Rijkswaterstaat schreef:A28: 790 glaspanelen vervangen bij Zeist
Rijkswaterstaat rondt aankomend weekend de bijzondere onderhoudsoperatie af aan geluidsscherm De Luifel bij Zeist. De afgelopen maanden zijn 790 oude glaspanelen vervangen door lichtere kunststof varianten en is betonschade aan de constructie hersteld.
Dankzij een speciaal ontwikkeld verrijdbaar werkplateau met hijsinstallatie konden deze werkzaamheden veilig en zonder wegafsluitingen worden uitgevoerd. Zo konden weggebruikers tijdens de werkzaamheden vlot en veilig gebruik blijven maken van de A28.
Unieke werkwijze zonder verkeershinder
De vernieuwing van het geluidsscherm langs de A28 bij Zeist is uitgevoerd vanaf de achterkant van de luifelconstructie, buiten het zicht van de snelweg. Deze innovatieve aanpak maakte het mogelijk om groot onderhoud te combineren met maximale verkeersdoorstroming. Door het gebruik van lichtere panelen van kunststof in plaats van glas is de constructie bovendien toekomstbestendiger en eenvoudiger te onderhouden.
Weekendafsluiting A28 voor afronding van het project
Voor het afronden van de werkzaamheden sluiten we van vrijdag 7 november 2025 22.00 tot maandag 10 november 05.00 uur de A28 richting Amersfoort af van knooppunt Rijnsweerd tot afrit Den Dolder (3). In dit weekend worden de laatste glaspanelen aan het begin en einde van De Luifel vervangen, het werkplateau verwijderd en tijdelijke geluidsschermen weggehaald. Deze waren geplaatst tijdens de werkzaamheden om geluidshinder voor de omgeving te beperken.
Verkeer vanuit Utrecht richting Amersfoort wordt vanaf knooppunt Rijnsweerd omgeleid via de A27 richting Hilversum en vervolgens via de A1 richting Amersfoort. Houd rekening met een extra reistijd van ongeveer 15 minuten. Gele borden langs de weg geven de omleidingsroutes aan.
[A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
-
Autostrada
- autoweg
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Dit weekend is de A28 dicht vanaf Rijnsweerd richting oosten. Op die locatie heb ik deze foto ook genomen.
IMG_5775 by Autostrada Italia, on Flickr
IMG_5775 by Autostrada Italia, on Flickr-
Autostrada
- autoweg
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Verkeer richting Amersfoort wat de A28 op komt vanaf afrit 3 (Utrecht Science Park) wordt over de vluchtstrook geleid.
De normale rijbaan heeft teveel schade. Deze schade was overigens al maanden zichtbaar - blijkbaar is het nu te gortig geworden of is het eindelijk gespot.
Verkeer moet over de doorgetrokken streep terug de rijbaan op.
Een auto komt vanuit het westen de A28 op Ri Amersfoort
IMG_0034 by Autostrada Italia, on Flickr
Schade
IMG_0035 by Autostrada Italia, on Flickr
Dit is niet in één dag ontstaan - de plekken waren al voor de winter zichtbaar
IMG_0036 by Autostrada Italia, on Flickr
Terug invoegen gaat dwars over de doorgetrokken streep - je ziet ter plekke menig automobilist twijfelen
IMG_0037 by Autostrada Italia, on Flickr
De normale rijbaan heeft teveel schade. Deze schade was overigens al maanden zichtbaar - blijkbaar is het nu te gortig geworden of is het eindelijk gespot.
Verkeer moet over de doorgetrokken streep terug de rijbaan op.
Een auto komt vanuit het westen de A28 op Ri Amersfoort
IMG_0034 by Autostrada Italia, on FlickrSchade
IMG_0035 by Autostrada Italia, on FlickrDit is niet in één dag ontstaan - de plekken waren al voor de winter zichtbaar
IMG_0036 by Autostrada Italia, on FlickrTerug invoegen gaat dwars over de doorgetrokken streep - je ziet ter plekke menig automobilist twijfelen
IMG_0037 by Autostrada Italia, on Flickr-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23013
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19183
- Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
- Locatie: Leusden
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Bijzonder dat er op de toeleidende linker rijstrook geen waarschuwingen lijken te staan. Of nog een aantal bakens op de onderbroken markering zodra verkeer vanaf de vluchtstrook opschuift naar de rechter rijstrook. Er staat misschien een bord
(met 2 pijlen) maar iemand die niet oplet en meteen naar rechts opschuift rijdt zo in de flank van iemand die van de vluchtstrook komt.
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23013
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Goed punt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24148
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Duidelijk zichtbaar op de onderste foto!
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24148
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Die kan toch gewoon met de rechterstrook meerijden en na de bakens uitvoegen?
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19183
- Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
- Locatie: Leusden
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Totdat de bakens omver worden gereden door een buschauffeur die verwacht dat de vluchtstrook vrij is.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6775
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
- Locatie: Ibiza ;-)
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Stevie Wonder als buschauffeur?boe! schreef: za 09 mei 2026, 20:17 Totdat de bakens omver worden gereden door een buschauffeur die verwacht dat de vluchtstrook vrij is.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19183
- Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
- Locatie: Leusden
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Dat het beroepschauffeurs zijn, betekent niet dat ze per definitie goed rijden.
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
-
Autostrada
- autoweg
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Nu rijd ik daar niet dagelijks, maar volgens mij is de A28 richting oost niet zo filegevoelig. Met andere woorden: hoe vaak rijdt de bus daar over de vluchtstrook?
Ik heb een tijdje staan kijken, ik zie het nog wel misgaan op die plek - met name doordat mensen op rijstrook 1 de neiging hebben om direct naar rechts te gaan, terwijl ze geen auto's vanaf de vluchtstrook verwachten.
Op basis van de beschikbare templates op https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/deel3.html#T kan je gewoon een prima bord voor deze situatie maken (T53 + X01 + X12):

Edit: ik zie dat het zelfs als voorbeeld op de verkeersborden website staat
https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/ ... T26-2l.png
Ik heb een tijdje staan kijken, ik zie het nog wel misgaan op die plek - met name doordat mensen op rijstrook 1 de neiging hebben om direct naar rechts te gaan, terwijl ze geen auto's vanaf de vluchtstrook verwachten.
Op basis van de beschikbare templates op https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/deel3.html#T kan je gewoon een prima bord voor deze situatie maken (T53 + X01 + X12):

Edit: ik zie dat het zelfs als voorbeeld op de verkeersborden website staat
https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/ ... T26-2l.png
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23013
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9856
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Je zou de middenstrepen vanaf de
(met twee pijlen) voor 200 meter ononderbroken kunnen maken. Dat zou verkeer op rijstrook 1 wat langer links moeten houden zodat verkeer vanaf de vluchtstrook veilig op rijstrook 2 kan invoegen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Durashift
- expressweg
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Expat chauffeurs uit Griekenland.Seat Ibiza schreef: za 09 mei 2026, 20:22Stevie Wonder als buschauffeur?boe! schreef: za 09 mei 2026, 20:17 Totdat de bakens omver worden gereden door een buschauffeur die verwacht dat de vluchtstrook vrij is.
![]()
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Dat zeg ik toch ook?
Verder prima voorstellen hierboven om een beter bord te plaatsen en/of een stukje doorgetrokken streep aan te brengen.
-
Autostrada
- autoweg
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Op de linker rijstrook staat geen aanduiding dat er verkeer van de vluchtstrook / van rechts kan komen. Eén extra bord en het was wel duidelijk geweest.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24148
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
Je schreef misschien.Schelpenpaadje schreef: zo 10 mei 2026, 1:12Dat zeg ik toch ook?
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24148
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
