Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » wo 08 dec 2021, 22:06

Chris schreef: di 23 nov 2021, 15:28 In Wallonië worden veel / alle afritten van snelwegen voorzien van verlichting die gaat knipperen als er een spookrijder gedetecteerd wordt, hier te zien in de video.

In 2023 moeten 300 verbindingswegen in Wallonië hiervan voorzien zijn.

Link
Dat vind ik nu eens een goed initiatief :D

Al blijft de vraag hoeveel spookrijders men zo gaat kunnen tegenhouden…

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 dec 2021, 22:08

Mikhail schreef: wo 08 dec 2021, 22:06Al blijft de vraag hoeveel spookrijders men zo gaat kunnen tegenhouden…
Er zijn globaal drie typen spookrijders:

* bestuurders die een foutje maken en snel keren
* oudere bestuurders die dat niet meteen doorhebben
* bestuurders onder invloed. Die zijn het moeilijkst te bereiken met waarschuwingen.

Ik denk dat het wel kan helpen tegen de eerste twee, maar de derde is gewoon lastig. Soms krijg je dat soort lui zelfs met zwaailichten niet te stoppen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 08 dec 2021, 22:20

^^ En de vierde groep, Roemeense buschauffeurs.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 08 dec 2021, 22:21

Wouter N14 schreef: wo 08 dec 2021, 22:20 ^^ En de vierde groep, Roemeense Oost-Europese buschauffeurs.
:yes:
Svenlo

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 09 dec 2021, 12:56

Chris schreef: wo 08 dec 2021, 22:08
Mikhail schreef: wo 08 dec 2021, 22:06Al blijft de vraag hoeveel spookrijders men zo gaat kunnen tegenhouden…
Er zijn globaal drie typen spookrijders:

* bestuurders die een foutje maken en snel keren
* oudere bestuurders die dat niet meteen doorhebben
* bestuurders onder invloed. Die zijn het moeilijkst te bereiken met waarschuwingen.

Ik denk dat het wel kan helpen tegen de eerste twee, maar de derde is gewoon lastig. Soms krijg je dat soort lui zelfs met zwaailichten niet te stoppen.
Vergeet ook doelbewuste spookrijders niet: voor de kick of zelfmoordenaars. Al kan ik moeilijk inschatten hoe groot deze groep is. Alleszins zal voor deze groep knipperende lampen ook geen effect hebben.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 26 dec 2021, 15:16

Langs de N467 t.h.v. het Donkmeer staan deze armaturen. Geen idee wat voor type dit is...
Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 26 dec 2021, 16:52

^^ Het type weet ik ook niet.

Wel een mooi nostalgisch plaatje. :top:

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » zo 26 dec 2021, 21:57

^^ Als ik me niet vergis een Thorn Alpha 3

AfbeeldingThorn Alpha 3 (Geared) by Davy, on Flickr

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 27 dec 2021, 13:34

In Mechelen vlakbij het station nog deze mooie verzameling Schréder DM's (exacte type weet ik niet uit mijn hoofd). Oogt lekker jaren 70 zo.
AfbeeldingAfbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 18 mar 2022, 1:08

Oplossing in de maak voor donkere N9: “Ledverlichting op komst in juli”

Interessante stukken uit het artikel:

“De meeste gewestwegen worden nog verlicht met lampen van het type SOX (lagedruk natriumlampen met een hoog lichtrendement, red.), maar die worden niet meer geproduceerd”, zegt Jef Schoenmaekers, woordvoerder bij AWV. “De Vlaamse overheid heeft wel nog een stock van die SOX-lampen, om defecte lampen te kunnen vervangen in afwachting van de verledding van de gewestwegen.”

Maar de plaatsing van nieuwe ledlampen loopt vertraging op door schaarste van bepaalde componenten op de markt. “Daarom is men heel spaarzaam met de nog voorradige lampen en worden deze enkel nog op de meest kritische plaatsen vervangen: kruispunten, voetgangers- en fietsoversteken, gevaarlijke bochten.”Het regent al maanden klachten over de slecht verlichte N9 tussen Gent en Eeklo. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) komt er tegen de zomer een oplossing.

(...)

“Tegen de zomer van 2024 moet alle verlichting in beheer van AWV omgebouwd zal zijn naar ledverlichting

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220316_96184849
Dat SOX-lampen niet meer geproduceerd worden begint op sommige plaatsen problematisch te worden. Wel vreemd dat de woordvoerder beweert dat de N9 als één van de eerste gewestwegen die in Vlaanderen zal aangepakt worden mbt de verledding, ik heb de indruk dat zowat de helft van de gewestwegen reeds 'verled' zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 18 mar 2022, 9:38

^^
Dat is zever in pakjes. Zowat alle gewestwegen hier zijn al uitgerust met LED en dat al geruime tijd. SOX kwam hier sowieso nog amper voor, dat dat aan die kanten nu een probleem wordt is dat men daar het te lang heeft laten hangen een ook de SON-operatie van tiental jaar geleden heeft gemist?

Zelfs het gros van gemeentewegen langs deze kant heeft ondertussen LED. Als ik nu op een weg met oranje of geel licht kom, is dat terug even wennen.

Ik vraag me echt waarom een woordvoerder zaken verkondigt die niet stroken met de realiteit.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 18 mar 2022, 10:01

Oost-Vlaanderen loopt wel wat achter op dat vlak, dat is me al opgevallen. Nog veel triestigaards met GSO's, rond Maldegem staat het er nog vol mee.
In West-Vlaanderen rond het Brugse bijvoorbeeld is bijvoorbeeld wel al een hoop verwafelijzerd op de gewestwegen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 18 mar 2022, 10:20

^^
Dat viel mij vorige zomer bij mijn Vlaamse roadtripjes ook al op. Het was soms wel een leuke reis in de tijd qua verlichting. In Vlaams-Brabant is men echt laks qua vervanging van bewegwijzering, maar op vlak van verlichting is men quasi manisch.

Als je bv hier kijkt, tussen 2014 en nu heeft men daar drie keer de verlichting vervangen;

https://www.google.be/maps/@50.8937055, ... 384!8i8192

Hier in Aarschot is men ondertussen zelfs de eerste generatie LED's van 10 jaar geleden aan het vervangen.

https://www.google.be/maps/@50.9787604, ... 384!8i8192

Hier op de N10 is de verlichting in handen van de gemeente, die hebben er iets speciaals van gemaakt. En uiteraard is het altijd grappig om LED als modernste techniek aan palen met kabels te zien hangen;

https://www.google.be/maps/@50.9776659, ... 384!8i8192

Hier op Den-Boschsingel in Leuven gebruikt men nog SON, omdat daar een speciaal soort armatuur gebruikt is dat niet in de naastgelegen torengebouwen binnenschijnt.

https://www.google.be/maps/@50.889107,4 ... 384!8i8192

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 19 mar 2022, 2:35

Wimpie25 schreef: vr 18 mar 2022, 10:20
Hier op de N10 is de verlichting in handen van de gemeente, die hebben er iets speciaals van gemaakt. En uiteraard is het altijd grappig om LED als modernste techniek aan palen met kabels te zien hangen;

https://www.google.be/maps/@50.9776659, ... 384!8i8192
De N456 in Kaprijke is zeer recent op exact dezelfde manier aangepakt, nochtans een gewestweg. Dus ik denk dat de fabrikant die optie als standaard aanbied voor dit soort situaties waar er nog bovengrondse kabels aanwezig zijn en waar de armatuur wat dichter bij de weg moet gebracht worden.

Nog geen streetview om het zeer recent is, maar er hingen tot voor kort van die gigantische armaturen: https://www.google.be/maps/@51.2147113, ... 8192?hl=nl

tompie
autoweg

Bericht door tompie » za 19 mar 2022, 5:40

^^ ik verbaas me erover dat jullie dat speciaal vinden. In West-Vlaanderen is deze configuratie toch redelijk standaard buiten de bebouwde kom. Ik veronderstel toch dat dit in andere landelijke gebieden in vlaanderen niet veel anders is?
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 19 mar 2022, 13:40

^^
Goh, het hangt mss van de regio af maar hier is het zeer uitzonderlijk dat je die combinatie tegenkomt.

Om verder te verklaren, meestal wordt de bekabeling meteen ondergronds verwerkt en voert men bv glasvezelwerken uit.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 19 mar 2022, 13:52

Hier nog zo'n voorbeeld tussen Ursel en Eeklo: https://www.google.be/maps/@51.1601702, ... 384!8i8192

Verderop is het nog niet vervangen en heb je de hele catalogus: https://www.google.be/maps/@51.1684995, ... 384!8i8192

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » wo 23 mar 2022, 22:25

Iets valt me wel op als je op de meeste snelwegen rijdt(Vlaanderen wel te verstaan) en dat de Ampera(Schreder)heel veel wordt toegepast.
In steden en dorpen zijn vooral de Luma(Signify)en Teceo(Schreder)armaturen die je veel ziet.
Wat me ook erg opvalt is dat waar vroeger boven diverse zebrapaden een groot GSO armatuur geschilderd met gearceerde zwart/gele strepen deze nu veelal worden vervangen door de Digistreet die je verder niet zo bar veel ziet in Vlaanderen.
De Digistreet viel me ook op op de Nederlandse wegen op de afritten van de A15 waar dan op de hoge masten Luma´s geplaatst zijn beetje gek om 2 type armaturen te gebruiken van een leverancier.
In Wallonië zie je dan weer op snelwegen veel de Luma opduiken of zoals velen hier het over de verwafelijzering hebben.
Zijn er in België eigenlijk al plekken waar de Izylum geplaatst is? Ik zag in de thread over de verlichting in Nederland bij de foto´s van de A22 bij de Velsertunnel dat er nu eindelijk eens andere Schreder armaturen worden geplaatst dan de nu heel veel voorkomende Teceo wat dat betreft heeft Signify meer modellen op de grote wegen.
Ik weet eigenlijk niet of de masten intussen zijn weggehaald maar op de A12 stonden(staan?)nog een aantal masten met test armaturen die Vlaanderen gemonteerd had als proef. 3 fabrikanten waren benaderd waaronder natuurlijk Schreder,Philips en Iguzzini(staat stukje eerder in deze thread).
Intussen heeft de A12 nu ook hoge masten met Ampera´s er op.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 24 mar 2022, 23:17

Ik vind het knap lastig om die ledarmaturen uit elkaar te houden, ze lijken sterk op elkaar, meer dan pro-led-armaturen op elkaar leken. Wat me wel opvalt is dat de armaturen op de gewestwegen vaak een uitsteeksel aan de bovenkant hebben (wat weinig elegant is).

Bv dat voorbeeld in Ursel dat ik eerder gaf, is dat dan geen Digistreet?

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 27 mar 2022, 21:51

Bv dat voorbeeld in Ursel dat ik eerder gaf, is dat dan geen Digistreet?
[/quote]

Nee dit is de Luma van Signify,de Digistreet heeft niet de koelribben. Intussen is de Luma alweer aangepast en ziet er tegenwoordig er een stuk logger uit en dat staat wel vreemd als er eentje vervangen wordt door een nieuw exemplaar.
Je hebt gelijk dat ze als je er niet echt op let ze moeilijk uit elkaar te halen zijn.
Neem de Stelvio van Disano die erg op de Teceo van Schreder lijkt alleen heeft de Teceo geen koelribben.
De bult die je ziet op de armaturen zijn denk ik de communicatie modulen voor City Touch(of iets in die trend)en zo kan de wegbeheerder de armaturen op afstand beheren. Ook de Vlaamse variant op de snelweg heeft dit maar ik weet het niet helemaal zeker.
Wel hebben alle Signify armaturen en ik denk de Schreder varianten een QR code met alle info over het bewuste armatuur.

https://www.lighting.philips.nl/prof/bu ... /luma-gen2
https://www.lighting.philips.nl/prof/bu ... digistreet

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 27 mar 2022, 22:23

Vandaag een armatuursafari gedaan en dit was mijn eerste keer weer eens in Wallonië en inderdaad zo gauw je in het Waals gewest komt zijn een heel groot aantal armaturen nu de Luma getuige ook het volgende filmpje met commentaar in het Nederlands(ongeveer zoals ik het uitspreek zeg maar).
https://www.youtube.com/watch?v=EF0AFx9J-1Q
Opvallend dat een land waar vroeger voornamelijk Schreder armaturen werden geplaatst(heel heel veel GSO´s)dat nu Schreder in het Waals gewest nu zijn positie heeft verloren aan Signify(die opereert onder de naam Philips).
Het is natuurlijk niet gek dat Schreder zo goed vertegenwoordigd is hier omdat het een van huis uit Belgisch bedrijf is gestart in Liège.
Via Gingelom kwam ging ik over de spoorlijn Liège-Leuven en vrij onopgemerkt het Waals gewest in.
Hier kwam ik wel de eerst Izylum armaturen tegen die ik nog niet zoveel tegen kwam
Ben nog wel even wezen rijden in de Ardennen en via Theux kwam ik wel een bekend plaatsje tegen Pepinster en daar schrok ik wel van de puinhoop.
IN Verviers kwam ik nog wel een apart armatuur tegen die lijkt gemaakt te zijn van koper.
https://www.google.com/maps/@50.5873458 ... 384!8i8192
Vraagje aan de Belgen,je komt de naam Triestigaard veel tegen maar geldt deze naam alleen voor de betonnen masten of ook voor de stalen 6 kantige masten die je vroeger zoveel meer tegen kwam?

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » ma 28 mar 2022, 2:42

Moest eender welke firma afkomen met een LED Sox vervanger, met- of zonder oranje licht zouden veel historische armaturen gered kunnen worden, inclusief historische palen.
Ik hoop dat ook sommige armaturen als erfgoed worden herkend mét renovatie én respect voor de geschiedenis.
*insert sarcasm here*

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » ma 28 mar 2022, 2:57

Wafelijzers op een triestigaard zijn gewoon ronduit lelijk... Led lijnverlichting en Led Sox zijn in mijn ogen de juiste balans tussen geschiedenis en toekomst mét respect voor het verleden.
Trouwens er bestaat lijnverlichting in België...Weerstandlaan in Leuven, midden in een woonwijk waar niemand het zou verwachten 😁
*insert sarcasm here*

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 28 mar 2022, 15:55

^^
Er zijn inmiddels een heel aantal locaties met LED-SOX vervangingslampen. De N65 tussen Helvoirt en Vught, de afritten van de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch en de lijnverlichting rond knooppunt Lunetten in ieder geval. Wel met wit ipv geel licht, maar dus gewoon in de oude armaturen.

Wat mij betreft een meer dan prima oplossing die vermoedelijk ook makkelijker in onderhoud is (minder types armaturen op voorraad moeten hebben). Want de hoeveelheid kapotte LED-armaturen begint me onderhand wel een beetje de strot uit te komen. De A2 tussen Utrecht en Amsterdam is geen gezicht en het rijdt zelfs heel onprettig met al die aan en weer uitspringende lampen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 28 mar 2022, 16:27

Op zich merk ik hier zeer weinig van defecte armaturen binnen het assortiment LED. En wafelijzers op een triestigaard, zo lelijk vind ik dat zelf nu ook niet.

https://www.google.be/maps/@50.98675,4. ... 384!8i8192

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 28 mar 2022, 17:17

^^
Hier wisselt het sterk; zeker de wat eerdere vervangingen zijn niet altijd even geslaagd. Toch zie ik ook regelmatig recentere vervangingsprojecten waar rond de 1% binnen een half jaar niet meer werkt. Zal allicht een hoop te maken hebben met hoe actief je plaatselijke wegbeheerder met dat soort dingen is.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 28 mar 2022, 17:52

Wimpie25 schreef: ma 28 mar 2022, 16:27 Op zich merk ik hier zeer weinig van defecte armaturen binnen het assortiment LED.
Dat gaat wellicht nog komen in België. Daar zijn ze immers later begonnen met het vervangen naar LED dan hier.
Wimpie25 schreef: ma 28 mar 2022, 16:27 En wafelijzers op een triestigaard, zo lelijk vind ik dat zelf nu ook niet.
Hoewel het voor mij begint met: Waarom überhaupt oversized masten gebruiken voor zulke kleine wegen? Het kan een stuk kleiner, vind ik de grote LED armaturen niet verkeerd staan op triestigaards omdat het bij de grootte van de mast past. Het wordt pas lelijk als er kleine armatuurtjes zoals kleine Schreder Saffiers of kleine Teceo's op geschroef worden. Dan is de verhouding gewoon zoek.
Svenlo

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 28 mar 2022, 19:36

Wimpie25 schreef: ma 28 mar 2022, 16:27 Op zich merk ik hier zeer weinig van defecte armaturen binnen het assortiment LED. En wafelijzers op een triestigaard, zo lelijk vind ik dat zelf nu ook niet.

Nee ik ook niet, ik vind het ze zelfs beter passen dan zo'n Schreder Saffier, wat men de afgelopen 15 jaar deed. Omdat zo'n 'wafelijzer' een veel groter armatuur is dan zo'n HPS-lamp waardoor het beter past op een grote paal als een triestigaard.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 28 mar 2022, 20:46

Wat ik persoonlijk wel geslaagd vind, is het model dat vooral Wallonië plaatst op de snelwegen: met een uithouder van een kleine meter lang. Paaltoppers of met enkel een heel korte uithouder van een paar centimeter vind ik minder met een wafelijzer.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » ma 28 mar 2022, 22:30

Het is vooral het feit dat de wafelijzers en andere vervangingsarmaturen niet volledig aansluiten op de masten en het daardoor duidelijk is dat het een vervanging is wat me stoort.
Als men een 5-tal centimeter afslijpt voor de nieuwe armaturen te plaatsen stoort het me alleszins een stuk(je) minder...al vind ik een LED-Sox een veel betere oplossing daar waar de armaturen zelf nog oké zijn.
*insert sarcasm here*