[WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Palance » do 01 jul 2010, 22:35

Vorige week trof ik deze wegwijzer aan. Iemand heeft blijkbaar al geprobeerd op de zaken vooruit te lopen :)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » ma 20 jun 2011, 12:38

deredactie.be schreef:"Nederlandse polderplannen zijn ongehoord"

Belga - ma 20/06/2011 - 09:13 - De Antwerpse schepen van Haven Marc Van Peel (CD&V) noemt de koerswijziging van de Nederlandse regering in het dossier van de Hedwigepolder "ongehoord". Volgens hem moeten de Scheldeverdragen nageleefd worden en kan er geen sprake van zijn dat Vlaanderen meer gaat betalen.

Vorige week vrijdag liet de Nederlandse regering weten dat de Hedwigepolder niet onder water zou worden gezet. Dat was nochtans afgesproken in 2005, toen Vlaanderen en Nederland de Scheldeverdragen sloten. Natuurverenigingen vroegen om de ontpoldering van het gebied als compensatie voor de uitdieping van de Westerschelde. De Nederlandse regering stelt nu een alternatief voor: twee polders ten oosten van Vlissingen.

De Nederlanders hebben in dit dossier al meer bochten gemaakt dan er zijn in de Westerschelde.
Aan de nieuwe Nederlandse plannen hangt een serieus prijskaartje voor Vlaanderen, werpt Wivina Demeester (CD&V) op. De schade voor het niet-uitvoeren van de Scheldeverdragen loopt volgens haar op tot minstens 250 miljoen euro. Er is immers de aanleg van een nieuwe dijk, het verlies van de natuurontwikkeling van de Prosperpolder en schade voor de havenontwikkeling, zo zegt ze. Demeester noemt de wijziging dan ook "onaanvaardbaar".

Haar partijgenoot Marc Van Peel treedt haar bij in "De ochtend" op Radio 1. Hij noemt de Nederlandse overheid "onbetrouwbaar". "Wat Nederland nu doet, is ongehoord. Men voert gewoon niet uit wat is overeengekomen. De Nederlandse regering heeft in dit dossier al meer bochten gemaakt dan er zijn in de Westerschelde."

Van Peel eist van de noorderburen dat ze de Scheldeverdragen van 2005 onverkort uitvoeren. "Dat verdrag was een heel evenwicht tussen de Schelde toegankelijk maken en meer natuurherstel en meer veiligheid. Het moet worden uitgevoerd in zijn totaliteit", aldus de havenschepen, die benadrukt dat het de Nederlanders waren die aandrongen op een luik natuurherstel in het akkoord.

"Wat nu gebeurt, is zelden vertoond tussen bevriende naties. Van een verdag dat is goedgekeurd door beide parlementen wordt plots een essentieel onderdeel niet uitgevoerd", aldus nog Van Peel. Wat moet er nu gebeuren? "Ik heb er vertrouwen in dat de verdragen toch zullen nageleefd worden", besluit hij.
Zoals verwacht komt de Nederlandse regering het overeengekomen verdrag van 2005 niet na ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Ties
autoweg

Bericht door Ties » ma 20 jun 2011, 12:40

Als ik mag vragen, waarom ontpolderen we überhaupt een polder?

Als we dat nou niet doen, zijn zowel de Nederlanders als de Belgen volgens mij veel gelukkiger!
Ja, op een paar milieuflippo's na dan...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 20 jun 2011, 12:43

Ties schreef:Als ik mag vragen, waarom ontpolderen we überhaupt een polder?
Door het uitbaggerren van de Westerschelde gaat natuur verloren en dat moet gecompenseerd worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 jun 2011, 13:09

De Belgen hebben makkelijk praten, die hebben niet te maken met lokale weerstand of draagvlak. Ik denk dat bijna elke Nederland het onder water zetten van stukken land om een uitbaggering te compenseren ronduit bizar vindt. Dat houdt niet tegen dat het niet netjes is om het verdrag niet na te komen volgens de originele tekst, maar als er goede alternatieven zijn, waarom niet? Hoe zit het eigenlijk met de kostenverdeling? Als je het mij vraagt mag België voor 100% van de kosten opdraaien, zij zijn immers de enige die er belang bij hebben.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 20 jun 2011, 13:19

^^ Amen.

De sloot bij mijn ouders achter het huis is een paar maanden terug ook uitgebaggerd. Daarvoor zijn ook niet stukken land onder water gezet ter compensatie. Ik vind het zowiezo bizar: omdat we iets uitbaggeren moet er 'compensatie' plaatsvinden. Hoezo kapitaalvernietiging: de kosten voor het inpolderen gaan nu verloren.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 20 jun 2011, 13:19

boe! schreef:Door het uitbaggerren van de Westerschelde gaat natuur verloren en dat moet gecompenseerd worden.
Ach, zout toch op. Daar waar gebaggerd is ontstaat vanzelf weer nieuwe natuur. Dat was bij vorige uitbaggeringen het geval (immers anders hadden we nu geen "probleem"), dat zal nu niet anders zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 20 jun 2011, 14:27

Nou dan maak je geen afspraken. Als je tegen de Belgen zegt dat je desnoods 100.000 Rotterdammers in een raket naar de maan schiet en je tekent daarvoor moet je niet 10 jaar later aankomen met: 'Ja sorry hoor, ik heb even met de burgemeester gesproken en ze vinden het niet zo leuk. Je hebt geen kroegen op de Maan en Katendrecht bestaat op de maan ook niet, dus we gaan maar niet de Westerschelde uitdiepen' :booooos:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 20 jun 2011, 15:06

De Westerschelde moet gewoon uitgebaggerd worden zonder al die onzinnige ontpolderings-compensatiemaatregelen.
Je moet de Belgen niet voor het blok zetten, maar de doorgedraafde milieuridders.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 20 jun 2011, 15:14

Volgens mij zijn het Europese regels die natuurcompensatie verplichten.

Even vanuit Belgisch perspectief: als de Belgen de Hedwigepolder onder water zetten, dan loopt het Nederlandse deel alsnog onder. Er ligt niet een dijk op de grens. Die moet dan gebouwd worden en dat kost geld. Dat geld houden ze in op de toezegging die ze hebben gedaan voor o.a. de Tractaatweg. Van mij mogen ze. Moet Nederland maar niet halverwege van de spelregels afwijken.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 20 jun 2011, 16:08

Ik kan de vrees van de Nederlanders om een stuk land onder water te zetten wel begrijpen. Ze hebben immers hun eigen land half vanonder de zee uitgetrokken. Aan de ander kant, als je een verdrag afsluit en je zet je krabbel eronder, dan moet je het ook naleven. Als we hier al niet overeen komen, hoe gaan we in de toekomst ooit meer kunnen samenwerken (1 van de beleidspunten van de Vlaamse Regering).
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Ties
autoweg

Bericht door Ties » ma 20 jun 2011, 16:27

Rene schreef:De Westerschelde moet gewoon uitgebaggerd worden zonder al die onzinnige ontpolderings-compensatiemaatregelen.
Amen :worship:
Nederlanders tevreden. Belgen tevreden.
boe! schreef:Volgens mij zijn het Europese regels die natuurcompensatie verplichten.
Even jammer voor Europa dan. Dóór Europa hebben wij al ons geld eventjes uitgeleend aan de Grieken. Dus om nou ook nog enkele tonnen te verspillen aan het verknoeien van goede landbouwgrond?! Nee, bedankt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 20 jun 2011, 16:37

Dan geven we die Hedwigepolder toch gewoon aan de Grieken. Dan kunnen ze daar bijvoorbeeld komkommers op telen ofzo... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 jun 2011, 17:11

Deze milieuregels lagen op tafel toen het Westerscheldeverdrag van 2005 werd gesloten en geratificeerd, en iedereen wist dat uitdieping tot natuurcompensatie moest leiden. Het was ook altijd volkomen duidelijk dat de lichte compensatievormen zoals het beperken tot een paar buitendijkse schorren wel eens heel goed onvoldoende zouden kunnen zijn binnen het Natura 2000-kader. Nederland heeft desalniettemin de verplichting tot uitdieping geaccepteerd, kennelijk onder het motto "we komen er met die natuurcompensatie op de een of andere manier wel uit". Dat is een misrekening gebleken. Door het politieke gekonkel (en de juridische toetsing daarvan door de bestuursrechter en waar nodig de Europese rechter) door te schuiven tot ná ratificatie geven we nu als land volkenrechtelijk een bedenkelijk beeld af. Het Nederlandse parlement had er denk ik beter aan gedaan om de ratificatie van de uitdiepings-overeenkomst uit te stellen tot een moment waarop definitieve duidelijkheid bestond over de invulling van de natuurcompensatie.

Dat is de fout geweest van onze eigen volksvertegenwoordigers. Afschuiven op Europa is in mijn optiek populistische borrelpraat. Zeker het Griekse voorbeeld laat zien dat we er met zijn allen oneindig veel meer aan hebben wanneer lidstaten zich aan de regels houden die de landen binnen de Unie met elkaar hebben afgesproken in plaats van ze met een korrel zout te nemen. Waar we in het Griekse geval nu de lasten ondervinden van een schending van Europese begrotingsregels, moeten wij Europa niet opzadelen met een last van schending van Europese natuurbeschermingsregels. Ongehoorzaamheid van het slag "nu mogen wij ook eens een keertje" is weinig anders dan winkeldiefstal rechtvaardigen met het feit dat er ook andere winkeldieven zijn.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » ma 20 jun 2011, 17:49

boe! schreef:Volgens mij zijn het Europese regels die natuurcompensatie verplichten.
Op een gegeven moment valt er niks te compenseren. Wonen we dan allemaal in boomhutten? :nuts:

Woutert
polderweggetje

Bericht door Woutert » ma 20 jun 2011, 18:33

Groningen schreef:^^ Amen.

De sloot bij mijn ouders achter het huis is een paar maanden terug ook uitgebaggerd. Daarvoor zijn ook niet stukken land onder water gezet ter compensatie. Ik vind het zowiezo bizar: omdat we iets uitbaggeren moet er 'compensatie' plaatsvinden. Hoezo kapitaalvernietiging: de kosten voor het inpolderen gaan nu verloren.
Meen je dit nou? Zo ja, dan heb je er echt niets van begrepen. Baggeren van de Schelde heeft als doel de Schelde op voldoende diepgang te houden, zodat grote schepen de Antwerpse haven kunnen bereiken. Nederland is hiertoe verplicht, omdat er toevallig ooit een bepaald verdrag met onze zuiderburen gesloten is. Dit baggeren heeft milieuconsequenties; door de grotere waterdiepte moet het water door een smallere vaargeul stromen waardoor de stroomsnelheid dusdanig hoog wordt dat natuurontwikkeling tegengegaan wordt en er zelfs natuur kapot gaat.

Die sloot bij jou achter is waarschijnlijk gewoon een simpel afwateringsslootje. Die sloten worden gebaggerd om er voor te zorgen dat er niet al te veel slib op de bodem terecht komt. Dit slib zorgt ervoor dat het ecosysteem in de sloot aangetast wordt, o.a. door zuurstofgebrek.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 20 jun 2011, 18:35

Het ontpolderen is alleen noodzakelijk, omdat de Westerschelde verdiept wordt.
Voor onderhoudsbaggerwerkzaamheden geldt geen compensatieplicht. Anders mag je Zeeland binnen 20 jaar volledig onder water zetten.
Ik vind de houding van Nederland absoluut ontoelaatbaar en hopelijk wordt Nederland door een rechter teruggefloten.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 20 jun 2011, 19:11

Woutert schreef:
Groningen schreef:^^ Amen.

Meen je dit nou? Zo ja, dan heb je er echt niets van begrepen. Baggeren van de Schelde heeft als doel de Schelde op voldoende diepgang te houden, zodat grote schepen de Antwerpse haven kunnen bereiken. Nederland is hiertoe verplicht, omdat er toevallig ooit een bepaald verdrag met onze zuiderburen gesloten is. Dit baggeren heeft milieuconsequenties; door de grotere waterdiepte moet het water door een smallere vaargeul stromen waardoor de stroomsnelheid dusdanig hoog wordt dat natuurontwikkeling tegengegaan wordt en er zelfs natuur kapot gaat.

Die sloot bij jou achter is waarschijnlijk gewoon een simpel afwateringsslootje. Die sloten worden gebaggerd om er voor te zorgen dat er niet al te veel slib op de bodem terecht komt. Dit slib zorgt ervoor dat het ecosysteem in de sloot aangetast wordt, o.a. door zuurstofgebrek.
Klopt, ik zit dan ook op onderwijsniveau BLO ;)

Dit was gewoon om alles op scherp te zetten. Ik snap ook heus wel hoe e.e.a. in elkaar zit. Maar ik vind dat compenseren voor van alles en nog wat bizar en idioot, zeker als dat ook nog eens een hoop geld moet kosten.

Overigens: die sloot achter bij mijn ouders is ruim een meter of 15 breed, dus zeg maar kanaal ;).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 jun 2011, 19:24

Groningen schreef:Maar ik vind dat compenseren voor van alles en nog wat bizar en idioot, zeker als dat ook nog eens een hoop geld moet kosten.
Toen Nederland dit verdrag tekende was bekend dat er gecompenseerd moest worden en had bekend moeten zijn dat het een hoop geld zou gaan kosten. Dan moet je niet achteraf gaan terugkrabbelen op dat kostenpunt.

Overigens denk ik dat het met de kosten wel meevalt. De kosten van inpoldering zijn er in de afgelopen eeuw echt wel ruimschoots uitgehaald. Als er hier nou iets tot kosten leidt, is het het werk dat wordt verzet (door ambtenaren, volksvertegenwoordigers en consultants) om een alternatief te verzinnen. Laten we bij al het sentiment over land winnen op het water ook vooral de geschiedenis niet vergeten. De Hedwigepolder werd een eeuw geleden op het water gewonnen, maar dat was niet de eerste keer dat het gebied ingepolderd werd. Het gebied was tot in de Tachtigjarige Oorlog bedijkt, maar men meende vervolgens de dijken te moeten doorsteken in het kader van het beleg van Antwerpen.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 20 jun 2011, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 20 jun 2011, 19:31

^^ Dat is waar. Maar wat ik maar zeggen wil: verbind je niet aan dingen die veel geld kosten niet (direct) noodzakelijk zijn. In de meest ruime zin van het woord.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 jun 2011, 19:43

Ik denk dat je de uitdieping van de Westerschelde in een bredere context moet zien. Nederland heeft zo af en toe een gunst van België nodig, België heeft zo af en toe een gunst van Nederland nodig. Door elkaar wederzijds toegevingen te doen, houd je de situatie wel zo werkbaar. Ik durf de stelling aan dat kosten die Nederland maakt voor uitdieping en bijbehorende ontpoldering wel opwegen tegen de baten die in andere overeenkomsten met België worden behaald.

Overigens meen ik dat Vlaanderen in het verdrag heeft toegezegd de kosten van de uitdieping grotendeels te dragen. Ik weet alleen niet hoe ver die compensatie strekt en of er ook een vorm van vergoeding in zit voor de ontpoldering. Het leger consultants dat is opgelijnd voor de zoektocht naar alternatieven en het steeds weer uitvinden van hetzelfde wiel zal naar ik aanneem zeker niet door Vlaanderen worden betaald. Kortom, dit draait voor Nederland niet om de euro's maar om het managen van sentiment en bijbehorende electoraal gewin. En hoe langer we die borrelpraat blijven voeden (al dan niet met klagen over EU-natuurbescherming), hoe meer we als belastingbetaler blijven bijdragen aan deze soap.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 20 jun 2011, 20:11

Rene schreef:De Westerschelde moet gewoon uitgebaggerd worden zonder al die onzinnige ontpolderings-compensatiemaatregelen.
Belgie wil de Westerschelde vanwege hun haven uitbaggeren, dus een eventuele natuurcompensatie moet dan binnen Belgie gebeuren.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 jun 2011, 20:18

Nederland heeft aan België toegezegd de Westerschelde te zullen uitbaggeren zonder voorbehoud daaromtrent. Het is nogal mosterd na de maaltijd om nu alsnog een dergelijke eis te gaan stellen. Dat maakt je een buitengewoon onbetrouwbare partner, en dat is een beeld dat je wilt voorkomen. We staan er aan de andere kant van de grens al behoorlijk slecht op met deze soap. Daarbij valt het me ook nogal tegen dat, als het om natuurcompensatie gaat, de gemiddelde forummer precies het NIMBY-argumenten begint te bezigen waar we bij verzet tegen de aanleg van een nieuwe weg zo tegen verzetten. "Nergens voor nodig", "waarom moeten wij de lasten dragen voor iets waar alleen anderen baat bij hebben" etcetera.

Dit overigens nog los van de vraag of het in het kader van Natura 2000 überhaupt mogelijk zou kunnen zijn om de verdieping van de Westerschelde te compenseren met een compensatie in België. Het moet namelijk wel gaan om compensatie van soortgelijke natuur, ik meen zelfs binnen hetzelfde Natura 2000-gebied. En Nederland heeft binnen het Natura 2000-gebied dat de Scheldemonding is een heel stuk meer compensabel gebied dan België.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 20 jun 2011, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 20 jun 2011, 20:21

Wat ik me in deze materie wel eens afvraag: verdient Nederland (veel) geld aan de doortocht van de schepen door de Westerschelde op weg naar Antwerpen?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 jun 2011, 20:31

Formele tolheffing is al in de 19e eeuw afgeschaft. Mogelijk ontvangt Nederland toch nog ergens iets van een vergoeding voor het gebruik van faciliteiten, maar dat zal hoogstens zijn om kosten af te dekken. Maar laten we ook niet vergeten dat in de grensregio (plaatsen als Bergen op Zoom, delen van Zeeuws Vlaanderen) best wel een economisch belang bestaat bij de Antwerpse haven. Mensen daar werken bij een bedrijf in de haven of werken voor een Nederlands bedrijf met belangrijke klanten in die haven. Dus als het in de Antwerpse haven goed gaat, is dat misschien minder nieuws voor Nederland als distributieland, maar wel goed nieuws voor de economie van de omgeving van Bergen op Zoom en die van Zeeuws Vlaanderen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 jun 2011, 20:32

Ik denk ook dat niet vergeten moet worden dat veel wat in Antwerpen gelost wordt uiteindelijk nog via Nederland wordt getransporteerd via het Schelde-Rijnkanaal en de rivieren naar Duitsland. De Nederlandse binnenvaart zal er wel nogal wat aan verdienen.

Woutert
polderweggetje

Bericht door Woutert » ma 20 jun 2011, 21:35

Willem schreef:
Belgie wil de Westerschelde vanwege hun haven uitbaggeren, dus een eventuele natuurcompensatie moet dan binnen Belgie gebeuren.
:sadley:

Daar was die Hedwigepolder dan ook zo geschikt voor, zowel natuurcompensatie op Nederlands als op Belgisch grondgebied.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 20 jun 2011, 22:58

Rogier schreef:Het ontpolderen is alleen noodzakelijk, omdat de Westerschelde verdiept wordt.
Waardoor er ná het baggeren méér m2 Westerscheldebodem zal zijn, die na enige tijd vanzelf in de natuur zal veranderen van de huidige bodem. Een bodem die was ontstaan door eerdere verdiepingen van de Westerschelde, en dus blijkbaar thans "natuur" heet te zijn.

Hoezo compenseren ? Hoezo ontpolderen ? :nuts:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 jun 2011, 23:27

Ik ben allesbehalve een biologisch specialist, maar jij volgens mij ook niet. In ieder geval mis je het punt waarom iedereen die over dit dossier iets te zeggen heeft binnen Nederland zich altijd op het standpunt heeft gesteld dat er sprake is van een aantasting, waardoor de compensatieverplichting een feit is. Die analyse stond namelijk helemaal los van de vraag hoeveel bodem de Westerschelde heeft, maar van de impact van een uitdieping op de stroomsnelheid in de Westerschelde. Daarbij wordt aangenomen dat een verhoging van de stroomsnelheid een negatieve impact heeft op de bestaande natuur en de mogelijkheid om nieuwe natuur tot ontwikkeling te laten komen.

Stellingen van de Staat dat het volledig aan een negatieve impact zou ontbreken hebben het bij de bestuursrechter niet gehaald. Ook niet zo heel gek als je eerst van alles hebt geroepen over een plicht om te compenseren en het standpunt over het ontbreken van schade pas inneemt als je geen handen op elkaar kunt krijgen voor enig compensatievoorstel. Daarnaast heeft Nederland bij de vorige Westerscheldeverdieping ook gecompenseerd. Dat maakt het argument dat geen sprake zou zijn van schade er ook niet geloofwaardiger op. En evenmin de redenering "de huidige bodem ligt er dankzij de vorige verdieping". De vorige verdieping heeft geleid tot een stroomversnelling en verlies van waardevolle bodem, maar dat is elders adequaat gecompenseerd.
Laatst gewijzigd door Pino op di 21 jun 2011, 0:00, 2 keer totaal gewijzigd.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 20 jun 2011, 23:46

daviedoff schreef:Wat ik me in deze materie wel eens afvraag: verdient Nederland (veel) geld aan de doortocht van de schepen door de Westerschelde op weg naar Antwerpen?
Er zijn loodsen nodig om de schepen door de Westerschelde en langs de zandbanken te leiden. Of dat Belgische of Nederlandse loodsen zijn, weet ik niet, maar het meest gevaarlijke stuk ligt in Nederland en ze komen ook aan boord in Nederlandse wateren, dus het zullen wel Nederlandse loodsen zijn.