Ik denk dat het wel door een mens vertaald is, dat moet ook, in Brussel mogen de Nederlandse teksten niet door een vertaalrobot vertaald worden. Die folder dateert ook van enkele jaren terug toen taalrobots een pak minder goed waren dan nu, toen. Weliswaar is het Nederlands dat in Brussel gebruikt wordt vrijwel altijd (menselijk) vertaald vanuit het Frans en dat merk je, het voelt daardoor vaak formalistischer, archaïscher en geknutselder aan.
Een traalrobot zou bv ook niet zomaar de straatnamen of organisatienamen kunnen vertalen (of dan zou het toch al geavanceerd moeten zijn, en ik denk niet dat ze bij het Brussels Gewest speciaal taalrobots voor ontwikkeld hebben). Je moet al iets van het niveau ChatGPT hebben om dat te kunnen.
Neem een zinnetje als
'Libre à chacun donc de l’approcher, de l’appréhender et de se l’approprier, à sa guise et à son rythme..'
dat vertaald wordt als
'Het staat elk van ons dus vrij het Museum op onze eigen manier en ons eigen ritme te benaderen, te interpreteren en in onze leefwereld op te nemen..'.
Je ziet dat het niet door een taalrobot vertaald is (want die zou bv nooit het woord 'museum' toevoegen aan die zin. Maar de zin voelt toch enigszins onnatuurlijk aan, ook al is het in principe correct. Een tekst zou door een Nederlandstalige vanuit een wit blad nooit zo geformuleerd worden.
Overigens zou die Franse zin door Google Vertalen vertaald worden als ''Dus iedereen is vrij om het te benaderen, te begrijpen en toe te eigenen, zoals hij wil en in zijn eigen tempo..'', wat eigenlijk een betere zin is dan in de eigenlijke Nederlandse vertaling. Vertalen is niet iedereen gegeven.
Soms zou het beter zijn mochten de teksten door Google Vertalen vertaald worden, dan zou je dit soort kemels niet krijgen:
https://www.bruzz.be/samenleving/gezien ... 2017-10-30 De Franse tekst is een woordspeling op Margritte ('ceci n'est pas une pipe'), de Nederlandse tekst is een halfslachtige vertaling van die woordspeling, inclusief schrijffout.
Bij dit bord zal er wellicht wel Google Translate gebruikt zijn:
https://translate.google.be/?hl=nl&sl=f ... =translate

Overigens dacht ik dat het in Frans 'appuyez ici' was ipv 'appuyer ici'. Dus mogelijks twee taalfouten op een bord. Je moet mensen van de sportdienst dan ook niet met taal belasten.