Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Vinny »

Chris schreef:Om de één of andere reden valt dit Nederlanders in België altijd op dat alles bovengronds is, terwijl dat in veel andere landen ook voorkomt. Ik ben nu in een Oostenrijks dorp en alles hangt hier ook bovengronds. En ik heb dat overal gezien op mijn reizen. Het is dus eigenlijk helemaal niet bijzonder dat het in België bovengronds is.
In de jaren '90 waren de verschillen het grootst: in Nederland vrijwel nergens meer bovengrondse electriciteitskabels, en in Belgiën en Frankrijk, behoudens de grote steden, alleen maar bovengronds. Overigens, ook in Duitsland en Zwitserland zie je incidenteel bovengrondse electriciteitskabels.

Volgens mij is nu in zo'n beetje de hele wereld wel de standaard om nieuwe kabels ondergronds aan te leggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Enkele sfeerbeelden tijdens een avondwandeling, verschillende straten zijn hier recent met LED uitgerust.

Het overgangsstuk tussen de nieuwe en oude verlichting, we zien hier een GSO met een LED-armatuur in.

Afbeelding

De rest van de week heeft nieuwe verlichting (en nieuwe rijweg)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 24 sep 2024, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Leuke foto´s :top: Heeft de GSO van de eerste foto nog een ballast in het armatuur zitten? Of was het er eentje met het ballast in de lichtmast of in een kastje onder in de mast? je merkt toch wel dat retrofitten erg weinig wordt toegepast, het heeft ook best wat nadelen maar ja je kan wel je oude GSO,GSN,SRS etc behouden.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ België heeft het omgekeerde dan Nederland, dus waardat het bij jullie zit, dat zit hier ergens anders.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Het AWV verwacht nog eind dit jaar rond te zijn met de verledding van de Gewestwegen. Momenteel zitten we daar op 84 %, dus daar zal dan toch nog een flinke eindsprint nodig zijn. Wat de Autosnelwegen betreft, plakt men de einddatum op einde 2027, slechts 43% is voor de moment uit uitgerust met Led, al varieert dat sterk van beheersgebied tot beheersgebied.

Ter info, volgens het huidge Regeerakkoord diende men pas tegen 2030 rond te zien. Men zit dus ruim voor op schema.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240926 ... rce=google
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Het is wel het definitieve einde van het oude Belgische weg uiterlijk met de gezichtsbepalende GSO een beetje als de SRS 201 in Nederland.
Ik heb wel het idee dat de Belgen nu sneller ombouwen dan de Nederlanders zeker op de snelwegen, nagenoeg de meeste snelwegen die ik me kan herinneren heeft nu al LED verlichting(met de Ampera voornamelijk in Vlaanderen en de Luma voornamelijk in Wallonië).
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Vooral in Wallonië is dat heel erg snel gegaan. In Vlaanderen waren de Ampera's vooral bij het begin maar tegenwoordig ook de Izylum.

Dus met andere woorden Vlaanderen is nog altijd het grootste netwerk met Schréder, Wallonië is dan nu vooral Philips (Signify).
Laatst gewijzigd door Joshua op za 28 sep 2024, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens »

En hopelijk blijft het daar langer branden dan bij ons in het kikkerlandje.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ In Noord Holland is nu (zo goed als) elke snelweg voorzien van de Izylum, gek genoeg krijgt de vernieuwde A9 weer de Teceo.
Wordt de Teceo eigenlijk nog wel nieuw geplaatst in België? Wat me wel opvalt in België dat je de Teceo(veel)minder tegenkomt dan in Nederland waaronder het beruchte stuk tussen Maarssen en Breukelen.

Op de snelwegen klopt dat het voornamelijk Ampera´s zijn maar binnen de bebouwde kom en gewestwegen zie je ook veel Luma´s.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Hensepens schreef: za 28 sep 2024, 11:53 En hopelijk blijft het daar langer branden dan bij ons in het kikkerlandje.
Hier op de andere manier: In Wallonië is al enkele jaren geleden beslist dat de verlichting op de autosnelwegmiddenbermen vanaf 22:00 tot 05:00 uit gaat.
Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens »

Joshua schreef: za 28 sep 2024, 12:02
Hensepens schreef: za 28 sep 2024, 11:53 En hopelijk blijft het daar langer branden dan bij ons in het kikkerlandje.
Hier op de andere manier: In Wallonië is al enkele jaren geleden beslist dat de verlichting op de autosnelwegmiddenbermen vanaf 22:00 tot 05:00 uit gaat.

Hier gaan vele niet eens aan of besluiten een knipperlamp te worden... 😂
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik zie alvast al veel nieuwe exemplaren die niet meer branden. Je kan nu al zien dat die ledverlichting een grootste vergissing wordt qua duurzaamheid. Want als je om de vijf stappen de hele armatuur moet vervangen is er geen duurzaamheidswinst.
Wat een onbegrijpelijke beslissing is bij ledlampen. Want dat levert nauwelijks besparing op. Een symboolbeslissing pur sang.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Dat levert wel besparing op, anders zouden ze zoiets zeker niet beslissen en Wallonië is/zijn van symboolbeslissing(en) geen/nooit sprake.
Laatst gewijzigd door Joshua op za 28 sep 2024, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
In Vlaanderen is de beslissing voor nachtelijke doving terug gedraaid bij de overstap op SON en LED. De besparing was nihil in vergelijking met de baten van een verlichte weg.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Alfa schreef: za 28 sep 2024, 13:34
Ik zie alvast al veel nieuwe exemplaren die niet meer branden. Je kan nu al zien dat die ledverlichting een grootste vergissing wordt qua duurzaamheid. Want als je om de vijf stappen de hele armatuur moet vervangen is er geen duurzaamheidswinst.
Wat een onbegrijpelijke beslissing is bij ledlampen. Want dat levert nauwelijks besparing op. Een symboolbeslissing pur sang.
Behalve dat vele vernieuwde stukken inderdaad defecte lampen of defecte groepen van lampen hebben, heb ik op de E40 tussen Affligem en Groot-Bijgaarden al heel veel lampen gezien die stuk zijn en gewoon ontbreken of afgeplakt zijn met zwarte tape/zwarte vuilzak, van dat laatste ontbreekt mij nu alle logica, waarom zou je dat doen en niet gewoon de lampen vervangen?

Ook merk ik op dat er in de provincie Antwerpen (meerbepaald de E313 en de E17) de verlichting na zonsondergang continu blijft branden, waar dit volgens de laatste lichtvisie niet het geval meet zou mogen zijn. Waar is de consistentie hier gebleven?
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Een defecte¨groep¨lampen duidt meestal op een veiligheid die getript is en niet een enkel toestel. Je kan wel begrijpen dat als je veel toestellen moet aansturen(zeker op grote afstand)je zowel de individuele toestellen wil beveiligen(dat wil zeggen in de lichtmast of zekeringkastje op een paal)als de aansturende groep die doorgaans is verdeeld over 3 fasen en dan meestal per fase enkelpolig gezekerd zodat je niet alles in die groep kwijtraakt als een zekering of automaat tript.

Wat de zakken betreft zou ik niet weten, misschien had men niet de tijd om het zekering van het bewuste toestel er uit te halen? Misschien zijn de palen intussen wel erg slecht geworden(zeg maar net als op de E19 een aantal jaren geleden)dat ze wachten op vervanging?

Opmerkelijk is wel de opmerking over de duurzaamheid van LED verlichting en dat het een mislukking is, het is wat meer genuanceerd. Het grootste probleem van LED verlichting is de driver en daar komen de meeste problemen van de levensduur vanaf. Philips( toen nog echt Philips)was in 2010 de fabrikant met de wereld primeur namelijk de eerste verlichte snelweg van de wereld, namelijk de A44 vanaf Burgerveen tot om en nabij Sassenheim.
De toestellen waren de Speedstar maar als je nu daar rijdt zijn ze bijna allemaal vervangen(op een enkele bij de Kaagbrug na)door Izylum armaturen en hebben hun beoogde levensduur niet gehaald terwijl er op andere plekken nog veel,veel oudere SON toestellen zijn.

Fabrikanten konden na dit niet achter blijven omdat LED verlichting meer opbrengst heeft in vergelijking met SON, SOX en HPI/CdmT.
Het enige alternatief wat er nog wel is is inductieverlichting dat op het oog erg denkt aan HPI maar in vergelijking met HPI kan inductieverlichting wel
gelijk weer ingeschakeld worden.

Terug gaan naar gasontladingslampen gaat niet meer gebeuren, LED is de toekomst(en ik heb nog niet gehad over de andere problemen met LED´s zoals harmonischen maar ik hou het hierbij).
Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 »

Toch zou men een pak meer rekening mogen houden met het uitzicht en meer retrofitten op sommige plaatsen i.p.v. overal alles te vervangen door spuuglelijke (mini)-armaturen en/of aangepaste oude masten/triestigaards die niet bij de lamp passen...

Er bestaan zelfs retrofit oplossingen voor lijnverlichting😁

Ik spreek over sommige plaatsen, ver weg van alle😉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In elk geval vind ik dat zelfs met de volledige overstap op LED, het wegbeeld toch nog altijd iets typisch Belgisch heeft :)

https://www.google.com/maps/@50.9086497 ... FQAw%3D%3D
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Archeopendra1234 schreef: ma 30 sep 2024, 3:13 Toch zou men een pak meer rekening mogen houden met het uitzicht en meer retrofitten op sommige plaatsen i.p.v. overal alles te vervangen door spuuglelijke (mini)-armaturen en/of aangepaste oude masten/triestigaards die niet bij de lamp passen...

Er bestaan zelfs retrofit oplossingen voor lijnverlichting😁

Ik spreek over sommige plaatsen, ver weg van alle😉
Allen is retrofitten vele malen duurder dan simpelweg vervangen. Dat is de reden waarom vaak voor vervanging wordt gekozen in plaats van retrofitten.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wimpie25 schreef: ma 30 sep 2024, 11:51 In elk geval vind ik dat zelfs met de volledige overstap op LED, het wegbeeld toch nog altijd iets typisch Belgisch heeft :)

Inderdaad, vooral door de zweepmasten. Maar ook de hoge masten zien er met ledlampen eigenlijk niet zoveel anders uit dan de oude natriumlampen op hoge palen in de middenberm zoals hier.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Taran 5 schreef: zo 29 sep 2024, 17:45 Wat de zakken betreft zou ik niet weten, misschien had men niet de tijd om het zekering van het bewuste toestel er uit te halen? Misschien zijn de palen intussen wel erg slecht geworden(zeg maar net als op de E19 een aantal jaren geleden)dat ze wachten op vervanging?
Het gaat hier over 'nieuwe' palen die nog geen 20 jaar oud zijn... zijn geplaatst geweest in de periode 2003-2008 met de grote renovatie van de E40 tussen de grens met Oost-Vlaanderen en de aansluiting met de ring van Brussel, deze palen staan ook in een 'droge' middenberm tussen de step bariers en niet in de groene bermen zoals destijds het geval was op de E19.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Wimpie25 schreef: ma 30 sep 2024, 11:51 In elk geval vind ik dat zelfs met de volledige overstap op LED, het wegbeeld toch nog altijd iets typisch Belgisch heeft :)

Even off topic, maar toen ik hier 2 weken geleden passeerde op dit vernieuwde stuk snelweg viel mij op dat de verlichtingspalen in de middenberm op de step bariers geplaatst zijn, heeft iemand hier een idee waarom men dit zo gedaan heeft? Je ziet ook dat dit eigenlijk nog geen 'definitieve' berm is, en dat deze na Holsbeek terug overgaat in de middenberm die daar al jaren in beton werd uitgevoerd. Ik vindt het een rare constructie, want er zit ook een beetje een 'slag' in het traject tussen Wilsele en Holsbeek.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het betreft daar de definitieve middenberm. Deze barrière is speciaal op maat van dit stuk weg gemaakt. De levering had zelfs iets op zich laten wachten waardoor er 2 maanden vertraging geweest is voor de definitieve oplevering. Vanaf Holsbeek was deze middenberm niet meer nodig omdat de autosnelweg vanaf haar volwaardige breedte heeft, die men heeft aangehouden vanaf knooppunt Lummen.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

sven_engelen schreef: ma 30 sep 2024, 13:36 Alleen is retrofitten vele malen duurder dan simpelweg vervangen. Dat is de reden waarom vaak voor vervanging wordt gekozen in plaats van retrofitten.
Klopt helemaal, stel dat je een GSO wil retrofitten op locatie vooral eentje waar een ballast in zit is het beste om het ballast te omzeilen omdat het nog steeds een stroomafnemend toestel is en als het defect is zal de LED lamp niet gaan branden. Tevens heb ik vernomen dat als je een toestel gaat aanpassen deze niet meer voldoet aan de eisen aan waar een toestel aan moet voldoen(leuk al die normen maar wellicht is dat in België anders?).
Een nieuw toestel voorzie je op een centrale locatie van een snoer(of die zit er al aan zoals vele leveranciers al doen) en dan is het een kwestie van oude er af nieuwe er op, letterlijk binnen aan aantal minuten gemonteerd(los van het aansluiten in het paalaansluitkastje).

War Sven zei hierover is geheel juist, veel goedkoper en sneller om een nieuw exemplaar te monteren.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

België is altijd het buitenbeentje geweest in de elektriciteitswereld dan de rest van Europa, het meest heeft België dan nog wat van Frankrijk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Taran 5 schreef: di 01 okt 2024, 21:11Klopt helemaal, stel dat je een GSO wil retrofitten op locatie vooral eentje waar een ballast in zit is het beste om het ballast te omzeilen omdat het nog steeds een stroomafnemend toestel is en als het defect is zal de LED lamp niet gaan branden.
Voor de niet-experts op openbare verlichting, wat is 'een ballast' in verlichting? Kan je dat uitleggen aan een leek?
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Misschien een beetje achtergrond voor ik je vraag beantwoord. Een gloeilamp heeft ten eerste weinig opbrengst(Lumen per Watt)en een heel maar dan ook heel slecht rendement. Stel dat je een peertje hebt van 100 Watt dan heb je bij een hele goed lamp ongeveer 12 tot 15 Watt aan licht(dus 12 tot 15%), de rest is warmte.

Na de eeuwwisseling waren er al gasontladingslampen met een beter rendement en opbrengst op basis van kwik. Zo rond 1920 werd de lagedruk natrium lamp ontwikkeld die een hele hoge opbrengst(tot 200 lumen per Watt)combineerde met een laag vermogen. Dit kwam met 2 nadelen, ten eerste het monochromatische licht wat zorgde voor een slechte kleurherkenning en zoals alle gasontladingslampen is de aanloopstroom erg hoog en om dat tegen te gaan zet je in serie met de lamp een smoorspoel(het ballast)om zo de stroom in te perken als de lamp opstart(dit geldt voor alle gasontladingslampen, dus TL verlichting, PL, SOX, SON, HPI etc).

https://www.facebook.com/photo/?fbid=66 ... 9997411561
Op de foto zie je een SRS 201 voor een lamp van 135 Watt SOX lamp. Het bruine ding is de smoorspoel, verder heeft de lamp een hoge ontsteekspanning nodig(een HPI heeft bijvoorbeeld een lagere ontsteekspanning dan een SON lamp en daarom kan een HPI lamp ook in een SON armatuur geplaatst worden), deze ontsteekspanning wordt door de lamp gevraagd en deze wordt geleverd door de ontsteker en dat is het zwarte apparaat in de schakeling en deze staat parallel over de lamp en niet zoals de spoel in serie.

Je snapt dat als de smoorspoel kapot is en je draait een LED lamp in deze schakeling dat de lamp nooit gaat branden.

Verder zie je nog naast de ontsteker een condensator zitten(het glimmende apparaat). Deze heeft voor de werking totaal geen toegevoegde waarde.
Maar een spoel heeft als nadeel dat de stroom door het apparaat gaat naijlen op de spanning(LEICIE was het ezelsbruggetje daarvoor, oftewel bij een spoel,L, eerst de spanning dan de stroom, bij een condensator, C, eerst de stroom dan de spanning en dan ijlt de stroom voor op de spanning).
Door de spoel wordt er een vermogen opgewekt waar je niks aan hebt en waar de netbeheerder liever ook niet heeft want dan worden de voedingsskabels te dun en dat vermogen is niet te meten(probeer het zo simpel mogelijk te omschrijven). OM dat blindvermogen tegen te gaan wordt in een dergelijke schakeling een condensator geplaatst puur om je blindvermogen in te dammen(trouwens ook een eis van de netbeheerder).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumlamp
https://nl.wikipedia.org/wiki/Smoorspoel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselstroom

P.s. de lamp in het armatuur is 135 Watt niet 90. Maar goed, een 90 Watt lamp voor een weg is natuurlijk erg weinig en daarom ook dat SOX DE lamp was voor jaren vooral op plaatsen waar kleurherkennig niet storend is zoals op snelwegen.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op di 08 okt 2024, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ah, nu valt voor mij de puzzel in mekaar. De aanwezigheid van een ballast is de reden dat LED- 'TL'-armaturen nooit van de grond gekomen zijn. Er zitten zoveel elektronische onderdelen in een TL armatuur die enerzijds op zich al stuk kunnen gaan en anderzijds kunnen zij het functioneren van de LED-lamp gewoon onmogelijk maken. Daardoor worden in kantoren de hele valse plafonds er tegenwoordig uitgesloopt met TL- bakken en al. Een ballast is hetgeen wij bij ons de "afzwakken" noemden.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Klopt, maar hoe ver ga je een oud armatuur nog opknappen is ook een ding .Een nieuw exemplaar is zoveel sneller geplaatst en je moet niet de tijd vergeten dat een wegvak dicht moet en dan snap je dat een nieuwe plaatsen zoveel goedkoper is.

Uiteraard heb ik weleens een HPL lamp met een E27 direct op het net aangesloten voor de lol. De lamp starte heel ff op en de groepszekering tripte en de lamp plofte kapot dus het ballast is echt noodzekelijk.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Bij TL-armaturen is de keuze alvast snel gemaakt; niet. Alle oude TL-armaturen die wij tegenkomen worden vervangen.