Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".
Moderator: Moderatoren
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » ma 24 apr 2023, 21:05
Snelwegfreak schreef: ↑zo 31 jan 2021, 12:10
Er is in Nederland de afgelopen jaren genoeg gediscussieerd over de striping van (o.a.) politievoertuigen. Battenburg is daarbij uitvoerig besproken als optie, maar afgevallen. Onder andere vanwege het fluogeel. Dat valt te veel op en zorgt voor overbelichting in het donker. Vandaar dat men de oude striping twee keer zo dik heeft gemaakt en het oranje heeft vervangen door reflecterend rood. Helaas, want fluogeel-blauw in Battenburgpatroon vind ik persoonlijk ook het mooiste.
Dit argument gaat niet meer op, aangezien ik steeds meer handhavingsvoertuigen zie opduiken met blauw-fluorgele strepen. Die zijn beter zichtbaar dan die B-klasses. En je ziet hier dat het met smalle banen wel meevalt met het overstralen, stukken beter dan die veel te lompe rode strepen...
Voorbeeld:

-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » ma 24 apr 2023, 21:57
Ja, ziet er goed uit. Jammer dat men de zijkanten niet wat enthousiaster heeft beplakt.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » ma 24 apr 2023, 22:48
Best opmerkelijk dat men het geel-blauwe dat eigen is aan het politiepatroon binnen Battenburg in Nederland wegargumenteert als zijnde "te fel in het donker". Dit terwijl het net het belangrijkste aspect van het systeem is waarom men er hier in België op zou overschakelen.
Ik ben trouwens benieuwd welke variant het bij ons gaat worden. Er zou ongeveer in deze periode een keuze moeten uit de bus komen na de proefperiode van een jaar. De brandweer en ambulancediensten zijn al op de Britse uitvoering overgestapt.
De reddingsdiensten aan zee zijn ook al overgestapt.

-
pitcher
- polderweggetje
Bericht
door pitcher » do 04 mei 2023, 20:07
Ik heb het gevoel dat dit de nieuwe striping zal worden (de combinatie van de oude + Battenburg eronder):
De meeste politiezones lijken voor deze striping te kiezen. Ik las deze week dat alle voertuigen in de hele provincie Limburg overschakelen naar deze striping. Persoonlijk zie ik liever de volledige Battenburg, maar wellicht wil men een 'Belgische' touch behouden...?
Anyway, ik hoop dat de beslissing snel valt.
En dan liefst gewoon deze:
https://www.autotitre.com/forum/diapos. ... c8cfcd.jpg
-
djiwie
- woonerf
Bericht
door djiwie » ma 18 sep 2023, 13:45
Zag vanmiddag een voertuig met OGS door Utrecht rijden met Battenburg-markering, en toen deze voorbij reed bleek het een trainingsvoertuig te zijn. Ik moet zeggen dat deze striping heel duidelijk en goed werkt, van mij mogen ook (vooral) de politievoertuigen over, die vind ik echt slechter herkenbaar geworden.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » ma 18 sep 2023, 17:13
Eens, of in geval fluorgeel invoeren. Ik zag afgelopen vrijdag in Antwerpen een nieuwe en oude politiecombi en dan zie je wat fluorgeel doet met de zichtbaarheid.