Naar Venetie

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Naar Venetie

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 jun 2008, 13:32

Laten we dan maar de route over Kassel doen! :P Die route adviseert de ANWB ook (als je richting Füssen of München gaat), als de BAB 3 of BAB 61 druk is.

Je kan dan bij Oberhausen van de BAB 3 naar de BAB 2 richting Dortmund. Bij Dortmund moet je de BAB 1 aanhouden richting Keulen. Dan moet je weer heel snel de BAB 44 op, richting Kassel. Bij Kassel pak je de BAB 7, en rijd zo door naar Ulm. Bij Ulm pak je weer de BAB 8 richting München, en bij München ga je via Rosenheim, Kufstein, Felbertaurn, Lienz etc. naar Venetië. Kijk zo kan het ook... ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jun 2008, 13:39

Dat kan, maar de BAB 8 is vaak heel druk. Op de brede BAB 9 rijdt het beter door. Vanaf Kassel is het beter om de route A7-A70-A73-A3-A9 aan te houden tot München, een prima route en je omzeilt de A3 tussen Würzburg en Nürnberg ermee (waar nogal eens file staat). Eventueel kun je over de A73 en de stadsweg ook door Nürnberg heen, dat rijdt meestal wel gewoon goed door. Een paar verkeerslichten, meer niet.

Via Ulm rijden is sowieso om ten opzichte van bovenstaande route of de route A7-A3-A9 (de meest logische route als er geen files zouden staan).

De A7 is een mooie weg, maar tussen Kassel en Kirchheim ook met flinke hellingen. Nochthans, de weg is daar breed en doorgaans rijdt het wel lekker door. De A70, A73 en A9 zijn verder geen probleem; rijdt meestal prima door en geen extreme hellingen. Alleen voor München kan het soms vastlopen op de A9, een klein stukje omrijden om via de A92 op de A99 te komen is soms sneller en dat staat dan ook wel op de dynamische panelen aangegeven langs de A9. Maar ja, ook op de A8 kan het voor München vastlopen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 jun 2008, 13:49

één van de grootste knelpunten in het Ruhrgebied is momenteel de A2 bij Hamm. Hier verlies je snel een uur of meer. Echter, dit is niet van belang voor de richting Venetië, maar de file slaat terug op de A2 bij Dortmund al voor het Kamener Kreuz. Verder is de A44 tussen Dortmund en Werl ook behoorlijk filegevoelig, volgens mij zijn daar nog steeds wegwerkzaamheden. En bij Kassel mag je op de brug over de Fulda maar 60 dacht ik. En daar staan ze altijd de flitsen. Oppassen daar dus.

Verder is de A7 inderdaad extreem heuvelachtig (heuvelachtiger dan snelwegen in Zwitserland), maar wel 2x3, dus dat rijdt wel goed door. Het stuk van Hattenbach naar Schweinfurt is trouwens ook best heuvelachtig, maar doorgaans altijd filevrij. Ik heb de route A44-A7-A70-A73 (Kassel - Nürnberg) wel eens genomen toen ik ging skiëen in het Bayerischer Wald.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 jun 2008, 13:52

Coen Tunnel schreef:Dat kan, maar de BAB 8 is vaak heel druk. Op de brede BAB 9 rijdt het beter door. Vanaf Kassel is het beter om de route A7-A70-A73-A3-A9 aan te houden tot München, een prima route en je omzeilt de A3 tussen Würzburg en Nürnberg ermee (waar nogal eens file staat). Eventueel kun je over de A73 en de stadsweg ook door Nürnberg heen, dat rijdt meestal wel gewoon goed door. Een paar verkeerslichten, meer niet.

Via Ulm rijden is sowieso om ten opzichte van bovenstaande route of de route A7-A3-A9 (de meest logische route als er geen files zouden staan).

De A7 is een mooie weg, maar tussen Kassel en Kirchheim ook met flinke hellingen. Nochthans, de weg is daar breed en doorgaans rijdt het wel lekker door. De A70, A73 en A9 zijn verder geen probleem; rijdt meestal prima door en geen extreme hellingen. Alleen voor München kan het soms vastlopen op de A9, een klein stukje omrijden om via de A92 op de A99 te komen is soms sneller en dat staat dan ook wel op de dynamische panelen aangegeven langs de A9. Maar ja, ook op de A8 kan het voor München vastlopen.
Daar ben ik het mee eens! :D

Helaas loopt de BAB 9 voor München heel vaak vast, dus is die route voor München, via de BAB 92 een goed idee. Als er geen file op de BAB 8 staat, kan er naar mijn idee het beste door worden gereden naar Ulm.

De route over Kassel is wel 50 kilometer om, maar is het zeker wel waard als op de BAB 3, BAB 45 of BAB 61 een behoorlijke file staat. ;)
Chris schreef:Verder is de A7 inderdaad extreem heuvelachtig (heuvelachtiger dan snelwegen in Zwitserland), maar wel 2x3, dus dat rijdt wel goed door.
Is de BAB 7 daar nog heuvelachtiger dan de BAB 45?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jun 2008, 14:06

SnarfFlevoland schreef:Helaas loopt de BAB 9 voor München heel vaak vast, dus is die route voor München, via de BAB 92 een goed idee. Als er geen file op de BAB 8 staat, kan er naar mijn idee het beste door worden gereden naar Ulm.

De route over Kassel is wel 50 kilometer om, maar is het zeker wel waard als op de BAB 3, BAB 45 of BAB 61 een behoorlijke file staat. ;)
Via Ulm is wel om.

Vanuit Noord-Nederland is de route A31-A2-A1-A44 tot aan Kassel een goed alternatief, of (A31-)A30-A33-B68-A2-A33-A44. Er ligt nog een stuk Bundesstraße tussen Osnabrück en Bielefeld en je moet door Bielefeld heen, maar de bewegwijzering is duidelijk, het is verder ook een doorgaande route en de B68 zorgt niet voor veel oponthoud. Vanuit Oost-Nederland, maar zeker vanuit Noord-Nederland, is dit een prima route met nauwelijks files. Je omzeilt zelfs het Roergebied als je via Osnabrück-Beilefeld-Paderborn naar Kassel rijdt.
Is de BAB 7 daar nog heuvelachtiger dan de BAB 45?
Ik ben er een tijd geleden geweest, het gaat tussen Kassel en Kirchheim continu op en neer, met hellingen tot wel 7%. Dat rijdt erg vervelend als je geen cruise control hebt. De A7 is wel 2x3 en oponthoud is er niet veel. Het is wel een mooie weg. Ik ken de A45 ook, de A7 is tussen Kassel en Kirchheim wel wat heuvelachtiger. Kirchheim-Schweinfurt valt wel mee, daar is het niet meer zo heuvelachtig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 jun 2008, 14:18

^^ Lijkt mij inderdaad een goede route. :) Schiet dat stuk over de B68 nog een beetje op, of moet je op elke hoek stil staan?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jun 2008, 14:31

Je gaat dwars door de dorpen en door Bielefeld heen, maar het is geen drukke weg. Wel zo nu en dan wat verkeerslichten, maar al met al geen groot probleem. Persoonlijk vind ik dit wel een fijne route, het rijdt lekker door. De B68 is gewoon een typische Duitse Bundesstraße. 8-)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 jun 2008, 14:37

Wij gaan in augustus 2008 naar Füssen op vakantie (met caravan). Wij zijn woonachtig in Flevoland. Is dan de BAB 30, BAB 33, B68, BAB 33, BAB 44, BAB 7 goed te doen? Ik heb namelijk nooit de route BAB 33, B68 gereden. Wel ken ik de BAB 30 en de BAB 44 heel goed. Volgens mijn route planner is het snelste om via de BAB 61, BAB 5, BAB 8, BAB 7 naar Füssen te rijden. Als ik de route over de BAB 3 in tik, is dat 2 kilometer om. Als ik de BAB 45 aangeef is dat 30 kilometer om, als ik de BAB 33, B68 in tik is dat 60 kilometer om.

Is het dan toch verstandig om die route over de BAB 33 te doen????

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jun 2008, 14:53

De pro's: Weinig files, mooie route, weinig grote steden, vanaf Kassel maar één wegnummer en gewoon rechtdoor rijden

Contra's: hellingen tussen Kassel en Kirchheim, langere route

Als je het leuk vindt om een keer te doen is het een prima route. Dan leer je de A33 ook kennen. Het rijdt goed door, je komt niet door het Roergebied en hebt minder last van files. Het stuk tussen Kassel en Kirchheim heeft wel veel hellingen, maar aan de andere kant: die kom je op de A3 en A45 ook tegen. Op de A61 minder, maar dan kom je ze wel weer tegen op de A8 tussen Karlsruhe en Ulm. Al met al maakt dat niet zoveel uit. In die zin kan het dus een goede optie zijn om de omweg over Osnabrück te nemen: de kans dat je onderweg files tegenkomt is een stuk kleiner.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 jun 2008, 15:05

^^ Oké, nou we kunnen het een keer proberen! ;) Misschien eerst wel met mijn neef in de vrachtwagen, anders als we op vakantie gaan naar Füssen. ;)

Actuele duitse verkeersinformatie: http://www.verkehrsinformation.de/index ... region=%25

De BAB 3, file (op verschillende plaatsen, soms meer dan 10 km)! :P De BAB 7 bij Kassel 4 km. BAB 61, langzaam rijdend verkeer. BAB 44 & 45, file vrij!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 19 jun 2008, 9:55

Die actuele files zijn niet van belang :x

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 19 jun 2008, 10:05

^^ Hoezo niet? Je kan dan over langere termijn in de gaten houden wat de rustigste route is! ;)

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 19 jun 2008, 10:09

^^ Vakantieverkeer is wel totaal anders dan de gebruikelijke ochtend- en avondspits hoor ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 19 jun 2008, 11:30

^^ I know! Maar niet alle mensen gaan op een zwarte zaterdag rijden. Er zijn ook genoeg vakantiegangers die doordeweeks gaan rijden. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 19 jun 2008, 12:51

Dan nog heb je er niks aan. Juist in vakantieperiodes zijn de wegen een stuk rustiger, ook op doordeweekse dagen. Voor de vakantie kun je een prognose maken, maar de spreiding van vakantieverkeer over de dag is heel anders dan het normale verkeer. Ofwel: het verkeer is in de vakantie zo anders dat dit soort dingen weinig zeggen.

De bij jou ongetwijfeld bekende B309 (Kempten-Pfronten-Reutte) en B310 (Nesselwang-Füssen) in de Allgäu waren vroeger beruchte flessenhalzen. Buiten de vakanties om was daar nooit wat aan de hand, maar in de vakantie liep het daar continu vast. Idem dito voor bv. de Tauerntunnel in Oostenrijk. Dat is ook zo'n plek waar vrijwel alleen in de vakantieperiodes problemen zijn.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » do 19 jun 2008, 13:10

Toch benieuwd wel conclusie de topicstarter nu uit de adviezen heeft getrokken.. :D

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 19 jun 2008, 13:34

Coen Tunnel schreef:De bij jou ongetwijfeld bekende B309 (Kempten-Pfronten-Reutte) en B310 (Nesselwang-Füssen) in de Allgäu waren vroeger beruchte flessenhalzen. Buiten de vakanties om was daar nooit wat aan de hand, maar in de vakantie liep het daar continu vast. Idem dito voor bv. de Tauerntunnel in Oostenrijk. Dat is ook zo'n plek waar vrijwel alleen in de vakantieperiodes problemen zijn.
Je hebt helemaal gelijk, Coen! Maar ik bedoelde die verkeersinformatie meer voor de BAB 3, BAB 45, BAB 44 en BAB 45 (hoe je het snelste naar het zuiden kan rijden). Die routes zijn tijdens de vakantieperiode niet zo daverend anders. De vrachtwagens rijden gewoon door. ;)
Ehuls schreef:Toch benieuwd wel conclusie de topicstarter nu uit de adviezen heeft getrokken.. :D
Ik ben ook benieuwd! :D

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 19 jun 2008, 13:50

SnarfFlevoland schreef:Je hebt helemaal gelijk, Coen! Maar ik bedoelde die verkeersinformatie meer voor de BAB 3, BAB 45, BAB 44 en BAB 45 (hoe je het snelste naar het zuiden kan rijden). Die routes zijn tijdens de vakantieperiode niet zo daverend anders. De vrachtwagens rijden gewoon door. ;)
Die vrachtwagens zorgen niet zozeer voor de files. En het aanbod van woon-werkverkeer is toch een stuk minder in de vakantie. Net als in Nederland komt het ook in Duitsland voor dat op plekken waar in een gewone spits files staan, dit in de vakantiemaanden niet zo is.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 19 jun 2008, 14:27

In de vakantie staan er juist regelmatig files op plaatsen waar door het jaar heen weinig files voorkomen. Een goed voorbeeld daarvan is de A58 in Zeeland en de lokale en regionale wegen langs de randmeren en naar attractieparken ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 19 jun 2008, 14:41

^^ Ja, dan noem je ook een snelweg zeg, de A58. Van het strand naar attractiepark! :P Wees reëel en neem de A12 als voorbeeld. Die is in de vakantieperiode een stuk rustiger! ;)

Maar de BAB 3, BAB 44, BAB 45 en BAB 61 mogen dan wel iets rustiger zijn in de vakantieperiode, het verschil is minimaal!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 19 jun 2008, 14:46

SnarfFlevoland schreef:^^ Ja, dan noem je ook een snelweg zeg, de A58. Van het strand naar attractiepark!
Op de A58 tussen Bergen op Zoom en Vlissingen staan amper files. Voor zover er files staan gebeurt dat voornamelijk in vakanties.

Maar genoeg :offtopic: gezeur hierover.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 19 jun 2008, 14:48

Laten we eerst maar eens de reactie van janmarien afwachten wat die gaat doen... ;)

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » zo 22 jun 2008, 13:37

A61 - A6 - A7 - A96 - A14 -A12 - A13 - A22 - A4 ?

Deze rout heb ik van de zomer ook gereden en geen minuut vertraging gehad.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 22 jun 2008, 13:41

Tussen Heidelberg en Heilbronn zit toch zo'n enorme Baustelle op de A6? Of is die al weer weg? Daar stond altijd file, maar ik heb er de laatste tijd niet op gelet.

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » zo 22 jun 2008, 14:15

Chris schreef:Tussen Heidelberg en Heilbronn zit toch zo'n enorme Baustelle op de A6? Of is die al weer weg? Daar stond altijd file, maar ik heb er de laatste tijd niet op gelet.
Vorig jaar zat die er nog maar geen last van gehad, itt de A8 waar toen mega files stonden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 25 jun 2008, 13:41

De reis van SnarfFlevoland heb ik afgesplitst.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])