Laten we hier als Nederland een voorbeeld aan nemen. Als we dan toch per se van fluororanje afstappen laat het dan fluorgeel worden.
Er is in Nederland de afgelopen jaren genoeg gediscussieerd over de striping van (o.a.) politievoertuigen. Battenburg is daarbij uitvoerig besproken als optie, maar afgevallen. Onder andere vanwege het fluogeel. Dat valt te veel op en zorgt voor overbelichting in het donker. Vandaar dat men de oude striping twee keer zo dik heeft gemaakt en het oranje heeft vervangen door reflecterend rood. Helaas, want fluogeel-blauw in Battenburgpatroon vind ik persoonlijk ook het mooiste.
Dit argument gaat niet meer op, aangezien ik steeds meer handhavingsvoertuigen zie opduiken met blauw-fluorgele strepen. Die zijn beter zichtbaar dan die B-klasses. En je ziet hier dat het met smalle banen wel meevalt met het overstralen, stukken beter dan die veel te lompe rode strepen...
Best opmerkelijk dat men het geel-blauwe dat eigen is aan het politiepatroon binnen Battenburg in Nederland wegargumenteert als zijnde "te fel in het donker". Dit terwijl het net het belangrijkste aspect van het systeem is waarom men er hier in België op zou overschakelen.
Ik ben trouwens benieuwd welke variant het bij ons gaat worden. Er zou ongeveer in deze periode een keuze moeten uit de bus komen na de proefperiode van een jaar. De brandweer en ambulancediensten zijn al op de Britse uitvoering overgestapt.
De reddingsdiensten aan zee zijn ook al overgestapt.
Ik heb het gevoel dat dit de nieuwe striping zal worden (de combinatie van de oude + Battenburg eronder):
De meeste politiezones lijken voor deze striping te kiezen. Ik las deze week dat alle voertuigen in de hele provincie Limburg overschakelen naar deze striping. Persoonlijk zie ik liever de volledige Battenburg, maar wellicht wil men een 'Belgische' touch behouden...?
Zag vanmiddag een voertuig met OGS door Utrecht rijden met Battenburg-markering, en toen deze voorbij reed bleek het een trainingsvoertuig te zijn. Ik moet zeggen dat deze striping heel duidelijk en goed werkt, van mij mogen ook (vooral) de politievoertuigen over, die vind ik echt slechter herkenbaar geworden.
Eens, of in geval fluorgeel invoeren. Ik zag afgelopen vrijdag in Antwerpen een nieuwe en oude politiecombi en dan zie je wat fluorgeel doet met de zichtbaarheid.
Mooi opvallend. Nu nog voor alle hulpverleningsvoertuigen dezelfde sirene (Yelp / Wail / Hi-Lo).
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Opvallend inderdaad, mooi niet echt eerlijk gezegd. En op het eerste gezicht zou ik vooral bij die busjes denken dat er iemand van de pechdienst, de wegbeheerder of van een onderhoudsdienst aan komt rijden, maar dat zal wel wennen in de loop van de tijd.
Binnen het Battenburg systeem hebben de pechverhelpingsdiensten hun eigen kleurenstelling. In de landen die het originele systeem gebruiken (Ierland, UK Zweden en nu ook België) is dat zwart op geel. In België waren dat trouwens de eerste diensten die op Battenburg zijn overgeschakeld. De politiediensten zijn de laatste en bij deze is de transformatie dus compleet.
mhkamp schreef: za 24 feb 2024, 12:27
Mooi opvallend. Nu nog voor alle hulpverleningsvoertuigen dezelfde sirene (Yelp / Wail / Hi-Lo).
Daar is recent de keuze gemaakt om van Federal Signal op Whelen over te schakelen. Tot nu toe waren vooral Smart Siren en Federal Signal de meest gebruikte.
pitcher schreef: za 24 feb 2024, 12:18
De beslissing is gevallen. Dit is de definitieve versie die alle politievoertuigen in België zullen krijgen:
Ik ben echt content want veel korpsen waren er een Mik mak van aan het maken en zelf dingen aan het uitvinden. Het absolute dieptepunt was de zone van Mechelen. Dat had zelf niets meer met Battenburg te maken.
Nog even een overzicht. Mountain Rescue bestaat in België niet, het rode kruis gebruikt de kleuren van de normale ambulancediensten en oranje-blauw is zoals in Ierland toegekend aan de Civiele Bescherming.
Mooi en opvallend. Jullie hebben het tenminste begrepen in tegenstelling tot die gedrochten van te dikke en onopvallende striping die hier nu rondrijden...
Ik meen ergens gelezen te hebben dat men op die dikke oranje strepen overgeschakeld is net omdat geel té zichtbaar zou zijn 's nachts. Da's toch de omgekeerde wereld?
De huidige keuze van het patroon, is trouwens weer een ultiem Belgisch compromis. Het blauw in het defintief patroon, is eigenlijk marineblauw. En binnen battenburg wordt die kleur normaal gezien gebruikt voor de kustwacht. Maar het sloot beter aan op het traditioneel Belgisch politieblauw, en dus zo geschiedde
Testblauw, battenburg-politie
Definitief blauw, battenburg-kustwacht
Om terug te komen op de gemaakte keuze in Nederland, het patroon mist zijn effectief zowel overdag als 's nachts niet.
Wimpie25 schreef: za 24 feb 2024, 15:11Ik meen ergens gelezen te hebben dat men op die dikke oranje strepen overgeschakeld is net omdat geel té zichtbaar zou zijn 's nachts. Da's toch de omgekeerde wereld?
Hoezo? Een lichtmast die teveel overstraalt waardoor mensen verblind worden moet je ook zsm aanpassen, omdat ie de wereld te goed zichtbaar maakt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Stuk beter zichtbaar dan de Nederlandse voertuigen inderdaad. Maar dat donkerblauw lijkt op foto's wel veel op zwart als je snel kijkt of valt dat in het echt wel mee?
128342dgwcloudnl schreef: ma 26 feb 2024, 21:51
Ze hebben in het VK zelfs lampjes op de zijkanten vd kentekens, omdat je dat (vanuit een zijstraat) het eerste ziet.
België is heeft een tijdje geleden op Federaal Niveau beslist over te stappen op een nieuwe sirene. De keuze binnen de beschikbare percelen zijn toen gevallen op Federal Signal (SS2000) en Whelen (CenCom). Deze ter vervanging van de jarenlang in gebruik zijnde Federal Signal Vama, welke ook bv in Spanje en Portugal in gebruik is. De laatste tijd begin je steeds meer de SmartSiren en de CenCom in het wild tegen te komen, de vervanging van de sirens gaat dus snel. Al bij al ben ik blij dat men alsnog voor deftige gevarieerde sirene gekozen heeft, en niet voor een klassieke Europese ToeTaa zoals in Duitsland en Frankrijk.
Een demovoertuig van Whelen met - letterlijk - alle toeters en bellen. Link
De SS2000 Link
Hier in gebruik in Antwerpen Link
Een kleine primeur in Gent, daar zijn 2 ID4's voorgesteld als nieuwe interventievoertuigen. Uniek is ook dat het zichtbare voertuig nu de verborgen ingebouwde LED's heeft. Dit om de aerodynamiek van de stekkerauto niet teveel te impacteren. Ze zijn ook uitgerust met de nachtsirene.
Voor interventievoertuigen van de Lokale Politie is dat meer dan voldoende. Als er meer snelheid aan te pas komt, komt de Federale Politie sowieso tussenbeide.
Voorbeeld van de nieuwe nachtsirene (Smartsiren), de nieuwe standaard in België. Link
Ging mij niet om de auto maar de striping. De oude Nederlandse vond ik ook uitstraling hebben, die nieuwe echt totaal niet. Zeker de achterkanten van kleinere auto's zien er niet uit met die dikke strepen.
Eind jaren 90/rond het jaar 2000 had de politie van Antwerpen Toyota Corolla's van dit type
Er werd toen geklaagd dat die een te vriendelijk gezicht hadden en daardoor te weinig gezag uitstraalden. Daarna zijn ze overgeschakeld naar Skoda Octavia's en Volkswagens, die hebben een bozer kijkend gezicht.