[DK][FO] Faeröer / Føroyar / Færøerne

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: [DK][FO] Faeröer / Føroyar / Færøerne

Bericht door Jeroen »

Ik ben vanaf Parijs gevlogen (er zijn geen directe vluchten vanaf NL/B/D) en heb een huurauto geregeld. Ik heb de boot serieus overwogen, maar dat kost zoveel extra tijd dat ik daar van af heb gezien. Als je van plan bent meerdere weken heen te gaan en/of te combineren met een reis naar IJsland is de boot denk ik wel een betere optie, ook omdat huurauto's wel serieus duur zijn.

Beetje off-topic misschien, maar het was wel grappig om op Vagar te landen, veruit de kleinste luchthaven waar ik ooit geweest ben. Ik heb ook nog een vlucht met een helicopter gedaan om het eiland Fugloy te bezoeken.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dank voor het delen.
Ascension
zandpaadje

Bericht door Ascension »

Ben deze zomer ook op de Faeröer geweest maar met eigen voertuig als tussenstop naar IJsland. Fascinerend eiland en de tocht met de MS Norröna is een aanrader (als je de tijd hebt), mooi schip en leuk om bijv. langs de Shetlands te varen. En natuurlijk geweldig om met je eigen voertuig op IJsland en de Faëroer te rijden!
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik vind een boottochtje wel leuk, maar ik vrees dat je toch wel zeeziek kunt worden als je pech hebt, zeker als je vrij lang op zee bent.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Tijdens een reis naar Schotland had ik ook de Orkney-eilandem bezocht.

Tijdens de overtocht (het was in juni) was de oceaan behoorlijk vlak. Toch schommelde het veel meer dan tijdens een overtocht tussen Hoek van Holland en Harwich.
Dat is natuurlijk het verschil tussen de relatief kleine en ondiepe Noordzee en de oceaan.

Zelf ik ook nog wel eens die kant op willen.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Palance schreef: ma 15 sep 2025, 17:46 Ik vind een boottochtje wel leuk, maar ik vrees dat je toch wel zeeziek kunt worden als je pech hebt, zeker als je vrij lang op zee bent.
Daar bestaan dan weer uitstekende reistabletten voor. Ik neem ze ook in als de windkracht en/of golfhoogte toeneemt. De bijwerkingen van dit soort tabletten zijn ook duidelijk minder geworden in de loop der jaren.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

O, nee. Vergeet het maar. Calais - Dover vv gaat nog nét. Langere zeereizen kan ik echt niet hebben. Ook niet met pilletjes. Alleen al het idee dat er honderden meters, zo niet meerdere kilometers, water onder mijn voeten zit, geeft mij een onbehaaglijk gevoel. En dan nog dat geschommel... heen en weer, heen en weer. :ziek: :kots: Zwaar zeeziek.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Er gaat een trein onderdoor of je gaat per vliegtuig. Groot-Brittannië laat zich wel bezoeken.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Zeker. Ik ben er herhaaldelijk geweest. Vorig jaar zelfs nog. Per vliegtuig, met mijn eigen auto door de Kanaaltunnel én zelfs via de veerverbinding Calais - Dover vv.

Die laatste optie slechts twee keer en beide keren was ik enorm opgelucht dat we eindelijk aanmeerden. Ik was al groen aangelopen. :ziek:

Voor wat betreft de Faeröer: vliegen en huurauto graag. Ik moet er niet aan denken meerdere uren of nog langer op een schip te moeten doorbrengen... :|
Ascension
zandpaadje

Bericht door Ascension »

Vond het erg meevallen, de MS Norrona is een groot schip dus qua deining viel het enorm mee. Maar dit is natuurlijk weersafhankelijk, bij onze overtocht waren de golven max. 3-4 meter hoog.

Maar ik snap dat het niet voor iedereen is om 2,5 dag (tocht van IJsland naar Denemarken) en 3 nachten op een schip te zitten.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Hajo schreef: di 16 sep 2025, 2:25 Voor wat betreft de Faeröer: vliegen en huurauto graag. Ik moet er niet aan denken meerdere uren of nog langer op een schip te moeten doorbrengen... :|
In dat geval kun je een bezoek aan Suduroy eigenlijk wel vergeten. Dat eiland ligt wat verder weg en is ongeveer 2,5 uur varen van Torshavn en er ligt geen vliegveld (enkel een heliport). Veel andere eilanden zijn ook niet bereikbaar zonder veerboot, zoals Mykines, Kalsoy, Svinoy, Fugloy, Nolsoy en Hestur.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Jeroen schreef: di 16 sep 2025, 20:22 In dat geval kun je een bezoek aan Suduroy eigenlijk wel vergeten. Dat eiland ligt wat verder weg en is ongeveer 2,5 uur varen van Torshavn en er ligt geen vliegveld (enkel een heliport). Veel andere eilanden zijn ook niet bereikbaar zonder veerboot, zoals Mykines, Kalsoy, Svinoy, Fugloy, Nolsoy en Hestur.
Heliport? Dus is het wel bereikbaar met een helikopter. Als dat ook voor toeristen kan, is het probleem opgelost. :D

En die andere eilanden die niet zonder veerboot of door de lucht bereikbaar zijn: tja... Die kan ik dan inderdaad niet bezoeken. Pech.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Hajo schreef: di 16 sep 2025, 20:53 Heliport? Dus is het wel bereikbaar met een helikopter. Als dat ook voor toeristen kan, is thet probleem opgelost. :D
Toeristen mogen alleen een enkeltje kopen voor de heli. Dus je moet praktisch gezien met de boot terug. Plus het risico van annulering van de helikopter is levensgroot. Dus de heli is leuk als het lukt, maar je kunt er niet op rekenen.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

^^ Inderdaad éénrichting, plus je kunt maar 7 dagen van tevoren boeken en het zit snel vol. Er kunnen naast de 2 piloten maar 14 passagiers mee en de ruimte voor bagage is trouwens ook heel beperkt. Het is wel een grote belevenis. :D
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ascension schreef: di 16 sep 2025, 11:43 Vond het erg meevallen, de MS Norrona is een groot schip dus qua deining viel het enorm mee. Maar dit is natuurlijk weersafhankelijk, bij onze overtocht waren de golven max. 3-4 meter hoog.

Maar ik snap dat het niet voor iedereen is om 2,5 dag (tocht van IJsland naar Denemarken) en 3 nachten op een schip te zitten.
Dat zou ik eerlijk gezegd zelfs nog verkiezen boven wat "doelloos" rondvaren op een gewone cruise. Zoveel Oceaanlijners zijn er niet meer in de wereld.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Ik vond het 2 jaar geleden een geweldige ervaring. Zowel de bootreis als het verblijf op de eilanden.
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Viðareiðtunnel was vorige maand een week dicht omdat stukken plafond op de rijbaan waren neergekomen.

Dit is een 2 kilometer lange tunnel die geopend is in 2016, het is ongeveer de noordelijkste tunnel op de Faeröer. Het lijkt er op dat spuitbeton heeft losgelaten. Een meer diepgaande tunnelinspectie zou daarna nog uitgevoerd gaan worden.

Afbeelding

Afbeelding
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Het scheelt dat daar nog een perfecte alternatieve route naartoe loopt.