Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » vr 08 sep 2023, 10:00

Ik denk dat het meer een kwestie is van een verkeerde aansluiting of een verkeerde schakeling waardoor de lampen gewoon niet worden aangeschakeld.

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » vr 08 sep 2023, 10:16

Het is de apparatuur die achter de ledlampjes, dat meestal kapot is. Zo'n Led-geheel heeft veel techniek nodig om deftig te kunnen functioneren. De apparatuur zit samen in het Ledarmatuur, geel gemarkeerd:
Afbeelding

De ledlampjes zelf gaan meestal zeer lang mee. Het is de apparatuur erachter dat het vaakst begeeft. Mij lijkt het dan ook verstandig dat men daar aanpassingen doet, zodat men dat deel makkelijk kan vervangen.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 08 sep 2023, 12:12

^^ En kan die apparatuur vervangen worden of is het meteen alles vervangen?

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » vr 08 sep 2023, 17:58

^^ Het hele geheel moet dikwijls vervangen worden. Al zijn er modellen waar dat niet zo is.

Tricolores
polderweggetje

Bericht door Tricolores » ma 11 sep 2023, 14:17

ElHolandesErrante schreef: ma 31 jul 2023, 18:42 Tussen hier https://maps.app.goo.gl/1rWLQ4MVgAarZ3eT9?g_st=ic en het volgende kruispunt is iedere lichtmast anders. Aangereden, omgevallen of museum?
Het was een beetje een museum. Was, want alle palen zijn intussen verwijderd en zullen (vermoedelijk) vervangen worden door nieuwe exemplaren.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 11 sep 2023, 22:42

SAN RED schreef: vr 08 sep 2023, 10:16 Het is de apparatuur die achter de ledlampjes, dat meestal kapot is. Zo'n Led-geheel heeft veel techniek nodig om deftig te kunnen functioneren. De apparatuur zit samen in het Ledarmatuur, geel gemarkeerd:
Afbeelding

De ledlampjes zelf gaan meestal zeer lang mee. Het is de apparatuur erachter dat het vaakst begeeft. Mij lijkt het dan ook verstandig dat men daar aanpassingen doet, zodat men dat deel makkelijk kan vervangen.
Dat de techniek zich daar schuil houdt dat wist ik wel ongeveer, toch is het raar dat soms over enkele km’s de nieuwe LED verlichting het niet doet, is dit dan omdat ze nog niet correct aangesloten is of zit er dan ergens een storing op het circuit? Het is vreemd.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 12 sep 2023, 13:02

^^
Als hele rijen het niet doen is er bijna altijd iets mis met de schakelkast of de kabel. Soms valt op dat exact 1/3 het niet doet, ook dan is het meestal de kabel (1 fasedraad onderbroken).

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 20 sep 2023, 22:27

SAN RED schreef: vr 08 sep 2023, 17:58 ^^ Het hele geheel moet dikwijls vervangen worden. Al zijn er modellen waar dat niet zo is.
Doorgaans is dat het snelste zeker als het armatuur al een snoer er aan heeft zitten. Meestal 2 inbusbouten losdraaien en hoppa het ding is los.
Sterker nog, Norton die vermeld zelfs dat als het armatuur geopend wordt de garantie vervalt :hm:
Dus douwen ze er een belachelijk klein snoerke aan met een Wieland stekkert :facepalm:
Er komt tegenwoordig steeds meer stekkerbaar bij zelfs hele woningen worden gestekkerd.
Ik heb dit jaar 2 Philips Flood Lights(schijnwerpers)waarvan denk ik de pakking is gaan lekken of een probleem met condensvocht.
Het hele compartiment waar de drivers zaten was helemaal verzopen dus een gevalletje garantie.
Dit armatuur heeft aan de zijjkant een stekker zitten dus je hebt geen reden meer nodig om het open te maken.
Wel een loeizwaar ding(iets van 12 kilo)en dan heb je echt wel een extra handje nodig zeker op een meter of 22 hoog.
Ik hoorde de man van The Light Channel dat de Philips Luma ook erg zwaar is maar ja een opzet/opschuif armatuur kan je nog wel alleen er
op krijgen maar zo´n grote schijnwerper is wel lastig. Gelukkig had ik een brak die me kon helpen :D
In dat fotootje inderdaad de achilleshiel van elk Led armatuur de drivert.
De LED´s kunnen echt lang mee gaan maar dat stukje electronica is wat het eerst zal gaan falen.
Kijk alleen maar naar hoe slecht de Teceo´s het doen op de Nederlandse A2 tussen Abcoude en Maarssen vele defecten(opmerkelijk genoeg
vervingen ze hier Onyx armaturen die met de verbreding waren geplaatst die relatief jong waren).
Maar het vervangen van het gehele toestel is verreweg het snelst en makkelijkst. :woop:
Laatst gewijzigd door Taran 5 op do 21 sep 2023, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur93
zandpaadje

Bericht door Arthur93 » do 21 sep 2023, 1:12

ElHolandesErrante schreef: ma 31 jul 2023, 18:42 Tussen hier https://maps.app.goo.gl/1rWLQ4MVgAarZ3eT9?g_st=ic en het volgende kruispunt is iedere lichtmast anders. Aangereden, omgevallen of museum?
Straf dat die masten met GSO, die men overigens in grote getale tegenkwam op de E34 tussen Antwerpen en Nederland, te Zelzate nog steeds aanwezig zijn. Bij de term museum denk ik echter bewust aan de Ringvaart R4 van de Blaarmeersen tot Vinderhoute of aan de N70 van Oostakker tot Lochristi (BMW garage Bilia Verstraeten enzoverder enzovoort). Vooral die laatste, een oude betonbaan. Daar is een retailzone waarvan ze de 100 jaar oude betonbaan schijnbaar niet durven aanpakken allicht vanwege de last voor de handelaars. Je kan zelfs nog oude uitsorteerstroken zien, of hoe de verkeerssituatie vroeger was (jaren zestig of zeventig). Wel, langs dat traject van de N70 hangen al jaren tientallen soorten armaturen over een afstand van 4 km (kan ook iets minder zijn). Mensen uit Lochristi zullen het beamen. Altijd rechtdoor en aan weerszijden van de weg. Grappig dat jullie dit 'musea' noemen. Deze die jij hebt ingestuurd komt wat mij betreft dichtbij. Ik vind het fantastisch dat die 'vierkoppige' GSO + betonmasten nog te vinden zijn. Neem gerust een kijkje nu je nog kan (alhoewel ik denk dat ze er niet snel aan zullen beginnen) want mijn suggesties kunnen zeker ook tellen.
Laatst gewijzigd door Arthur93 op do 21 sep 2023, 1:39, 4 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 21 sep 2023, 1:18

^^ De palen zijn al verwijderd op de R4. ;) Zie de post van Tricolores van 11-09-2023.

Arthur93
zandpaadje

Bericht door Arthur93 » do 21 sep 2023, 1:30

Alfa schreef: do 21 sep 2023, 1:18 ^^ De palen zijn al verwijderd op de R4. ;) Zie de post van Tricolores van 11-09-2023.
Dat is minder. De andere waar ik zoveel over vertelde, telt nog. Ze houden toch erg lang stand, vind ik. Ik passeer er namelijk elke dag. Ze zullen er wel al zeker een aantal verwijderen binnenkort want het op- en afrittencomplex van Oostakker wordt er gerenoveerd alsmede een deel van de N70 dat het dichtst bij de aansluiting met de R4 ligt (einde werken voorzien voor 2024). Aan de kant van Sint-Amandsberg, waar een dodelijk ongeval gebeurde met een meisje (16 jaar) te fiets (haar naam is Nikita als ik me niet vergis) werden de renovatiewerken inmiddels afgerond. Die in de winkelzone houden vol.

https://img.nieuwsblad.be/edwZux2n227IU ... 6fc68e.jpg (deze dus, in de richting van Lochristi-dorp)
https://www.lochristinaar.com/sites/def ... og/N70.jpg (of in de richting van de R4)
https://www.google.com/maps/@51.0888477 ... ?entry=ttu (situatie mei 2023)

Arthur93
zandpaadje

Bericht door Arthur93 » do 21 sep 2023, 2:01

De parel van Deinze en omstreken. N43 tussen Deinze-centrum en Astene, en vanaf Deinze tot Zulte. Vroeger stonden die lange betonmasten met GSO over de hele lengte van het traject, Waregem tot Sint-Martens-Latem. Nu beslaat het nog slechts een traject van 5 km, veel meer zal het niet meer zijn. Er staan er dan ook nog een aantal tussen Machelen en Olsene ten westen van Deinze, en tussen Olsene en Zulte. Verwaarloosbaar, dat wel. Maps gaat maar tot 2021, maar de situatie die je ziet op alle foto's is nog steeds dezelfde. Ook hier weer, ik passeer er bijna dagelijks. Wat kwam eerst 'de straat of de lamp?', dat ook. Bij wijze van spreken. Belgisch staal en beton op hun best, ooit in al hun glorie. Altijd bevreemdend gevonden, temidden een dorpskern.

https://images0.persgroep.net/rcs/iA8iP ... uality=0.7 (richting Gent aan WEBA)

https://www.google.com/maps/@50.9079453 ... ?entry=ttu (richting Zulte, vanuit Sint-Eloois-Vijve)
https://www.google.com/maps/@50.9359887 ... ?entry=ttu (het legendarische dorpscentrum van Olsene)
https://www.google.com/maps/@50.9659126 ... ?entry=ttu (tussen Machelen en Deinze)

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 21 sep 2023, 10:16

Ook een leuke. Ooit hingen hier GSO's aan de palen, maar de triestigaards zelf hebben tot nu toe alle vernieuwingen overleefd.

https://maps.app.goo.gl/V2dz3xH11JG1iUe98?g_st=ic

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 21 sep 2023, 23:27

Arthur93 schreef: do 21 sep 2023, 1:30
Alfa schreef: do 21 sep 2023, 1:18 ^^ De palen zijn al verwijderd op de R4. ;) Zie de post van Tricolores van 11-09-2023.
Dat is minder. De andere waar ik zoveel over vertelde, telt nog. Ze houden toch erg lang stand, vind ik. Ik passeer er namelijk elke dag. Ze zullen er wel al zeker een aantal verwijderen binnenkort want het op- en afrittencomplex van Oostakker wordt er gerenoveerd alsmede een deel van de N70 dat het dichtst bij de aansluiting met de R4 ligt (einde werken voorzien voor 2024). Aan de kant van Sint-Amandsberg, waar een dodelijk ongeval gebeurde met een meisje (16 jaar) te fiets (haar naam is Nikita als ik me niet vergis) werden de renovatiewerken inmiddels afgerond. Die in de winkelzone houden vol.

https://img.nieuwsblad.be/edwZux2n227IU ... 6fc68e.jpg (deze dus, in de richting van Lochristi-dorp)
https://www.lochristinaar.com/sites/def ... og/N70.jpg (of in de richting van de R4)
https://www.google.com/maps/@51.0888477 ... ?entry=ttu (situatie mei 2023)
Zoals vaker diverse types op de Triestigaards zoals de GSO maar ik zie ook de VTP en een Industria Atc en natuurlijk de GZM.
Je ziet op Vlaamse N wegen wel vaker de Luma opduiken ook in dorps/stads kernen.
Op Vlaamse snelwegen is het voornamelijk de Ampera.
Misschien weet iemand het antwoord op waarom heten die masten Triestigaards? :hm:

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » vr 22 sep 2023, 0:25

Schande, of beter gezegd schandpaal🤮
Staan er ergens aan een grenspost nog enkele of is de soort volledig uitgestorven nu?
*insert sarcasm here*

Seat
autoweg

Bericht door Seat » ma 25 sep 2023, 16:24

Taran 5 schreef: do 21 sep 2023, 23:27 Op Vlaamse snelwegen is het voornamelijk de Ampera.
Misschien weet iemand het antwoord op waarom heten die masten Triestigaards? :hm:
Volgens Google (en de zoekfunctie op dit forum) is Wimpie25 hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de meest oude vermelding van het woord triestigaard in lantaarnpalen-context. Ik vind bijnamen geven wel iets moois, zoals ‘ossenkoppen’.

Het viel me trouwens op dat in België zowat het hele snelwegennet inmiddels voorzien is van LED. Dat gaat in Nederland nog jaren duren…

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 25 sep 2023, 21:44

^^
Het is inderdaad hard gegaan vanaf 2020. Daarom dat het goed is dat Google nu frequent updates op Streetview plaatst. Anders zou je het bijna niet geloven hoeveel er al met LED is uitgerust. Voor de moment kan je zelfs stellen, mocht je nog ergens oude SON en SOX armaturen tegenkomen, deze zich bevinden op een traject waar de verlichting uiteindelijk zal worden verwijderd.

Een ander lokaal wegverlichtingnieuwtje. Er zijn verschillende lokale besturen in Vlaanderen die de voorbije jaren de beslissing hebben genomen om 's nachts de verlichting op hun grondgebied te dimmen of zelfs volledig te doven. Dit vanuit gedeeltelijke symboolpolitiek en ook besparing. Met de vergaande verLEDding die zich ook op lokaal niveau heeft doorgezet, is dit eigenlijk steeds minder nodig. Nu las ik van de week dat er van bovenhand uit is gevraagd aan de lokale besturen om dit beleid ook effectief terug te draaien. Het baten haalt het blijkbaar niet meer bij de risicos die complete duisternis met zich meebrengt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 sep 2023, 21:51

Wimpie25 schreef: ma 25 sep 2023, 21:44Een ander lokaal wegverlichtingnieuwtje. Er zijn verschillende lokale besturen in Vlaanderen die de voorbije jaren de beslissing hebben genomen om 's nachts de verlichting op hun grondgebied te dimmen of zelfs volledig te doven. Dit vanuit gedeeltelijke symboolpolitiek en ook besparing. Met de vergaande verLEDding die zich ook op lokaal niveau heeft doorgezet, is dit eigenlijk steeds minder nodig. Nu las ik van de week dat er van bovenhand uit is gevraagd aan de lokale besturen om dit beleid ook effectief terug te draaien. Het baten haalt het blijkbaar niet meer bij de risicos die complete duisternis met zich meebrengt.
Afgekeken van Frankrijk, ik zag deze groen-blauwe bordjes met 'extinction de l'éclairage public' best veel in Frankrijk.

Afbeelding
RD809 L'Hospitalet du Larzac by European Roads, on Flickr

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 25 sep 2023, 21:54

Seat schreef: ma 25 sep 2023, 16:24 Dat gaat in Nederland nog jaren duren…
Vind ik op zich niet erg als het werkt maar ik merk in Nederland dat er toch steeds meer trajecten komen waarbij heel veel lichtmasten nog maar aan één kant branden of het zelfs helemaal niet werkt. Rondom Eindhoven zijn er nog altijd problemen met de verlichting.
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 25 sep 2023, 22:26

Chris schreef: ma 25 sep 2023, 21:51
Afgekeken van Frankrijk, ik zag deze groen-blauwe bordjes met 'extinction de l'éclairage public' best veel in Frankrijk.
Hier loopt men er minder mee te koop, vooral uit schrik dat die bordjes het mikpunt van spot en anti-reclame zouden worden. Ergens terecht zo blijkt, er zijn geen publieke cijfers beschikbaar, maar het effect qua exyra inbraakgevoeligheid en toename in fietsonveiligheid blijkt toch in meer dan enkel de hoofden van de lokale bewoners te bestaan.

Ik denk dat Vlaanderen er gewoon niet landelijk genoeg voor is. Bijvoorbeeld nu zitten vanwege het goede weer veel terrasjes nog afgeladen vol, maar dadelijk om 23u gaat overal het licht uit. Die mensen moeten ook nog thuis geraken. Nog absurder, op hoogtepunt van de zomer gaat pas om 22u15 de lampen branden... om om 23u weer uit en 's morgen helemaal niet aan te gaan.

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » ma 25 sep 2023, 23:56

^^ In sommige gemeenten is duurtijd van de afschakeling al minder.
Eerder: 23u tot 06u
Nu: van 01.00u tot 05.00u

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 27 sep 2023, 16:35

Een interessant artikel over het hierboven al besproken onderwerp; de nachtelijke afschakeling in Vlaanderen. Er is nu tot het hoogste niveau in Vlaanderen over gediscussieerd.

Drie interessante punten, de lichtvervuiling in Vlaanderen is nog nooit zo laag geweest als gedurende de winter 22-23, de geplande afschakeling kan volgens Fluvius niet zomaar op 1, 2 3 worden teruggedraaid én een interessant dynamisch kaartje onder het artikel dat een nachtelijke satelietfoto weergeeft van Vlaanderen voor en na het afschakelingsbeleid.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/26 ... n-terzake/

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 27 sep 2023, 17:47

Uiteindelijk zal in het een gemeentelijke beslissing blijven wat de verlichting op de gemeentewegen betreft (wat dus veruit het grootste gedeelte van het wegennet is). Veel gemeenten zijn al op hun eigen beslissing om de verlichting te doven teruggekomen omdat de energiekwestie niet meer zo urgent is als eind vorig jaar. Dat betreft dus 34 gemeenten volgens dat grafiekje in dat artikel. Maar in het grootste gedeelte van de gemeenten die hun verlichting gedoofd hebben is deze regeling dus nog van kracht.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 27 sep 2023, 20:05

^^
Als je over het kaartje navigeert zie je dat verschillende gemeenten dit wel willen terugdraaien, maar dat dit niet zomaar meteen is geregeld.

Tricolores
polderweggetje

Bericht door Tricolores » ma 02 okt 2023, 12:14

Archeopendra1234 schreef: vr 22 sep 2023, 0:25
Schande, of beter gezegd schandpaal🤮
Staan er ergens aan een grenspost nog enkele of is de soort volledig uitgestorven nu?
Er staan er nog een paar, maar ook daar is het merendeel vervangen. Misschien volgen die paar die er nog staan ook nog.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 08 okt 2023, 21:27

Vandaag een dagje geweest in Brussel(Bozar)en dus gelijk een paar plaatjes gemaakt aldaar:
Afbeelding
Geen idee fabrikaat maar wel een geslaagde mast/armatuur combi!
Afbeelding
Ook hier geen idee maar mooi!
Afbeelding
Vele van gezien maar ook hier geen idee van wie.
Afbeelding
Zal denk ik van Schréder zijn zoals vele(oudere)armaturen.
Afbeelding
Deze straat was nou niet bepaald een fijne aanwinst voor Brussel vanwege de stank van urine en zo.
Op de voorste mast een MC2 armatuur de 2 volgende hebben de Izylum er op.
De vierde mast heeft de DM3 er op zitten.
Afbeelding
Van alles door elkaar. Op de voorste mast een Z2 en een Izylum.
De tweede heeft een Z2 en een Saffier.
Was een leuke dag en Brussel is niet eens ver weg bij mij vandaan! :woop:

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 09 okt 2023, 12:21

Taran 5 schreef: zo 08 okt 2023, 21:27 Afbeelding
Wauw, die zijn wel heel retro! Ik zeg jaren ‘60, geen idee wie ze gemaakt heeft maar ze doen erg aan die verstelbare plexiglas of chromen bollen op een metalen staander denken. Die komen ook uit die periode.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 10 okt 2023, 0:27

Heb je ook het Straatlantarenpaalmuseum bezocht? https://www.google.be/maps/@50.8798477, ... 8192?hl=nl

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » di 10 okt 2023, 21:42

Alfa schreef: di 10 okt 2023, 0:27 Heb je ook het Straatlantarenpaalmuseum bezocht? https://www.google.be/maps/@50.8798477, ... 8192?hl=nl
Nee ik kwam vooral voor het Bozar. Wel nog wat gesjouwd door de stad en de Grote Markt.
Het straatlantarenmuseum is te noordelijk doch in het centrum zijn ook heel veel verschillende soorten te vinden.
Ik was met gezelschap dus niet al teveel tijd gehad om plaatjes te schieten,
Wat me wel opviel waren de gigantische masten bij Zaventem die deden denken aan gelijkwaardige die vroeger bij de Brienenoord stonden.

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » ma 16 okt 2023, 14:24

Ondanks het feit dat hier in Antwerpen in principe de verlichting afschakelt na een bepaald uur, heb ik daar tot nu toe niets van gemerkt. Nog nergens gepasseerd in het donker, zelfs niet midden in de nacht.

Lijkt me eerder een gevalletje van "het stond op de planning, maar het duurde zo lang dat de realiteit intussen de gewenste situatie heeft ingehaald".