Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Taran 5
stadsweg

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taran 5 » vr 26 jan 2024, 23:52

Afbeelding[/img]
VZ3S in Baarle Hertog.
Afbeelding
Ook in Hertog deze palen met nu nog de Aurora maar ik zag dat ze moeten wijken voor Luma´s.
Afbeelding
Rondom Herentals en Turnhout zie je nu veel Lumistreets zoals hier.
Sowieso zijn Schréder armaturen steeds schaarser aan het worden zeker in de provincie Antwerpen.
Ringlaan te Herentals.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 02 feb 2024, 9:37

En nu zijn ook de oostelijke segmenten van de R25 uitgerust met LED. Dit gedeelte van de ringweg heeft een veel diverser karakter en had tot voorheen veel verschillende soorten verlichting. Omdat het dicht tegen de stadskern aanligt, is voor een heel warme tint LED gekozen, met uitzondering van de kruispunten.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » wo 07 feb 2024, 23:27

Is iemand geïnteresseerd in een nog werkende ACEC RUM, een leeggehaalde en herschilderde EMH en twee nog werkende armaturen die aan de luchthaven in Zaventem stonden?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 15 feb 2024, 10:55

Om de sfeer nog eens te kunnen opsnuiven bij onze zuidelijke landgenoten, heb ik gisteren deze langere rit nog eens gemaakt. Die nam ik vroeger wel vaker op donkere natte winterdagen om mijn gedachten eens te kunnen verzetten. Maar ik was gisteren aangenaam verrast, niet enkel het wegdek op het Waalse gedeelte bleek recent volledig heraangelegd te zijn (over de toebehoren in de wegenis zoals hectometerbordjes en reflectoren zullen we even zwijgen), maar ook alle wegverlichting bleek vernieuwd te zijn!

Vroeger kwam je buiten de ring van Luik telkens in een zwart gat, minder dan 1 op de 5 SOX-lampen deed het nog, maar nu is dus alles omgezet naar LED! Ik heb wel vaak moeten gniffelen in de wagen, in Wallonië doet men blijkbaar mee met 50 tinten wit. Gaande van bijna geel op het viaduct van Beurs, tot bijna blauw op de ring van Luik. Alle tinten daar tussenin kom je tegen.

Maar ere wie ere toekomt, zowel het wegdek van de E313 en E40 aan de Vlaamse kant tussen de gewestgrens en de respectievelijke provinciehoofdsteden (Hasselt en Leuven) was niet meer in beste staat. En gezien die trajecten ook in de duistere stukken van het Vlaams Lichtplan vallen, zit je daar nog met oude verlichting die haar beste tijd heeft gehad.

Afbeelding

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 15 feb 2024, 15:16

^^ Maar dan ben je echt wel meer dan een jaar niet meer in Wallonië geweest want vooral de verlichting is al enige tijd zoals je het beschrijft :lol:
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 15 feb 2024, 15:24

^^
Ik kom eigenlijk vrijwel nooit in Wallonië, omdat ik daar niet hoef te zijn ;)

Ook te zien aan deze heat-map

Afbeelding

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » do 15 feb 2024, 16:08

Over de LED verlichting het laatste vernieuwings weekbericht werd geplaatst op 28 augsutus, daarin staat:
Tijdens deze back-to-school-week ronden onze teams de modernisering af van de nieuwste
openbare verlichtingsapparatuur in het Waalse structureringsnetwerk💡
Bron: https://www.facebook.com/photo?fbid=779 ... 8583133752

Daarnaast is de interactieve kaart ook niet meer raadpleegbaar: https://www.luwa.be

Wat betreft de: '50 tinten wit', deze zijn toegepast om te voldoen aan de fauna en flora normen.

Laatste dat zijn de hectometerbordjes die ik het liefst niet vernieuwd zie worden naar die zoals die van in Brussel en Vlaanderen, maar naar die gelijk van in Duitsland of Frankrijk.
Laatst gewijzigd door Joshua op do 15 feb 2024, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 15 feb 2024, 16:53

^^
Goh, of dat echt zo'n grote meerwaarde gaat hebben. Vlaanderen past op alle autosnelwegen dezelfde neutrale warme kleur wit toe. Die lijkt voor mens en natuur het meest aangename.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 feb 2024, 19:12

Het was volgens mij een vereiste in de aanbesteding. Ik meen dat aan het eind van dit jaar alle autonsnelwegen en de meeste geweestwegen in Wallonië LED verlichting moeten hebben. Het is wel snel gegaan, in 2021 waren ze op een aantal plekken bezig in de zomervakantie toen ik er langs reed. Ik heb de aannemer in een aantal ploegen aan het werk gezien. Apart gezicht, eerst oude verlichting, dan kale palen, dan niets, dan een rij nieuwe palen en tenslote een rij nieuwe palen met LED's.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 15 feb 2024, 19:32

Al wat op volgende kaart groen of oranje is, zou in 2023 grotendeels moeten omgevormd zijn naar LED, of er zou tenminste al de voorbereiding voor gestart moeten zijn. Er zijn enkele bekendere trajecten waarbij dit nog niet het geval is, zoals de E19 tussen Mechelen en Brussel. Hier stonden vroeger de brokkelpalen die vanzelf omvielen omdat ze tot het bot verroest waren. De huidige palen en armaturen zijn dus vrij nieuw.

Verder, de verledding behelst niet altijd de verlichting op op- en afritten. Daarvan heb ik al gemerkt dat die soms langer blijft staan omdat men de verlichte gedeelten wil verlengen en/of de aanwezig triestigaards niet meer in al te beste staat zijn.

Afbeelding

Ook zijn hier en daar nog stukken weg die op de grens van beheersdistricten liggen, waarvan voor één of andere reden het onderhoud op de bovenste plank belandt. Bijvoorbeeld hier op Knooppunt Heverlee - waar de voorbije jaren zowat alles al aan gerenoveerd en gesanneerd is - is er één kink in het traject waar gewoon geen onderhoud aan lijkt te gebeuren. Hier bevind zich nog de originele inrichting van de wegenis van de laaste grote renovatie in 2010. Inclusief de toenmalige verlichting waar meer dan de helft ondertussen van stuk is. Dit slechts op een traject van 300m.

https://www.google.com/maps/@50.8574507 ... ?entry=ttu

Hetzelfde hier op de E19, ook hier ligt een traject van enkele honderden meters waar in Vlaams-Brabant al sinds jaar en dag geen onderhoud meer aan gepleegt wordt. Ook hier staat nog oude verlichting.

https://www.google.com/maps/@50.9940001 ... ?entry=ttu
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 15 feb 2024, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » do 15 feb 2024, 19:36

Dat stukje van de E34/A11 tussen de R4 West en Oost die zijn nog niet vervangen geweest.

En nog enkele andere stukjes aan de E40/A10 en de E17/A14 die zijn ook nog niet vervangen.

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » do 15 feb 2024, 20:22

Ik heb eens statistieken van verschillende Waalse wegverlichtingsbeheerders gelezen en dat samen opgetelt:
  • SPW (Gewest) ongeveer 110.000
  • ORES ongeveer 460.000 waarvan 225653 LED 31/10/2023
  • Resa ongeveer 135.000
  • AIEG ongeveer 7.600 LED
  • AIESH Geen cijfers bekend
In Wallonië zijn er samen ongeveer een 712 600 verlichtingsarmaturen.

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » do 15 feb 2024, 21:48

Ik blijf toch een fan van de oude verlichting... moest men nu led plaatsen in bestaande verlichting zou ik meer fan van led zijn...
Bijvoorbeeld led-lijnverlichting bij de grote(re) steden of aan knooppunten zou ook al mijn beeld tov led veranderen😉

Knooppunt Lummen met de blauwe verlichting onder de bruggen vind ik trouwens ook een mooie manier van verlichten.
Laatst gewijzigd door Archeopendra1234 op do 15 feb 2024, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 15 feb 2024, 22:45

^^ Ondanks dat er zat mogelijkheden zijn om LED lampen in bestaande armaturen te plaatsen kom je het bijzonder weinig tegen. In Nederland is knooppunt Hooipolder een voorbeeld en dan de A59. Hier zitten LED lampen met een bajonet fitting in de SRM/SRS armaturen en de boel geeft heel veel licht en er zitten hier en daar ook wat Teceo´s tussen bij ´t Veer.
Het weggedeelte tussen Breda en Raamsdonkveer op e A27 is al jaren voorzien van LED armaturen(Luma´s) alleen stopt het bij Hooipolder waarschijnlijk vanwege de uitbreiding naar het noorden. Lijnverlichting was toch al bijzonder schaars in Bels dus dat hoef je niet(meer)te verwachten.
Ik heb zelf nog nooit een GSO gezien met een LED lamp er in lijkt me wel een apart gezicht. Sowieso als een GSO opstart lijkt het net een oven met dat rode licht wat uit de lamp komt. Daarover gesproken zie je wel dat sommige gemeenten en lokale overheden armaturen plaatsen die monochromatisch licht uitstralen a la SOX vooral op fietspaden, Voor SOX vind ik dat niet erg maar voor LED is het belachelijk(persoonlijke mening)en ik hoop ook wel dat deze¨trend¨gauw stopt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 15 feb 2024, 23:04

^^
De keuze voor oranje licht op sommige landelijke hoeken heeft vaak te maken met het feit dat er een actieve lokale vleermuizenpopulatie daar haar jachtgebied heeft. Op de toegangswegen en de parking van de Ikea in Hasselt is omwille van die reden ook voor oranje licht gekozen.

Ook een nieuwe en opkomende trend; groen licht op parkings, werven en bij bedrijven waar 's avonds weinig sociale controle is. Blijkbaar heeft dat een afschrikkend effect op iedereen die er met weinig goede bedoelingen denkt te gaan rondhangen. Blauw licht zie je dan inderdaad meer en meer opkomen onder bruggen bruggen en in voetgangerstunnels. Ik vind het wel interessant, met LED zijn in principe alle kleuren mogelijk.

Oranje LED

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » do 15 feb 2024, 23:41

In Pellaines hebben ze ooit eens de VZ3S armaturen aangepast en verled: https://www.google.be/maps/place/Pellai ... ?entry=ttu. Ziet er niet mis uit naar mijn mening.

De VZ3S was samen met de MC en GSO de meest gebruikte armatuur in België vooral in Wallonië.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 16 feb 2024, 0:19

^^
Ik wist helemaal niet dat dat technisch mogelijk was, al heb ik al wel alle soorten kleuren in die armaturen gezien nog voor LED een ding was. Het ziet er inderdaad op zich niet mis uit, het armatuur is één van de meest frequent voorkomende SOX-types op gemeentewegen.

Voor zover ik in Vlaanderen heb gezien, vervangt men hier heel het armatuur.

Hier een vergelijkbaar voorbeeld met bovengrondse bekabeling.

https://www.google.be/maps/@50.9935603, ... ?entry=ttu

Hier een voorbeeld met ondergrondste bekabeling, waar je ze beiden nog kan zien. Ondertussen zijn ze hier allemaal vervangen.

https://www.google.be/maps/@50.9688399, ... ?entry=ttu

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 16 feb 2024, 14:23

Wimpie25 schreef: do 15 feb 2024, 15:24 ^^
Ik kom eigenlijk vrijwel nooit in Wallonië, omdat ik daar niet hoef te zijn ;)

Ook te zien aan deze heat-map

Afbeelding
:offtopic: Maar ik kom dus veel vaker in Wallonië dan Vlaanderen :lol:

Afbeelding
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 16 feb 2024, 15:23

^^
Tja, er is enorm weinig particuliere grensoverschrijdende mobilteit tussen de gewesten in België. Op socio-demografisch vlak zijn het in se al 2 afzonderlijke landen. Dat maakt een tripje naar een ander gewest even bijzonder als een tripje naar bv Nederland of Duitsland. Ook omdat de gehele wegenis bij het overrijden van de grens mee veranderd, net zoals bij een ander land. :)

Zoals op plekken als deze heel duidelijk te zien is :)

https://www.google.com/maps/@50.7352756 ... ?entry=ttu

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 16 feb 2024, 20:07

Overdrijf je nou niet enorm? Zo'n 30, 40 jaar geleden was er nauwelijks verschil tussen Vlaanderen en Wallonië in wegmeubilair, bewegwijzering (op de taal van de bestemmingen na dan) en voorzieningen. De laatste jaren zijn de gewesten wat uit elkaar gegroeid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 17 feb 2024, 1:51

Het is wel een typisch fenomeen dat je in eigen land verschillen overschat die een buitenlander minder zal opvallen. Dat is omdat je nu eenmaal de details beter kent. Nu klopt het natuurlijk wel dat er sinds 1989 geen nationaal wegbeheer meer is en ook de regels steeds meer uit elkaar groeien, maar er zijn toch nog altijd meer raakvlakken dan er verschillen zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 17 feb 2024, 2:33

Vinny schreef: vr 16 feb 2024, 20:07 Overdrijf je nou niet enorm? Zo'n 30, 40 jaar geleden was er nauwelijks verschil tussen Vlaanderen en Wallonië in wegmeubilair, bewegwijzering (op de taal van de bestemmingen na dan) en voorzieningen. De laatste jaren zijn de gewesten wat uit elkaar gegroeid.
De verschillen zijn alleszins dermate dat je echt het gevoel hebt van een grens te passeren. Op gemeentewegen misschien wat minder, maar bij gewestwegen die de laatste 15 jaar een volledige opknapbeurt hebben gehad, zijn de verschillen wel opvallend.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 20 feb 2024, 11:36

Ik heb gisteren voor het eerst een GSO met een nieuw LED-armatuur erin gezien. En dan nog op slechts enkele km's van mijn eigen woning.

Het gaat om deze oude rakker.

https://www.google.com/maps/@50.9800614 ... ?entry=ttu

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 20 feb 2024, 12:06

Ondertussen gaan ook de laatste GSO's langs de gewestwegen in mijn omgeving verdwijnen. Rond Maldegem zelf is alles reeds vervangen, wat verderop t.h.v. Balgerhoeke (Eeklo) langs de N9 was een paar weken geleden nog een stukje met GSO. Momenteel is ook de vervanging bezig langs de N410, ongeveer 1/3 is nu vervangen (kant Maldegem), de rest zal wel spoedig volgen.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 20 feb 2024, 15:08

Wimpie25 schreef: di 20 feb 2024, 11:36 Ik heb gisteren voor het eerst een GSO met een nieuw LED-armatuur erin gezien. En dan nog op slechts enkele km's van mijn eigen woning.

Het gaat om deze oude rakker.

https://www.google.com/maps/@50.9800614 ... ?entry=ttu
Hmm dat is een aparte! Staat ie toevallig op privé terrein dat ie niet vervangen is?
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 20 feb 2024, 15:43

^^
Het terein waar ie opstaat is eigendom van de watergroep en dus van het Vlaams Geweest. Maar vanaf dat punt is de verlichting langs de N10 nog in het beheer van de Stad Aarschot (vandaar ook dat de bekabeling nog bovengronds loopt). De stad heeft in 2023 alle verlichting laten vervangen door LED, maar die de GSO was nog het enige SOX-armatuur op dat traject, en het lijkt erop dat men dat niet had verwacht. Dus heeft men een creatieve oplossing bedacht. Het bewijst meteen dat het kan, maar het ziet er wel niet zo fris uit.

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » di 20 feb 2024, 16:18

Die ronde masten die zijn zelf ook te vinden in de ruime omgeving van Dendermonde. Doet me denken aan Italië.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 20 feb 2024, 20:40

De GSO's-aan-betonnen-palen-met-kabels zijn op die manier steeds zeldzamer aan het worden.

Als je hier rondkijkt, dan is die 15 jaar tussen 2009 en nu toch echt wel een wereld van verschil. Gelukkig hebben we Streetview nog als dynamisch archief voor de toekomst.

https://www.google.com/maps/@50.9868755 ... ?entry=ttu

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » di 20 feb 2024, 21:25

Beetje off-topic, maar onderweg naar Oostenrijk kwam ik ergens rond Aken rode LED- verlichting tegen aan een afrit, de exacte locatie is me ontgaan maar het was best een mooi zicht 😁

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 20 feb 2024, 21:44

^^
Dat zal wellicht ook te maken hebben met een lokale vleermuizenpopulatie?