[A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85896
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Chris »

Rijkswaterstaat schreef:A28: 790 glaspanelen vervangen bij Zeist

Rijkswaterstaat rondt aankomend weekend de bijzondere onderhoudsoperatie af aan geluidsscherm De Luifel bij Zeist. De afgelopen maanden zijn 790 oude glaspanelen vervangen door lichtere kunststof varianten en is betonschade aan de constructie hersteld.

Dankzij een speciaal ontwikkeld verrijdbaar werkplateau met hijsinstallatie konden deze werkzaamheden veilig en zonder wegafsluitingen worden uitgevoerd. Zo konden weggebruikers tijdens de werkzaamheden vlot en veilig gebruik blijven maken van de A28.

Afbeelding

Unieke werkwijze zonder verkeershinder

De vernieuwing van het geluidsscherm langs de A28 bij Zeist is uitgevoerd vanaf de achterkant van de luifelconstructie, buiten het zicht van de snelweg. Deze innovatieve aanpak maakte het mogelijk om groot onderhoud te combineren met maximale verkeersdoorstroming. Door het gebruik van lichtere panelen van kunststof in plaats van glas is de constructie bovendien toekomstbestendiger en eenvoudiger te onderhouden.

Weekendafsluiting A28 voor afronding van het project

Voor het afronden van de werkzaamheden sluiten we van vrijdag 7 november 2025 22.00 tot maandag 10 november 05.00 uur de A28 richting Amersfoort af van knooppunt Rijnsweerd tot afrit Den Dolder (3). In dit weekend worden de laatste glaspanelen aan het begin en einde van De Luifel vervangen, het werkplateau verwijderd en tijdelijke geluidsschermen weggehaald. Deze waren geplaatst tijdens de werkzaamheden om geluidshinder voor de omgeving te beperken.

Verkeer vanuit Utrecht richting Amersfoort wordt vanaf knooppunt Rijnsweerd omgeleid via de A27 richting Hilversum en vervolgens via de A1 richting Amersfoort. Houd rekening met een extra reistijd van ongeveer 15 minuten. Gele borden langs de weg geven de omleidingsroutes aan.
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Autostrada »

Dit weekend is de A28 dicht vanaf Rijnsweerd richting oosten. Op die locatie heb ik deze foto ook genomen.

AfbeeldingIMG_5775 by Autostrada Italia, on Flickr
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Autostrada »

Verkeer richting Amersfoort wat de A28 op komt vanaf afrit 3 (Utrecht Science Park) wordt over de vluchtstrook geleid.
De normale rijbaan heeft teveel schade. Deze schade was overigens al maanden zichtbaar - blijkbaar is het nu te gortig geworden of is het eindelijk gespot.

Verkeer moet over de doorgetrokken streep terug de rijbaan op.

Een auto komt vanuit het westen de A28 op Ri Amersfoort
AfbeeldingIMG_0034 by Autostrada Italia, on Flickr

Schade
AfbeeldingIMG_0035 by Autostrada Italia, on Flickr

Dit is niet in één dag ontstaan - de plekken waren al voor de winter zichtbaar
AfbeeldingIMG_0036 by Autostrada Italia, on Flickr

Terug invoegen gaat dwars over de doorgetrokken streep - je ziet ter plekke menig automobilist twijfelen

AfbeeldingIMG_0037 by Autostrada Italia, on Flickr
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Wouter N14 »

^^ Waarom dan niet ook een paar bakens op de vluchtstrook zetten? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Omdat een lijnbus bij file over de vluchtstrook mag rijden.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Schelpenpaadje »

Bijzonder dat er op de toeleidende linker rijstrook geen waarschuwingen lijken te staan. Of nog een aantal bakens op de onderbroken markering zodra verkeer vanaf de vluchtstrook opschuift naar de rechter rijstrook. Er staat misschien een bord :L7: (met 2 pijlen) maar iemand die niet oplet en meteen naar rechts opschuift rijdt zo in de flank van iemand die van de vluchtstrook komt.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Wouter N14 »

boe! schreef: za 09 mei 2026, 16:44 Omdat een lijnbus bij file over de vluchtstrook mag rijden.
Goed punt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door harry »

Schelpenpaadje schreef: za 09 mei 2026, 17:02 Er staat misschien een bord :L7: (met 2 pijlen)
Duidelijk zichtbaar op de onderste foto! :D
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door harry »

boe! schreef: za 09 mei 2026, 16:44 Omdat een lijnbus bij file over de vluchtstrook mag rijden.
Die kan toch gewoon met de rechterstrook meerijden en na de bakens uitvoegen?
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Totdat de bakens omver worden gereden door een buschauffeur die verwacht dat de vluchtstrook vrij is.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6775
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Seat Ibiza »

boe! schreef: za 09 mei 2026, 20:17 Totdat de bakens omver worden gereden door een buschauffeur die verwacht dat de vluchtstrook vrij is.
Stevie Wonder als buschauffeur?
:denk:
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door boe! »

Dat het beroepschauffeurs zijn, betekent niet dat ze per definitie goed rijden.
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Taran 5 »

^^ Mag het ook Ray Charles zijn die met zijn cameo deze niet zo beste film toch voorziet van een hilarisch momentje :hahaHAHA:
Link
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Autostrada »

Nu rijd ik daar niet dagelijks, maar volgens mij is de A28 richting oost niet zo filegevoelig. Met andere woorden: hoe vaak rijdt de bus daar over de vluchtstrook?
Ik heb een tijdje staan kijken, ik zie het nog wel misgaan op die plek - met name doordat mensen op rijstrook 1 de neiging hebben om direct naar rechts te gaan, terwijl ze geen auto's vanaf de vluchtstrook verwachten.

Op basis van de beschikbare templates op https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/deel3.html#T kan je gewoon een prima bord voor deze situatie maken (T53 + X01 + X12):

Afbeelding

Edit: ik zie dat het zelfs als voorbeeld op de verkeersborden website staat
https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/ ... T26-2l.png
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Wouter N14 »

^^ Dat bord staat toch gewoon zichtbaar op de foto? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Hajo »

Je zou de middenstrepen vanaf de :L7: (met twee pijlen) voor 200 meter ononderbroken kunnen maken. Dat zou verkeer op rijstrook 1 wat langer links moeten houden zodat verkeer vanaf de vluchtstrook veilig op rijstrook 2 kan invoegen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Durashift »

Seat Ibiza schreef: za 09 mei 2026, 20:22
boe! schreef: za 09 mei 2026, 20:17 Totdat de bakens omver worden gereden door een buschauffeur die verwacht dat de vluchtstrook vrij is.
Stevie Wonder als buschauffeur?
:denk:
Expat chauffeurs uit Griekenland.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Schelpenpaadje »

harry schreef: za 09 mei 2026, 19:57
Schelpenpaadje schreef: za 09 mei 2026, 17:02 Er staat misschien een bord :L7: (met 2 pijlen)
Duidelijk zichtbaar op de onderste foto! :D
Dat zeg ik toch ook?

Verder prima voorstellen hierboven om een beter bord te plaatsen en/of een stukje doorgetrokken streep aan te brengen.
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Autostrada »

Wouter N14 schreef: za 09 mei 2026, 21:38 ^^ Dat bord staat toch gewoon zichtbaar op de foto? :s
Op de linker rijstrook staat geen aanduiding dat er verkeer van de vluchtstrook / van rechts kan komen. Eén extra bord en het was wel duidelijk geweest.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door harry »

Schelpenpaadje schreef: zo 10 mei 2026, 1:12
harry schreef: za 09 mei 2026, 19:57
Schelpenpaadje schreef: za 09 mei 2026, 17:02 Er staat misschien een bord :L7: (met 2 pijlen)
Duidelijk zichtbaar op de onderste foto! :D
Dat zeg ik toch ook?
Je schreef misschien. :)
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Moet ik uitleggen dat dit een gangbare manier is om te zeggen "dit mag dan wel zo zijn..."? Of snap je inmiddels dat ik dat bedoelde? ;)
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bericht door harry »

^^ Misschien wel.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.