Bij de renovatie van Scharbergbrug op de grens tussen Nederland en België (E314), is ook de verlichting aan Nederlandse kant in beheer van Vlaanderen gebleven.
Daar kunnen afspraken over gemaakt zijn (wie welk type onderhoud uitvoert). Je ziet op de beelden dat de Belgische lichtmasten precies tot het einde van de brug doorgaan. Daarna zijn het Nederlandse lichtmasten, terwijl de eigenlijke grens meer naar het westen ligt.
Als je door de geschiedenis gaat, heeft de wegenis er aan Nederlandse kant altijd al anders uitgezien. Volgens mij loopt de beheersgrens net tot aan het grenspunt. Aan Nederlandse kant worden geen materialen, barriers, vangrails, wegmarkeringen toegepast die in Vlaanderen gebruikelijk zijn.
Als je naar de onderconstructie gaat kijken, zijn het in feite ook twee totaal verschillende soorten overspanningen.
Het eerste Vlaamse hectometerbord op de brug dat net op de grens staat, begint wel bij "0,1 km"....
Chris schreef: di 14 jan 2025, 22:38
Daar kunnen afspraken over gemaakt zijn (wie welk type onderhoud uitvoert). Je ziet op de beelden dat de Belgische lichtmasten precies tot het einde van de brug doorgaan. Daarna zijn het Nederlandse lichtmasten, terwijl de eigenlijke grens meer naar het westen ligt.
sven_engelen schreef: di 14 jan 2025, 22:39 Eigenlijk is het bijzonder hoe de brug alleen aan de Belgische zijde gerenoveerd is terwijl de brug volledig in beheer van Vlaanderen ligt ja.
Nederlandse zijde ziet er op eerste zicht nog goed uit.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Ah voila, dat artikel beantwoordt dus de vraag tot waar de beheersgrens van Vlaanderen loopt. We spreken dus effectief over twee verschillende constructies, waarbij Vlaanderen nog een gedeelte van het onderhoud van de Nederlandse brug financiert, en verder volledig instaat voor het beheer van de verlichting.
Artikel 4
1 De Nederlandse Regering neemt het onderhoud van de brug, met uitzondering van de verlichting daarvan, op zich.
2 De Belgische Regering neemt de exploitatie en het onderhoud van de verlichting van de brug op zich.
Artikel 5
De kosten verbonden aan het onderhoud van de brug, daarbij inbegrepen de kosten van de verlichting, komen voor 76,37% ten laste van Nederland en voor 23,63% ten laste van België.
Het AWV heeft zonet een bericht op de sociale media gepost, dat de omvorming naar Led-verlichting op het OWN zo goed als rond is, en dit 6 jaar vroeger dan gepland!
Van alle lampen die ik de afgelopen jaren heb weten vervangen, zijn er eigenlijk op enkele na geen grote deffecten. Een stuk minder dan bij de oude verlichting.
Het zijn net die laatste oude op autosnelwegen waar men wel eens mag aan beginnen. Die worden sinds de verledding niet actief meer onderhouden. Op drie jaar tijd werkt amper 1/4e daar nog van.
Het valt inderdaad op hoeveel nieuwe lampen na minder dan een paar jaar kapot zijn. Sinds deze week ook onnoemelijk veel op de E411 in Jezus-Eik, over enkele honderden meters is ongeveer 75% defect... Mogelijks een overspanning geweest en sturing kapot? Of iets met de telecommunicatie naar de armaturen.
In Wallonië lijken de meeste lampen wel goed te blijven werken, al zijn daar ook al een paar flikkerende lampen .
Schandalig eigenlijk, als je bedenkt dat sommige lampen uit de jaren '70 zelfs vandaag nog goed werken mits goed onderhouden... Ik twijfel aan de herstelbaarheid van de elektronica, moet heel de armatuur worden vervangen?
Hennie18 schreef: wo 22 jan 2025, 21:49
Het valt inderdaad op hoeveel nieuwe lampen na minder dan een paar jaar kapot zijn. Sinds deze week ook onnoemelijk veel op de E411 in Jezus-Eik, over enkele honderden meters is ongeveer 75% defect... Mogelijks een overspanning geweest en sturing kapot? Of iets met de telecommunicatie naar de armaturen.
In Wallonië lijken de meeste lampen wel goed te blijven werken, al zijn daar ook al een paar flikkerende lampen .
Schandalig eigenlijk, als je bedenkt dat sommige lampen uit de jaren '70 zelfs vandaag nog goed werken mits goed onderhouden... Ik twijfel aan de herstelbaarheid van de elektronica, moet heel de armatuur worden vervangen?
LED toestellen bestaan grofweg uit 2 onderdelen: De LED´s natuurlijk en de driver. De driver is eigenlijk altijd de boosdoener waarom een toestel niet werkt.
Op de foto een groot floodlight die een beetje erg volgelopen was met condens water. De 2 grote zwarte apparaten zijn de drivers en omdat dit een groot toestel is zijn er zelfs 2 en dat zie je ook in een type als de Teceo die gebruikt is in Nederland tussen Maarssen en Abcoude en waar veel defecten te zien zijn.
Dit is een Norton KFA toestel waar de driver waarschijnlijk is overleden door een overspanning. Ik test de LED´s zelf uit nieuwsgierigheid wel eens met een labvoeding maar de driver is zo duur dat je meestal goedkoper uit bent om een nieuwe te plaatsen en zeker sneller. Om deze reden zijn bijvoorbeeld de drivers voor LED panelen los geleverd zodat je bij een defecte driver alleen die hoeft te vervangen.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op zo 02 mar 2025, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Die Ossenkoppen met slechts 1 toestel is geen gezicht . Ik zie op je foto´s dat de AluRoad ook buiten Antwerpen op de masten komen te zitten. Leuke foto reeks Sven
Ik heb meestal het idee dat het de bekabeling is waar iets fout mee is. Wat je nogal eens ziet is een soort van "patroon" in de defecte lampen: bijvoorbeeld mast 1 volledig uit, mast 2 brandt 1 lamp links, mast 3 juist 1 lamp rechts en mast 4 branden beide om dan vervolgens het patroon meermaals te herhalen.
Het ligt zelden aan de bekabeling. bij een defect aan 1 lichtmast zoek je in het toestel (bij Rijkswaterstaat op de snelweg is dat meestal het toestel vervangen) of bij meerdere defecten zoek je in de aansturing en/of de beveiliging van de groep waar de toestellen deel van uit maken.
Taran 5 schreef: wo 29 jan 2025, 4:58 Dat een toestel geen licht geeft wil nog niet zeggen dat het defect is, het defect kan ook uit de voeding komen.
Wat de oorzaak ook is, het resultaat is een lamp die het niet doet en dit is vaak een situatie die maanden duurt. Sterker: ik zie weinig ledarmaturen die het niet doen ooit hersteld worden. De focus zal nu liggen op de algemene verledding van het wegennet ipv op onderhoud.
Bij volledig nieuwe installaties zie ik doorgaans weinig pannes. In Wilrijk is de Groenenborgerlaan een vijftal jaren geleden heraangelegd. Alle verlichting en bekabeling werd vervangen, er staan -schat ik- iets meer dan 100 palen met telkens twee armaturen. Na vijf jaar is daar nog geen enkele van defect. Idem voor enkele andere lanen hier in het Antwerpse die een nieuwe installatie kregen.
Anderzijds zie ik oude installaties waar enkel de armaturen van worden geüpgrade nar LED vaker met defecten kampen.
Taran 5 schreef: wo 29 jan 2025, 4:58 Dat een toestel geen licht geeft wil nog niet zeggen dat het defect is, het defect kan ook uit de voeding komen.
Wat de oorzaak ook is, het resultaat is een lamp die het niet doet en dit is vaak een situatie die maanden duurt. Sterker: ik zie weinig ledarmaturen die het niet doen ooit hersteld worden. De focus zal nu liggen op de algemene verledding van het wegennet ipv op onderhoud.
Dat is nogmaals een heel andere indruk dan die ik zelf heb. In mijn streek is LED al heel lang aanwezig en het onderhoud ervan is altijd goed uitgevoerd geweest. De eerste generatie LED's die in Vlaanderen geplaatst geweest zijn, zijn zelfs in test genomen geweest in het oosten van Vlaams-Brabant, 15 jaar geleden. Zoals je hier op streetview kan zien, zijn die enkele jaren geleden vervangen.
Gisteren reed ik toevallig nog eens door dit openluchtmuseum in Zaventem. In de rest van het dorp staat ondertussen LED. Zaventem heeft voor de rest - net zoals sommige andere Vlaamse randgemeenten - niet de beste onderhouden lokale infrastructuur....
Wimpie25 schreef: di 21 jan 2025, 15:37
Het AWV heeft zonet een bericht op de sociale media gepost, dat de omvorming naar Led-verlichting op het OWN zo goed als rond is, en dit 6 jaar vroeger dan gepland!
Mooi bericht, alleen is men in de regio Zulte-Deinze nog niet rond met deze actie, integendeel de oude betonnen triestigaards zijn sinds januari nu wel aan het verdwijnen, alleen duurt het oneindig lang om nieuwe palen te plaatsen en eens deze staan duurt het nog altijd voor LED verlichting te voorzien (2 maanden voor enkele km’s is echt lang). En er zijn dan nog palen waar ze vergeten de GSO of SON lampen vergeten te vervangen…
Als ik aan GSO´s denk moet ik denken aan min jeugd en de provinciale weg tussen Hilversum en Baarn die toen nog GSO´s op de palen had zitten, deze zijn later vervangen door SRS 201(90) om op zijn beurt vervangen worden door de Furyo en sinds een aantal jaar zitten er nu Lumistreet´s op.
De GSO zagen er net uit als een oven als de SOX lamp opstartte zeker met die reflectors in het armatuur.
Misschien een vraag die iemand weet hier, waarom kwam (kom) je geen Schréder TZ armaturen tegen in Vlaanderen? Je kwam bijna alle andere tegen maar niet de TZ en die stonden in de jaren tachtig volop in Hilversum met 2 lampen er in die bij het opstarten allebei brandden maar na 23 uur (dacht ik) ging 1 van de twee uit als besparing. Van alle SOX armaturen vind ik de TZ wel erg geslaagd!