De Belgische spoorwegen - NMBS

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

JanVerhoeven
verkeersader

Re: De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door JanVerhoeven »

^^ worst case zou de centralist toch ook kunnen googelen en InfraBel bellen? Duurt wellicht iets langer maar had hier ook de aanrijding kunnen voorkomen dan wel verlichten. Naar mijn idee is dat de meest voorkomende gang van zaken in Nederland tenminste.

Een andere optie blijft de ouderwetse telefooncel of praatpaal zoals bijvoorbeeld in Engeland nog steeds gangbaar is. Scheelt ook de tijd om de locatie te bepalen.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

JanVerhoeven schreef: zo 01 dec 2024, 13:02 ^^ worst case zou de centralist toch ook kunnen googelen en InfraBel bellen? Duurt wellicht iets langer maar had hier ook de aanrijding kunnen voorkomen dan wel verlichten. Naar mijn idee is dat de meest voorkomende gang van zaken in Nederland tenminste.
Ze hebben bij de noodcentrale een directe lijn met de centrale verkeersleiding van Infrabel.
Infrabel wil het proces versnellen met dat eigen nummer, dan kan ook meteen iemand van infrabel de juiste vragen stellen (het nummer van de overweg bv.). Ze gebruiken dit ongeval een beetje om dat nummer nog eens onder de aandacht te brengen.
IIVQ schreef: za 30 nov 2024, 17:57 In België zijn er tussen Antwerpen en Mechelen feitelijk maar 4.
En daar passeren 2 IC's tussen Brussel en Antwerpen, 2 IC's met stops in Vilvoorde, Mechelen-Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God, 2 S-treinen Brussel-Antwerpen, 1 Benelux, 1 Eurostar, 1 IC Antwerpen - Luchthaven (die er in Mechelen afgaat), 1 IC Turnhout-Brussel (enkel tussen Mechelen en Brussel) en nog wat goederentreinen.
De S-treinen en de goederentreinen hebben 2 eigen sporen.
De rest zit grotendeels samen en door de verschillende stoppatronen gaat er wel wat capaciteit verloren.
IIVQ schreef: za 30 nov 2024, 17:57 Daarnaast is het Belgische spoornet érg complex met in de spits veel piekuurtreinen en dergelijke met afwijkende routes, wat nogal killing is voor de capaciteit rond knooppunten., en zijn we in Nederland iets beter met veel treinen over één spoor proppen, met op enkele trajecten 12 treinen per richting per uur op een dubbelsporig traject (bijv Arnhem-Utrecht en Eindhoven-Utrecht).
Goh die piekuurtreinen worden er ook maar tussengepropt in de mate van het mogelijke en zijn de eerste die sneuvelen bij rijpadconflicten. Die rechtstreekse trein van Gent-Dampoort naar Brussel-Zuid is daar een voorbeeld van.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Mundial schreef: zo 01 dec 2024, 14:41
IIVQ schreef: za 30 nov 2024, 17:57 In België zijn er tussen Antwerpen en Mechelen feitelijk maar 4.
En daar passeren 2 IC's tussen Brussel en Antwerpen, 2 IC's met stops in Vilvoorde, Mechelen-Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God, 2 S-treinen Brussel-Antwerpen, 1 Benelux, 1 Eurostar, 1 IC Antwerpen - Luchthaven (die er in Mechelen afgaat), 1 IC Turnhout-Brussel (enkel tussen Mechelen en Brussel) en nog wat goederentreinen.
Dat zijn dus maar 7 passagierstreinen per uur. Dat zou in Nederland ook makkelijk op twee sporen kunnen passen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Wat ik van Facebook begreep is dat er 6 3mn zaten tussen stilvallen en aanrijding, waarvan de eerste 2 besteed is aan evacueren van de bus, en daarna heeft de chauffeur nog 1 keer geprobeerd de bus te starten en toen de 100 (Belgisch nummer voor politie, voorloper 112) te bellen.
Infrabel werd in die post nogal afgebrand omdat het de schuld leek te geven aan de chauffeur, terwijl kennelijk de bordjes met infrabel-noodnummer 1171 erg klein zijn.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

^^ Het zijn geen eens bordjes, maar stickers op de overwegpalen. Ik kan mij voorstellen dat mensen daardoor denken dat hierop informatie voor Infrabel zelf staat, en geen noodnummer. En net wat ik gisteren al zei. Zie in één minuut maar eens het treinverkeer compleet stil te leggen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Sondermaut schreef: zo 01 dec 2024, 17:27 ^^ Het zijn geen eens bordjes, maar stickers op de overwegpalen. Ik kan mij voorstellen dat mensen daardoor denken dat hierop informatie voor Infrabel zelf staat, en geen noodnummer. En net wat ik gisteren al zei. Zie in één minuut maar eens het treinverkeer compleet stil te leggen.
Op zich kan dat vrij snel. Het hele Belgische spoor is inmiddels met (een basisvorm van) ETCS uitgerust, en dan kan je vrij gemakkelijk van een overwegnummer een algemeen stopsignaal voor die overweg geven.

Iemamd had het over seinen, ik ken het Belgische seinsysteem niet zo, maar verreweg de meeste Nederlandse baanvakken hebben automatisch blokstelsel. Voor treindienstleiders is er daar géén mogelijkheid een stopopdracht aan treinen te geven via de seinen, anders dan via een (radiotelefonische) noodoproep aan alle treinen in een gebied.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

verfmeer95 schreef: zo 01 dec 2024, 16:25 Dat zijn dus maar 7 passagierstreinen per uur. Dat zou in Nederland ook makkelijk op twee sporen kunnen passen.
Op een route als Arnhem-Amsterdam is het ook wel minder complex, er zijn daar zo goed als geen kruisende treinen en de roosters rond Utrecht zijn beter vormgegeven (met fly-overs).
Het is vooral Mechelen met zijn vele kruisende treinen (waaronder ook de goederenroute Zeebrugge-Milaan) die de capaciteit beperkt + de werken waarbij er structureel 3 sporen buiten dienst zijn tot 2028. Het is ook mogelijk dat de Noord-zuidverbinding in Brussel de beperkende factor is (daarvoor
Tot hier toe kwam het net uit en kon er creatief hier en daar nog wat tussengepropt worden (zoals die 4 Eurostars Londen-Amsterdam) maar deze trein was er te veel aan. Voor fly-overs rond Mechelen is er niet meteen budget.
Voor Vilvoorde is een IC minder ook niet zo'n probleem, die hebben genoeg mogelijkheden richting Brussel en zijn minder op Antwerpen gericht. Het is vooral Mortsel dat hierdoor benadeelt wordt.

Nog een kleine wijziging vanaf 15 december: Mortsel-Deurnesteenweg en Mortsel worden samengevoegd tot Mortsel. het was eigenlijk absurd dat dit 2 stations waren gezien ze op amper 100 meter van elkaar liggen, dat is even ver als spoor 1 en 2 en spoor 3 en 4 in Weerde. Mortsel-Deurnesteenweg zou met de nieuwe dienstregeling niet meer bedient en dat gebeurt nu zonder dat het lijkt alsof er een station gesloten wordt.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

IIVQ schreef: zo 01 dec 2024, 17:41 Op zich kan dat vrij snel. Het hele Belgische spoor is inmiddels met (een basisvorm van) ETCS uitgerust, en dan kan je vrij gemakkelijk van een overwegnummer een algemeen stopsignaal voor die overweg geven.
Als het net zo 'snel' werkt als het Nederlandse 112, ben je sowieso enkele minuten verder voordat er überhaupt een actie opgestart kan worden om ergens een knop in te drukken. Het lijkt me vrijwel onmogelijk om binnen drie minuten na het stilvallen van de bus het treinverkeer volledig stilgelegd te hebben. Wellicht als een omstander binnen enkele tellen na het stilvallen van de bus dat noodnummer belt, maar anders acht ik de kans bijzonder gering. En daarbij lijkt mij prioriteit nummer 1 om de passagiers en chauffeur uit de bus te halen en niet eerst het noodnummer te bellen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ach. Het heeft mij ooit een half uur gekost voor ik de ambulance zo ver had dat ze snapten waar ze moesten zijn (nooit met Nederlandse dekking in België bellen, op een weg waarvan je de straatnaam niet weet. Ik werd van Sittard, naar Tongeren, naar Bilzen doorgeschakeld, en toen "Ja, we hebben toch echt een straatnaam nodig". Ik wist precies waar het straatnaambordje was, zeker 20 minuten lopen verderop).

Ik zou altijd eerst beginnen met evacueren. De trein is maar materiële schade (al kan die natuurlijk ook tot een dodelijk ongeval leiden, zeker als die ontspoort)
Jump
autoweg

Bericht door Jump »

Ds79m schreef: zo 01 dec 2024, 11:48
Sowieso lijkt het me handiger als de alarmcentrale van 112 dit soort zaken net zo snel kan afhandelen.
...
De laatste keer dat ik 112 gebeld heb, heb ik ongeveer twee minuten op wacht gestaan. Dan is 1711 waarschijnlijk al sneller.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Sondermaut schreef: zo 01 dec 2024, 17:27 ^^ Het zijn geen eens bordjes, maar stickers op de overwegpalen. Ik kan mij voorstellen dat mensen daardoor denken dat hierop informatie voor Infrabel zelf staat, en geen noodnummer. En net wat ik gisteren al zei. Zie in één minuut maar eens het treinverkeer compleet stil te leggen.
Het zijn inderdaad stickers, die melding maken van het NMBS-noodnummer 1711 en ook gegevens bevatten over de locatie en unieke volgnummer van de overweg. Als fietser ben ik zeker heel bekend met die stickers, maar ik kan me voorstellen dat iemand die bijna nooit met de fiets of te voet voor een gesloten overweg staat, die gegevens niet kent. Ook wel redelijk typisch NMBS, er is nooit een campagne gevoerd over die stickers.

Aan de andere kant zou het niet onlogisch zijn dat chauffeurs van vervoersmaatschappijen, elkaars noodnummer kennen.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Ik kan me die stickers wel herinneren uit deze post van Davy in een ander topic van een paar jaar geleden. Het valt me op dat hier het noodnummer van de NMBS niet opstaat maar wel van de 100 en 112.
Davy schreef: zo 13 mar 2022, 10:30 Een naar mijn mening goede toevoeging bij overwegen beheerd door Infrabel zijn stickers op de palen die allerlei informatie weergeven, vooral bedoeld voor als je de hulpdiensten contacteert. Met nummer van de spoorlijn, overwrgnummer, straatnaam,...
Zoals hier, de straatnaam is wel een leuke tongbreker. :mrgreen:

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Mark schreef: zo 01 dec 2024, 11:14
IIVQ schreef: za 30 nov 2024, 17:57Daarnaast is het Belgische spoornet érg complex met in de spits veel piekuurtreinen en dergelijke met afwijkende routes, wat nogal killing is voor de capaciteit rond knooppunten., en zijn we in Nederland iets beter met veel treinen over één spoor proppen, met op enkele trajecten 12 treinen per richting per uur op een dubbelsporig traject (bijv Arnhem-Utrecht en Eindhoven-Utrecht).
In Nederland en ook sommige andere landen zijn er twee dingen die momenteel in België nauwelijks gedaan worden: seinverdichting en conflictvrije kruisingen (denk aan fly-overs en dive-unders). Daardoor is de capaciteit lager op een vergelijkbaar stuk spoor.
Wat dat het betreft die:
Mark schreef: zo 01 dec 2024, 11:14conflictvrije kruisingen (denk aan fly-overs en dive-unders)
Het hangt tot Gewest tot Gewest af, in Vlaanderen zijn er namelijk meer gelijkvloerse kruisingen en in Wallonië was/is er dan weer meer ongelijkvloers de gewoonte. Maar ondanks zelf dat komen er in Vlaanderen namelijk meer en meer ongelijkvloerse voor, vooral vergeleken met vroeger.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

De nieuwe dienstregeling betekent tevens het einde voor een reeks treinen die toch wel beeldbepalend is (was).
https://www.demorgen.be/snelnieuws/nmbs ... uckgo.com/
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Die grappige treintjes reden hier in de buurt nog best regelmatig. Al valt het verdwijnen ervan in het niet bij de serieuze verslechtering van de dienstregeling vanaf morgen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Hommeles over de nieuwe Eurocity. Het feit dat binnenlandse reizigers deze in België niet kunnen nemen én het feit dat er nog maar (stampvolle) 4 treinen per uur rijden tussen Antwerpen en Brussel, zorgt voor grote ontevredenheid. De NMBS en de nieuwe dienstregeling zijn kop van jut.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/de-n ... belgenmop/
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Wimpie25 schreef: di 21 jan 2025, 14:09 Hommeles over de nieuwe Eurocity. Het feit dat binnenlandse reizigers deze in België niet kunnen nemen én het feit dat er nog maar (stampvolle) 4 treinen per uur rijden tussen Antwerpen en Brussel
Eigenlijk zelfs maar 3, de planner geeft nooit de trein langs de luchthaven als je een route vraagt op het traject Antwerpen - Brussel (wel op Mechelen - Antwerpen en op Mechelen - Brussel zijn er nog de IC's naar de Kempen).

Wat hier vooral ook tegen de borst stuit is dat de ECD maar weinig reizigers telt. Een tijdje was dat omdat hij slecht te vinden was in de NMBS-planner. Daarnaast komt die trein ook duurder uit omdat een vervolgtraject in België apart wordt berekend en niet als geheel zoals bij de gewone EC.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Ook wel terechte kritiek.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

De NMBS maakt er zichzelf alleszins niet populairder mee, er wordt al langer opgeroepen om het bedrijf te splitsen en laten op te gaan in de respectievelijke gewestelijke vervoersmaatschappijen. Of andere stemmen roepen op om markt in het geheel te liberaliseren voor andere aanbieders.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Wimpie25 schreef: di 21 jan 2025, 14:09De NMBS en de nieuwe dienstregeling zijn kop van jut.
En terecht. In Nederland is deze trein ook in de plaats van een reguliere Intercity gekomen, maar in Nederland mag deze trein wel voor binnenlands vervoer gebruikt worden. Een hoger tarief (in België vanwege het internationale karakter van de trein) zien we ook terug in Nederland waar de trein tussen Schiphol en Rotterdam via de hogesnelheidslijn rijdt, die een eigen tariefstructuur kent. Oplossing: een toeslag bovenop het reguliere tarief. Moet in België ook kunnen.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Wimpie25 schreef: di 21 jan 2025, 18:59 De NMBS maakt er zichzelf alleszins niet populairder mee, er wordt al langer opgeroepen om het bedrijf te splitsen en laten op te gaan in de respectievelijke gewestelijke vervoersmaatschappijen. Of andere stemmen roepen op om markt in het geheel te liberaliseren voor andere aanbieders.
In België is bepaald dat internationaal treinverkeer hoogste prioriteit heeft. Een opsplitsing (die mij bijzonder onwerkbaar lijkt in hoe het Belgische spoor is opgebouwd) gaat daar in zichzelf niks aan veranderen. En als de infrastructuur niet toereikend is ook niet.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Een opsplitsing in Waalse en Vlaamse spoorwegen lijkt me uitermate onhandig. Ik tel ongeveer 23 treinseries die de Vlaams-Waalse grens oversteken, sommige meerdere keren, en ik weet niet eens hoeveel van en naar Brussel.
Zeker het belang van Brussel Noord en Zuid als draaischijf in het nationale spoornet i.c.m. de krapte in de Noord-Zuidtunnel maakt dat nogal precair.
Op zich ben ik niet tegen marktwerking op zich.

In Nederland zou het mij niet raar lijken om een Noordoost/Zuidwest en een Noordwest/Zuidoost als twee aparte intercity-concessies aan te bieden, maar in België is zo'n duidelijke splitsing minder makkelijk te maken.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ook op vlak van onze spoorwegen gaat er met de nieuwe regering het één en ander veranderen. Kort samengevat; alle plannen van de vorige regering worden geschrapt. De nieuwe visie is totaal het tegenovergestelde van die van onze vorige Minister van mobiliteit Gilkinet.

Onder Gilkinet was de ambitie; "in elk station in België, elk half uur een trein". Van die ambitie werd van het beginaf gezegd dat deze zeer moeilijk haalbaar ging zijn vanuit de capaciteit van ons huidig netwerk. Er liggen teveel lijnen met slechts een enkel spoor, en je zit ook nog steeds met de flessenhals in Brussel.

Arizona gaat toebewegen zijn naar "vraaggestuurd netwerk". Gemodelleerd aan dat van de lijn, gedecentraliseerd met veel voorstadsverbindingen en daarbuiten baisbereikbaardheid. Kleinere stations met zeer weinig reizigers worden gesloten. De langste transnationale lijnen van ons land (bv, Eupen-Oostende en Antwerpen-Charleroi) worden geschrapt.

Er wordt ook onderzocht of er snel verbeteringen kunnen worden aangebracht aan Oost- en West-sporen in Brussel. Om de Noord-Zuidverbinding te ontlasten.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Door de lintbebouwing is België ook best een moeilijk land om goed per spoor te ontsluiten. Daar komt de tunnel in Brussel met haar knelpunten nog eens bij.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Dat klinkt als het begin van het einde van het Belgische spoornet.
De zwakke lijnen zullen alléén nog maar een paar P-treinen in de (scholieren)spitsen krijgen, gevolgd door verbussing een paar jaar later.

Voor de rest betekent vraagafhankelijk dat élk dorp een eigen P-trein krijgt naar Brussel Zuid (of als dat écht niet kan, dan maar naar Noord)... Want de burgemeester van Reetveerdegem wil uiteraard niet doen voor het naburige Zottegem, dat al een rechtstreekse trein naar Brussel heeft!

Het zou denk ik enorm helpen als men eens wat lucht uit de rijtijden haalt (niet te veel, maar nu is het absurd hoe je een heel stuk met 60 kan boemelen, 2 minuten te vroeg aan kan komen en vervolgens nóg 10 minuten stilstaat op een groot station voor je verder gaat) - en dat in gebieden met enkel dubbelsporige lijnen.

Lange treinlijnen hoeven geen doel op zich te zijn, maar ze halen wel enorm de druk van je centrale hub (in dit geval Brussel) af, ten opzichte van allerlei treinen die keren op Brussel Noord (vanuit het Noorden) danwel Zuid (vanuit het Zuiden) - kerende treinseries eten ook capaciteit.

Ik denk ook dat het goed zou zijn om meer in te zetten op échte IC's die alleen in de grote steden en knooppunten stoppen, en S- of L, en alle piekuurtreinen te schrappen maar op te nemen in de gewone IC of S/L-treinen.

En het verbeteren van de aansluitingen van bus op trein zou ook een boel helpen.

Wat er met decentraliseren bedoeld wordt weet ik niet. In het geval van het meer uitrbeiden van de S-netten ben ik voor, maar voor IC-series niet echt.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ Er is ook nog wat werk aan de overstapstations en treinen. Ik reis nu vaak van de Rupelstreek naar Brussel via Antwerpen in plaats van via Puurs en Mechelen (hoewel dat 20 minuten sneller is) gewoon omdat die stations enkel trappen hebben (niet handig met een valies) en quasi van op de grond in een MR75 stappen (zelfs zonder valies) niet handig is.
En meer S-treinen: behalve in het weekend en 's avonds wordt er toch wel het maximum uit de infrastructuur gehaald (en dure werken zal deze regering ook niet willen starten).
Langs de andere kant staat er dat men landelijke gebieden bereikbaar wil houden, dit voelt als een passage waarin er voor ieder wat wils te lezen valt en men wel zal zien wat er van te maken valt.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik heb ook het idee dat men hiermee terug naar een nuchtere benadering gaat van het netwerk waarbij een efficiënte aanpak van de overhead centraal staat. Terug naar de kernmissie, voor ieder wat wils, gedaan met de groene en Franstalige tirlantijntjes.

En ik hoop dat men ook eindelijk het laatste bastion van de wafelijzerpolitiek gaat aanpakken. Het nieuwe station van Bergen is echt een schande zonder naam.
Davy
expressweg

Bericht door Davy »

Decentraliseren zie ik vooral als een creatie van vervoerseilandjes: goed voor wie van de periferie naar de centrale plaats wil reizen maar een drama voor wie buiten dat eiland wil reizen.
En als men effectief grote IC-diensten wil gaan knippen is dat de doodsteek voor dit soort verbindingen, dan kan je net zo goed bepaalde spoorlijnen gaan slopen.
Jammer dat hier toch weer de bekrompen Vlaamse visie komt kijken.

Waar ik het wel mee eens ben is dat een station van Bergen een onnodig veel te duur prestigeproject is geweest.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het is nu eenmaal een onderdeel van de Waalse modernisering, vooral internationalisering, dat mag dan ook heel wat kosten met zich meebrengen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Pardon, Waalse modernisering? Als je van Brussel naar Bergen rijdt, passeer je al 20 jaar dezelfde kommer en kwel, veel modernisering heb ik daar nog niet gezien.

En wat de kosten van dat station betreft, iets dat origineel rond de 38 miljoen ging kosten, maar dat ondertussen al 480 miljoen euro aan kosten heeft bijeen gesprokkeld, dat kan je vanuit geen enkele invalshoek verantwoorden. Dat is 450 miljoen dat men in de Vlaamse stations had kunnen pompen, die effectief wel veel pendelaars te zien krijgen en waar vaak zelfs beschutting ontbreekt.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 04 feb 2025, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.