Die General Karte, de beste kaart!

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Die General Karte, de beste kaart!

Bericht door SnarfFlevoland » zo 25 mei 2008, 21:11

Hallo Allemaal :!: :D ,

Wie vind nog meer dat Die General Karte één van de beste of zelfs de beste kaarten zijn voor onderweg?? Het is naar mijn idee een super gedetailleerde kaart. Schildjes van de wegen zijn altijd juist, en hij ziet er ook nog eens mooi uit. Werkt erg fijn, en de kwaliteit van het papier is ook goed (gaat niet zo snel stuk als een bijv. ADAC kaart).

Kortom, deel hier je ervaringen met Die General Karte, en vertel wat jij/u ervan vindt! ;) Wel serieuze reacties graag en niet gaan zeggen: "Neem een TomTom..." :puh2:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Die General Karte, de beste kaart!

Bericht door waldo79 » ma 26 mei 2008, 9:29

Laat eerst eens een voorbeeld van een General Karte zien.

Nu dwing je ons om jouw mening te onderkennen :!:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 mei 2008, 9:34

Ik gebruik altijd een wegenatlas. Zijn die er ook van Die General Karte? In Duitsland rij ik meestal zonder kaarten op de snelwegen, maar voor de kleinere wegen heb ik de ADAC Straßenatlas op A3 formaat. Echter niet echt handig in de auto, beetje groot.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 26 mei 2008, 9:41

waldo79 schreef:Nu dwing je ons om jouw mening te onderkennen :!:
Haha :puh2: is het zo erg?? Zo bedoel ik het iniedergeval niet. Ik sta sterk voor mijn mening dat is het! Maar jullie mogen er wel anders over denk hoor. ;)

Een voorbeeld... natuurlijk! Vandaag scan ik een stuk in. ;) Trouwens het boek Strassen & Reisen is ook heel goed.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 26 mei 2008, 9:42

Ik ken de General Karte wel goed.
Hij is qua opbouw vergelijkbaar met de oude ADAC-kaarten van de jaren '90.
De kaarten zijn daarmee gezien de verhouding van schaal en detailniveau voor een weggebruiker goed leesbaar.

De kaartenboer (oorspronkelijk Mayers uit het Duitse Ostfildern, maar inmiddels een Zwitserse onderneming) heeft bovendien de goede gewoonte om jaarlijks de wegbeheerders uit te vragen naar nieuwe ontwikkelingen.
Enige jammere is dat ze dan niet alle opmerkingen over fouten op hun kaart overnemen en verbeteren...

Maar over het algemeen kan de General Karte wat mij betreft een dikke 8 krijgen. :blauweduim:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 26 mei 2008, 13:36

Ik ken die kaarten niet.
Maar voor Frankrijk ga ik toch voor de Michelin-kaarten, die zijn onovertroffen! :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 26 mei 2008, 15:59

Hier een voorbeeld:

http://www.landkartenshop.de/product_in ... cts_id=994

(onderaan op de pagina)

Ook mijn favoriete kaart voor Duitsland. Ik heb ze ooit allemaal gekocht, toen er nog geen atlas was. Nu heb je een atlas van het hele land, voor 8.95, met 2x3 in een andere kleur dan 2x2.

Bastiaan
dorpsstraat

Bericht door Bastiaan » di 27 mei 2008, 22:11

Die kaarten hebben wat kenmerken van de wat oudere Nederlandse wegenkaarten en dat zijn inderdaad mooie duidelijke kaarten. Alleen vind ik op deze Duitse variant de grotere wegen wat lomp uitgevoerd.

Ik blijf de voorkeur geven aan topografische kaarten. Dat zijn in mijn ogen de beste kaarten.
EDIT: Al kunnen die per uitvoering erg verschillend zijn. De topografische atlas van de ANWB vind ik geweldig, maar ik heb ook voorbeelden van Duitse topografische kaarten gezien die op bepaalde punten gewoon wat minder zijn.
Treinengek die autosnelwegen ook gaaf vindt ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 mei 2008, 17:07

Mijn kritiekpunten: De detaillering past niet geheel bij de schaal, waardoor de kaart vlekkerig en vol oogt; en de (hoofd)wegen zijn veel te overdreven ingetekend. Daarnaast vind ik het ook jammer dat een poging wordt gedaan om de actuele configuratie van aansluitingen weer te geven; terwijl dat lang niet altijd goed duidelijk lukt; zeker in combinatie met het afritnummerrondje ontstaat een onnodig onduidelijk geheel.

Positieve punten: Verloop wegen (zeker buiten de bebouwde kom) goed weergegeven; wegnummerschildjes worden aangegeven zoals je ze in de praktijk tegenkomt.

Opmerkelijk: Cottbus wordt in een andere taal weergegeven. Ik neem aan het Pools. Ik vraag me af in hoeverre dit relevant is; maar het is in ieder geval duidelijk geen tekortkoming in de informatievoorziening.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 28 mei 2008, 17:16

Vinny schreef:Opmerkelijk: Cottbus wordt in een andere taal weergegeven. Ik neem aan het Pools.
Foei Vinny, ken je geschiedenis :wijsvinger: ;)

Sorbisch, uiteraard.

Google maar eens op Lausitz en Sorbisch :idea:

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 28 mei 2008, 17:31

We hebben niet allemaal ons uitgebreid verdiept in de geschiedenis van Duitsland :)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 28 mei 2008, 17:41

Sorbisch is geen geschiedenis van Duitsland maar nog altijd de tegenwoordige tijd :) (En Sorbisch is geen Pools!)

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 29 mei 2008, 8:32

De oorsprong van het Sorbisch en de Sorben ligt vast in het verleden :) Als het op dit moment geen taal meer zou zijn was het vast niet meer op de kaarten opgenomen...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 29 mei 2008, 18:34

Sorbisch, da's op zich wel bijzonder. Een Slavische taal die binnen Duitsland wordt gesproken, de Sorben zijn dan ook zelf een Slavisch volk. Chosebuz staat overigens ook zo aangegeven op het station in Cottbus. Sorbisch leeft dus zeker nog wel!

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 06 jun 2008, 17:43

Maar het wordt veel te prominent weergegeven op die kaart. Chóśebuz zal niet de naam zijn die de meesten kennen.

Volgens Wikipedia heeft het Sorbisch nog ongeveer 50.000 sprekers. Het is dus een taal die min of meer kunstmatig in leven gehouden wordt door bepaalde naamsborden tweetalig te maken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jun 2008, 11:27

Bastiaan schreef:Ik blijf de voorkeur geven aan topografische kaarten. Dat zijn in mijn ogen de beste kaarten.
Maar voor de doorsnee weggebruiker niet geschikt. Er zit een groot verschil tussen topografische kaarten en wegenkaarten.

De General Karte is een goede wegenkaart.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 11 jun 2008, 8:38

Een goede mix tussen topografische en een wegenkaart, zijn de kaarten van Road Editions (http://www.road.gr van Griekenland.

Deze zijn er op allerlei schalen, van een kaart van heel Griekenland tot specifieke wandelkaarten van bergen. Ook alle eilanden hebben een eigen kaart. De zandweggetjes staan er ook allemaal op.

Ik denk dus dat het natuurlijk uitmaakt voor welke streek, welke kaart het beste is. Voor Frankrijk vind ik Michelin weer heel erg fijn.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 11 jun 2008, 18:38

bas1984 schreef:Een goede mix tussen topografische en een wegenkaart, zijn de kaarten van Road Editions (http://www.road.gr van Griekenland.

Deze zijn er op allerlei schalen, van een kaart van heel Griekenland tot specifieke wandelkaarten van bergen. Ook alle eilanden hebben een eigen kaart. De zandweggetjes staan er ook allemaal op.
Inderdaad wel mooie kaarten, alleen jammer dat er nooit wegnummering op staat.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 13 jun 2008, 9:18

Dat klopt, de wegnummers ontbreken op de kaart. Nou ontbreken die doorgaans ook op de Griekse bewegwijzering, dus dat maakt niet heel veel verschil.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 13 jun 2008, 9:24

"Doorgaans'? Zeg maar: helemaal niet :) (op een paar nieuwe borden op en nabij snelwegen na).

Maakt niet uit, ook zonder wegnummers lukte het me prima de weg te vinden in Griekenland
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 13 jun 2008, 9:25

Ja inderdaad. Met een goede kaart en de juiste plaatsnamen kom je een heel eind.