Hulpverleningsvoertuigen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: Hulpverleningsvoertuigen

Bericht door Wimpie25 » wo 25 mei 2022, 14:44

^^
Zelfs al men de striping daarop zou aanpassen, is er niemand in België die daar vanop de hoogte is. Zoals Davy aangeeft plaats men de voertuigen in zo'n geval al met de snuit in de juiste richting. En als dat nog niet duidelijk mocht zijn, dan zou de zee aan blauw licht en geleidingspijlen het toch wel moeten voor mekaar krijgen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 mei 2022, 14:56

Wimpie25 schreef: wo 25 mei 2022, 14:44Zelfs al men de striping daarop zou aanpassen, is er niemand in België die daar vanop de hoogte is.
Het zou een vanzelfsprekende reactie moeten ontlokken en dat is precies wat ze kunnen doen. Maar dan bij voorkeur wel de juiste kant op.
Wimpie25 schreef: wo 25 mei 2022, 14:44geleidingspijlen
Zitten we dus toch op 1 lijn. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » wo 25 mei 2022, 15:20

Attietattie schreef: wo 25 mei 2022, 12:38 Ik denk dat je in het verkeer alle risico's moet uitsluiten. Zeker als hulpverleningsvoertuig. En dit is een quick win.
En wat met die donkergrijze anonieme politieauto's? Daar moet je ook op voorbereid zijn.
Het zijn de licht en geluidssignalen die leidend zijn ongeacht hoe het voertuig eruit ziet.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 mei 2022, 15:26

jdb2 schreef: wo 25 mei 2022, 15:20Het zijn de licht en geluidssignalen die leidend zijn ongeacht hoe het voertuig eruit ziet.
Nou, het topic kan dicht geloof ik. :top:

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » wo 25 mei 2022, 16:02

Dus, dan ik heb toch gelijk :top: ?
Deze heb ik recent gefilmd (dashcam screenshot). Deze had enkel blauwe lichtjes naast de koplampen, die je tussen het verkeer niet zag omdat deze dwars overstak. Plus de grijze asfalt-camouflagekleur en de regenbui maakten dat er laat gereageerd werd.
Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 26 mei 2022, 16:05

De transportvoertuigen van het gevangeniswezen in België rijden rond in een bosgroene kleur. Zonder zwaailichten zouden ze je nooit opvallen, maar als ze met licht en sirene rondrijden heb je ze meteen in de gaten. Om te zeggen, anonieme voertuigen kan je ook doen opvallen maar dan staat of valt het met blauw licht.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 27 mei 2022, 21:17

Dat is zo'n beetje de functie ervan ja.

pitcher
polderweggetje

Bericht door pitcher » za 09 jul 2022, 21:57

Grote fan van de Battenburgstriping :top: Eindelijk wordt ze ingevoerd!

Er zijn blijkbaar nog enkele andere variaties/voorstellen:

De volledige versie

Afbeelding

Semi-Battenburg 1

Afbeelding

Semi-Battenburg 2

Afbeelding

(foto's van http://belgian-emergency-service.eklablog.com)

Ben wel fan van het (nieuwe?) grotere POLITIE-logo

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 09 jul 2022, 22:34

Ik kwam laatst in NL een hulpverlening motorfiets tegen met blokpatroon. Het was een groep met drie ambu motorrijders waarvan er één dus blokpatroon op de fiets had.
Aannemelijk een testvoertuig.
Later ook nog een (ondersteunende) ambu auto met blokpatroon gespot.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 10 jul 2022, 9:19

Hoe meer nieuw gestripete voertuigen ik in Nederland tegenkom hoe meer ik er ook van overtuigd raak dat we hier ook een nieuw concept nodig hebben.

Ons patroon was mooi, maar sinds de strepen dikker zijn gemaakt komt het totaal niet meer uit de verf. Zeker op kleine auto's is het een onnavolgbare brei aan blokken/strepen.

Battenburg zou een goede zijn, of eventueel een soort chevronpijlmotief.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 10 jul 2022, 11:11

^^ Het valt ook totaal niet meer op, donkerblauw met donkerrood. De busjes van bijvoorbeeld Essent hebben onderhand een opvallender en beter herkenbaar patroon :? Mij kwam laatst trouwens een politie-pickup tegemoet, die was helemaal onherkenbaar doordat de stickers op de motorkap zaten en die a) lag erg hoog en b) was volkomen vlak.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 11 jul 2022, 17:45

Volgens mij is het niet opvallen met een opvallend politie voertuig soms ook het doel wel, denk ik.

Ik kom steeds vaker B-klasses tegen met geen enkele verlichting (overdag) voorop. Kennelijk heeft de Politie in het bestek staan dat de DRL uitgeschakeld dient te zijn?
Als de chauffeur dan geen verlichting voert.. wat natuurlijk overdag geen verplichting is, dan valt het mij dat juist wél op. Ik onderdruk mijn, natuurlijke, neiging om dan even een seintje met grootlicht te geven..wanneer ik vind dat dimlicht voering wel gewenst is op het type wegdeel.. :dyn_hyp: :p

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 11 jul 2022, 18:43

^^ Het klopt dat de dagrijverlichting van onopvallende politieauto's standaard uit staat. Dat is nodig voor het geval er onopvallend ergens gepost moet worden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 11 jul 2022, 18:45

pitcher schreef: za 09 jul 2022, 21:57 Grote fan van de Battenburgstriping :top: Eindelijk wordt ze ingevoerd!

Er zijn blijkbaar nog enkele andere variaties/voorstellen:

De volledige versie

http://ekladata.com/_Eb5TZOeZ8jlHATNEVl6NRbIq20.jpg

Semi-Battenburg 1

Http://ekladata.com/D7-rfllOfDZav0OVm8iicXugB5s.jpg

Semi-Battenburg 2

http://ekladata.com/V6UUVwE-WwMxF_onIXxzAG-yiYk.jpg

(foto's van http://belgian-emergency-service.eklablog.com)

Ben wel fan van het (nieuwe?) grotere POLITIE-logo
De kans is reëel dat ze allemaal in gebruik kunnen komen, afhankelijk van de functie die het voertuig vervult; dringende interventies en algemeen gebruik.

Dit systeem bestaat al in de huidige Battenburgstaten. Het is ook al gebruikelijk bij ambulances om met verschillende variaties te werken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 11 jul 2022, 19:11

Durashift schreef: ma 11 jul 2022, 17:45 Als de chauffeur dan geen verlichting voert.. wat natuurlijk overdag geen verplichting is,
Nou... ik heb geen zin de regeling voertuigen erbij te pakken, maar volgens mij zijn voertuigen verplicht DRL te voeren indien er geen dimlicht gevoerd hoeft te worden.

Dus, wie heeft zin de regeling even door te nemen?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 11 jul 2022, 19:14

^^ Hoe kan je iets verplichten wat niet alle voertuigen hebben?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 11 jul 2022, 19:15

^^ verplicht als zijnde behorend bij de typegoedkeuring van het nieuwe voertuig?
verfmeer95 schreef: ma 11 jul 2022, 18:43 ^^ Het klopt dat de dagrijverlichting van onopvallende politieauto's standaard uit staat. Dat is nodig voor het geval er onopvallend ergens gepost moet worden.
Ja, dat begrijp ik. Ik doel op de herkenbare/opvallende B-klasses, kwam er vorige week nog één tegen tussen Leersum en Doorn, zonder enkele verlichting. Het mag.. (zover ik weet) maar of het handig is in zo'n tunneldak van bomen met best wel wat (recreatie) uitritten?
Attietattie schreef: ma 11 jul 2022, 19:11 (..)

Dus, wie heeft zin de regeling even door te nemen?
Ik wil mij er wel even in verdiepen, later vanavond. :woop:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 11 jul 2022, 23:24

^^^

Welnu, regeling voertuigen, afdeling personenwagens, spreekt van 'moeten voorzien zijn van' én 'mogen voorzien zijn van' op verlichtingsgebied.
Artikel 5.2.51

Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

a. twee grote lichten;

b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 en 117, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;

c. twee stadslichten;

d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen;

e. waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;

f. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers, indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;

g. twee achterlichten;

h. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;

i. een achterkentekenplaatverlichting;

j. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;

k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

l. één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;

m. twee markeringslichten die zichtbaar zijn aan de voorzijde en twee die zichtbaar zijn aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m, dan wel voor 1 januari 1998 in gebruik is genomen en breder is dan 2,60 m;

n. zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing;

o. ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan
6,00 m, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassin

p. een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:

1°. het zich bevindt op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en
2°. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h

(..)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Artikel 5.2.57

Personenauto’s mogen zijn voorzien van:

a. twee mistvoorlichten;

b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;

c. twee extra stadslichten;

d. twee extra achterlichten;

e. twee extra markeringslichten die zichtbaar zijn aan de voorzijde en twee extra markeringslichten die zichtbaar zijn aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;

f. twee of vier markeringslichten die zichtbaar zijn aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten die zichtbaar zijn aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;

g. twee staaklichten;

h. parkeerlichten;

i. één extra mistachterlicht aan de achterzijde van het voertuig;

j. extra achteruitrijlichten;

k. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voor- en achterzijde van het voertuig;

l. extra zijrichtingaanwijzers aan beide zijkanten van het voertuig;

m. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;

n. witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;

o. zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, waarbij bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing is;

p. werklichten;

q. een derde remlicht, indien dit licht niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht is, aangebracht overeenkomstig het bepaalde in artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel p;

r. twee dagrijlichten;

s. twee bochtlichten;

t. twee hoeklichten;

u. één manoeuvreerlicht aan elke zijkant van het voertuig.
Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... _Afdeling2

Dagrijlichten zijn dus geen verplichting.. (ik dacht intussen dat dit wel zo was bij nieuwe voertuigen :s ) maar een 'nice to have'. ;)

Met staaklichten worden de breedte markeringslampen van trailers, aanhangwagens, vracht- en bussen etc. bedoeld. Moest ik ook even opzoeken.
SPOILER: TOON

Afbeelding
https://www.raivereniging.nl/artikel/ni ... uring.html

Duss. als je breedtelampjes op je personenauto wilt.. dan mag dat gewoon :woop: . Houdt wél rekening met de maximaal toegestane breedte.
(2,55 meter)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 11 jul 2022, 23:59

^^ maar ja.. als ik dan dít weer lees... :s :s :nahzeg:
(..)De enige regeling voor dagrijverlichting is te vinden in Reglement nr. 48 van de Europese Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE). Hierin is staat dat dagrijverlichting verplicht is, maar er staat niet dat het verplicht is dat de achterlichten automatisch moeten aangaan. Als de achterlichten niet automatisch aangaan, moet er een signalering aanwezig zijn die de bestuurder erop attendeert dat de achterlichten dan niet branden. Daarnaast staat in dit Reglement dat achterlichten ook niet hoeven te branden als duidelijk blijkt uit de dashboardverlichting dat de dimlichtset (voor- en achterlichten) moeten worden ingeschakeld. (..)

https://www.anwb.nl/experts/auto/13/dag ... -buiteland

Als ik dan dat EU / VN 48 verdrag erbij pak, lees ik op pagina 102:
(..) Dagrijlicht (Reglement nr. 87) ( 18 )
6.19.1. Aanwezigheid
Verplicht op motorvoertuigen (..)

( 18 ) De overeenkomstsluitende partijen die Reglement nr. 87 niet toepassen, mogen dagrijlichten (zoals gespecificeerd in
punt 5.22) op grond van nationale regelgeving verbieden.

Punt 5.22 (pagina 70)
(..)5.22. Met uitzondering van retroflectoren wordt een licht, ook al is het voorzien van een goedkeu
ringsmerk, niet als aanwezig beschouwd wanneer het niet in werking kan worden gesteld door
louter en alleen een lichtbron en/of een zekering aan te brengen (..)
:s

Ik snap er geen jota meer van.

Wat betreft geparkeerde voertuigen kwam ik onderstaande nog tegen:
(..)6.19.7. Elektrische aansluitingen

6.19.7.1.
De dagrijlichten moeten automatisch worden ingeschakeld wanneer de voorziening die de
motor (het aandrijfsysteem) start en/of stopt, in een zodanige stand is geplaatst dat de motor
(het aandrijfsysteem) onmogelijk kan functioneren. De dagrijlichten mogen echter uitgescha
keld blijven als de volgende omstandigheden zich voordoen:

6.19.7.1.1.
het bedieningsorgaan van de automatische transmissie bevindt zich in de parkeerstand, of
6.19.7.1.2.
de parkeerrem is geactiveerd, of
6.19.7.1.3.
voordat het voertuig na elke handmatige activering van het aandrijfsysteem voor het eerst in
beweging wordt gebracht.

6.19.7.2.
De dagrijlichten mogen handmatig worden uitgeschakeld wanneer de snelheid van het voer
tuig niet meer dan 10 km/h bedraagt, op voorwaarde dat zij automatisch worden ingeschakeld
wanneer de snelheid van het voertuig meer dan 10 km/h bedraagt of wanneer het voertuig
meer dan 100 m heeft gereden en zij aanblijven totdat ze opzettelijk weer worden uitgeschakeld.

6.19.7.3.
De dagrijlichten moeten automatisch worden uitgeschakeld wanneer de voorziening die de
motor (het aandrijfsysteem) start en/of stopt, in een zodanige stand is geplaatst dat de motor
(het aandrijfsysteem) onmogelijk kan functioneren, of wanneer de mistvoorlichten of koplampen
zijn ingeschakeld, behalve wanneer de koplampen worden gebruikt om met korte
tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven ( 19 ).

6.19.7.4.
De in punt 5.11 bedoelde lichten worden niet ingeschakeld wanneer de dagrijlichten zijn
ingeschakeld, behalve als de dagrijlichten functioneren overeenkomstig punt 6.2.7.6.2.
(..)
Bron: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Le ... 152:NL:PDF

~~~~~~~~~~~~~~~~~
(..) De dagrijlichten mogen echter uitgeschakeld blijven als de volgende omstandigheden zich voordoen:

6.19.7.1.1.
het bedieningsorgaan van de automatische transmissie bevindt zich in de parkeerstand, of
6.19.7.1.2.
de parkeerrem is geactiveerd, of (..)
Dit gebeurt in de praktijk niet, naar mijn waarnemingen. Nu ja, bij die onopvallende politievoertuigen wél tijdens het posten maar dat zal wel een apart vinkje in de software hebben vereist? ;)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 28 sep 2022, 21:57

Ook de Catalaanse regiopolitie "Mossos d'Esquadra" is onlangs overgestapt op iets dat op Battenbourg striping moet lijken. De gewone voertuigen zijn blauw wit, maar de verkeerseenheden hebben een geel-blauwe kleurstelling: https://www.lavanguardia.com/vida/20180 ... uadra.html

Afbeelding
Mossos d’Esquadra. by EmergencyLife, on Flickr
Enne gojje mins blieft altied leave.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 30 sep 2022, 0:11

Ik blijf het maar niets vinden, geel was nooit een kenmerkende kleur van de politie (dat is namelijk blauw, dat volledig ondergesneeuwd wordt in deze nieuwe markingsvormen). Deze markering schiet zijn doel voorbij en zorgt voor minder herkenbaarheid ten opzichte van hulpverleningsvoertuigen zoals ambulances. Enkel dat semi-batenberg 1 vind ik nog enigszins aanvaardbaar. Maar dat aangepast politielogo mogen ze ook laten, zomaar aangepaste logo's gebruiken gaat ook weer in tegen de herkenbaarheid van zo'n logo. Het logo van de politie is net sierlijk en herkenbaar door het gebruikte lettertype en het vlammetje. Politie in blokletters met het logo in de O oogt zeer lomp. Net alsof we teruggaan naar de oude (gebrek aan) politievormgeving van de jaren '90.
Afbeelding

Ik blijf het ook een gemis vinden dat er geen verschil meer zal te zien zijn tussen de federale politie en de lokale politie. In dat voorbeeld is de bovenste blijkbaar voor de lokale politie en dat onderste voor de federale politie, terwijl ze op het oog identiek zijn. De huidige livrei wijkt tenminste af qua kleurgebruik (oranje versus lichtblauw).

Neen, dit alles is een typisch voorbeeld van zich blindstaren op buitenlandse voorbeelden en verkeerde prioriteiten kiezen (zichtbaarheid versus herkenbaarheid). Je ziet in dit soort gevallen ook duidelijk dat apen andere apen naapen. Terwijl de politievoertuigen al ruim 100 jaar bestaan (waarbij al minstens 50 jaar auto's aan de huidige snelheid) zonder de noodzaak aan dat fluogeel of 'Battenburgmarkering'. Vernieuwing is niet altijd beter.

pitcher
polderweggetje

Bericht door pitcher » do 20 okt 2022, 21:56

Als de nieuwe kleuren ingeburgerd zijn, volgt de herkenbaarheid natuurlijk vanzelf. Herkenbaarheid is leuk, maar zichtbaarheid is vele malen belangrijker (zelfs levensbelangrijk voor politiemensen in kwestie).

Begrijp de kritiek niet zo goed dat politievoertuigen kunnen verward worden met andere hulpverleningsvoertuigen... Dat was vroeger toch ook zo (toen ambulances nog wit waren) en je moet voor al deze voertuigen toch plaats maken? En dat verschil tussen federale en lokale politie, moet dit echt zichtbaar zijn in de striping? Heeft de burger hier boodschap aan?

Anyway, die Battenburg komt er sowieso en is wat mij betreft een gigantische stap voorwaarts :woop:

Afbeelding

Het huidige Politie-logo blijft wellicht gewoon behouden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 20 okt 2022, 22:03

^^ nou ja.. bij een motormuis van politie/kmar ben ik toch even op mijn qui-vive.. (ongeacht een prio of niet rit) dan bij een motormuis van de ambulance dienst of Rijkswaterstaat.. of de ANWB (zien er allemaal gelijkwaardig uit, in mijn ogen).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 20 okt 2022, 22:30

pitcher schreef: do 20 okt 2022, 21:56Begrijp de kritiek niet zo goed dat politievoertuigen kunnen verward worden met andere hulpverleningsvoertuigen... Dat was vroeger toch ook zo (toen ambulances nog wit waren) en je moet voor al deze voertuigen toch plaats maken?
In Nederland vertoont de politie echt heel ander weggedrag dan de overige hulpverleners.
pitcher schreef: do 20 okt 2022, 21:56En dat verschil tussen federale en lokale politie, moet dit echt zichtbaar zijn in de striping? Heeft de burger hier boodschap aan?
Dit zou in mijn ogen inderdaad geen verschil moeten maken.

pitcher
polderweggetje

Bericht door pitcher » vr 21 okt 2022, 11:49

Een paar foto's die het (grote) verschil in zichtbaarheid duidelijk maken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook op het water

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 21 okt 2022, 12:09

Alfa schreef: vr 30 sep 2022, 0:11
Neen, dit alles is een typisch voorbeeld van zich blindstaren op buitenlandse voorbeelden en verkeerde prioriteiten kiezen (zichtbaarheid versus herkenbaarheid). Je ziet in dit soort gevallen ook duidelijk dat apen andere apen naapen. Terwijl de politievoertuigen al ruim 100 jaar bestaan (waarbij al minstens 50 jaar auto's aan de huidige snelheid) zonder de noodzaak aan dat fluogeel of 'Battenburgmarkering'. Vernieuwing is niet altijd beter.

En ik blijf me verbazen over jouw weerzin tegenover het Battenburgpatroon, dat in sommige landen ondertussen ook al meer dan 50 jaar haar nut bewijst. Het gebruik van dit patroon zorgt er net voor dat zowel de herkenbaarheid áls de zichtbaarheid van de voortuigen erop vooruitgaat. Je zit binnen de kleurstelling van Battenburg direct het verschil tussen brandweer, ambulance en politie. Men werkt heel basic met rood, groen en blauw, kleuren die van nature uit met deze diensten worden geassocieerd. Waar wordt hier dan aan herkenbaarheid ingeboet? Een zwierige groep lijntjes met blauw en grijs of oranje, waar bijna niemand van weet welke kleur voor wat staat, is dan veel herkenbaarder?

De huidige livrei van de politie in België komt voort uit de sterk verouderde grafische tijdsgeest van eind jaren 90. Men zag zich de laatste jaren verplicht om met gekleurde bumpers en allerlei stroken reflecterende folie te gaan werken om tocht enigszins de voertuigen zichtbaarder te maken. Niemand zal me tegenspreken als ik stel dat die kermis er absoluut niet uitzag.

Nee, strijden tegen battenburg is echt niet logisch. Ondertussen wordt het al in minstens 8 EU-landen gebruikt, waaronder ook voor bepaalde diensten in Duitsland. België is het eerste land naast de UK en Ierland dat het volledig in de originele geest overneemt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » ma 07 nov 2022, 18:50

Gisteren kwam ik onderweg best wat politie auto's tegen. Waaronder een Transporter met ogenschijnlijk een dubbele cabine, ik denk dat dat de hondengeleiders zijn. Die busjes vallen niet echt op, maar de reflecterende contour markering wel. Dat is ook wel voldoende toch?

Over de beginpost van dit topic: de verschillende hulpdiensten hebben niet exact hetzelfde geluid. Rijkswaterstaat heeft bijvoorbeeld een iets andere toon, die ook wat meer 'beweegt' en dus minder toonvast is.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 07 nov 2022, 19:18

Berrychello schreef: ma 07 nov 2022, 18:50Die busjes vallen niet echt op, maar de reflecterende contour markering wel. Dat is ook wel voldoende toch?
Overdag? Nee.
Berrychello schreef: ma 07 nov 2022, 18:50Over de beginpost van dit topic: de verschillende hulpdiensten hebben niet exact hetzelfde geluid. Rijkswaterstaat heeft bijvoorbeeld een iets andere toon, die ook wat meer 'beweegt' en dus minder toonvast is.
Er is helaas geen absoluut onderscheid meer te maken.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 07 nov 2022, 19:44

Berrychello schreef: ma 07 nov 2022, 18:50 Gisteren kwam ik onderweg best wat politie auto's tegen. Waaronder een Transporter met ogenschijnlijk een dubbele cabine, ik denk dat dat de hondengeleiders zijn. Die busjes vallen niet echt op, maar de reflecterende contour markering wel. Dat is ook wel voldoende toch?
Tussen alle flets bestickerde bedrijfsauto's? Neuh, de nieuwe strepen zijn is echt een flop als je het verschil tussen zo'n auto met rode strepen of oranje (die ook nog rondrijden) overdag ziet

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » ma 24 apr 2023, 20:30

Hoe zit het in België met politie met zwaailicht maar zonder sirene? Ik heb een paar dagen geleden 2 achteropkomende politiemotoren met enkel zwaailichten doorgelaten en daarbij het rode licht gepasseerd.
Kan een agent van slechte wil daar een boete voor schrijven? Anderzijds zijn ze zelf ook door rood gereden zonder sirene.