[GGW]Ondertussen in Wallonië

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

[GGW]Ondertussen in Wallonië

Bericht door Vinny » do 21 jul 2005, 23:48

Ook in Wallonië worden wegenprojecten uitgevoerd. Het zal menigeen verbazen dat ze er toch wegen aanleggen.

Op dit moment zijn behalve het opknappen van de E 25 en de E 411 ook bezig met de volgende projecten:

* E 42 (A 7): Verbreding van de weg t.h.v. Mons.
* N 684: Aanleg verbinding Thiange - Stree. Gereed in 2009.
http://routes.wallonie.be/download.do?a ... ortId=2931

Gepland is de E 420, een omleiding en verbreding van de N 5 ten zuiden van Charleroi. Voorlopig in de ijskast gezet i.v.m de aantasting van de luchtkwaliteit.

bron: http://routes.wallonie.be
Laatst gewijzigd door Vinny op vr 22 jul 2005, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Ondertussen in Wallonie

Bericht door Palance » vr 22 jul 2005, 7:42

Vinny schreef: Gepland is de E 420, een omleiding en verbreding van de N 5 ten zuiden van Charleroi. Voorlopig in de ijskast gezet i.v.m de aantasting van de luchtkwaliteit.
Zie daarover http://www.e420.be/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 12:43

Ligt het aan mij of komen er steeds meer verschillen tussen Wallonie en Vlaanderen qua weglay-out? Rien, weet jij of het echt zo is en waardoor het komt?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 29 jul 2005, 13:04

Wat me opvalt in Wallonië is dat ze steeds meer van dit (1) soort wegen dat(2) soort wegen maken.

(1)

Afbeelding

(2)

Afbeelding

Lijkt me toch niet zo gunstig voor de capaciteit van de weg.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 29 jul 2005, 13:25

Zal wel komen omdat men fietspaden wil maken zonder nieuwe paden langs de weg aan te willen leggen - en omdat de auto in België toch in het verdomhoekje zit, krijg je dit soort onzin. Maak er dan tenminste een 3-strooks weg van met alternerende inhaalvakken. Ruimte zat, lijkt me.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » vr 29 jul 2005, 21:49

ViaHaaren schreef:Ligt het aan mij of komen er steeds meer verschillen tussen Wallonie en Vlaanderen qua weglay-out? Rien, weet jij of het echt zo is en waardoor het komt?
Ligt niet aan jou hoor. Je begint aan de wegen hoe langer hoe duidelijker te zien in welk gewest je je bevindt. Dat heb ik eerder op het forum ook al opgemerkt, al kan ik nu niet meteen een quote vinden.

Volgens mij makkelijk te verklaren: de Waalse en Vlaamse gewest- en autosnelwegen worden beheerd door twee verschillende en volledig onafhankelijk van elkaar opererende instanties, nl. de Direction générale des autoroutes et routes en de Administratie Wegen en Verkeer. Meer info in het topic Wegbeheerders buitenland.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 30 jul 2005, 0:51

Rien schreef:
ViaHaaren schreef:Ligt het aan mij of komen er steeds meer verschillen tussen Wallonie en Vlaanderen qua weglay-out? Rien, weet jij of het echt zo is en waardoor het komt?
Ligt niet aan jou hoor. Je begint aan de wegen hoe langer hoe duidelijker te zien in welk gewest je je bevindt. Dat heb ik eerder op het forum ook al opgemerkt, al kan ik nu niet meteen een quote vinden.

Volgens mij makkelijk te verklaren: de Waalse en Vlaamse gewest- en autosnelwegen worden beheerd door twee verschillende en volledig onafhankelijk van elkaar opererende instanties, nl. de Direction générale des autoroutes et routes en de Administratie Wegen en Verkeer. Meer info in het topic Wegbeheerders buitenland.
Het zijn er drie. Je vergeet het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zoals dat officieel heet dat trouwens precies dezelfde bevoegdheden heeft als Vlaanderen en Wallonië. Dus ook een eigen wegenadministratie. Tot voor kort hadden ze zelf nog een minister van Landbouw :lol:

In Brussel vallen de verschillen naar mijn menig juist het meest op. Alle verkeersborden hebben een okerachtige paal en de verkeerslichten en wegwijzers zijn anders dan in Vlaanderen en Wallonië.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » za 30 jul 2005, 9:36

Alfa schreef:Het zijn er drie. Je vergeet het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zoals dat officieel heet dat trouwens precies dezelfde bevoegdheden heeft als Vlaanderen en Wallonië. Dus ook een eigen wegenadministratie.
Lol, weet ik ook wel (zie o.a. topic Wegbeheerders buitenland). Ik veronderstelde wel dat dat geweten was - anders blijven we herhalen he - dus liet het even buiten beschouwing. Maar goed, voor de volledigheid: site van de Brusselse wegenadministratie.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 30 jul 2005, 14:42

Rien schreef:
Alfa schreef:Het zijn er drie. Je vergeet het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zoals dat officieel heet dat trouwens precies dezelfde bevoegdheden heeft als Vlaanderen en Wallonië. Dus ook een eigen wegenadministratie.
Lol, weet ik ook wel (zie o.a. topic Wegbeheerders buitenland). Ik veronderstelde wel dat dat geweten was - anders blijven we herhalen he - dus liet het even buiten beschouwing. Maar goed, voor de volledigheid: site van de Brusselse wegenadministratie.
Jij weet het ongetwijfelt wel. Maar het was meer bedoeld voor de nederlander die wel eens durft te vergeten dat Belgie 3 gewesten heeft en geen twee zoals ik daar wel eens hoor.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 14 jul 2006, 20:16

Ik zal dit topic maar even reactiveren dan! :P

Eerst een positief puntje: je mag op veel plekken 90 rijden! :toppie:

Maar nu de kritiek: ik heb op het OWN in Wallonië wel afgeleerd om te kijken naar de schoonheid van het asfalt. Volgens mij redeneert men daar: als het niet al te erg hobbelt is het goed. De heraangelegde stukken zijn wel goed te rijden! Gewoon ook nog met oude type markering, hoewel op veel plekken (heuvels en bochten) een inhaalverbod geen kwaad kan. Ik heb me echt zitten verbazen dat er in onoverzichtelijke bochten en bij hellingen gewoon mocht worden ingehaald! :shock:

Niet voor niks dat ik ook een frontaaltje heb gezien daar... :roll:

Er zijn ook snelheidsremmers, maar die stellen niks voor, 4 wegversmallingen met ertussen een middenbermpje.

Maar er moet nog veel geld naar het OWN daar wil het een beetje op peil komen van Vlaanderen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 15 jul 2006, 11:44

Wallonië is half Frans. En welke overbekende auto komt uit Frankrijk? De 2CV (Lelijke Eend dus). En waarvoor was die 2CV ook alweer gemaakt? Om lekker mee over hobbelige boerenkarrensporen te hobbelen zonder dat eieren zouden breken! :mrgreen:

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 15 jul 2006, 12:07

Ik heb net twee weken doorgebracht in de Ardennen (Vresse-sur-Semois). Enkele dingen die mij opvielen waren de betrekkelijk goede staat van de wegen in de provincie Namen en de rijstijl van de Walen. De wegen waren in vrij goede staat, men was vollop bezig met vernieuwen en heraanleggen op verschillende plaatsen. Over de rijstijl van veel Walen kan ik kort zijn, ronduit roekeloos. Snel rijden, korte bochten nemen, enz.
De N89-E46 vanaf de E411 tot Bouillon is eigenlijk een snelweg met gelijkvloerse kruisingen. Er reed amper verkeer en je had een goed overzicht. De kosten om deze weg om te bouwen naar snelweg zullen zeker beperkt zijn. Wat nog opviel over de andere wegen is dat alle bochten gemakkelijk tegen 90 km/h te nemen zijn en dat iedereen dat ook doet. :)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 15 jul 2006, 12:20

vynkce schreef:Over de rijstijl van veel Walen kan ik kort zijn, ronduit roekeloos.
Heeft dat er ook niet mee te maken dat men in België autorijlessen mag volgen bij zijn/haar ouders en niet (zoals in Nederland) uitsluitend bij een erkende rijschool? Foutjes worden zo generatie op generatie doorgegeven.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 15 jul 2006, 12:42

vynkce schreef:De N89-E46 vanaf de E411 tot Bouillon is eigenlijk een snelweg met gelijkvloerse kruisingen. Er reed amper verkeer en je had een goed overzicht. De kosten om deze weg om te bouwen naar snelweg zullen zeker beperkt zijn. Wat nog opviel over de andere wegen is dat alle bochten gemakkelijk tegen 90 km/h te nemen zijn en dat iedereen dat ook doet. :)
De N89 is inderdaad zeker een aardige route. Wij hebben weleens gereden via de N899 langs Transinne en Paliseul gereden, en vervolgens de N89 naar Bouillon en de Franse grens. Het zou inderdaad aardig zijn om hier een echte snelweg van te maken. Het deel vanaf de Franse grens tot aan Reims is inmiddels al als snelweg te berijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 jul 2006, 19:34

Nee.

Tussen Rethel en Charleville-Mézières loopt de A34, en tussen Chv-M. en Sedan de A203 (oude bebording). Tussen Rethel en Reims is het een Voie Expresse met 110 al maximum. Soms ook enkelbaans. Ook de aansluiting van de toekomstige A34 met de A4 of A26 is nog niet duidelijk.
Als je de borden Paris volgt wordt je ten noorden van Reims langs naar de A26 geleid, gedeeltelijk over OWN.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 15 jul 2006, 19:55

Nou ja vooruit, dat had ik ook wel in het achterhoofd, maar je kunt op zich wel over vrijwel het hele traject doorrijden zonder gelijkvloerse kruisingen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 16 jul 2006, 8:26

VTB schreef:
vynkce schreef:Over de rijstijl van veel Walen kan ik kort zijn, ronduit roekeloos.
Heeft dat er ook niet mee te maken dat men in België autorijlessen mag volgen bij zijn/haar ouders en niet (zoals in Nederland) uitsluitend bij een erkende rijschool? Foutjes worden zo generatie op generatie doorgegeven.
Dat zou dan ook voor Vlamingen gelden. Alleen is het op Vlaamse wegen stukken drukker waardoor je dat soort rijgedrag niet kunt permitteren.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » zo 16 jul 2006, 18:36

IN WalloniË heb je wel degelijk een aantal mooie expresswegen met 2*2 wegen die je zou kunnen omvormen tot snelweg, maar ik denk dat het niet nodig is omdat er al vermeld is hier boven dat je er amper auto's ziet rijden. Ik denk dat het goed is zoals het er nu bij ligt :)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 17 jul 2006, 10:34

Maar ze zijn wel vaak levensgevaarlijk door het ontbreken van een richtingscheiding en de gelijkvloerse kruispunten.