[A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door timmie_1606 »

^^ Ik denk dat ze in Duitsland eerder een bordje 'verengte Fahrbahn' plaatsen
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

Een afsluitende video van Rijkswaterstaat van dit project:

[youtube]RWcLeauBqkg[/youtube]
timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door timmie_1606 »

Leuke video, hulde aan de afdeling communicatie.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

De spitsstroken waren zelfs deze zondagochtend open. Ze stonden er wel te flitsen.

Het is wel een mooi project geworden. Het valt me altijd op hoe snel je went aan het feit dat een snelweg verbreed is. Je vergeet snel hoe erg het was voor de verbreding.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11458
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Willem »

^^ Je ziet steeds vaker dat spitsstroken permanent open staan. Pas was de spitsstrook op de A12 zelfs midden in de nacht open. Wat dat betreft kun je het net zo goed een echte rijstrook van maken.
En ja, op dat soort uren moet je wel gaan flitsen om ervoor te zorgen dat nog iemand zich aan de Vmax houdt.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Vandaag stond in het AD/Amersfoortse Courant dat de gemeente Amersfoort vaart wil maken met de aanpassingen aan het kruispunt Hertenkop. Dat is het onderliggend wegennet t.h.v. de afslag Leusden-Zuid op de A28.

Tijdens de reconstructie van de A28 is het viaduct over de N226 volledig vervangen en de onderdoorgang is tegelijkertijd verbreed, waardoor er meer ruimte is voor opstelstroken onder het viaduct. In de huidige situatie zijn er drie rijstroken: één rechtdoorstrook in beide richtingen en een gecombineerde uitvoegstrook voor beide richtingen in het midden van de rijbaan. Op Streetview is goed te zien dat die uitvoegstrook te kort is. Het verkeer dat wil afslaan blokkeert het doorgaande verkeer op de N226. In de nieuwe situatie is ruimte voor vier rijstroken, waarbij iedere richting een eigen linksaf-strook krijgt.

Andere belangrijke maatregel is het vervangen van deze gelijkvloerse fietsoversteek door een tunnel. De gemeente Amersfoort heeft deze oplossing al eerder gerealiseerd bij de aansluiting van de N227 op de N221. Het voordeel voor het autoverkeer is dat een belangrijke verkeersstroom uit de verkeerslichtencyclus wordt gehaald. Onderschat deze groep fietsers niet: zowel het gerealiseerde tunneltje als de nieuwe tunnel liggen in de fietsroute van/naar het gereformeerde Van Lodenstein College en dat zijn honderden fietsers per spits.

Andere maatregelen zijn:
- Vervangen verkeerslichten
- Verlengen uitvoegstroken
- Verleggen zuidelijke afrit (richting Zwolle)
timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door timmie_1606 »

^^ Dat kunnen ze mooi meepakken met het zo goed als aansluitende project Kersenbaan.

[mods, misschien is het handig (ivm verwachte berichtenstroom specifiek voor het onderwerp Hertenkop) om hiervoor een appart topic aan te maken binnen OWN?]
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

De gemeente Amersfoort heeft vandaag de plannen op het Amersfoortse deel gepresenteerd.

Op onderstaand kaartje staan de plannen nog eens kort genoemd. Daaronder de uitwerking naar rijstroken.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

Ik had nog geen foto's gemaakt van de voltooide situatie bij Amersfoort.

Alle foto's zijn gemaakt vanaf het viaduct Heiligenbergerweg.

1. De aansluiting Leusden met de Berlijnse muur.
Afbeelding
A28 Amersfoort-1 by Chriszwolle, on Flickr

2. Op dat strookje rechts van de steunpilaar kan je mooi flitsen.
Afbeelding
A28 Amersfoort-2 by Chriszwolle, on Flickr

3. De spitsstroken waren open, maar het was niet heel druk (op de A1 zat het veel voller).
Afbeelding
A28 Amersfoort-3 by Chriszwolle, on Flickr

4. De aansluiting Leusden-Zuid.
Afbeelding
A28 Amersfoort-4 by Chriszwolle, on Flickr

5. Een beetje een golfbaan, dat viaduct over het Valleikanaal. Die was oorspronkelijk slechts 24 meter breed en had geen vluchtstroken.
Afbeelding
A28 Amersfoort-5 by Chriszwolle, on Flickr

6.
Afbeelding
A28 Amersfoort-6 by Chriszwolle, on Flickr
timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door timmie_1606 »

Chris schreef: 2. Op dat strookje rechts van de steunpilaar kan je mooi flitsen.
Ik zou een mobiele flitscontrole nou niet echt beschrijven als 'hulpdienst'... :p
Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 8284
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Jackbauer1350 »

^^ Jawel, het helpt de noodlijdende staatskas. :twisted:
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7845
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door duikgek89 »

Maar als je een beetje oplet, valt zo'n bus die heel erg zijn best doet om onopvallend te zijn toch wel op en dan kun je voor de zekerheid maar beter je voet van het gas halen.

Ik heb regelmatig dat ik een busje zie dat ik denk van goh, nu nog kijken waar ie de camera verstopt heeft. :mrgreen:
nico
woonerf
Berichten: 93
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 22:51

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door nico »

5. Een beetje een golfbaan, dat viaduct over het Valleikanaal. Die was oorspronkelijk slechts 24 meter breed en had geen vluchtstroken.
Dit is toch bij de Heiligenbergerbeek?
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

^^ Klopt. Het Valleikanaal wordt gepasseerd tussen de afslagen Leusden en Amersfoort.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

NOS schreef:Geluidsscherm valt op snelweg A28

De A28 tussen Utrecht en Amersfoort is afgesloten nadat een glasplaat van een geluidsscherm op de vluchtstrook was gevallen. Het is niet duidelijk hoe het komt dat de glasplaat heeft losgelaten. De weg is afgesloten tussen knooppunt Rijnsweerd en Den Dolder. Rijkswaterstaat onderzoekt de geluidsschermen. Omrijden kan het beste via de A27 en de A1, meldt de ANWB.
Twitter:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 590
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Stefanuzz »

Zat net even te kijken naar de dashcambeelden van vanochtend. En het lijkt er op dat er inderdaad (zoals Rijkswaterstaat aangeeft in [url=https://twitter.com/Rijkswaterstaat/sta ... 8592830465]een tweet[/tweet]) sprake is geweest van vandalisme. De glasplaat ziet er op de dashcambeelden van vanochtend al wit uitgeslagen uit. Als het van dat veiligheidsglas is, dan zal het vast en zeker in 1001 stukjes zijn verbrijzeld.

Afbeelding
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1219
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Vahalis »

^^ De politie is nu ook een onderzoek gestart.
De politie onderzoekt wie verantwoordelijk is voor de gevallen glasplaat op de A28 ter hoogte van Zeist. Op donderdag 11 september viel een glasplaat uit de geluidswal op het wegdek.

Vast staat dat het geen constructiefout in de geluidswal is, maar dat iemand de plaat opzettelijk uit de sponningen heeft geduwd
http://www.rtvutrecht.nl/bureauhengeveld/1112012/
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Rijkswaterstaat heeft een foutje op de afrit Leusden-Zuid gecorrigeerd. Op de afrit mocht 120/130 km/u gereden worden. Op de N221 vanaf Soest was/is de maximumsnelheid 80 km/u. Dit is nu aan elkaar gelijkgetrokken door op de afrit van de A28 een :A1-80: te plaatsen.
timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door timmie_1606 »

helaas ja....
daar reed ik dus (als het kon) 130...
beetje jammer dit, je kunt daar namelijk prima 130 rijden.

ssst niet aan RWS vertellen, maar je mag vanaf de linkse invoeger vanuit die N221 nog steeds 130 (samenvoeging van twee wegen waarbij de maximumsnelheid moet worden herhaald),
alleen dit stuk is nu 80
https://www.google.nl/maps/dir/52.13074 ... !3e0?hl=nl
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

Het was alweer enige tijd geleden dat ik de A28 richting Utrecht gereden heb. Het viel me op dat de hoogtebeperking voor de Vollenhoventunnel wel erg prominent staat aangegeven. Dit was vroeger toch niet zo? Zijn er vrachtwagens tegenaan gereden?
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Rogier »

Denk het wel. De randelementen van het dek vertonen enorm veel schades, als je richting Utrecht rijdt.
Dit lijkt mij aanrijschade te zijn.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Chris schreef:Het was alweer enige tijd geleden dat ik de A28 richting Utrecht gereden heb. Het viel me op dat de hoogtebeperking voor de Vollenhoventunnel wel erg prominent staat aangegeven. Dit was vroeger toch niet zo?
Deze zijn inderdaad recent geplaatst. Ik vermoed in november. Er staan nu aankondigingsborden voor de hoogtebeperking op 4500, 3000, 2000 en 1000 meter afstand van de tunnel. Die hoogte is overigens 4,2 meter, dus als de maximaal toegestane hoogte van 4 meter wordt gerespecteerd, kan iedere vrachtwagen door de tunnel.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Foto's van een lege A28 tussen Den Dolder en De Uithof. Vanwege werkzaamheden was de snelweg dit weekeinde afgesloten. Foto's genomen vanaf de Panweg in Zeist.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door waldo79 »

Wat een rust :lol:
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Hajo »

Zo zie je de A28 zelden... Mooie foto's! :top:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Rogier »

Mooie foto's, maar welke werkzaamheden zijn er in dit weekend uitgevoerd. Het wegvak heeft nog geen 5 jaar geleden al groot onderhoud gehad.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Voegovergangen. Een paar weken geleden waren ze bezig boven het viaduct 'Zeist-West', daar waren ze vanmorgen bezig met restwerkzaamheden. Volgens mij lag de nadruk dit weekeinde in de richting Amersfoort.
:arrow: https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons ... -2017.aspx

Overigens was de A28 richting Utrecht dit weekeinde helemaal niet dicht, maar het is zo gecommuniceerd om een verkeerschaos bij De Uithof te voorkomen. Daar was slechts één rijstrook beschikbaar.
Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 8284
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Jackbauer1350 »

Een prachtig gezicht! 8-) :top:
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Piles »

boe! schreef:

Overigens was de A28 richting Utrecht dit weekeinde helemaal niet dicht, maar het is zo gecommuniceerd om een verkeerschaos bij De Uithof te voorkomen. Daar was slechts één rijstrook beschikbaar.
Ah, vandaar... Waze stuurde me alsnog de N227 op, via A28 was 12 minuten langer.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

In het weekend van 10-13 augustus wordt viaduct Het Oude Spoor vlakbij de afslag Den Dolder gesloopt. De bouw van het viaduct begon in 1968 toen er nog goederentreinen reden tussen Bilthoven en Zeist. De spoorlijn werd echter in 1972 definitief gesloten en het viaduct is nooit gebruikt. Waarom het viaduct juist nu wordt gesloopt is mij niet bekend. Ik heb geen geluiden gehoord dat het viaduct in slechte staat zou zijn. Ik vermoed dat Rijkswaterstaat vooral op zoek was naar een weekend met relatief weinig verkeer.

Nog wat foto's van het viaduct in de spoiler.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding