Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Taran 5
dorpsstraat

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taran 5 » zo 08 jan 2023, 18:20

Afbeelding
Als ik me niet vergis is dit de Schréder GSN. Een aantal van dit type ben ik ook in de buurt van de Klomp tegengekomen alleen zijn ze daar weg helaas.
Afbeelding
Schréder SOX museum met het eerder vermeldde armatuur maar ook de vroeger heel aanwezige GSO en daarachter de GSN en een ander type die ik ff ben vergeten :?:

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 09 jan 2023, 15:22

Hajo schreef: vr 23 dec 2022, 13:27 Paal, lettertype cijfers, brandvlek (als het dat is): misschien zelfs nog van voor de Tweede Wereldoorlog. Jaren 20 of 30. Oud, in ieder geval. Heel oud. ;)
Echt gek! Zomaar eventjes 100 jaar oud... al zal de lamp binnenin natuurlijk helemaal niet zo oud meer zijn.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 23 feb 2023, 11:46

De trend is de laatste tijd in Vlaanderen dat op gewestwegen er steeds meer verlichting wordt uitgeschakeld. Wat je dan vaak ziet is dat rond kruisingen de armaturen door LED worden vervangen en de rest wordt uitgezet of weggehaald, soms zelfs met recente armaturen.
Zo zijn de meeste lampen langs de N376 t.h.v. Westkapelle uitgezet, de lampen die er hangen zijn Squalo's van slechts een paar jaar oud. Waar de verlichting wel nog brandt zijn ze zelfs door LED vervangen.

Op het Westvlaamse deel van de E34 (N49), alsook de N44 Maldegem Aalter staan nu al jarenlang de palen zonder armaturen, behalve bij kruisingen waar meest LED hangt. Ik vind het geen gezicht...

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 23 feb 2023, 14:49

^^
Ik heb de indruk dat dat vooral eerder in de buitengebieden in Limburg en West-Vlaanderen het geval is. Op reguliere gewestwegen binnen de Ruit zijn er - voor zover ik al gezien heb - geen afschakelplannen en wordt de verlichting gestaag overal met LED uitgerust.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 24 feb 2023, 0:09

Davy schreef: do 23 feb 2023, 11:46
Op het Westvlaamse deel van de E34 (N49), alsook de N44 Maldegem Aalter staan nu al jarenlang de palen zonder armaturen, behalve bij kruisingen waar meest LED hangt. Ik vind het geen gezicht...
Ik neem aan dat die palen wel eens verwijderd zullen worden. Net zoals die oude palen die niet meer operationeel zijn. Bv op de E34 in Eeklo heeft men dat onlangs gedaan. Al snap ik ook niet waarom men er telkens zo lang mee wacht. Je mag er van uit gaan dat de meeste natriumlampen langs de E34 al lang niet meer werken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 24 feb 2023, 16:52

Hier in de streek is er nog maar bitter weinig natrium te vinden. Een leuk gegeven is trouwens dat men langs opritten nog steeds nieuwe triestigaards (met LED) plaatst! Op gewestwegen zijn het vooral douchekoppen wat de nieuwe palen en armaturen betreft.

Zelfs op dit type wegen (hier ligt nog de originele weg uit 1956) heeft men zowat alles door LED vervangen.

https://maps.app.goo.gl/wQqX7kz6N1wwLaCA6?g_st=ic

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » za 25 feb 2023, 13:20

Nog veel te zien(nog wel)de VZ3S met een 55 Watt.
Afbeelding

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 25 feb 2023, 19:40

^^ Vooral Limburg staat er vol mee. In het westen zijn ze zeldzamer.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » za 25 feb 2023, 21:10

^^ Het was denk ik wel het meest compacte Schréder armatuur voor lampen van maximaal 55 Watt.
Net als de andere van het¨Schréder¨SOX museum te Beveren is deze ook aldaar geschoten.
Dit type ben ik niet in Nederland tegengekomen. De GZM zag ik op palen bij Leiderdorp alleen zijn die vervangen helaas.
Net als dit type kom je de VTC ook niet tegen in Nederland.
Maar de TZ zie dan nergens anders dan bij ons,heel maf,misschien een product alleen voor NL?
Ik vond dat eigenlijk een erg geslaagd armatuur en die in Hilversum stonden waren allemaal exemplaren met 2 lampen er in die in nachtelijke uren gedeeltelijk werden uitgeschakeld(dus eentje aan en eentje uit).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 25 feb 2023, 22:27

Wisten jullie dat er sinds 2004 een Straatlantaarnmuseum is in Brussel? Zie https://slrb-bghm.brussels/sites/defaul ... erbere.pdf.

Het gaat om oude lichtarmaturen die men uit heel Brussel naar een stuk van de Emile Delvastraat verplaatst heeft: https://www.google.be/maps/@50.8798477, ... 8192?hl=nl

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » ma 27 feb 2023, 16:59

^^
Prachtig, nu nog een Schréderlaan ergens uitbouwen 🥰
*insert sarcasm here*

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 27 feb 2023, 22:07

Zoiets? Al lijken daar geen straatlampen te staan.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » di 28 feb 2023, 22:29

Alfa schreef: ma 27 feb 2023, 22:07 Zoiets? Al lijken daar geen straatlampen te staan.
Leuk gevonden! :top: Al denk ik dat ze daar nog nooit van Schréder hebben gehoord,eerder GE of zo

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » wo 01 mar 2023, 14:15

Alfa schreef: za 25 feb 2023, 22:27 Wisten jullie dat er sinds 2004 een Straatlantaarnmuseum is in Brussel? Zie https://slrb-bghm.brussels/sites/defaul ... erbere.pdf.

Het gaat om oude lichtarmaturen die men uit heel Brussel naar een stuk van de Emile Delvastraat verplaatst heeft: https://www.google.be/maps/@50.8798477, ... 8192?hl=nl

Oef .. ik weet dat het Vlaamse woordgebruik op sommige punten afwijkt van het Noord-Nederlands, maar ik krijg hier soms wel Google Translate bibbers van.

Is dat ook wat onze Vlaamse leden opvalt of is het mijn Noord-Nederlandse benadering?

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 01 mar 2023, 14:22

^^
Heb je het over de brochure? Ook als Vlaming merk ik dat dit niet door een mens werd vertaald. Nogal kunstmatig taalgebruik.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » wo 01 mar 2023, 16:42

Tommy schreef: wo 01 mar 2023, 14:22 ^^
Heb je het over de brochure? Ook als Vlaming merk ik dat dit niet door een mens werd vertaald. Nogal kunstmatig taalgebruik.
Ja. Lag dus niet aan mij.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 01 mar 2023, 23:17

Ik denk dat het wel door een mens vertaald is, dat moet ook, in Brussel mogen de Nederlandse teksten niet door een vertaalrobot vertaald worden. Die folder dateert ook van enkele jaren terug toen taalrobots een pak minder goed waren dan nu, toen. Weliswaar is het Nederlands dat in Brussel gebruikt wordt vrijwel altijd (menselijk) vertaald vanuit het Frans en dat merk je, het voelt daardoor vaak formalistischer, archaïscher en geknutselder aan.

Een traalrobot zou bv ook niet zomaar de straatnamen of organisatienamen kunnen vertalen (of dan zou het toch al geavanceerd moeten zijn, en ik denk niet dat ze bij het Brussels Gewest speciaal taalrobots voor ontwikkeld hebben). Je moet al iets van het niveau ChatGPT hebben om dat te kunnen.

Neem een zinnetje als
'Libre à chacun donc de l’approcher, de l’appréhender et de se l’approprier, à sa guise et à son rythme..'
dat vertaald wordt als
'Het staat elk van ons dus vrij het Museum op onze eigen manier en ons eigen ritme te benaderen, te interpreteren en in onze leefwereld op te nemen..'.
Je ziet dat het niet door een taalrobot vertaald is (want die zou bv nooit het woord 'museum' toevoegen aan die zin. Maar de zin voelt toch enigszins onnatuurlijk aan, ook al is het in principe correct. Een tekst zou door een Nederlandstalige vanuit een wit blad nooit zo geformuleerd worden.

Overigens zou die Franse zin door Google Vertalen vertaald worden als ''Dus iedereen is vrij om het te benaderen, te begrijpen en toe te eigenen, zoals hij wil en in zijn eigen tempo..'', wat eigenlijk een betere zin is dan in de eigenlijke Nederlandse vertaling. Vertalen is niet iedereen gegeven.

Soms zou het beter zijn mochten de teksten door Google Vertalen vertaald worden, dan zou je dit soort kemels niet krijgen: https://www.bruzz.be/samenleving/gezien ... 2017-10-30 De Franse tekst is een woordspeling op Margritte ('ceci n'est pas une pipe'), de Nederlandse tekst is een halfslachtige vertaling van die woordspeling, inclusief schrijffout.
Afbeelding

Bij dit bord zal er wellicht wel Google Translate gebruikt zijn: https://translate.google.be/?hl=nl&sl=f ... =translate
Afbeelding
Overigens dacht ik dat het in Frans 'appuyez ici' was ipv 'appuyer ici'. Dus mogelijks twee taalfouten op een bord. Je moet mensen van de sportdienst dan ook niet met taal belasten.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » do 02 mar 2023, 6:06

Hier mussen sie drucken, schnell kartoffelkopf😁
*insert sarcasm here*

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » do 02 mar 2023, 16:33

^^ dank voor uitgebreide reactie @alfa.

Juist in Brussel met zijn tweetaligheid zou je verwachten dat iemand met Nederlands als primaire taal dat soort "1 op 1" vertalingen kan bijstellen. Het lijkt nu als het door iemand uit het Franse taalgebied met Nederlands als 2e of 3e taal is vertaald.

Ik zie wel uw punt. Het is niet allemaal "fout", maar voelt inderdaad niet als gangbare woordkeuze op meerdere plekken. Net zoals met de andere voorbeelden die u in het bericht heeft staan.

Maar voordat we teveel :offtopic: gaan ..

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » do 02 mar 2023, 18:39

Taran 5 schreef: di 28 feb 2023, 22:29
Alfa schreef: ma 27 feb 2023, 22:07 Zoiets? Al lijken daar geen straatlampen te staan.
Leuk gevonden! :top: Al denk ik dat ze daar nog nooit van Schréder hebben gehoord,eerder GE of zo
Het idee van een nieuwe straat met oude verlichtingsarmaturen is gelanceerd😁
De Weerstandslaan in Leuven met zijn lijnverlichting in een woonwijk vind ik de mooiste straat om te passeren🥰
Van mij mag aan elke paal het blauwwitte logo van monument prijken😁
*insert sarcasm here*

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 02 mar 2023, 19:18

Hensepens schreef: wo 01 mar 2023, 14:15
Alfa schreef: za 25 feb 2023, 22:27 Wisten jullie dat er sinds 2004 een Straatlantaarnmuseum is in Brussel? Zie https://slrb-bghm.brussels/sites/defaul ... erbere.pdf.

Oef .. ik weet dat het Vlaamse woordgebruik op sommige punten afwijkt van het Noord-Nederlands, maar ik krijg hier soms wel Google Translate bibbers van.

Is dat ook wat onze Vlaamse leden opvalt of is het mijn Noord-Nederlandse benadering?
Ik heb een collega van Alkmaar en we grappen met elkander over de verschillende woordenschat en grammatica, maar we begrijpen elkander perfect. Soms moet je het gewoon niet te ver zoeken en elkander gewoon verstaan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 mar 2023, 20:49

Hensepens schreef:Oef .. ik weet dat het Vlaamse woordgebruik op sommige punten afwijkt van het Noord-Nederlands, maar ik krijg hier soms wel Google Translate bibbers van.
Vaker beschrijvingen van moderne kunst lezen, dan kom je een beetje in het jargon. Voor mij is het gewoon tekstuele opsmuk om het meer voor te laten stellen dan het feitelijk is.

Straatlantaarn
Dit object dat alle finesses van de luminiteit tot zijn recht laat komen, geeft een welhaast sprookjesachtige aanblik in het suburbane territorium dat normaal gesproken slechts uitblinkt in utilair gemak, maar voor deze gelegenheid wordt verheven tot aanbiddelijk element in de publieke ruimte.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » vr 10 mar 2023, 21:43

Hensepens schreef: do 02 mar 2023, 16:33 ^^ dank voor uitgebreide reactie @alfa.

Juist in Brussel met zijn tweetaligheid zou je verwachten dat iemand met Nederlands als primaire taal dat soort "1 op 1" vertalingen kan bijstellen. Het lijkt nu als het door iemand uit het Franse taalgebied met Nederlands als 2e of 3e taal is vertaald.
Dat is best mogelijk. Ik heb zelf een tijdje als vertaler gewerkt (studentenjob) en ik moet wel zeggen: als je onder hoge tijdsdruk staat en teksten uit het Frans moet vertalen, heb je wel eens de neiging om zinsstructuren over te nemen en dan krijg het Nederlands de (vrij formele) zinsstructuren van het Frans.

Nu ik zelf in Brussel studeer moet ik zeggen dat de meeste overheidsdiensten waarmee ik in contact kom (MIVB, Ziekenhuis van Etterbeek, Parking.Brussels) wel hun best doen om je in het Nederlands verder te helpen. Ooit was dat naar anders (wordt gezegd, ik was toen nog niet geboren).
Al zijn er ook diensten die bekend staan als onwillig. De gemeente Oudergem/Auderghem is er zo een. Zo goed als geen tweetalig personeel en vaak bizarre vertalingen. In de buurt van de VUB staat er een bord met "Meester ruim uw kakje op/Maitre ramassez vos crottes". ik hoef niet te zeggen dat dat onder studenten tot heel wat hilariteit leidt. Of minder grappig op de begraafplaats: het strooigoed, vervaagde bloemen,

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 12 mar 2023, 18:05

Terug on topic:
Afbeelding
Philips Residium was ik nog niet tegengekomen maar nu wel,Beveren.
Afbeelding
Eclatec Clip te Essen.
Afbeelding
Iridium2 met LED te Stabroek,

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 31 jul 2023, 15:59

Het viel mij onlangs op dat er in Antwerpen nog zeer veel oude straatlampen hangen. https://goo.gl/maps/gLA4qe3t6M9trzgd6. Uit welke tijd zouden deze zijn, jaren '60?

ElHolandesErrante
zandpaadje

Bericht door ElHolandesErrante » ma 31 jul 2023, 18:42

Tussen hier https://maps.app.goo.gl/1rWLQ4MVgAarZ3eT9?g_st=ic en het volgende kruispunt is iedere lichtmast anders. Aangereden, omgevallen of museum?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 01 aug 2023, 12:24

^^
In die regio valt me vaker op dat er nog redelijk wat oud spul langs de weg staat.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 01 aug 2023, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 01 aug 2023, 14:02

Die strekking van de R4 in Zelzate is toch ook hier wel vrij bijzonder hoor. Het gaat om betonnen masten die tot voor kort ook nog langs de E34 in de Kempen voorkwam. Die betonnen masten zijn niet zo stabiel meer en er zijn er al een paar omgevallen. Vandaar dat er ook al veel vervangen zijn. Het is duidelijk dat ze er niet veel geld meer in steken. Wellicht zal het dan zeer binnenkort eens allemaal in 1 keer vervangen worden bij de verledding, want die betonnen masten zijn niet meer herbruikbaar.

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » za 05 aug 2023, 20:16

In de Antwerpse haven is alle openbare verlichting vervangen door LED armaturen (ergens in de loop van 2021 meen ik). Toch zijn er nog betonnen masten hergebruikt op sommige plaatsen.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » zo 06 aug 2023, 21:45

ElHolandesErrante schreef: ma 31 jul 2023, 18:42 Tussen hier https://maps.app.goo.gl/1rWLQ4MVgAarZ3eT9?g_st=ic en het volgende kruispunt is iedere lichtmast anders. Aangereden, omgevallen of museum?
Ik hoop dat men deze als museumstuk houdt want zover ik weet zijn dit de allerlaatste van dit prachtige type mast😉
*insert sarcasm here*