[A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6775
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Seat Ibiza »

boe! schreef: wo 25 jul 2018, 11:34In het weekend van 10-13 augustus wordt viaduct Het Oude Spoor vlakbij de afslag Den Dolder gesloopt.
Is dat dit viaduct? https://www.openstreetmap.org/#map=17/52.10806/5.26925
Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Lekkere Kwal »

^^ dat is een geheel ander viaduct. Het Oude Spoor staat niet op OSM omdat het nooit openbaar toegankelijk is geweest. Er loopt dus ook geen fietspad overheen, maar ligt logischerwijze wel in het verlengde van de voormalige spoorlijn waar wel een fietspad op ligt:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Hajo »

^^ Ik kan het op de foto's niet zien, maar ik meen te weten dat er een brandstof pijpleiding over dat oude viaduct loopt. Die was bestemd voor de toenmalige vliegbasis Soesterberg en is na sluiting van de vliegbasis buiten gebruik gesteld. Misschien loopt die pijpleiding door dat verhoogde deel tussen de railing, deels in het viaduct.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

^^ Dat is een hoax die steeds maar weer wordt opgerakeld. Die pijpleiding lag op de plek die Seat Ibiza aangaf.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Hajo »

^^ Aha. Iets verderop dus. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6775
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Seat Ibiza »

Lekkere Kwal schreef: wo 25 jul 2018, 12:01Het Oude Spoor staat niet op OSM omdat het nooit openbaar toegankelijk is geweest. Er loopt dus ook geen fietspad overheen, maar ligt logischerwijze wel in het verlengde van de voormalige spoorlijn waar wel een fietspad op ligt
Dank voor de verheldering. Dan kan ik ook meteen begrijpen waarom het viaduct kan verdwijnen (met dat andere viaduct op steenworp afstand).
Janv
dorpsstraat
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Janv »

Als dat viaduct nooit een functie heeft gehad en het niet toegankelijk is (geweest), waarom zitten er dan eigenlijk van die railingen op?
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Een veiligheidsconstructie voor onderhoudsmedewerkers?
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

boe! schreef: wo 25 jul 2018, 11:34Waarom het viaduct juist nu wordt gesloopt is mij niet bekend. Ik heb geen geluiden gehoord dat het viaduct in slechte staat zou zijn.
Misschien kunnen ze het dan van hun beheerslijst afstrepen. Of ze willen de vluchtstrook daar breder maken, al is het andere viaduct van de Huis Ter Heideweg ook te smal. Als het ontworpen is als spoorviaduct lijkt het me ook niet dat de conditie erg slecht zou zijn, spoorviaducten werden vermoedelijk op meer massa ontworpen dan gewone verkeersbruggen. En deze is nooit belast geweest. Veel oude spoorbruggen zijn nog steeds zonder problemen in gebruik.
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Rogier »

Misschien zijn bepaalde onderdelen van dit viaduct (randelementen en opleggingen) die vernieuwd moeten worden (na 50 jaar) en zijn de kosten van de onderhoudsingrepen hoger, dan het slopen van het viaduct. In dat geval is het slopen wel voor te stellen.
Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1616
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Victor »

Artikel in het AD:
https://www.ad.nl/utrecht/vergeten-spoo ... ~a30b9e4f/
Topic op (model)spoorwegforum:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=81845.0

Het viaduct is in 1968 gebouwd, en in 1972 zijn de rails verwijderd. In die 4 jaar tijd schijnen er dus toch wel treinen hebben gereden.
Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 8284
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Jackbauer1350 »

Ik ben nog even wezen kijken bij de sloop rond een uur of drie. Toen was de sloop al aardig gevorderd.
Vanaf het viaduct Huis ter Heide was alles mooi te volgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een tractor op de snelweg. Ook geen alledaags gezicht.



Een lege A28 is ook mooi om te zien:
Afbeelding

Afbeelding

Bij Rijnsweerd vanaf het fietsviaduct:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

Mooie foto's! :top: 8-)
De Zeistenaar
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: za 11 aug 2018, 20:24

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door De Zeistenaar »

Dan stond ik haast naast jou want ik kan me herinneren dat ze net zo ver waren als op jouw foto. Erg mooie foto's zeg! Had je nog gemerkt dat mijn drone aan het vliegen was? Het was een beetje link met al die zweefvliegtuigen, maar het is goed gelukt.

En voor de mensen die er niet echt bekend in de buurt zijn; op 10 augustus zag de brug er zo uit:
Afbeelding
Berrychello
verkeersader
Berichten: 536
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Berrychello »

Mooie foto's!
Ik ben nu ook wel benieuwd naar die drone beelden :)
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 8284
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Jackbauer1350 »

Ik ben er vanochtend nog langs gereden. De landhoofden heeft men gelaten voor wat het is. Die liggen ook niemand in de weg. Dus een kleine herinnering aan het viaduct blijft in stand (voorlopig).
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

De bouw van de 'Luifel van Zeist' in 1984.

Opvallend trouwens dat er zo'n brede linker vluchtstrook was. Kennelijk is dat al bij de realisatie van de spitsstrook in 1996 vervallen, op satellietbeelden van voor de verbreding naar 2x3 rijstroken is die linker vluchtstrook al niet te zien.

Afbeelding

Detail:
Afbeelding
Foto's: Beeldbank Rijkswaterstaat, Andries Kerkhoven
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Wouter N14 »

De linker vluchtstrook is breder dan normaal, maar de rechter lijkt smaller. Misschien hebben ze dat op een gegeven moment aangepast.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door verfmeer95 »

Was er misschien een plan om de weg (tijdelijk) als 1x2 te openen? Het verschil in bouwsnelheid van beide rijbanen is nogal groot. Als ze dat wilden doen, dan zijn vluchtstroken aan beide zijdes wel nuttig.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

Ik weet niet de exacte bouwuitvoering, maar de snelweg heeft er volgens mij heel lang ongebruikt bijgelegen. Het tracé was in 1963 vastgesteld, de bouw begon in 1969 en foto's uit 1971 laten zien dat de snelweg toen al nagenoeg gereed was. Uiteindelijk is dit deel pas in 1985-1986 echt geopend, wat betekent dat de snelweg er bijna 15 jaar lang ongebruikt heeft gelegen.

Voor de meeste forummers zal het te lang geleden zijn dat ze deze situatie bewust hebben meegemaakt, maar het moet toch wel bizar zijn dat op een dermate belangrijke route er een snelweg 15 jaar ongebruikt bijlag? De situatie op de N237 moet in die tijd toch wel onhoudbaar zijn geweest.

Dat die snelweg zo erg nodig was is ook wel te zien in het feit dat er minder dan 10 jaar na openstelling al capaciteitsproblemen waren. De spitsstrook vanaf Den Dolder tot Rijnsweerd is al in 1996 geopend - 10 jaar na openstelling van de snelweg. Gezien dat hier nog wel de nodige tijd aan probleemvaststelling en planuitwerking aan vooraf moet zijn gegaan geeft wel aan dat de capaciteit eigenlijk al direct na openstelling een probleem moest zijn geweest.
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Piles »

^^ N.a.v. dit topic zat ik even de Wegenwiki te lezen, en verbaasde me inderdaad enorm over hoe jong deze snelweg is! Nooit geweten en onvoorstelbaar.
Leuke SNUP ook, die westelijke rondweg bij Zeist.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Schelpenpaadje »

Chris schreef: wo 22 apr 2020, 15:28 Voor de meeste forummers zal het te lang geleden zijn dat ze deze situatie bewust hebben meegemaakt, maar het moet toch wel bizar zijn dat op een dermate belangrijke route er een snelweg 15 jaar ongebruikt bijlag? De situatie op de N237 moet in die tijd toch wel onhoudbaar zijn geweest.
Was die toen wel 2x2? Wegenwiki weet het niet.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Coen Tunnel »

^^ In ieder geval één rijbaan tussen de Stichtse Rotonde en de huidige N413 bij Soesterberg, sowieso 2x2 tussen Soesterberg en Utrecht, als ik het goed heb. Volgens mij is dat hier wel eens besproken. Die 2x2 tussen Soesterberg en Utrecht ligt er nog steeds, dat is nooit gedegradeerd. Daardoor is de N237 tegenwoordig best een prettige weg om te rijden.

Volgens de topografische kaart lagen er twee rijstroken op die ene rijbaan tussen de Stichtse Rotonde en Soesterberg, maar ik meen hier ook wel eens gelezen te hebben dat er 1x4 lag. Dat zou gepast kunnen hebben.
Chris schreef: wo 22 apr 2020, 15:28Voor de meeste forummers zal het te lang geleden zijn dat ze deze situatie bewust hebben meegemaakt, maar het moet toch wel bizar zijn dat op een dermate belangrijke route er een snelweg 15 jaar ongebruikt bijlag? De situatie op de N237 moet in die tijd toch wel onhoudbaar zijn geweest.
Oudere forummers meldden wel dat doorgaand verkeer van de A28 naar de A12 vaak de N227 van Amersfoort naar Maarn nam. Daarmee kon men, bijvoorbeeld bij een reis tussen Breda/Rotterdam/Den Haag en Noord- en Oost-Nederland of v.v. de drukke E8 (huidige N237) en de Waterlinieweg vermijden. De N227 passeert tussen de A28 en A12 geen bebouwde kommen.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Coen Tunnel schreef: wo 22 apr 2020, 16:42 ^^ In ieder geval één rijbaan tussen de Stichtse Rotonde en de huidige N413 bij Soesterberg, sowieso 2x2 tussen Soesterberg en Utrecht, als ik het goed heb.
Dat is correct. Tussen de Stichtse Rotonde en Soesterberg was 1x2 rijstroken, maar die twee rijstroken waren zo breed dat er gemakkelijk drie auto's naast elkaar konden rijden. De 'middelste' strook werd dan door het verkeer uit beide richtingen gebruikt, een moordstrook dus. Bij een latere reconstructie is de rijbaan versmald en zijn er twee rijstroken van normale breedte gekomen (de huidige situatie).
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19025
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door mavas »

Dank. De website en het boek https://weghderweegen.nl/ boden hierin geen duidelijkheid of er nou 1x2, of 1x4 lag.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Palance »

Chris schreef: wo 22 apr 2020, 15:28 Voor de meeste forummers zal het te lang geleden zijn dat ze deze situatie bewust hebben meegemaakt, maar het moet toch wel bizar zijn dat op een dermate belangrijke route er een snelweg 15 jaar ongebruikt bijlag?
Dat je van de A28 af moest op weg naar het zuiden en een leeg stuk weg voor je lag, dat kan ik me nog wel herinneren, niet meer de route die we toen namen.

Volgens mij is een bekende scene uit de film Schatjes op dat stuk weg opgenomen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Een post van 3,5 jaar geleden, maar misschien wel leuk om dat hier te plaatsen vanwege de relevantie met bovenstaande posts.
boe! schreef: vr 19 aug 2016, 22:02 De E8 tussen Soesterberg en Amersfoort t.h.v. De Spitsheuvel in 1960. Op de steen staat Osnabrück en Amersfoort.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Coen Tunnel »

Palance schreef: wo 22 apr 2020, 17:03Volgens mij is een bekende scene uit de film Schatjes op dat stuk weg opgenomen.
U gaat door voor de koelkast: viewtopic.php?f=7&t=14093
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door waldo79 »

Chris schreef: wo 22 apr 2020, 15:28 Voor de meeste forummers zal het te lang geleden zijn dat ze deze situatie bewust hebben meegemaakt, maar het moet toch wel bizar zijn dat op een dermate belangrijke route er een snelweg 15 jaar ongebruikt bijlag? De situatie op de N237 moet in die tijd toch wel onhoudbaar zijn geweest.
Ik ben er net oud genoeg voor. Vanwege familiebezoek kwam ik tot 2015 regelmatig in Zeist. Eind 1985 is het wegvak tot Den Dolder geopend in één rijrichting met 2 rijstroken. (Waterlinieweg :arrow: Den Dolder)

10 maanden later opende het gehele wegvak tot aan Amersfoort-Zuid in beide rijrichtingen.
Laatst gewijzigd door waldo79 op wo 22 apr 2020, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.