:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Van Nederland naar Spanje

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Limbo56
zandpaadje

Van Nederland naar Spanje

Bericht door Limbo56 » ma 09 jun 2008, 15:48

In de nacht van 11 op 12 juli vertrek ik van Stein LB naar Blanes in Spanje, in konvooi met nog 2 personenwagens, waarbij ik in "koppositie" zal rijden. Het is voor mij de eerste keer dat ik naar Spanje rij en om het voor mij en mijn volgelingen ietwat gemakkelijker te maken zou ik graag van tevoren willen kunnen aangeven waar we even gaan pauzeren. We hebben 4 kinderen bij ons (leeftijd van 5 tot 10 jaar) en 3 honden, dus op tijd pauzeren :wc: is alleen al voor de kids en de honden noodzakelijk. De ANWB-routeplanner geeft voor de snelste route van 1317,7 km een reistijd aan van 12 uur en 45 minuten.
Kan iemand mij aangeven waar ik het beste kan pauzeren, ervan uitgaande dat we om de 3 uur pauzeren. :?:

Chris
Moderator

Re: Van Nederland naar Spanje

Bericht door Chris » ma 09 jun 2008, 15:57

Dat ligt eraan welke route je wilt rijden.

Je hebt de mogelijkheid via de A6-A7 de Autoroute du Soleil, maar deze is ook het drukste. Vanuit Stein kan je ook via Parijs en Clermont-Ferrand de A75 naar Béziers pakken. Een erg mooie route, maar als je een zware caravan hebt niet zo handig. Wel goedkoper qua tolkosten. De 350km tussen Clermont-Fd. en Béziers zijn met uitzondering van het Viaduc de Millau tolvrij.

Langs de A31-A6-A7 liggen voldoende goed uitgeruste Aires. Deze zijn ingericht op vakantiegangers. Echter, op (zwarte) zaterdagen in de zomer zijn ze wel erg druk.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 09 jun 2008, 16:05

Met zoveel kinderen en dieren vrees ik dat je wel vaker naar een Aire moet dan je lief is, maar als je de volgende grote stops aan zou houden dan denk ik dat je behoorlijk op kunt schieten.
1e stop: Luxemburg. Gewoon om even goedkoop te tanken. ;)
2e stop: in de buurt van Dijon, aan de A6
3e stop: tussen Valence en Orange, aan de A6
4e stop: tussen Montpellier en Narbonne, aan de A9

In deze draad zie je wat suggesties.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 jun 2008, 16:13

In het algemeen heb je natuurlijk het risico dat je zorgvuldig gekozen rustplaatsen ineens behoorlijk veel meer dan drie uur uit elkaar liggen vanwege files.

Qua rustplaatsen zou ik de parkeerplaatsen in België en op de A31 ten noorden van Nancy vermijden. Pas op de tolweg beginnen de parkeerplaatsen die op toeristen zijn ingericht. Deze begint vlak ten zuiden van Toul, volgens ViaMichelin op zo'n 3:30 uur van Stein. Misschien daarvoor nog even een korte tankstop in Luxemburg om kinderen en honden rustig te houden? Op de websites van de tolwegen (hier en hier) kun je de aires uitzoeken aan de hand van je wensen. Ik zou je aanraden om die kaartjes / lijstjes mee te nemen op reis en aan de hand daarvan ook plannen te kunnen wijzigen.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 09 jun 2008, 16:39

Vanuit Stein lijkt het mij logisch dat je inderdaad via de Autoroute du Soleil (A31-A6-A7)gaat rijden. Via Parijs en de A75 is het net geen 1400km, dus een dikke 80km om. Je spaart dan wel wat tol uit, maar je kunt niet tanken in Luxemburg wat elkaar opheft. 11 en 12 juli staan in Frankrijk aangegeven als rode verkeersdragen dus zal de drukte op de wegen best tegenvallen. Als je toch op zoek bent naar een aantal kalme en toch vlotte alternatieven zijn er nog de A39 van Dijon naar Bourg-en-Bresse die overgaat in de A40 en dan de A42 tot aan Lyon. Aansluitend kan je dan de buitenring A432 nemen langs de luchthaven van Lyon in plaats van via de A6 en A46 dichterbij of dwars door Lyon.
Probleem blijft dat je dan nog steeds te maken hebt met het filegevoeligste deel van de route en dat is de A7 tussen Lyon en Orange (Vlotte alternatieven zijn er buiten de A75 nog niet) en ook de A9 totaan de Spaanse grens is vrij filegevoelig. De A9 is nu eenmaal een must om de grens over te steken en ontsnappen aan de A7 is ook vrij moeilijk, de oude nationale weg zit op zo'n momenten ook overvol.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 09 jun 2008, 16:43

Als je 's nachts rijdt (dat wil zeggen: 's avonds rond 21 uur uit Stein vertrekt), dan zal het met de files in Frankrijk wel loslopen. En van de files overdag bij Barcelona heb je weinig last, als je maar tot Blanes gaat.

Tips:
- voorafgaand aan de nachtrit overdag nog een aantal uur slapen
- als na een nacht rijden de zon opkomt rond 4 uur even een hazeslaapje van een uur doen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Limbo56
zandpaadje

Bericht door Limbo56 » di 10 jun 2008, 16:42

Mensen, hartelijk dank voor jullie reacties. Hier kan ik beslist iets mee. Ik had de route al gepland via Autoroute du Soleil (A31-A6-A7) om effe in Luxemburg te tanken. :blauweduim:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 jun 2008, 16:45

De aires langs de tolwegen zijn meestal sowieso wel okay. Daarbuiten zou ik ze echt vermijden. Vaak één grote bende en soms zelfs onveilig.

Limbo56
zandpaadje

Bericht door Limbo56 » di 10 jun 2008, 16:59

Nou, ik kan nu goed plannen waar we gaan rusten. Het is effe wat anders dan mijn vakanties in Ierland, waar ik alles te voet aflegde.....
Laatst gewijzigd door Limbo56 op vr 31 jul 2009, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 10 jun 2008, 22:26

Een leuke trip in het vooruitzicht. In de eerste plaats: hou er rekening mee dat met 3 auto's in colonne rijden best pittig is, zeker over zo'n lange afstand. Ga daarom bij vermoeidheidsverschijnselen direct van de weg af om te pauzeren, en spreek met de anderen af om een signaal af te geven als iemand even wil rusten.

Als je onderweg een stop wilt plannen, kun je dat als beste het eerste doen in Luxemburg. Tussen Stein en Toul (waar de péage begint) is dat de enige plek met goed verzorgde tankstations. Omdat je 's nachts vertrekt, kun je hier zonder oponthoud ook lekker goedkoop tanken. Eenmaal in Frankrijk dus stoppen na Toul, bijvoorbeeld op de Aire de Jugy even na Chalon-sur-Saône. Deze is speciaal ingericht om kinderen te vermaken. Deze is te herkennen aan de paddenstoelen bij de afrit.

Verder is het zaak om uiterlijk om 10 uur 's ochtends in Lyon aan te komen, het liefst voor negenen. Vertrek dus bij voorkeur in de late avond al uit Nederland. Wanneer je later komt, strand je onvermijdelijk in de snel aangroeiende files op de A7 tussen Lyon en Orange en wordt de reis snel vermoeiend, zeker omdat je continu tegen de zon in blijft rijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 jun 2008, 22:31

Op zwarte zaterdagen is het hele stuk van Lyon tot de Spaanse grens één langzaamrijdende kolonne. Die dagen moet je dus sowieso vermijden.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 11 jun 2008, 9:15

Je vertrekt in de nacht van vrijdag 11 op zaterdag 12 juli lees ik. Zaterdag 12 juli is nog geen zwarte zaterdag, maar wel al een drukke zaterdag. Het is dus zaak om op tijd Lyon voorbij te zijn en in de Rhonevallei te zitten. Mijn ervaring is, is dat je toch al zeker om uiterlijk 8.00u bij Lyon moet zijn, het liefste er al voorbij. De files groeien namelijk vanaf een uur of 7.00u erg snel is mijn ervaring. We hadden vaker een hotel in Valence en gingen dan om 7.00u weer verder op zaterdag en kwamen meteen in de file op de A7.

De beste route blijft denk ik hoe dan ook de A31-A6-A7-A9.

Dit is de prognose voor de verschillende wegdelen.
Zuidkant van de rondweg om Lyon A46:
Afbeelding

De A7:
Afbeelding
Zoals je ziet wordt het al echt vroeg druk op de A7. Nu zullen er om 5.00u nog niet echt files staan. Maar vanaf 7.00u moet je daar thv Valence, Montelimar zeker rekening meehouden.

De A9 tussen Orange en Narbonne:
Afbeelding
Ook hier wordt het vroeg druk. Grootste knelpunten in de vroege ochtend en waar als eerste files ontstaan, zijn de tolpoorten bij Montpellier.

De A9 tussen Narbonne en Spanje:
Afbeelding
Hier valt het mee, hoewel er wel vaak files ontstaan tussen Perpignan-(nord) en de grens.

De informatie is afkomstig van www.asf.fr.

Verder vraag je om goede rustplaatsen. Zoals andere al gezegd hebben, de Aires op de tolwegen zijn doorgaans in prima conditie. Stop inderdaad niet op de A31 op het tolvrije deel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 jun 2008, 9:32

Probleem zijn de diverse tolstations, en wegversmallingen, zo telt de A9 tussen Orange en Nîmes 2x2 rijstroken. Nu splitst zich hier wel veel verkeer richting Marseille/Nice en Montpellier, maar het kan wel erg druk zijn. Verder kan er vertraging zijn rond Montpellier, zo is dit gedeelte tolvrij, en heb je dus twee barrieres, tolstation Montpellier, en verderop een kaartje trekken.

Daarnaast versmalt de A9 voor de grens met Spanje naar 2x2 rijstroken. In combinatie met een tolstation kan dit files veroorzaken. Ik heb die file al een paar keer gezien toen ik in noordelijke richting reed. Het stond toen over een kilometer of 10 echt helemaal stil. Daarnaast telt de AP-7 ook 2x2 rijstroken, en ook dat kan druk zijn.

Hoe zit het eigenlijk met de drukte op de A6 tussen Beaune en Lyon? Voor de Fourviere tunnel in Lyon kunnen ook lange files staan.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 11 jun 2008, 9:43

De drukte van de snelweg A6/A7 in Lyon is niet aangegeven in de prognoses. Deze weg valt buiten APRR en ASF. De A6 zelf geeft eigenlijk geen drukte op de zaterdag:

Afbeelding

Het is vooral op vrijdag druk denk ik op de A6. Het zal zaterdag en 's nachts wel meevallen in Lyon, behalve de nacht naar een zwarte zaterdag.
Laatst gewijzigd door bas1984 op wo 11 jun 2008, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 jun 2008, 9:45

Wanneer zijn eigenlijk de eerste drukke vakantieuittochten? Vorig jaar hadden we een topic over deze zwarte dagen, dat was wel interessant.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 jun 2008, 9:49

Grappig, "zwarte zaterdag" is een Nederlands woord, komt niet direct van de Fransen.

Hoe komt het eigenlijk dat de A6 minder druk is dan de A7? Hier verzamelt zich toch ook al veel verkeer uit de regio Paris en de Benelux vanaf Beaune. Of komt die drukte toch echt door de stad Lyon? Overigens zijn die animaties van de ASF wel interessant, op de 26e Juli kan je zien dat bijna alles richting het zuiden vaststaat over tientallen kilometers. Enfin, ik zou het rijden op de Franse Autoroutes in de zomer op zaterdagen zowieso vermijden.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 11 jun 2008, 9:52

Over de zwarte zaterdag dit jaar, zie hier: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=32&t=10788

Op de A6 verzameld zich inderdaad veel vakantieverkeer, dit is echter vooral te merken op vrijdag en eigenlijk alleen bij de tolpoort bij Villefrance en soms bij de wegversmalling net na Beaune, de samenvoeging van de A6 en A31.

In de nacht naar zwarte zaterdag staan de eerste files wel altijd op de A6 net voor Lyon.

Op zaterdag is veel verkeer al in en/of voorbij Lyon.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 11 jun 2008, 10:07

bas1984 schreef: Op de A6 verzameld zich inderdaad veel vakantieverkeer, dit is echter vooral te merken op vrijdag en eigenlijk alleen bij de tolpoort bij Villefrance en soms bij de wegversmalling net na Beaune, de samenvoeging van de A6 en A31.
Inderdaad, vooral de péage van Villefranche is een belangrijke oorzaak van files op de A6. Ook de plaats waar de A6 en A31 samenkomen kan wel is problemen geven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 11 jun 2008, 10:10

Chris schreef:Grappig, "zwarte zaterdag" is een Nederlands woord, komt niet direct van de Fransen.
De Fransen hebben het over "un jour noir", is het niet? De Fransen laten dus in het midden of het om een zaterdag gaat of om een andere dag, en laten de ruimte voor meerdere zwarte dagen. De Nederlander heeft het over "de" zwarte zaterdag en daarmee doelt op de eerste zaterdag van augustus, de dag waarop al sinds het begin der tijden heel Parijs in de file gaat staan naar het zuiden. De Nederlander lijkt over het hoofd te zien dat het ook op andere zomerse zaterdagen behoorlijk crisis kan zijn op de Franse wegen.

Wat betreft het verschil tussen de A6 en de A7 op dit soort drukke dagen: zoals Bas terecht aangeeft, beginnen de files voor het tolstation van Villefranche op de A6. Is die file eenmaal een feit, dan vermoed ik dat er tussen Villefranche tot tenminste Orange zoveel auto's dicht bij elkaar zitten dat de file vanzelf een feit is. Barrières als de Fourvièretunnel en het tolstation bij Vienne versterken dat alleen maar. Ontstaat de eerste file om wat voor reden dan ook noordelijker, dan verwacht ik dat het vanaf dat punt tot aan Orange file zal blijven. Het ligt in die zin dan ook niet aan de stad Lyon. Maar goed, Villefranche is in de regel de eerste bottleneck, dus staan de files vooral op het stuk ten zuiden van dat tolstation. Alleen bij zeer zware drukte is het knooppunt met de A31 de eerste bottleneck en dan staat ook de A6 vanaf Beaune vast.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 11 jun 2008, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 jun 2008, 10:13

^^
Usually, the French call these days les jours de grands départs (days of great departures). In Dutch language, this French phenomenon has been known as zwarte zaterdag long before the French adopted the term samedi noir, both meaning (literally) Black Saturday.
Het Nederlandse "zwarte zaterdag" heeft volgens mij niet specifiek betrekking meer op de Franse wegen, maar over het algemeen op de Europese wegen.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 11 jun 2008, 10:16

Klopt (zie ook wikipedia), maar zullen we hier verder praten over zwarte zaterdag? ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 11 jun 2008, 11:36

De Fransen hebben het over "un jour noir", is het niet? De
Voor wat ik me kan herinneren wordt in de Franse media gerept van een 'weekend noir' ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Phoonke
woonerf

Bericht door Phoonke » di 17 jun 2008, 23:42

Ds79m schreef:Een leuke trip in het vooruitzicht. In de eerste plaats: hou er rekening mee dat met 3 auto's in colonne rijden best pittig is, zeker over zo'n lange afstand. Ga daarom bij vermoeidheidsverschijnselen direct van de weg af om te pauzeren, en spreek met de anderen af om een signaal af te geven als iemand even wil rusten.

.
Als wij met 2 auto's rijden nemen we walkie talkies mee héél gemakkelijk... als er iets heb je direkt contact met elkaar

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 18 jun 2008, 8:54

Moet je alleen niet tever uit elkaar raken. Die walkie talkies hebben maar een bereik van hooguit enkele honderden meters 8-)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 jun 2008, 9:37

^^ Die walkie talkies die ik heb kunnen 5 kilometer uit elkaar! ;) Dan moet je wel erg ver uit elkaar gaan rijden, mocht je zelfs daarvan geen bereik hebben. :P
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 18 jun 2008, 9:48

Een slimme oplossing, ik heb al vaker gehoord dat mensen dat deden. :) Goed plan!

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 18 jun 2008, 15:12

Als je het voor één of twee keer doet, die route A10, A71, A75 bij Millau etc. ben ik bang dat je dat stijgen en dalen wel een keertje zat raakt...

Limbo56
zandpaadje

Bericht door Limbo56 » wo 18 jun 2008, 15:22

bas1984 schreef:Een slimme oplossing, ik heb al vaker gehoord dat mensen dat deden. :) Goed plan!
:D Ik heb inderdaad al en setje van 2 walkie talkies aangeschaft; was toevallig een aanbieding. Maar ik moet uiteraard nog kijken voor een derde toestel. :blauweduim:

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 18 jun 2008, 15:26

Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben en dat bovenstaande grafiekjes die ik had gepost je ook nog wat op weg helpen.

Overigens, het was "Phoonke" die met het walkie-talkie idee kwam.

Phoonke
woonerf

Bericht door Phoonke » wo 18 jun 2008, 23:32

Limbo56 schreef:
bas1984 schreef:Een slimme oplossing, ik heb al vaker gehoord dat mensen dat deden. :) Goed plan!
:D Ik heb inderdaad al en setje van 2 walkie talkies aangeschaft; was toevallig een aanbieding. Maar ik moet uiteraard nog kijken voor een derde toestel. :blauweduim:
informeer wel dat je met die 3de walkie talkie opdzelfde golflengt kunt zitten als die van setje,
Zoals ik al zei het is heel gemakkelijk en we doen het al jaren als er iemand meerijd, en normaal met een deftige walkie talkie mag je zelf elkaar eventjes uit het oog zijn dan hoor je elkaar nog!
maar zie wel dat je niet meer dan 3 a 5 km van elkaar zit, als je elkaar niet meer ziet en je wilt schatten hoeveel afstand je van elkaar bent dan moet je naar de nummerpaaltjes kijken aan de zijkant en kijken hoeveel verschil er is.
Voila dat is onze ervaring ervan.

Greets
Koen