[DK][FO] Faeröer / Føroyar / Færøerne

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [DK][FO] Faeröer / Føroyar / Færøerne

Bericht door Chris » zo 06 dec 2020, 11:19

Ik dacht dat ook, er zijn in Noorwegen best wel een aantal ondergrondse rotondes. Maar van wat ik zo komt vinden komt de Karmøytunnel in de buurt van Haugesund het dichtste bij, dit is een onderzeetunnel én heeft een rotonde onder zeeniveau. Maar die rotonde ligt dan onder een eiland.

https://www.openstreetmap.org/?mlat=59. ... 159/5.3647

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 dec 2020, 17:25

Ik dacht dat ik wel eens iets had gezien. Maar dat zal wel de Rogfast geweest zijn, die een ondergrondse haarlemeermeeraansluiting met rotondes krijgt: https://www.openstreetmap.org/?mlat=59. ... 65/5.42935

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 16 dec 2020, 22:54

Wouter N14 schreef: vr 04 dec 2020, 22:54 De tunnel is klaar en gaat binnenkort open:
https://www.ad.nl/auto/geen-grap-eerste ... ~ad0313d6/
Goeiedag zeg! Dat is op meerdere manieren met recht een kunstwerk :schrikreactie: :worship:

De Faeroer staat al een tijdje hoog op het verlanglijstje, en deze rotonde is een extra reden voor een bezoek 8-)
Ubi volentia est, via est

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 dec 2020, 7:02

Reisprogramma 3Opreis is momenteel in Faroer (elke 2 weken komen deze eilanden aan bod)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » do 17 dec 2020, 10:51

^^
Yes, en ook nog precies wat we voor ogen hadden en hebben; met de auto naar Denemarken en daarmee de boot op :D

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 17 dec 2020, 12:56

^^ En dan goed zeeziek worden... :ziek: Nee, dank je. Ik geef de voorkeur aan een fly-drive.
Donateur Vereniging Wegenforum

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » do 17 dec 2020, 19:58

Mwah, zo'n ferry is geen klein schuitje... dat durf ik, gewapend met een strip reispillen, wel aan 8-)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 17 dec 2020, 21:11

Ooit heb ik voor een zomermaand gekeken om met de auto over te varen naar IJsland, met een tussenstop op de Faeröer.
Aangezien dat ritje toen 1200 euro enkele reis kostte heb ik dat maar niet gedaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 dec 2020, 16:30

De Eysturoytunnel wordt morgen om 12 uur opengesteld.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 18 dec 2020, 16:55

Willem schreef: do 17 dec 2020, 21:11 Ooit heb ik voor een zomermaand gekeken om met de auto over te varen naar IJsland, met een tussenstop op de Faeröer.
Aangezien dat ritje toen 1200 euro enkele reis kostte heb ik dat maar niet gedaan.
Dan klinkt een flydrive al beter. Al zal zo’n combinatie ook niet zo goedkoop zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 18 dec 2020, 17:02

Heb 3 op reis ook zitten kijken, was wel een beetje een kwelling want het was precies de reis die ik dit jaar met mijn vader zou maken en na 2 keer uitgesteld te hebben maar opgegeven.

Wij hadden omwille van de tijd de Fly-drive ook geboekt, vliegtickets waren alleszins betaalbaar (orde van grootte € 200-250 p.p.), autohuur is er wel behoorlijk aan de prijs (gemakkelijk € 100 per dag excl. brandstof voor een klein rotkarretje), maar alles bij elkaar was het wel goedkoper en veel sneller dan Smyril Line + de rit naar Hirtshals + extra overnachtingen. En daarnaast veel flexibeler in de tijd met meerdere vertrekmomenten per dag, i.p.v. 1 à 2 x per week de ferry.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 18 dec 2020, 17:43

Palance schreef: vr 18 dec 2020, 16:55
Willem schreef: do 17 dec 2020, 21:11 Ooit heb ik voor een zomermaand gekeken om met de auto over te varen naar IJsland, met een tussenstop op de Faeröer.
Dan klinkt een flydrive al beter. Al zal zo’n combinatie ook niet zo goedkoop zijn.
Vliegtickets vallen nog wel mee, maar voor een beetje huurauto op Ijsland betaal je zo minimaal 70 - 80 euro per dag en dan heb je nog niks bijzonders (kleine 2WD hatchback).

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 18 dec 2020, 17:50

Scandinavië is flink aan de prijs zegt men.

Het hangt er erg vanaf waar je heen gaat, en wanneer. Een auto huren in de VS is bijvoorbeeld vrij goedkoop.
Donateur Vereniging Wegenforum

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 18 dec 2020, 18:28

Ook binnen Scandinavië zijn er grote verschillen, Zweden is bijvoorbeeld gemiddeld stukken goedkoper dan buurlanden Noorwegen en Denemarken. Veel dingen zijn in Zweden bijvoorbeeld stukken goedkoper dan Nederland. Reizen aldaar hoeft echt niet duurder te zijn dan elders in Europa. En dan kan de wisselkoers het ook nog wel eens de ene of de andere kant op laten vallen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 dec 2020, 22:55

Zweden vond ik heel erg meevallen. Denemarken en Finland zijn duidelijk meer aan de prijs, en Noorwegen komt daar nog weer flink overheen.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 18 dec 2020, 23:05

Het was voor ons afgelopen herfst voordeliger om in plaats van de geplande week in Denemarken door te rijden naar Zweden. Extra tol en brandstof werd makkelijk gecompenseerd door goedkoper overnachten, eten en drinken en vermaak.

Om on topic te blijven, wat we op de Faeröer geregeld en uitgezocht hadden was ook stuk voor stuk duur: autohuur, overnachting, boot en hiking voor Mykines, toltunnels, restaurantprijzen. En toch was het me elke cent waard geweest.

Positieve uitzondering zijn overigens de prijzen voor de helikoptervluchten, zwaar gesubsidieerd: tussen de 20 en 40 euro voor een enkeltje, afhankelijk van het traject.

Helaas zijn ze daar helemaal gek van testen en quarantaine, dus het zal wel weer even duren voordat daar weer ontspannen en normaal heen gereisd kan worden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 19 dec 2020, 1:16

^^ Dat zal voor veel kleinere eilandengroepen gelden, en gezien de beperktere mogelijkheden die ze daar hebben voor zorg ten opzichte van het vasteland is dat voor zulke locaties nog wel begrijpelijk ook.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » wo 30 dec 2020, 21:58

Jeroen schreef: vr 18 dec 2020, 17:43
Palance schreef: vr 18 dec 2020, 16:55
Vliegtickets vallen nog wel mee, maar voor een beetje huurauto op IJsland betaal je zo minimaal 70 - 80 euro per dag en dan heb je nog niks bijzonders (kleine 2WD hatchback).
Voordat de Corona-pandemie toesloeg, zat ik te loeren op een reis naar IJsland en de Færøer-eilanden. Ik heb een hekel aan vliegen en, zoals Jeroen hierboven al terecht heeft opgemerkt, zijn huurauto's schreeuwend duur in IJsland. Ja, die boot van Hirtshals via Tórshavn naar Seyðisfjörður (www.SmyrilLine.fo) is vreselijk duur, zeker als je niet met vreemde mensen in een hut wilt slapen. :nothanks:

Toch leek erop dat ik vanaf een reis van 3 of meer weken goedkoper uit zou zijn als ik mijn eigen auto zou meenemen, zeker als ik dankzij MotelMioveni ook fors zou kunnen besparen op de overnachtingskosten. Ik was dus begonnen een plan uit te werken en uit te zoeken hoe ik een bootreis van 2½ dag zou gaan overleven, maar toen kwam dat nare virus... B(
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » do 31 dec 2020, 11:16

^^ Je kunt het beste kijken naar de aanbiedingen. Zo heeft Smyril nu een aanbieding lopen naar Torshavn voor een overtocht voor €399 voor 2 personen inclusief auto. Vertrek is in juni. Dat is sowieso goedkoper dan een auto huren + vlucht.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » do 31 dec 2020, 12:34

^^
Dank, Emil. Weet jij nog een leuke dame die van kamperen houdt en dat andere bed in die tweepersoonscabine op de veerboot Norröna wil beslapen? Of de dame in kwestie in IJsland of op de Færøer-eilanden €250 per nacht aan een hotel of €100 per nacht aan een jeugdherberg wil uitgeven, of het aandurft om lepeltje-lepeltje naast mij te komen liggen, achterin MotelMioveni, dat mag ze zelf beslissen, als ze tenminste het testweekeinde in de Ardennen of Eifel goed doorkomt. :mrgreen:

Voor dames valt het nog niet mee, wildkamperen en soms in het bos je behoefte doen. Ik geef dames groot gelijk als ze op die manier niet met mij mee willen. Ik wil dat zelf ook niet, want er zijn zo weinig bomen op IJsland en op de Færöer-eilanden... Zo weinig bomen dat wildplassende en wildpoepende toeristen in camperbusjes in IJsland als plaag gezien worden. Dat wordt dus verplicht op dure campings staan, waar mensen uit Reykjavik vaak naartoe komen om te feesten en niet om te slapen. :geenlach:

Alle gekheid op een stokje: Alle leuke aanbiedingen zijn vaak bedoeld voor mensen die met z'n tweeën reizen. Wanneer je dan vraagt hoe het zit voor mensen die alleen reizen, dan betaal je vaak het dubbele. Ik moet dat nog aan Smyril Line vragen, maar ik vrees de hoofdprijs te moeten betalen om alleen op reis te kunnen. Is dat alleen reizen niet eenzaam? Nee joh, ik kom altijd mensen tegen om mee te kletsen en ik geniet van de vrijheid om te kunnen doen wat ik leuk vind, wanneer ik wil. :woop:

PS: Ik geloof dat we afdwalen. Ik weet maar één 'camping' op de Færøer-eilanden, een grindplaats voor campers, in Tórshavn. :offtopic:
Zullen we het weer over die prachtige nieuwe toltunnels op de Færøer-eilanden hebben? Betalen kan ook contant bij tankstations! ;)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 mar 2021, 18:54

Een nieuw tunnelproject komt er aan, de vervanging van twee jaren '60 tunnels van de weg 70 bij Klaksvik.

Project: https://www.landsverk.fo/fo-fo/bygging/ ... r-um-fjall

links: plan, rechts: huidige situatie
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 feb 2022, 16:59

Op 3 februari werd de 10,9 kilometer lange Sandoyartunnel doorboord. Deze onderzeetunnel is de langste in de Faeröer en ligt op -155 meter.

Het duurde 3 jaar en 3 maanden vanaf de bouwstart om de hele tunnel uit te boren. De geplande opening is in december 2023.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 aug 2023, 22:15

De geplande opening van de Sandoyartunnel is nog steeds voor kerst dit jaar.

Edit: het is dus gelukt om in tijden van pandemie en inflatie dus wel gewoon de deadline te halen die 5 jaar geleden bij aanvang gesteld werd. Kom daar maar eens bij mee tegenwoordig in een groot deel van Europa.

Afbeelding

Afbeelding

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 01 nov 2023, 22:09

Ger81 schreef: wo 16 dec 2020, 22:54
Wouter N14 schreef: vr 04 dec 2020, 22:54 De tunnel is klaar en gaat binnenkort open:
https://www.ad.nl/auto/geen-grap-eerste ... ~ad0313d6/
Goeiedag zeg! Dat is op meerdere manieren met recht een kunstwerk :schrikreactie: :worship:

De Faeroer staat al een tijdje hoog op het verlanglijstje, en deze rotonde is een extra reden voor een bezoek 8-)

Bijna 3 jaar later is het er daadwerkelijk van gekomen.
Met de auto mee op de boot hebben we 10 dagen op de Faeröer rondgereden (en gelopen, wat een walhalla voor de wandelaar is het daar).

Kort samengevat: prachtig land, indrukwekkende landschappen, vriendelijke mensen, criminaliteit bestaat er niet, alles is er brandschoon.

In de spoiler een serie foto's, inclusief De Rotonde 8-)
SPOILER: TOON

1. We beginnen met een uitzichtje op de Köhlbrandbrücke vanaf de A7 bij Hamburg.

Afbeelding

2. Onderweg van overnachtingsplaats Aalborg naar het vertrekpunt van de boot, Hirtshals.

Afbeelding

3. Franz was er ook (is ie al gesignaleerd in het vanity-plates topic?)

Afbeelding

4. De eerste Faeröerse kentekenplaat, terwijl we door de poort rijden. Dit gaf best wel een sensatiegevoel, een beetje wat je vroeger als kind had als je op vakantie ging.

Afbeelding

5. Na een kleine 2 dagen varen kwamen we aan in Tórshavn, alwaar we al snel werden getrakteerd op een (dubbele) regenboog. Het zou de eerste van vele regenbogen zijn die we hier zouden gaan zien.

Afbeelding

6. Idyllisch weggetje in een prachtig landschap.

Afbeelding

7. Hier klokten we ook onze kwart miljoenste kilometer.

Afbeelding

8. Bomen komen vrijwel niet voor op de Faeröer. De bomen die er zijn, groeien in de bebouwde kommen. Daar heeft men het kweken van bomen -op een plek waar het eigenlijk niet kan- tot een ware kunst verheven.
Deze boomtunnel in Tórshavn vond ik erg mooi.

Afbeelding

9. Het landschap is verder geheel boomloos, en op veel plaatsen indrukkend.

Afbeelding

10. De enkelstrooks tunnel naar Gásadalur.

Afbeelding

11. Kombord.

Afbeelding

12. Zicht op Gásadalur en de Múlafossur-waterval.

Afbeelding

13. Vooraankondiging rotonde.

Afbeelding

14. Heerlijk toeren over rustige wegen.

Afbeelding

15. Spacy tunnelverlichting in de Eysturoyartunnilin, op weg naar De Rotonde…

Afbeelding

16. Daar is ie dan, een futuristisch geheel op 72 meter onder de oceaan. Heel erg bijzonder.

Afbeelding

17. Een blik van wat dichterbij op het kunstwerk in het kunstwerk. Het was niet eenvoudig om dit vast te leggen, te meer omdat hier wel behoorlijk wat verkeer reed, wat een dikke streep zette door mijn stop-uitstappen-foto maken-wegwezen plannetje.

Afbeelding

18. Een rit door en boven de wolken.
Afbeelding

19. Even een stukje lopen, en floep, het trekt open.

Afbeelding

20.

Afbeelding

21. De meeste wegen waren rustig tot leeg, maar de 10 was op het wegvak Tórshavn-Klaksvík aardig druk bereden. Niet geheel toevallig de 2 grootste plaatsen van het land.

Afbeelding

22. Nog een spacy tunnel, volgens mij was dit de Norðoyatunnilin…

Afbeelding

23. …naar Klaksvík.

Afbeelding

24. En met deze regenboog, met bewegwijzering als gouden pot, sluiten we deze trip in stijl af.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 nov 2023, 22:13

Heel mooi! :top:

Lijkt nog wel een gok, om in het stormseizoen naar de Faeröer te gaan. Ik heb snel last van zeeziekte dus lange overtochten over zee is niet echt mijn ding, laat staan in het najaar. :p

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 01 nov 2023, 22:19

^^
We zijn er eerste helft september geweest, maar inderdaad, op de terugtocht was de zee tijdens de eerste dag aardig ruig.
Dat zat al in de verwachting, dus op de laatste dag toch maar een doosje reispilen gehaald bij een apotheek. Die hebben hun werk goed gedaan.

Als je snel zeeziek wordt is het wel een gok ja...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 02 nov 2023, 6:25

Ik heb op de (ruige) overtocht vorig jaar van Eemshaven naar Kristiansand armbandjes gekocht met een soort drukknop dit op/in je pols drukt. Dat helpt ook. Althans, bij mij :)

Verder: Prachtige foto’s. Ik denk dat, als ik er heen zou gaan, ik toch voor het vliegtuig zou kiezen.

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 02 nov 2023, 7:59

Wát een landschap. 8-)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 02 nov 2023, 9:49

^^ Absoluut. Apart trouwens om de bewegwijzering in een eerder IJslandse stijl te zien; je zou toch eerder Deens hebben verwacht.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 02 nov 2023, 10:39

Mooi verslag! Moet hier ook maar op het wensenlijstje :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge