Naar Venetie

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

janmarien
zandpaadje

Naar Venetie

Bericht door janmarien » di 17 jun 2008, 9:06

Kunt iemand mij een suggestie geven over welke duitse autobanen te rijden naar Venetie op 1 aug 2008 via Munchen. Overal lees ik dat niet via munchen moet gaan, maar volgens mij zijn alle wegen rond die tijd heel erg druk.
Welke wegen kan ik het beste nemen die het minst druk zijn. Ik vertrek vrijdag 1 aug 2008. Omrijden vind ik niet erg want ik mag pas zondag 3 aug. op de camping komen. Ik wil 2 keer overnachten. Ik wil namelijk ook over de grossklocknerpas.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Naar Venetie

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 9:55

^^ Beste Janmarien, ik heb zelf ook meerdere keren naar Venetië gereden vanaf Nederland, via verschillende routes. Dus ik kan uit ervaring spreken... ;)

Alle andere wegen rondom München kunnen wel een heel stuk rustiger zijn, maar als je via de Grossklocknerpas of Felbertaurn Tunnel wilt, moet je wel gewoon via München rijden.

Even vooraf. Helaas kan je niet met de caravan over de Grossklocknerpas. Die is verboden voor aanhangers. Je zou er vlakbij op een camping moeten gaan staan (voor 2 overnachtingen), en dan zonder caravan de Grossklocknerpas berijden. De Grossklocknerpas is wel erg mooi (ben er zelf in 2005 ook één keer geweest). Dus zeker wel de moeite waard!

Nog een tip: Ga niet in Italië via de A22 (Brenner Autobahn) en dan de A4 (Venetie). Die is veel te druk, en rijd een heel stuk om. Een beter alternatief is om via Cortina d'Ampezzo en Belluno over de A27 naar Venetie te rijden. Hieronder zie je naar mijn idee de beste route om naar Italië te gaan. Ik heb hierbij voor je caravan de Grossklocknerpas geruild voor de Felbertaurn Tunnel, die naast de Grossklocknerpas ligt.

A12 (Arnhem / Oberhausen) -> Grens met Duitsland -> BAB 3 (Oberhausen) -> BAB 516 (Oberhausen) -> BAB 42 (Gelsenkirchen / Herne) -> BAB 43 (Witten) -> BAB 44 (Hagen) -> BAB 45 (Frankfurt am Main / Würzburg) -> BAB 3 (Würzburg) -> BAB 7 (Ulm) -> BAB 8 (München) -> BAB 99 (Salzburg) -> BAB 8 (Salzburg) -> BAB 93 (Innsbruck) -> Grens met Oostenrijk -> A12 (Innsbruck) -> Afrit 6 Kufstein-Süd / Felbertaurn -> B173 (Kitzbühel / Felbertaurn) -> B178 (Kitzbühel / Felbertaurn) -> B161 (Kitzbühel / Felbertaurn) -> B108 (Lienz / Felbertaurn) -> Felbertaurn Tunnel -> B108 (Lienz) -> B100 (Silian) -> B100 Toblach -> Grens met Italië -> SS49 (Toblach / Bruneck) -> SS51 (Cortina d'Ampezzo / Venetië) -> SS51 (Belluno / Venetië) -> A27 (Venetië) -> Eindbestemming Venetië!

Dat stuk tussen Kufstein-Süd naar de Felbertaurn lijkt heel erg ingewikkeld. Dat is het absoluut niet. De Felbertaurn staat continu goed aangegeven op de borden! :)

Ook het stuk BAB 42, 43, 44, 45 lijkt heet erg moeilijk. Dat is het ook niet. Makkelijk zelfs te onthouden die nummers die achterelkaar zich opvolgen. Zorg er wel voor dat je steeds de zuidelijke plaatsen aanhoud, anders ga je zo weer naar het Noorden. Maar dat volgt ook zich allemaal vanzelf. ;) Maar als je dit niet ziet zitten kan je ook bij Oberhausen de BAB 2 naar Dortmunt volgen en dan de BAB 45 naar Frankfurt am Main. De BAB 45 gaat niet door Frankfurt maar gaat er aan de Oostelijke kant met een bocht omheen, dus hier ook geen last van file! ;)

Voor een eenmalige overnachtingsplaats op een camping heb ik nog wat tips. De eerste is: Aan de BAB 3 (richting Würzburg) heb je bij Afrit 66 Wertheim / Bettingen een zeer mooie camping plaats, die aan de rivier de Main ligt.

Voor de tweede camping kun je goed terecht bij Mittersill (tussen de B161 vanuit Kitzbühel en de B108 naar Lienz). Vanhieruit kan je nog de Grossklocknerpas bezichtigen. Dat kan ook bij Lienz aan de B100 richting Silian heb je de afslag naar Amlach. In het plaatsje Amlach heb je een mooie camping. Ook is er bij de plaats Lienz een camping.

Het stuk van Toblach naar Venetie is precies 200 km. Vanaf Toblach staat ook steeds Venetië al goed aangegeven. Voor de terugweg is het ook aan te raden om via Toblach en Lienz weer terug te rijden. De SS51 en de A27 naar Venetië hebben zo goed als nooit last van file of vertraging. En de A22 (Brenner Autobahn) en de A4 naar Venetië zijn file gevoelige wegen! ;)

De BAB 45 en de BAB 7 zijn ook vaak filevrij. Daarom heb ik ook niet de route via Neurenberg of Keulen geadviseerd. De BAB 7 via Ulm is maar een paar kilometer om, maar of zo'n grote afstand scheelt dat niks.

Op de BAB 99 (ring van München) kan soms heel veel file staan. Dan kan het soms handiger zijn om de midden ring van München te nemen. Dat betekend dat je bij de afslag met de BAB 99 rechtdoor de BAB 8 moet aanhouden. Je komt dan vanzelf op de midden ring (2R) terecht.

Oh ja, en als jullie van rodelen houden kan je ook nog terecht in Innichen (tussen Silian en Toblach). Een zomer bobbaan van maar liefst 4 kilometer lang. :D Erg leuk als je erg sportief bent georiënteerd in de vakantie. Anders gewoon lekker doorrijden. :P

Als laatste nog even over de tol: Het stuk op de A12 tussen de grens met Oostenrijk en afrit 6 naar de Felbertaurn is tolvrij. Dat wil zeggen dat voor dit stukje snelweg geen Oostenrijks tolvignet verplicht is!
De Felbertaurn Tunnel en de Grossklocknerpas kan je in combinatie betalen. Dat scheelt je extra geld (je hoeft ze dan immers niet 2 keer apart te betalen). Alleen de Felbertaurn Tunnel kost €10,- tol (met caravan, zonder caravan is goedkoper). Het stuk in Italië vanaf Belluno over de A27 naar Venetië kost zo'n €5,- tol. De rest dat je rijdt over deze hele route (van NL naar Venetië) is tolvrij!

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd! ;)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 17 jun 2008, 10:34, 8 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 17 jun 2008, 10:18

De Grossglockner is niet geschikt als doorgaande route: veel te lage gemiddelde snelheid, met die tientallen haarspeldbochten.
Na een vermoeiende dag rijden (vanuit Nederland of een Duitse camping) zit je daar echt niet op te wachten: neem de Felberntauern maar.
Tip: Doe de Grossglockner maar als een aparte reisbestemming als je in Oostenrijk op vakantie bent.
Want de rit over de pas is an sich zeker de moeite (en de fikse tol) waard.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 17 jun 2008, 10:24

@SnarfFlevoland: Wie zegt dat je vanuit Arnhem aanreist?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 10:29

^^ Daar komt bijna iedereen langs :P. En anders neem je de BAB 4 vanuit Aken. Je gaat dan bij de NL A76 weg de grens over, vervolgens rij je de BAB 4 helemaal uit tot de BAB 45 bij Siegen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 jun 2008, 12:06

Mocht het er op de Grossglockner nou niet van komen, dan is de route via de Reschenpaß ook nog wel een optie als je de tijd wilt nemen en van aardige landschappen houdt. En dan via de Vinschgau (aardig landschap) en Merano (leuke stop) naar Bolzano en dan verder. De Reschenpaß is prima te doen met een caravan, voor zover dat voor jou relevant is. En op de route naar de Reschenpaß kun je ook leuk variëren. Het meest direct is denk ik om vanaf Ulm de A7 te pakken, na de grens via de Fernpaß naar Imst en dan via Landeck naar de Reschenpaß, maar je zou ook via Bregenz kunnen rijden (kun je ook weer op een paar manieren doen). Op weg van Bregenz naar de Reschenpaß heb je aardige stopmogelijkheden in de Montafon en kun je eventueel over de Silvretta rijden. Ook een mooie route, maar niet geschikt voor caravans. Kortom, mogelijkheden te over.

ViaMichelin geeft aan dat je vanaf de Italiaanse A22 bij Trento-Nord de SS47 kunt pakken, die je via Pergine, Bassano en Vicenza naar de A4 bij Padova brengt. Zou sneller zijn dan de route via de A22 en de A4. Ik ken de route ter plekke niet, maar volgens ViaMichelin is de route voor grote delen uitgebouwd als expressweg, dus dat zou inderdaad wel eens sneller kunnen zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 12:41

^^ Nou ik zou niet gelijk de Reschenpaß nemen. :P De route gaat heel traag (heb je meer dan 3 dagen voor nodig), veel haarspeld bochten en je wijkt een heet stuk van je route af. Via Fernpass is wel een stuk rustiger als via München, en is een heel goed alternatief! (maar als je via Lienz wilt, moet je gewoon via München rijden, anders rij je een heel stuk om en moet je onnodig een Oostenrijks tolvignet kopen). Het stuk vanaf Pfunds naar Nauders en de Reschenpaß is geen fijne weg om te rijden met een caravan (sommige stukken rondom Nauders zijn zelfs verboden voor aanhanger!).

Via Brengenz rijden is ook een leuke route, maar om. Dan kan je beter via München rijden. Ook kost de Arlbergtunnel weer het nodige tolgeld, en je hebt weer een Oostenrijks tolvignet nodig dus geen echte goede optie. Het gebied bij Pfunds en de Reschenpaß is eigenlijk ook weer een vakantie apart waard! :D Ook de Stilfser Joch (Passo del Stelvio) is erg mooi, met super veel haarspeldbochten, maar niet te doen met caravan. Toch moet je naar mijn idee één keer in je leven de Stilfser Joch hebben bereden, dan maak je nog eens iets mee! Het gebied rondom de Reschenpaß is dus inderdaad erg mooi! Nog mooier is om bij St. Moritz of Ponteresina (bij de Berniapas in Zwitserland) op vakantie te gaan. Daar zit je letterlijk in het paradijs!

Het stuk vanaf de Reschenpaß naar Bozen/Bolzano is niet erg goed te doen met caravan. Het stuk vanaf Merano naar Bolzano is expresweg, dus dat is wel goed te doen. Maar als je naar Venetië op vakantie wilt, zou ik het als extra bezoekje het houden om de Lienzer Dolomieten. Of de Dolomieten bij Cortina d'Ampezzo. Daar kan je heel goedkoop met een kabelbaan omhoog naar Tofana di Mezzo (ruim boven 3000 meter). Van hieruit kan je de Brenner en de Grossklockner zien. Ook kan je in de verre verte Venetië zien liggen (alleen bij helder weer). De Dolomieten zijn opzich ook een vakantie apart waard, maar daar kom je toch langs als je via Lienz naar Venetië gaat.

Kortom je hebt in je leven nog genoeg te zien. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 17 jun 2008, 13:18

SnarfFlevoland schreef:Als laatste nog even over de tol: Het stuk op de A12 tussen de grens met Oostenrijk en afrit 6 naar de Felbertaurn is tolvrij. Dat wil zeggen dat voor dit stukje snelweg geen Oostenrijks tolvignet verplicht is!
Nog wel, maar de bedoeling is wel dat dit gaat veranderen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 15:27

^^ Daarvan staat mij ook iets vaags van bij inderdaad. Waarvan kwam jij dat te weten? Wel jammer als ze dat gaan doen. Voor maar 6 kilometer een vignet kopen. :? Maar gelukkig is het nu nog niet zover.

Ook in Italië gaan ze al die passen zoals de Stilfser Joch, Reschenpaß, Sellapas etc. allemaal tol op heffen. Dat heb ik gehoord van RAI zender Bozen, toen ik in 2007 op vakantie was in Bruneck. Ook was er op de radio te horen dat er serieuze plannen zijn voor een tunnel onder de Brenner.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 17 jun 2008, 15:34

SnarfFlevoland schreef:^^ Daarvan staat mij ook iets vaags van bij inderdaad. Waarvan kwam jij dat te weten? Wel jammer als ze dat gaan doen. Voor maar 6 kilometer een vignet kopen. :? Maar gelukkig is het nu nog niet zover.
Het was de bedoeling (zou in 2007 moeten gebeuren), maar door o.a. gebrekkige bewegwijzering van de nieuwe situatie is het voorlopig nog niet nodig en wordt de oude situatie vooralsnog gehandhaafd. Maar een definitief besluit moet nog volgen.

Het is natuurlijk niet eerlijk dat dat ene stukje autosnelweg tolvrij is en de rest niet. Want als ik naar Salzburg wil moet ik wel een vignet kopen, en als ik naar Kufstein rij niet. In beide gevallen rij ik slechts enkele kilometers over Oostenrijkse wegen. Ik neem aan dat men deze ongelijke situatie gelijk wil trekken (en terecht) en dat het tolvrij zijn van de A12 tussen Kiefersfelden en Kufstein-Süd hooguit binnen enkele jaren verleden tijd is.

Een tunnel onder de Brenner komt er in ieder geval voor treinen. Voor auto's acht ik het niet nodig, de Brenner is de laagstgelegen pashoogte in de Alpen en makkelijk te nemen voor het verkeer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 15:37

^^ Daarin heb je gelijk! Het zou anders inderdaad ook niet eerlijk zijn. ;) Maar de borden langs de A12 bij Kufstein zien er ook niet echt nieuw uit moet ik zeggen... Je moet toch wel ergens tol voor betalen. Dan mogen ze die borden wel eerst gaan vervangen. ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 17 jun 2008, 15:40

Voor de A12 Kufstein-Kiefersfelden betaal je toch al jaren tol? Die uitzonderingspositie is al lang opgeheven.
En als je naar Salzburg wilt: Gewoon bij Bad Reichenhall de A8 verlaten en binnendoor rijden :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 15:45

^^ Nee, ik ben er nog in Maart langs gereden. Nog steeds tolvrij! ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 17 jun 2008, 16:00

Geldt er niet een algemene vignettenplicht op het Oostenrijkse snelwegennet (A en S wegen)?

In april werd er op vignetten gecontroleerd terwijl we juist het land verlieten bij Suben (A8-BAB3) :idea:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 16:03

^^ Bij de A8 - BAB 3 moet je inderdaad direct een tolvignet hebben, dat geld ook voor de A14 bij Bregenz en de A1 bij Salzburg. Alleen is dit nog niet bij Kufstein (A12) ingevoerd.

In de toekomst zal ook de Fernpas (B179) zich aan een tolvignet moeten gaan geloven. Ze willen dan ook de autoweg bij Reutte 2x2 maken. Men zegt dat dan de Fernpas om zal worden genummerd in S14.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 17 jun 2008, 16:11

www.oeamtc.co.at schreef:A 1 Westautobahn
A 2 Süd-Autobahn
A 3 Südost-Autobahn
A 4 Ost-Autobahn
A 6 Nordost-Autobahn
A 7 Mühlkreis-Autobahn
A 8 Innkreis-Autobahn
A 9 Phyrn-Autobahn (Achtung, teilweise auch Sondermautstrecke)
A 10 Tauern-Autobahn (Achtung, teilweise auch Sondermautstrecke)
A 11 Karawanken-Autobahn (Achtung, teilweise auch Sondermautstrecke)
A 12 Inntal-Autobahn
ACHTUNG: Noch keine Vignetten-Kontrollen bei Kufstein!
(Inntalautobahn A 12 im Abschnitt Kiefersfelden-Grenze bis Kufstein-Süd) Die bisherige Kulanzregelung gilt bis auf weiteres: Eine Vignette ist nach wie vor nicht erforderlich, so genannte "Vignettenpreller" werden zwar ermahnt, aber nicht bestraft. Über Vignettenpflicht auf der oben genannten Strecke wird noch entschieden.
A 14 Rheintal-Autobahn
A 21 Wiener Außenring-Autobahn
A 22 Donauufer-Autobahn (nicht Brigittenauer Brücke!)
A 23 Südosttangente Wien
A 25 Linzer Autobahn
S 1 Knoten Schwechat - Anschlußstelle Schwechat Süd
S2 Wiener Nordrand-Schnellstraße
S4 Mattersburger-Schnellstraße
S5 Stockerauer-Schnellstraße zwischen Knoten Stockerau und Jettsdorf
S6 Semmeringer-Schnellstraße
S16 Arlberg-Schnellstraße (Achtung, teilweise auch Sondermautstrecke)
S31 Burgenland-Schnellstraße
S33 Kremser-Schnellstraße (nicht Donaubrücke Krems!)
S34 Traisental-Schnellstraße
S35 Brucker-Schnellstraße (nicht Langsamfahrbereich „Stausee Maut“!)
S36 Murtal-Schnellstraße
S37 Klagenfurter Schnellstraße (ehemal. B317, Friesacher Straße - nur zwischen der Anschlussstelle Klagenfurt Nord und St. Veit)
De totale lijst.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 jun 2008, 16:42

Plannen om de Fernpaß uit te bouwen tot S14 hebben bestaan, maar zijn volgens mij van de baan. Zoals wel vaker langs de doorgaande routes in de Alpen zit men er in de getroffen dalen niet op te wachten om het nationale en internationale vrachtverkeer door de beslotenheid van zo'n berggebied te laten razen. De Tschirgant-tunnel lijkt er nog wel te komen, maar verdere uitbouw zit er voorlopig niet in.

Het stukje bij Reutte zou denk ik nu al als S-weg kunnen kwalificeren, zodat er ook een tolvignet nodig zou zijn. Een omnummering kan wat dat betreft snel plaatsvinden. Maar laten we de Ösis niet op slechte ideeën brengen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 16:51

^^ Ik bedoelde ook alleen dat stuk tussen Grenztunnel Füssen en Reutte Süd. ;) Dit stuk willen ze omnummeren naar S14 (of een ander S-nummer), als de BAB 7 klaar is. Eventueel willen ze ook dit stuk uitbreiden naar 2x2, maar dat is nog niet zeker, omdat daarvoor naar mijn idee de weg nog niet druk genoeg is. Bij viaducten van de B179 hebben ze al rekening gehouden met eventuele verbreding naar 2x2.

Nu staat er nog heel duidelijk aangegeven als je de B179 opgaat. "B179 Keine Vignette plicht".

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 jun 2008, 17:12

S14 was het ooit geplande nummer voor de Fernpaßroute, maar ik hoor nu voor het eerst dat er nu nog omnummeringsplannen zouden liggen. Uitbouw van de route ligt als gezegd nogal gevoelig in de regio. Niet onterecht vreest men voor veel extra verkeer, wanneer je snelweg of expressweg kunt rijden van Ulm tot aan Reutte en je vervolgens ook aan de andere kant via de Tschirgant-tunnel weer vrij snel op de A12 zult zijn. Ik denk dat zelfs omnummering naar een S-nummer al gevoelig zou liggen, aangezien dat de hint geeft dat je snel door kunt rijden en als zodanig dus ook verkeer aan zou kunnen trekken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 18:13

^^ Wat mij betreft hoeft het niet te veranderen. En ik ben blij dat ze het nu nog niet doen. En zoals je eerder al zij:
Pino schreef:Maar laten we de Ösis niet op slechte ideeën brengen.
Daarmee ben ik het helemaal met je eens! Tolvrij is een mooi voordeel, stel je voor dat je ook voor de autoweg bij Reutte een tolvignet zou moeten hebben...

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 17 jun 2008, 21:26

Snarf waarom kies jij altijd van die onmogelijke routes door Duitsland? Eerst dat geslinger door het Roergebied, over snelwegen die zeker in de spits een ramp zijn. De 3 is, behalve bij Keulen, goed te rijden en in ieder geval grotendeels driebaans. Dan met een caravan de (tweebaans) Sauerlandroute aanbevelen is echt het toppunt. Je schakelt je een ongeluk en het rijdt zeker niet relaxed. Nou is de 3 ook niet bepaald vlak, maar wel wat minder heuvelachtig dan de 45. Dan bij Würzburg de 7 zal nog wel gaan, maar om nou de A8 tussen Ulm en München te gaan aanbevelen is ook bizar. Die snelweg is tweebaans, oud en zwaar overbelast zeker in vakantietijd. De driebaans A9 is stukken beter.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 21:44

^^ Haha, niet te filmen! :hahaHAHA: Denk jij er zo over? Nou dan heb je geen goede kijk op de wegen in Duitsland. Is niet erg hoor... want ik heb helemaal geen verstand van het Franse wegennet, en daarover ga ik ook niet adviseren naar ander mensen toe. ;)

1. De BAB 45 is heel goed te berijden! Geen probleem... rustige route met weinig files. Als je een beetje goede trekauto hebt kan je makkelijk de Sauerlandroute (BAB 45) rijden. De Sauerlandroute is best relaxed te rijden, en is nog mooi ook. Je ziet nog eens wat van de wereld. ;) Trouwens is de BAB 45 ook grotendeels 3x3 baans.
2. De BAB 8 van Ulm naar München is veel rustiger dan de BAB 9 bij Neurenberg! Als je op de BAB 9 van Neurenberg naar München zit kom je zeker in de file voor München, en niet een beetje ook. Dan mag de BAB 9 wel 3x3 baans zijn, maar veel te druk. En die BAB 8 van Ulm naar München is rustiger dan de BAB 9 bij Neurenberg en München. De BAB 8 mag dan wel oud zijn, maar is niet zwaar overbelast. De BAB 8 is alleen druk tussen Karlsruhe en Stuttgart en tussen München en Salzburg.
3. Dat geslinger door het Roergebied valt reuze mee. Het is een simpele route, die makkelijk te onthouden is. Verder sta je daar weinig in de file. En dat kan je niet zeggen van de BAB 3.
4. De BAB 3 haat ik! Veel te vaak file van meer dan 5 km. Vele male saaier dan de Sauerlandroute. Verder is de BAB 3 zwaar overbelast in de vakantie periode. Trouwens is de BAB 3 op gewone doordeweekse dagen ook overbelast, zeker bij Keulen, Frankfurt am Main en Neurenberg. Nee, de BAB 3 is alleen goed voor het stuk tussen Arnhem en Oberhausen, en van Frankfurt naar Würzburg. En van Regensburg naar Passau. De rest is waardeloos! Eerst ging mijn neef altijd standaard over de BAB 3, maar daar is hij helemaal van af gestapt. Nu rijd hij vaak over de BAB 45 en de BAB 61.

Mijn vader rijd altijd makkelijk en snel met 100 km/h over de Sauerlandroute, zonder problemen! En wij hebben nou geen echte top auto. Maar het gaat prima, en van dat terugschakelen valt ook reuze mee. Trouwens ik ga ook wel vaak mee met mijn neef die vrachtwagenchauffeur is. Die pakt ook vaak de Sauerlandroute, omdat die gewoon mooier en rustiger te berijden is.

Kortom mijn advies is helemaal niet zo gek, jeroent!
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 17 jun 2008, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 jun 2008, 21:50

SnarfFlevoland schreef:^^ Haha, niet te filmen! :hahaHAHA: Denk jij er zo over? Nou dan heb je geen goede kijk op de wegen in Duitsland.
Uhm, Jeroent woont in Duitsland.

Verder ben ik het wel met hem eens. Op vakantie hebben mensen geen zin in al dat geslinger en de weg onnodig ingewikkeld maken. Misschien kijk je er anders tegen aan als je zelf zou rijden ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 22:00

Chris schreef:Op vakantie hebben mensen geen zin in al dat geslinger en de weg onnodig ingewikkeld maken.
Ja, dat klopt! En daarom sta je ook vaak in de file op die 'standaard' routes, zoals de BAB 3. Maar mensen zoals janmarien, lijken mij niet zo dat ze geen alternatieve route willen doen. Als je geen alternatieve route wil doen, ga je ook niet via de Grossklockner naar Venetië. Zie het volgende:
janmarien schreef:Omrijden vind ik niet erg want ik mag pas zondag 3 aug. op de camping komen. Ik wil 2 keer overnachten. Ik wil namelijk ook over de grossklocknerpas.
Janmarien vind het helemaal niet erg om iets om te rijden, dus een beetje geslinger kan helemaal geen kwaad, je krijgt in ruil voor geslinger wel rustigere en mooiere wegen. En daarvoor is het geslinger wel waard! Kortom als je je vakantie compleet en leuk wil maken (ook als je kinderen hebt) is het sterk aan te raden om een mooie en rustige route te kiezen.

Ik weet het nog wel toen ik klein was... Ik verveelde me altijd op die saaie routes... maar op de mooie routes ging de tijd razend snel voorbij! :D

In augustus 2008 ga ik op vakantie naar Füssen. Dan zullen we weer de BAB 42, 43, 44, 45 pakken. Beter een slinger route dan een saaie en file route! Maar voordat ik op vakantie ga, ga ik eerst weer gezellig met mijn neef (die vrachtwagenchauffeur is) op stap naar Rimini. Daar moet hij het één en andere laden en lossen. Waarschijnlijk gaan we dan ook weer over de BAB 45. ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 18 jun 2008, 8:47

Ik snap die aversie tegen de BAB3 niet zo. De route is veel korter en zo gek vaak staan er geen buitensporige files. Bovendien zijn vakantiegangers zich wel degelijk van bewust dat het druk is en dat er risico op file bestaat.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 jun 2008, 9:35

^^ Veel korter? Als ik mijn routeplanner er eens even bij pak, zie ik een minimaal verschil van zo 35 tot 40 kilometer. Dat is op een afstand van 1500 kilometer helemaal niks! Als je 40 kilometer om rijd, of je staat bij Keulen een paar kilometer in de file, heb jij die kilometertjes er al zo uit (zeker als je alleen met de auto bent, maar het caravan heb je het er ook al snel uit). Dan ben je via de BAB 45 er veel sneller.

Op het ogenblik hou ik vaak de Duitse file informatie bij, en ik zie dat de BAB 3 vaak geteisterd word door wat grotere files! Op dit ogenblik staat er op de BAB 3 6 kilometer file van Oberhausen richting Keulen. En van Keulen naar Frankfurt staat 4 kilometer file. Op de BAB 45 staat niks (en de route over de route BAB 42, 43, 44 naar de BAB 45 toe staat ook niks)! Nou dan kan je nu al beter via de BAB 45 rijden! ;) Bron van verkeersinformatie: http://www.verkehrsinformation.de/index ... region=%25 Nu kan je ook zelf kijken! En mocht er file staan op de BAB 45 (wat niet vaak voorkomt) is dat nooit meer dan langzaam rijdend verkeer tot 3 kilometer file.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 18 jun 2008, 9:47

Het zal allemaal wel: de BAB45 is met een aanhanger geen prettig alternatief. Dat geschommel.

Enfin, alle argumenten zijn al wel eens gevoerd. Bovendien helpt dat gedebatteer de topicstarter niet. Het lijkt me onverstandig om alle discussies over Duitsland te laten verzanden in een BAB3-BAB45 strijd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 jun 2008, 9:54

^^ Geschommel? Als je de caravan goed belaadt en de kogeldruk goed is, dan valt er van dat geschommel alles reuze mee! Je moet wel een caravan verstandig en zorgvuldig inpakken. Mijn buurman deed dit een keer niet en zijn caravan is door zijn as gegaan! Dus caravans altijd op de juiste manier beladen! Wat voorin, wat achterin wat aan de twee zijkanten. En de kogeldruk meten. De kogel druk moet voor het mooi tussen de 70 en 75 kilo zitten. Dan heb je de beste kogeldruk. En als je de caravan nou maar niet te licht of te zwaar inpakt, kan je makkelijk die BAB 45 rijden! ;)

Oh ja, en de Fernpass (ik heb het even na gevraagd aan een Oostenrijk expert) blijft gewoon het B-nummer houden. Dus van een S-weg bestaan geen plannen! Alleen die oude plannen van de S14. Maar die plannen zitten in de prullenbak!

Ehm... kan een moderator een stukje verplaatsen naar een topic dat: BAB 3 of BAB 45? of zoiets heet? Alvast bedankt! ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jun 2008, 12:55

SnarfFlevoland schreef:^^ Veel korter? Als ik mijn routeplanner er eens even bij pak, zie ik een minimaal verschil van zo 35 tot 40 kilometer. Dat is op een afstand van 1500 kilometer helemaal niks! Als je 40 kilometer om rijd, of je staat bij Keulen een paar kilometer in de file, heb jij die kilometertjes er al zo uit (zeker als je alleen met de auto bent, maar het caravan heb je het er ook al snel uit). Dan ben je via de BAB 45 er veel sneller.

Op het ogenblik hou ik vaak de Duitse file informatie bij, en ik zie dat de BAB 3 vaak geteisterd word door wat grotere files! Op dit ogenblik staat er op de BAB 3 6 kilometer file van Oberhausen richting Keulen. En van Keulen naar Frankfurt staat 4 kilometer file. Op de BAB 45 staat niks (en de route over de route BAB 42, 43, 44 naar de BAB 45 toe staat ook niks)! Nou dan kan je nu al beter via de BAB 45 rijden! ;)
Die files op de BAB 3 zijn soms wel enige kilometers, maar meer dan een kwartier oponthoud geven ze in de meeste gevallen niet. Om daarvoor dan 35 tot 40 kilometer om te gaan rijden...
En mocht er file staan op de BAB 45 (wat niet vaak voorkomt) is dat nooit meer dan langzaam rijdend verkeer tot 3 kilometer file.
Op de BAB 45 kan ook een ongeval gebeuren waardoor de hele weg geblokkeerd raakt. De BAB 45 is een mooie route, maar de 3 is ook niet een saaie weg, is breed en schiet tussen Keulen en Wiesbaden enorm op en staat daar niet vaak vast. De 3 is tevens breder en voor de meeste mensen rijdt dat toch fijner.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jun 2008, 12:57

SnarfFlevoland schreef:Ehm... kan een moderator een stukje verplaatsen naar een topic dat: BAB 3 of BAB 45? of zoiets heet? Alvast bedankt! ;)
Moderator: Nee, we gaan nu weer gewoon on topic. Zoals Waldo al zegt: alle argumenten zijn al eens genoemd. Alle off topic posts die hierna nog volgen zullen verwijderd worden.