Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Taran 5
verkeersader

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taran 5 »

^^ Daar ben ik het deels mee eens. Voor straatverlichting absoluut, voor inbouwverlichting in systeemplafonds ook absoluut, doch voor waterdichte armaturen en opbouwarmaturen zoals de Philips TMX is het veel makkelijker om een LED buis te plaatsen en als je het helemaal goed wil doen dan het ballast weghalen en de buis rechtstreeks op het net zetten(geldt niet voor HF ballast trouwens vanwege de hoge frequentie die het uitstuurt).
Dit komt ook weer met een nadeel aangezien je een armatuur gaat aanpassen en dan wellicht niet meer conform de normen is :facepalm: Leuk he die regels :?
https://old-lighting.ru/ru/content/tmx- ... 18-philips De TMX, ook verkrijgbaar geweest onder de naam Pope en Mazda. deze is echt in een handomdraai omgebouwd.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op zo 26 jan 2025, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Eergisteren onderweg in Gent zag ik tijdens de file deze mast 13A13:
Afbeelding
de afdekkap lag er naast en zo ziet het er dus uit bij LED verlichting.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Zitten zeker een(paar?)grote toestellen op? Die aansluitkabel is wel erg dik voor een toestel van 200 Watt. Ze zijn in elk geval afgezekerd met een installatieautomaat.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Schréder RX(1) kleine/korte versie zat er oorspronkelijk op, dan daarna Philips Iridum en daarna dan nu (terug) Schréder Izylum.

Sinds enkele weken/dagen geleden is men in Gent begonnen met het plaatsen van de Lightwell Luxis SRD(S)2 (enkele oversteekplaatsen niet meegeteld).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Een erg dikke kabel voor dergelijke toestellen. Bij een 400 Watt lamp(uitgaande van Iridium die in maximaal 400 Watt geleverd werd)kan een aansluitdraad in de paal gebruikt worden van 1,5 qmm, deze lijkt veel dikker?
Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman »

Dat is toch een drie-aderige kabel zou ik denken. Een nulgeleider en twee fases (een verschillende voor elke lamp). Moeilijk in te schatten op de foto maar dat kan best een 3x1,5mm² zijn.

(Edit: kan ook nul+fase+aardig zijn)

Wat die verschillende fases betreft: op het einde van de E40 komende van Leuven vlak voor de aansluiting met de R0 is er een reeks palen waarvan telkens maar één lamp brandt. Goed voorbeeld van hoe 'defecte' LED verlichting vaak te wijten is aan uitval van een stroomkring, en niet altijd aan een probleem met het armatuur zelf.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het is een nogal ingezoomde foto, hier(onder) een uitgebreidere foto:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het ziet eruit als een normale (straat)verlichtingskabel.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Een afbeelding van de nieuwe volledig gele galgpalen die gebruikt worden bij oversteekplaatsen voor zwakke weggebruikers. Het zijn dezelfde als die gebruikt worden voor VRI's, én voor het installeren van ANPR-systemen (en trajectcontroles). Vlaanderen is dus uiteindelijk naar een "one-size-fits-all" situatie toegegroeid, waarbij één bevestigingsmethode modulair genoeg is om ze in alle situaties toe te passen.

Afbeelding

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De paal valt op. Maar het verkeersbord zelf daarom juist niet.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In de meeste gevallen wordt er geen verkeersbord meer aan de paal bevestigd. Dat was enkel gebruikelijk bij de voorgangers maar niet langer noodzakelijk. De paal zelf is in Vlaanderen nu opgenomen als verkeersteken.

Vroeger
SPOILER: TOON

Afbeelding

Nog ouder (inclusief oude markering oversteekplaats)

Afbeelding

De versie zonder licht

Afbeelding
Ter illustratie, dezelfde galgmasten in gebruik als VRI (A12 Aartselaar)

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wimpie25 schreef: wo 30 okt 2024, 22:05 In de meeste gevallen wordt er geen verkeersbord meer aan de paal bevestigd. Dat was enkel gebruikelijk bij de voorgangers maar niet langer noodzakelijk.
Letterlijk tegen de Wegcode weeral in.
Wimpie25 schreef: wo 30 okt 2024, 22:05 De paal zelf is in Vlaanderen nu opgenomen als verkeersteken.
Waar staat dat dan?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Als het over een oversteekplaats voor fietsers gaat, kan Vlaanderen er sowieso al geen verkeersteken aanbrengen, want Vlaanderen gebruikt de oversteekplaatsen uit de wegcode niet meer. Als het over een oversteekplaats voor voetgangers gaat, is een apart verkeersteken buiten zebrapaden aan kruispunten, aangeraden maar niet verplicht.

De pers gebruikt de term galgpalen, het AWV zelf spreekt van punctuele LED-verlichting. In de periode 2022-2024 is daar 19,5 miljoen euro voor uitgetrokken om op meer dan 300 locaties in Vlaanderen onderstaande installaties te plaatsen.

De beslissing om tot deze modellen over te gaan, is opgenomen al reeds in 2017 en vastgelegd de Mobiliteitsbrief 183 "Lichtvisie"

https://images.vrt.be/w1280hx/2023/12/1 ... 6bf47f.jpg

Een officiële persfoto van het AWV (zonder verkeersteken).

Afbeelding

Enkele uit de gewone pers.

Afbeelding

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ In Wallonië is men daar nog verder in gegaan, namelijk met bewegingssensoren: vanaf het moment dat er iemand komt bij het oversteekpunt, gaat het licht feller gaan worden en zo ziet het voorbijrijdende verkeer ook nog eens duidelijker dat er iemand aan de een oversteekplaats staat.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wimpie25 schreef: wo 30 okt 2024, 21:48 Een afbeelding van de nieuwe volledig gele galgpalen die gebruikt worden bij oversteekplaatsen voor zwakke weggebruikers. Het zijn dezelfde als die gebruikt worden voor VRI's, én voor het installeren van ANPR-systemen (en trajectcontroles). Vlaanderen is dus uiteindelijk naar een "one-size-fits-all" situatie toegegroeid, waarbij één bevestigingsmethode modulair genoeg is om ze in alle situaties toe te passen.
Ik vraag me af of het initiatief voor dit soort palen van de wegbeheerder zelf kwam, of eerder via de fabrikanten. Want meestal zijn het de fabrikanten die producten aanbieden. Hoewel er opvallend veel eenheid is waardoor het wellicht toch vanuit de wegbeheerder geïnitieerd werd. Opzich wel een goede evolutie, ik vind de palen zeer duidelijk. Alleen vind ik niet dat ze de standaard zweepmasten moeten vervangen bij verkeerslichten.

Ik vraag me ook af of er misschien geen Antwerpse link is. Want in Antwerpen gebruikt men al veel langer palen met zo'n bol op de top ter versiering. Deze palen hebben dat ook allemaal.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik ben ze idd voor het eerst beginnen tegen te komen in het Antwerpse, ondertussen al 5 jaar geleden. Wat ik trouwens ook handig aan vind, is dat men ze kan verbinden om er een volledig portiek van te maken.

Wat de zweepmasten betreft, die gaan we wel blijven zien. Die worden bijna altijd gerecycleerd en graanstraald en waar mogelijk opnieuw gebruikt.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Joshua schreef: wo 30 okt 2024, 23:26 ^^ In Wallonië is men daar nog verder in gegaan, namelijk met bewegingssensoren: vanaf het moment dat er iemand komt bij het oversteekpunt, gaat het licht feller gaan worden en zo ziet het voorbijrijdende verkeer ook nog eens duidelijker dat er iemand aan de een oversteekplaats staat.
Dit heb ik in Tilburg gezien bij een kruising met deelconflicten; indien er een fietser/voetganger oversteekt gaan de lichten daarboven feller branden.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

In Heerhugowaard wordt dit ook toegepast maar dan met andere kleuren en design uiteraard. Het ziet er leuk uit maar als een straat goed verlicht is, is dit niet nodig natuurlijk.

Voorbeeld uit Heerhugowaard: https://www.google.nl/maps/@52.6547269, ... FQAw%3D%3D

Maar als je je borden/lichtmasten juist plaatst werkt het ook meer dan prima:
https://www.google.nl/maps/@51.3594934, ... FQAw%3D%3D
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

^^
De extra attentiewaarde van een lamp die ineens feller gaat branden is toch best groot wat mij betreft. Even voor de duidelijkheid: de straat is altijd verlicht, maar wanneer er een fietser/voetganger oversteekt krijg je als het ware een hele felle streep licht op de oversteekplaats. Meerdere keren zo fel als de normale straatverlichting. Vond het een bijzondere gewaarwording de eerste keer dat ik daarlangs kwam. Betreft (in ieder geval) de driesprong Broekhovenseweg/Bisschop Zwijssenstraat/Voltstraat.

Heb iets dergelijks al wel eerder gezien bij een losse VOP, maar daar is het dus gekoppeld aan de VRI.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

sven_engelen schreef: do 31 okt 2024, 15:42 In Heerhugowaard wordt dit ook toegepast maar dan met andere kleuren en design uiteraard. Het ziet er leuk uit maar als een straat goed verlicht is, is dit niet nodig natuurlijk.

Voorbeeld uit Heerhugowaard: https://www.google.nl/maps/@52.6547269, ... FQAw%3D%3D
Het voorbeeld dat hier is te zien dat is een goed voorbeeld.
sven_engelen schreef: do 31 okt 2024, 15:42 Maar als je je borden/lichtmasten juist plaatst werkt het ook meer dan prima:
https://www.google.nl/maps/@51.3594934, ... FQAw%3D%3D
Het voorbeeld dat hier is te zien dat is een niet goed voorbeeld, bedoeling is dat er met zo een soort beveiliging het hele zebrapad duidelijker gaat verlicht (moeten) worden (net zoals dat voorbeeld uit Heerhugowaard) en dat is niet het geval hier, aangezien dat er maar de helft van verlicht is.
Hennie18
polderweggetje

Bericht door Hennie18 »

Het viel me op dat er in Verviers nog oude verlichtingsarmaturen hangen op de E42. Bij mijn weten al enige tijd een van de laatste (zoniet het laatste) stukje Waalse snelweg waar deze niet werden vervangen door LED-verlichting. Wat zou de reden zijn?

https://maps.app.goo.gl/Z4jSWUJRLFCeYUqm7
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Ik ken zelf de reden niet maar ik denk zelf dat het heeft te maken met het Viaduc de Lambermont waardat ze op staan.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De straatverlichting gaat in steeds meer gemeenten terug aan. Het was blijkbaar op veel plaatsen ook een verkiezingsthema bij de laatste gemeenteraadsverkiezigen van oktober. Verwacht wordt dat eens de nieuwe besturen geïnstalleerd zijn nog meer gemeenten zullen volgen. Netbeheerder Fluvius zelf heeft weet van zo’n 30 Vlaamse gemeenten die ’s nachts het licht weer laten branden. Gemeenten als Lochristi, Wetteren en Heist-op-den-Berg gaan, voor zover mogelijk, de straatverlichting ’s nachts weliswaar opnieuw aansteken, maar dan gedimd. Dat is nu technisch mogelijk, omdat heel wat lantaarnpalen met ledlichten zijn uitgerust.

Link naar (betaal)artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241129_96551907
Wouter_
zandpaadje

Bericht door Wouter_ »

Hey allemaal! Ik lees al even mee en nu toch eens besloten om een account aan te maken ;-).
Vooral het laatste jaar is het heel snel gegaan met de verledding lijkt me. Zijn er in Vlaanderen nog wegen met triestigaards waaraan SOX-lampen bevestigd zijn (GSO's, VTP's etc)?

Ik weet dat deze nog hangen https://maps.app.goo.gl/LsDtfqzSPwXkZLpP9, maar enkel één zijde brandt nog.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^

Ik heb nog wel enkele locaties met GSO's in de buurt!
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Hennie18 schreef: ma 11 nov 2024, 20:37 Het viel me op dat er in Verviers nog oude verlichtingsarmaturen hangen op de E42. Bij mijn weten al enige tijd een van de laatste (zoniet het laatste) stukje Waalse snelweg waar deze niet werden vervangen door LED-verlichting. Wat zou de reden zijn?

https://maps.app.goo.gl/Z4jSWUJRLFCeYUqm7
Joshua schreef: ma 11 nov 2024, 20:51 ^^ Ik ken zelf de reden niet maar ik denk zelf dat het heeft te maken met het Viaduc de Lambermont waardat ze op staan.
Het klopt dus mijn vermoeden: viewtopic.php?p=1331975#p1331975, specifiek zelf staat het er niet op maar dat hoort tegenwoordig er natuurlijk ook bij.
Wouter_ schreef: za 11 jan 2025, 21:22 Hey allemaal! Ik lees al even mee en nu toch eens besloten om een account aan te maken ;-).
Vooral het laatste jaar is het heel snel gegaan met de verledding lijkt me. Zijn er in Vlaanderen nog wegen met triestigaards waaraan SOX-lampen bevestigd zijn (GSO's, VTP's etc)?

Ik weet dat deze nog hangen https://maps.app.goo.gl/LsDtfqzSPwXkZLpP9, maar enkel één zijde brandt nog.
één van de weinige triestigaards eigendom/onderhouden door de Gemeente/Fluvius.
Laatst gewijzigd door Joshua op zo 12 jan 2025, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter_
zandpaadje

Bericht door Wouter_ »

Wimpie25 schreef: za 11 jan 2025, 23:28 ^^

Ik heb nog wel enkele locaties met GSO's in de buurt!
Heb je toevallig ook locaties? 😁

Joshua schreef: za 11 jan 2025, 23:57 één van de weinige triestigaards eigendom/onderhouden door de Gemeente/Fluvius.
Dan gaat het niet meer lang duren voor ze vervangen gaan worden helaas…
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Wouter_ schreef: za 11 jan 2025, 21:22 Zijn er in Vlaanderen nog wegen met triestigaards waaraan SOX-lampen bevestigd zijn (GSO's, VTP's etc)?
Bedoel je deze?
https://maps.app.goo.gl/Hx8Ais3iNkC3dx7i9?g_st=ic

In de polders rond Doel en in Doel zelf hangt nog genoeg oud spul.
https://maps.app.goo.gl/Mhrk44cQBv7z9N3B9?g_st=ic
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Indd. Doel heeft nog veel zaken van later. Persoonlijk vind ik het wel tof om daar is af een toe langs te gaan. Heeft een soort nostalgisch gevoel. In bijv. in en rondom Tienen, Vla-Bra. heb ik dat gevoel ook wel.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Hier nog enkele lokale GSO's

Hier eentje origineel en eentje waar ze een LED hebben ingestoken.

Afbeelding

Hier een fors belicht kruispunt, recent zijn op één na al deze armaturen vervangen door LED

Afbeelding
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Was alweer een tijd niet meer in Bels geweest dus wat plaatjes geschoten:
Afbeelding
De Acec RUM, een veelvuldig te zien (geweest) , Wuustwezel.
Afbeelding
De Schréder Gema die je niet vaak tegenkomt, Wuustwezel.
Afbeelding
De Lightwell Luxis SRD die ik alleen maar bij zebrapaden ben tegengekomen, Wuustwezel.
Afbeelding
Typisch Belgisch tafereel met de grote Triestigaards op de achtergrond. Op de masten de Philips Lumistreet die op de Engelse site ineens Unistreet heet, Wuustwezel.
Afbeelding
Een niet bekend type op deze masten te Wuustwezel.
Afbeelding
Deze ken ik ook niet, Wuustwezel.
Afbeelding
Om de reeks in Wuustwezel af te sluiten dit plaatje met een mast met een Lumistreet er op. Er voor staat een oud type Gatso meter die je in Nederland (dacht ik) niet meer ziet.
Afbeelding
Bovenop de Kennedytunnel meerder korte palen met een Saffier er op. De traforuimte lijkt van Infrabel met een maximale spannig van 15000 Volt. Zo hoog heb ik (nog) nooit geschakeld, wel 10000 Volt.
Afbeelding
Ik ben door de haven terug naar Nederland gereden en het viel me op dat er in de haven nog maar weinig Schréder armaturen te vinden zijn, bijna alles is nu vervangen voor Digistreet, Luma en de Lumistreet maar ook dit type eveneens van Signify en wel een nieuw type, de Alu road. Dit type wordt nu ook veel gebruikt op de ringweg naast de Izylum die de VTC op de middenberm masten heeft vervangen.
Afbeelding
Zoals ik al eerder meldde zijn de VTC´s nu geheel vervangen door de Izylum op de ring en sluit deze reeks af met een plaatje kijkend op de ingang op de rechter Schelde oever.