[WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping
Daar heb je gelijk is, maar feit is wel dat wat er nu als "alternatief" wordt voorgesteld niet overeenkomt met de vooropgestelde ontpoldering.
En dat dit alternatief ook al eens wordt gebruikt in een ander dossier ... wat eigenlijk ook niet kan, je kunt geen polder twee keer ontpolderen ...
En dat dit alternatief ook al eens wordt gebruikt in een ander dossier ... wat eigenlijk ook niet kan, je kunt geen polder twee keer ontpolderen ...
Laatst gewijzigd door tovm74 op vr 03 feb 2012, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!
-
- 2x5 autosnelweg
Als er geen politieke belangen speelden voor het CDA dan was die Hedwigepolder geen issue geweest 

-
- 2x3 autosnelweg
BN De Stem schreef:Bang om mening te uiten over Hedwigepolder
vrijdag 03 februari 2012 | 11:49 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 03 februari 2012 | 12:35
HULST/TERNEUZEN - Voorstanders van ontpoldering van de Hedwigepolder in Zeeuws-Vlaanderen houden al geruime tijd hun mond.
Vooral medewerkers van natuur-en milieuorganisaties durven zich niet meer te mengen in de soms uitermate felle discussie over ontpolderen of niet.
Lees zaterdag meer over deze kwestie in BN De Stem
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- expressweg

-
- 2x4 autosnelweg
Iedereen zou zijn mening moeten kunnen geven, met slechts zeer beperkte limitaties (publieke verheerlijking Jihad, pedofolie, nazisme, etc). Of je daarmee gelijk hebt of krijgt is een kwestie van democratie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- expressweg
Het punt is alleen dat ze dit keer wel gelijk hebben.Groningen schreef:Mooi dat ze hun mond houden, dan is het mooi rustig met die schreeuwlelijken.
-
- 2x3 autosnelweg
BN De Stem schreef:Bleker overlegt met EU over Hedwige
donderdag 09 februari 2012 | 11:08 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 09 februari 2012 | 11:15
DEN HAAG - Staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) praat op 16 februari met eurocommissaris Janez Potocnik (Milieu) over de Hedwigepolder. Een woordvoerder van de bewindsman heeft dat donderdag gezegd. De Telegraaf meldde donderdag dat de Europese Commissie juridische stappen tegen Nederland voorbereidt.
Via een zogenoemde inbreukprocedure zou afgedwongen kunnen worden dat de Hedwigepolder onder water komt te staan.
'Onhoffelijk'
Maar Bleker weet van niets, aldus een woordvoerder. "We zouden het onhoffelijk en vreemd vinden als voorbereidingen getroffen worden voor een inbreukprocedure nog voordat het gesprek heeft plaatsgevonden'', aldus de woordvoerder.
Natuur herstellen
Nederland sprak eerder met België in vedragen af om de Hedwigepolder te ontpolderen. Hiermee wordt de omgeving van de Schelde beter beschermd tegen overstromingen en kan de natuur langs de Westerschelde herstellen.
Maar Bleker zoekt naar andere manieren om de natuur te compenseren voor het uitdiepen van de Westerschelde. Hierover probeert hij overeenstemming te vinden met de Europese Commissie.
-
- 2x3 autosnelweg
Men gaat gewoon door...
BN De Stem schreef:Oud-minister Veerman: Hedwigepolder moet onder water
vrijdag 10 februari 2012 | 17:17 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 10 februari 2012 | 17:23
GOES - Nederland moet de Scheldeverdragen met België uitvoeren en dus de Hertogin Hedwigepolder in Zeeuws-Vlaanderen onder water zetten.
Dat vindt Cees Veerman, oud-minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Hij was te gast op een symposium van de ZLTO over waardeontwikkeling van landbouwgrond. Na afloop wilde hij in de Zeelandhallen desgevraagd ingaan op de discussie over de Hedwigepolder. "Die discussie is te hoog opgelopen. En hoe krijg je de emoties weer terug in de proporties dat je zegt: wat is nou het landsbelang?"
-
- 2x2 autosnelweg
Goh, een CDA-er die wel snapt wat een verdrag inhoudt!Dat vindt Cees Veerman

-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
Veerman is dan ook van een andere tak dan degenen die het land besturen.
-
- 4x5 autosnelweg
Als je de polder onder water zet, heb je zeker een Veerman nodig 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg

BN de Stem schreef:Brief van Red onze polders aan Nijpels: ontpolderen onzinmaatregel
maandag 13 februari 2012 | 10:58 | Laatst bijgewerkt op: maandag 13 februari 2012 | 13:59
DEN HAAG - De natuurbeweging, en Ed Nijpel als milieu-betrokken bestuurder, negeren steeds dat er geen draagvlak voor ontpolderen in Zeeland is. Ontpolderen van de Hedwigepolder is een onzinmaatregel.
Dat geldt met andere argumenten ook voor de projecten Perkpolder, Waterdunen en het Zwin.
Dat schrijft de stichting Red onze polders in een open brief aan Ed Nijpels. Ze verwijst naar een interview met Nijpels in het Algemeen Dagblad waarin hij zei dat 'zorgelijk veel VVD-ers zich storen aan de symboolwetgeving van het huidige kabinet'. Volgens Red onze polders 'impliceert dat ook zorgelijk veel VVD-ers zich gestoord hebben aan de uitlatingen over ontpoldering van de Hedwigepolder'.
-
- 2x5 autosnelweg
Geblaat achteraf
Het verdrag met de verplichting tot natuurcompensatie in de vorm van ontpoldering dateert uit 2005. Als men zo tegen ontpoldering is had men al eerder in actie moeten komen.

-
- autoweg
standaard.be schreef:D66 start apart offensief in Brussel rond Hedwigepolder
Copyright - EDM
De Nederlandse staatssecretaris voor Natuur Henk Bleker meldt zich donderdag bij de Europese Commissie in Brussel vanwege de discussie over de Hedwigepolder. Maar ook het Nederlandse Tweedekamerlid van D66, Stientje van Veldhoven, zakt af naar België.
Van Veldhoven en haar partijgenoot en Europarlementslid Gerben Jan Gerbrandy bieden eurocommissaris Janez Potocnik (Milieu) een persoonlijke brief aan voorafgaand aan diens gesprek met Bleker.
De D66’ers maken zo hun zorg kenbaar over de Nederlandse bezuinigingen op natuur en de verwikkelingen rond de Hedwigepolder. Ze willen tevens duidelijk maken dat het kabinet wel komt vragen "of het een onsje minder kan", maar dat er ook partijen zijn die het belangrijk vinden dat internationale afspraken en verdragen worden nagekomen.
Bleker licht in Brussel het kabinetsplan toe om ondanks eerdere afspraken toch niet de Hedwigepolder, maar twee andere Zeeuwse polders onder water te zetten. Dat druist in tegen de Scheldeakkoorden uit 2005 tussen Vlaanderen en Nederland, als natuurcompensatie voor het uitdiepen van de Westerschelde. Ook Potocnik toonde zich eerder al kritisch over het Nederlandse plan.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!
-
- autoweg
In dat jaar hebben we met zn allen de europese bemoeienis weggestemd, weet je nog?waldo79 schreef:Geblaat achterafHet verdrag met de verplichting tot natuurcompensatie in de vorm van ontpoldering dateert uit 2005. Als men zo tegen ontpoldering is had men al eerder in actie moeten komen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- 2x2 autosnelweg

In dat jaar heeft men tegen een bepaald verdrag (Europese grondwet) gestemd (dat later in iets aangepaste vorm toch is goedgekeurd). Volgens mij stond de optie "ik ben tegen ontpolderen van de Hedwigepolder" niet op het stembiljet...

-
- 4x5 autosnelweg

Maar er stond ook geen "ik ben voor ontpolderen..." op datzelfde stembiljet. Nogal logisch, want een èchte Nederlander heeft het over inpolderen, niet over ontpolderen.
-
- 2x2 autosnelweg

Nee, dat stond er ook niet op inderdaad, omdat het referendum daar helemaal niet over ging.
-
- autoweg

-
- 2x2 autosnelweg
Tuurlijk. Het is allemaal de schuld van Europa dat die polder onder water moet...
Als dit het niveau van de discussie wordt, ben ik weg
Als dit het niveau van de discussie wordt, ben ik weg

-
- 2x5 autosnelweg
I rest my case. Hier ga ik niet eens tegeninTies schreef: De opmerking van waldo79 dat men dan maar eerder in actie had moeten komen, is dus te kort door de bocht.

-
- autoweg
Ik bedoel daarmee alleen maar te zeggen dat de middelen van actie die wij aangereikt krijgen, niet echt serieus genomen worden. No hard feelings 

-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
BN De Stem schreef:Eigenaar Hedwigepolder waarschuwt Europese Commissie
woensdag 22 februari 2012 | 13:51 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 22 februari 2012 | 14:13
DEN HAAG - De eigenaar van de Hedwigepolder, Gery de Cloedt, heeft via zijn juridisch adviseur de Europese Commissie gewaarschuwd haar 'bevoegdheden niet te overschrijden'. Mocht Brussel vinden dat de natuur in de Westerschelde onvoldoende wordt hersteld en het kabinet besluit de Hedwige toch onder water te zetten, dan spant de Cloedt wederom een civiele procedure aan.
Dat laat zijn juridisch adviseur Hans Mieras weten. De Cloedt had in maart 2010 de Staat der Nederlanden laten dagvaarden in een civiele procedure tegen het kabinetsbesluit van de Hedwige-polder een gebied met estuariene natuur te maken. De procedure staat nu in de ijskast omdat het huidige kabinet een alternatief zoekt voor de ontpoldering. Mieras: "Bij een civiele procedure zal eurocommissaris Janez Potocnik moeten uitleggen waarom de Europese Commissie vindt dat de natuur in de Westerschelde onvoldoende wordt hersteld."
-
- 2x5 autosnelweg
Hij durft
Ook Cloedt had zich kunnen uitspreken nog voordat het verdrag tussen Nederland en Vlaanderen werd getekend.

-
- 2x4 autosnelweg
Ik ben bang dat je de Europese commissie niet kunt dagvaarden in een civiele procedure. Als iets onteigend wordt, dient een civiele procedure slechts voor een vaststelling van de schadevergoeding. De onteigenaar zal vermoedelijk de Staat zijn, en die zal gedupeerden "naar redelijkheid" dienen te compenseren in geld (of landruil).
De rechtmatigheid van onteigening (met reden bestemmingsplanwijziging die onteigening noodzakelijk maakt) is een kwestie van bestuursrecht. Onder rechtmatigheid valt ook het aantonen van de wil om flexibel naar alternatieven te kijken vanuit de overheid.
(PS Als de staat land koopt uit speculatie, dus zonder onteigening of bestemmingsverandering, valt dit onder civiel recht).
De rechtmatigheid van onteigening (met reden bestemmingsplanwijziging die onteigening noodzakelijk maakt) is een kwestie van bestuursrecht. Onder rechtmatigheid valt ook het aantonen van de wil om flexibel naar alternatieven te kijken vanuit de overheid.
(PS Als de staat land koopt uit speculatie, dus zonder onteigening of bestemmingsverandering, valt dit onder civiel recht).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x5 autosnelweg

-
- autoweg
Misschien heeft hij dat wel gedaan. Bovendien, al vanaf het eerste moment dat er over ontpolderen werd nagedacht heeft men hier tegen geprotesteerd.waldo79 schreef:Hij durftOok Cloedt had zich kunnen uitspreken nog voordat het verdrag tussen Nederland en Vlaanderen werd getekend.
Niet de de 'hoge heren' zich daar iets van aangetrokken hebben....
Dus ik snap niet wat je bedoelt.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst