[DK][FO] Faeröer / Føroyar / Færøerne
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [DK][FO] Faeröer / Føroyar / Færøerne
Ik dacht dat ook, er zijn in Noorwegen best wel een aantal ondergrondse rotondes. Maar van wat ik zo komt vinden komt de Karmøytunnel in de buurt van Haugesund het dichtste bij, dit is een onderzeetunnel én heeft een rotonde onder zeeniveau. Maar die rotonde ligt dan onder een eiland.
https://www.openstreetmap.org/?mlat=59. ... 159/5.3647
https://www.openstreetmap.org/?mlat=59. ... 159/5.3647
-
- Voorzitter
Ik dacht dat ik wel eens iets had gezien. Maar dat zal wel de Rogfast geweest zijn, die een ondergrondse haarlemeermeeraansluiting met rotondes krijgt: https://www.openstreetmap.org/?mlat=59. ... 65/5.42935
-
- verkeersader
Goeiedag zeg! Dat is op meerdere manieren met recht een kunstwerkWouter N14 schreef: ↑vr 04 dec 2020, 22:54 De tunnel is klaar en gaat binnenkort open:
https://www.ad.nl/auto/geen-grap-eerste ... ~ad0313d6/

De Faeroer staat al een tijdje hoog op het verlanglijstje, en deze rotonde is een extra reden voor een bezoek

Ubi volentia est, via est
-
- 4x5 autosnelweg
Reisprogramma 3Opreis is momenteel in Faroer (elke 2 weken komen deze eilanden aan bod)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader

Yes, en ook nog precies wat we voor ogen hadden en hebben; met de auto naar Denemarken en daarmee de boot op

-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- verkeersader
Mwah, zo'n ferry is geen klein schuitje... dat durf ik, gewapend met een strip reispillen, wel aan 

-
- 2x4 autosnelweg
Ooit heb ik voor een zomermaand gekeken om met de auto over te varen naar IJsland, met een tussenstop op de Faeröer.
Aangezien dat ritje toen 1200 euro enkele reis kostte heb ik dat maar niet gedaan.
Aangezien dat ritje toen 1200 euro enkele reis kostte heb ik dat maar niet gedaan.
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Dan klinkt een flydrive al beter. Al zal zo’n combinatie ook niet zo goedkoop zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Heb 3 op reis ook zitten kijken, was wel een beetje een kwelling want het was precies de reis die ik dit jaar met mijn vader zou maken en na 2 keer uitgesteld te hebben maar opgegeven.
Wij hadden omwille van de tijd de Fly-drive ook geboekt, vliegtickets waren alleszins betaalbaar (orde van grootte € 200-250 p.p.), autohuur is er wel behoorlijk aan de prijs (gemakkelijk € 100 per dag excl. brandstof voor een klein rotkarretje), maar alles bij elkaar was het wel goedkoper en veel sneller dan Smyril Line + de rit naar Hirtshals + extra overnachtingen. En daarnaast veel flexibeler in de tijd met meerdere vertrekmomenten per dag, i.p.v. 1 à 2 x per week de ferry.
Wij hadden omwille van de tijd de Fly-drive ook geboekt, vliegtickets waren alleszins betaalbaar (orde van grootte € 200-250 p.p.), autohuur is er wel behoorlijk aan de prijs (gemakkelijk € 100 per dag excl. brandstof voor een klein rotkarretje), maar alles bij elkaar was het wel goedkoper en veel sneller dan Smyril Line + de rit naar Hirtshals + extra overnachtingen. En daarnaast veel flexibeler in de tijd met meerdere vertrekmomenten per dag, i.p.v. 1 à 2 x per week de ferry.
-
- 2x2 autosnelweg
Vliegtickets vallen nog wel mee, maar voor een beetje huurauto op Ijsland betaal je zo minimaal 70 - 80 euro per dag en dan heb je nog niks bijzonders (kleine 2WD hatchback).
-
- 2x3 autosnelweg
Scandinavië is flink aan de prijs zegt men.
Het hangt er erg vanaf waar je heen gaat, en wanneer. Een auto huren in de VS is bijvoorbeeld vrij goedkoop.
Het hangt er erg vanaf waar je heen gaat, en wanneer. Een auto huren in de VS is bijvoorbeeld vrij goedkoop.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Ook binnen Scandinavië zijn er grote verschillen, Zweden is bijvoorbeeld gemiddeld stukken goedkoper dan buurlanden Noorwegen en Denemarken. Veel dingen zijn in Zweden bijvoorbeeld stukken goedkoper dan Nederland. Reizen aldaar hoeft echt niet duurder te zijn dan elders in Europa. En dan kan de wisselkoers het ook nog wel eens de ene of de andere kant op laten vallen.
-
- Voorzitter
Zweden vond ik heel erg meevallen. Denemarken en Finland zijn duidelijk meer aan de prijs, en Noorwegen komt daar nog weer flink overheen.
-
- autoweg
Het was voor ons afgelopen herfst voordeliger om in plaats van de geplande week in Denemarken door te rijden naar Zweden. Extra tol en brandstof werd makkelijk gecompenseerd door goedkoper overnachten, eten en drinken en vermaak.
Om on topic te blijven, wat we op de Faeröer geregeld en uitgezocht hadden was ook stuk voor stuk duur: autohuur, overnachting, boot en hiking voor Mykines, toltunnels, restaurantprijzen. En toch was het me elke cent waard geweest.
Positieve uitzondering zijn overigens de prijzen voor de helikoptervluchten, zwaar gesubsidieerd: tussen de 20 en 40 euro voor een enkeltje, afhankelijk van het traject.
Helaas zijn ze daar helemaal gek van testen en quarantaine, dus het zal wel weer even duren voordat daar weer ontspannen en normaal heen gereisd kan worden.
Om on topic te blijven, wat we op de Faeröer geregeld en uitgezocht hadden was ook stuk voor stuk duur: autohuur, overnachting, boot en hiking voor Mykines, toltunnels, restaurantprijzen. En toch was het me elke cent waard geweest.
Positieve uitzondering zijn overigens de prijzen voor de helikoptervluchten, zwaar gesubsidieerd: tussen de 20 en 40 euro voor een enkeltje, afhankelijk van het traject.
Helaas zijn ze daar helemaal gek van testen en quarantaine, dus het zal wel weer even duren voordat daar weer ontspannen en normaal heen gereisd kan worden.
-
- Voorzitter

-
- stadsweg
Voordat de Corona-pandemie toesloeg, zat ik te loeren op een reis naar IJsland en de Færøer-eilanden. Ik heb een hekel aan vliegen en, zoals Jeroen hierboven al terecht heeft opgemerkt, zijn huurauto's schreeuwend duur in IJsland. Ja, die boot van Hirtshals via Tórshavn naar Seyðisfjörður (www.SmyrilLine.fo) is vreselijk duur, zeker als je niet met vreemde mensen in een hut wilt slapen.Jeroen schreef: ↑vr 18 dec 2020, 17:43Vliegtickets vallen nog wel mee, maar voor een beetje huurauto op IJsland betaal je zo minimaal 70 - 80 euro per dag en dan heb je nog niks bijzonders (kleine 2WD hatchback).

Toch leek erop dat ik vanaf een reis van 3 of meer weken goedkoper uit zou zijn als ik mijn eigen auto zou meenemen, zeker als ik dankzij MotelMioveni ook fors zou kunnen besparen op de overnachtingskosten. Ik was dus begonnen een plan uit te werken en uit te zoeken hoe ik een bootreis van 2½ dag zou gaan overleven, maar toen kwam dat nare virus...

Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
- verkeersader

-
- stadsweg

Dank, Emil. Weet jij nog een leuke dame die van kamperen houdt en dat andere bed in die tweepersoonscabine op de veerboot Norröna wil beslapen? Of de dame in kwestie in IJsland of op de Færøer-eilanden €250 per nacht aan een hotel of €100 per nacht aan een jeugdherberg wil uitgeven, of het aandurft om lepeltje-lepeltje naast mij te komen liggen, achterin MotelMioveni, dat mag ze zelf beslissen, als ze tenminste het testweekeinde in de Ardennen of Eifel goed doorkomt.

Voor dames valt het nog niet mee, wildkamperen en soms in het bos je behoefte doen. Ik geef dames groot gelijk als ze op die manier niet met mij mee willen. Ik wil dat zelf ook niet, want er zijn zo weinig bomen op IJsland en op de Færöer-eilanden... Zo weinig bomen dat wildplassende en wildpoepende toeristen in camperbusjes in IJsland als plaag gezien worden. Dat wordt dus verplicht op dure campings staan, waar mensen uit Reykjavik vaak naartoe komen om te feesten en niet om te slapen.

Alle gekheid op een stokje: Alle leuke aanbiedingen zijn vaak bedoeld voor mensen die met z'n tweeën reizen. Wanneer je dan vraagt hoe het zit voor mensen die alleen reizen, dan betaal je vaak het dubbele. Ik moet dat nog aan Smyril Line vragen, maar ik vrees de hoofdprijs te moeten betalen om alleen op reis te kunnen. Is dat alleen reizen niet eenzaam? Nee joh, ik kom altijd mensen tegen om mee te kletsen en ik geniet van de vrijheid om te kunnen doen wat ik leuk vind, wanneer ik wil.

PS: Ik geloof dat we afdwalen. Ik weet maar één 'camping' op de Færøer-eilanden, een grindplaats voor campers, in Tórshavn.

Zullen we het weer over die prachtige nieuwe toltunnels op de Færøer-eilanden hebben? Betalen kan ook contant bij tankstations!

Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
- Moderator
Een nieuw tunnelproject komt er aan, de vervanging van twee jaren '60 tunnels van de weg 70 bij Klaksvik.
Project: https://www.landsverk.fo/fo-fo/bygging/ ... r-um-fjall
links: plan, rechts: huidige situatie

Project: https://www.landsverk.fo/fo-fo/bygging/ ... r-um-fjall
links: plan, rechts: huidige situatie

-
- Moderator
Op 3 februari werd de 10,9 kilometer lange Sandoyartunnel doorboord. Deze onderzeetunnel is de langste in de Faeröer en ligt op -155 meter.
Het duurde 3 jaar en 3 maanden vanaf de bouwstart om de hele tunnel uit te boren. De geplande opening is in december 2023.

Het duurde 3 jaar en 3 maanden vanaf de bouwstart om de hele tunnel uit te boren. De geplande opening is in december 2023.

-
- Moderator
De geplande opening van de Sandoyartunnel is nog steeds voor kerst dit jaar.
Edit: het is dus gelukt om in tijden van pandemie en inflatie dus wel gewoon de deadline te halen die 5 jaar geleden bij aanvang gesteld werd. Kom daar maar eens bij mee tegenwoordig in een groot deel van Europa.

Edit: het is dus gelukt om in tijden van pandemie en inflatie dus wel gewoon de deadline te halen die 5 jaar geleden bij aanvang gesteld werd. Kom daar maar eens bij mee tegenwoordig in een groot deel van Europa.

-
- verkeersader
Ger81 schreef: ↑wo 16 dec 2020, 22:54Goeiedag zeg! Dat is op meerdere manieren met recht een kunstwerkWouter N14 schreef: ↑vr 04 dec 2020, 22:54 De tunnel is klaar en gaat binnenkort open:
https://www.ad.nl/auto/geen-grap-eerste ... ~ad0313d6/![]()
![]()
De Faeroer staat al een tijdje hoog op het verlanglijstje, en deze rotonde is een extra reden voor een bezoek![]()
Bijna 3 jaar later is het er daadwerkelijk van gekomen.
Met de auto mee op de boot hebben we 10 dagen op de Faeröer rondgereden (en gelopen, wat een walhalla voor de wandelaar is het daar).
Kort samengevat: prachtig land, indrukwekkende landschappen, vriendelijke mensen, criminaliteit bestaat er niet, alles is er brandschoon.
In de spoiler een serie foto's, inclusief De Rotonde

- SPOILER: TOON
-
- Moderator
Heel mooi!
Lijkt nog wel een gok, om in het stormseizoen naar de Faeröer te gaan. Ik heb snel last van zeeziekte dus lange overtochten over zee is niet echt mijn ding, laat staan in het najaar.

Lijkt nog wel een gok, om in het stormseizoen naar de Faeröer te gaan. Ik heb snel last van zeeziekte dus lange overtochten over zee is niet echt mijn ding, laat staan in het najaar.

-
- verkeersader

We zijn er eerste helft september geweest, maar inderdaad, op de terugtocht was de zee tijdens de eerste dag aardig ruig.
Dat zat al in de verwachting, dus op de laatste dag toch maar een doosje reispilen gehaald bij een apotheek. Die hebben hun werk goed gedaan.
Als je snel zeeziek wordt is het wel een gok ja...
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb op de (ruige) overtocht vorig jaar van Eemshaven naar Kristiansand armbandjes gekocht met een soort drukknop dit op/in je pols drukt. Dat helpt ook. Althans, bij mij 
Verder: Prachtige foto’s. Ik denk dat, als ik er heen zou gaan, ik toch voor het vliegtuig zou kiezen.

Verder: Prachtige foto’s. Ik denk dat, als ik er heen zou gaan, ik toch voor het vliegtuig zou kiezen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
Wát een landschap. 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 4x3 autosnelweg