Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België
Moderator: Moderatoren
-
Joshua
- dorpsstraat
Bericht
door Joshua » wo 01 nov 2023, 17:49
Taran 5 schreef: ↑di 31 okt 2023, 22:18
Rond Zelzate zag ik de Digistreet ook veel voorbij komen
Davy schreef: ↑di 31 okt 2023, 22:24

Digistreet staat Knokke-Heist nu ook vol mee.
In Evergem staat het ook vol met de Digistreet.
De Digistreet werd vooral gebruikt aan oversteekplaatsen aan die gele vierkante masten met zwarte banden op.
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » wo 01 nov 2023, 19:51
Joshua schreef: ↑wo 01 nov 2023, 17:49
De Digistreet werd vooral gebruikt aan oversteekplaatsen aan die gele vierkante masten met zwarte banden op.
Dat klopt net als de Luxis SRD2 die zie je in Vlaanderen ook vaak op zebrapaden.
Voor die niet weet welke dat is:
https://www.lightwell.eu/luxis-srd-series
Maar de Digistreet ook lands de proviciale weg zoals hier op de N474.
https://www.google.com/maps/@51.1682348 ... ?entry=ttu
En een plaatje die ik al eerder had geplaatst niet ver van die link.

Ook hier de Digistreet.
-
Joshua
- dorpsstraat
Bericht
door Joshua » wo 01 nov 2023, 20:15
Taran 5 schreef: ↑wo 01 nov 2023, 19:51
Joshua schreef: ↑wo 01 nov 2023, 17:49
Dat klopt net als de Luxis SRD2 die zie je in Vlaanderen ook vaak op zebrapaden.
Voor die niet weet welke dat is:
https://www.lightwell.eu/luxis-srd-series
In Halle werden die in 2021 (april-augustus) geplaatst ter vervanging van de Ampera's die toen in 2018 geplaatst werden.
En in Wavre werden ze ook geplaatst.
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » wo 01 nov 2023, 20:35
Joshua schreef: ↑wo 01 nov 2023, 20:15
In Halle werden die in 2021 (april-augustus) geplaatst ter vervanging van de Ampera's die toen in 2018 geplaatst werden.
En in Wavre werden ze ook geplaatst.
Het kan altijd nog gekker en ja het is in principe
Doch ditte:
https://www.google.com/maps/@51.9452274 ... ?entry=ttu
De A16 afrit 27. Op de oude masten Vulcan armaturen LED die op een heel stuk op de diverse af en opritten zijn geplaatst alsook een stuk A15.
Dat was in dacht ik 2014 ergens.
Nu wordt er een nieuwe weg gemaakt van de A13 ter hoogte van het vliegveld naar het Terbregseplein.
Het armatuur wat in project wordt gebruikt is de Luma en dus dit plaatje.
Die nieuwe palen staan er sinds vorig jaar

en nog staan er palen met SRS 201 die niet vervangen worden of wel of stiekem niet
De oud Vulcan´s werken niet meer maar staan er dus nu voor de katse viool

-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Alfa » wo 15 nov 2023, 0:04
-
Mikhail
- expressweg
Bericht
door Mikhail » do 16 nov 2023, 17:48
Joshua schreef: ↑di 31 okt 2023, 17:39
Bij de Antwerpse ring werden de VTP armaturen in de middenberm vernieuwd naar ofwel de Ampera of de Luma gen2, maar dan om de twee masten: de ene mast niet de andere dan wel. En dat dan op zo een drukke ring.
Van het weekend op de Antwerpse Ring gepasseerd, ondertussen zijn al de armaturen in de middenberm vervangen door LED armaturen. Dit was voor mij (denk ik) het laatst werkende deel SON/SOX verlichting op Vlaamse snelwegen. Al bij al heeft het dan toch nog vele jaren geduurd sinds de verleding in gang gezet werd op de Vlaamse snelwegen, als ik mij niet vergis is het eerste deel van de ring rond Brussel al verled in 2017.
-
Joshua
- dorpsstraat
Bericht
door Joshua » do 16 nov 2023, 18:10
Ik denk dat ze in Wallonië klaar zijn met de modernisering van alle oude verlichting naar de Luma's gen2 eigendom van de Waalse overheid, het laatste vernieuwings weekbericht werd geplaatst op 28 augsutus, daarin staat:
Tijdens deze back-to-school-week ronden onze teams de modernisering af van de nieuwste
openbare verlichtingsapparatuur in het Waalse structureringsnetwerk

Bron:
https://www.facebook.com/photo?fbid=779 ... 8583133752
Daarnaast is de interactieve kaart ook niet meer raadpleegbaar:
https://www.luwa.be
-
tompie
- autoweg
Bericht
door tompie » vr 17 nov 2023, 4:55
Mikhail schreef: ↑do 16 nov 2023, 17:48
Bij de Antwerpse ring werden de VTP armaturen in de middenberm vernieuwd naar ofwel de Ampera of de Luma gen2, maar dan om de twee masten: de ene mast niet de andere dan wel. En dat dan op zo een drukke ring.
Van het weekend op de Antwerpse Ring gepasseerd, ondertussen zijn al de armaturen in de middenberm vervangen door LED armaturen. Dit was voor mij (denk ik) het laatst werkende deel SON/SOX verlichting op Vlaamse snelwegen. Al bij al heeft het dan toch nog vele jaren geduurd sinds de verleding in gang gezet werd op de Vlaamse snelwegen, als ik mij niet vergis is het eerste deel van de ring rond Brussel al verled in 2017.
Op de E40 tussen Erpe-Mere en Gent heb je nog een stuk die verled moet worden. Dringend nodig want 75% van de oude lampen is defect.
belgie is zo slecht nog niet
-
tompie
- autoweg
Bericht
door tompie » vr 17 nov 2023, 4:57
Joshua schreef: ↑do 16 nov 2023, 18:10
Ik denk dat ze in Wallonië klaar zijn met de modernisering van alle oude verlichting naar de Luma's gen2 eigendom van de Waalse overheid, het laatste vernieuwings weekbericht werd geplaatst op 28 augsutus, daarin staat:
Tijdens deze back-to-school-week ronden onze teams de modernisering af van de nieuwste

Bron:
Momenteel zijn ze bezig met nieuwe verlichting te plaatsen in de middenberm op de E42 thv Mons
belgie is zo slecht nog niet
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » vr 17 nov 2023, 17:12
Tijdens deze back-to-school-week ronden onze teams de modernisering af van de nieuwste.

Bron:
Op de A27/E42 zitten ook nog de originele Luma.

Je kan het verschil zien aan het LED compartiment en(moeilijk te zien zo)de manier van openen van het armatuur.
Bij de originele Indal en later Philips zat er aan de kopse kant een veerklem, bij de Gen 2 ziet deze aan de rand van de koelribben.
Je ziet het verschil ook aan de onderkant, de oude Luma had een soort van inkeping aan de rechterkant van het armatuurIn het Led compartiment)die je niet hebt bij de Gen 2.
De masten op de snelweg zijn tussen 2018 en 2020 vervangen en toen bestond de Gen 2 nog niet.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op vr 17 nov 2023, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Joshua
- dorpsstraat
Bericht
door Joshua » vr 17 nov 2023, 17:21
Ja die worden ook gebruikt voor de modernisering maar andere armatuur soorten namelijk die van Schréder de Teceo's en de Ampera's die vernieuwden ze alsnog naar de Luma's, in de meeste gevallen maar er zullen waarschijnlijk nog uitzonderingen zijn.
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » vr 17 nov 2023, 17:26

Op het viaduct(waar ik de foto gemaakt heb) zitten wel Gen2 die zijn pas veel later vervangen.
Op de Triestigaards zaten de oude vertrouwde GSO en GZM(op maps kan je leuk terugkijken naar hoe het zat, in de middenberm waren er voorheen Trietigaards met een dubbele ligger).
-
Joshua
- dorpsstraat
Bericht
door Joshua » vr 17 nov 2023, 17:30
tompie schreef: ↑vr 17 nov 2023, 4:57

Bron:
Momenteel zijn ze bezig met nieuwe verlichting te plaatsen in de middenberm op de E42 thv Mons
Dus toch, ik dacht dat men daar na de modernisering geen nieuwe verlichting meer ging plaatsen, maar goed ik snap het ergens wel dat er opnieuw verlichting komt, zolang dat ze maar geen nieuwe verlichting plaatsen op de onverlichte delen van de E42/A27 en de E429/A8 dan is het goed.
Trouwens op de (nieuwe) rondweg rond Lessines de N56 werd er ook verlichting geplaatst en niet alleen maar aan de rotondes maar ook daartussen.
Het plaatsen van nieuwe verlichting op voorheen niet verlichte wegen dat staat trouwens zelf volledig los van het Waalse moderniseringsprogramma.
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » vr 17 nov 2023, 17:54
Joshua schreef: ↑vr 17 nov 2023, 17:30
Dus toch, ik dacht dat men daar na de modernisering geen nieuwe verlichting meer ging plaatsen, maar goed ik snap het ergens wel dat er opnieuw verlichting komt, zolang dat ze maar geen nieuwe verlichting plaatsen op de onverlichte delen van de E42/A27 en de E429/A8 dan is het goed.
Trouwens op de (nieuwe) rondweg rond Lessines de N56 werd er ook verlichting geplaatst en niet alleen maar aan de rotondes maar ook daartussen.
Het plaatsen van nieuwe verlichting op voorheen niet verlichte wegen dat staat trouwens zelf volledig los van het Waalse moderniseringsprogramma.
FF een kijkje genomen, zijn dat Lumistreets?
https://www.google.com/maps/@50.7144136 ... ?entry=ttu
-
Mikhail
- expressweg
Bericht
door Mikhail » vr 17 nov 2023, 22:16
tompie schreef: ↑vr 17 nov 2023, 4:55
Mikhail schreef: ↑do 16 nov 2023, 17:48
Op de E40 tussen Erpe-Mere en Gent heb je nog een stuk die verled moet worden. Dringend nodig want 75% van de oude lampen is defect.
Dat is zeker waar! De intentie in Oost-Vlaanderen is er wel maar gaat gewoon veel trager dan in de rest van het land, waarschijnlijk omdat het grondgebied redelijk groot is en er vele km’s snelwegen ligt.
-
Mikhail
- expressweg
Bericht
door Mikhail » vr 17 nov 2023, 22:26
Taran 5 schreef: ↑vr 17 nov 2023, 17:54
Joshua schreef: ↑vr 17 nov 2023, 17:30
FF een kijkje genomen, zijn dat Lumistreets?
https://www.google.com/maps/@50.7144136 ... ?entry=ttu
Die nieuwe omleiding is nog maar een paar jaar open zonder verlichting wat mij logisch leek, nu plaatst men daar gewoon verlichting alsof het Waals Gewest dit geld niet nuttiger kon besteden?!
-
Cartman
- dorpsstraat
Bericht
door Cartman » za 18 nov 2023, 1:01
Er is nog een stuk A1/E19 van de Nederlandse grens tot ongeveer Brecht met oude verlichting.
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » za 18 nov 2023, 9:36
Cartman schreef: ↑za 18 nov 2023, 1:01
Er is nog een stuk A1/E19 van de Nederlandse grens tot ongeveer Brecht met oude verlichting.
Het is tussen afslag Meer en Brecht. Tussen Meer en de grens zitten er al Ampera´s op.
OP de Nederlandse deel vanaf de grens zit tot het eerste viaduct Luma,,s op de palen en toen zijn ze gestopt?
RWS logica denk ik.
-
Joshua
- dorpsstraat
Bericht
door Joshua » ma 20 nov 2023, 21:24
Aan de Brusselse ring R0 bij het Leonardkruispunt met de E411/A4 hebben ze de verlichtingsmasten eerst in het grijs maar dan in het groen

geverfd.
Als het aan mij lag werden die masten gewoon in die grijze kleur gehouden of in de Vlaamse standaard: witlichtgrijsachtig geverfd.
De nieuwe armaturen mochten
hier aan de rechte masten met een uithouder uitgerust worden, het licht schijnt nu gewoon zelf eerder naast de weg (in dit geval naast de rijstroken) dan er zelf gewoon op.
(Over het richten van de tegenwoordige verlichting ik heb zelf geen idee hoe ver dat kan.)
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » do 23 nov 2023, 20:02

Moest ff kijken waar dit was maar ik herkende het snel.
Die armaturen daar op de Triestigaards zijn Izylums en die worden ook in Nederland op heel veel plaatsen geplaatst.
Zoals op de randweg Eindhoven,tussen Apeldoorn en Deventer op de A1(worden zelfs LED armaturen daarvoor verwijdert

)de A1,A9 en A22.
Het lijkt er op dat de Izylum het vlaggeschip geworden is van Schréder.
Ik zie weinig projecten nu in Nederland maar nu lijkt Bels te volgen ik zag ze ook al op de ring Antwerpen.
Persoonlijk vind ik de Izylum minder geslaagd qua ontwerp dan de Teceo.
Misschien wordt de Teceo een uitlopend product net als de Nano en dat vond ik een geslaagd armatuur maar uitlopend.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op do 23 nov 2023, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Joshua
- dorpsstraat
Bericht
door Joshua » do 23 nov 2023, 21:00
De Izylums worden vooral in Provincie Luik geplaatst door de distributienetbeheerder RESA.
In België begon het met de Teceo, dan de Ampera en de Luma gen1 en dan de Izylum en Luma gen2.
De Nano werd zelf in België nooit geplaatst.
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » do 23 nov 2023, 21:25

Is me ook opgevallen. Mijn geboortedorp staat vol met Nano´s.
Er over gesproken stond Hilversum vroeger ook vol met de TZ ook een Schréder armatuur die je in Bels niet tegenkwam en
ook dat vond ik een geslaagd armatuur mooi slank en niet lomp als een GSO/GSN etc.
Wat me wel opvalt is waar in Nederland voorheen heel veel Philips lijnverlichting(waaronder heel veel SDP´s)zie je nu op Neerlands
wegen heel veel Schréder terwijl in Bels het tegenovergestelde waar je vroeger in naganoeg elke dorp of stad wel Schréder tegenkwam
zie je nu in elke provincie ook heel veel Luma´s en in ook steeds meer andere type´s zoals de Digistreet en de Luxis SRD.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » do 23 nov 2023, 21:38
Beide gebruikers Joshua en Taran5,
Zouden jullie alsjeblieft niet na elke zin een harde "enter" willen plaatsen zodat iedere zin op een nieuwe regel staat? Dit leest heel onprettig, zowel op brede als op smalle schermen. Graag zoveel mogelijk aan één stuk doortypen. Dit bevordert de leesbaarheid enorm. Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Hoofdmoderator Snelwegfreak
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Taran 5
- stadsweg
Bericht
door Taran 5 » zo 26 nov 2023, 0:21
Het is de Setga Quantum. Ik heb deze gezien bij de Hooghkamerbrug over de Korte Vliet te Voorschoten(Leiden). Setga heeft ook armaturen geleverd voor de nieuwe perronverlichting op het nieuwe station van Delft Campus.
https://setga.es/language/en/productos/quantum-2/
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Alfa » zo 26 nov 2023, 1:07

Best een stijlvol armatuur.