Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Taran 5
dorpsstraat

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taran 5 » do 20 okt 2022, 21:31

Mikhail schreef: do 20 okt 2022, 15:28
Goed nieuws allemaal, maar dan mogen zo toch eens terug de draad oppikken van de 'verleddingsoperatie' op de snelwegen, rond het Gentse zie je dat het enkele jaren geleden al stilgevallen is en dat er nu meer oude natrium druklampen stuk zijn dan vervangen worden door LED, dat vindt ik echt een beetje huilen met de pet op. Soms een stuk met LED, dan een stukje waarvan je denkt is dit uitgeschakeld of niet (en zelfs niet klopt met het lichtplan), dan plots wat oude lampen die nog werken, dan een afrit met een mix... netjes en rechtlijniger is anders... :dontknow:
Nou in het hoge noorden is het niet veel beter. Kom je Nederland binnen via de A16 dan is het eerste gedeelte voorzien van Luma´s om daarna over te gaan naar de Traffic Vision om daarna weer over te gaan in Luma´s maar even voor Breda is men gestopt?dat gaat door tot Klaverpolder(Moerdijk tot daar Iridium)en dan tot aan de Moerdijkbrug Luma´s MAAR niet op de invoeger vanaf de A17(volg je het nog?).
De Moerdijkbrug heeft Stelvio´s gekregen evenals de N3 maar tot Kleinpolder zijn het in de middenberm alleen maar Teceo´s.
Dus zo gek is dat Gentse nog niet eens :rofl2: :lol:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 20 okt 2022, 21:44

Ik denk dat maar weinig mensen weten waar je het over hebt met al die termen van armatuurtypes. Mensen komen niet verder dan LED of geen LED en dat is voor de weggebruiker ook het enige belangrijke.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » do 20 okt 2022, 21:53

GSO, GST, EMH,... allemaal historisch erfgoed😁
*insert sarcasm here*

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 21 okt 2022, 11:22

Snelwegfreak schreef: do 20 okt 2022, 21:44 Ik denk dat maar weinig mensen weten waar je het over hebt met al die termen van armatuurtypes. Mensen komen niet verder dan LED of geen LED en dat is voor de weggebruiker ook het enige belangrijke.
Led-armaturen lijken allemaal op elkaar, meer dan de oude armaturen. Daar is homogeniteit dus veel belangrijker dan bij led-armaturen. Ik vind de sensor die op led-armaturen zit om centrale aansturing te krijgen veel bepalender voor het uitzicht dan welk type led-armatuur het exact is.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » vr 21 okt 2022, 17:32

Snelwegfreak schreef: do 20 okt 2022, 21:44 Ik denk dat maar weinig mensen weten waar je het over hebt met al die termen van armatuurtypes. Mensen komen niet verder dan LED of geen LED en dat is voor de weggebruiker ook het enige belangrijke.
Dat klopt doch dit is een topic over wegverlichting en als je deze draad doorkijkt zie je veel¨jargon¨voorbij komen en ik ben niet de enige die de types benoemd en als een weggedeelte niet functioneert is het wel interessant om te weten waarom iets niet werkt en dan is het wel handig om te weten over wat voor armatuur we het hebben.
Als je andere topics bekijkt word je ook vaak bedolven met jargon dus wat is je punt?
Wat de homogeniteit betreft ben ik het niet eens met Alfa er zitten toch echt wel verschillen tussen de diverse types.
Toegegeven het model¨wafelijzer¨komt vaak voor en creativiteit is bijna compleet weg er is in mijn bescheiden mening maar weinig moois op de markt en zeker in Bels waar een GSO een prima beeld opleverde op een lompe Triestigaard en dan zetten ze er tegenwoordig een klein Ampera ding erop wat er niet uitziet(of Luma in het Waals gewest).
Het is ergens wel jammer dat de grote Schréder armaturen overal verdwijnen maar dat hoort er wel bij.
Wie weet binnenkort maar weer eens een kijkje nemen in het zuiden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 21 okt 2022, 17:42

Taran 5 schreef: vr 21 okt 2022, 17:32 Als je andere topics bekijkt word je ook vaak bedolven met jargon dus wat is je punt?
Dat soort jargon is ook niet meteen erg, maar wees je er van bewust dat op een enkeling na, de rest kan afhaken en dit topic voorbehouden blijft aan die twee of drie gebruikers die wél diezelfde taal spreken ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 21 okt 2022, 18:18

^^ Ik weet nog altijd niet wat een TOTSO of trompetaansluiting is, dus ik sluit me wel aan bij je opmerking. Niet dat ik er van ga wakker liggen trouwens, het is niet dat soort discussies of topics die me interesseert hier.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 21 okt 2022, 18:25

Uiteraard worden de bijdragen van Taran 5 hier geapprecieerd, duidelijk een kenner. Dit is niet voor niets een technisch forum waar wegverlichting duidelijk bij hoort.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 21 okt 2022, 20:10

Oost-Vlaanderen hinkt in het algemeen flink achterop wat verlichting betreft, de provincie staat nog aardig vol met SOX-armaturen. De E40 tussen Beernem (provinciegrens) en Erpe-Mere is volledig SOX op een kort stukje bij Aalter na.
Op het OWN hetzelfde: een weg als de N9 van Maldegem naar Gent staat nog vol met GSO's.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 21 okt 2022, 22:32

Je ziet wel dat ze geen voorraad natriumlampen meer hebben, want nu gaat het snel met de uitval. Op de E34 nabij de Zelzatetunnel branden er maar een 5-tal lampen meer op een segment van 3 km (dat normaal ingeschakeld is en waar die 5 lampen effectief verspreid op dat traject te zien zijn).

Verder klopt het dat Oost-Vlaanderen achterop hinkt, al wordt er ook daar in sneltempo 'verled'.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » za 22 okt 2022, 15:18

^^ Klopt, dat merk ik ook op de E34 tussen KP Beveren en afrit 10. Volgens de lichtvisie brand daar een stuk permanent en stuk dynamisch. In de praktijk branden er maar een paar lampen.

Verder valt me op dat van de bewegwijzering verschillende lichtbakken de interne verlichting al lange tijd kapot is. Vooral bij KP Beveren en KP Antwerpen-Haven.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 22 okt 2022, 15:43

Het is wel echt iets van de laatste maanden, tot vorig jaar werkten de meeste lampen wel nog. Het is een indicatie dat vervanging er wel zit aan te komen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » zo 23 okt 2022, 8:57

Overlaatst veel mij op dat er op de expressweg N25 bij Leuven nog best veel GSO's te vinden zijn tussen Oud-Heverlee en de E40.

https://www.google.com/maps/@50.8332855 ... 384!8i8192

Een eindje verderop, op het tweede deel van de expressweg heb je dan nog TXN's over de gehele lengte. Da's een armatuur dat altijd eerder zelfdzaam geweest is omdat het is ingehaald door de komst van de uitrol van hoge druk natrium.

https://www.google.com/maps/@50.8603717 ... 384!8i8192

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 23 okt 2022, 19:03

Wimpie25 schreef: zo 23 okt 2022, 8:57

Een eindje verderop, op het tweede deel van de expressweg heb je dan nog TXN's over de gehele lengte. Da's een armatuur dat altijd eerder zelfdzaam geweest is omdat het is ingehaald door de komst van de uitrol van hoge druk natrium.

https://www.google.com/maps/@50.8603717 ... 384!8i8192
Het zijn geen TXN maar VTP´s.
https://www.lighting-gallery.net/galler ... pid=107614 VTP
https://www.lighting-gallery.net/galler ... pid=107615 RX

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 23 okt 2022, 19:27

In elk geval deed Schréder goede zaken in België.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 23 okt 2022, 20:54

waldo79 schreef: zo 23 okt 2022, 19:27 In elk geval deed Schréder goede zaken in België.
Ze hebben wel nu veel meer concurrentie in elk geval. Ook in het Vlaams gewest zie je nu de Luma veel vaker dan de Teceo.
Was vandaag nog in Bels en het viel me op hoeveel je de Luma ziet in dorpen
Schréder is veel marktaandeel kwijt in elk geval. Ze hebben wel een mooie deal met het Vlaams gewest over de snelwegen die nu massaal worden vernieuwd met de Ampera.
En net na de Kennedytunnel worden de nog niet zo oude Teceo nu al vervangen wederom een mooi staaltje kapitaalvernietiging.
En de Vlaamse snelwegen krijgen nu massaal de Luma gemonteerd echt het einde van een bijna monopoly!
Ik had in de draad van Nederland al geklaagd over de toch wel erg lelijke Izylum armaturen maar nu heeft de ring Antwerpen ze ook en ook als paaltopper :facepalm:
Niet veel plaatjes gemaakt in Bels maar toch eentje:
Afbeelding
Deze kom je veel tegen in de buurt van Beveren/Lochristi. Ik denk dat het een Thorn armatuur is.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » ma 24 okt 2022, 1:26

In Nederland bestaan er op bepaalde stukken geretrofitte lijnverlichting met LED, moest Schréder op deze boot gestapt zijn hadden ze misschien nog een monopolie en alvast mijn grootste respect 😁
*insert sarcasm here*

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » di 25 okt 2022, 17:22

Archeopendra1234 schreef: ma 24 okt 2022, 1:26 In Nederland bestaan er op bepaalde stukken geretrofitte lijnverlichting met LED, moest Schréder op deze boot gestapt zijn hadden ze misschien nog een monopolie en alvast mijn grootste respect 😁
Er zijn maar 2 stukken die de retrofit hebben overigens en dat is de A12 en niet eens het hele stuk en de A1 tussen Knooppunt Muiderberg en afrit Naarden. Bijna alle lijnverlichting is intussen verdwenen en ook op de ring A10 is het binnenkort geschiedenis.
Het is wel jammer het was echt een beeldbepalend iets net zoals in Bels met de Triestigaard die ook steeds schaarser wordt.D
Er zit niks anders op dan het te accepteren denk ik.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » di 25 okt 2022, 17:26

^^
Ook al is het weinig, het is beter dan niets...
Trouwens ook in België bestaat er nog lijnverlichting, op een onverwachte plek, de Weerstandlaan in Leuven, in een woonwijk.
*insert sarcasm here*

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 25 okt 2022, 18:20

^^
Dat is bijzonder, zulke lange lijnverlichting in een woonwijk heb ik nog niet eerder gezien. Het hangt er al een tijdje zo te zien:
18 Weerstandlaan
https://maps.app.goo.gl/3z8YjhUrjMpemsmM7

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 28 okt 2022, 0:07

Blijkbaar is de lichtvervuiling de laatste 10 jaar enorm toegenomen, met name door nieuwe lichttechnologie. Dat nieuws verwonderde me wel, want ik dacht dat de nieuwste armaturen juist veel minder lichtpollutie gaven. Het zou te maken hebben dat er meer wit licht gebruikt wordt dan vroeger.

Zie: https://vrtnws.be/p.bDAOjGd8A

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 28 okt 2022, 9:01

^^ Ik zeg al jaren dat dat hyperwitte licht immens storend is, maar ik beelde me maar wat in volgens de experts, want met de nieuwste lichttechnologie zou er minder strooilicht zijn en de immense lumen en hoge Kelvinwaardes zouden geen onveilig verblindend effect hebben.

Natuurlijk neemt de lichtpollutie toe als je alle lampen meer lumen en Kelvin laat uitstrooien...

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 28 okt 2022, 12:36

Alfa schreef: za 22 okt 2022, 15:43 Het is wel echt iets van de laatste maanden, tot vorig jaar werkten de meeste lampen wel nog. Het is een indicatie dat vervanging er wel zit aan te komen.
Klopt, al vind ik wel dat je niet moet wachten tot de laatste GSO lamp stuk is, want er zijn er dus duidelijk geen meer op voorraad om te vervangen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 28 okt 2022, 12:44

Alfa schreef: vr 28 okt 2022, 0:07 Blijkbaar is de lichtvervuiling de laatste 10 jaar enorm toegenomen, met name door nieuwe lichttechnologie. Dat nieuws verwonderde me wel, want ik dacht dat de nieuwste armaturen juist veel minder lichtpollutie gaven. Het zou te maken hebben dat er meer wit licht gebruikt wordt dan vroeger.

Zie: https://vrtnws.be/p.bDAOjGd8A
Het heeft er voornamelijk mee te maken dat LED-licht (zowel de warme als koude variant) een geheel kleurenspectrum weergeeft. Natriumlicht (oranje en geel) zitten al binnen een beperkter spectrum en worden vanwege het frequentiebereik waarin dit zichtbare licht zich bevind, dus sneller afgebroken. Het klopt volledig dat er op het terein minder strooilicht is dan vroeger en dat op menselijk niveau de LED-generatie wel degelijk tot leefbaardere situaties leidt.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 28 okt 2022, 13:26

Archeopendra1234 schreef: di 25 okt 2022, 17:26 ^^
Ook al is het weinig, het is beter dan niets...
Trouwens ook in België bestaat er nog lijnverlichting, op een onverwachte plek, de Weerstandlaan in Leuven, in een woonwijk.
Nog niet gezien in België, heeft wel iets bijzonder, want ik associeer lijnverlichting nog altijd met Nederland.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 28 okt 2022, 13:32

Km357 schreef: vr 28 okt 2022, 9:01 ^^ Ik zeg al jaren dat dat hyperwitte licht immens storend is, maar ik beelde me maar wat in volgens de experts, want met de nieuwste lichttechnologie zou er minder strooilicht zijn en de immense lumen en hoge Kelvinwaardes zouden geen onveilig verblindend effect hebben.

Natuurlijk neemt de lichtpollutie toe als je alle lampen meer lumen en Kelvin laat uitstrooien...
Ik ben ook diezelfde mening toegedaan, men zou beter de LED verlichting meer dimmen en eigenlijk meer een natuurlijke kleur kunnen geven zoals men al op verschillende plaatsen geëxperimenteerd heeft met oranje of meer licht oranje.

Ik heb onlangs in Eindhoven aan de luchthaven gezien dat ze hier in het donkerblauw met LED verlichten, dat vond ik pas een verschrikking en het deed nog meer pijn aan de ogen dan het felle wit/blauwe licht.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 28 okt 2022, 13:37

^^
Modernde LED-verlichting (met name binnen de bebouwde kom) heeft tegenwoordig toch een zalvende warm-witte kleur? Het blauw-witte van in den beginne wordt al een hele tijd niet nieuw meer geplaatst.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 28 okt 2022, 13:55

Ik zie niet direct een verschil tussen de 2, tenzij je mij een concreet voorbeeld kan geven?

EDIT: ik bedoelde dat ik niet direct een verschil zie tussen het 'wit/blauwe licht' en het het 'zalvende warme witte licht' wat Wimpie25 vermeld. Zijn er zo een stukken van in het donker waar een voorbeeld van is met de 2 verschillende soorten LED verlichting door elkaar? Ik vermoed van niet?
Laatst gewijzigd door Mikhail op vr 28 okt 2022, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 28 okt 2022, 14:11

Er is inderdaad een verschil, maar het verschil met de confortabele oranje lampen is gigantisch. Als je lampen immense hoge lumenscores wil laten uitstralen valt de kleur ook weg. Onze zon straalt immers ook lichtgeel licht uit, maar als je er naar kijkt is het gewoon verblindend wit. In zekere mate is dat met die LED-verlichting in de straten en op auto's net zo.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » vr 28 okt 2022, 18:06

Misschien kan je in je woonplaats vragen of ze net als in Schiedam armaturen plaatsen met de kleur van SON?
Daar hebben ze innolumis armaturen op de palen gezet met die kleur,retro misschien?
De Maastunnel heeft ook LED verlichting maar met de kleur van SOX vanwege nostalgie al kunnen ze ook omgepeerd worden naar wit.
Schréder heeft daar de armaturen geleverd.
NU het volgende,de brug over het Julianakanaal en de Maas in de E314/A76 is een apart verhaal.
De wegverlichting is geheel in beheer van het Vlaams gewest. Jammergenoeg zijn de ossenkoppen inmiddels verwijdert en heeft men er nu
masten met 2 rechte ligger sgeplaatst maar dus ook in Nederlands Limburg.
Waarom is de brug in beheer van het Vlaams gewest of is het alleen de verlichting want de brug over het kanaal is geheel in Nederland.
Het is wel verfrissend om te zien dat de Izylum geplaats wordt(je weet wel dat mooie exemplaar op een paaltopper zie het Nederlandse draadje over verlichting).Moet toch weer eens die kant uit dus voor nu maar een link.
De palen in Nederland hebbend de Disano Stelvio er op zitten(net als op de verbouwde N3 te Dordrecht)
https://www.google.com/maps/@50.9598039 ... 384!8i8192