autosnelwegtypes

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: autosnelwegtypes

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 mei 2008, 15:52

Coen Tunnel schreef:Onzin, die weg is in de jaren '70 als A80 gebouwd, alleen omdat de A80 verder nooit is doorgezet en dus ook niet is afgebouwd is deze weg al vrij snel abgestuft.
Onzin? De A80 heeft nu als status: "Bau zurückgestellt" maar niet als "Planungen verworfen"! :o
Officieel is dat stukje snelweg bij Ulm onderdeel van de B28 en de B10. Maar de borden zijn als A80 weergegeven. Dat betekend dat de planning niet zijn abgestuft, maar waarschijnlijk nog zijn uitgesteld. Anders gaan ze toch geen autosnelweg borden neerzetten of anders weghalen? :?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 27 mei 2008, 16:47

Beste Frans, geef eens met een foto het bewijs dat er nu [A80] boven de weg hangt ?
Daar geloof ik echt helemaal niets van.

Op deze site zie rechtsonder bij de Anlagen een groot aantal PDFjes.
Kijk eens in het BVWP (bv. afbeelding 8 op p.74), en in de tabellenbijlagen van Baden-Württemberg en Bayern. Kom jij de A80 tegen ? Ik niet.
De weg is abgestuft, en heeft niet langer de status van Bundesautobahn. Ook in de planvorming komt hij niet voor, zelfs niet onder Weiterer Bedarf. :idea:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 mei 2008, 17:20

Op http://www.autobahnatlas-online.de/A80 en dan naar beneden staat de weg als rood gemarkeerd. Ook staat er naast: "Die B 10/B28 Neu-Ulm - Dr. Hittistetten ist als Autobahn beschildert". Overtuigd? :schrikreactie:
Misschien staat het schildje er niet boven toch is het autosnelweg volgens autobahnatlas-online.de. Of heb ik dat verkeerd? Er staat dat de weg officieel B28 en B10 is. Kijk maar eens... ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 mei 2008, 17:24

Voorjaar 2007 nog over het stukje tussen Dreieck Hittistetten en Neu Ulm gereden. Dat stuk staat als Autobahn bewegwijzerd met blauwe borden en een bord dat snelwegrestricties gelden. Komende vanaf de A7 verlaat je de snelweg pas bij het binnenrijden van Neu Ulm. Het wegnummer A80 zie je echter nergens op de borden,, evenmin overigens als B10 of B28. Aan de andere kant van Ulm (tussen de A8 en de stad Ulm) rijd je ook over een snelwegachtige weg, maar die staat met gele borden bewegwijzerd en met het nummer B10. Je rijdt daar formeel niet op een snelweg.

Wat de formele status van het stuk weg tussen Neu Ulm en Dreieck Hittistetten is, laat ik maar even in het midden. Ik geloof René zo als hij zegt dat de weg daar geen Bundesautobahn is. Uiterlijke verschillen met een Bundesautobahn zijn er echter niet: niet in het dwarsprofiel, niet in de bewegwijzering en er geldt volgens mij ook geen maximumsnelheid. Op de (ontbrekende) afritnummers na is de bewegwijzering precies uitgevoerd als op een blaue Autobahn. Wel zijn de borden op dit stuk erg oud; hebben nog een hoog jaren '70 gehalte. De weg ligt ook vlak tegen de grens tussen Bayern en Baden-Württemberg aan. In dat soort grensgebieden tussen Duitse deelstaten kom je wel vaker antieke bewegwijzering tegen. De verschillende deelstaten geven dat soort wegvakken wel vaker een zeer lage prioriteit. Ik breng de blauwe bewegwijzering van dit stuk weg daarom maar in de categorie "historische borden uit de tijd dat nog verwacht werd dat de A80 er zou komen". Ik hoop dat, wanneer er eindelijk eens nieuwe borden op dit stuk weg komen, ook zal worden gewerkt met gele borden en het wegnummer B10. Want de A80 is voltooid verleden tijd; bij het wel actuele nummer B10 horen gele borden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 mei 2008, 17:31

^^ Helemaal correct en mee eens! De A80 is verleden tijd en ze zouden er een gewone 'Gelbe Autobahn' van moeten maken of zoiets. Maar goed het staat wel leuk die blauwe borden langs de kant, waar het eigenlijk geel zou moeten zijn. :P

marcel
expressweg

Bericht door marcel » di 27 mei 2008, 17:33

De weg is als snelweg bewegwijzerd maar zonder nummer. Er zal denk ik ook nooit een nummer gestaan hebben.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 27 mei 2008, 19:03

SnarfFlevoland schreef:Op http://www.autobahnatlas-online.de/A80.htm en dan naar beneden staat de weg als rood gemarkeerd. Ook staat er naast: "Die B 10/B28 Neu-Ulm - Dr. Hittistetten ist als Autobahn beschildert". Overtuigd?
Nee, dit wil nog helemaal niet zeggen dat daar ook daadwerkelijk met A80 op de borden wordt verwezen.

Marcel's foto's en Pino's ervaring duiden erop dat daar dus gewoon stokoude jaren '70 wegwijzers staan die nog blauw zijn, en dat men voorlopig op dit wegvak ook maar StVO 330 heeft laten staan. Bij een Abstufung vervangt men in D namelijk niet meteen de borden. Dat kun je ook zien bij de A29, waar nog steeds gele wegwijzers voorkomen. Grote kans dat als de bewegwijzering op de B10/B28 wegens hoge leeftijd ooit een keer vervangen moet worden, meteen ook StVO 330 wordt vervangen door StVO 331.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 mei 2008, 19:11

Dat "niet meteen" is voor de A80 wel het understatement van de dag. Die stokoude wegwijzers zijn van zichzelf allang aan vervanging toe, en de Abstufung vormt daarbij alleen maar een extra excuus. Zeker omdat de Abstufung toch ook alweer minstens 20 jaar geleden heeft plaatsgevonden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 mei 2008, 19:16

Is er eigenlijk een reden waarom je niet gewoon A 80 bordjes kunt ophangen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 27 mei 2008, 19:19

Ja. In paragraaf zus en zoveel staat vast en zeker wel ergens dat het geen Bundesautobahn is... ;)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 27 mei 2008, 19:44

Die situatie bij Ulm komt vrijwel nergens voor. Het aantal plaatsne met blauwe borden op een Bundesstraße is denk ikop de vingers van één hand te tellen. Bij Dreieck Hittistetten ontbreekt ook het wegnummer.

Afbeelding

BTW: Hangt deze bewegwijzering vanuit Ulm er ook nog steeds? Die grote letters kom je meer tegen in die omgeving.

Afbeelding

(Marcel, die cd van jou blijft geweldig. ;) )
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 mei 2008, 20:58

Vinny schreef:Is er eigenlijk een reden waarom je niet gewoon A 80 bordjes kunt ophangen?
Als je dit stukje weg al een A-nummer geeft, zou het wat mij betreft een driecijferig nummer moeten zijn. Meer dan een Zubringer zal deze route nooit worden. Maar goed, daar zitten een paar haken en ogen aan zoals René terecht opmerkt. En meer in het algemeen ben ik niet zo'n fan van driecijferige A-nummers die voor niet meer dan een kilometer of 15 of 20 de continuïteit van een verder doorlopend B-nummer doorbreken. Met het toenemende aantal Gelbe Autobahnen bestaat er ook steeds minder noodzaak om het als snelweg uitgebouwde gedeelte van een gewone route ook een snelweg-nummer te geven; het onderscheid tussen A-wegen en B-wegen is niet meer zo enorm als vroeger.

Omnummering van dat soort wegen heeft echter wel gevolgen voor de budgetten van het Bundesverkehrsministerium, plus uiteraard de kosten van het vervangen van de wegwijzers. Het volledig vervangen van de korte driecijferige Autobahnen door Gelbe Autobahnen met een doorlopend B-nummer heeft dan ook de nodige voeten in de aarde. Maar de wenselijkheid van continue lopende B-nummers lijkt me wel een goede reden om dit soort stukken weg niet alsnog een A-nummer te gaan geven.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 mei 2008, 21:01

Frits schreef:BTW: Hangt deze bewegwijzering vanuit Ulm er ook nog steeds? Die grote letters kom je meer tegen in die omgeving.
Voorjaar 2007 wel. Heb ze verder nog terug zien komen op foto's van Kreuz Ulm-Elchingen. Als gezegd, de omgeving van Ulm is zo'n typisch grensgebied dat door het Autobahnamt van de bijbehorende deelstaat wordt genegeerd. Dreieck Hittisteen ligt in Bayern, maar Kreuz Ulm-Elchingen nog in Baden-Württemberg. En in het hoge noorden van die deelstaat weet ik ook wel een paar gebieden waar men maar niet over wil gaan tot vervanging van antieke wegwijzers. De A5 ten noorden van Heidelberg bijvoorbeeld.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 mei 2008, 21:10

Rene schreef:Nee, dit wil nog helemaal niet zeggen dat daar ook daadwerkelijk met A80 op de borden wordt verwezen.
Dat zei ik toch al dat er geen schildjes op zitten. :P Geeft niet hoor... maar ze zouden de 'A80' wel een nummer mogen geven, wat mij betreft. Ik houd niet van wegen die geen nummer op de borden staat vermeld. :? Van mij zetten ze een B-nummer erop ofzo, van de B28 en B10.

Ik kom in de zomer nog over de A7 richting Füssen, dus zal ik vertellen of er al een verandering is. Over antieke wegwijzers gesproken... je moet toch noch wel wat nostalgische gevoelens op doen... :lol:
De A7 bij Füssen is trouwens ook als "Kraftfahrstraße" (gele borden) aangegeven. Het is ook een autoweg. Ik hoop dat dat snel veranderd in gewone blauwe borden. Als in begin/midden 2009 die A7 vanaf Nesselwang naar Füssen helemaal klaar is hangen ze er zoiezo, en veranderd de gehele weg in autosnelweg. De Grenztunnel Füssen zal wel autoweg blijven. Aan de andere kant daarvan ligt Oostenrijk (B179) en heb je ook een mooie autoweg, die veel op een snelweg lijkt (behalve de rijbanen want die zijn gewoon 1x1, maar dan wel extra breed per rijbaan, zonder middenberm). Nu moeten ze nog die autoweg vanaf Reutte-Süd verlengen naar Lermooser Tunnel. Gelukkig is de B179 die tolvignet plichtig. :D

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 mei 2008, 22:13

Dat zei ik toch al dat er geen schildjes op zitten. Geeft niet hoor... maar ze zouden de 'A80' wel een nummer mogen geven, wat mij betreft. Ik houd niet van wegen die geen nummer op de borden staat vermeld.
Erg consequent ben je niet. Eerst geef je ons de indruk dat de A80 echt bestaat en nu doodleuk min of meer het tegendeel beweren. En dat toontje :wijsvinger:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 27 mei 2008, 22:35

Vinny schreef:
. De wegen zonder middengeleiding (zoals de 2+1 BAB60 van de foto) zijn dan weer wel blaue Autobahnen (en snelweg).
Zie foto: de borden zijn geel, maar hebben wel een blauw autobahn-wegnummerschildje
Dit stuk is geen autosnelweg, maar autoweg, vandaar de gele borden. Recent zijn alle kilometerpaaltjes van blauw, naar geel vervangen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 28 mei 2008, 9:54

waldo79 schreef:Erg consequent ben je niet. Eerst geef je ons de indruk dat de A80 echt bestaat en nu doodleuk min of meer het tegendeel beweren. En dat toontje :wijsvinger:
Nou het zit zo... Ik had inderdaad de indruk gegeven dat het schildje/logotje van de A80 bovenop de borden stond weergegeven. Zo had ik dat niet bedoelt. Zal ik de volgende keer rekening mee houden! ;)