[WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping
Hoezo? Bleker heeft toch echt gezegd dat er ergens anders compensatie komt, gewoon in Nederland. Er hoeft geen extra compensatie in België plaats te vinden.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik dacht dat met België afgesproken was dat ook zij een deel zouden compenseren 

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- autoweg
Dat is volgens mij ook wel zo, maar jij stelde dat België meer zou moeten compenseren omdat wij de Hedwigepolder niet onder water willen zetten. Dat is volgens mij gewoon niet waar.
Dat er een dijk moet komen zoals je stelt lijkt me evident. Daar lijkt mij dan ook de oplossing van het conflict te liggen. Nederland betaalt die dijk en bepaalt verder gewoon zelf hoe en waar we compenseren. Lijkt mij een prima oplossing.
Dat er een dijk moet komen zoals je stelt lijkt me evident. Daar lijkt mij dan ook de oplossing van het conflict te liggen. Nederland betaalt die dijk en bepaalt verder gewoon zelf hoe en waar we compenseren. Lijkt mij een prima oplossing.
-
- 2x3 autosnelweg
Nee, ik zei dat België niet kon compenseren omdat wij de Hedwigepolder niet onder water willen zetten.sanderl schreef:Dat is volgens mij ook wel zo, maar jij stelde dat België meer zou moeten compenseren omdat wij de Hedwigepolder niet onder water willen zetten. Dat is volgens mij gewoon niet waar.
-
- autoweg
-
- expressweg
Dat is een volledig wassen neus, die compensatie die Bleker heeft voorgesteld.sanderl schreef:Hoezo? Bleker heeft toch echt gezegd dat er ergens anders compensatie komt, gewoon in Nederland.
Niet alleen is dat maar de helft van de beoogde compensatie die met de Belgen is afgesproken, maar anderzijds was dit stuk al bedoeld als compensatie voor uitbreiding van de haven van Vlissingen.
En België heeft aan zijn kant van de grens haar investeringen in de natuur al gedaan, en wil dus ook dat Nederland dat doet.
-
- autoweg
Tjah dan kom je dus weer op het punt waar ik het al eerder over had. Waarom willen ze dat zo graag? Zijn het zulke grote natuurliefhebbers? Dan stel ik toch gewoon weer voor dat wij die dijk bouwen. Dan hebben de Belgen geen last meer van ons en bepalen wij verder zelf wat er gebeurt.
-
- expressweg
Het natuurcompensatiebeginsel is geen verzinsel van de Belgische overheid, maar een Europese richtlijn. Als je als Nederland niet wil, dat de Hedwigepolder onder water wordt gezet, had je het niet in een verdrag moeten vastleggen. De fout ligt dus bij de Nederlandse overheid, niet bij de Belgen.
-
- autoweg
Dus het gaat er om dat de Belgen vinden dat we ons aan de Europese richtlijnen houden? Dan kunnen ze zich beter met hun eigen rijksbegroting bemoeien... Maar zonder gekheid, de enige argumenten die ik hier lees gaan niet verder dan 'het staat in het verdrag' of 'het moet van Europa'. Dat zijn geen argumenten. Echte argumenten gaan over de vragen waarom staat het in het verdrag en waarom moet het van Europa en welke last ondervindt België als wij er ons niet aan houden? België heeft met de uitdieping gekregen wat het wilde, en als wij die dijk nou aanleggen is er verder ook geen (financieel) probleem. Oftewel, de Belgen ondervinden verder geen last van de Nederlandse politieke ommezwaai. Als we tenslotte wellicht niet aan de Europese richtlijnen hebben voldaan is het niet aan België om met het vingertje te wijzen, daar hebben ze in Europa zelf genoeg bureaucratie voor.
-
- 4x5 autosnelweg
Het lijkt mij dat het voor de discussie 'waarom staat het in het verdrag' nu wel te laat is. Want het staat er immers in, of je het er mee eens bent of niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Volgens mij gebruikten de Belgen ook het argument dat het ontpolderen nodig was om overstromingsrisico's te verminderen. Op zich zou dit een valide argument kunnen zijn daar de trechter aan het eind van de Westerschelde nu wellicht iets ruimer wordt.
-
- expressweg
* Een hele diepe zucht *sanderl schreef:Dus het gaat er om dat de Belgen vinden dat we ons aan de Europese richtlijnen houden? Dan kunnen ze zich beter met hun eigen rijksbegroting bemoeien... Maar zonder gekheid, de enige argumenten die ik hier lees gaan niet verder dan 'het staat in het verdrag' of 'het moet van Europa'. Dat zijn geen argumenten. Echte argumenten gaan over de vragen waarom staat het in het verdrag en waarom moet het van Europa en welke last ondervindt België als wij er ons niet aan houden? België heeft met de uitdieping gekregen wat het wilde, en als wij die dijk nou aanleggen is er verder ook geen (financieel) probleem. Oftewel, de Belgen ondervinden verder geen last van de Nederlandse politieke ommezwaai. Als we tenslotte wellicht niet aan de Europese richtlijnen hebben voldaan is het niet aan België om met het vingertje te wijzen, daar hebben ze in Europa zelf genoeg bureaucratie voor.
- Maar weer even de Nederlandse wikipedia geraadpleegd (zou je zelf ook eens moeten doen, voordat je allerlei onzin gaat roepen) -
In een verdrag tussen Nederland en België over de verdieping van de vaargeul in de Westerschelde ten behoeve van de Antwerpse haven werd vastgelegd dat de polder weer bij het Verdronken Land van Saeftinghe aangesloten zou worden (door het doorsteken van de dijken) bij wijze van natuurcompensatie (meer ruimte voor de Westerschelde). Vanwege dezelfde reden zou in België het aangrenzende deel van de Prosperpolder ook worden heraangesloten bij het Verdronken Land. (bron: Wikipedia)
M.a.w. woorden, een zowel een polder in België als een polder in Nederland worden onder water gezet, waarbij die twee polders 1 geheel vormen. De Prosperpolder (in België) en de Hedwigepolder (in Nederland) gaan dan weer 1 geheel vormen met het Verdronken Land van Saeftinge. Aan de Belgische kant zijn de investeringen al gedaan, nu alleen Nederland nog.
Voor de zekerheid even een linkje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogin_Hedwigepolder
-
- autoweg
Dus? Wat wil je nou zeggen? Dat België al investeringen heeft gedaan en ze nu wachten op NL? Ik heb al eerder een oplossing geven door ons die dijk te laten aanleggen. Als wij die dijk aan leggen kan België lekker hun deel onderwater zetten. Dan zijn de Belgische investeringen ook niet voor niets geweest.
Er moet niet zo star in verdragen gedacht worden. Nederland heeft nou eenmaal besloten niet dat stuk te ontpolderen. Dat gaat echt niet meer veranderen (of je moet wachten tot eventueel een volgend kabinet). En het klopt dat het verbreken van het verdrag niet netjes is. Dat snap ik ook wel. Maar zo gaat het nou eenmaal in de politiek. Dit is echt niet de eerste keer dat een verdrag geschonden wordt. Dan kun je als België zijnde star vast houden aan een verdrag, maar je kunt ook zoeken naar een pragmatische oplossing. Dus nogmaals (ik val in herhaling) als wij die dijk aanleggen heeft België nergens last van en krijgt Nederland wat het wilt. Prima toch?
Er moet niet zo star in verdragen gedacht worden. Nederland heeft nou eenmaal besloten niet dat stuk te ontpolderen. Dat gaat echt niet meer veranderen (of je moet wachten tot eventueel een volgend kabinet). En het klopt dat het verbreken van het verdrag niet netjes is. Dat snap ik ook wel. Maar zo gaat het nou eenmaal in de politiek. Dit is echt niet de eerste keer dat een verdrag geschonden wordt. Dan kun je als België zijnde star vast houden aan een verdrag, maar je kunt ook zoeken naar een pragmatische oplossing. Dus nogmaals (ik val in herhaling) als wij die dijk aanleggen heeft België nergens last van en krijgt Nederland wat het wilt. Prima toch?
-
- expressweg
Tjongejonge, wat denk jij simplistisch zeg.
Wat denk je dat dat voor gevolgen heeft voor de onderlinge betrekkingen?
Als Nederland zo lichtzinnig omgaat met verdragen met bevriende naties, worden ze een zeer onbetrouwbare partner. Dat heeft zijn gevolgen op allerlei terreinen.
Denk aan het HSL-spoor waar nog steeds geen treinen op volle snelheid overheen rijden van Amsterdam naar Parijs. Denk aan de IJzeren Rijn. Denk aan grensoverschrijdende natuurgebieden. En zo zijn er legio voorbeelden te noemen.
Wat denk je dat dat voor gevolgen heeft voor de onderlinge betrekkingen?
Als Nederland zo lichtzinnig omgaat met verdragen met bevriende naties, worden ze een zeer onbetrouwbare partner. Dat heeft zijn gevolgen op allerlei terreinen.
Denk aan het HSL-spoor waar nog steeds geen treinen op volle snelheid overheen rijden van Amsterdam naar Parijs. Denk aan de IJzeren Rijn. Denk aan grensoverschrijdende natuurgebieden. En zo zijn er legio voorbeelden te noemen.
-
- autoweg
Hoezo simplistisch? Star vast houden aan een verdrag wat toch niet uitgevoerd gaat worden noem ik pas simplistisch. Ga in plaats daar van op zoek naar oplossingen.
En waarom zou België nu op andere gebieden nu moeilijk gaan doen? In Europa worden tal van verdragen geschonden en tot heel veel problemen heeft dat onderling nooit echt geleid. En buiten dat, met de oplossing die ik geef worden beide landen er niet slechter van. Geen noodzaak dus om de kont tegen de krIb te gooien. Ga in plaats van steeds maar vast te houden aan het verdrag is in op de oplossing die ik geef.
En waarom zou België nu op andere gebieden nu moeilijk gaan doen? In Europa worden tal van verdragen geschonden en tot heel veel problemen heeft dat onderling nooit echt geleid. En buiten dat, met de oplossing die ik geef worden beide landen er niet slechter van. Geen noodzaak dus om de kont tegen de krIb te gooien. Ga in plaats van steeds maar vast te houden aan het verdrag is in op de oplossing die ik geef.
-
- stadsweg
Dus omdat andere landen zich niet aan de verdragen houden, dan moeten zogenaamde 'beschaafde' landen als nederland en belgië dat ook niet doen, hoe kinderachtig is dat wel niet. Het gaat gewoon om het principe: "ik zet iets in een internationaal verdrag en dat voer ik dus ook uit!"
-
- 2x2 autosnelweg
Nee, dat Griekenland zich niet aan de afspraken hield m.b.t. tot de euro, heeft geen enkel probleem opgeleverd...sanderl schreef:In Europa worden tal van verdragen geschonden en tot heel veel problemen heeft dat onderling nooit echt geleid.

-
- autoweg
Dat is niet omdat ze zich niet aan de verdragen hielden, dat wist iedereen stiekum toch al. Het werd pas een probleem toen het beleid van de Grieken an sich problemen gaf. Niet het feit dat ze zich niet aan verdragen hielden. Landen als Frankrijk, Duitsland en veel kleinere landen hebben ook vele verdragen geschonden (bijvoorbeeld over begrotingstekorten). Er werd even boos gekeken maar verder had het geen consequenties op andere terreinen. Dit omdat er geen fundamentele schade werd aangericht.
Maar dat was slechts een vergelijking. Het belangrijkste deel van mijn verhaal was voor mij dat er met mijn oplossing twee landen tevreden kunnen zijn. Ook dan is er geen fundamentele schade. Geen reden dan voor België om echt moeilijk te gaan lopen doen. Want als er verder geen problemen zijn, waarom dan moeilijk doen? Mijn voorbeelden in Europa geven aan dat dat niet echt gebeurt.
Maar dat was slechts een vergelijking. Het belangrijkste deel van mijn verhaal was voor mij dat er met mijn oplossing twee landen tevreden kunnen zijn. Ook dan is er geen fundamentele schade. Geen reden dan voor België om echt moeilijk te gaan lopen doen. Want als er verder geen problemen zijn, waarom dan moeilijk doen? Mijn voorbeelden in Europa geven aan dat dat niet echt gebeurt.
-
- 4x5 autosnelweg
Afspraken doelbewust niet nakomen leidt altijd tot problemen. Want wat is de waarde van een afspraak dan nog? Natuurlijk maakt het een verschil of de afspraak inhoudt dat je een stuiver teruggeeft of dat je een miljardendeal sluit, maar in essentie wordt elke afspraak die je afdoet met "het komt me nu even niet uit hoor dus ik hou me er niet aan" een stap verder het morele moeras in. Dat moet je als land simpelweg niet willen, omdat je het signaal uitzendt dat je geen zaken kunt doen.
Inhoudelijk: het kabinet vindt natuurbescherming niet belangrijk, want het is een "linkse hobby". Dat stoort mij, want hoewel natuur soms een reepje asfalt of een graafmachine vervelend in de weg kan zitten is het van belang om de soortenrijkdom en de ecologische structuur in Nederland in stand te houden. De natuur heeft zelf geen stem in het besluitvormingsproces, en derhalve dient de overheid ook de belangen van de natuur te behartigen.
Verder, wordt de polder helemaal niet gemist. Er is veel meer boerenland dat wordt omgezet in industrieterrein of woningbouw, en daar hoor je vanzelfsprekend niemand over. Het ontpolderen is veilig, goed voor de natuur en het levert geen enkel economisch probleem op.
Kortom niet moeilijk doen, polder onderwater zetten (en alle NIMBY klagers erbij zetten) en verder gaan met ademhalen...
Inhoudelijk: het kabinet vindt natuurbescherming niet belangrijk, want het is een "linkse hobby". Dat stoort mij, want hoewel natuur soms een reepje asfalt of een graafmachine vervelend in de weg kan zitten is het van belang om de soortenrijkdom en de ecologische structuur in Nederland in stand te houden. De natuur heeft zelf geen stem in het besluitvormingsproces, en derhalve dient de overheid ook de belangen van de natuur te behartigen.
Verder, wordt de polder helemaal niet gemist. Er is veel meer boerenland dat wordt omgezet in industrieterrein of woningbouw, en daar hoor je vanzelfsprekend niemand over. Het ontpolderen is veilig, goed voor de natuur en het levert geen enkel economisch probleem op.
Kortom niet moeilijk doen, polder onderwater zetten (en alle NIMBY klagers erbij zetten) en verder gaan met ademhalen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Kan een moderator wellicht een poll toevoegen aan dit topic? Ik zou wel benieuwd zijn naar de stemverhoudingen...
Stelling: Wat vindt u van het ontpolderen van de Hedwigepolder?
* Nederland moet zich aan de afspraken houden uit het verdrag en de polder ontpolderen
* De afspraken moeten worden opgezegd, ook al leidt dit tot financiële consequenties. Niet ontpolderen dus.
Stelling: Wat vindt u van het ontpolderen van de Hedwigepolder?
* Nederland moet zich aan de afspraken houden uit het verdrag en de polder ontpolderen
* De afspraken moeten worden opgezegd, ook al leidt dit tot financiële consequenties. Niet ontpolderen dus.
-
- 2x4 autosnelweg
Ontpolderen past nu eenmaal niet in onze poldercultuur.... 

130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x3 autosnelweg
En toch vind ik als Nederlander dat men dit keer moet ontpolderen. Had men het maar niet in het verdrag moeten zetten. Verdragen moet je naleven, en als je daar iets inzet wat je toch niet nakomt kun je er net zo goed je kont mee afvegen..
-
- autoweg
Wat ik me dan afvraag. Zijn er bij de aanleg van de Afsluitdijk, van de Flevopolders en van de Deltawerken ook zulke natuurcompensatiemaatregelen getroffen? Is de natuur nu werkelijk veranderd door deze ingrepen? Ja natuurlijk! Bijvoorbeeld bij de aanleg van de Deltawerken is de visstand hier en daar veranderd en zijn de getijdenstromingen beïnvloed. Maar er heeft zich een nieuw evenwicht ingesteld en ik vraag me af of de natuur nu echt slechter af is dan daarvoor.
Dat er gecompenseerd moet worden, is niet het grote punt. Ik denk dat de meeste Nederlanders niet begrijpen waarom er per se ontpolderd moet worden, terwijl we al zo'n groot deltagebied hebben. En dat zorgt voor de frictie. Dat we de afspraak met de Belgen nu even niet naleven, dat is niet netjes. Maar dit dossier lijkt mij niet heel dringend en ik denk dat er betere oplossingen te vinden zijn. Laten we daar dan in goed overleg de tijd voor nemen.
Dat er gecompenseerd moet worden, is niet het grote punt. Ik denk dat de meeste Nederlanders niet begrijpen waarom er per se ontpolderd moet worden, terwijl we al zo'n groot deltagebied hebben. En dat zorgt voor de frictie. Dat we de afspraak met de Belgen nu even niet naleven, dat is niet netjes. Maar dit dossier lijkt mij niet heel dringend en ik denk dat er betere oplossingen te vinden zijn. Laten we daar dan in goed overleg de tijd voor nemen.
Laatst gewijzigd door Ties op wo 18 jan 2012, 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Buiten dan de verandering in de Oosterscheldekering waardoor daar water onderdoor kon denk ik niet. Maar toen had je nog geen EU. Ja, de EEG kwam ergens rond 1957, maar die had verreweg niet zo'n grote invloed als de EU nu. Bovendien was men niet echt bezig met het milieu, dat komt pas in de jaren '70 en/of '80Ties schreef:Wat ik me dan afvraag. Zijn er bij de aanleg van de Afsluitdijk, van de Flevopolders en van de Deltawerken ook zulke natuurcompensatiemaatregelen getroffen?
Dat weet je niet, want je kunt alleen maar gissen naar wat er zou zijn gebeurd als er meer maatregelen voor het milieu genomen zouden zijn.Ties schreef:Is de natuur nu werkelijk benadeeld door deze ingrepen?
-
- autoweg
Dan kom ik opnieuw met mijn absurde voorbeeld: wat als er in het verdrag had gestaan dat de nachtwacht had moeten worden verbrand? Of als er in het verdrag had gestaan dat er mensen moeten worden gedood? Tot hoever ga je door met "afspraak is afspraak"?keokiracer schreef:En toch vind ik als Nederlander dat men dit keer moet ontpolderen. Had men het maar niet in het verdrag moeten zetten. Verdragen moet je naleven, en als je daar iets inzet wat je toch niet nakomt kun je er net zo goed je kont mee afvegen..
Een fout in een verdrag kan toch hersteld worden? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- 2x3 autosnelweg
BN De Stem schreef:België: Hedwigepolder moet onder water
woensdag 18 januari 2012 | 14:03 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 18 januari 2012 | 16:22
DEN HAAG - België vindt dat Nederland de Scheldeverdragen zo snel mogelijk moet uitvoeren en de Hedwigepolder onder water moet zetten. De federale Belgische regering steunt daarover het standpunt van de Vlaamse regering, zei premier Elio Di Rupo woensdag na afloop van een gesprek met premier Mark Rutte.
Di Rupo zei dat hij namens Vlaanderen bezorgdheid heeft overgebracht over de onenigheid over de Hedwigepolder. Nederland wil niet ontpolderen en zoekt naar andere manieren om de natuur te compenseren voor het uitdiepen van de Westerschelde. Over een alternatief, waarbij De Welzinge- en Schorerpolder nabij Vlissingen onder water gaan, wordt momenteel een discussie gevoerd met de Europese Commissie.
Rutte zei dat het kabinet staat voor zijn handtekening. "Wij komen altijd internationale afspraken na, maar wij denken dat op een andere manier te kunnen doen dan letterlijk staat opgeschreven in verdragen.''
Claims
Di Rupo verwacht dat er mogelijk volgende week een oplossing komt. Nederland heeft steeds beloofd voor eind januari te reageren op de kritiek uit Brussel. Vlaanderen dreigt mogelijk 250 tot 785 miljoen euro schade te lijden als Nederland de Hedwigepolder niet onder water zet. Rutte ontkende dat Vlaanderen claims heeft neergelegd bij Nederland.
Verhoudingen
Di Rupo bracht woensdag zijn eerste buitenlandse bezoek als premier. Met Rutte onderstreepte hij de goede verhoudingen tussen Nederland en België. Rutte complimenteerde de daadkracht van de Belgen om hun begroting op orde te krijgen. België moet dit jaar 11,3 miljard euro bezuinigen en streeft ernaar het begrotingstekort onder de 3 procent te krijgen.
Afspraken
Rutte en Di Rupo benadrukten de noodzaak dat de eurolanden zich in de toekomst houden aan de strenge begrotingsafspraken en daarnaast werken aan groei van werkgelegenheid en economie. "We willen niet in Noord-Europa Zuid-Europese toestanden hebben'', aldus Rutte. Hij steunde het voorstel van Di Rupo om jaarlijks een Europese top te houden over economische groei in Europa.
-
- 2x4 autosnelweg
Je zult eerst moeten aantonen dat het je houden aan een verdrag volstrekt onredelijk of onmogelijk is. Zo net met contracten: een volstrekt onredelijke clausule kan nietig verklaard worden. Daar heb je rechtbanken en arbitrages voor. Daarnaast kan je afwijken van een gedrag als andere gedragspartijen dat eerder ook al doen, met name tov de schenders.hneel schreef:Dan kom ik opnieuw met mijn absurde voorbeeld: wat als er in het verdrag had gestaan dat de nachtwacht had moeten worden verbrand? Of als er in het verdrag had gestaan dat er mensen moeten worden gedood? Tot hoever ga je door met "afspraak is afspraak"?
Maar als jij een contract tekent dat je als slager in dienst treedt, moet je niet aankomen zetten dat dieren doden immoreel is en dat je dat weigert. Had je niet moeten tekenen.
Je er niet aan houden omdat het politiek gevoelig ligt of even niet uitkomt is niet fraai. Er is geen enkele economische noodzaak de Hedwigepolder te behouden. Als het miljarden zou kosten zou het een andere kwestie zijn. Wel had men wellicht kunnen kijken of natuur en recreatie (bijvoorbeeld voor de Antwerpenaren) niet beter te combineren zouden zijn, ala Biesbosch, Waddenzee of Lauwersmeer
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- autoweg
Wat minder absurd. België en Nederland spreken gezamenlijk af om een nieuwe snelweg aan te leggen. Wat mij betreft tussen Terneuzen en Gent. Afgesproken wordt dat beide landen het eigen deel aanleggen en dat de snelweg op 1 januari 2015 wordt geopend. Op 29 december 2014 heeft Nederland de snelweg tussen Terneuzen en de grens geopend. België besluit op 2 januari 2015 om het snelwegplan in te trekken, omdat de nieuwste prognoses laten zien dat de verwachte intensiteiten tegenvallen en België besluit het geld liever te besteden aan de reactivering van de IJzeren Rijn.hneel schreef:Dan kom ik opnieuw met mijn absurde voorbeeld: wat als er in het verdrag had gestaan dat de nachtwacht had moeten worden verbrand? Of als er in het verdrag had gestaan dat er mensen moeten worden gedood? Tot hoever ga je door met "afspraak is afspraak"?
Een fout in een verdrag kan toch hersteld worden? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Wat denk je hoe Nederland hierop zou reageren? Ach, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald?
Kijk ook even hoe Nederland reageerde toen de Betuweroute op werd geleverd en bleek dat aan Duitse zijde de eerste schop nog de grond in moest gaan.
-
- expressweg
Daar draait het inderdaad om denk ik, en dat is begrijpelijk ook natuurlijk. Op die manier gaat het imago van Nederland in Belgie een deuk krijgen en daardoor zal het "calimerobeeld" weer versterkt gaan worden want men gaat denken van "Nederland doet toch zijn zin als hun dat goed uitkomt en ach, die Belgjes moeten gewoon hun mond houden"...kees schreef:Wat denk je dat dat voor gevolgen heeft voor de onderlinge betrekkingen?
Ik kan niet zeggen of ik voor of tegen ontpolderen ben, maar ik ben het wel principieel eens dat Vlaanderen op zijn strepen staat en zo een duidelijk signaal afgeeft dat verdragen moeten nageleefd worden en Nederland niet zomaar zijn zin kan doen. Had dit trouwens omgekeerd geweest (Belgie die niet wil ontpolderen) zou ik er trouwens net hetzelfde over denken.
-
- 2x3 autosnelweg
Niet alleen in België ben ik bang, meer landen zullen dit waarschijnlijk op een of andere manier zien/ te horen krijgen.daviedoff schreef:Daar draait het inderdaad om denk ik, en dat is begrijpelijk ook natuurlijk. Op die manier gaat het imago van Nederland in Belgie een deuk krijgenkees schreef:Wat denk je dat dat voor gevolgen heeft voor de onderlinge betrekkingen?