[B][VRI] Achtergrondschilden verkeerslichten

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x3 autosnelweg

[B][VRI] Achtergrondschilden verkeerslichten

Bericht door Alfa » vr 27 jun 2008, 15:50

Recent heb ik opgemerkt dat nieuwe verkeerslichten geen rand meer hebben, toch allesinds in mijn omgeving. Toen ik dit aan mijn moeder voorlegde reageerde zij met de nogal laconieke opmerking 'Dat zullen besparingen zijn zeker'. Zijn besparingen werkelijk het motief om de karakteristieke rand weg te laten of laat de Vlaamse wegendienst zich leiden door andere motieven?
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 26 okt 2012, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Rand rond verkeerslichten

Bericht door boe! » za 28 jun 2008, 9:09

Zijn het nieuwe LED-lichten? Die hebben bij ons vaak ook geen rand.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 30 jun 2008, 0:46

Vaak wel. Maar het vreemde is dat de typische 'zonneklep' wél behouden bleef.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 14 feb 2013, 0:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 30 jun 2008, 2:35

Op talloze plaatsen, althans in Nederland, worden zonnekappen gebruikt bij fonkelnieuwe LED-verkeerslichten. Er is overigens wel meer aan te merken, op de Siemensdingen die ik bedoel.

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 03 jul 2008, 15:38

Ook in Vlaanderen krijgen de meeste nieuwe LED-verkeerslichten nog zonnekappen.

@Alfa: heb je misschien een foto van de verkeerslichten die je bedoelt?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ali
stadsweg

Bericht door Ali » do 03 jul 2008, 23:02

R4 schreef:Ook in Vlaanderen krijgen de meeste nieuwe LED-verkeerslichten nog zonnekappen.

@Alfa: heb je misschien een foto van de verkeerslichten die je bedoelt?
Hij bedoelt dat de zonnekleppen wel blijven maar dat de grote zwarte achtergrond achterwege blijft zoals dit typisch was voor Belgische en Nederlandse verkeerslichten in tegenstelling tot de rest van de wereld ...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 04 jul 2008, 0:41

Precies. Is dat om de eenvormigheid binnen Europa te bewaren?

@R4: Op de N9 Eeklo-Gent is er een voorbeeld te vinden, dat nieuwe kruispunt net na de brug komende vanuit Gent.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 04 jul 2008, 9:16

De verkeerslichten zijn nu meer beige-achtig van kleur. Misschien dat dat de zichtbaarheid van de lichten daardoor zo is toegenomen dat de zwarte achtergrond niet meer nodig is. Het is dan goedkoper om het achterwege te laten.

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » vr 04 jul 2008, 9:35

In Nederland moet een verkeerslantaarn voldoen aan de norm NEN 3322.
Omschrijving:
Deze norm geeft eisen voor verkeersregelinstallaties voor het wegverkeer in aanvulling op NEN-EN 12368 en is van toepassing op tram/buslichten, rijstrooklichten, symbolen in voetgangers- en fietslichten, de vorm en afmetingen van richtingpijlen in verkeerslichten en fietslichten, de vorm en kleur van achtergrondschilden van verkeerslantaarns en bijbehorende onderborden en de markering van masten en...
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

tompie
autoweg

Bericht door tompie » za 12 jul 2008, 9:40

ik heb dit ook al opgemerkt hier in west vlaanderen dat de nieuwe lichten die rand niet meer hebben. Maar ik kom voor mijn werk wel veel in vlaamsbrabant en daar worden die randen wel nog op de nieuwe lichten geplaatst . Mss hangt dit af van provincie tot provincie? Ik vind de nieuwe lichten eigenlijk best wel mooier zo. :D
belgie is zo slecht nog niet

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 21 jul 2008, 20:40

mooier, mooier, mooier, is dat waar het om gaat bij verkeerslichten?
Nee, verkeersveiligheid en functionaliteit moeten het belangrijkst zijn. Daarom is het niet aanbrengen van die kappen niet verstandig. TNO-onderzoek heeft uitgewezen dat de lichten dan 20% meer zichtbaar zijn, wat dus ten goede komt aan de verkeersveiligheid. Doen dus! :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 21 jul 2008, 20:52

mavas schreef:Nee, verkeersveiligheid en functionaliteit moeten het belangrijkst zijn.
Plus doorstroming. Maar verder helemaal mee eens.
In Hoorn staan thans ook veel van die modernistische Vialis-gevallen. Daar wordt je bepaald niet vrolijker van...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 21 jul 2008, 20:56

Tja, hier in Leidschendam ook. Drukke kruispunt hier hadden prachtige grote armaturen met achtergrondschilden en zonnekappen. Allemaal vervangen door die moderne Vialis-zooi met kleine lenzen en zonder schilden :(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » ma 21 jul 2008, 22:07

Bij de gemeente Groningen hebben ze die Vialis armaturen er ook weer uitgegooid en ik zie nu armaturen met een sticker van Imtech. Eerder waren de bakken van Siemens standaard bij de gemeente.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 21 jul 2008, 23:34

De Vialislampen hebben wel een groot voordeel ten op zichte van de populaire Siemenslampen: ze hebben geen gekleurde lens. De lampen blijven wit van kleur tot ze branden, wat betekent dat je nooit bij vervelend zonlicht hoeft te twijfelen welk licht brandt.

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » di 22 jul 2008, 9:13

Juerd schreef:De Vialislampen hebben wel een groot voordeel ten op zichte van de populaire Siemenslampen: ze hebben geen gekleurde lens. De lampen blijven wit van kleur tot ze branden, wat betekent dat je nooit bij vervelend zonlicht hoeft te twijfelen welk licht brandt.
Siemens is er nu ook in LED uitvoering en dus zonder fantoomeffect. De armaturen met Imtech sticker zijn trouwens hoogst waarschijnlijk van het fabricaat Groenpol = Ko Hartog.
Laatst gewijzigd door mennomulder op vr 25 jul 2008, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » di 22 jul 2008, 10:15

Ik had 't over LED-lampen van Siemens. Dordrecht hangt er vol mee, maar ze hebben allemaal gekleurde lenzen. Oh, en het groen is VEEL te fel (verblindend); daar heb ik over geklaagd en ze zouden dat gaan dimmen, maar ik vraag me af wanneer dat gebeurt.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » wo 23 jul 2008, 9:06

Ik weet niet hoe het in nederland zit maar hier in belgie zijn die nieuwe led verkeerslichten best wel goed zichtbaar hoor. De oude lichtbakken waren veel slechter van kwaliteit bij invallend zonlicht zelfs met zwarte rand eromheen :)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 23 jul 2008, 10:55

Dat het nieuwe al beter is dan het oude, wil niet meteen zeggen dat je daar dan maar meteen genoegen mee moet nemen. Het probleem bestaat nog steeds, doch zeker in mindere mate, terwijl de mogelijkheid het totaal op te lossen schier inherent is aan het gebruik van LEDs. Een schromelijk gemiste kans, vanuit mijn beleving.

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 24 jul 2008, 15:56

Het probleem bestaat nauwelijks nog bij LED-lichten. Zelfs bij invallend zonlicht zijn ze heel duidelijk zichtbaar.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 25 jul 2008, 2:26

Ik ben het niet met je eens.

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 25 jul 2008, 15:52

Heb je al ervaring met de Belgische LED-verkeerslichten? ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 25 jul 2008, 17:40

R4 schreef:Het probleem bestaat nauwelijks nog bij LED-lichten. Zelfs bij invallend zonlicht zijn ze heel duidelijk zichtbaar.
Het gaat er niet om hoe fel die dingen branden, het gaat er om hoe het verkeerslicht opvalt in de omgeving. Zonder achtergrondschilden vallen ze vaak gewoon weg in de omgeving, dat heb ik al meerdere malen meegemaakt en het is ook duidelijk te zien op sommige foto's. Het heeft echt niks met de brandsterkte van die dingen te maken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 28 jul 2008, 15:36

Toch wel hoor, een fel licht trekt de aandacht in een omgeving. Denk maar aan de gele waarschuwingslichten bij wegwerken op Duitse snelwegen. Er staat er meestal maar eentje aan het begin, maar het valt wel tientallen meters op voorhand op.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 31 jul 2008, 22:12

Toevallig kwam ik nog een interessant stuk tegen over achtergrondschilden en zonnekappen. Bron is Cor Struijf, werkzaam bij Dynamicom, lid van CVN, Normcommissie verkeersregeltoestellen en CROW werkgroepen. Ik citeer:
Achtergrondschilden: Naar achtergrondschilden is onderzoek gedaan door TNO instituut voor zintuigfysiologie. Hieruit bleek dat door een achtergrondschild de opvallendheid van een installatie met een factor 2 toeneemt ( :!: ).Daarnaast wordt nog genoemd:
- de afscherming tegen verblindend hemellicht en
- identificatie van de lichtbron voor mensen met een kleurenzien-beperking.

Zonnekappen: Bij sneeuwval blijkt de lens volledig dicht te sneeuwen. Door weinig warmte-ontwikkeling smelt de sneeuw niet en wordt het licht volledig afgedekt. Bij spoorseinen heeft dit al tot grote problemen geleid (NS).
Zoals je leest, die dingen zijn belangrijker dan ooit. Daarom blijf ik bij mijn standpunt, en vind ik het vreemd als mensen nu nog steeds voor het weglaten van die dingen zijn.
Uit een Nederlandse enquete op de verkeerslichtendag 2008, via de leden van het CVN en nog een enquete, blijkt het volgende: 80% gedoogt het weglaten van achtergrondschilden niet, 18% wel. 86% gedoogt het weglaten van zonnekappen niet, 12% wel.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » za 02 aug 2008, 9:08

Dat de zonnekappen mogen blijven volledig akkoord hoor :), maar het argument dat de achtergrondschilden moeten blijven voor iemand die kleurenblind is is toch wel gortig; die mensen weten namelijk ook wel dat groen vanonder oranje in het midden en rood vanboven staat ;) . Die achtergrondschilden doen bij de nieuwe lichten niets meer terzake.Misschien hebben ze in belgie en nederland hier een verschillende politiek over :?:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 02 aug 2008, 15:37

Herkenbaarheid. In merk op dat de nieuwe verkeerslichten in Gent die zonder achtergrondschild uitgerust zijn minder opvallen dan de oude exemplaren. Dit is voor mij een typisch geval van devolutie; met de oude lichtbakken vs Diamond Grade is dat (vind ik) al net hetzelfde.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 02 aug 2008, 20:54

tompie schreef:die mensen weten namelijk ook wel dat groen vanonder oranje in het midden en rood vanboven staat ;)
DAt weten ze ook wel. Maar dat stond niet in de tekst vermeld. Identificeren is herkennen. Zoals Alfa terecht opmerkt is een soort ovaal ding met drie bolletjes erin herkenbaar als verkeerslicht. Haal je dat ding weg, dan kunnen ze dat niet meer herkennen.

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 05 aug 2008, 15:36

In de meeste buurlanden hebben verkeerslichten ook geen achtergrondschilden, en dat al jaren. Nog nooit problemen door gehad. Het is gewoon een kwestie van aanpassen.

Over dat artikel over die studie: werd die uitgevoerd met de gewone verkeerslichten, of met LED-verkeerslichten?

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » di 05 aug 2008, 20:43

rond oostende en brugge komen er ook veel zo'n ledlichten zonder schild en die vallen goed op ook met tegenzon.