[DK][FO] Faeröer / Føroyar / Færøerne

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Jeroen O
dorpsstraat

Re: [DK][FO] Faeröer / Føroyar / Færøerne

Bericht door Jeroen O » vr 26 jan 2024, 12:39

Dank je wel Chris. Hier kan ik iets mee.
Ik zie dat deze link ook op mijn groene kaart staat.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jan 2024, 12:40

Deze Poolse verzekeraar noemt Faeröer wel: https://www.pbuk.pl/en/green-card/map-of-the-system

Groenland staat daar niet genoemd.

Deze Belgische site noemt expliciet Faeröer, en stelt ook dat Groenland er niet onder valt: https://www.autogids.be/auto-advies/ver ... -bent.html
Chris schreef: vr 26 jan 2024, 12:22 Op mijn groene kaart (van Univé) staat een link naar deze website: https://www.cobx.org/

Als je dan scrollt naar 'geographical scope', dan kom je op deze PDF uit: https://www.cobx.org/sites/default/file ... 0Scope.pdf

Bij zowel de Faeröer en Groenland staat dat het geldig is.

De groene kaart is in Nederland niet geldig op alle eilanden in het Caribisch gebied.
Dat document op de site van COBX, de organisatie verantwoordelijk voor de groene kaart, is ook het enige op die site waar Groenland staat genoemd. Maar goed, de kans dat iemand met een niet-Groenlandse auto naar Groenland gaat is miniem - waarom zou je dat doen?

Op de site van COBX staat ook een verzekeraar op de Faeröer genoemd: https://www.cobx.org/organisation/9527/trygd

Ergo, een groene kaart die in Denemarken geldig is, en dat zijn ze allemaal, is ook geldig op de Faeröer.
Chris schreef: vr 26 jan 2024, 11:57 De Faeröer ligt buiten de Europese Unie. Gelden daar bijvoorbeeld andere tarieven voor roaming? Nooit zo over nagedacht eigenlijk.
Ja. Maar providers mogen andere landen toevoegen, er zijn bijvoorbeeld ook providers die de normale EU-tarieven voor Zwitserland rekenen. Maar de Faeröer zullen bij de meeste providers er buiten vallen, dus kun je vermoedelijk het beste een lokale simkaart regelen, of vooraf in Nederland een internationale simkaart zoals bv. die van Simcorner: https://eu.simcorner.com/collections/mi ... m-card-6gb

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 26 jan 2024, 12:44

Faeroer is Denemarken, en groene kaart gewoon geldig.
Zie ook hier, even naar beneden scrollen: https://www.pbuk.pl/en/green-card/map-of-the-system en ook bevestigd op het bureau van groene-kaart verzekeraars: https://www.cobx.org/highcharts-maps?PageID=12

Topbestemming voor de motor (als je van regen houdt... :rofl2: ).
Chris schreef: vr 26 jan 2024, 11:57 De Faeröer ligt buiten de Europese Unie. Gelden daar bijvoorbeeld andere tarieven voor roaming? Nooit zo over nagedacht eigenlijk.
Dit is provider afhankelijk dus zeer zeker de moeite om dit te checken. Bij mijn Vodafone abonnement was het destijds gewoon inclusief, maar mij staat bij dat dat intussen gewijzigd is naar non-EU buiten bundel exorbitante tarieven.

Jeroen O
dorpsstraat

Bericht door Jeroen O » vr 26 jan 2024, 12:54

Kan het ook nog zo zijn dat de groene kaart er wel geldig is maar de verzekering dat niet hoeft te zijn?

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 26 jan 2024, 14:39

Coen Tunnel schreef: vr 26 jan 2024, 12:40 Maar de Faeröer zullen bij de meeste providers er buiten vallen, dus kun je vermoedelijk het beste een lokale simkaart regelen, of vooraf in Nederland een internationale simkaart zoals bv. die van Simcorner: https://eu.simcorner.com/collections/mi ... m-card-6gb
Dat verschilt dan inderdaad per provider.
Die van mij (Ben) trekt de Faeröer bij Europa, alles ging daar uit de reguliere bundel. Ik heb ter plekke de 4/5G continu aangehad, en was voor de maand september niets meer kwijt dan de reguliere € 11,-.
Ubi volentia est, via est

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 26 jan 2024, 14:41

Jeroen O schreef: vr 26 jan 2024, 12:54 Kan het ook nog zo zijn dat de groene kaart er wel geldig is maar de verzekering dat niet hoeft te zijn?
De groene kaart is een internationaal bewijs van verzekering, dus dat kan niet (vooropgesteld dat er sprake is van dekking).

Jeroen O
dorpsstraat

Bericht door Jeroen O » vr 26 jan 2024, 14:47

Ger81 schreef: vr 26 jan 2024, 14:41
Jeroen O schreef: vr 26 jan 2024, 12:54 Kan het ook nog zo zijn dat de groene kaart er wel geldig is maar de verzekering dat niet hoeft te zijn?
De groene kaart is een internationaal bewijs van verzekering, dus dat kan niet (vooropgesteld dat er sprake is van dekking).
Ja zoiets dacht ik al.

Ik ga van het weekend even een mooi verhaaltje maken voor mijn verzekeraar met een verwijzing naar de links en documenten op de groene kaart.

Als ze dan nog beweren dat mijn verzekering niet op Faeröer geldig is zonder dat ze kunnen aantonen waar dat staat, dan zijn ze mij kwijt als klant.

Bedankt voor alle reacties tot zover :top:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 26 jan 2024, 16:37

Zijsprongetje: Dat kan ook afhangen van je provider. Voor mijn provider (HollandsNieuwe) is het tarieftechnisch buiten Europa terwijl het voor KPN binnen Europa is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 26 jan 2024, 17:08

Daar bestaat een kaartje van via de Belgische providers. De Faroër worden tot de EU-roamingzone gerekend. Net als het VK trouwens.

Afbeelding

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 26 jan 2024, 18:07

^^
Nederland ziet er op dat kaartje uit alsof het Bakker Schut-plan is gerealiseerd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 26 jan 2024, 18:26

Dat zal dan wel van dit Nederlandse kaartje overgenomen zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jan 2024, 23:53

Ger81 schreef: vr 26 jan 2024, 18:07 ^^
Nederland ziet er op dat kaartje uit alsof het Bakker Schut-plan is gerealiseerd.
Ik vind de grenzen bij Slovenië en Kroatië nog bizarder, alsof daar nog wat extra landjes bij zijn gekomen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 27 jan 2024, 9:42

^^
België heeft Nederlands Limburg geannexeerd? En Polen de exclave Kaliningrad? :roll:

Jeroen O
dorpsstraat

Bericht door Jeroen O » ma 29 jan 2024, 18:11

Vandaag kreeg ik een berichtje terug van Univé. Ik heb daar niet mijn motorverzekering maar wel andere verzekeringen, maar ik had ze wel gevraagd hoe het zit met de dekking van Faeröer en ook zij geven aan daar geen dekking te bieden.

Ik heb nu zowel mijn eigen verzekeraar als Univé de vraag gesteld hoe het zit met de vermelding het document op https://www.cobx.org en of ze daar uitleg over kunnen geven.

Om eerlijk te zijn zit het me allemaal niet lekker. Wie moet ik nu geloven?

Vorige week heb ik ook al contact gezocht met een assurantiekantoor met de vraag of ze mij een passende verzekering aan kunnen bieden, maar die zeggen het ook allemaal niet te weten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 29 jan 2024, 18:15

Misschien heeft iemand bij de klantenservice gewoon de lijst met landen bekeken en gezegd dat er geen dekking is, omdat Faeröer er niet op staat. Maar het is ook geen land, maar een autonome regio binnen het Koninkrijk Denemarken. Dus het staat niet als apart land vermeld.

Ik weet niet of iemand bij een klantenservice nou helemaal paraat heeft of de Faeröer een land of regio is, of dat hij of zij daar überhaupt ooit van gehoord heeft.

Jeroen O
dorpsstraat

Bericht door Jeroen O » ma 29 jan 2024, 18:42

Chris schreef: ma 29 jan 2024, 18:15 Misschien heeft iemand bij de klantenservice gewoon de lijst met landen bekeken en gezegd dat er geen dekking is, omdat Faeröer er niet op staat. Maar het is ook geen land, maar een autonome regio binnen het Koninkrijk Denemarken. Dus het staat niet als apart land vermeld.

Ik weet niet of iemand bij een klantenservice nou helemaal paraat heeft of de Faeröer een land of regio is, of dat hij of zij daar überhaupt ooit van gehoord heeft.
Ik vermoed dat laatste. Of ze weten het niet of ze hebben geen zin om het goed uit te zoeken.
Maar zolang ze zeggen dat de verzekering daar niet geldig is, moet ik het daar wel mee doen. Even ongeacht of ze gelijk hebben of niet.

Ik begin er al spijt van te krijgen dat ik ze de vraag uberhaupt gesteld heb.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 30 jan 2024, 13:36

Chris schreef: ma 29 jan 2024, 18:15 Ik weet niet of iemand bij een klantenservice nou helemaal paraat heeft of de Faeröer een land of regio is, of dat hij of zij daar überhaupt ooit van gehoord heeft.
Ga maar uit van het laatste. In de aanloop naar onze trip had ongeveer 9 op de 10 mensen in mijn omgeving er nog nooit van gehoord.
En die tiende wist meestal ook niet dat het bij Denemarken hoorde.
Nu weet ik dat ik een kaartennerd ben, maar dat vond ik toch tamelijk ontluisterend...

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 30 jan 2024, 13:51

^^
Ik heb altijd de indruk gehad dat ze een stuk minder gekend zijn dan de Hebriden, Orkney- en de Shetlandeilanden. Die worden al eens meegenomen in een toeristische rondreis in Schotland, je kan ze immers bijna allemaal gemakkelijk via veerboot vanop het vaste land bereiken.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 30 jan 2024, 15:59

Ger81 schreef: di 30 jan 2024, 13:36 Ga maar uit van het laatste. In de aanloop naar onze trip had ongeveer 9 op de 10 mensen in mijn omgeving er nog nooit van gehoord.
Herkenbaar. Toen ik de trip aan het plannen was en het niet lukte om online de vlucht te boeken bij KLM moest ik in de telefoon klimmen. Dan moet je een vlucht boeken naar Vagar. "vliegen wij daar op?". Ehm, ja. "waar ligt dat dan?". Faeröer eilanden. "waar liggen die dan?". Zoiets.
Maar kennissen/collega's idem dito: geen idee waar het ligt. En na uitleg de onvermijdelijke vraag wat je er in godsnaam te zoeken hebt :rofl2:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 30 jan 2024, 17:10

Bij de NS heb ik zo ook eens een keer moeten uitleggen waar Virton lag.
Aangezien de term "Belgisch Lotharingen" de medewerker helemaal niets zei werd ik afgewimpeld....

Nu heeft niet iedereen een even grote topografische kennis. Dat mag . Alleen op functies waar dat relevant is mag je verwachten dat het personeel daarvoor een les topografie heeft moeten leren.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 jan 2024, 18:03

Ik heb in de reisbranche gewerkt. Dé plek waar je toch wel enige topografische kennis nodig hebt. Je schrikt ervan hoe slecht die destijds was.

Autosnelwegen.net

Jeroen O
dorpsstraat

Bericht door Jeroen O » di 30 jan 2024, 18:49

Nou, inmiddels is het toch allemaal goed gekomen.

Ik heb mijn verzekeraar geconfronteerd met de informatie die op de website staat waar mijn groene kaart naar verwijst en vanmorgen kreeg ik een reactie terug met een excuses voor de verkeerde informatie en dat mijn verzekering er gewoon geldig is.

Daarnaast had ik ook nog een mail gestuurd naar het Nederlands bureau motorrijtuigverzekeraars. Zij staan achter op de groene kaart vermeld als bureau van in Nederland. Mijn verwachting was, dat daar wel wat kennis aanwezig zou zijn met betrekking tot hoe het nu echt zit.
Van hun kreeg ik vandaag ook een hele nette en professionele reactie terug.

Het komt er op neer dat Nederlandse verzekeraars en ook de verzekeraars in de andere EU landen die een motorrijtuigen verzekering aanbieden een aantal landen en gebieden verplicht moeten bieden en dat is geregeld in de wet. Verzekeraars mogen daar ook niet vanaf wijken. En Denemarken met inbegrip van Faeröer staan al heel lang op de lijst met landen waar dekking wordt geboden.

Voor mij is dat een hele geruststelling en nu kunnen de voorbereidingen en de voorpret nu echt gaan beginnen :D

Mede ook met dank aan jullie reacties :top:
Ger81 schreef: di 30 jan 2024, 13:36
Ga maar uit van het laatste. In de aanloop naar onze trip had ongeveer 9 op de 10 mensen in mijn omgeving er nog nooit van gehoord.
En die tiende wist meestal ook niet dat het bij Denemarken hoorde.
Nu weet ik dat ik een kaartennerd ben, maar dat vond ik toch tamelijk ontluisterend...
Ik vind dit wel zorgelijk. Dat de gemiddelde persoon er nog nooit van heeft gehoord is nog tot daar aan toe. Maar als je bij je verzekeraar de vraag stelt of je verzekering er wel geldig is, verwacht ik wel dat er enige moeite wordt gedaan om uit te zoeken wat ik bedoel zodat ze me daarna juist kunnen informeren. Bij sommige partijen die ik gemaild had kreeg ik echt de indruk van ze hebben geen zin om het uit te zoeken en sturen dan maar een mailtje terug in de trend van “we weten het niet dus zoek het maar uit”.

Nu heeft het mij de nodige stress bezorgd omdat ik de boot en hotel al geboekt had.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 jan 2024, 19:06

Mooi, ik had dat eigenlijk ook wel verwacht. :top:

De Faeröer is niet zo bekend ondanks dat het niet de andere kant van de wereld is of zo, het ligt relatief dicht bij Nederland (circa 1.100 km). Iets als Åland of Gotland zal wel helemaal onbekend zijn, maar Faeröer is toch nog wel een soort van toeristische bestemming, ook al is het geen massatoerisme.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 30 jan 2024, 19:10

Sterker nog, ze duiken ook nog wel eens in een voetbalcompetitie op. Daar wordt dan vaak wel lacherig over gedaan, maar desalniettemin lijkt me dat toch wel een mainstream aandacht-momentje.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 31 jan 2024, 16:22

Bij voetbalfans zijn de Färöer-eilanden best bekend, ze doen als apart 'land' mee aan kwalificaties voor grote toernooien en het voormalige nationale stadion (Svangaskarð) ligt op een unieke locatie:

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 31 jan 2024, 16:29

Een beetje vergelijkbaar aan Gibraltar dus, dat toevallig ook een stadion op een unieke locatie heeft!