[A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Wouter N14 »

Frits schreef:
Wouter N14 schreef:Hoe wordt er eigenlijk in Duitsland aangekeken tegen dit soort Nederlandse prestaties?
Ik chat met een Duitser en die is vooral verbaasd over de snelheid waarmee het gaat.
Als het inderdaad zo'n 9 jaar sneller gaat dan kan ik mij enige jaloezie ook wel voorstellen 8-)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Attietattie »

Frits schreef:
Wouter N14 schreef:Hoe wordt er eigenlijk in Duitsland aangekeken tegen dit soort Nederlandse prestaties?
Ik chat met een Duitser en die is vooral verbaasd over de snelheid waarmee het gaat.
En het grappige is dat die Duitsers enorm grote (brede) asfaltsets hebben. De 'Dikke Bertha' is wel eens naar de A1 (tussen 't Gooi en Muiderberg) gereden om daar asfalt te draaien.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Rogier »

In Duitsland wordt op zich wel snel gewerkt. Echter men werkt vaak maar op 1 plek, terwijl in Nederland vaak meerdere ploegen ingezet worden.
Bij Amersfoort (en vorige tussen Utrecht en Amersfoort) werden er 2 asfaltploegen ingezet. Dan kun je inderdaad de bovenste 2 lagen in 5 werknachten erin hebben.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Attietattie »

In Nederland gaan we steeds meer naar 'kort maar hevig' om de overlast voor de omgeving te beperken. Zo was er laatst op de A7 een werkvak van 14km lengte. Er zijn weekenden dat er 15 frezen worden ingezet op één locatie. Die grote heftige klussen, daar zijn we in nederland best goed in.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door sirdanilot »

Ik kom niet zo vaak op dat stuk A28 (behalve op weg naar een oom maar die woont dusdanig ver dat we de deur daar ook niet plat lopen), en ik verbaas me erover dat dit nu al af is ! Ik dacht, dat gaat nog wel even duren. :top:
Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Gaiajohan »

Ik ben er gisteren overheen gereden, net als de A2 bij Best e.d. en het zag er goed uit! Ik vond die luifel in de A28 echt enorm kenmerkend en ben er erg van onder de indruk.
Ritje was:
N280 -> A2 -> A27 -> A28 (Moest in Amersfoort zijn) -> A1 -> A6 -> A7
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5716
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door nederland24 »

^^Dat is een best stuk. Hoeveel kilometer heb je eigenlijk afgelegd in totaal?
hurricane
autoweg
Berichten: 1024
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door hurricane »

Attietattie schreef:In Nederland gaan we steeds meer naar 'kort maar hevig' om de overlast voor de omgeving te beperken. .
In het kader van bezuinigingen heb ik ook begrepen dat men hier weer van af wil en weer meer overdag wil werken op normale tijden. Dit is blijkbaar goedkoper dan meer snachts werken in een kortere tijd.
Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Gaiajohan »

nederland24 schreef:^^Dat is een best stuk. Hoeveel kilometer heb je eigenlijk afgelegd in totaal?
SPOILER: TOON

Uiteindelijk ben ik nog verder gegaan. na even thuis te hebben gezeten ben ik nog even naar Haren gereden, en dus via de A7 weer de A28 opgereden.
Totaal is het volgens Google Maps 395km :top:
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Attietattie »

hurricane schreef:
Attietattie schreef:In Nederland gaan we steeds meer naar 'kort maar hevig' om de overlast voor de omgeving te beperken. .
In het kader van bezuinigingen heb ik ook begrepen dat men hier weer van af wil en weer meer overdag wil werken op normale tijden. Dit is blijkbaar goedkoper dan meer snachts werken in een kortere tijd.
Klopt, maar dat zijn twee verschillende dingen. Waar jij op doelt, is iets wat zowel gedurende een nachtdienst gedaan kan worden, als gedurende een dagdienst.

Ik bedoel dat men kan kiezen tussen, een maand lang iedere nacht een paar rijstroken uit het verkeer halen, of één weekend de hele boel afsluiten. 'De burger' prefereert het laatste. Men vindt zeer ernstige overlast dus niet erg, als daarmee de boel maar gewoon klaar is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Frits »

Een foto-update van de A28 bij Amersfoort.

Richting Groningen:
Album: http://asw.roadpics.net/pic/347/
Zip: http://asw.roadpics.net/pic/347/Serie347.zip

Richting Utrecht:
Album: http://asw.roadpics.net/pic/348/
Zip: http://asw.roadpics.net/pic/348/Serie348.zip
De autogordel: een band voor het leven.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Wouter N14 »

Wordt dit op andere, vergelijkbare locaties niet met een vorkpijl aangegeven met de doorgaande pijl als contourpijl ?
http://asw.roadpics.net/pic/347/slides/ ... laken.html
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5716
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door nederland24 »

http://asw.roadpics.net/pic/348/slides/021%20A28.html
Je kan hier goed zien dat de linkerrijstrook breder wordt. :) Overigens vind ik plusstroken wel erg smal.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Wouter N14 »

De snelheidsaanduidingen vind ik maar matig, die dubbele sets :A1-100: maar dit helemaal:
http://asw.roadpics.net/pic/348/slides/021%20A28.html
Dat moet toch anders kunnen? :?
Bijvoorbeeld door de kantel- :F8: te vervangen door een kantel- :L7:
Want je moet natuurlijk wel de :C18: opheffen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Davy
expressweg
Berichten: 4649
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Davy »

Tsjah... Plusstroken, ze blijven pijn doen aan mijn ogen. Zal dit ook geen gevalletje worden van "meer open dan dicht"?
Maargoed, ik ben geen expert en ga voor de rest geen oordeel vellen (heb dit topic ook niet intensief gevolgd), en het zal zeker wel helpen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

Daviedoff schreef:Zal dit ook geen gevalletje worden van "meer open dan dicht"?
Daar ga ik wel vanuit. Ik denk dat ze bijna de hele dag open zullen zijn. Dit was samen met de Coentunnel het drukste 2x2-wegvak van Nederland.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Ze zijn tussen 6 en 19 uur onafgebroken open. De spitsfiles zijn als sneeuw voor de zon verdwenen, dus ze doen hun werk.
Davy
expressweg
Berichten: 4649
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Davy »

Ja uiteraard, dat ga ik zeker niet betwisten... maar een "echte" 2x3 doet dit ook, zonder dat je bijhorende apparatuur nodig hebt voor die plusstroken (wat ook geld kost). Dit is wat ik wou zeggen...
hurricane
autoweg
Berichten: 1024
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door hurricane »

Daviedoff schreef:Ja uiteraard, dat ga ik zeker niet betwisten... maar een "echte" 2x3 doet dit ook, zonder dat je bijhorende apparatuur nodig hebt voor die plusstroken (wat ook geld kost). Dit is wat ik wou zeggen...
Volgens mij was die benodigde ruimte niet snel voor handen om 2x3 te realiseren, vandaar deze oplossing. En het werkt waarvoor het bedoeld is, het oplossen van files :top:
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

Het dwangpunt was het viaduct Heiligenbergerweg. Daar past geen volwaardige 2x3 onderdoor.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18190
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Kaaiman »

Dat viaduct had natuurlijk ook in voorbereiding op de toekomst alvast vervangen kunnen worden. Of betrof het nog meer kunstwerken?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

^^ Er zijn ooit plannen geweest om het viaduct Heiligenbergerweg te slopen en een nieuwe weg aan te leggen vanaf de afrit Leusden richting Amersfoort-Centrum. Die plannen zijn gesneuveld. Die nieuwe weg zal ook nooit meer gerealiseerd kunnen worden omdat op die plek een nieuwe woonwijk wordt gebouwd. Ik neem aan dat het viaduct aangepakt gaat worden als de verbreding naar 2x4 gaat plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18190
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Kaaiman »

^^ Stom dat dat niet is doorgegaan. Is het ziekenhuis daar ook met het oog op die verbinding op die plek gebouwd? Dat mist nu een snelle aansluiting op het hoofdwegennet...
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10677
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Peter »

Het zijn er eigenlijk 3. Het oude jaren 60 viaduct en twee parallelle fietsbruggen van zo'n 10 jaar oud (die geen pilaar in de middenberm hebben).
De fietsbruggen zouden hergebruikt kunnen worden voor 1 A28 rijrichting (ri Utrecht).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door jelger »

boe! schreef:Ze zijn tussen 6 en 19 uur onafgebroken open. De spitsfiles zijn als sneeuw voor de zon verdwenen, dus ze doen hun werk.
Ja, heb me laatst aan een avondspits ritje hierlangs gewaagd (Den Haag -> Almelo, en het stroomde lekker door. Stond bij Barneveld pas in de file door een pechgeval.
timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door timmie_1606 »

boe! schreef:...ik neem aan dat het viaduct aangepakt gaat worden als de verbreding naar 2x4 gaat plaatsvinden.
Op welk deel van het traject word het 2x4?
Of zit die info in het topic over hoevelaken en heb ik er overheen gelezen?
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Kaaiman schreef:Is het ziekenhuis daar ook met het oog op die verbinding op die plek gebouwd? Dat mist nu een snelle aansluiting op het hoofdwegennet...
Het ziekenhuis (Elisabeth) is in 1969 opgeleverd. De snelweg dateert van een aantal jaren eerder, maar of ze in die tijd over een directe aansluiting op de snelweg hebben nagedacht, weet ik niet. Zowel dit ziekenhuis als de tweede locatie (Lichtenberg, opgeleverd in 1955) worden eind dit jaar buiten gebruik gesteld. De locaties zijn sterk verouderd en renovatie heeft geen zin meer. Er is een nieuw ziekenhuis gebouwd aan de noordwestkant van Amersfoort vlakbij de N199. Dat wordt 23 december as. in gebruik genomen.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

timmie_1606 schreef:Op welk deel van het traject word het 2x4?
Tussen N221 (Amersfoort-Zuid) en Nijkerk of Amersfoort-Vathorst.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

De berichten over de eventuele verbreding van de A28 tussen Amersfoort en Zwolle zijn verplaatst naar het betreffende topic:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=269&t=12358

Daarnaast is er een apart topic over de aanpak van het knooppunt Hoevelaken en de verbreding van de aangrenzende wegvakken naar 2x3/2x4:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=15918

Dit topic (Utrecht - Amersfoort: 2x3) is nu min of meer afgerond nu de verbreding klaar is. :yes:
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door marcel »

Chris schreef:Het dwangpunt was het viaduct Heiligenbergerweg. Daar past geen volwaardige 2x3 onderdoor.
In Duitsland zouden ze gewoon een waarschuwingsbordje 'smalle rijstroken' plaatsen.