niet gebeurt is is wel verklaarbaar. In feite is het de wet van de remmende voorsprong, doordat ATB een geavanceerder systeem is dan Memor (met bovendien verbeteringspotentieel) was (en is) er in Nederland simpelweg onvoldoende noodzaak om ERTMS op korte termijn in te voeren.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ Jammer inderdaad dat men niet sneller met de uitrol is begonnen en ATB is blijven verfijnen/uitmelken.
Al heb ik de indruk dat ProRail niet altijd zo vlot nieuwe technologie implementeert.

Wat ik trouwens ook jammer vind is dat de elektrificatie voorlopig lijkt stil te vallen en dat er gekozen is voor batterijtreinen.
Vooral spoorlijn 86 en 122 waren een mooie toevoeging geweest en het beheer van de vloot was (nog) eenvoudiger geweest (zeker nu MR75, MR80 en MR86 zullen vervangen worden door één type).
Davy
expressweg

Bericht door Davy »

Sondermaut schreef: vr 30 aug 2024, 21:45 De stations Mechelen en Gent-Sint-Pieters zijn ook al jaren van dat soort bouwputten. Mijn indruk is sowieso dat er veel achterstallig onderhoud is en dat ook personeel vreet. Met name buiten de stedelijke gebieden hebben veel kleine stations bijvoorbeeld nog lage grindperrons.
Mechelen niet echt hoor, daar gaat het werk de hele tijd al door maar je kan maar 2 sporen per keer doen wat al hinder oplevert. Gent lag wel jarenlang stil maar is hervat.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Mundial schreef: ma 02 sep 2024, 16:03 ^^ Jammer inderdaad dat men niet sneller met de uitrol is begonnen en ATB is blijven verfijnen/uitmelken.
Al heb ik de indruk dat ProRail niet altijd zo vlot nieuwe technologie implementeert.
Ligt ook aan de vervoerders, en aan bepaalde software die niet voldoet aan de eisen die ProRail er aan stelt. Vermoeiend want die discussie speelde vijftien jaar geleden ook al en is toen ook niet opgelost :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Als er eisen aan de vervoerders gesteld worden en NL gewoon relatief off-the-shelf-software zou kopen in plaats van allerlei eisen nét weer anders dan normaal te vragen, had NL al 10 jaar ERTMS kunnen hebben. In plaats daarvan zijn we om het hardst aan het lobbyen geweest om ons eigen nationale systeem (ATB-NG) nog uit te mogen rollen op wat lijnen voorheen zonder treinbeïnvloeding.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Deze week werd de nieuwe dienstregelling van de NMBS gepuliceerd, die gaat in vanaf zondag 15 december.
De belangrijkste wijzigingen worden hier opgelijst.
Voornamelijk aanpassingen rond Brussel als gevolg van de GEN-werken. Het aanbod in de weekends wordt verder uitgebreid (lijn 52 krijgt zelfs een halfuursdienst op zaterdag terwijl er daar 7 jaar geleden in het weekend geen bediening was).

Minder positief zijn de gevolgen van de uitbreiding van de Beneluxdienst.
Tussen Brussel en Antwerpen reden er tot nu toe elk uur 4 IC's + 1 Benelux die toegankelijk was met binnenlandse tickets. 2 treinen bedienden Vilvoorde, Mortsel-Oude-God en Mechelen-Nekkerspoel, de andere 2 niet.
1 van de 2 treinen die Vilvoorde en Mortsel bedienden wordt geschrapt waardoor beide steden terugvallen op 1 IC/uur en 2 S-treinen. Dit wordt wel als een sterke achteruitgang aangevoeld.
Hoog tijd dat men de wetgeving aanpast en bij het toewijzen van rijpaden voorrang geeft aan de treinen die deel uitmaken van het openbaredienstcontract in plaats van aan internationale treinen, dat had ook de problemen met de Dampoort-express (P-trein van Gent-Dampoort naar Brussel) kunnen oplossen. Helaas kan een regering in lopende zaken zo'n beslissing niet nemen en we zitten wellicht nog wel even in lopende zaken...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

In Nederland geeft het invoeren van de snelle Eurocity geen problemen en rijden er tussen de 2 grootste steden minimaal 5 treinen per uur over de HSL en 4 treinen buiten de HSL per uur. Daarbovenop komen nog de Eurocity Direct en de Eurostars.

Hoe kan dit verschil zo groot zijn?
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

6 buiten de HSL. Vergeet de sprinters Uitgeest-Amsterdam-Breukelen-Woerden-Rotterdam niet!

Verschil is dat er in feite 8 sporen tussen Amsterdam en Rotterdam liggen (2 via Haarlem tot Leiden, 2 vanaf Schiphol tot Leiden, dat zijn er 4 tot Rotterdam behalve het korte deel tussen Delft en Schiedam, de 2 HSL en de 2 via Breukelen).
In België zijn er tussen Antwerpen en Mechelen feitelijk maar 4.

Daarnaast is het Belgische spoornet érg complex met in de spits veel piekuurtreinen en dergelijke met afwijkende routes, wat nogal killing is voor de capaciteit rond knooppunten., en zijn we in Nederland iets beter met veel treinen over één spoor proppen, met op enkele trajecten 12 treinen per richting per uur op een dubbelsporig traject (bijv Arnhem-Utrecht en Eindhoven-Utrecht).
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Over de spoorwegen gesproken, een bus van bijna 20 jaar oud is eergisteren 's morgens in panne gevallen op een West-Vlaamse overweg. Vijf minuten na de evacuatie is een trein tegen 90 km/u op de bus ingereden. Het voertuig is in twee gespleten. Er zijn geen gewonden gevallen, de trein zal worden hersteld. Er zijn veel vragen over hoe het komt dat een trein erop ingereden is. Op elke overweg hangt een QR-code en een rechtstreeks telefoonnumer richting de meldkamer, maar dit is nog te weinig bekend.

de video

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... eb5e092bb/

Afbeelding

Afbeelding
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Het eerste wat ik als chauffeur zou doen als ik met een bus vol kinderen strand, of dat nou is omdat die afbrandt en/of op een hele vervelende plek strandt, is die passagiers in veiligheid brengen. Dat is precies wat die chauffeur gedaan heeft. Eerst Infrabel bellen had ook het leven van die kinderen kunnen kosten, want zo'n telefoontje naar een alarmcentrale (helaas heb ik daar enige ervaring mee) kan een hoop tijd in beslag nemen die er wellicht niet is tot de trein komt aanstormen. Dan is een mensenleven voor mij belangrijker dan een oude bus.

Als Infrabel het noodnummer echt goed onder de aandacht wil brengen, moeten ze wellicht de stickertjes vervangen (want kennelijk weet niet iedereen die bij nood te vinden) en in plaats daarvan borden aan de overwegen plaatsen.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

IIVQ schreef: za 30 nov 2024, 17:57Daarnaast is het Belgische spoornet érg complex met in de spits veel piekuurtreinen en dergelijke met afwijkende routes, wat nogal killing is voor de capaciteit rond knooppunten., en zijn we in Nederland iets beter met veel treinen over één spoor proppen, met op enkele trajecten 12 treinen per richting per uur op een dubbelsporig traject (bijv Arnhem-Utrecht en Eindhoven-Utrecht).
In Nederland en ook sommige andere landen zijn er twee dingen die momenteel in België nauwelijks gedaan worden: seinverdichting en conflictvrije kruisingen (denk aan fly-overs en dive-unders). Daardoor is de capaciteit lager op een vergelijkbaar stuk spoor.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Sondermaut schreef: za 30 nov 2024, 22:19 Het eerste wat ik als chauffeur zou doen als ik met een bus vol kinderen strand, of dat nou is omdat die afbrandt en/of op een hele vervelende plek strandt, is die passagiers in veiligheid brengen. Dat is precies wat die chauffeur gedaan heeft. Eerst Infrabel bellen had ook het leven van die kinderen kunnen kosten, want zo'n telefoontje naar een alarmcentrale (helaas heb ik daar enige ervaring mee) kan een hoop tijd in beslag nemen die er wellicht niet is tot de trein komt aanstormen. Dan is een mensenleven voor mij belangrijker dan een oude bus.

Als Infrabel het noodnummer echt goed onder de aandacht wil brengen, moeten ze wellicht de stickertjes vervangen (want kennelijk weet niet iedereen die bij nood te vinden) en in plaats daarvan borden aan de overwegen plaatsen.
Sowieso lijkt het me handiger als de alarmcentrale van 112 dit soort zaken net zo snel kan afhandelen. Zodra mensen in paniek raken, moet je immers niet verwachten dat ze gaan Googlen wie ze moeten bellen of dat rond de overweg gaan zoeken, maar vooral hopen dat ze de tegenwoordigheid van geest hebben überhaupt de hulpdiensten te contacteren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen