[B][VRI] Achtergrondschilden verkeerslichten

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Rand rond verkeerslichten

Bericht door Willem » ma 31 mei 2010, 20:38

Het nieuwe ontwerp komt een beetje speelgoedachtig over, maar als ze eenmaal op straat staan kan dat effect weg zijn.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 31 mei 2010, 21:02

Ik denk dat dat effect op straat wel zal afgenomen zijn ja. Verder kwam er bij mij nog wat grootmoederlijke wijsheid op; "Met wit kom je door de week beter niet buiten want wit wordt rap vuil!". Hoe zit het met het wit van de verkeerslichten in Nederland, wordt dat snel grauw?
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op zo 13 jun 2010, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 31 mei 2010, 21:08

Dat wit wordt inderdaad vrij snel grauw. Maar heel erg opvallen doet dat niet, omdat de rest van het straatbeeld veel donkere tinten heeft (asfalt, stoeptegels, de rest van de paal).
En niemand gaat een paal van een verkeerslicht van dichtbij bekijken om te bezien of die wel goed schoon is (dat zou haast een Mr. Bean-scene kunnen zijn :D ).

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 31 mei 2010, 21:11

Het geel op oude palen heer heeft de neiging om grauw en afgebleekt te worden maar voor de rest denk ik dat het (ook mede door het strepenpatroon) net zoals in Nederland nog wel meevalt met onze huidige lichten.
Voor de rest ben ik het type persoon dat uit zijn ooghoeken uitkijkt of een paal er nog wel fatsoenlijk uitziet of niet :dyn_hyp:
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 02 jun 2010, 1:11

^^Vooral op verkeerslichten op gemeentewegen is het soms erg. Vaak zijn die zelfs nog in de oude rood-witte kleurstelling.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 02 jun 2010, 1:48

^^ inderdaad ja...
Afbeelding

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » wo 02 jun 2010, 2:02

^^ die wit rode paal ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 02 jun 2010, 18:56

Alfa schreef:^^Vooral op verkeerslichten op gemeentewegen is het soms erg. Vaak zijn die zelfs nog in de oude rood-witte kleurstelling.
In Antwerpen heeft men ook gewoon beslist om alle lichten vlak grijs te verven en ook de geel rand aan het ovaal te vervangen door een witte rand. Het ziet er op zich wel goed uit maar ik vraag mij af voor wat dat nu nodig is?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 13 jun 2010, 20:26

Wimpie24 schreef:Ik denk dat dat effect op straat wel zal afgenomen zijn ja. Verder kwam er bij mij nog wat grootmoederlijke wijsheid op; "Met wit kom je door de week beter niet beten want wit wordt rap vuil!". Hoe zit het met het wit van de verkeerslichten in Nederland, wordt dat snel grauw?
De oude typen verkeerslichten hebben alleen een witte verfrand, in de nieuwere typen zit ook nog reflecterende rand, waardoor het verkeerslicht extra goed opvalt. Door die reflecterende rand valt het ook niet zo snel op dat het ietwat vuilig wordt die rand, want de reflectie blijft dan nog zeer hoog. Daarom begrijp ik niet zo goed waarom die rand is verwijderd in het nieuwe Belgische ontwerp.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 13 jun 2010, 20:29

^^
Ook in Vlaanderen was die rand op het laatste reflecterend of allezins zwaar contrasterend. Dus ik snap het ook niet goed waarom dat wegmoest.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » zo 13 jun 2010, 21:59

^^ waarschijnlijk besparingen. Ik denk dat de meeste weggebruikers er amper op letten dat de randen er niet meer rond zitten. Iedereen die ik let er veel meer op dat die led-lampen veel feller zijn.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 13 jun 2010, 22:47

Hier heeft men in Aarschot onlangs wel de 2e set nieuwe Led-verkeerslichten gezet en net zoals bij die eerste set heeft men er WEL randen rondgedaan en het ziet er eigenlijk heel goed.