De Belgische spoorwegen - NMBS
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: De Belgische spoorwegen - NMBS
Wat is er met dat station gebeurd dan dat het 480 miljoen moet kosten?
-
Davy
- expressweg
Echter vraag ik me wel af na het lezen van je reactie Wimpie: gun jij Wallonië vooruitgang? Want dat is namelijk een smaak die ik zeer vaak proef bij Vlaamsnationalisten: dat ze niet liever hebben dat Wallonië in de ellende blijft om er zo snel mogelijk afscheid van te willen nemen.
Zelf kom ik graag in Wallonië, ik kan de eenvoud van de bevolking er waarderen en volgens ik heb begrepen waren die ook niet zo blij met het Bergense prestigestation.
-
Victor
- autoweg
Het ziet er wel indrukwekkend uit natuurlijk. Rotterdam Kapsalon is er niets bij
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_B ... s_2022.jpg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_B ... s_2022.jpg
-
Davy
- expressweg
Ja dat is het zeker. Heb het ondertussen ook al eens bezocht.
Het is een veel te groot station, puur prestigeproject. Maar het is er nu, en daar moeten we het mee doen. Maar hopelijk heeft men nu wel het verstand dergelijke projecten niet meer te ontwerpen op plaatsen waar dit niet thuishoort.
Het is een veel te groot station, puur prestigeproject. Maar het is er nu, en daar moeten we het mee doen. Maar hopelijk heeft men nu wel het verstand dergelijke projecten niet meer te ontwerpen op plaatsen waar dit niet thuishoort.
-
IIVQ
- autoweg
Belgen leiden aan dezelfde ziekte als Amerikanen. Ze kunnen mooie dingen neerzetten, maar onderhouden doen ze niet, en in Wallonië is dat nog veel erger.
In Amerika heeft dat met de manier van financieren te maken (voor bouwen kan je lenen, voor onderhoud niet), maar dat is niet de reden in België. Wel is er serieus iets mis met de manier waarop bouwwerven van publieke werken in België aangestuurd en gefinancierd worden. (Ik heb een tiental boeken in in de kast staan over Belgische mislukte infrastructuurprojecten.) Het feit dat er zes regeringen zijn waar Nederland er één heeft helpt zéker niet.
En ik merk bij veel Vlamingen, ook verder links georiënteerden, een diepe, soms naar racisme neigende, minachting voor Wallonië. Als Nederlander met liefde voor Wallonië doet mij dat soms pijn.
Men wijst nu even naar Mons en dat project is véél te duur uitgevallen voor een station in een provinciestad, dat is zeker. Maar bij Luik (wel een metropool, nouja, op Benelux-schaal dan) klaagde men nog veel erger tijdens de decennialange bouw en de jaren erna. Nu is de kritiek verstomd.
En het is niet alsof zulke megaprojecten alleen in Wallonië plaatsvinden. In Mechelen is men al 11 jaar aan het station aan het bouwen - er groeien inmiddels al bomen met een stamdikte van mijn arm uit nieuwe muren die ín het station liggen - en ik geloof niet dat ze over de geplande 5 jaar klaar zullen zijn. Dit hele project was begroot op meer dan de kostenoverschrijding voor Mons was - toegegeven, er zat ook een rondweg bij.
In Amerika heeft dat met de manier van financieren te maken (voor bouwen kan je lenen, voor onderhoud niet), maar dat is niet de reden in België. Wel is er serieus iets mis met de manier waarop bouwwerven van publieke werken in België aangestuurd en gefinancierd worden. (Ik heb een tiental boeken in in de kast staan over Belgische mislukte infrastructuurprojecten.) Het feit dat er zes regeringen zijn waar Nederland er één heeft helpt zéker niet.
En ik merk bij veel Vlamingen, ook verder links georiënteerden, een diepe, soms naar racisme neigende, minachting voor Wallonië. Als Nederlander met liefde voor Wallonië doet mij dat soms pijn.
Men wijst nu even naar Mons en dat project is véél te duur uitgevallen voor een station in een provinciestad, dat is zeker. Maar bij Luik (wel een metropool, nouja, op Benelux-schaal dan) klaagde men nog veel erger tijdens de decennialange bouw en de jaren erna. Nu is de kritiek verstomd.
En het is niet alsof zulke megaprojecten alleen in Wallonië plaatsvinden. In Mechelen is men al 11 jaar aan het station aan het bouwen - er groeien inmiddels al bomen met een stamdikte van mijn arm uit nieuwe muren die ín het station liggen - en ik geloof niet dat ze over de geplande 5 jaar klaar zullen zijn. Dit hele project was begroot op meer dan de kostenoverschrijding voor Mons was - toegegeven, er zat ook een rondweg bij.
-
Mundial
- verkeersader
Of de Antwerpse premetro die nog steeds niet volledig in dienst is (de regionalisering, verhuis naar het Vlaamse niveau) heeft dat project ook niet vooruit geholpen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
CalatravaChris schreef: ma 03 feb 2025, 20:12 Wat is er met dat station gebeurd dan dat het 480 miljoen moet kosten?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Egbert
- expressweg
En Mechelen. Daar zijn ze nu ook al meer dan 10 jaar bezig en volgens de planning is het over 5 jaar klaar. Zal wel 10 jaar worden.Mundial schreef: ma 03 feb 2025, 22:22En dan heb je nog Gent-Sint-Pieters, ik ben 26 ondertussen en kan me niet herinneren dat dat geen bouwwerf was.
Of de Antwerpse premetro die nog steeds niet volledig in dienst is (de regionalisering, verhuis naar het Vlaamse niveau) heeft dat project ook niet vooruit geholpen.
Als je dat dan vergelijkt met hoe Duisburg Hbf verbouwd wordt, zelfs de nu zeer inefficiënte Duitsers doen dat sneller.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik wens onze zuidelijke landgenoten niets minder dan success en een wederopstanding toe, maar de politieke kaste die er jarenlang aan het bewind gestaan heeft, heeft de regio echt in de vernieling gereden. En niet enkel daar, op elk bestuursniveau dat de PS deel uitmaakt van het bewind, resulteert dat in dezelfde miserie. Voor mij (en velen met mij) is de PS het grootste verdriet van België.Davy schreef: ma 03 feb 2025, 20:23Prestigeproject waarbij tussentijds ook nog geldproblemen en een failliete aannemer hebben gespeeld naar mijn weten.
Echter vraag ik me wel af na het lezen van je reactie Wimpie: gun jij Wallonië vooruitgang? Want dat is namelijk een smaak die ik zeer vaak proef bij Vlaamsnationalisten: dat ze niet liever hebben dat Wallonië in de ellende blijft om er zo snel mogelijk afscheid van te willen nemen.
Zelf kom ik graag in Wallonië, ik kan de eenvoud van de bevolking er waarderen en volgens ik heb begrepen waren die ook niet zo blij met het Bergense prestigestation.
Ik hoop echt dat de nieuwe politieke wind in het Waals-Gewest en op Federaal niveau, onze zuiderburen er terug kan bovenop werken. Een Welvarend Wallonië kan alleen maar bijdragen aan een nog succesvoller Vlaanderen.
-
IIVQ
- autoweg
Wat we verder van de brede politiek vinden, daar kunnen we eeuwig over door blijven discussieren. Maar qua infrastructuur heeft België natuurlijk een historie van nutteloze investeringen. Op wegengebied is dat het vaak bouwen van dure kunstwerken voor wegen die nooit afgebouwd zijn, op OV-gebied vaak het compleet opknappen van infrastructuur om enkele jaren later een lijn stil te leggen.
En omgekeerd ligt infrastructuur die er nu al jaren bijna-gereed bijligt (bijv. spoorverdubbelingen in het kader van het GEN) maar steeds maar niet af komt. En dan heb ik het niet over 2 maar eerder 10 jaar.
Specifiek in Charleroi valt mij op dat met het lichte metronet dat men daar heeft, men het busnet daar niet op aangepast heeft. Veel buslijnen gaan nog steeds naar een van de twee grote busstations in de stad (Gare Centrale of Palais, voorheen Sud resp Beaux Arts) in plaats van aan te takken op de lightrail. Datzelfde dreigt nu in Luik ook te gebeuren met de tram.
Goede infrastructuur is een van de basisen van een goede economie. Daar zouden sossen, liberalen en conservatieven het toch over eens moeten zijn.
En omgekeerd ligt infrastructuur die er nu al jaren bijna-gereed bijligt (bijv. spoorverdubbelingen in het kader van het GEN) maar steeds maar niet af komt. En dan heb ik het niet over 2 maar eerder 10 jaar.
Specifiek in Charleroi valt mij op dat met het lichte metronet dat men daar heeft, men het busnet daar niet op aangepast heeft. Veel buslijnen gaan nog steeds naar een van de twee grote busstations in de stad (Gare Centrale of Palais, voorheen Sud resp Beaux Arts) in plaats van aan te takken op de lightrail. Datzelfde dreigt nu in Luik ook te gebeuren met de tram.
Goede infrastructuur is een van de basisen van een goede economie. Daar zouden sossen, liberalen en conservatieven het toch over eens moeten zijn.
-
IIVQ
- autoweg
Op Facebook een bericht van de Belgische krant La Dernière Heure, met een grafiek wanneer het GEN van Brussel klaar moet zijn. Ze pakken groot uit met "pas in 2033" maar eigenlijk is het grootste deel nu al klaar.
De as van lijn 161 naar Ottignies is eind 2026 klaar (alleen dat station gaat grootschalig op de schop "in" 2029).
Lijn 124, de as naar Nijvel, is pas als laatste, met Ukkel-De Hoek in 2033 van daar naar Eigenbrakel eind dit jaar en dan naar Nijvel in 2029. Dat het gedeelte rond Ukkel lang duurt is logisch, het spoor ligt daar op een hoge, smalle dam of diepe ingravingen in zeer dichtbebouwd gebied, er zullen dus behoorlijke damwandwerken en/of onteigeningen nodig zijn.
De as van lijn 161 naar Ottignies is eind 2026 klaar (alleen dat station gaat grootschalig op de schop "in" 2029).
Lijn 124, de as naar Nijvel, is pas als laatste, met Ukkel-De Hoek in 2033 van daar naar Eigenbrakel eind dit jaar en dan naar Nijvel in 2029. Dat het gedeelte rond Ukkel lang duurt is logisch, het spoor ligt daar op een hoge, smalle dam of diepe ingravingen in zeer dichtbebouwd gebied, er zullen dus behoorlijke damwandwerken en/of onteigeningen nodig zijn.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Tsja, als je naar het kaartje kijkt, zie je dat alle GEN-lijnen in Vlaanderen al klaar en operationeel zijn, en dat er in Wallonië van het RER (zoals men het net daar noemt), eigenlijk nog niets in huis is gekomen. Ondertussen is het spelletje communautair zwartepieten al op gang gekomen en wordt er effectief al geroepen dat dit de schuld van de Vlamingen is. "Vlaanderen gebruikt Federaal België, totdat ze alles eruit gehaald hebben wat ze kunnen om daarna alles te regionaliseren". Bij de Belgische spoorwegen is nog steeds een vorm van wafelijzerpolitiek mogelijk. Men heeft in het zuiden de laatste jaren nu eenmaal meer budget stoken in megalomane stationsprojecten en exhuberante prestigepaardjes, en minder in het opwaarderen van het netwerk zelf.
- SPOILER: TOON
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 19 feb 2025, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
IIVQ
- autoweg
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Dat klopt, maar tegen die specifieke verbinding zijn wel al meerdere keren beroepsprocedures aangetekend. Er bestaat een Vlaams burgercollectief in Linkebeek om de uitbreiding van die corridor tegen te houden. Officieel omwille van economische en technologische redenen (de beslissing tot uitbreiding is immers al 40 jaar geleden genomen).
Maar het is een algemeen gekend geheim dat deze eindeloze reeks bezwaren en beroepen er is om de verfransing tegen te houden. Men wil geen Franstalige corridor tussen Brussel het Waals-Gewest inrichten. Dat is dezelfde reden waarom al jarenlang de uitbreiding van het Brusselse metro- en tramnetwerk op Vlaams grondgebied wordt tegengehouden.
Daarnaast tekent ook het Vlaams-Gewest al jarenlang bezwaar aan tegen de uitvoering van de plannen zoals die er nu liggen. Volgens Vlaanderen zijn deze in strijd met het Gewestplan.
Het burgercollectief.
https://rer-gen-1630.be/
Het bezwaar van de Vlaamse gemeente Linkebeek zelf.
https://www.bruzz.be/samenleving/raad-v ... 2010-02-18
Het laatste openbare onderzoek.
https://www.linkebeek.be/nl/nieuwsitem/ ... em-7042023
-
Mark
- Forumbeheerder
Sorry maar ook voor Vlaanderen kan je voorbeelden hiervan geven. Gent-Sint-Pieters, Mechelen en Tienen wat al vele jaren langer duren en in het geval van Gent alleen al 200 miljoen euro duurder (595 miljoen euro) . En de aanstaande verbouwing van Kortrijk waar critici ook al waarschuwen voor het megalomane karakter van deze verbouwing.Wimpie25 schreef: wo 19 feb 2025, 16:07Men heeft in het zuiden de laatste jaren nu eenmaal meer budget stoken in megalomane stationsprojecten en exhuberante prestigepaardjes, en minder in het opwaarderen van het netwerk zelf.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ja, maar de context is daar geheel anders. Daar gaat het telkens over stations met zeer hoge reizigersaantallen die een sleutelpunt vormen in het netwerk. De kosten lopen daar hoog op omdat de werken er heel lang aanslepen. Dit omdat het drukke stations zijn die tijden de werken hun volledige capaciteit dienen te behouden.
In het zuiden van het land gaat het over architecturale stoefprojecten van telkens een half miljard, die uiteindelijk gaan gebruikt worden door relatief bescheiden hoeveelheid reizigers. In de top 20 van stations, berekend op het aantal opstappers, zijn er maar 5 Waalse terug te vinden en 2 ervan kosten samen al een miljard. Luik en Bergen, de presidentiële stations van Elio. Een station als Bergen heeft verdorie hetzelfde aantal opstappers als dat van Denderleeuw. Een regelrechte schande, en het zijn niet enkel wij in Vlaanderen die daar zo over denken.
-
Mark
- Forumbeheerder
Ik deel je mening dat er verschil is in reizigersaantallen maar verder zie ik geen verschil. In België is er een structureel probleem met in het hand houden van kosten en tijdslijnen als het gaat om spoorprojecten. Of dat nu in Vlaanderen, Brussel of Wallonië is. De verdubbeling van spoorlijn 50A in Vlaanderen sleept nu ook al sinds 1994 om maar wat te noemen. Dat de verbouwingen moeten gebeuren met de winkel open zie ik niet als argument, dat is menig land niet veel anders.
-
IIVQ
- autoweg
Langer. Er staat in Blijvende Blunders (uit 1993) een hoofdstuk over de spoorbruggen over de Leie bij Landegem, de Blaarmeersebrug, die al begin jaren '80 gebouwd en toen al 10 jaar in onbruik zijn. Weliswaar gebouwd om de ringvaart te kunnen verbreden, maar ook met het oog op "ontdubbeling" van de sporen (zodat de oude brug daarna afgebroken en vernieuwd kon worden). Inmiddels zijn hier alle 4 sporen in dienst.
-
Mark
- Forumbeheerder
Overigens is het reizigersaantal voor station Kortrijk waar de volgende verbouwing gaat beginnen nog lager dan die van Mons zie ik (8127 versus 9399 doordeweeks, stand 2023) (bron).

Meer beelden hier

Meer beelden hier
-
Davy
- expressweg
Kom kom kom, Gent-Sint-Pieters is net zo goed een enorm prestigeproject geweest en wordt nu in versoberde vorm alsnog afgewerkt.Wimpie25 schreef: wo 19 feb 2025, 20:55
Ja, maar de context is daar geheel anders. Daar gaat het telkens over stations met zeer hoge reizigersaantallen die een sleutelpunt vormen in het netwerk. De kosten lopen daar hoog op omdat de werken er heel lang aanslepen. Dit omdat het drukke stations zijn die tijden de werken hun volledige capaciteit dienen te behouden.
In het zuiden van het land gaat het over architecturale stoefprojecten van telkens een half miljard, die uiteindelijk gaan gebruikt worden door relatief bescheiden hoeveelheid reizigers. In de top 20 van stations, berekend op het aantal opstappers, zijn er maar 5 Waalse terug te vinden en 2 ervan kosten samen al een miljard. Luik en Bergen, de presidentiële stations van Elio. Een station als Bergen heeft verdorie hetzelfde aantal opstappers als dat van Denderleeuw. Een regelrechte schande, en het zijn niet enkel wij in Vlaanderen die daar zo over denken.
En ook in Wallonië zijn stations te vinden die veel reizigers hebben en na lang wachten het moeten stellen met een functionele verbouwing zoals Ottignies.
Dat iets als Bergen veel te veel heeft gekost ben ik volledig eens, maar wederom proef ik hier toch weer de afgunst t.o.v. Wallonië die het niet word gegund zich te verbeteren zodat Vlaamsnationalisten kunnen blijven verkondigen dat zij het beter doen...
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het gaat niet over wie het beter doet, het gaat vooral over wie het meest correct met de toegekende budgetten omspringt. Een functionele verbouwing met een overkapping van de perrons (zoals in Kortrijk of Gent) is toch wel het minste dat ervan af kan?
Dat hoeft toch niet persé telkens een persoonlijk prestigeproject van de hand van Santiago Calatrava te zijn? En niet één keer, het zijn er ondertussen dus al twee!
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De stationsprojecten van Gent-Sint-Pieters, Mechelen en Tienen kan je niet megalomaan noemen. Dat zijn gewoon noodzakelijke werken, de oude stations waren versleten. De uitvoering duurt lang ja, maar dat is net omdat er alsmaar bespaard wordt.Mark schreef: wo 19 feb 2025, 17:23Sorry maar ook voor Vlaanderen kan je voorbeelden hiervan geven. Gent-Sint-Pieters, Mechelen en Tienen wat al vele jaren langer duren en in het geval van Gent alleen al 200 miljoen euro duurder (595 miljoen euro) . En de aanstaande verbouwing van Kortrijk waar critici ook al waarschuwen voor het megalomane karakter van deze verbouwing.Wimpie25 schreef: wo 19 feb 2025, 16:07Men heeft in het zuiden de laatste jaren nu eenmaal meer budget stoken in megalomane stationsprojecten en exhuberante prestigepaardjes, en minder in het opwaarderen van het netwerk zelf.
Station Tienen lag er zo bij, dan kan je niet beweren dat het niet nodig is dat de perrons gerenoveerd worden. Die 'megalomane' werken betreffen slechts nieuwe luifels en schuilhuisjes, nieuwe toegangshellingen en nieuwe trappen. En de renovatie van het oude stationsgebouw, het oudste van België trouwens.

Het is een beetje vermoeiend dat elk nieuw stationsgebouw tegenwoordig een prestigeproject of megalomaan genoemd wordt. Een station is de toegangspoort van je stad, dat mag dus wel wat meer zijn dan een standaard luifeltje. Ook Luik zal zich het nieuwe stationsgebouw nog geen seconde beklaagd hebben. Dat was dus gewoon een goede investering.
-
IIVQ
- autoweg
Ik vind eigenlijk elk station dat betere voorzieningen heeft dan Amsterdam Zuid (zoals het nú is, niet zoals het wordt!) megalomaan.
Het is interessant om te zien hoe dat station en RAI, bij de verdubbeling van de sporen,eigenlijk zonder ophef een zeer functionele overkapping over het perron gekregen heeft.
Ik zeg niet dat je niets moois mág bouwen, zo'n station als Luik is véél te duur geweest maar is echt een eyecatcher en duidelijk promotie voor de stad, ik denk serieus dat dat alleeen al het imago van de stad heeft helpen opvijzelen. Voor Mons, Gent of Mechelen zie ik dat niet zo gebeuren — sterker nog, bij Mons denk ik dat dat nog tientallen jaren geassocieerd zal worden met te duur en te laat station.
Het is interessant om te zien hoe dat station en RAI, bij de verdubbeling van de sporen,eigenlijk zonder ophef een zeer functionele overkapping over het perron gekregen heeft.
Ik zeg niet dat je niets moois mág bouwen, zo'n station als Luik is véél te duur geweest maar is echt een eyecatcher en duidelijk promotie voor de stad, ik denk serieus dat dat alleeen al het imago van de stad heeft helpen opvijzelen. Voor Mons, Gent of Mechelen zie ik dat niet zo gebeuren — sterker nog, bij Mons denk ik dat dat nog tientallen jaren geassocieerd zal worden met te duur en te laat station.
-
Mark
- Forumbeheerder
Ik noem het megalomaan omdat de schaal en kosten van deze projecten in België compleet buiten verhouding staan ten opzichte van het aantal reizigers van het station (bij. een Mons en Kortrijk dus minder dan 10.000 opstappers per dag!). Niemand zegt dat reizigers moeten wachten onder een tentdoek, maar de projecten moeten wel binnen verhouding blijven. Zorgt er ook weer voor dat er minder kans is op jaren uitstel en kostenoverschrijdingen (en reizigers die jarenlang in de pestbende zitten).Alfa schreef: do 20 feb 2025, 0:54 Het is een beetje vermoeiend dat elk nieuw stationsgebouw tegenwoordig een prestigeproject of megalomaan genoemd wordt. Een station is de toegangspoort van je stad, dat mag dus wel wat meer zijn dan een standaard luifeltje. Ook Luik zal zich het nieuwe stationsgebouw nog geen seconde beklaagd hebben. Dat was dus gewoon een goede investering.
-
Egbert
- expressweg
Zowel Gent als Mechelen hebben eerst uitbreiding gekregen om daarna perron voor perron aangepakt te kunnen worden. En hoe ongelofelijk lang duurt dat nu al?Wimpie25 schreef: wo 19 feb 2025, 20:55
In Duisburg doen ze hetzelfde, minus de initiële uitbreiding (maar ik geef toe dat duitse grote stations in het algemeen wel wat capaciteit over hebben) en die ombouw gaat veel sneller. In het Duitsland waar tegenwoordig alles lang duurt.
Ik zie geen redenen waarom in België die ombouwen (en bijvoorbeeld ook nieuwbouw van Mons) zo lang moeten duren.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik heb het net even gecheckt, maar dat klopt inderdaad. Mons heeft 9.399 reizigers per werkdag, Kortrijk 8.127 en Tienen 4.056. Luik-Guillemins heeft er overigens ook maar 21.313. Dat mag je globaal maal twee doen om met Nederland te vergelijken, want België rekent alleen instappende reizigers terwijl Nederland in- en uitstappende reizigers en overstappers rekent.Mark schreef: do 20 feb 2025, 7:09Ik noem het megalomaan omdat de schaal en kosten van deze projecten in België compleet buiten verhouding staan ten opzichte van het aantal reizigers van het station (bij. een Mons en Kortrijk dus minder dan 10.000 opstappers per dag!). Niemand zegt dat reizigers moeten wachten onder een tentdoek, maar de projecten moeten wel binnen verhouding blijven. Zorgt er ook weer voor dat er minder kans is op jaren uitstel en kostenoverschrijdingen (en reizigers die jarenlang in de pestbende zitten).Alfa schreef: do 20 feb 2025, 0:54 Het is een beetje vermoeiend dat elk nieuw stationsgebouw tegenwoordig een prestigeproject of megalomaan genoemd wordt. Een station is de toegangspoort van je stad, dat mag dus wel wat meer zijn dan een standaard luifeltje. Ook Luik zal zich het nieuwe stationsgebouw nog geen seconde beklaagd hebben. Dat was dus gewoon een goede investering.
Dan is Mons qua aantallen reizigers vergelijkbaar met Gouda, Kortijk met Deventer, Tienen met Alphen a/d Rijn, en Luik-Guillemins met Zwolle. Goed, voor stations in de periferie (wat Mons en Kortrijk beiden zijn) is het misschien nog niet zo slecht.
-
Davy
- expressweg
Het moet trouwens ook gezegd zijn dat Luik wel profijt heeft gehaald van het nieuwe station, de laatste jaren knapt de omgeving er steeds verder op.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Luik zal uiteraard nooit een tweede Parijs, Praag of Barcelona worden, maar de stad is ten opzichte van zo'n twintig jaar geleden wel merkbaar opgeknapt.
-
Egbert
- expressweg
En als je Luik-Guillemins uitloopt en direkt naar rechts gaat, dat zal ook wel verbeteren nu de tram er doorheen komt.
Of er komt juist mee klandizie, kan ook.
Of er komt juist mee klandizie, kan ook.
-
IIVQ
- autoweg
Voor de niet-kenners: in de Rue Varin houden de dames van lichte zeden hun praktijk.
Overigens is het kunstwerk Colors in Motion alweer verleden tijd.
Overigens is het kunstwerk Colors in Motion alweer verleden tijd.