Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » wo 06 aug 2008, 12:21

Ook voor kleurenblinden?
R4 schreef:In de meeste buurlanden hebben verkeerslichten ook geen achtergrondschilden, en dat al jaren. Nog nooit problemen door gehad. Het is gewoon een kwestie van aanpassen.
Wij wel. Mijn vader zag wel eens een verkeerslicht over het hoofd vooral in Frankrijk. En ik heb ook wel eens bij vrienden in de auto gezeten die ook vaak op het laatste moment zo'n licht zagen en net op tijd konden stoppen.
Over dat artikel over die studie: werd die uitgevoerd met de gewone verkeerslichten, of met LED-verkeerslichten?
Dat kan ik daar niet uit halen. Ik kan er niks over vinden of het wel of niet met LED is getest.
-
R4
- expressweg
Bericht
door R4 » wo 06 aug 2008, 16:07
mavas schreef:Wij wel. Mijn vader zag wel eens een verkeerslicht over het hoofd vooral in Frankrijk. En ik heb ook wel eens bij vrienden in de auto gezeten die ook vaak op het laatste moment zo'n licht zagen en net op tijd konden stoppen.
Dat bedoel ik dus met aanpassen. Nederland en België zijn zowat de enige landen met achtergrondschilden bij verkeerslichten. Voor ons is het dus even aanpassen, maar voor de andere Europeanen niet. Al bij al moet dat dus wel lukken denk ik.

België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
denne007
- autoweg
Bericht
door denne007 » wo 06 aug 2008, 20:21
mavas schreef:
Ook voor kleurenblinden?
ja, de moeder van m'n vriendin is blind en zegt dat ze die beter ziet.
-
waldo79
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » wo 06 aug 2008, 21:39
blind...zien
Die vat ik niet

-
denne007
- autoweg
Bericht
door denne007 » vr 08 aug 2008, 15:11

kleurenblind sorry

-
MA60
- stadsweg
Bericht
door MA60 » ma 01 sep 2008, 0:33
Die grote flap eromheen is niet meer van deze tijd. Men moet het straatbeeld een beetje aanpassen aan de 21ste eeuw, dus ook met verkeerslichten. Grijze palen met van die hypermoderne masten vind ik best wel mooi(zoals bv. op de Leien in Antwerpen). Die Franse LED-modellen vind ik nog het mooist....
Wees nou eerlijk...die verkeerslichten op de Antwerpse Leien zijn toch prachtig en ook goed zichtbaar!

-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » ma 01 sep 2008, 11:49
MA60 schreef:Die grote flap eromheen is niet meer van deze tijd. Men moet het straatbeeld een beetje aanpassen aan de 21ste eeuw, dus ook met verkeerslichten. Grijze palen met van die hypermoderne masten vind ik best wel mooi(zoals bv. op de Leien in Antwerpen). Die Franse LED-modellen vind ik nog het mooist....
Wees nou eerlijk...die verkeerslichten op de Antwerpse Leien zijn toch prachtig en ook goed zichtbaar!]
Aum, het gaat ten eerste om verkeersveiligheid, schoonheid mag geen rol spelen bij dit soort zaken.

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » ma 01 sep 2008, 16:27
Ik vind die rand om verkeerslichten nou net wél mooi. Dat maakt het geheel stukken beter af dan drie van die iele lampjes boven elkaar.
-
MA60
- stadsweg
Bericht
door MA60 » ma 01 sep 2008, 21:53
Wouter N14 schreef:MA60 schreef:Die grote flap eromheen is niet meer van deze tijd. Men moet het straatbeeld een beetje aanpassen aan de 21ste eeuw, dus ook met verkeerslichten. Grijze palen met van die hypermoderne masten vind ik best wel mooi(zoals bv. op de Leien in Antwerpen). Die Franse LED-modellen vind ik nog het mooist....
Wees nou eerlijk...die verkeerslichten op de Antwerpse Leien zijn toch prachtig en ook goed zichtbaar!]
Aum, het gaat ten eerste om verkeersveiligheid, schoonheid mag geen rol spelen bij dit soort zaken.

oh, jawel. Design speelt een belangrijke rol. Ze geven een moderner beeld van een straatuitzicht wat de prijs van een mooie woning doet stijgen.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » di 02 sep 2008, 0:06
MA60 schreef:oh, jawel. Design speelt een belangrijke rol. Ze geven een moderner beeld van een straatuitzicht wat de prijs van een mooie woning doet stijgen.
Mag ik even heel hard lachen
"Geachte bewoners, wij verhogen de OZB-waarde van uw woning, omdat wij nieuwe design-verkeerslichten in uw straat hebben geplaatst, ... (etc) "
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » di 02 sep 2008, 19:26
Dat verkeerslicht in Antwerpen ontbreekt een zwart-gele band. Design is hier geen excuus vind ik. Straks laat men rood weg uit het verkeerslicht met als argument dat rood niet goed in het straatbeeld past.

-
MA60
- stadsweg
Bericht
door MA60 » ma 15 sep 2008, 17:11
Alfa schreef:Dat verkeerslicht in Antwerpen ontbreekt een zwart-gele band. Design is hier geen excuus vind ik. Straks laat men rood weg uit het verkeerslicht met als argument dat rood niet goed in het straatbeeld past.

In de meeste landen op deze wereld gebruikt men helemaal geen kleurenbanden. Enkel Nederland en België doen dit.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » ma 15 sep 2008, 19:55
Klopt, maar de mensen zijn dat nu eenmaal gewoon. Het zit ingebakken dat een verkeerslicht steeds een kleurenband heeft. In Frankrijk zie je bijvoorbeeld dat sommige verkeerlichten zo onopvallend zijn dat ze genegeerd worden, dat is ook niet de bedoeling denk ik zo.
-
ccappendijk
- zandpaadje
Bericht
door ccappendijk » vr 19 sep 2008, 8:57
In Nederland is er een studie gedaan over de opvallendheid van verkeerslichten. Verkeerslichten met een achtergrondschild zijn volgens deze studie twee maal meer opvallender dan verkeerslichten zonder achtergrondschilden. Dat heeft te maken dat mensen het profiel van een mast en achtergrondschild beter herkennen dan een mast met alleen een verkeerslantaarn.
De reden van de achtergrondschilden is door vooral gebaseerd op de opvallendheid.
-
Rene
- Secretaris
Bericht
door Rene » vr 19 sep 2008, 9:17
Wie heeft die studie uitgevoerd en wanneer ? AVV ?
NB: Welkom op het Wegenforum, Cyril.
Als je je even voorstelt voeg ik je ook meteen toe aan de professionals 
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » za 20 sep 2008, 21:55

Als je even 1 bladzijde teruggaat, naar mijn reactie van Do 31 Jul 2008, 22:12, dan zie je precies waar dat vandaan komt

-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » za 20 sep 2008, 22:54
Laten we de bewijslast eens omdraaien. Welke argumenten hebben de tegenstanders van de kleurenband om een toch wel vrij ingrijpende en kostelijke verandering te rechtvaardigen? Het weglaten van de rand zie ik hier en daar in het straatbeeld opduiken en ik moet zeggen dat ik al wat minder negatief ben als voorheen, al heb ik nog steeds geen enkele reden kunnen bedenken waarom de rand niet meer nodig is.
-
R4
- expressweg
Bericht
door R4 » di 23 sep 2008, 15:42
Het scheelt onderhoudskosten. Op termijn is dat voordelig.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
Juerd
- expressweg
Bericht
door Juerd » di 23 sep 2008, 16:04
Ze moeten sowieso eens in de zoveel tijd geschilderd worden. Als je ze de volgende schilderbeurt 1 egale kleur geeft, is dat *vanaf die eerste schilderbeurt* al goedkoper.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » di 23 sep 2008, 16:22
Dat vind ik een zwak argument. Al er dan toch bezuinigd moet worden zijn er efficiëntere manieren. Een paal in één kleur schilderen of in 3 zal overigens evenveel verf kosten, en ik kan mij niet voorstellen dat muizenwitte verf zoveel goedkoper is dan gele of zwarte. In manuren zal het misschien wat schelen, maar waar praten we dan nog over? Een muizenwitte verkeerspaal is lelijk en valt minder op. Het eerste is subjectief het tweede is een feit dat de veiligheid niet bevorderd. Ik hoop dat de Vlaamse Verkeersadministratie niet blind naar het buitenland kijkt.
-
Juerd
- expressweg
Bericht
door Juerd » di 23 sep 2008, 17:09
Het kost minder verf, want nu wordt de paal eerst egaal 1 kleur geverfd, waarna de banden van de contrasterende kleur er nog eens overheen gaan. Die laatste stap kun je overslaan: je hoeft niet meer een 2e keer langs te komen, en het scheelt verf.
De paal hoeft niet op te vallen, de verkeerslichten moeten opvallen, en de kruising zelf moet duidelijk zijn aan de hand van belijning.
Dat iets meer opvalt, betekent niet automatisch dat het ook veiliger is. Het kan ook te veel op vallen en daarmee de aandacht van belangrijkere zaken afleiden. Het kan ook te veel contrastrijk detail aan het beeld toevoegen (het beeld "onrustiger" maken) waardoor andere details niet meer duidelijk zijn (zoals fietsers).
-
MA60
- stadsweg
Bericht
door MA60 » di 23 sep 2008, 20:14
Men kan zich afvragen of zo,n paal effectiever zichtbaarder is met kleurenband. Mij geeft het allesinds een "slordige" indruk. In Belgie zit men veel van die traditionele verkeerspalen waar de verf al afgeblakerd is en en vaak de rode kleur terug zichtbaarder wordt. Bovendien vind ik de Vlaamse kleurencombinatie dan ook oerlelijk. Als er nu 2 kleuren zijn die niet bij elkaar passen dan is het wel zwart en geel. Maar,goed op de Antwerpse Leien is er men gelukkig al vanaf gestapt, maar elders in Vlaanderen blijft men van die lelijke krengen neerplaatsen.
De bovenstaande LED-galgmasten zijn een duidelijke verbetering.
-
Juerd
- expressweg
Bericht
door Juerd » wo 24 sep 2008, 0:18
MA60 schreef:Als er nu 2 kleuren zijn die niet bij elkaar passen dan is het wel zwart en geel.
Ik zou de contrasterende blokken graag zien verdwijnen, in Nederland ook, maar zwart/geel is een logische combinatie. Het komt ook volop in de natuur voor natuurlijk. Wespen, bijen, zonnebloemen, ... :)
En het is het tegenovergestelde van wit/blauw, de andere verkeerscombinatie.
-
R4
- expressweg
Bericht
door R4 » wo 24 sep 2008, 16:11
Juerd schreef:Ze moeten sowieso eens in de zoveel tijd geschilderd worden. Als je ze de volgende schilderbeurt 1 egale kleur geeft, is dat *vanaf die eerste schilderbeurt* al goedkoper.
Gewoon niet schilderen van in het begin.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » wo 24 sep 2008, 16:47
Juerd schreef:Het kost minder verf, want nu wordt de paal eerst egaal 1 kleur geverfd, waarna de banden van de contrasterende kleur er nog eens overheen gaan. Die laatste stap kun je overslaan: je hoeft niet meer een 2e keer langs te komen, en het scheelt verf.
In veel gevallen zijn de zwarte banden simpelweg stickers.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » ma 20 okt 2008, 23:05
-
Mikhail
- expressweg
Bericht
door Mikhail » di 21 okt 2008, 13:47
Zijn deze lichten gepland op het belgische wegennet (of enkel voor Vlaanderen of enkel voor Wallonie?) of gaat het hier over Nederland? De lichten die je nu terug vindt op de leie in Antwerpen en ook in Brussel vind ik toch al wel een verbetering tegenover vroeger.
Gaat men nu dan voor een nog nieuwer project i.v.m. verkeerslichten?
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » di 21 okt 2008, 14:12
De wedstrijd is uitgeschreven door de Vlaamse overheid dus in veronderstel dat de nieuwe installaties enkel in Vlaanderen zullen verschijnen.
Het persbericht:
Designer schenkt Vlaanderen andere verkeerslichten
De nieuwe verkeerslichten die binnenkort in het straatbeeld verschijnen zijn van de hand van de Vlaamse Designer van het Jaar, Stefan Schöning.
De nieuwe verkeerslichten werden voorgesteld op de beurs Interieur 08 in Kortrijk. Schöning is de derde die de titel van Designer van het Jaar mag dragen. De jury noemde Schönings ontwerpen 'niet spectaculair en evenmin trendy'. Hij ontwerpt al sinds enige tijd alle nieuwe verkeerslichten. Ook de huisstijl van de NMBS is van zijn hand.
'Ik waag me aan verschillende disciplines, maar ik heb een zwak voor public design', zegt Schöning. 'Dat komt wellicht ook door het winnen van twee designwedstrijden. Succes is altijd prettig. Het is ook een grotere uitdaging om een verkeerslicht te ontwerpen dan pakweg een stoel. Je werkt voor een ruim en zeer verscheiden publiek, dat je ontwerp wel móet aanvaarden. Voor mijn design in het openbaar domein werk ik vaak met wit: een tegelijk sterke en rustige kleur.'
(vkk, kvo)
Let vooral op het zinnetje 'De jury noemde Schönings ontwerpen 'niet spectaculair en evenmin trendy'. Waarom is hij dan tot designer van het jaar verkozen vraagt men zich dan af.

-
R4
- expressweg
Bericht
door R4 » do 30 okt 2008, 15:44
Tegen het einde van dit jaar moeten de eerste exemplaren in het straatbeeld verschijnen. Persoonlijk vind ik het ondingen: ze komen heel lomp over en de lensoppervlaktes lijken kleiner te zijn dan bij de huidige lichten. De meerderheid van de bestuurders zal niet doorhebben dat de halve witte rand een bepaalde betekenis heeft, waardoor het nut ervan verloren gaat. Neen, wat mij betreft: laat alles maar zoals het is, de huidige lichten, en zeker de nieuwe LED-varianten voldoen ruimschoots.
-
Rene
- Secretaris
Bericht
door Rene » do 30 okt 2008, 16:09
Ach, de lantaarn is nog net niet zo erg als die modernistische Vialis-gevallen in Nederland.
Maar die veel te lange masten, die vind ik ook erg lomp, net zoals de zweepmasten. Véél te massaal.
Wat moet nu eigenlijk zo'n tweekleurig lantaarnschild betekenen ?
(want blijkbaar zullen er ook volledig zwarte exemplaren komen)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])