Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Cartman
dorpsstraat

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Cartman » ma 16 okt 2023, 14:26

SAN RED schreef: vr 08 sep 2023, 17:58 ^^ Het hele geheel moet dikwijls vervangen worden. Al zijn er modellen waar dat niet zo is.
In zou gokken dat die defecte armaturen vervolgens gereviseerd worden en terug in dienst worden genomen? De hele armatuur incl werkende leds en metalen behuizing weggooien is toch een dure affaire (en verspilling).

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 16 okt 2023, 14:54

Onlangs viel me het op dat op knooppunt Brugge zowat een derde van de led-armaturen het niet meer doet. Ik krijg zo de indruk dat die led-armaturen helemaal niet zo duurzaam zijn als steeds beweerd wordt, zeker als heel de armatuur vervangen moet worden bij defect. Maar goed, de tijd zal het uitwijzen. Door de hogere vervangkosten vermoed ik wel dat deffecten jarenlang zullen blijven bestaan eer ze aangepakt worden.
Cartman schreef: ma 16 okt 2023, 14:26
SAN RED schreef: vr 08 sep 2023, 17:58 ^^ Het hele geheel moet dikwijls vervangen worden. Al zijn er modellen waar dat niet zo is.
In zou gokken dat die defecte armaturen vervolgens gereviseerd worden en terug in dienst worden genomen? De hele armatuur incl werkende leds en metalen behuizing weggooien is toch een dure affaire (en verspilling).
Bij welke moderne apparaten gaat men nog zo te werk? Wegwerpcultuur is ondanks alle praatjes van duurzaamheid nog steeds de standaard. Hooguit recyclage.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 okt 2023, 15:08

Alfa schreef: ma 16 okt 2023, 14:54 Onlangs viel me het op dat op knooppunt Brugge zowat een derde van de led-armaturen het niet meer doet. Ik krijg zo de indruk dat die led-armaturen helemaal niet zo duurzaam zijn als steeds beweerd wordt, zeker als heel de armatuur vervangen moet worden bij defect.
Kabelbreuk kan ook een oorzaak zijn, als een groep het niet meer doet.

De drivers van de LED verlichting gaan kennelijk een stuk korter mee dan de lamp zelf.

Als er slechte batches in zitten dan kan dat ook wel tot hoge kosten leiden, het vervangen kost meer aan arbeidsloon en verkeersmaatregelen dan de lampen zelf vermoed ik...

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 16 okt 2023, 16:41

De oudste LED-armaturen die ik hier in de buurt ken, gaan toch al een vijftiental jaren mee. En dat is ondertussen in het grotere kader toch al zwaar verouderde technologie.

Het is waar dat bij defect er meer kosten en manuren aan te pas komen om een LED-armatuur te vervangen. Maar de technologie is dan ook iets geavanceerder dan wat stroom door een gloeidraad jagen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 okt 2023, 16:53

Wimpie25 schreef: ma 16 okt 2023, 16:41Het is waar dat bij defect er meer kosten en manuren aan te pas komen om een LED-armatuur te vervangen. Maar de technologie is dan ook iets geavanceerder dan wat stroom door een gloeidraad jagen.
Zo'n lamp kost misschien een paar tientjes, maar je hebt een rijstrookafsluiting, botsaborber, hoogwerker, etc. nodig om er eentje te vervangen op een lichtmast langs een autosnelweg. De uurtarieven daarvan zijn niet mals.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 16 okt 2023, 17:39

Chris schreef: ma 16 okt 2023, 16:53 Zo'n lamp kost misschien een paar tientjes, maar je hebt een rijstrookafsluiting, botsaborber, hoogwerker, etc. nodig om er eentje te vervangen op een lichtmast langs een autosnelweg. De uurtarieven daarvan zijn niet mals.
:hm: Paar tientjes?? Zou fijn zijn niet? Bij Ali kan je er eentje krijgen voor die prijs ook als je online kijkt maar een A merk armatuur zoals op de hoge masten op de snelweg kost ongeveer zoveel:
https://www.elektrobode.nl/products/phi ... 9514624696

Voor nog hogere masten:

https://www.elektrobode.nl/products/phi ... 2sQAvD_BwE

De bedrijven die werk kunnen doen hebben doorgaans zelf hoogwerkers meestal op een busje of een klein truckje.

Deze prijzen gelden ook voor andere A merken zoals Schréder,Orange,Performance in Lighting,Lightwell of Disano(zijn er nog veel veel meer).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 okt 2023, 17:42

Tja, dat is een complete armatuur. Vroeger draaide je er een andere lamp in.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 16 okt 2023, 17:49

Slim bekeken van de fabrikanten. Het zullen de opdrachtgevers zijn (de overheid dus) die moeten eisen demonteerbare armaturen te leveren. Van zichzelf zullen ze dat niet doen.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 16 okt 2023, 17:59

Chris schreef: ma 16 okt 2023, 17:42 Tja, dat is een complete armatuur. Vroeger draaide je er een andere lamp in.
Dat is kort door de bocht want dan zouden er veel minder verschillen zijn in armaturen zijn die je nu ziet op trajecten waar bijvoorbeeld nog veel SON of SOX zit.
Vooral bij SON(hoge druk Natrium)kan de lamp een hele lange levensduur hebben doch heeft de lamp net als een TL lamp een ontsteker nodig(in het geval van SON ergens in de buurt van 5KV)en daar zit het probleem heel vaak in.
Een ontsteker kost niet veel maar ja je zei al de tijd is duur en dan is het hele armatuur vervangen veel sneller!
Daarom ook die verschillen
Neem mijn eerdere post over de Nederlandse A27.
De armaturen die daar zitten worden of niet meer gemaakt(zoals de Traffic Vision en uiteraard de SRS 201 die je op nagenoeg elke snelweg zag)
Nu zitten er sindskort op alle afritten(ik denk gerecyclede)Iridium2 armaturen die ik denk van de A1 af komen wanrt die hebben er niet erg lang op gezeten(ik heb het over de nieuwe A1/A9 bij Diemen,Weesp en Muiderberg).
Op de hoge masten zitten nu van alles en nog wat omdat dat veel sneller is om er een snoer aan te zetten en testen op een gecontroleerde omgeving en dan te verschepen en het gevolg is een nogal slordig beeld in daglicht dan.
Linkje naar mijn eerder post:
viewtopic.php?t=225&start=3660
Trouwens je zag hetzelfde in Bels met de GSO toen die niet meer gemaakt werd en op grote schaal werd vervangen door de GZN.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 16 okt 2023, 18:11

Retrofit SOX lampen kosten maar een tientje of 8: https://www.lampdirect.nl/philips-truef ... 9514305649
Ben benieuwd waarom die niet vaker toegepast worden. Op de N65 tussen Haaren en Vught heeft men dat wel gedaan en het lichtbeeld is meer dan prima. Totale verspilling om dan per sé nieuwe armaturen van 1k+ op te willen hangen.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 16 okt 2023, 18:19

^^ Het gekke is dat je het retrofitten in Bels niet veel tegenkomt. In Nederland wel al lijkt het eerder voor(zeer)tijdelijke aard.
Neem de A1 in de lijnverlichting intussen vervangen door hoge masten met de Izylum er op.
Ik denk zelf ook dat het economisch beter is om gelijk het armatuur te vervangen vergeet niet dat als je bezig bent met retrofitten dat het ballast wel verwijdert moet zijn uit de schakeling(kan wel als het ballast goed is maar als het ballast defect is gaat de lamp nooit werken plus het feit dat een ballast natuurlijk een dikke spoel is!).
Als je een lamp moet vervangen in een GSO ben je daar trouwens veel langer mee bezig dan een nieuw armatuur plaatsen.
Een GSO of een SRS 201 zit vast met een tweetal inbuschroeven en die heb je zo los.
Daarentegen(zeker bij de GSO)moet je het armatuur openen,lamp er uit,nieuwe er in en de handel dicht en testen.
Dan snap je dat men liever gelijk de hele handel vernieuwd want manuren zijn duurder dan een hele lading armaturen(zeker als je ze in bulk aanschaft dan krijg je er wel een leuke korting bij denk ik?. :wow:
Laatst gewijzigd door Taran 5 op di 17 okt 2023, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 16 okt 2023, 19:39

^^ Dat kan goed zijn, maar het kan dan best dat goedkoop op korte termijn duurder op langere termijn betekent. Als je elke 20 jaar een nieuwe armatuur moet plaatsen kan het best zijn dat het met manuren meegerekend toch goedkoper is om de armaturen te behouden en er af toe een nieuwe lamp in te draaien. Om maar te zwijgen van de duurzaamheidsargumenten waarmee de uitrol van led nu juist telkens beargumenteerd wordt (ok je hebt de energiekosten, maar materiaalvervuiling is toch ook een aspect van duurzaamheid?).
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 16 okt 2023, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 16 okt 2023, 19:54

Alfa schreef: ma 16 okt 2023, 19:39 ^^ Dat kan goed zijn, maar het kan dan best dat goedkoop op korte termijn duurder op langere termijn betekent. Als je elke 20 jaar een nieuwe armatuur moet plaatsen kan het best zijn dat het met manuren meegerekend toch goedkoper is om de armaturen te behouden en er af toe een nieuwe lamp in te draaien.
Dit hoeft niet per se mijn mening te zijn doch kijkend hoe men werkt klopt het wel.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat zeker sinds LED is ingevoerd armatuur series(of verlichtingstoestel zoals in correct Vlaams)over het algemeen geen lang leven hebben in de catalogus.
Dat betekent dat wanneer een Triestigaard omver wordt gereden er misschien toch een toestel van een andere familie zal moeten worden geplaatst.
Uit mijn hoofd zijn er aardig wat LED toestellen gesneuveld in de catalogus zoals de Speedstar die de wereldprimeur had omdat dat type werd gebruikt als allereerste snelweg op de wereld met LED(A44).
Maar ook de Iridium2 moest er aan geloven de Stela wordt ook zelden nog geplaatst en de originle Luma en Teceo zijn uit de catalogus verdwenen.
Zoals ik trouwens ook al zei in het Nederlandse draadje een LED A merk armatuur is nogal duur doch geeft de fabrikant er op zijn minst 3 jaar garantie op maar ja eerst uitwisselen.

Het komt er op neer dat beide voordelen hebben en nadelen maar ik denk wel en nu citeer ik Chris¨Maar je hebt een rijstrookafsluiting, botsaborber, hoogwerker, etc. nodig om er eentje te vervangen op een lichtmast langs een autosnelweg. De uurtarieven daarvan zijn niet mals.¨
Het laatste zal een groot doorslagpunt zijn waarom er liever een nieuw exemplaar geplaatst wordt dan een nieuwe lamp.

Persoonlijk vind ik nog steeds dat LED verlichting niet is wat het moet wezen doch gasontladingslampen zijn in de ban gedaan en op inductieverlichting na heb je geen alternatief :neenee:

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » ma 23 okt 2023, 10:30

Over het esthetische van de "mooie" LED-armaturen wordt ook weinig gemovet...kunnen ze die nou écht niet uitvoeren in bekende vormen zoals GSO?
*insert sarcasm here*

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 23 okt 2023, 14:21

^^ Ik denk niet dat mensen GSO-armaturen algemeen mooier vinden dan led-armaturen. ;) Uiteindelijk zijn die ledarmaturen nu al de standaard geworden. Oudere armaturen zullen enkel nog iets zijn in de herinnering van steeds ouder wordende mensen of op oude foto's.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 23 okt 2023, 14:22

In principe kan LED in alle vormen en kleuren worden geproduceerd. Maar de armaturen op onze hoofdwegen buiten de steden, zijn in de meest praktische en kosten-efficiënte vorm geproduceerd.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 23 okt 2023, 14:29

^^ Hetgeen voor oude armaturen eigenlijk ook gold.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 23 okt 2023, 14:40

^^
Dat klopt inderdaad. Alle armaturen waarin lagedruk natriumbuizen zaten, waren vanwege de aard van de technologie omvangrijk. Wat ook resulteerde in stevige palen en andere constructies om die armaturen boven de weg te krijgen.

Zie ook deze foto van het Rogierplein in 1959. Ook op de klassieke ornamentale palen (centraal rond het plein) had men buisconstructies aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingPlace Rogier, Brussels, 14 September 1959 by allhails, on Flickr

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 23 okt 2023, 16:28

^^
Jammergenoeg heb ik nooit een GSO in mijn handen gehad maar wel de Philips tegenhanger de SRS 201(090/055).
Dat armatuur was niet zwaar en heel simpel te monteren.
Bij de GSO moest je de hele buitenkant van de montagevoet schuiven wat best veel werk was zeker in vergelijking met de SRS waar je alleen de dekselveren hoefde los te maken en de kap bleef aan een kant hangen aan de onverliesbare veren
Punt wat ik tracht te maken is dat de SRS en ik denk ook de GSO geen zware armaturen waren(GSO ook voornamelijk kunstof)doch de Luma schijnt echt heel zwaar te zijn zeker de grote varianten.
Ik denk dat juist LED armaturen over het algemeen zwaarder zijn dan de conventionele met gasontladingslampen.
Bij oude armaturen was het ballast het zwaarst en bij armaturen waar het ballast in de paal zit(zoals bij vele in België dan is het armatuurvrij licht.
Om een voorbeeld te geven ik heb vorig jaar een tweetal KFA armaturen gemonteerd en die zijn best klein maar best zwaar.
LED technologie maakt de armaturen eerder zwaarder dan lichter. :hahaHAHA:

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 23 okt 2023, 20:42

Mijn excuses voor het gebruiken van jargon maar een KFA is dit ding:
https://www.hollandlamp.nl/norton-kfa-l ... HsQAvD_BwE
Als je het toestel opent vervalt de garantie :facepalm:
Je moet het doen met een snoerke van 1 meter met een Wieland stekkert er aan :kwaad:

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » di 24 okt 2023, 0:46

Ik heb op mn zolder nog een ACEC EMH liggen, ééntje van net buiten de Kennedytunnel kant linkeroever, niet bepaald licht, maar ook niet overdreven zwaar voor zulk groot armatuur😁
*insert sarcasm here*

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » di 24 okt 2023, 22:27

Hallo ik ben nieuw, ik lees meerdere jaren de onderwerpen net zoals dit onderwerp.

Ik zou (als dat mag) graag beginnen met een update over de verlichting van op de R4 in Zelzate: de nieuwe verlichtingsmasten die er geplaatst werden staan alleen maar aan (het einde) van de bebouwde kom (3 masten) en aan het kruispunt met de R4 oost en de N423, met de Izylum armaturen, dus met andere woorden daartussen staan er geen nieuwe verlichtingsmasten en wat dat ik denk gaan ze er daar ook geen meer plaatsen.

Alleen is er al 1 gesneuveld waardoor er een mast met maar een halve verlichting staat, dat is de derde mast komende van het kruispunt met de Kerkstraat aan de rechterkant.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 26 okt 2023, 23:01

Joshua schreef: di 24 okt 2023, 22:27 Hallo ik ben nieuw, ik lees meerdere jaren de onderwerpen net zoals dit onderwerp.

Ik zou (als dat mag) graag beginnen met een update over de verlichting van op de R4 in Zelzate: de nieuwe verlichtingsmasten die er geplaatst werden staan alleen maar aan (het einde) van de bebouwde kom (3 masten) en aan het kruispunt met de R4 oost en de N423, met de Izylum armaturen, dus met andere woorden daartussen staan er geen nieuwe verlichtingsmasten en wat dat ik denk gaan ze er daar ook geen meer plaatsen.

Alleen is er al 1 gesneuveld waardoor er een mast met maar een halve verlichting staat, dat is de derde mast komende van het kruispunt met de Kerkstraat aan de rechterkant.
Nee dat mag niet :lol: Maar welkom hier leuk om een nieuw iemand op dit draadje aan te treffen! :puntmuts: :applaus1:
De R4 is wel een typische Belgische weg met die betonnen masten met dubbele GSO´s er op
Omdat Schréder een Belgische firma is en uitgegroeid is tot een grote speler op de markt met afnemers in meerdere landen is het niet gek dat je heel veel Schréder en met name de GSO veel tegen(kwam)komt.
Ga je de grens over dan kom je in Zeeland ook weer voornamelijk Schréder tegen zeker in Zeeuws Vlaanderen alleen is die hegemonie doorbroken bij de Westerschelde tunnel waar de Luma voornamelijk is geplaatst en de Brisa,bijna geen Schréder meer aldaar.
Kom je zelf uit de buurt van Zelzate?
Afbeelding
Niet zo ver van de grens deze palen met voornamelijk de Ampera en op de andere de Onyx.
Afbeelding
Deze de andere kant op en had hem al eens gepost maar in de buurt van Zelzate en Gent kom je de Traffic Vision veel tegen(kwam?).
Hopelijk kunnen we ook af en toe een plaatje verwachten ? :computypen:

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 28 okt 2023, 12:42

Archeopendra1234 schreef: di 24 okt 2023, 0:46 Ik heb op mn zolder nog een ACEC EMH liggen, ééntje van net buiten de Kennedytunnel kant linkeroever, niet bepaald licht, maar ook niet overdreven zwaar voor zulk groot armatuur😁
Ik heb ze idd daar gezien maar als ik me niet vergis zaten er op een aantal Triestegaards vlak voor de Kennedytunnel zeg maar bij de afslag Berchem de Philips SRM en de ACEC aan de andere kant van de oever.
Vond nog deze link:
https://www.saled.nl/nl/product/sox-led ... lossingen/
Je komt dit idee wel in Nederlands Limburg tegen maar doorgaans wordt het gehele armatuur vervangen of zoals nu ook heel vaak de gehele mast tenminste in Zuid Holland dan.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » ma 30 okt 2023, 18:22

^^
Mooiere oplossingen dan iele mini-armatuurtjes aan majestueuze triestigaards😁
Philips SRM op de Antwerpse ring kan ik me niet herinneren, wel aan de N16 en nog niet zo erg lang geleden aan knooppunt Heverlee.
Hoe die enkele EMH's tussen het merendeel GSO's beland zijn aan de Kennedytunnel blijft me een raadsel... iets wat me op 7-jarige leeftijd al intrigeerde😁
*insert sarcasm here*

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » di 31 okt 2023, 17:00

Archeopendra1234 schreef: ma 30 okt 2023, 18:22 ^^
Mooiere oplossingen dan iele mini-armatuurtjes aan majestueuze triestigaards😁
Philips SRM op de Antwerpse ring kan ik me niet herinneren, wel aan de N16 en nog niet zo erg lang geleden aan knooppunt Heverlee.
Hoe die enkele EMH's tussen het merendeel GSO's beland zijn aan de Kennedytunnel blijft me een raadsel... iets wat me op 7-jarige leeftijd al intrigeerde😁
Het kan erger :facepalm: Afbeelding
Dit gedrocht zag ik bij Waardenburg en is in de Betuwe maar ik zag het en dacht eerst het toestel is afgebroken bij het maststuk maar nee dit is het toestel :pukey:
Dus het kan altijd nog lelijker.
Volgend plaatje gewoon weer ergens in Vlaanderen ofzo :hahaHAHA:
(Ik dacht trouwens SRM gezien te hebben bij afslag Berchem maar dat is intussen best lang geleden)

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » di 31 okt 2023, 17:39

Bij de Antwerpse ring werden de VTP armaturen in de middenberm vernieuwd naar ofwel de Ampera of de Luma gen2, maar dan om de twee masten: de ene mast niet de andere dan wel. En dat dan op zo een drukke ring.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » di 31 okt 2023, 22:18

Joshua schreef: di 31 okt 2023, 17:39 Bij de Antwerpse ring werden de VTP armaturen in de middenberm vernieuwd naar ofwel de Ampera of de Luma gen2, maar dan om de twee masten: de ene mast niet de andere dan wel. En dat dan op zo een drukke ring.
Ter hoogte van Luchtbal zag ik ook nieuwe masten met de Izylum er op.
Opmerkelijk genoeg zag ik die voor het eerst in Tricht niet ver van die foto met het gedrocht er op.
Wat me wel opvalt dat de meeste Vlaamse snelwegen de Ampera nu hebben terwijl in Nederland voornamelijk voor Schréder de Teceo is en nu ook de Izylum, de Ampera zie je niet veel bij ons.
Rond Zelzate zag ik de Digistreet ook veel voorbij komen

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 31 okt 2023, 22:24

^^ Digistreet staat Knokke-Heist nu ook vol mee.

Ampera's werden vooral een paar jaar geleden massaal geplaatst maar de laatste tijd zie ik ze vrijwel nergens nieuw opduiken.

In de provincie Oost-Vlaanderen hinken ze nog steeds wat achterop maar er is een inhaalbeweging bezig, rond bijvoorbeeld Maldegem wat tot een tijdje geleden nog vol stond met GSO's is nu vrijwel alles LED geworden. Enkel de N410 tot de grens heeft nog GSO's.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 01 nov 2023, 10:07

Archeopendra1234 schreef: ma 30 okt 2023, 18:22 Philips SRM op de Antwerpse ring kan ik me niet herinneren, wel aan de N16 en nog niet zo erg lang geleden aan knooppunt Heverlee.
Op knooppunt Heverlee waren toch SRS201 armaturen? Dat was best bijzonder. Kan me ook nog herinneren dat ze op de afrit van vzp Rotselaar Zuid stonden aan de E314 in de richting van Brussel.
Svenlo